Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 15 mei 2014
gepubliceerd op 09 juli 2014

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid en tot oprichting van diensten inzake tolken gebarentaal

bron
waalse overheidsdienst
numac
2014204300
pub.
09/07/2014
prom.
15/05/2014
ELI
eli/besluit/2014/05/15/2014204300/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 MEI 2014. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid en tot oprichting van diensten inzake tolken gebarentaal


De Waalse Regering, Gelet op het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, inzonderheid op de artikelen 283, 285 en 289;

Gelet op het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid van 4 juli 2013;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 5 februari 2013;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 21 februari 2013;

Gelet op het advies van het beheerscomité van het "Agence wallonne pour l'Intégration des Personnes handicapées" (Waals Agentschap voor de Integratie van Gehandicapte Personen), gegeven op 20 juni 2013;

Gelet op het advies van de Raad van State, uitgebracht op 15 oktober 2013, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996, bij de wet van 8 september 1997 en bij de wet van 2 april 2003;

Gelet op het advies van de "Commission wallonne des Personnes handicapées" (Waalse Commissie voor Gehandicapte Personen), gegeven op 24 mei 2013;

Op de voordracht van de Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen;

Na beraadslaging, Besluit : TITEL I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit besluit regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

TITEL II. - Wijziging in het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid van 29 september 2011

Art. 2.Artikel 283, tweede lid, van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid van 29 september 2011 wordt aangevuld als volgt : « 13° de diensten inzake tolken gebarentaal ».

Titel III. - Wijziging in het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid van 4 juli 2013

Art. 3.Titel VII van Boek V van het tweede deel van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid wordt aangevuld met een hoofdstuk 8, luidend als volgt : « Hoofdstuk 8. - Diensten inzake tolken gebarentaal Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 831/75.Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder : 1° decreetgevend wetboek : het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid van 29 september 2011;2° reglementair wetboek : het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid van 4 juli 2013;3° begunstigde : elke gehandicapte persoon in de zin van artikel 261 van het decreetgevend wetboek die de gebarentaal als natuurlijke taal gebruikt;4° gebruiker : elke natuurlijke persoon, behalve een begunstigde, of elke rechtspersoon die over een tolk gebarentaal wenst te beschikken en : a) die woonachtig is op het grondgebied van het Franse taalgebied, als hij een natuurlijke persoon is;b) waarvan de maatschappelijke zetel of een bedrijfszetel op voornoemd grondgebied gevestigd is, als hij een rechtspersoon is;5° tolk : de persoon die diensten inzake tolken gebarentaal verleent krachtens een arbeidsovereenkomst of krachtens het statuut van zelfstandige;6° tolken : communicatiehulp voor dove of slechthorende personen, ongeacht of het tolken gebeurt aan de hand van een verbinding, op een vergadering, op een conferentie of op afstand via een technisch communicatiemiddel of visiofonie;7° gebarentaal : de taal bedoeld in artikel 1 van het decreet van 22 oktober 2003 van de Franse Gemeenschap betreffende de erkenning van de gebarentaal;8° tewerkstellingskadaster : de personeelslijst opgemaakt door de dienst aan het einde van elk jaar naar een model opgesteld door het "AWIPH";9° samenwerkingsovereenkomst : het partnerschapsdocument ondertekend door de begunstigde en de dienst tolken gebarentaal, waarin de in artikel 831/85 bedoelde elementen opgenomen zijn. Afdeling 2. - Algemene beginselen en opdrachten van de diensten

Onderafdeling 1. - Algemene beginselen

Art. 831/76.Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten en onverminderd de bepalingen van de Titels IV tot VI van Boek V van het tweede deel van dit Wetboek erkent en subsidieert het Waalse Gewest de diensten die instaan voor tolken gebarentaal ten gunste van elke dove of slechthorende persoon opdat hij met elke persoon in die taal kan communiceren, zowel in het openbaar als in het privéleven.

Art. 831/77.Dankzij de diensten die instaan voor tolken gebarentaal kunnen dove of slechthorende personen in die taal communiceren met elke andere persoon.

De dienst die instaat voor tolken gebarentaal : 1° respecteert de ideologische, filosofische of religieuze overtuigingen van de begunstigden en gebruikers en kan niet op die basis geweigerd worden;2° waarborgt gelijkheid tussen personen.In dat opzicht mag van de begunstigde of van diens gezin geen andere financiële bijdrage verlangd worden dan die bedoeld in de artikelen 831/100 en 831/101.

Onderafdeling 2. - Opdrachten van de diensten

Art. 831/78.De diensten vervullen de volgende opdrachten : 1° het tolken gebarentaal aan de begunstigden en de gebruikers aanbieden in alle domeinen van het leven, met uitzondering van de dienstverleningen i.v.m. de schoolplicht; 2° een dienst tijdens de werkdagen organiseren om te kunnen inspelen op de verzoeken om op afstand te tolken;3° de coördinatie van de tolkbeurten organiseren en beheren;4° hun personeel opleiden of ervoor zorgen dat hun personeel opgeleid wordt om de toegewezen taken vlot uit te voeren. De opdrachten bedoeld in het eerste lid worden vervuld zodat ingespeeld wordt op een maximum verzoeken en bij voorkeur op die betreffende administratieve, professionele, juridische of gezondheidsproblemen.

Het tolken op afstand is gratis voor de begunstigden en de gebruikers.

Aan het einde van het eerste werkingsjaar wordt een evaluatie gemaakt, met name om de dienstperiodes op de aanvragen af te stemmen. Afdeling 3. - Erkenning van de diensten

Onderafdeling 1. - Selectieprocedure

Art. 831/6.Het beheerscomité doet een kandidatenoproep waarin de selectiecriteria en de termijn voor de indiening van de erkenningsaanvraag opgegeven worden en wijst de leden van de selectiejury aan. De selectiejury brengt advies uit op grond van de kwaliteit van de projecten en de ervaring van de personen die voor de uitoefening van de activiteiten instaan, rekening houdend met de opdrachten bepaald bij artikel 831/78.

De toegekende begrotingskredieten bepalen het aantal diensten die erkend en gesubsidieerd worden, al naar gelang van hun rang in de rangschikking.

Onderafdeling 2. - Erkenningsprocedures A. Aanvraag tot erkenning

Art. 831/80.§ 1. De erkenningsaanvraag wordt aan het "AWIPH" gericht en gaat vergezeld van de volgende stukken en gegevens : 1° de benaming van de dienst, het adres van zijn maatschappelijke zetel of van zijn bedrijfszetel(s);2° het inschrijvingsnummer van de dienst bij de RSZ of bij de RDSZ-PPO en, voor de VZW's, het ondernemingsnummer;3° de identiteit van de directeur van de dienst en de volgende stukken : a) een uittreksel uit het strafregister van minder dan drie maanden geleden, naar het model bedoeld in artikel 595 van het Wetboek van Strafvordering, vrij van veroordelingen tot correctionele of criminele straffen die onverenigbaar zijn met het ambt;b) de geschreven delegatie van bevoegdheden van de inrichtende macht bedoeld in artikel 831/94, 3°;c) een afschrift van zijn diploma's en getuigschriften;d) een attest ter bevestiging van de nuttige ervaring vereist in bijlage 83/7;4° de identiteit van de bestuurders;5° een dienstproject waarvoor de erkenning aangevraagd wordt en waaruit blijkt dat de dienst bekwaam is om tolken op afstand te waarborgen, zowel op technisch als op professioneel niveau;6° een activiteitenrapport ter bevestiging van, ondermeer, een nuttige ervaring inzake tolken. § 2 Uit het dienstproject en het activiteitenrapport moet blijken dat de dienst in staat is om te voldoen aan het minimumaantal tolkbeurten bedoeld in artikel 831/105.

B. Beslissing tot erkenning

Art. 831/81.De beslissing tot erkenning vermeldt : 1° het minimumaantal tolkbeurten per kalenderjaar;2° het minimumaantal opleidingsuren per kalenderjaar en voor het gezamenlijke personeel van de dienst. C. Begeleidingscomité

Art. 831/82.Het beheerscomité kan de erkenning gedurende hoogstens twee jaar ook afhankelijk maken van de oprichting van een begeleidingscomité dat de dienst moet helpen voldoen aan de erkenningsvoorwaarden en -normen.

Het begeleidingscomité bestaat uit minstens : 1° een lid van het beheerscomité : 2° een personeelslid van het "AWIPH";3° een deskundige aangewezen door het beheerscomité op grond van zijn bevoegdheid inzake het bestaande vraagstuk. Indien de dienst na afloop van de termijn bedoeld in het eerste lid nog steeds niet voldoet aan de erkenningsvoorwaarden, treft het beheerscomité één van de maatregelen waarin artikel 475 voorziet.

Onderafdeling 3. - Voorwaarden tot erkenning van de diensten

Art. 831/83.De dienst tolken gebarentaal wordt verleend overeenkomstig de beginselen vermeld in de artikelen 831/83 en 831/76.

A. Voorwaarden betreffende de samenwerkingsovereenkomst

Art. 831/84.Er wordt een schriftelijke samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de dienst en de begunstigde en/of diens wettelijke vertegenwoordiger.

Ze kan herzien worden in samenspraak tussen de partijen.

Art. 831/85.De samenwerkingsovereenkomst bevat hoe dan ook de volgende gegevens : 1° de nauwkeurige identificatie van de rechtspersoon die het beheer van de dienst waarneemt en die van de begunstigde of van de gebruiker;2° het doel van de dienst;3° de rechten en plichten van de begunstigde of van zijn wettelijke vertegenwoordiger, van de gebruiker en van de dienst;4° het aanbod aan dienstverleningen en naar gelang van de beschikbaarheden van de dienst;5° het bedrag van de financiële bijdrage;6° de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die instaat voor de betaling en voor de wijze waarop de betaling wordt geregeld;7° de nauwkeurige modaliteiten tot opzegging van de overeenkomst;8° de procedure voor het interne beheer van eventuele klachten alsook het adres van het "AWIPH" waaraan de begunstigde of de gebruiker kritiek, klachten of bezwaren kan richten. B. Voorwaarden betreffende het activiteitenverslag

Art. 831/86.De dienst evalueert zijn activiteit minstens één keer per jaar. De dienst legt het activiteitenverslag jaarlijks uiterlijk 30 juni aan het "AWIPH" over.

Het verslag bevat op zijn minst : 1° het aantal dove of slechthorende personen die een aanvraag hebben ingediend en hun leeftijd;2° het aantal aangevraagde dienstverleningen en de aard ervan, de gebrachte antwoorden en de redenen waarom niet kon worden ingegaan op bepaalde verzoeken;3° het aantal tolken gebarentaal van wie de vaardigheden zijn erkend en de evolutie ervan in de loop van het jaar;4° het overzicht en de analyse van de voortgezette opleidingen van de tolken in de loop van het jaar. C. Voorwaarden betreffende het project van de dienst

Art. 831/87.Het project van de dienst wordt in samenwerking met het tolkenteam uitgewerkt.

Dat project bevat op zijn minst de volgende gegevens : 1° de finaliteiten en doelstellingen;2° het doelpubliek;3° de overeenkomst en de financiele bijdrage;4° de organisatie van de dienst : - werkorganisatie; - diverse vergaderingen; - dienstregeling van de tolken; - openingsuren.; 5° de evaluatiewijzen in het geheel van zijn opdrachten;6° de menselijke hulpkrachten. Het project wordt minstens om de zes jaar bijgewerkt.

Alle personeelsleden van de dienst worden in kennis gesteld van het project, de bijwerkingen ervan en het jaarlijkse activiteitenverslag.

Art. 831/88.De dienst wendt de middelen aan die bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van zijn project.

D. Voorwaarden betreffende de kwalificatie en de opleiding van het personeel van de diensten

Art. 831/89.Het tolkpersoneel van de dienst levert het bewijs van een nuttige ervaring inzake tolken gebarentaal.

Het personeel van de dienst voldoet aan de kwalificatienormen bedoeld in : 1° bijlage 83/5 voor het administratief personeel;2° bijlage 83/6 voor het tolkpersoneel;2° in bijlage 83/7 voor de directeur. De dienst legt de afschriften van de vereiste diploma's, getuigschriften en attesten van de personeelsleden ter beschikking van het "AWIPH".

Bij hun indienstneming bezorgen de personeelsleden de dienst een uittreksel uit het strafregister van minder dan drie maanden geleden, naar het model bedoeld in artikel 595 van het Wetboek van Strafvordering en vrij van veroordelingen tot correctionele of criminele straffen die onverenigbaar zijn met het ambt.

Art. 831/90.De dienst maakt een opleidingsplan voor zijn personeel op. Het bevat één of meer opleidingsprogramma's die over verschillende jaren gegeven zullen worden. Het bepaalt de nagestreefde doelstellingen en bestrijkt minstens drie jaar.

Het opleidingsplan omschrijft de banden tussen : 1° de globale omgeving van de dienst;2° de dynamiek van het project van de dienst;3° de ontwikkeling van de vaardigheden van het personeel. Het opleidingsplan definieert de criteria, de modaliteiten en de periodiciteit voor de evaluatie van de aspecten bedoeld in het tweede lid.

Art. 831/91.Het opleidingsplan wordt uitgewerkt in overleg met het geheel van de personeelsleden, met inbegrip van de zelfstandige werknemers.

E. Voorwaarden betreffende de rechtspersoonlijkheid van de diensten

Art. 831/92.De dienst wordt beheerd door een overheid, een vereniging zonder winstoogmerk, een internationale vereniging zonder winstoogmerk, een privé stichting of een stichting van openbaar nut.

De bedrijfszetel is gevestigd op het grondgebied van het Franse taalgebied.

Art. 831/93.Als hij door een vereniging zonder winstoogmerk of een stichting georganiseerd wordt : 1° mag deze voor meer dan 1/5 van haar leden niet samengesteld zijn uit personeelsleden of personen die met hen aanverwant zijn tot de derde graad;2° mag de raad van bestuur, om elk belangenconflict en elke oorzaak van bevoegdheidsconflict te voorkomen, niet bestaan uit personen van hetzelfde gezin, echtgenoten, wettelijke samenwonenden en bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad, waarvan het aantal voor elk gezin hoger is dan een derde van het totaal aantal leden van de raad van bestuur, noch uit personen die deel uitmaken van het personeel van de dienst. F. Voorwaarden betreffende het beheer van de dienst

Art. 831/94.De dienst vervult de volgende voorwaarden : 1° hij is autonoom op technisch, budgettair en boekhoudkundig vlak en beschikt over een administratief beheer van dien aard dat hij zijn opdracht kan uitvoeren en dat het "AWIPH" daarop controle kan uitoefenen;2° de technische, boekhoudkundige en budgettaire autonomie kan eventueel verkregen worden via de organisatie van een administratieve entiteit die bestaat uit verschillende diensten inzake tolken gebarentaal.Die entiteit staat in voor het dagelijkse beheer van al die diensten, zowel op administratief en financieel vlak als inzake personeelsaangelegenheden; 3° onder de leiding staan van een directeur, natuurlijke persoon bezoldigd voor die functie en bevoegd om, overeenkomstig een geschreven overdracht van bevoegdheid door de inrichtende macht en onder haar verantwoordelijkheid, het dagelijks beheer van de dienst waar te nemen hoe dan ook wat betreft : a) het personeelsbeheer;b) het financieel beheer;c) de toepassing van de geldende regelgevingen;e) de vertegenwoordiging van de dienst in zijn relaties met het "AWIPH". De directeur is in staat om voortdurend de effectieve verantwoordelijkheid voor de dienst te dragen. Als hij afwezig is, moet een daartoe afgevaardigd personeelslid in staat zijn om de nodige maatregelen te treffen in geval van dringende noodzakelijkheid en om op elke aanvraag in te spelen.

De directeur woont de vergaderingen van de raad van bestuur van de inrichtende macht i.v.m. de organisatie van de dienst bij met raadgevende stem, behalve voor de agendapunten waarvoor een belangenconflict bestaat.

In geval van verzuim of onregelmatigheid in de uitvoering van de opdracht toegewezen aan de directeur bedoeld in het derde lid, verzoekt het "AWIPH" de inrichtende macht in een schrijven om de nodige maatregelen te treffen binnen de termijn die het bepaalt.

G. Voorwaarden betreffende het administratief en boekhoudkundig beheer

Art. 831/95.De dienst verschaft op verzoek van het "AWIPH" alle bewijsstukken die het nodig heeft om zijn toezicht uit te oefenen, met name : 1° de sociale balans zoals omschreven in het koninklijk besluit van 4 augustus 1996 betreffende de sociale balans, de jaarrekeningen;2° de documenten die nodig zijn om de subsidies te berekenen;3° het tewerkstellingskadaster : 4° het opleidingsplan bedoeld in artikel 831/90. De dienst vermeldt de referentie van de door het "AWIPH" verleende erkenning op alle akten en op de overige stukken, publiciteitsfolders en aanplakkingen die van hem uitgaan.

Art. 831/96.Onverminderd de wetgeving op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen, worden de opschriften en nummers van voor de activiteit van de diensten geschikte rekeningen door het "AWIPH" aan de diensten overgemaakt.

Art. 831/97.De jaarrekeningen van de dienst worden uiterlijk 30 juni van het jaar na het boekjaar aan het "AWIPH" overgemaakt. De rekeningen gaan vergezeld van een volledige lijst van de verbonden entiteiten. Het "AWIPH" kan vragen om de boekhouding van de verbonden entiteiten in te kijken.

Het boekjaar stemt overeen met het kalenderjaar.

Art. 831/98.Indien dienstverleningen van een verbonden entiteit uitgaan, geven de dienstverleners hun aanwezigheid aan in het personeelsregister.

Art. 831/99.De dienst kan bewijzen dat hij aan alle fiscale en sociale verplichtingen voldaan heeft.

H. Opbrengsten uit de dienstverleningen

Art. 831/100.De dienst bepaalt jaarlijks het bedrag van de bijdragen die van de begunstigden en gebruikers verlangd worden.

Art. 831/101.In ruil voor een jaarlijkse bijdrage die door de dienst bepaald wordt, heeft elke begunstigde recht op 40 uren tolkuren per kalenderjaar.

Als zijn bijdrage opgebruikt is, kan de begunstigde zijn forfait hernieuwen.

Art. 831/102.§ 1. In het kader van de controle op het gebruik van de subsidies worden de financiële tegemoetkomingen, alsook de in de artikelen 831/100 en 831/101 bedoelde financiële bijdragen afgetrokken van het bedrag van de overeenstemmende lasten. § 2. De subsidies die aan de diensten gestort worden door de overheden of door liefdadigheidsinstellingen die door die overheden gesubsidieerd worden, worden afgetrokken van de overeenstemmende lasten die op geldige wijze in het boekjaar geboekt worden.

Er wordt rekening gehouden met de subsidies bedoeld in het eerste lid voor zover ze verleend worden ter dekking van de uitgaven die in aanmerking genomen worden voor de berekening van de subsidie.

I. Voorwaarde betreffende de verzekeringen

Art. 831/103.De dienst wordt door een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid gedekt voor alle dienstverleningen onder zijn verantwoordelijkheid.

J. Voorwaarden betreffende de infrastructuren van de diensten

Art. 831/104.De gebouwen en installaties van de dienst voldoen aan de toegankelijkheidsvoorwaarden voor de handicap van de begunstigden.

Ze voldoen aan de voorwaarden inzake evacuatie van personen en brandbestrijding. Afdeling 4. - Subsidiëring van de diensten

Onderafdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 831/105.Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten ontvangt de erkende dienst : 1° een jaarlijkse vaste subsidie ter dekking van de kosten voor het tolk-, administratief en omkaderingspersoneel;2° een jaarlijkse vaste werkingssubsidie;3° een jaarlijkse vaste subsidie ter dekking van de opleidingskosten in het kader van het plan bedoeld in artikel 831/90. Het minimumaantaal tolkbeurten mag niet lager zijn dan 2 000 per kalenderjaar. Als de subsidiëringsperiode korter is dan een kalenderjaar, wordt dat minimumaantal pro rata temporis aangepast. Als het minimumaantaal tolkbeurten waarvoor de dienst erkend is aan het einde van het kalenderjaar niet in acht is genomen, worden de werkings-, personeels- en opleidingssubsidies naar verhouding ingevorderd.

Onderafdeling 2. - Jaarlijkse vaste personeelssubsidie

Art. 831/106.De personeelsleden worden in twee ploegen verdeeld : 1° de administratieve ploeg, samengesteld uit de leden van het administratief en omkaderingspersoneel;2° het tolkteam. De dienst wordt geleid door een directeur die deel van de administratieve ploeg uitmaakt.

Art. 831/107.De jaarlijkse personeelssubsidie is gelijk aan 1,5 voltijds equivalent voor het administratief personeel en aan 3 voltijds equivalent voor de tolken, op grond van de referentie-weddeschaal van 33.789,66 euro.

Die referentie-weddeschaal houdt rekening met : 1° een gemiddelde personeelsanciënniteit van 10 jaar;2° een werkgeverslastencoëfficiënt van 51,89 percent;3° de spilindex 138,01 op 1 januari 1990. Onderafdeling 3. - Jaarlijkse vaste subsidies voor werkings- en opleidingskosten

Art. 831/108.De jaarlijkse vaste subsidie voor werkingskosten van de dienst, reiskosten inbegrepen, bedraagt 55 000 euro.

Art. 831/109.De jaarlijkse vaste subsidie voor opleidingskosten bedraagt 5 000 euro.

Het minimumaantal opleidingsuren per kalenderjaar mag niet lager zijn dan 50 uren voor het gezamenlijke personeel van de dienst.

Art. 831/110.De bedragen bedoeld in de artikelen 831/108 en 8341/10 zijn gekoppeld aan het spilindexcijfer dat als referentie dient voor de loonindexering in het openbaar ambt : 164,09 op 1 januari 2013.

Onderafdeling 4. - Berekening van de toeslag wegens geldelijke anciënniteit

Art. 831/111.§ 1. Bovenop de personeelssubsidie wordt een toeslag verleend aan de diensten waarvan het gezamenlijke personeel aan het einde van het bestemmingsjaar een gemiddelde geldelijke anciënniteit heeft die hoger is dan 10 jaar. § 2. De dienst bezorgt het "AWIPH" aan het eind van elk bestemmingsjaar uiterlijk 31 maart een tewerkstellingskadaster.

Als de tewerkstellingskadaster niet binnen die termijn wordt overgelegd, zal geen subsidietoeslag voor geldelijke anciënniteit verleend worden.

De voor elk personeelslid in aanmerking te nemen geldelijke anciënniteit is die waarop het recht heeft op 31 december van het boekjaar dat het voorwerp is van de subsidie, gewogen met het volume van de bezoldigde dienstverleningen. Voor de personeelsleden die de dienst vóór die datum verlaten hebben, is de in aanmerking te nemen geldelijke anciënniteit die waarop zij recht hebben op de uittredingsdatum, gewogen met het volume van de bezoldigde dienstverleningen.

Art. 831/112.Als de toeslag voor de eerste keer wordt toegekend, wordt hij automatisch voor het volgende jaar betaald. Na afloop ervan verifieert "AWIPH" de gemiddelde anciënniteit van het personeel.

Als de anciënniteit kleiner of hoger is dan degene die als basis heeft gediend voor de toekenning van de toeslag, wordt hij aangepast.

Onderafdeling 5. - Uitrustings- en onderhoudssubsidie voor het tolksysteem op afstand

Art. 831/113.Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten wordt een subsidie verleend ter dekking van de uitgaven voor de uitrusting en het onderhoud van het tolksysteem op afstand.

Een subsidie ter dekking van de kosten inzake basisuitrusting (hardware en software) wordt aan de dienst verleend opdat hij kan zorgen voor het tolken op afstand.

De subsidie wordt betaald na overlegging van de bewijsstukken betreffende de uitgaven.

Onderafdeling 6. - Uitbetaling van de subsidies

Art. 831/114.De jaarlijkse subsidie wordt tijdens het bestemmingsjaar voortijdig betaald bij maandelijkse afbetalingen. De voorschotten worden automatisch aangepast tijdens de tweede maand na de overschrijding van de spilindex die als referentie dient voor de loonindexering in het Openbaar ambt.

Onderafdeling 7. - Controle op de subsidie

Art. 831/115.De toelaatbare lasten worden nader bepaald in de bijlagen 83/8 en 83/9.

Als het totaalbedrag van de toelaatbare lasten per kalenderjaar kleiner is dan de overeenkomstige subsidies, wordt het verschil ingevorderd bij de controle op het gebruik van de subsidies door het "AWIPH", onverminderd de invorderingen bedoeld in artikel 831/105.

Art. 831/116.Als de jaarlijkse subsidie voor opleidingskosten binnen een dienst niet volstaat om het geheel van de desbetreffende lasten te dekken, kunnen deze gedekt worden door de personeels- of werkingssubsidie; als er een tekort is in de personeelsenveloppe, kan het gedekt worden door het saldo dat beschikbaar is (de saldi die beschikbaar zijn) in de twee andere enveloppes. In ieder geval moet het gaan om toelaatbare lasten en moeten de normen nageleefd worden.

Art. 831/117.De wet van 16 mei 2003 is toepasselijk op de invordering en de terugbetaling van de subsidies door de diensten.

Art. 831/118.Als het totaalaantal gepresteerde tolkuren per kalenderjaar lager is dan het aantal tolkuren waarvoor de dienst erkend is, geeft het "AWIPH" de dienst kennis van het bedrag van de som die ingevorderd moet worden overeenkomstig artikel 13 van de wet van 16 mei 2003.

Het bedrag wordt afgetrokken vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de datum van kennisgeving. Afdeling 7. - Evaluatie, controle en klachten

Onderafdeling 1. - Evaluatie

Art. 831/119.§ 1. Opdat het "AWIPH" kan nagaan of de erkenningsvoorwaarden in acht genomen worden, leggen de diensten hem om de vijf jaar de volgende stukken over : 1° het geactualiseerde project van de dienst;2° in geval van wijziging van directie, een afschrift van de diploma's en getuigschriften van de directeur, de geschreven overdracht van bevoegdheden door de inrichtende macht bedoeld in artikel 831/94, 3°, alsmede het attest van nuttige ervaring bedoeld in artikel 83/7 van dit besluit;3° in geval van verandering, de lijst van de leden van de raad van bestuur. § 2. De dienst verwittigt het "AWIPH" in de loop van de volgende maand indien zich een verandering voordoet i.v.m. : 1° het uittreksel uit het strafregister (model 1) van de directeur, opgemaakt overeenkomstig de ministeriële rondzendbrief nr.905 van 2 februari 2007 betreffende de afgifte van een uittreksel uit het strafregister, vrij van veroordelingen tot correctionele straffen die onverenigbaar met het ambt zijn of tot criminele straffen; 2° de statuten, bekendgemaakt of ter griffie gedeponeerd;3° de lijst van de leden van de raad van bestuur. Onderafdeling 2. - Controle

Art. 831/120.Onverminderd artikel 315 van het decreetgevend wetboek gaan de diensten van het "AWIPH" die met inspectie belast worden na of de erkenningsvoorwaarden en -normen worden nageleefd.

Ze evalueren regelmatig de uitvoering van het project van de dienst.

Daartoe evalueren ze in samenwerking met de dienst en de teams : de werkmethodes, de kwaliteit van de verleende dienst, de verrichte dienstverleningen.

De met inspectie belaste diensten van het "AWIPH"zien toe op de inachtneming van de voorschriften inzake toekenning en aanwending van de subsidies en inzake boekhoudkundige verplichtingen. Ze vervullen ook een adviesfunctie bij de dienst.

Art. 831/121.De positieve of negatieve opmerkingen en conclusies van de verschillende rapporten opgemaakt door de met inspectie belaste diensten van het "AWIPH" worden overgemaakt aan de inrichtende machten en aan de directies. Vandaar worden ze doorgestuurd naar de ondernemingsraad of de vakbondsafvaardiging indien er geen ondernemingsraad is.

Onderafdeling 2. - Klachten

Art. 831/122.Elke klacht betreffende een dienstverlening van een door het "AWIPH" erkende dienst wordt per post gericht aan het "AWIPH", dat binnen tien dagen ontvangst bericht. De klacht kan ook per video gericht worden door een vertrouwensderde of door elk ander middel aangepast aan de capaciteiten van de eiser.

Het "AWIPH" verwittigt onmiddellijk de inrichtende macht van de betrokken erkende dienst. Het onderzoekt de klacht binnen een termijn van hoogstens zes maanden.

Het geeft de eiser, de directie en de inrichtende macht van betrokken dienst kennis van het gevolg dat aan die klacht gegeven wordt.

Art. 831/123.Elke klacht betreffende de naleving van de deontologische regels van een tolk van een dienst kan het voorwerp van een bemiddeling tussen de betrokken partijen uitmaken. ».

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015.

Art. 5.De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 15 mei 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

BIJLAGE 83/5 bedoeld in artikel 831/89 KWALIFICATIEVEREISTEN VOOR HET PERSONEEL VAN DE ADMINISTRATIEVE PLOEG MET HET OOG OP DE BEPALING VAN DE SUBSIDIES 1. Houder zijn van een einddiploma of -getuigschrift van het al dan niet universitair hoger onderwijs (volledig leerplan of sociale promotie) met pedagogische, sociale, paramedische, beheers- of communicatieoriëntering;2. De personeelsleden van een door een overheid gesubsidieerde tolkdienst voor dove personen die op de datum van inwerkingtreding van dit besluit niet beschikten over de minimale kwalificatie vereist onder punt 1.3. De houders van één van de volgende titels : ? Einddiploma of -getuigschrift van het lager of hoger secundair onderwijs (algemeen of technisch onderwijs); ? Eindgetuigschrift of -attest van het lager secundair beroepsonderwijs afgeleverd na een vierde finaliteitsjaar of erkend na een vijfde bijscholings- of specialisatiejaar in een afdeling "Travaux de bureau", uitgereikt door een door de Staat opgerichte, gesubsidieerde of erkende inrichting.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014 tot wijziging van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid en tot oprichting van diensten inzake tolken gebarentaal.

Namen, 15 mei 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

BIJLAGE 83/6 bedoeld in artikel 831/89 KWALIFICATIEVEREISTEN VOOR HET PERSONEEL VAN DE TOLKPLOEG MET HET OOG OP DE BEPALING VAN DE SUBSIDIES 1. De houders van een einddiploma of -getuigschrift van het secundair onderwijs, het al dan niet universitair onderwijs (volledig leerplan of sociale promotie) inzake tolken gebarentaal naar het Frans en van het Frans naar de gebarentaal, afgeleverd door een inrichting opgericht, gesubsidieerd of erkend door de Belgische Staat of een andere Staat.2. Bij wijze van overgangsmaatregel en in afwachting van de hervatting van de tolkopleiding kan de dienst personen werven die beschikken over een baccalaureaat met U F 12 en over een nuttige ervaring inzake tolken gebarentaal naar het Frans en van het Frans naar de gebarentaal gedurende een periode van minstens drie jaar in de loop van de zes jaren voorafgaand aan de datum van indienstneming of het begin van zijn dienstverleningen voor de dienst zoals omschreven in artikel 831/78 van dit besluit en erkend door het "AWIPH".Ze kunnen ook een opleiding volgen die intern door de dienst gegeven wordt opdat ze de tolktechnieken zouden kunnen aanwerven. 3. Bij wijze van overgangsmaatregel worden gelijkgesteld : elke persoon die geslaagd is voor de vaardighedenproef die georganiseerd wordt door het "Comité de conduite des Interprètes" (Begeleidingscomité voor Tolken). elke persoon van wie het "AWIPH" de vaardigheden erkent op basis van een kandidatuurdossier;

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014 tot wijziging van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid en tot oprichting van diensten inzake tolken gebarentaal.

Namen, 15 mei 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

BIJLAGE 83/7 bedoeld in de artikelen 831/80 en 831/89 KWALIFICATIEVEREISTEN VOOR DE DIRECTEUR MET HET OOG OP DE BEPALING VAN DE SUBSIDIES De houders van een einddiploma of -getuigschrift van het al dan niet universitair onderwijs (volledig leerplan of sociale promotie) met pedagogische, sociale, paramedische, beheers-, communicatie-of taaloriëntering, afgeleverd door een inrichting opgericht, gesubsidieerd of erkend door de Belgische Staat of een andere Staat, en die bovendien het bewijs levert van minstens drie jaar ervaring in een tolkfunctie of in een functie inzake coördinatie van tolkaanvragen of inzake directie of beheer van een dienst zoals omschreven in artikel 831/78 van dit besluit.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014 tot wijziging van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid en tot oprichting van diensten inzake tolken gebarentaal.

Namen, 15 mei 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

BIJLAGE 83/8 bedoeld in artikel 831/115 PRINCIPES OP BASIS WAARVAN DE LASTEN IN AANMERKING WORDEN 1. De lasten worden geacht ontoelaatbaar te zijn als de hierna vermelde algemene beginselen niet worden nageleefd : 1) ze moeten betrekking hebben op de begunstigden;2) ze moeten betrekking hebben op de kosten waarvoor de dienst gesubsidieerd werd; 3) ze moeten redelijk zijn t.o.v. de behoeften van de gesubsidieerde activiteit; 4) ze moeten geboekt worden overeenkomstig de wetgeving op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen en overeenkomstig de desbetreffende uitvoeringsbesluiten;5) ze moeten voortvloeien uit uitwisselingen tussen derden en uit tastbare economische realiteiten.Vooral de VZW's die onder één enkele controle of directie staan in de zin van de artikelen 5 en 10 van het Wetboek van vennootschappen, ingevoerd bij de wet van 7 mei 1999, vormen derden onder elkaar voor zover hun respectievelijke boekhoudingen op een geldige wijze gecontroleerd kunnen worden; 6) ze moeten voortvloeien uit uitwisselingen met natuurlijke personen die in geen geval deel mogen uitmaken van de inrichtende macht of van de directie van de dienst, of met rechtspersonen onder wie de leden van de inrichtende macht of van de directie van de dienst geen functie van directeur of bestuurder bekleden.In het tegenovergestelde geval moet het afdoend karakter van de lasten door het "AWIPH" kunnen worden vastgesteld; 7) zij mogen niet betrekking hebben op forfaitaire sommen, buiten de sommen die verantwoord zijn via een overeenkomst waarin de voorwaarden waaronder de beroepsprestaties geleverd en bezoldigd worden, omstandig worden omschreven;8) zij dienen in voorkomend geval voort te vloeien uit de aanrekening die wordt doorgevoerd vanuit een verdeelsleutel die beantwoordt aan objectieve, realistische en concrete criteria. 2. Meer bepaald de volgende lasten worden als niet in aanmerking komend beschouwd : 2.1.in de rekeningen 60 en 61 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat dmv omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld : 1) het gedeelte van de reiskosten om dienstredenen boven het percentage dat voor de personeelsleden van het Waalse Gewest voorzien wordt bij het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse ambtenarencode;2) de lasten met betrekking tot de toekenning van voordelen van allerlei aard;3) de beleggingswaarden, met inbegrip van grote herstellingen en groot onderhoud boven 500 euro, die voor één enkel boekjaar als lasten worden geboekt;4) de representatiekosten die niet in rechtstreeks verband staan met de activiteit van de diensten;5) de restaurantstroken waarop de naam en de hoedanigheid van de gasten niet worden vermeld;6) de hotelrekeningen waarop de naam en de hoedanigheid van de gasten niet worden vermeld;7) de huurlasten die eventueel niet gerechtvaardigd zijn bij een geschreven huurcontract of een overeenkomst tussen de partijen, waarin een beschrijving wordt gegeven van de lokalen die het voorwerp zijn van het contract;8) de huurlasten onder VZW's, behalve als ze overeenstemmen hetzij met het geïndexeerde kadastraal inkomen van betrokken gebouw, waarvan de afschrijving van de door de overheid verleende kapitaalsubsidies betreffende dat gebouw afgetrokken wordt.Onder geïndexeerd kadastraal inkomen wordt verstaan het niet geïndexeerde kadastraal inkomen bepaald door de Federale Overheidsdienst Financiën, vermenigvuldigd met onderstaande formule : Index ABEX van november (van betrokken boekjaar) Index ABEX van november (van het jaar van de vastlegging of van de laatste wijziging van het kadastraal inkomen) hetzij met de waarde van de afschrijvingen van het gedeelte van betrokken gebouw dat niet gesubsidieerd werd door de overheid.

Alleen in die gevallen kunnen de lasten die krachtens de wet op de huurovereenkomsten geacht worden ten laste van de verhuurder te vallen als huurderslasten aangenomen worden. 2.2. in de rekeningen 62 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. een omzendbrief aan de diensten wordt meegedeeld: 1) de desbetreffende bezoldigingen en lasten boven de normen vastgelegd bij de collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten binnen de Partitaire commissie 319.02, toepasselijk op de werknemers en werkgevers van de voor gehandicapte personen bestemde residentiële diensten, dagonthaaldiensten en diensten voor plaatsing in gezinnen, alsook de inrichtingen en diensten die dezelfde activiteiten uitoefenen en erkend noch gesubsidieerd worden en waarvan de hoofdactiviteit in het Waalse Gewest wordt uitgeoefend en die ressorteren onder de paritaire subcommissie van de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen en -diensten en die erkend en/of gesubsidieerd worden de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Duitstalige Gemeenschap en/of de Gemeenschapscommissie van het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest, alsook de inrichtingen en diensten die dezelfde activiteiten uitoefenen en die erkend noch gesubsidieerd worden en waarvan de hoofdactiviteit in het Waalse Gewest uitgeoefend wordt, voor de volgende functies : a. directeur van de dienst zoals bedoeld in artikel 831/94, 3°, van dit besluit : weddeschaal 27;b. tolk (universitair) : weddeschaal 27;c. tolk (gegradueerd) : weddeschaal 19;d. tolk (universitair noch gegradueerd) : weddeschaal 17;e. financieel-administratief agent (universitair) : weddeschaal 27;f. financieel-administratief agent (gegradueerd) : weddeschaal 19;g. opsteller : weddeschaal 17;h. klerk : weddeschaal 4. De subsidieerbaaheid van de personeelskosten ligt vast in de bepalingen van bijlage 5 bij dit besluit. 2) de werkgeverspremies voor de bovenwettelijke verzekeringen bedoeld in rekening 6230;3) de lasten met betrekking tot groepsverzekeringen;4) de dotaties en de aanwendingen van reserves voor het vakantie- en uitgaansgeld bedoeld in de rekeningen 6250 en 625;5) de loonkosten die niet voortvloeien uit een overeenkomst of een geschreven arbeidscontract waarin minstens de door de werknemer uitgeoefende functie(s) en de omvang van de dienstverstrekkingen worden vermeld;6) de loonlasten die niet het voorwerp zijn geweest van aangiften bij de RSZ en/of bij de Administratie van de belastingen;7) de verbrekingsvergoedingen, behalve die betreffende de directeur; 8) de aanvullende voordelen die niet voortvloeien uit een officiële overeenkomst in het kader van de PC 319.02 of van de Nationale Arbeidsraad. 2.3. in de rekeningen 63 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. een omzendbrief aan de diensten wordt meegedeeld : 1) de afschrijvingslasten die voortvloeien uit percentages die hoger zijn dan : a) 20 % voor de oprichtingskosten bedoeld in rekening 6300.b) 33 % voor de onlichamelijke vaste activa bedoeld in rekening 6301.c) 3 % voor de gebouwen en bebouwde terreinen bedoeld in rekening 63020, met uitzondering van de grote onderhouds- en herstellingswerken (rekening 63020X) die tegen 10 % afgeschreven worden.d) 20 % voor de installaties, machines en uitrustingen bedoeld in rekening 63021, met uitzondering van het educatieve materieel dat tegen 10 % afgeschreven wordt.Het informaticamaterieel kan echter tegen 33 % afgeschreven worden. e) 10 % voor het meubilair bedoeld in rekening 63022X.f) 20 % voor het rollend materieel bedoeld in rekening 63022X.g) 10 % voor de inrichtingen en verbouwingen van gebouwen, excl. uitbreidingen. h) één van de percentages vermeld onder de punten a) tot f) naar gelang van het type betrokken goederen voor het leasingcontract of soortgelijke rechten.i) Een afwijking van die percentages kan door het "AWIPH" worden toegestaan bij tweedehandse aankoop of aankoop van geprefabriceerde goederen.Bedoelde afwijking moet bij aangetekend schrijven aangevraagd worden en met redenen omkleed zijn. 2) de waardeverminderingen op schuldvorderingen bedoeld in de rekeningen 633 en 634;3) de voorzieningen voor wettelijke en bovenwettelijke pensioenen bedoeld in rekening 635;4) de voorzieningen voor grote onderhouds- en herstellingswerken bedoeld in rekening 636;5) de andere voorzieningen bedoeld in rekening 637. 2.4. in de rekeningen 64 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. een omzendbrief aan de diensten wordt meegedeeld : 1) de boeten aangerekend op rekening 640;2) de in de rekeningen 646 bedoelde kosten betreffende de bedragen die aan de subsidiërende overheid terugbetaald moeten worden. 2.5. in de rekeningen 65 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. een omzendbrief aan de diensten wordt meegedeeld : 1) de niet-verdeelde financiële lasten, al naar gelang van het soort, in de volgende rekeningen : 65000-" Financiële lasten van investeringsleningen ", 65001-" Financiële lasten leasing ", 65002-" Financiële lasten kaskredieten - " AWIPH "- uitstel of dwingende reden ", 65003-" Financiële lasten kaskredieten - Andere ", 6570-" Financiële lasten bankrekeningen ", 6571-" Financiële lasten - beleggingen ";2) de lasten voor kaskredieten behalve als hierop een beroep moet worden gedaan wegens een uitstel van betaling waarvan de schuld bij de Administratie ligt of om een dwingende reden waarmee de dienst niets te maken heeft.In dit geval moet de dienst het uitstel van betaling en de verantwoordelijkheid van de Administratie bewijzen d.m.v. een attest dat aan het het "AWIPH" moet worden gevraagd of het bewijs leveren van de dwingende aard van de gebeurtenis die het beroep op voormeld krediet rechtvaardigt; 3) de financiële lasten i.v.m. beleggingen. 2.6. in de rekeningen 66 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. een omzendbrief aan de diensten wordt meegedeeld : - de uitzonderlijke kosten bedoeld in rekening 660; 2.7. in de rekeningen 69 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat d.m.v. een omzendbrief aan de diensten wordt meegedeeld : - de kosten voor aanwendingen en heffingen verdeeld in de rekeningen 69. 2.8. Allerlei : 1) de giften die tegelijkertijd als lasten en als opbrengsten geboekt worden;2) de opbrengsten uit de activiteiten van de instellingen die tegelijkertijd als lasten en als opbrengsten geboekt worden;3) de lasten betreffende de terugbetalingen van administrateurskosten, behalve voor punctuele opdrachten waarover collegiaal beslist wordt door de raad van bestuur en de directie. 3. Van de lasten worden afgetrokken : 1) de diverse kosteninvorderingen, met uitzondering van de private giften, de opbrengsten van fancy-fairs of andere handelingen m.b.t. de opvraging van private storting, van de verkoop van producten buiten de dienst, van cash management en van ontvangsten die uit het verhuren van appartementen voortkomen. Deze uitzonderingen worden in aanmerking genomen als de betrokken opbrengsten in aparte rekeningen of subrekeningen geboekt worden en als de lasten m.b.t. de organisatie van deze handelingen eveneens apart geboekt worden; 2) de lasten betreffende de organisatie van fancy-fairs of andere handelingen m.b.t. de opvraging van private storting, de verkoop van producten buiten de dienst, van cash management en van ontvangsten die uit het verhuren van gesuperviseerde appartementen voortkomen.

Ze moeten naar gelang van hun type geboekt worden, net zoals de opbrengsten die uit deze verrichtingen voortkomen. 4. Van de lasten worden niet afgetrokken : De werkingssubsidie verleend door de Nationale Loterij. 5. Bestemming van de lasten : Onverminderd de in dit besluit bedoelde principes op basis waarvan de lasten in aanmerking worden genomen : - Worden beschouwd als lasten i.v.m. personeelskosten de lasten die op geldige wijze aangerekend worden in de rekeningen 618 en 62. - De andere lasten hebben betrekking op de werkingskosten. - Worden beschouwd als lasten i.v.m. opleidingskosten de lasten die op geldige wijze aangerekend worden in de rekening 615. 6. Financiële controle : Wanneer een dienst deel uitmaakt van een administratieve entiteit die uit gesubsidieerde diensten bestaat op grond van dit besluit, wordt het gebruik van de toelagen van die dienst gecontroleerd door de verleende toelagen en de per sectie te boeken lasten op te tellen. Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014 tot wijziging van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid en tot oprichting van diensten inzake tolken gebarentaal.

Namen, 15 mei 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

BIJLAGE 83/9 bedoeld in artikel 831/115 TOELAATBARE PERSONEELSKOSTEN 1. Personeelskosten De desbetreffende bezoldigingen, bijkomende voordelen en lasten vastgelegd op basis van de normen die vastliggen in de collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten binnen de Partitaire commissie 319.02, toepasselijk op de werknemers en werkgevers van de voor gehandicapte personen bestemde residentiële diensten, dagopvangdiensten en diensten voor plaatsing in gezinnen, alsook de inrichtingen en diensten die dezelfde activiteiten uitoefenen en die erkend noch gesubsidieerd worden en waarvan de hoofdactiviteit in het Waalse Gewest wordt uitgeoefend en die ressorteren onder de paritaire subcommissie van de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen en -diensten en die erkend en/of gesubsidieerd worden de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Duitstalige Gemeenschap en/of de Gemeenschapscommissie van het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest, alsook de inrichtingen en diensten die dezelfde activiteiten uitoefenen en die erkend noch gesubsidieerd worden en waarvan de hoofdactiviteit in het Waalse Gewest uitgeoefend wordt, voor de volgende functies : a. directeur van de dienst zoals bedoeld in artikel 831/94, 3°, van dit besluit : weddeschaal 27;b. tolk (master) : weddeschaal 27;c. tolk : bachelor weddeschaal 19;d. tolk (master noch bachelor) : weddeschaal 17;e. bachelor : weddeschaal 19;f. opsteller : weddeschaal 17;g. klerk : weddeschaal 4.2. Geldelijke anciënniteit De geldelijke anciënniteit van het personeel wordt berekend op basis van het aantal jaren waarvoor de werknemers van de volgende sectoren voltijds of deeltijds door hun werkgever betaald worden in de volgende sectoren : 1) de instellingen die door het AWIPH, het voormalige Fonds 81 en het voormalige " FCIPPH " erkend zijn of met hen een overeenkomst hebben gesloten;2) de instellingen die door de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie erkend zijn of met hen een overeenkomst hebben gesloten;3) 6° de instellingen die door de Algemene Directie Sociale Zaken en Volksgezondheid van het Federale Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu erkend zijn en met hem een overeenkomst hebben gesloten, 4) de instellingen die door het Directoraat-generaal Sociale Actie en Gezondheid van de Waalse Overheidsdienst erkend zijn en met hem een overeenkomst hebben gesloten;5) de onderwijsinrichtingen;6) de instellingen die een overeenkomst hebben gesloten met het RIZIV;7) de diensten of verenigingen waaraan een subsidie verleend wordt of werd bij ministerieel besluit voor de begeleiding van dove of slechthorende personen. Het bevallings- en borstvoedingsverlof, de loopbaanonderbreking van maximum één jaar die recht geeft op een onderbrekingsuitkering, en het tien dagenverlof om dwingende redenen worden meegerekend.

Elke dienst die eerder deeltijds of voltijds verleend werd in een gelijksoortige functie als degene die het bekleedt bij zijn indienstneming in een door het "AWIPH" erkende instelling kan ook daarmee gelijkgesteld worden.

Onder gelijksoortige functie wordt verstaan alle functies uitgeoefend in het kader van een baan i.v.m. de kwalificaties vermeld in de bijlagen 83/5 tot 83/7 bij dit besluit.

Die dienstverleningen worden slechts in aanmerking genomen voorzover betrokken personeelslid destijds beschikte over het diploma dat vereist werd om die functie uit te oefenen.

De personeelsleden die vóór 1 januari 1984 in dienst waren in instellingen erkend door het Fonds voor medisch-socio-pedagogische zorgverlening aan gehandicapten of door de Dienst Jeugdbescherming behouden hoe dan ook het voordeel van de geldelijke anciënniteit die hen destijds officieel toegekend werd.

Het bewijs van de verstrekte diensten wordt door betrokkenen geleverd d.m.v. de stortingen bij een instelling voor sociale zekerheid of een pensioenkas.

Elk ander bewijsstuk kan door de bevoegde diensten geëist worden. 3. Benoemingen, bevorderingen en functieveranderingen § 1.De bezoldiging van een personeelslid met een directiegraad mag niet lager zijn dan die voorzien voor de functie waarop zijn diploma recht geeft in de dienst waar het tewerkgesteld is. § 2. Het personeelslid dat in dezelfde dienst tot een andere graad bevorderd wordt, behoudt de gezamenlijke geldelijke anciënniteit die hem toegekend werd op basis van de criteria bedoeld onder punt II van deze bijlage.

In geval van functieverandering binnen dezelfde instelling kan de geldelijke anciënniteit insgelijks opgewaardeerd worden overeenkomstig de bepalingen onder punt II van deze bijlage. 4. Komen niet in aanmerking : 1) de bezoldigingen uitgekeerd aan de pensioengerechtigde personeelsleden die krachtens de wetgeving op de pensioenen een ongeoorloofde beroepsactiviteit uitoefenen;2) het deel van de bezoldigingen en de wettelijke werkgeverslasten boven de bedragen voor rekening van de overheid voor een volledige uurrooster, onverminderd de betaling van de in aanmerking komende extra-uren en van de diensten verstrekt in het kader van het onderwijs voor sociale promotie georganiseerd ten gunste van de personeelsleden tewerkgesteld door die diensten. Deze bepaling is eveneens van toepassing op personeelsleden met verschillende deeltijdse functies die gesubsidieerd worden of voor rekening zijn van de overheid. 3) de lasten van het personeel waarvan de kwalificaties niet overeenstemmen met de vereiste titels bedoeld in de bijlagen 83/5 tot 83/7. Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014 tot wijziging van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid en tot oprichting van diensten inzake tolken gebarentaal.

Namen, 15 mei 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

Bijlage 83/10 Weddeschalen op 01/01/1990 Schaalnummers

Geld.Anc.

4

17

19

27

0

13.434,39

13.701,00

16.462,78

22.170,73

1

14.496,37

14.854,77

17.661,12

23.257,00

2

14.635,96

14.983,28

17.661,12

23.257,00

3

14.775,54

15.111,76

18.193,62

24.230,01

4

14.915,11

15.240,27

18.193,62

24.230,01

5

15.054,70

15.368,78

18.726,12

25.203,01

6

15.194,29

15.679,39

18.726,12

25.203,01

7

15.333,88

15.990,00

21.341,10

26.176,02

8

15.473,46

16.300,61

21.341,10

26.176,02

9

15.613,05

16.611,20

21.884,14

27.149,03

10

16.160,65

17.276,86

22.246,14

27.511,05

11

16.328,05

17.587,48

22.789,20

28.484,06

12

16.495,50

17.898,09

22.789,20

28.484,06

13

16.662,96

18.208,70

23.332,23

29.457,06

14

16.830,38

18.519,28

23.332,23

29.457,06

15

16.997,84

18.829,89

23.875,27

30.430,07

16

17.165,26

19.140,50

25.745,85

30.430,07

17

17.332,69

19.455,50

26.288,89

31.403,08

18

17.500,14

19.772,24

26.288,89

31.403,08

19

17.667,57

20.088,94

26.831,92

32.376,08

20

17.835,00

20.405,70

26.831,92

32.376,08

21

18.002,45

20.722,41

27.374,98

33.349,12

22

18.169,88

21.039,14

27.374,98

33.349,12

23

18.337,33

21.355,90

27.918,02

34.322,12

24

18.504,76

21.672,61

27.918,02

34.322,12

25

18.672,18

21.989,35

28.461,08

34.322,12

26

18.839,64

22.306,05

28.461,08

34.322,12

27

19.007,06

22.622,81

29.004,11

34.322,12

28

19.174,51

22.939,52

29.004,11

34.322,12

29

19.344,32

23.256,25

29.004,11

34.322,12

30

19.344,32

23.256,25

29.004,11

34.322,12

31

19.344,32

23.256,25

29.004,11

34.322,12


Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014 tot wijziging van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid en tot oprichting van diensten inzake tolken gebarentaal.

Namen, 15 mei 2014.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

^