Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 20 juni 2013
gepubliceerd op 05 juli 2013

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International"

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013203919
pub.
05/07/2013
prom.
20/06/2013
ELI
eli/besluit/2013/06/20/2013203919/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 JUNI 2013. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 05/12/2008 pub. 12/02/2009 numac 2009027023 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van het administratieve en bezoldigingsstatuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles international » sluiten tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International"


De Waalse Regering, Gelet op het samenwerkingsakkoord van 20 maart 2008 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen van"Wallonie-Bruxelles", artikel 4;

Gelet op het decreet van 8 mei 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2008 pub. 23/05/2008 numac 2008201771 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming, wat betreft de materies waarvan de uitoefening door de Franse Gemeenschap is overgedragen, met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008 type decreet prom. 08/05/2008 pub. 26/05/2008 numac 2008201773 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008 sluiten houdende instemming, wat betreft de materies waarvan de uitoefening door de Franse Gemeenschap is overgedragen, met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles";

Gelet op het decreet van 8 mei 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/05/2008 pub. 23/05/2008 numac 2008201771 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming, wat betreft de materies waarvan de uitoefening door de Franse Gemeenschap is overgedragen, met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008 type decreet prom. 08/05/2008 pub. 26/05/2008 numac 2008201773 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", gedaan op 20 maart 2008 sluiten tot goedkeuring van het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen van "Wallonie-Bruxelles";

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 05/12/2008 pub. 12/02/2009 numac 2009027023 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van het administratieve en bezoldigingsstatuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles international » sluiten tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International";

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 oktober 2012;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 8 november 2012;

Gelet op de instemmingen van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 8 november 2012 en 18 juni 2013;

Gelet op protocol nr. 590 van Sectorcomité nr. XVI, opgesteld op 14 december 2012;

Gelet op het advies nr. 52.780/2 van de Raad van State, gegeven op 18 februari 2013, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister-President die bevoegd is voor Internationale Betrekkingen en van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In artikel 38 van het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 05/12/2008 pub. 12/02/2009 numac 2009027023 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van het administratieve en bezoldigingsstatuut van het personeel van « Wallonie-Bruxelles international » sluiten tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles International", worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, worden de woorden "Ze is ondergeschikt aan het vacant zijn van een betrekking" geschrapt;2° § 1 wordt aangevuld als volgt : "In niveau A kan de ambtenaar bevorderd worden tot de graad van eerste attaché, directeur of inspecteur-generaal. Met uitzondering van de bevorderingen door verhoging in graad tot de graden van eerste attaché (excl. kaderfunctie), eerstaanwezend gegradueerde, eerstaanwezend assistent en eerstaanwezend adjunct en geschoold adjunct wordt de bevordering door verhoging in graad ondergeschikt gemaakt aan de vacature van een betrekking van die graad.".

Art. 2.In Titel III, Hoofdstuk V, van voormeld besluit, wordt het opschrift van afdeling 3 vervangen door wat volgt : "Afdeling 3 - Bevordering door verhoging in graad in de graden van eerste gegradueerde, eerste assistent, eerste adjunct".

Art. 3.Artikel 43, eerste lid, van voormeld besluit wordt gewijzigd als volgt : 1° punt 1 wordt opgeheven;2° de punten 2 tot 4 worden de punten 1 tot 3.

Art. 4.In Titel III, Hoofdstuk V, van voormeld besluit, wordt het opschrift van afdeling 4 vervangen door wat volgt : "Afdeling 4. - Bevordering door verhoging in graad in de graad van eerste attaché, eerstaanwezend gegradueerde, eerstaanwezend assistent, eerstaanwezend adjunct en geschoold adjunct".

Art. 5.Artikel 47 van voormeld besluit wordt gewijzigd als volgt : 1° in het eerste lid worden de punten 1 tot 4 de punten 2 tot 5;2° in het eerste lid wordt een punt 1 ingevoegd, luidend als volgt : "1.tot de graad van eerste attaché, de attaché"; 3° het artikel wordt aangevuld met drie leden, luidend als volgt : De ambtenaar wordt bevorderd door verhoging in graad in de graden van eerstaanwezend adjunct, eerstaanwezend assistent, eerstaanwezend gegradueerde en eerste attaché als hij de volgende voorwaarden vervult : 1° minstens tien jaar ranganciënniteit hebben voor de graad van eerstaanwezend adjunct, en minstens vijftien jaar voor de andere graden;2° aantonen dat de evaluatie positief is;3° niet getroffen zijn door een definitieve en niet-geschrapte tuchtsanctie; De adjunct wordt door verhoging in graad bevorderd tot de graad van geschoold adjunct na vijf jaar ranganciënniteit als hij de in het tweede lid, 2° en 3°, bedoelde voorwaarden vervult.

De bevordering wordt één keer per jaar toegekend aan de ambtenaren zonder dat ze zich kandidaat moeten stellen, door het Directiecomité.".

Art. 6.In artikel 48, eerste lid, van het voormeld besluit wordt de inleidende zin vervangen als volgt "Met inachtneming van het aantal bevorderingen voorzien in het niveau voor het lopende jaar door het jaarlijkse gebudgetteerde plan bedoeld in artikel 36, kan door verhoging in graad worden bevorderd tot de graden van eerstaanwezend adjunct, eerstaanwezend assistent, eerstaanwezend gegradueerde en eerste attaché, de ambtenaar die aan de volgende voorwaarden voldoet :".

Het tweede lid van artikel 48 van het voormeld besluit vervalt.

Art. 7.In artikel 49, eerste lid, van het voormeld besluit worden de woorden "Het Directiecomité stelt een voorlopig voorstel tot rangschikking van de kandidaten op" vervangen door de woorden "Voor de toepassing van de bepalingen opgenomen in artikel 48, stelt het directiecomité om de twee jaar een voorlopig voorstel tot rangschikking van de kandidaten op".

Art. 8.Artikel 257 van voormeld besluit wordt vervangen als volgt : "

Art. 257.§ 1. Zolang de eerste vormingen voor het verwerven van de vaardigheden niet verstrekt zijn en de organisatie van de proef ter bevestiging van de vaardigheden niet afgesloten is : 1° wordt de voorwaarde bedoeld in artikel 44, eerste lid, 3°, vervangen door een voorwaarde van vier jaar anciënniteit;2° wordt de voorwaarde bedoeld in artikel 48, eerste lid, 4°, vervangen door een proef van interne valorisatie. § 2. De voorwaarde waarvan sprake in artikel 41, eerste lid, 4°, is niet vereist zolang het eerste directiebrevet bedoeld in artikel 105 niet is verstrekt.

De voorwaarde waarvan sprake in artikel 44, eerste lid, 5°, is niet vereist zolang het geschiktheidsexamen voor staffuncties niet is georganiseerd.

De voorwaarde waarvan sprake in artikel 44, eerste lid, 6°, is niet vereist zolang de beroepsselectietest niet is georganiseerd.".

Art. 9.Er wordt een artikel 257/1 ingevoegd, luidend als volgt : "Art.257/1. § 1. De interne valorisatieproef bedoeld in artikel 257, § 1, 2°, 3°, wordt om de twee jaar door de instelling georganiseerd. § 2. De administrateur-generaal of zijn gemachtigde kondigt d.m.v. een dienstnota de organisatie van de proef af waarvoor elk personeelslid dat de bevorderingsvoorwaarden bedoeld in artikel 48, eerste lid, 1 tot 3, vervult, zich kan inschrijven. § 3. De examinatoren van de proef worden aangewezen door de Regeringen onder de personeelsleden van de instelling die minstens tot de rang A4 behoren. De Regeringen bepalen het huishoudelijk reglement betreffende de organisatie van de proef. De administrateur-generaal waakt over de toepassing ervan. § 4. Het Directiecomité onderzoekt de verslagen van de examinatoren die in het kader van de proef zijn opgesteld en formuleert een voorlopig voorstel tot rangschikking van de kandidaten voor de betrekkingen van elke graad op grond van de beste overeenstemming tussen het vaardigheidsprofiel van de kandidaten en het functieprofiel.

Het voorlopige voorstel tot rangschikking wordt gemotiveerd en aan de kandidaten medegedeeld.

Elke kandidaat kan binnen vijftien dagen na de mededeling zijn opmerkingen laten gelden of een bezwaar indienen bij de voorzitter van het Directiecomité. Het Directiecomité spreekt zich over het bezwaar uit binnen de maand na ontvangst ervan, na de bezwaarindiener te hebben gehoord als hij de wens daartoe geuit heeft. De bezwaarindiener heeft het recht om zich te laten bijstaan door de persoon van zijn keuze.

Van de met redenen omklede beslissing van het directiecomité over de opmerkingen of het bezwaarschrift wordt kennis gegeven aan degene die zijn opmerkingen heeft laten gelden of die een bezwaarschrift heeft ingediend.

Bij wijziging van het voorlopige voorstel wordt het definitieve, gemotiveerde voorstel aan alle kandidaten medegedeeld. § 5. De administrateur-generaal deelt het definitieve rangschikkingsvoorstel aan de Regeringen mee.".

Art. 10.Dit besluit heeft uitwerking op 1 oktober 2011.

Art. 11.De Ministers bevoegd voor Internationale Betrekkingen en Ambtenarenzaken zijn, elk wat hen betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 20 juni 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET

^