Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 18 december 2003
gepubliceerd op 11 maart 2004

Besluit van de Waalse Regering betreffende de bijzondere erkenning van de rust- en verzorgingstehuizen, dagverzorgingscentra voor bejaarden, psychiatrische verzorgingstehuizen en geïntegreerde diensten voor thuisverzorging

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2004200659
pub.
11/03/2004
prom.
18/12/2003
ELI
eli/besluit/2003/12/18/2004200659/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

18 DECEMBER 2003. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de bijzondere erkenning van de rust- en verzorgingstehuizen, dagverzorgingscentra voor bejaarden, psychiatrische verzorgingstehuizen en geïntegreerde diensten voor thuisverzorging


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 13 juni 2002 betreffende de organisatie van de verzorgingsinstellingen;

Gelet op het besluit van de Franse Gemeenschapsexecutieve van 29 juli 1983 tot bepaling van de procedure voor de toekenning en de intrekking van de bijzondere erkenning van rust- en verzorgingstehuizen;

Gelet op het besluit van de Franse Gemeenschapsexecutieve van 29 juli 1983 tot bepaling van de procedure voor de toekenning en de intrekking van de bijzondere erkenning van psychiatrische verzorgingstehuizen;

Gelet op het koninklijk besluit van 8 juli 2002 tot vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten voor thuisverzorging;

Gelet op het ministerieel besluit van 17 juli 2002 houdende vaststelling van de programmatiecriteria voor de geïntegreerde diensten voor thuisverzorging;

Gelet op het advies van de "Conseil wallon des établissements de soins" (Waalse adviesraad voor verzorgingsinstellingen), gegeven op 18 april 2003;

Gelet op het advies van de "Conseil wallon du troisième âge" (Waalse adviesraad voor de derde leeftijd), gegeven op 17 april 2003;

Gelet op het advies van de "Conseil supérieur des Villes, Communes et Provinces de la Région wallonne" (Hoge raad van de steden, gemeenten en provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 4 april 2003;

Gelet op de beraadslaging van de Waalse regering over het verzoek om adviesverlening door de Raad van State binnen hoogstens één maand;

Gelet op het advies van de Raad van State, uitgebracht op 23 juni 2003, overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 1o, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Die decreet regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, van de Grondwet.

Art. 2.Die besluit is van toepassing op : 1o de rust- en verzorgingstehuizen; 2o de dagverzorgingscentra voor bejaarden; 3o de psychiatrische verzorgingstehuizen; 4o de geïntegreerde diensten voor thuisverzorging.

Art. 3.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1o "Minister" : de Minister van Gezondheid; 2o "verzorgingsinstellingen" : de instellingen en diensten bedoeld in artikel 2; 3o "administratie" : het Directoraat-generaal Sociale Actie en Gezondheid van het Ministerie van het Waalse Gewest; 4o "Raad" : de "Conseil wallon des établissements de soins". HOOFDSTUK II. - Bijzondere erkenning en tijdelijke bijzondere erkenning Afdeling I. - Basisregels

Art. 4.De verzorgingsinstellingen die een bijzondere erkenning wensen te verkrijgen, dienen hun aanvraag bij de Minister in.

De inschrijving in de programmatie is een voorwaarde van ontvankelijkheid van de aanvraag indien reglementair vereist.

Overeenkomstig artikel 5, § 1, derde lid, van het decreet van 13 juni 2002 betreffende de organisatie van de verzorgingsinstellingen kan een tijdelijke bijzondere erkenning voor de duur van zes maanden toegekend worden aan de instellingen die een eerste aanvraag indienen. Afdeling II. - Eerste aanvraag om erkenning

Onderafdeling 1. - Tijdelijke bijzondere erkenning

Art. 5.Volledigheidshalve bevat het dossier van de eerste aanvraag de volgende stukken : 1o het ingevulde en getekende formulier waarvan het model door de Minister wordt bepaald; 2o de naamlijst van het personeel of van de zelfstandige medewerkers, met de kwalificaties en de wekelijkse duur van de arbeidstijd of van de prestaties; 3o een afschrift van de overeenkomsten gesloten met andere verzorgingsinstellingen, instellingen of diensten, met name die waarmee overeenkomstig de erkenningsnormen een functionele band gegarandeerd moet worden.

Het dossier van de aanvraag om bijzondere erkenning vermeldt bovendien : 1o in het geval van een rust- en verzorgingstehuis : a) het aantal bedden waarvoor de bijzondere erkenning wordt aangevraagd;b) het huishoudelijk reglement betreffende de geneeskundige activiteit;c) in voorkomend geval, het bewijs van de gelijkwaardige beddenvermindering indien reglementair vereist;d) de benoemingsakte of de overeenkomst die de instelling en de geneesheer-coördinator of -adviseur bindt; 2o in het geval van een rust- en verzorgingstehuis dat niet beschikt over een vergunning om als rusthuis te functioneren : a) het aantal bedden waarvoor de bijzondere erkenning wordt aangevraagd;b) het huishoudelijk reglement betreffende de geneeskundige activiteit;c) in voorkomend geval, het bewijs van de gelijkwaardige beddenvermindering indien reglementair vereist;d) de benoemingsakte of de overeenkomst die de instelling en de geneesheer-coördinator of -adviseur bindt;e) een plan met de interne communicatiewegen per niveau, de bestemming van de lokalen en het aantal bedden waarop de aanvraag om bijzondere erkenning betrekking heeft;f) een brandveiligheidsattest dat minstens een jaar geleden is afgegeven door de burgemeester van de gemeente waar de verzorgingsinstelling gevestigd is, vergezeld van het rapport van de territoriaal bevoegde brandweerdienst;g) de type-overeenkomst tussen de beheerder en de resident;h) het huishoudelijk reglement; 3o in het geval van een dagverzorgingscentrum : a) het aantal plaatsen waarvoor de bijzondere erkenning wordt aangevraagd;b) in voorkomend geval, het bewijs van de gelijkwaardige plaatsenvermindering indien reglementair vereist; 4o in het geval van een dagverzorgingscentrum dat niet beschikt over een vergunning om als dagverzorgingscentrum voor bejaarde personen te functioneren : a) het aantal plaatsen waarvoor de bijzondere erkenning wordt aangevraagd;b) in voorkomend geval, het bewijs van de gelijkwaardige plaatsenvermindering indien reglementair vereist;c) een plan met de interne communicatiewegen per niveau, de bestemming van de lokalen en het aantal plaatsen waarop de aanvraag om bijzondere erkenning betrekking heeft;d) een brandveiligheidsattest dat minstens een jaar geleden is afgegeven door de burgemeester van de gemeente waar de verzorgingsinstelling gevestigd is, vergezeld van het rapport van de territoriaal bevoegde brandweerdienst;e) de type-overeenkomst tussen de beheerder en de opgevangen persoon;f) het huishoudelijk reglement; 5o in het geval van een psychiatrisch verzorgingstehuis : a) het aantal bedden waarvoor de bijzondere erkenning wordt aangevraagd;b) in voorkomend geval, het bewijs van de gelijkwaardige beddenvermindering indien reglementair vereist;c) een plan met de interne communicatiewegen per niveau, de bestemming van de lokalen en het aantal bedden waarop de aanvraag om bijzondere erkenning betrekking heeft;d) een brandveiligheidsattest dat minstens een jaar geleden is afgegeven door de burgemeester van de gemeente waar de verzorgingsinstelling gevestigd is, vergezeld van het rapport van de territoriaal bevoegde brandweerdienst; 6o in het geval van een geïntegreerde dienst voor thuisverzorging : a) de statuten van de instelling;b) de zorgzone(s) te bedienen met inachtneming van de territoriale indeling die in bijlage gaat, alsook in voorkomend geval de organisatie van de operationele subzones.Er kan een aanvraag om afwijking van de grenzen van bedoelde zones ingediend worden om rekening te houden met de grenzen van de huisartsenkringen die erkend zijn op de datum van de indiening van de aanvraag, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 8 juli tot vaststelling van de opdrachten verleend aan huisartsenkringen.

Art. 6.De administratie bezorgt de aanvrager binnen dertig dagen, te rekenen van de datum van ontvangst van het dossier, een bericht waarin hij hem meedeelt dat het dossier volledig is of waarin hij hem verzoekt het aan te vullen. In het tweede geval richt de administratie binnen dezelfde termijn een bericht aan de aanvrager als het dossier volledig is.

Bij gebrek aan verzending van een bericht binnen de termijn bedoeld in het vorige lid, wordt het dossier geacht volledig te zijn.

Art. 7.§ 1. De tijdelijke bijzondere erkenning wordt aan de instellingen toegekend als de voorwaarden van ontvankelijkheid bedoeld in artikel 5 en in artikel 4, tweede lid, vervuld zijn.

De Minister kan ook het advies van de "Conseil wallon des établissements de soins" inwinnen.

In dat geval wordt het dossier bijkomend overgemaakt aan de aanvrager, die over een termijn van vijftien dagen beschikt om zijn opmerkingen aan de Raad voor te leggen.

De Minister spreekt zich uit binnen de drie maanden die volgen op de ontvangst van het volledige dossier van de aanvraag om bijzondere erkenning. § 2. Het besluit tot toekenning van een tijdelijke bijzondere erkenning vermeldt de datum van inwerkingtreding ervan, alsook, al naar gelang het geval, het aantal bedden of plaatsen of de zorgzone waarvoor ze toegekend wordt. De zorgzone is conform bijlage I. Een geïntegreerde dienst voor thuisverzorging kan erkend worden voor één zone of voor verschillende aangrenzende zones. Een afwijking van de grenzen van de in bijlage I vastgelegde zorgzones kan toegekend worden om rekening te houden met de grenzen van de huisartsenkringen die erkend zijn op de datum van de indiening van de aanvraag, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 8 juli tot vaststelling van de opdrachten verleend aan huisartsenkringen.

De tijdelijke bijzondere erkenning met dezelfde termijn kan verlengd worden als de formaliteiten bedoeld in artikel 8, eerste lid, niet uitgevoerd konden worden binnen een termijn van zes maanden, te rekenen van de datum van toekenning van de tijdelijke bijzondere erkenning.

Onderafdeling 2. - Bijzondere erkenning

Art. 8.Tijdens de periode waarop de tijdelijke bijzondere erkenning betrekking heeft, onderzoekt de administratie het dossier. Ze gaat over tot een inspectie van de instelling en geeft minstens twee maanden vóór het verstrijken van de tijdelijke bijzondere erkenning advies over de toekenning of de weigering van een bijzondere erkenning.

Het advies wordt voor advies aan de Raad voorgelegd en aan de aanvrager, die over een termijn van vijftien dagen beschikt om zijn opmerkingen aan de Raad voor te leggen.

Art. 9.De Minister spreekt zich uit binnen een termijn van drie maanden, te rekenen van de datum waarop de Raad advies uitbrengt.

Art. 10.Het besluit tot toekenning van een bijzondere erkenning vermeldt de datum van inwerkingtreding ervan, alsook, al naar gelang het geval, het aantal bedden of plaatsen of de zorgzone waarvoor ze toegekend wordt. De zorgzone is conform bijlage I. Een geïntegreerde dienst voor thuisverzorging kan erkend worden voor één zone of voor verschillende aangrenzende zones. Een afwijking van de grenzen van de in bijlage I vastgelegde zorgzones kan toegekend worden om rekening te houden met de grenzen van de huisartsenkringen die erkend zijn op de datum van de indiening van de aanvraag, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 8 juli tot vaststelling van de opdrachten verleend aan huisartsenkringen. Afdeling III. - Verlenging van de bijzondere erkenning

Art. 11.De aanvraag om verlenging van de bijzondere erkenning wordt uiterlijk zes maanden vóór het verstrijken van de lopende erkenning ingediend, op straffe van verval.

De aanvraag gaat vergezeld van de stukken vermeld in artikel 5.

Als de in het vorige lid opgesomde voorwaarden vervuld zijn, wordt de vorige bijzondere erkenning geacht van rechtswege verlengd te zijn zolang de Minister zich niet heeft uitgesproken over de aanvraag om verlenging van de bijzondere erkenning.

Art. 12.De administratie onderzoekt het dossier, gaat over tot een inspectie van de instelling en geeft minstens twee maanden vóór het verstrijken van de lopende erkenning advies over de toekenning of de weigering van de verlenging van de erkenning.

Het advies wordt voor advies voorgelegd aan de Raad en aan de aanvrager, die over een termijn van vijftien dagen beschikt om zijn opmerkingen aan de Raad voor te leggen.

De Minister spreekt zich uit binnen een termijn van drie maanden, te rekenen van de datum waarop de Raad advies uitbrengt. De verlenging wordt toegekend voor een verlengbare bepaalde duur of voor onbepaalde duur. HOOFDSTUK III. - Administratieve sancties

Art. 13.De Minister kan de tijdelijke bijzondere erkenning of de bijzondere erkenning van de verzorgingsinstellingen die niet meer aan de normen voldoen, opschorten of intrekken.

Art. 14.De administratie wordt binnen dertig dagen in kennis gesteld van elke wijziging van de gegevens vermeld in artikel 5. Zoniet kan een opschortingsprocedure opgestart worden.

Art. 15.De opschorting van de tijdelijke bijzondere erkenning of van de bijzondere erkenning houdt in dat de verzorgingsinstelling geen nieuwe residenten of personen meer mag opvangen. Het besluit tot opschorting wordt aangeplakt bij de ingang van de instelling.

Door de maatregel die voortvloeit uit het besluit tot intrekking wordt de verzorgingsinstelling beschouwd als zijnde niet meer opgenomen in het kader van de programmatie.

Art. 16.Als de administratie een voorstel tot opschorting of intrekking formuleert, geeft ze de beheerder van de verzorgingsinstelling kennis van dat voorstel, alsook van de ingeroepen motieven. Ze wijst hem erop dat hij vanaf de datum van ontvangst van de kennisgeving over een termijn van vijftien dagen beschikt om zijn dossier in te kijken en om zijn opmerkingen in een schrijven te laten gelden.

De administratie vult het dossier aan met de geschreven opmerkingen van de beheerder en met het proces-verbaal van zijn verhoor.

Daartoe roept ze de beheerder op bij ter post aangetekende brief of in een schrijven afgegeven tegen bericht van ontvangst, met opgave van de plaats en het tijdstip van het verhoor.

In de oproeping wordt gewezen op de mogelijkheid om zich door een raadsman te laten bijstaan.

De administratie stelt een rapport op en stuurt het dossier binnen vijftien dagen naar de Raad, die advies uitbrengt.

De weigering te verschijnen of zijn verweermiddelen voor te dragen wordt in het proces-verbaal van verhoor vermeld.

De administratie deelt haar voorstel ook mee aan de betrokken burgemeesters.

De Minister doet uitspraak over de opschorting of de intrekking binnen een termijn van drie maanden, te rekenen van de datum waarop de Raad advies uitbrengt.

Art. 17.De administratie geeft de beheerder kennis van de besluiten tot opschorting of intrekking. HOOFDSTUK IV. - Dringende sluiting en sluiting Afdeling I. - Dringende sluiting

Art. 18.De Minister kan om redenen van volksgezondheid, veiligheid en ernstige overtreding van de normen besluiten tot de dringende sluiting van een verzorgingsinstelling.

Art. 19.Als de administratie een voorstel tot dringende sluiting formuleert, geeft ze de beheerder van de verzorgingsinstelling kennis van dat voorstel en van de ingeroepen motieven. Ze wijst hem erop dat hij vanaf de datum van ontvangst van de kennisgeving over een termijn van drie dagen beschikt om zijn dossier in te kijken en om zijn opmerkingen in een schrijven te laten gelden.

De administratie deelt haar voorstel ook mee aan de betrokken burgemeesters.

Het aan de Minister overgemaakte dossier bevat het rapport van de inspectie en de opmerkingen van de beheerder.

De Minister besluit tot de dringende sluiting van de verzorgingsinstelling na ontvangst van het dossier.

De administratie geeft de beheerder kennis van de besluiten tot dringende sluiting. Afdeling II. - Sluiting

Art. 20.Overeenkomstig artikel 5, § 2, van het decreet van 13 juni 2002 betreffende de organisatie van de verzorgingsinstellingen, hebben de weigering van de bijzondere erkenning alsmede de intrekking van de bijzondere erkenning of van de tijdelijke bijzondere erkenning de sluiting van de instelling tot gevolg.

De administratie geeft de betrokken burgemeesters en de beheerder kennis van het besluit.

Art. 21.Het besluit tot weigering of intrekking treedt in werking op de elfde dag na de kennisgeving ervan. Vanaf die datum is het verboden nieuwe residenten of nieuwe personen op te vangen. De beheerder beschikt na die termijn over drie maanden om de instelling te ontruimen en elke activiteit stop te zetten.

Art. 22.Als de administratie vaststelt dat een verzorgingsinstelling zonder bijzondere erkenning of tijdelijke bijzondere erkenning uitgebaat wordt, verwittigt ze de Minister, die tot de sluiting van de instelling besluit.

De beheerder wordt zo spoedig mogelijk in kennis gesteld van de sluiting en beschikt vervolgens over een termijn van drie maanden om de instelling te ontruimen en elke activiteit stop te zetten. HOOFDSTUK V. - Uitvoering van de besluiten tot sluiting en van de besluiten die sluiting tot gevolg hebben

Art. 23.Als de burgemeester een verzorgingsinstelling laat sluiten, pleegt hij overleg met de Minister en de administratie om alle nodige maatregelen uit te voeren in het belang van de residenten, de opgevangen personen of de patiënten. HOOFDSTUK VI. - Beroepen

Art. 24.Het beroep bedoeld in artikel 5, § 3, van het decreet van 13 juni 2002 betreffende de organisatie van de verzorgingsinstellingen wordt aan de administratie gericht.

Om ontvankelijk te zijn bevat het beroep : 1o de naam, de voornamen, de hoedanigheid, de woonplaats of de maatschappelijke zetel van de aanvrager, 2o zijn voorwerp en de uiteenzetting van de feiten en middelen.

De administratie bericht ontvangst van het beroep binnen tien dagen na ontvangst ervan.

De Regering doet uitspraak binnen negentig dagen na ontvangst van het beroep. HOOFDSTUK VII. - Afstand van de werkingsvergunning

Art. 25.De inrichtende macht van een verzorgingsinstelling die beslist geheel of gedeeltelijk afstand te doen van de bijzondere erkenning of van de tijdelijke bijzondere erkenning geeft de Minister drie maanden op voorhand kennis daarvan.

Zij vermeldt de datum waarop de afstand in werking treedt.

Bedoelde verzorgingsinstelling is niet meer in het kader van de programmatie ingeschreven voor de bedden waarvan ze afstand heeft gedaan. HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen

Art. 26.Alle beslissingen genomen krachtens dit besluit worden door de administratie meegedeeld aan de betrokken burgemeesters en voorzitters van openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Art. 27.Alle procedureakten worden bij ter post aangetekend schrijven verstuurd, behalve wat betreft de toepassing van artikel 25 en de in artikel 16 bedoelde kennisgeving aan de burgmeesters.

Art. 28.Opgeheven worden : 1o het besluit van de Franse Gemeenschapsexecutieve van 29 juli 1983 tot bepaling van de procedure voor de toekenning en de intrekking van de bijzondere erkenning van rust- en verzorgingstehuizen; 2o het besluit van de Franse Gemeenschapsexecutieve van 15 juni 1992 tot bepaling van de procedure voor de toekenning en de intrekking van de bijzondere erkenning van psychiatrische verzorgingstehuizen.

Art. 29.De bijzondere erkenningen toegekend vóór de inwerkingtreding van dit besluit blijven geldig tot de vervaldatum ervan en hoe dan ook gedurende een periode van één jaar, met ingang van bedoelde inwerkingtreding.

De tijdelijke bijzondere erkenningen toegekend vóór de inwerkingtreding van dit besluit blijven geldig gedurende een periode van zes maanden, met ingang van bedoelde inwerkingtreding.

Art. 30.De aanvragen om bijzondere erkenning ingediend overeenkomstig de besluiten bedoeld in artikel 28 blijven geldig.

Art.31. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 32.De Minister van Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 18 december 2003.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

BIJLAGE I. - ZORGZONES BETREFFENDE DE GEINTEGREERDE DIENSTEN VOOR THUISVERZORGING Zone 01 Moeskroen-Doornik - Aat Antoing, Aat, Beloeil, Bernissart, Brugelette, Brunehaut, Celles, Chièvres, Komen-Waasten, Elezele, Estaimpuis, Vloesberg, Frasnes-lez-Anvaing, Lessen, Leuze-en-Hainaut, Kluisbergen, Moeskroen, Pecq, Peruwelz, Rumes, Silly, Doornik.

Zone 02 La Louvière Binche, 's-Gravenbrakel, Chapelle-lez-Herlaimont, Ecaussinnes, Edingen, Erquelinnes, Estinnes, La Louvière, Le Roeulx, Manage, Merbes-le-Château, Morlanwelz, Seneffe, Zinnik.

Zone 03 Brabant Beauvechain, Eigenbrakel, Kasteelbrakel, Chastre, Chaumont-Gistoux, Court-Saint-Etienne, Genappe, Graven, Hélécine, Incourt, Itter, Geldenaken, Terhulpen, Lasne, Mont-Saint-Guibert, Nijvel, Orp-Jauche, Ottignies-Louvainla-Neuve, Perwijs, Ramillies, Rebecq, Rixensart, Tubeke, Villers-la-Ville, Walhain, Waterloo, Waver.

Zone 04 Hoei-Borgworm Amay, Anthisnes, Berloz, Braives, Burdinne, Clavier, Crisnée, Donceel, Engis, Faimes, Ferrières, Fexhe-le-Haut-Clocher, Geer, Hamoir, Hannuit, Héron, Hoei, Lincent, Marchin, Modave, Nandrin, Oreye, Ouffet, Remicourt, Saint-Georges-sur-Meuse, Tinlot, Verlaine, Villers-le Bouillet, Wanze, Borgworm, Wasseiges.

Zone 05 Luik Ans, Awans, Aywaille, Bassenge, Beyne-Heusay, Blegny, Chaudfontaine, Comblain-au-Pont, Dalhem, Esneux, Flémalle, Fléron, Grace-Hollogne, Herstal, Juprelle, Luik, Neupré, Oupeye, Saint-Nicolas, Seraing, Soumagne, Sprimont, Trooz, Wezet.

Zone 06 Verviers Aubel, Baelen, Dison, Herve, Jalhay, Lierneux, Limbourg, Malmedy, Olne, Pepinster, Plombières, Spa, Stavelot, Stoumont, Theux, Thimister-Clermont, Trois-Ponts, Verviers, Waimes, Welkenraedt.

Zone 07 Bergen Boussu, Colfontaine, Dour, Frameries, Hensies, Honnelles, Jurbeke, Lens, Bergen, Quaregnon, Quevy, Quiévrain, Saint-Ghislain.

Zone 08 Charleroi Aiseau-Presles, Anderlues, Charleroi, Châtelet, Courcelles, Farciennes, Fleurus, Fontaine-l'Evêque, Gerpinnes, Ham-sur-Heure-Nalinnes, Les Bons Villers, Lobbes, Montigny-le-Tilleul, Pont-à-Celles, Thuin, Walcourt.

Zone 09 Namen Andenne, Assesse, Eghezée, Fernelmont, Floreffe, Fosses-la-Ville, Gembloers, Gesves, Jemeppe-sur-Sambre, La Bruyère, Mettet, Namen, Ohey, Profondeville, Sambreville, Sombreffe.

Zone 10 Dinant Anhée, Beauraing, Bièvre, Ciney, Dinant, Gedinne, Hamois, Hastière, Havelange, Houyet, Onhaye, Rochefort, Somme-Leuze, Vresse-sur-Semois, Yvoir.

Zone 11 Philippeville Beaumont, Cerfontaine, Chimay, Couvin, Doische, Florennes, Froidchapelle, Momignies, Philippeville, Sivry-Rance, Viroinval.

Zone 12 Noord-Luxemburg Bastenaken, Bertogne, Bertrix, Bouillon, Daverdisse, Durbuy, Erezée, Fauvillers, Gouvy, Herbeumont, Hotton, Houffalize, La Roche-en-Ardenne, Léglise, Libin, Libramont-Chevigny, Manhay, Marche-en-Famenne, Nassogne, Neufchâteau, Paliseul, Rendeux, Sainte-Ode, Saint-Hubert, Tellin, Tenneville, Vaux-sur-Sûre, Vielsalm, Wellin.

Zone 13 Zuid-Luxemburg Aarlen, Attert, Aubange, Chiny, Etalle, Florenville, Habay, Martelange, Meix-devant-Virton, Messancy, Musson, Rouvroy, Saint-Léger, Tintigny, Virton.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering betreffende de bijzondere erkenning van de rust- en verzorgingstehuizen, de dagverzorgingscentra voor bejaarden, de psychiatrische verzorgingstehuizen en de geïntegreerde diensten voor thuisverzorging Namen, 18 december 2003.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

^