Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 21 maart 2002
gepubliceerd op 27 april 2002

Besluit van de Waalse Regering betreffende de netbeheerders

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2002027372
pub.
27/04/2002
prom.
21/03/2002
ELI
eli/besluit/2002/03/21/2002027372/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

21 MAART 2002. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de netbeheerders


De Waalse Regering, Gelet op Richtlijn 96/92/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 19 december 1996 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit;

Gelet op het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, inzonderheid op de artikelen 10, 12 en 63;

Gelet op het advies van de "Conseil supérieur des villes, communes et provinces de la Région wallonne" (Hoge raad van steden, Gemeenten en provincies van het Waalse Gewest) van 3 juli 2001;

Gelet op de beraadslaging van de Regering over het verzoek om adviesverlening door de Raad van State binnen hoogstens een maand;

Gelet op het advies 32.363/4 van de Raad van State, gegeven op 9 januari 2002, overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "decreet" : het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt;2° "dominerende aandeelhouder" : elke natuurlijke of rechtspersoon en elke groep van in onderling overleg handelende personen die rechtstreeks of onrechtstreeks minstens 10 % bezit van het kapitaal van een netbeheerder of van de stemrechten verbonden aan de door deze laatste uitgegeven effecten en die de hoedanigheid heeft van producent, leverancier aan in aanmerking komende afnemers of tussenpersoon; 3° "personen die in onderling overleg handelen" : alle natuurlijke of rechtspersonen die een overeenkomst hebben gesloten waarbij ze zich aan een gelijklopende gedragslijn houden i.v.m. de uitoefening van hun stemrechten binnen de netbeheerder; 4° "niet- uitvoerende bestuurder" : elke bestuurder die geen leidinggevende functie bekleedt binnen de netbeheerder waarvan hij bestuurder is of binnen één van de dochtermaatschappijen ervan;5° "onafhankelijke bestuurder" : elke bestuurder die : a) geen al dan niet bezoldigde functie of activiteit uitoefent in dienst van een producent, een leverancier aan in aanmerking komende afnemers of van een tussenpersoon, en die dergelijke functie of activiteit niet heeft uitgeoefend in de loop van de twaalf maanden die voorafgaan aan zijn benoeming tot bestuurder van de netbeheerder, en die b) niet in aanmerking komt voor een materieel voordeel verleend door één van de onder a) bedoelde personen of door één van hun geassocieerde of verbonden ondernemingen, waardoor volgens de "CWAPE" (Waalse energiecommissie) zijn mening zou kunnen worden beïnvloed. HOOFDSTUK II. - Samenstelling en werking van de beheersorganen van de plaatselijke transmissienetbeheerder

Art. 2.De bepalingen van dit hoofdstuk zijn van toepassing indien de plaatselijke transmissienetbeheerder een dochtermaatschappij is van de door de federale overheid aangewezen transmissienetbeheerder.

Art. 3.Zolang de aan een stemrecht verbonden effecten binnen de plaatselijke transmissienetbeheerder niet opgenomen zijn in de officiële notering van een effectenbeurs uit een lidstaat van de Europese Unie, moeten zijn statuten zich houden aan de bepalingen van de artikelen 1 tot 4 van de wet van 2 maart 1989 op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in ter beurze genoteerde vennootschappen en tot reglementering van de openbare overnameaanbiedingen. De statuten moeten ook bepalen dat de kennisgevingen waarvan sprake in bovenbedoelde bepalingen aan de "CWAPE" worden gericht binnen de termijnen en op de wijze vastgelegd bij of krachtens artikel 4, § 1, van dezelfde wet.

Art. 4.De plaatselijke transmissienetbeheerder wordt bestuurd door een raad van bestuur waarvan minstens de helft van de leden onafhankelijke bestuurders zijn.

Afgezien van de eerste aanwijzing worden de onafhankelijke bestuurders benoemd door de algemene vergadering van de aandeelhouders van de plaatselijke transmissienetbeheerder onder de kandidaten voorgedragen op een dubbele lijst door het corporate governance comité bedoeld in artikel 5.

Hun aanwijzing behoeft het eensluidend advies van de "CWAPE", die zich slechts mag uitspreken op grond van motieven i.v.m. de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de kandidaat.

Art. 5.Binnen de raad van bestuur van de plaatselijke transmissienetbeheerder wordt een corporate governance comité opgericht. Dat comité bestaat uitsluitend uit onafhankelijke bestuurders en staat in voor de volgende taken : 1° de lijst van de kandidaten voor de mandaten van onafhankelijk bestuurder voorleggen aan de algemene vergadering van de aandeelhouders;2° op verzoek van elke onafhankelijke bestuurder, van de voorzitter van het directiecomité of van de "CWAPE", onderzoek doen naar elk belangenconflict tussen de plaatselijke transmissienetbeheerder en een dominerende aandeelhouder of een met hem verbonden of geassocieerde onderneming en daarover verslag uitbrengen aan de raad van bestuur;3° de raad van bestuur een gemotiveerd advies geven over de gevallen van onverenigbaarheid waarin de leden van het directiecomité en de personeelsleden zouden kunnen verkeren; 4° onverminderd de bevoegdheden van de "CWAPE", toezien op de toepassing van de bepalingen van dit besluit, de efficiëntie ervan evalueren ten aanzien van de doelstellingen m.b.t. de onafhankelijkheid en de onpartijdigheid van de plaatselijke transmissienetbeheerder en daarover jaarlijks verslag uitbrengen aan de "CWAPE".

Art. 6.§ 1. Binnen de raad van bestuur van de plaatselijke transmissienetbeheerder wordt een auditcomité opgericht. Dat comité bestaat uitsluitend uit niet uitvoerende bestuurders en uit een meerderheid onafhankelijke bestuurders en staat in voor de volgende taken : 1° rekeningenonderzoek en begrotingscontrole;2° opvolging van de auditwerkzaamheden;3° evaluatie van de betrouwbaarheid van de financiële informatie;4° organisatie van de interne controle en toezicht erop. § 2. Het comité is ertoe gemachtigd elke aangelegenheid te onderzoeken waarvoor het bevoegd is. Het beschikt daartoe over de nodige middelen.

Het mag inzage nemen van alle gegevens, met uitzondering van de commerciële gegevens betreffende de netgebruikers, en externe en interne deskundigen om advies verzoeken.

Art. 7.Binnen de raad van bestuur van de plaatselijke transmissienetbeheerder wordt een bezoldigingscomité opgericht. Dat comité bestaat uitsluitend uit onafhankelijke bestuurders.

Het bezoldigingscomité bepaalt de voorwaarden waaronder de leden van het directiecomité en het personeel van de plaatselijke transmissienetbeheerder enigzins geïnteresseerd kunnen zijn in de financiële resultaten van de producenten, van de leveranciers aan in aanmerking komende afnemers of van de tussenpersonen of in de door hen verkochte producten of verleende diensten. De door het bezoldigingscomité opgelegde restricties blijven van toepassing gedurende 24 maanden nadat de leden van het directiecomité of van het personeel hun functies binnen de plaatselijke transmissienetbeheerder hebben neergelegd.

Art. 8.§ 1. De artikelen 523, § 1, vierde lid, 524 en 529 van het Wetboek van vennootschappen zijn toepasselijk op de plaatselijke transmissienetbeheerder alsof hij spaargelden uit het publiek had willen aantrekken en alsof zijn effecten opgenomen waren in de officiële notering van een effectenbeurs uit een lidstaat van de Europese Unie. § 2. Indien het « corporate governance »-comité een belangenconflict vaststelt in de zin van artikel 5, 2°, nemen de vertegenwoordigers van de betrokken dominerende aandeelhouder binnen de raad van bestuur niet deel aan de stemming.

Art. 9.§ 1. De raad van bestuur van de plaatselijke transmissienetbeheerder bepaalt het algemeen beleid van de vennootschap en oefent de bevoegdheden uit die hem krachtens het Wetboek van vennootschappen verleend worden, met uitzondering van de bevoegdheden overgedragen aan het directiecomité waarop hij algemeen toezicht houdt.

De voorzitter en de ondervoorzitter van het directiecomité mogen de vergaderingen van de raad van bestuur bijwonen met raadgevende stem. § 2. De bevoegdheidsoverdracht van de raad van bestuur aan het directiecomité slaat ook op het dagelijkse beheer van het plaatselijke transmissienet. § 3. De leden van het directiecomité mogen geen al dan niet bezoldigde functie of activiteit uitoefenen in dienst van een producent, een leverancier aan in aanmerking komende afnemers of een tussenpersoon.

De beslissingen van de raad van bestuur betreffende de aanwijzing en de afzetting van de leden van het directiecomité en, in voorkomend geval, van de personeelsleden vereisen 75 % van de stemmen van de onafhankelijke bestuurders.

De leden van het directiecomité worden gekozen op grond van hun bevoegdheid, ervaring en onafhankelijkheid in de zin van § 3, eerste lid, waardoor ze geschikt bevonden worden om de technische, financiële, menselijke en strategische aspecten van het plaatselijke transmissienet te beheren.

Art. 10.De bepalingen van dit besluit worden opgenomen in de statuten van de netbeheerder. De daartoe voorziene clausules worden ter goedkeuring voorgelegd aan de "CWAPE", die zich uitspreekt binnen zestig dagen na ontvangst van het statutenontwerp of van het ontwerp tot statutenwijziging. Als binnen die termijn niet uitdrukkelijk een beslissing wordt meegedeeld, wordt het ontwerp geacht goedgekeurd te zijn.

Overeenkomstig de in hoofdstuk VII bedoelde procedure wordt de plaatselijke transmissienetbeheerder aangewezen door de Regering na advies van de "CWAPE" en nadat is vastgesteld dat de bij of krachtens het decreet opgelegde bepalingen in acht worden genomen. HOOFDSTUK III. - Samenstelling en werking van de beheersorganen van de distributienetbeheerders Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 11.De bepalingen van het vorige hoofdstuk zijn toepasselijk op de netbeheerders die niet de vorm van een intercommunale, een gemeentebedrijf of een autonoom gemeentebedrijf aannemen. Afdeling 2. - Bepalingen toepasselijk op netbeheerders opgericht als

intercommunale of autonoom gemeentebedrijf

Art. 12.Onverminderd de bepalingen die van toepassing zijn op intercommunales of autonome gemeentebedrijven, zijn de bepalingen van deze afdeling toepasselijk op de netbeheerder die de vorm van een intercommunale of een autonoom gemeentebedrijf heeft aangenomen.

Art. 13.De distributienetbeheerder wordt bestuurd door een raad van bestuur waarvan minstens de helft van de leden onafhankelijke bestuurders zijn. De beslissingen van de raad van bestuur betreffende de aanwijzing en de afzetting van de personeelsleden en, in voorkomend geval, van de leden van het beperkte beheersorgaan vereisen 75 % van de stemmen van de onafhankelijke bestuurders.

Als de raad van bestuur het beheer van de netbeheerder aan een beperkt beheersorgaan opdraagt, moet minstens de helft van de bestuurders van dat orgaan onafhankelijk zijn.

Art. 14.De bepalingen van deze afdeling worden opgenomen in de statuten van de netbeheerder. HOOFDSTUK IV. - Onafhankelijkheid van het personeel van de netbeheerders

Art. 15.§ 1. De personeelsleden van de netbeheerder of, in voorkomend geval, de onafhankelijke deskundige die instaan voor strategische en vertrouwelijke taken bedoeld in artikel 16 van het decreet of omschreven in een uitvoeringsbesluit, mogen geen al dan niet bezoldigde functie of activiteit uitoefenen in dienst van een producent, een leverancier aan in aanmerking komende afnemers of een tussenpersoon.

Om bovenbedoelde strategische en vertrouwelijke taken uit te voeren, mag de netbeheerder niet rechtstreeks of onrechtstreeks beroep doen op de diensten van personeelsleden van een producent, een leverancier aan in aanmerking komende afnemers of een tussenpersoon. § 2. De leden van de distributienetbeheerder of, in voorkomend geval, de onafhankelijke deskundige die bovenbedoelde strategische en vertrouwelijke taken uitvoeren, mogen geen gratificatie aanvaarden die rechtstreeks of onrechtstreeks wordt verleend door een producent, een leverancier aan in aanmerking komende afnemers of een tussenpersoon. HOOFDSTUK V. - Vertrouwelijkheid van persoonlijke en commerciële gegevens

Art. 16.De persoonlijke en commerciële gegevens waarover de netbeheerder beschikt om zijn taken uit te voeren, mogen slechts door zijn personeelsleden of de onafhankelijke deskundige ingezien worden in het kader van de uitoefening van hun functies. Die gegevens mogen ook ingezien worden door derden die onder het beroepsgeheim vallen.

Art. 17.De netbeheerder zorgt ervoor dat de persoonlijke en commerciële gegevens waarover hij beschikt om zijn taken uit te oefenen, zodanig ingezameld worden dat ze vertrouwelijk blijven. Hij zorgt ervoor dat die gegevens systematisch gescheiden worden van de gegevens die vatbaar zijn voor publiciteit.

Om de overeenkomstig dit artikel aangenomen maatregelen te coördineren, wijst de netbeheerder een persoon aan die niet afhangt van de producenten, leveranciers aan in aanmerking komende afnemers en tussenpersonen. De "CWAPE" kan elk ogenblik verlangen dat de aangewezen persoon verslag uitbrengt over de toepassing van die maatregelen. HOOFDSTUK VI. - Non-discriminatie tussen netgebruikers of categorieën van netgebruikers

Art. 18.De netbeheerder bepaalt algemene voorwaarden, die opgenomen worden in het technisch reglement bedoeld in artikel 13 van het decreet. Die algemene voorwaarden worden meegedeeld aan de netgebruikers en aan de "CWAPE".

Art. 19.§ 1. De netbeheerder bevoordeelt geen producent, leverancier aan in aanmerking komende afnemers, tussenpersoon of vennootschap die met hen verbonden of geassocieerd is en verleent geen voordeel aan vennootschappen die meer genieten dan de voordelen die als gebruikelijk worden beschouwd in de gewone handel. § 2. Het is de netbeheerder hoe dan ook verboden : 1° goederen of diensten te leveren aan een in § 1 bedoelde vennootschap tegen een lagere prijs dan die vermeld in de na offerteaanvraag gegunde opdracht;2° goederen of diensten te kopen bij een in § 1 bedoelde vennootschap tegen een lagere prijs dan die vermeld in de na offerteaanvraag gegunde opdracht;3° één of meer bij of krachtens het decreet bepaalde strategische en vertrouwelijke taken op te dragen aan een vennootschap bedoeld in § 1, ongeacht of ze al dan niet aandeelhouder is van de netbeheerder. HOOFDSTUK VII. - Procedure voor de aanwijzing van de netbeheerder

Art. 20.§ 1. Het bericht over de aanwijzing van de netbeheerders wordt op initiatief van de Minister van Energie in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Het bericht vermeldt o.a. : 1° gegevens over de "CWAPE" (adres, enz.); 2° de termijn voor de indiening van de aanvragen;3° de lijst van de stukken die bevestigen dat de kandidaat-netbeheerder : a) eigenaar of houder is van een genotrecht op de infrastructuren en voorzieningen van het net dat hij wenst te beheren;b) beschikt over de nodige technische en financiële middelen;c) voldoet aan de voorwaarden bepaald bij of krachtens het decreet;4° de gegevens op grond waarvan het dossier van de kandidaat-netbeheerder is aangelegd, met name : a) de jaarrekeningen van de laatste drie boekjaren en, bij gebreke daarvan, een bankverklaring waarin het bedrag van de financiële tegoeden vermeld wordt;b) voor andere kandidaten dan die bedoeld in artikel 57, § 3, van het decreet, elk bewijsstuk waarbij de technische bekwaamheid van de kandidaat wordt bevestigd, namelijk : - een lijst van de diploma's en de beroepskwalificaties van de kaderleden belast met de exploitatie; - een organisatieschema van de diensten belast met de exploitatie, met inbegrip van het personeel; - een beschrijving van het materieel en de technische uitrusting waarover de netbeheerder beschikt om zijn opdracht te vervullen; - een lijst van de hoofdactiviteiten van de drie laatste jaren; - een aangifte met de gemiddelde jaarlijkse personeelsbestanden en de omvang van de personeelsformatie in de loop van de drie laatste jaren; c) de statuten van de kandidaat-netbeheerder;d) een uitvoerige omschrijving van de zone waarop de aanvraag betrekking heeft. De kandidaturen voor de functie van netbeheerder worden bij aangetekend schrijven ingediend of tegen ontvangbewijs in twee exemplaren afgegeven op de zetel van de "CWAPE".

De aanvraag gaat vergezeld van alle stukken die bevestigen dat de aanvrager voldoet aan de bij of krachtens het decreet bepaalde aanwijzingscriteria.

Art. 21.De "CWAPE" gaat na of ze beschikt over alle stukken die ze nodig heeft om de aanvraag te behandelen.

Indien ze vaststelt dat het aanvraagdossier onvolledig is, informeert ze de aanvrager bij aangetekend schrijven binnen vijftien dagen na ontvangst van de aanvraag.

Ze wijst op de ontbrekende stukken en verzoekt betrokkene om ze binnen hoogstens drie weken over te maken. Als betrokken dat verzoek niet inwilligt, wordt zijn aanvraag niet behandeld.

Art. 22.Aan de hand van elk stuk waarover ze beschikt, gaat de "CWAPE" na of de aanvrager voldoet aan de criteria bedoeld in het decreet en in de uitvoeringsbesluiten ervan.

Indien ze vaststelt dat de aanvrager niet voldoet aan één of meer criteria, informeert ze hem bij aangetekend schrijven binnen een maand na ontvangst van de aanvraag of, in voorkomend geval, na ontvangst van de ontbrekende stukken ingediend overeenkomstig artikel 21.

Ze geeft aan waarom ze acht dat de criteria niet vervuld zijn en geeft de aanvrager hoogstens een maand tijd om zijn opmerkingen, verantwoordingen of elk ander bijkomend gegeven bij aangetekend schrijven in te dienen. De "CWAPE" moet elke aanvrager horen die daarom verzoekt.

Art. 23.Binnen twee maanden na ontvangst van de aanvraag of, in voorkomend geval, van de ontbrekende stukken, opmerkingen en verantwoordingen bedoeld in de artikelen 21 en 22, maakt de "CWAPE" de aanvraag, de bijlagen en haar gemotiveerd advies over aan de Regering.

De Regering wijst de netbeheerder aan binnen twee maanden na ontvangst van het advies bedoeld in het eerste lid.

De aanvrager wordt binnen acht dagen bij aangetekend schrijven in kennis gesteld van de beslissing van de Regering. De aanvraag wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en vermeldt de naam en het adres van de netbeheerder, het door hem bestreken grondgebied en de duur van zijn aanwijzing. HOOFDSTUK VIII. - Gegevens te verstrekken door de netbeheerder

Art. 24.Elke netbeheerder moet de "CWAPE" jaarlijks vóór 31 maart bij aangetekend schrijven een uitvoerig verslag bezorgen waarin hij aangeeft hoe hij voldaan heeft aan de criteria en verplichtingen bepaald bij of krachtens het decreet.

Art. 25.Elke netbeheerder moet de "CWAPE" uiterlijk binnen vijftien dagen bij aangetekend schrijven in kennis stellen van : 1° elke wijziging in de bij de aanwijzingsaanvraag gevoegde statuten, vergezeld van een uittreksel uit de notulen van de vergadering van het orgaan dat tot de wijziging heeft besloten;2° elke wijziging in de samenstelling van de raad van bestuur en, in voorkomend geval, van het directiecomité; 3° elke andere wijziging m.b.t. het aandeelhouderschap, elke fusie of splitsing die hem betreft; 4° elke andere wijziging die gevolgen kan hebben voor de inachtneming van de criteria en verplichtingen bepaald bij of krachtens het decreet. HOOFDSTUK IX. - Afzetting van de netbeheerder

Art. 26.Als de "CWAPE" op grond van overeenkomstig de artikelen 24 en 25 ingediende gegevens of van elk ander gegeven vaststelt dat een netbeheerder niet meer voldoet aan de criteria en verplichtingen bepaald bij of krachtens het decreet, stuurt ze hem een aangetekend schrijven waarin ze de motieven aangeeft. De "CWAPE" moet de netbeheerder horen als hij daarom verzoekt.

Ze bepaalt ook de termijn waarbinnen de netbeheerder wordt verzocht hetzij zijn opmerkingen in te dienen, hetzij de maatregelen aan te geven die hij overweegt om aan bovenbedoelde voorwaarden en verplichtingen te voldoen.

Art. 27.Als de "CWAPE" op grond van gegevens waarover ze overeenkomstig artikel 26 beschikt, acht dat de netbeheerder de bij of krachtens het decreet opgelegde verplichtingen verzuimd heeft na te komen, stuurt ze hem een aangetekend schrijven waarin ze de motieven aangeeft en verzoekt ze hem binnen hoogstens een maand zijn opmerkingen in te dienen. De "CWAPE" moet de netbeheerder horen als hij daarom verzoekt.

Na onderzoek van de opmerkingen geeft de "CWAPE" uiterlijk binnen vijftien dagen na afloop van de termijn bedoeld in het vorige lid advies over de afzetting van de netbeheerder. In voorkomend geval draagt de "CWAPE" een nieuwe netbeheerder voor.

Art. 28.De Regering wordt binnen acht dagen in kennis gesteld van het advies van de "CWAPE" bedoeld in artikel 27.

De Regering spreekt zich uit over de afzetting binnen twee maanden na ontvangst van het advies. In geval van afzetting wijst de Regering, bij wijze van overgangsmaatregel, een nieuwe netbeheerder aan.

Het besluit van de Regering wordt binnen acht dagen bij aangetekend schrijven betekend en in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Bij gebrek aan een beslissing na afloop van de termijn bedoeld in het tweede lid, blijft de netbeheerder in functie. HOOFDSTUK X. - Slotbepalingen

Art. 29.Artikel 12 van het decreet en dit besluit treden in werking de dag waarop dit besluit in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 30.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 21 maart 2002.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, J. DARAS

^