Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 17 juni 2004
gepubliceerd op 06 september 2004

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Advies- en erkenningscommissie van de diensten voor sociale insluiting

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2004202722
pub.
06/09/2004
prom.
17/06/2004
ELI
eli/besluit/2004/06/17/2004202722/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 JUNI 2004. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Advies- en erkenningscommissie van de diensten voor sociale insluiting


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 17 juli 2003 betreffende de sociale insluiting;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 29 januari 2004 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten voor sociale insluiting, inzonderheid op artikel 29, § 4;

Gelet op het huishoudelijk reglement van de Advies- en erkenningscommissie van de diensten voor sociale insluiting, zoals vastgelegd tijdens de zitting van 1 juni 2004;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, van de Grondwet.

Art. 2.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Advies- en erkenningscommissie van de diensten voor sociale insluiting wordt door de Waalse Regering goedgekeurd.

Art. 3.De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 17 juni 2004.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

Bijlage Huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de diensten voor sociale insluiting ADVIES- EN ERKENNINGSCOMMISSIE VAN DE DIENSTEN VOOR SOCIALE INSLUITING Huishoudelijk reglement HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.De Advies- en erkenningscommissie van de diensten voor sociale insluiting wordt hierna "de Commissie" genoemd.

Art. 2.De Commissie legt de agenda van de gewone vergaderingen op gezette tijden vast.

Art. 3.Een verzameling van de reglementaire en decretale teksten die van toepassing zijn op de diensten voor sociale insluiting wordt samen met de van kracht zijnde omzendbrieven door het secretariaat van de Commissie ter inzage gelegd van de gewone en plaatsvervangende leden, aan wie ook kennis gegeven wordt van elke aangebrachte wijziging.

Art. 4.De Commissie geeft de Minister op diens verzoek binnen twee maanden een gemotiveerd advies, behalve als hij een andere termijn heeft vastgelegd.

Op gemotiveerd verzoek kan de Minister om dringend advies vragen. In dat geval legt hij een redelijke termijn vast. HOOFDSTUK II. - Oproepingen

Art. 5.Het secretariaat roept de commissieleden en de personen die de vergadering met raadgevende stem bijwonen op met inachtneming van de door de Commissie vastgelegde agenda en op verzoek van het voorzitterschap.

Elke andere persoon aangewezen door de Commissie wordt ook opgeroepen.

Art. 6.De oproeping wordt minstens acht dagen vóór de vergadering naar de gewone en plaatsvervangende leden gestuurd.

Zij vermeldt de plaats, het tijdstip en de agenda van de vergadering.

De notulen van de vorige vergadering worden bij de oproeping gevoegd als ze niet eerder verstuurd werden.

Eventuele voorbereidende nota's voor elk agendapunt worden uitsluitend naar de gewone leden verstuurd.

Indien een gewoon lid de vergadering onmogelijk kan bijwonen, moet hij zijn plaatsvervanger verwittigen.

De oproepingen worden verstuurd naar het door de leden opgegeven adres.

In geval van dringende noodzakelijkheid kan de termijn van acht dagen ingekort worden.

Art. 7.De leden die bijkomende informatie over de agendapunten wensen te verkrijgen of te verstrekken, richten zich tot het secretariaat van de Commissie of tot het Directoraat-generaal Sociale Actie en Gezondheid (DGASS), avenue G. Bovesse 100, te 5100 Jambes. HOOFDSTUK III. - Oprichting en werking van een bureau

Art. 8.§ 1. Binnen de Commissie wordt een bureau opgericht dat zal instaan voor de organisatie en de coördinatie van de werkzaamheden.

Het bureau bereidt de vergaderingen van de Commissie voor, stelt de agenda op en zorgt voor de kennisgeving van de door de Commissie aangenomen voorstellen of adviezen.

Naast de adviesverzoeken van de Minister kan het bureau er zelf formuleren en aan de Commissie voorleggen. § 2. Overeenkomstig artikel 21, § 3, van het decreet van 17 juli 2003 betreffende de sociale insluiting bestaat het bureau uit de voorzitter, de ondervoorzitter en twee leden gekozen door de Commissie.

Bij verhindering van de voorzitter wordt het voorzitterschap van de zittingen door de ondervoorzitter waargenomen en, bij diens verhindering, door het oudste lid dat aanwezig is. § 3. Het bureau vergadert na bijeenroeping door de voorzitter en in ieder geval vóór de plenaire vergadering.

Het bepaalt de in de agenda aan te brengen wijzigingen die eventueel aan de Commissie voorgelegd worden. § 4. Het bureau beslist bij meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Art. 9.Een vertegenwoordiger van de administratie en een vertegenwoordiger aangewezen door de Minister die bevoegd is voor sociale insluiting worden uitgenodigd op de vergaderingen van het bureau.

Art. 10.Het bureau kan elk lid van de Commissie of een deel ervan oproepen voor zijn werkzaamheden. HOOFDSTUK IV. - Werking van de Commissie

Art. 11.Alleen de bij de oproeping gevoegde agendapunten kunnen op geldige wijze aan de stemming onderworpen worden.

Op voorstel van het bureau en in geval van behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid kan een punt tijdens de zitting evenwel aan de agenda toegevoegd worden als de gewone meerderheid van de aanwezige leden daarmee instemt.

Art. 12.§ 1. De Commissie brengt pas op geldige wijze advies of verslag uit als minstens de helft van de leden aanwezig is.

De beslissingen worden bij gewone meerderheid genomen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. § 2. Als dat quorum niet gehaald wordt, worden de leden uiterlijk binnen de vijftien volgende dagen opnieuw opgeroepen. Als het quorum tijdens die zitting weer niet gehaald wordt, zetelt de Commissie op geldige wijze, ongeacht het aantal aanwezige leden. De beslissingen worden bij gewone meerderheid genomen.

Een lid dat drie opeenvolgende keren afwezig is op de Commissie zonder zijn plaatsvervanger en het secretariaat te verwittigen, wordt aangemaand door de voorzitter, die op grond van de gegeven uitleg kan voorstellen dat de Minister bedoeld lid ontslaat. § 3. De uitslag van de stemming wordt bij het advies gevoegd; de minderheid kan op verzoek het advies van de meerderheid vergezeld laten gaan van een nota waarin haar eigen standpunt vermeld wordt.

Art. 13.Het lid van de Commissie dat een rechtstreeks belang heeft bij een aan de Commissie overgelegd verzoek om advies - omdat het lid is van de inrichtende macht of personeelslid van de verzoekende dienst voor sociale insluiting - mag niet deelnemen aan de overlegging van het verzoek noch aan het debat of aan de stemming over het advies betreffende het verzoek.

Bij betwisting van het bestaan van een rechtstreeks belang uit hoofde van een lid (of verschillende leden), beslist de Commissie na het lid (de leden) te hebben gehoord.

Bij staking van stemmen ligt de beslissing bij de voorzitter.

Art. 14.Indien de Commissie het nodig acht, kan zij de dienst voor sociale insluiting waarvan het dossier op de agenda staat op de zitting uitnodigen om bijkomende of aanvullende informatie te verkrijgen.

Als het gaat over een dienst voor sociale insluiting waarvan een lid deel uitmaakt van de Commissie, kan bedoeld lid op de zitting uitgenodigd worden om de gewenste bijkomende en aanvullende informatie te verstrekken.

Art. 15.§ 1. De Commissie vergadert bij voorkeur in de lokalen van het Directoraat-generaal Sociale Actie en Gezondheid, avenue Bovesse 100, te 5100 Jambes, zetel van het secretariaat. § 2. Als die lokalen niet beschikbaar zijn, kan ze vergaderen op elke andere plaats die door het bureau gekozen wordt. § 3. De notulen worden opgesteld door het commissielid dat de Commissie aanwijst als de administratie het secretariaat onmogelijk kan waarnemen onder de door het bureau gestelde voorwaarden. Ze worden door bedoeld lid aan het secretariaat overgemaakt om bij de eerstkomende oproeping gevoegd te worden.

Art. 16.Bij verhindering van de voorzitter of de ondervoorzitter worden hun bevoegdheden uitgeoefend door het oudste lid.

Art. 17.Het gewoon lid geeft zijn plaatsvervanger en het secretariaat kennis van zijn afwezigheid en van de noodzaak te voorzien in zijn vervanging en bezorgt zijn plaatsvervanger de voorbereidende documenten die bij zijn oproeping gaan.

Art. 18.De Commissie beraadslaagt met gesloten deuren.

Art. 19.Het advies van de Commissie mag niet bekendgemaakt worden zolang de Minister niet beslist heeft over een ontwerp dat haar overgelegd werd.

Art. 20.De Commissie kan een beroep doen op deskundigen die zij aanwijst.

De deskundigen mogen niet aanwezig zijn tijdens de stemming.

Art. 21.De voorzitter van de zitting opent, voert, leidt en sluit de debatten.

Hij zorgt voor de goede werking van de zitting, hij verleent, ontzegt, ontneemt het woord en handhaaft de orde.

Art. 22.Er wordt bij handopsteken gestemd. De stemming is geheim op verzoek van een lid of in de gevallen waarbij personen betrokken zijn.

Het lid dat zich onthoudt, mag zijn onthouding, die in de notulen vermeld wordt, motiveren.

Art. 23.§ 1. Het secretariaat stelt het ontwerp van notulen en, desgevallend, van gemotiveerd advies op.

De notulen vermelden de naam van de aanwezige leden, van de verontschuldigde leden of van de leden die de zitting tijdens de werkzaamheden verlaten hebben.

Ze vermelden ook de naam en de hoedanigheid van de uitgenodigde deskundigen of gehoorde personen.

De notulen geven een kort relaas van de debatten en vermelden de uitslag van de stemmingen. § 2. De notulen en de gemotiveerde adviezen worden goedgekeurd bij de opening van elke zitting en ondertekend door de voorzitter van de zitting en door de secretaris.

Ze worden bewaard op de zetel van het Directoraat-generaal Sociale Actie en Gezondheid. § 3. De Commissie kan bij gemotiveerde dringende noodzakelijkheid het geheel of een deel van de notulen of van het gemotiveerde advies tijdens de zitting goedkeuren. § 4. Binnen vijftien dagen na ontvangst van de notulen of van het gemotiveerde advies maken de leden hun opmerkingen over aan de secretaris. Bij gebrek aan reactie worden de notulen of het gemotiveerde advies geacht goedgekeurd te zijn en worden ze overgemaakt aan de leden, hetzij op de eerstvolgende zitting, hetzij per post.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 17 juni 2004 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Advies- en erkenningscommissie van de diensten voor sociale insluiting.

Namen, 17 juni 2004.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

^