Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 19 april 2012
gepubliceerd op 30 april 2012

Besluit van de Waalse Regering betreffende de onderzoeken van ongevallen in de zeescheepvaartsector

bron
waalse overheidsdienst
numac
2012202370
pub.
30/04/2012
prom.
19/04/2012
ELI
eli/besluit/2012/04/19/2012202370/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 APRIL 2012. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de onderzoeken van ongevallen in de zeescheepvaartsector


De Waalse Regering, Gelet op de wet van 18 februari 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/02/1969 pub. 25/04/2012 numac 2012000279 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over zee, over de weg, de spoorweg of de waterweg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over de weg, de spoorweg of de waterweg, artikel 1;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid, gemotiveerd door het feit dat het gaat om de omzetting van een Europese richtlijn waarvan de omzettingstermijn verstreken is op 17 juni 2011;

Overwegende dat België op 18 juli 2011 door de Europese commissie in gebreke gesteld werd wegens gebrek aan omzetting;

Gelet op het advies 51.086/4 van de Raad van State, gegeven op 19 maart 2012, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Doel, toepassingsgebied en definities

Artikel 1.Richtlijn 2009/18/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 23 april 2009 tot vaststelling van de grondbeginselen voor het onderzoek van ongevallen in de zeescheepvaartsector en tot wijziging van Richtlijn 1999/35/EG van de Raad en Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad (hierna Richtlijn 2009/18/EG) wordt gedeeltelijk omgezet bij dit besluit.

Art. 2.Doel Dit besluit heeft tot doel de maritieme veiligheid te verhogen en verontreiniging door schepen te voorkomen en daarmee de kans op toekomstige scheepvaartongevallen en incidenten te verminderen door het verstrekken van gegevens over ongevallen of incidenten op zee te reglementeren.

Art. 3.Definities.

In de zin van dit besluit wordt verstaan onder : - « binnenwateren » : de openbare wateren van het Waalse Gewest die voor de scheepvaart bestemd zijn of gebruikt worden en niet tot de Belgische zeewateren behoren; - « vaartuig » : een schip of een binnenschip; - « schip » : elk vaartuig dat op zee personen of zaken vervoert, de visvangst bedrijft, sleepverrichtingen, baggerwerken of enige andere winstgevende verrichting van scheepvaart uitvoert, of dat ertoe bestemd is; - « binnenschip » : elk vaartuig dat wegens zijn constructie uitsluitend of in hoofdzaak gebruikt wordt of geschikt is om te worden gebruikt op de binnenwateren; - « scheepvaartongeval » : een gebeurtenis of een opeenvolging van gebeurtenissen die aanleiding heeft gegeven tot één van de volgende feiten die zich in rechtstreeks verband met de activiteiten van een schip hebben voorgedaan : * de dood of ernstige verwondingen van een persoon ten gevolge van de exploitatie van een schip of in verband daarmee, of * het overboord slaan van een persoon veroorzaakt door de bewegingen van het schip of dat in verband staat met deze bewegingen, of * het verlies, het verondersteld verlies of het verlaten van een schip, of * materiële schade geleden door een schip, of * de stranding van een schip, de beschadiging ervan of zijn betrokkenheid bij een aanvaring, of * materiële schade veroorzaakt door de exploitatie van een schip of die verband houdt met deze exploitatie, of * milieuschade die voortvloeit uit de schade aan één of meer schepen welke is veroorzaakt door de exploitatie van één of meer schepen; - « incident » : een voorval veroorzaakt door de exploitatie van een schip of in verband daarmee zodat het schip of een persoon in gevaar wordt gebracht of waardoor ernstige schade zou kunnen worden toegebracht hetzij aan het schip of zijn constructie, hetzij aan het leefmilieu; - « veiligheidsonderzoek » : een onderzoek, bij een scheepvaartongeval of -incident, verricht met de doelstelling van het voorkomen van ongevallen en incidenten met een schip in de toekomst, met inbegrip van het verzamelen en het analyseren van gegevens, het identificeren van de oorzakelijke factoren en het maken van de nodige veiligheidsaanbevelingen; - « FOSO » : federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen, opgericht krachtens de wet betreffende de federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen; - « onderzoekers » : de met het uitvoeren van een veiligheidsonderzoek belaste personeelsleden van de federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen en de externe deskundigen aangesteld door de federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen; - « havenautoriteit » : de bevoegde autoriteit of dienst die door de voor Waterwegen bevoegde Minister bij elke haven aangesteld wordt om de krachtens dit besluit meegedeelde informatie door te geleiden; - « beherende autoriteit » : de Waalse Regering of de overheid aangewezen om de krachtens dit besluit meegedeelde informatie door te geleiden.

Art. 4.Toepassingsgebied.

Dit besluit is van toepassing op scheepvaartongevallen en -incidenten die zich op de binnenwateren voordoen en waarbij schepen zijn betrokken.

Dit besluit is niet van toepassing op scheepvaartongevallen en -incidenten waarbij uitsluitend zijn betrokken : - oorlogsschepen, troepenschepen of andere schepen in eigendom van of geëxploiteerd door een Staat welke uitsluitend worden gebruikt voor een niet-commerciële overheidsdienst; - schepen die niet door mechanische middelen voortgestuwd worden, houten schepen van eenvoudige bouw, en niet voor handel gebruikte plezierjachten en -vaartuigen, tenzij deze voor commerciële doeleinden worden of zullen worden bemand en gebruikt voor het vervoer van meer dan twaalf passagiers; - binnenschepen die op binnenwateren geëxploiteerd worden; - vissersschepen met een lengte van minder dan 15 meter. HOOFDSTUK II. - Meldingsplicht

Art. 5.Melding van ongevallen of incidenten.

De haven- of beherende autoriteit, die als eerste elk ongeval of incident vaststelt dat onder het toepassingsgebied van dit besluit valt, deelt het onmiddellijk mee aan de FOSO.

Art. 6.Samenwerking.

De haven- of beherende autoriteit zal de onderzoekers van de FOSO die daarom verzoeken elk gegeven verstrekken dat relevant is voor het veiligheidsonderzoek, desgevallend ook een afschrift van de processen-verbaal en van elk ander relevant document.

Ze zal, bij voorkeur langs de elektronische weg, op zijn minst de volgende gegevens verstrekken : - informatie over het ongeval of incident : * datum en tijdstip van het ongeval; * aard van het ongeval of incident; * positie en plaats van het ongeval of incident; * externe en interne omstandigheden; * scheepsexploitatie en reissegment; * plaats aan boord; * gegevens betreffende menselijke factoren; * gevolgen (voor mensen, schip, lading, milieu, enz.); - informatie over de tussenkomst van de havenautoriteit of van elke andere interveniënt en noodmaatregelen : * betrokken persoon; * ingezette middelen; * reactiesnelheid; * getroffen maatregelen; * bereikte resultaten. HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 7.Inwerkingtreding.

Dit besluit treedt in werking op de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 8.Uitvoering.

De Minister tot wiens bevoegdheden de Waterwegen behoren is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 19 april 2012.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, C. DI ANTONIO

^