Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 16 oktober 2003
gepubliceerd op 05 december 2003

Besluit van de Waalse Regering betreffende de gasnetbeheerders

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2003202137
pub.
05/12/2003
prom.
16/10/2003
ELI
eli/besluit/2003/10/16/2003202137/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 OKTOBER 2003. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de gasnetbeheerders


De Waalse Regering, Gelet op richtlijn 98/30/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 22 juni 1998 betreffende de gemeenschappelijke regels voor de binnenmarkt van natuurgas;

Gelet op het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt, inzonderheid op de artikelen 10, 13 en 36;

Gelet op het advies nr. 24/2003 van de "Conseil supérieur des Villes, Communes et Provinces de la Région wallonne (Hoge Raad van de Steden, Gemeenten en Provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 5 mei 2003;

Gelet op het advies CD-3e12-CWaPE-026 van de "Commission wallonne pour l'Energie" (Waalse Energiecommissie), gegeven op 12 mei 2003;

Gelet op de beraadslaging van de Waalse Regering over het verzoek om adviesverlening door de Raad van State binnen een termijn van hoogstens één maand;

Gelet op het advies 35.607/4 van de Raad van State, gegeven op 9 juli 2003 overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 1o, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : 1o "decreet" : het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt; 2o "zelfstandige bestuurder" : elke bestuurder die : a) geen enkele al dan niet bezoldigde functie of activiteit uitoefent in dienst van een producent, van een leverancier van in aanmerking komende afnemers, van een tussenpersoon in de gas- of elektriciteitssector en die bedoelde functie of activiteit niet uitgeoefend heeft in de loop van de twaalf maanden vóór zijn benoeming als bestuurder van de netbeheerder, en b) die niet in aanmerking komt voor een materieel voordeel toegekend door één van de personen bedoeld sub a) of door één van hun verenigde of gebonden bedrijven die volgens de CWAPE zijn mening kan beïnvloeden. HOOFDSTUK II. - Samenstelling en werking van de beheersorganen van de distributienetbeheerders opgericht als intercommunale of autonome gemeentelijke regie

Art. 2.Onverminderd de bepalingen betreffende de intercommunales of de autonome gemeentelijke regies zijn de bepalingen van dit hoofdstuk toepasselijk op de netbeheerder die de vorm van een intercommunale of van een autonome gemeentelijke regie aanneemt.

Art. 3.De distributienetbeheerder wordt bestuurd door een raad van bestuur waarvan minstens de helft van de leden zelfstandige bestuurders zijn.

De beslissingen van de raad van bestuur betreffende de aanwijzing en het ontslag van de personeelsleden en, in voorkomend geval, van de leden van het beperkte beheersorgaan vereisen 75 percent van de stemmen van de zelfstandige bestuurders.

Als de raad van bestuur het lopende beheer van de netbeheerder overdraagt aan een beperkt beheersorgaan, bestaat dit laatste hoe dan ook voor de helft uit zelfstandige bestuurders.

Art. 4.De statuten van de distributienetbeheerder zetten de bepalingen van deze afdeling om. HOOFDSTUK III. - Zelfstandigheid van het personeel van de netbeheerders

Art. 5.§ 1. De personeelsleden van de netbeheerder of, in voorkomend geval de zelfstandige deskundige, die belast worden met de uitvoering van de strategische en vertrouwelijke taken bedoeld in artikel 17 van het decreet of nader bepaald bij een uitvoeringsbesluit, mogen geen enkele al dan niet bezoldigde functie of activiteit uitoefenen in dienst van een producent, van een leverancier van in aanmerking komende afnemers of van een tussenpersoon.

Om de in het vorige lid bedoelde strategische en vertrouwelijke taken uit te voeren, mag de netbeheerder noch rechtstreeks noch onrechtstreeks een beroep doen op de diensten van de personeelsleden van een producent, van een leverancier van in aanmerking komende afnemers of van een tussenpersoon. § 2. De personeelsleden van de distibutienetbeheerder of, in voorkomend geval de zelfstandige deskundige, die bovenbedoelde strategische en vertrouwelijke taken uitvoeren mogen rechtstreeks of onrechtstreeks geen beloning in ontvangst nemen van een producent, een leverancier van in aanmerking komende afnemers of een tussenpersoon. HOOFDSTUK IV. - Vertrouwelijkheid van de persoonlijke en commerciële gegevens

Art. 6.De toegang tot de persoonlijke en commerciële gegevens waarvan de netbeheerder kennis krijgt bij de uitvoering van zijn taken, is enkel aan de leden van zijn personeel of aan de zelfstandige deskundige voorbehouden voor de behoeften van de uitoefening van hun functies. Die gegevens zijn slechts toegankelijk voor derden die onder het beroepsgeheim handelen.

Art. 7.De netbeheerder zorgt ervoor dat de persoonlijke en commerciële gegevens waarvan hij kennis krijgt bij de uitvoering van zijn taken ingezameld en geboekt worden in de vorm en onder de voorwaarden die het vertrouwelijke karakter ervan in acht nemen. Hij waarborgt de systematische scheiding tussen die gegevens en de gegevens die vatbaar zijn voor publiciteit.

De netbeheerder wijst een persoon aan die onafhankelijk is van producenten, leveranciers van in aanmerking komende afnemers en tussenpersonen en die speciaal instaat voor de coördinatie van de maatregelen aangenomen overeenkomstig dit artikel De CWAPE kan de aldus aangewezen persoon steeds verzoeken om een verslag over de toepassing van die maatregelen. HOOFDSTUK V. - Non-discriminatie tussen gebruikers of categorieën gebruikers van netbeheerders

Art. 8.De netbeheerder bepaalt algemene voorwaarden ter aanvulling van het technisch reglement bedoeld in artikel 14 van het decreet en brengt ze ter kennis van de netgebruikers. Die algemene voorwaarden worden meegedeeld aan de CWAPE.

Art. 9.§ 1. De netbeheerder bevoordeelt geen enkele producent, leverancier van in aanmerking komende afnemers, tussenpersoon of vennootschap die aan hen gebonden of met hen verenigd is en verleent die vennootschappen geen voordelen buiten die welke in de normale handel als gebruikelijk beschouwd worden. § 2. Het is de netbeheerder hoe dan ook verboden : 1o goederen of diensten te verschaffen aan een vennootschap bedoeld in § 1 tegen een retributie onder de prijs van de opdracht gegund ingevolge een oproep tot de concurrentie; 2o goederen of diensten te kopen bij een vennootschap bedoeld in § 1 tegen een retributie boven de prijs van de opdracht gegund ingevolge een oproep tot de concurrentie; 3o één of meer bij of krachtens dit decreet bepaalde strategische en vertrouwelijke taken toe te vertrouwen aan een vennootschap bedoeld in § 1, ongeacht of ze al dan niet aandeelhoudster van de netbeheerder is. HOOFDSTUK VI. - Procedure voor de aanwijzing van de netbeheerder

Art. 10.Het bericht betreffende de aanwijzing van de netbeheerders wordt op initiatief van de Minister van Energie in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Het bericht bevat o.a. : 1o gegevens betreffende de CWAPE; 2o de termijn voor de indiening van de aanvragen; 3o de lijst van de bewijzen op grond waarvan kan worden nagegaan of de gegadigde netbeheerder : a) eigenaar of houder van een recht is of zal zijn dat hem het genot waarborgt van de infrastructuren en uitrustingen van het net waarvan hij beheerder wenst te worden;b) over voldoende technische en financiële middelen beschikt;c) aan de bij of krachtens het decreet opgelegde voorwaarden voldoet; 4o de gegevens voor de samenstelling van het dossier van de gegadigde netbeheerder : a) de jaarrekeningen van de drie laatste boekjaren, bij gebreke daarvan, een bankverklaring met het bedrag van het financieel vermogen; b) voor de gegadigden die niet in artikel 69, derde lid, van het decreet bedoeld worden, elk stuk waarbij hun technische capaciteit aangetoond kan worden, o.a. : - een lijst van de diploma's en beroepskwalificaties voor de bij de exploitatie aangestelde kaders; - een organigram van de diensten aangesteld bij de exploitatie, met inbegrip van het personeel; - een beschrijving van het materieel en de technische uitrusting waarover de netbeheerder beschikt om het net te beheren; - een lijst van de voornaamste activiteiten over de laatste drie jaren; - een verklaring betreffende de gemiddelde jaarlijkse personeelsbestanden en de omvang van de personeelsformatie over de drie laatste jaren; c) de statuten van de gegadigde netbeheerder;d) een uitvoerige beschrijving van de zone die het voorwerp van de aanvraag is, alsmede van het bestaande net. De kandidaturen om als netbeheerder te worden aangewezen worden binnen dertig dagen na de vervaldatum van de kennisgeving door de gemeenten en/of provincies in twee exemplaren bij aangetekend schrijven bij de zetel van de CWAPE ingediend of daar afgegeven tegen ontvangstbewijs.

De provincies en gemeenten bedoeld in het eerste lid zijn die bedoeld in artikel 10, § 1, tweede lid, of de provincies en gemeenten geaffilieerd voor de gasactiviteit en bedoeld in artikel 69, eerste lid, van het decreet.

De aanvrager laat de aanvraag vergezeld gaan van alle stukken waarbij bevestigd wordt dat hij voldoet aan de aanwijzingscriteria voorgeschreven bij of krachtens het decreet.

Art. 11.De CWAPE gaat na of ze beschikt over alle stukken die nodig zijn voor de behandeling van het dossier.

Als ze vaststelt dat de aanvraag onvolledig is, verwittigt ze de aanvrager bij aangetekend schrijven binnen veertien dagen, te rekenen van de datum van ontvangst van de aanvraag.

Ze wijst op de ontbrekende stukken en legt een termijn van hoogstens drie weken vast waarin de verzoeker verzocht wordt zijn aanvraag te vervolledigen, op straffe van verval van de aanvraag.

Art. 12.De CWAPE gaat aan de hand van elk stuk in haar bezit na of de aanvrager voldoet aan de criteria bedoeld in het decreet en in de uitvoeringsbesluiten ervan.

Als de CWAPE acht dat de aanvrager niet voldoet aan één of meer criteria, verwittigt ze hem bij aangetekend schrijven binnen een maand na ontvangst van de aanvraag of, bij gebreke daarvan, na ontvangst van de bijkomende stukken verkregen overeenkomstig artikel 11.

Ze geeft de redenen op waarom ze acht dat hij niet voldoet aan de criteria en legt een maximumtermijn vast waarin de aanvrager zijn opmerkingen, rechtvaardigingen of elk bijkomend gegeven bij aangetekend schrijven meedelen kan, op straffe van verval van de aanvraag. De CWAPE hoort elke aanvrager die daarom verzoekt.

Art. 13.De CWAPE bezorgt de Regering de tekst van de aanvraag, de bijlagen erbij alsook haar gemotiveerd advies binnen twee maanden na de datum van ontvangst van de aanvraag of, in voorkomend geval, van de bijkomende stukken, opmerkingen en rechtvaardigingen bedoeld in de artikelen 11 en 12.

De Regering wijst de netbeheerder aan binnen een termijn van twee maanden na de datum van ontvangst van het advies bedoeld in het eerste lid.

Het besluit van de Regering wordt binnen acht dagen bij aangetekend schrijven aan de aanvrager betekend.

Het wordt voor het overige in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt met de naam en het adres van de netbeheerder, het grondgebied dat onder hem valt en de duur waarvoor hij aangewezen wordt.

Art. 14.Als de netbeheerder, na een beslissing van de gemeenteraad, van plan is zijn net uit te breiden over het grondgebied van een aangrenzende gemeente met een bestaand net, informeert hij de CWAPE en bezorgt hij haar de volgende stukken bij aangetekend schrijven : - de beslissing van de gemeenteraad; - de beschrijving van het bestaande net.

De aanwijzing bedoeld in artikel 13 wordt uitgebreid tot het nieuwe grondgebied op voorwaarde dat de gemeente bedoeld in het eerste lid niet bevoorraad wordt door een andere netbeheerder.

De CWAPE bezorgt de Regering de aanvraag bedoeld in het eerste lid, alsmede haar gemotiveerd advies.

De Regering spreekt zich uit over de uitbreiding van het net. Het besluit wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . HOOFDSTUK VII. - Gegevens te verstrekken door de netbeheerder Art 1 5. Elke netbeheerder bezorgt de CWAPE jaarlijks uiterlijk 31 maart bij aangetekend schrijven een uitvoerig rapport waarin beschreven wordt hoe hij voldaan heeft aan de criteria en verplichtingen voorgeschreven bij of krachtens het decreet.

Art. 16.De CWAPE wordt uiterlijk binnen een termijn van vijftien dagen bij aangetekend schrijven door elke netbeheerder in kennis gesteld van : 1o elke wijziging van zijn statuten zoals ze bij de aanwijzingsaanvraag gevoegd werden, vergezeld van het uittreksel uit de notulen van de vergadering van het orgaan dat de wijziging heeft uitgevoerd; 2o elke wijziging van de samenstelling van de raad van bestuur en, in voorkomend geval, van het directiecomité; 3o elke wijziging van het aaandeelhouderschap, van elke fusie of opsplitsing die hem betreft; 4o elke wijziging die een weerslag kan hebben op de inachtneming van de criteria en verplichtingen opgelegd bij of krachtens het decreet. HOOFDSTUK VIII. - Herroeping van de netbeheerder

Art. 17.Als de CWAPE op grond van de gegevens verstrekt overeenkomstig de artikelen 15 en 16 of van elke andere informatie vaststelt dat een netbeheerder niet meer voldoet aan de criteria en verplichtingen voorgeschreven bij of krachtens het decreet, verwittigt ze hem bij aangetekend schrijven en wijst ze hem op de motieven. De CWAPE hoort de netbeheerder die daarom verzoekt.

Ze legt voor het overige een termijn vast waarin de aanvrager hetzij verzocht wordt zijn opmerkingen mee te delen, hetzij verplicht wordt de maatregelen nader te bepalen die hij van plan is te nemen om aan bedoelde criteria en verplichtingen te voldoen.

Art. 18.Als de CWAPE op grond van de gegevens waarover ze beschikt naar aanleiding van de toepassing van artikel 17, acht dat de netbeheerder zich schuldig heeft gemaakt aan een ernstige tekortkoming aan zijn verplichtingen voorgeschreven bij of krachtens het decreet, verwittigt ze hem bij aangetekend schrijven. Ze wijst hem op de motieven en verzoekt hem zijn opmerking binnen hoogstens een maand mee te delen. De CWAPE hoort de netbeheerder die daarom verzoekt.

Na onderzoek van de opmerkingen geeft de CWAPE uiterlijk binnen veertien dagen na het verstrijken van de termijn bedoeld in het vorige lid een advies over de herroeping van de netbeheerder. In voorkomend geval draagt de CWAPE een nieuwe netbeheerder voor.

Art. 19.Het advies van de CWAPE bedoeld in artikel 18 wordt binnen acht dagen aan de Regering meegedeeld.

De Regering spreekt zich uit over de herroeping binnen een termijn van twee maanden, te rekenen van de datum van ontvangst van het advies. In geval van herroeping wijst de Regering bij wijze van overgangsmaatregel een nieuwe netbeheerder aan.

Het besluit van de Regering wordt binnen acht dagen bij aangetekend schrijven betekend en in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Bij gebrek aan een besluit bij het verstrijken van de termijn bedoeld in het tweede lid wordt de netbeheerder in zijn functies gehandhaafd. HOOFDSTUK IX. - Hernieuwing van de netbeheerder

Art. 20.Eén jaar vóór het einde van de periode waarvoor de netbeheerder is aangewezen bij besluit van de Waalse Regering genomen ter uitvoering van de artikelen 10 of 69, bezorgt de CWAPE de Minister een lijst van de gemeenten die door het net bediend worden.

De Minister geeft kennis van de gemeenten bedoeld in het eerste lid en maakt een bericht bekend in het Belgisch Staatsblad .

Dat bericht bevat de gegevens bedoeld in artikel 10, tweede lid.

De hernieuwing wordt uitgevoerd volgens de procedure bedoeld in de artikelen 10, derde lid, en 4 à 13. HOOFDSTUK X. - Slotbepalingen

Art. 21.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad .

Art. 22.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 16 oktober 2003.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, J. DARAS

^