Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 22 april 2004
gepubliceerd op 13 augustus 2004

Besluit van de Waalse Regering tot beëindiging van de procedure tot herziening van het gewestplan van Luik met het oog op de inschrijving van een industriële bedrijfsruimte te Visé en tot definitieve goedkeuring van de gedeeltelijke desaffectatie van de industriële bedrijfsruimte van Lixhe te Visé (bladen 34/6N, 34/6S en 34/7N)

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2004027119
pub.
13/08/2004
prom.
22/04/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 APRIL 2004. - Besluit van de Waalse Regering tot beëindiging van de procedure tot herziening van het gewestplan van Luik met het oog op de inschrijving van een industriële bedrijfsruimte te Visé (Lanaye) en tot definitieve goedkeuring van de gedeeltelijke desaffectatie van de industriële bedrijfsruimte van Lixhe te Visé (bladen 34/6N, 34/6S en 34/7N)


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek voor ruimtelijke ordening, stedenbouw en patrimonium, o.a. de artikelen 22, 23, 30, 35, 37, 41 tot 46 en 115;

Gelet op het Schéma de développement de l'espace régional (SDER) goedgekeurd door de Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 26 november 1987 tot vaststelling van het gewestplan van Luik, o.a. gewijzigd door de besluiten van de Regering van 18 juli 1996 en 1 april 1999;

Gelet op het besluit van de Regering van 18 oktober 2002 tot beslissing van de herziening van het gewestplan van Luik en tot goedkeuring van het voorontwerp van wijziging van plan met het oog op de inschrijving van een industriële bedrijfsruimte te Visé (Lanaye) en de gedeeltelijke desaffectatie van de industriële bedrijfsruimte van Lixhe te Visé (Lixhe) (platen 34/6N, 34/6S en 34/7N);

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 18 september 2003 tot goedkeuring van het ontwerp ter herziening van het gewestplan van Luik met het oog op de inschrijving van een industriële bedrijfsruimte te Visé (Lanaye) en de gedeeltelijke desaffectatie van de industriële bedrijfsruimte van Lixhe te Visé (Lixhe) (platen 34/6N, 34/6S en 34/7N);

Gelet op de klachten en opmerkingen geformuleerd tijdens het openbare onderzoek dat werd gevoerd te Visé tussen 7 oktober 2003 en 20 november 2003, aangaande volgende thema's : - grote openbare macroruimtelijke opties van Gewestelijke aanleg binnen het referentiegebied en het begrip duurzame ontwikkeling; - betwisting van de relevantie van het ontwerp, van zijn economische impact en de tewerkstelling die het mogelijks kan genereren; - gebruik van de waterweg; - toepassing van het gebied; - ontwikkeling van het toerisme; - monumenten en geklasseerde sites; - impact op de materiële goederen en op het erfgoed; - mobiliteit op en de toegankelijkheid van de site; - impact van het ontwerp op de landbouwfunctie; - impact op het landschap en de effecten op fauna en flora; - waterbeheer; - de overlast en de effecten op het levenskader en de veiligheid van de inwoners; - de internationale en regionale samenwerking;

Gelet op het ongunstige advies van het gemeentebestuur van Visé van 17 december 2003;

Gelet op het ongunstige advies inzake de herziening van het gewestplan van Luik met het oog op de inschrijving van een industriële bedrijfsruimte te Visé (Lanaye), van een landbouwgebied, van een reserveringsomtrek voor een toegangstracé over de weg naar het gebied en de gedeeltelijke desaffectatie van de industriële bedrijfsruimte van Lixhe te Visé (Lixhe), uitgebracht door de Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening op 12 maart 2004;

Gelet op het ongunstige advies uitgevaardigd door de CWEDD Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement Durable (tegenhanger Vlaamse MiNa-raad) op 4 maart 2004;

Validatie van het milieueffectenrapport Overwegende dat, in haar beslissing van 18 september 2003, de Regering heeft gemeend dat in het milieueffectenrapport alle elementen stonden die noodzakelijk waren voor de beoordeling van de opportuniteit en de afstemming van het ontwerp, en heeft het als dusdanig als volledig beschouwd;

Overwegende dat de CWEDD meent dat de auteur een studie van matige kwaliteit heeft afgeleverd; dat hij de afwezigheid van een objectieve behoefteanalyse betreurt, net als de te weinig gestaafde, en dikwijls weinig geloofwaardige beweringen, en meer algemeen, onvoldoende rekening te hebben gehouden met de elementen die lijken in te gaan tegen de uitvoering van het ontwerp;

Afstemming van het ontwerp op de behoeften Overwegende dat het de initiële doelstelling van de Regering was op korte termijn een antwoord te vinden voor de behoefte aan ruimte die noodzakelijk is voor de economische activiteit naar het jaar 2010 toe;

Overwegende dat op basis van een op 23 november 2001 door de Direction générale de l'économie et de l'emploi opgesteld verslag en de analyse die zij ervan heeft gemaakt, de Regering, via haar reeds vermelde besluit van 18 oktober 2002, heeft gemeend dat het referentiegebied van de Port autonome de Liège (PAL) (Haven van Luik) was samengesteld via zijn geografische activiteitensfeer en globaal gezien behoeften vertoonde, die op basis van in de loop van 2001 niet voldane aanvragen enerzijds, en op basis van de laatste tien jaar gerealiseerde concessies en het beschikbare saldo anderzijds waren geïdentificeerd.

Overwegende dat het milieueffectenrapport heeft aangetoond dat de behoeften tussen de 100 en 300 hectares liggen; dat het de initiële analyse van de Regering bevestigt; zowel de relevantie van de afbakening van het referentiegebied, als het bestaan van de socio-economische behoeften van dit gebied binnen het door de Regering omlijnde tijdsbestek, werden bevestigd;

Overwegende dat de CWEDD deze behoefte-evaluatie in twijfel trekt; dat hij betreurt dat deze evaluatie uitsluitend is gebaseerd op de door de PAL verstrekte gegevens, enkel vanaf de parken die hij momenteel beheert;

Overwegende anderzijds dat de Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening de aandacht trekt op het feit dat het Schema van de economische ontwikkeling van Luik, waar momenteel wordt aan gewerkt, absoluut rekening zal moeten houden met de problematiek van de waterweg en dat het aan de Commissie zal zijn om de sites te bepalen die in dat perspectief moeten worden geprivilegieerd;

Validatie van het ontwerp Overwegende dat het besluit van de Regering van 18 oktober 2002 gebaseerd was op de overweging dat het vervoer over de waterweg in Wallonië gevoelig is toegenomen : van 22 miljoen ton gelost en geladen in 1990 naar 35 miljoen in 2000, wat een groei van bij 60 % betekent; dat de evoluties van het goederenvervoer en vooral het containervervoer nieuwe mogelijkheden openen voor het vervoer over de waterweg, naast het klassieke vervoer van massagoederen; dat de rivierhavens door hun aard, langs waterwegen moeten worden ingepland, op plaatsen die het meest geschikt zijn als verkeersknooppunt, zoals bepaald is in het SDER;

Overwegende dat het milieueffectenrapport heeft gemeend dat de optie van het voorontwerp van het wijzigingsplan, gelet op de omvang van de behoeften die het in de geografische activiteitensfeer van de PAL had geïdentificeerd, gegrond was wat de inschrijving van een industriële bedrijfsruimte van 23 hectare betreft, momenteel in het gewestplan van Luik ingeschreven als gebied met industrieel karakter waarvan de bestemming nog niet vaststaat, om industriële of commerciële activiteiten te kunnen ontvangen die een aanzienlijk vervoer over de waterweg zullen genereren; dat er bovendien gelijktijdig rekening dient te worden gehouden, voor het onderzoek van de relevantie van de door het ontwerp aangereikte antwoorden op de behoeften van de PAL, met de wil van de Waalse Regering zo'n 15 hectare in te schrijven als industriële bedrijfsruimte te Visé (Navagne), voor te behouden aan de door de haven gegenereerde activiteiten, wat de oppervlakte nieuwe ruimtes die voor dat soort activiteiten is voorbestemd op 38 hectares brengt;

Overwegende bijgevolg, dat de Regering haar optie in het besluit van 18 september 2003 heeft bevestigd;

Onderzoek van de alternatieve locaties Overwegende dat, conform artikel 42, alinea 2, 5° van het Waalse wetboek, en het speciale lastenboek, het milieueffectenrapport op zoek is gegaan naar alternatieven; dat die alternatieven kunnen slaan op de lokalisatie, de afbakening of nog de toepassing van het in het ontwerp van het gewestplan in te schrijven gebied;

Overwegende dat de auteur van het milieueffectenrapport er geen enkel alternatieve lokalisatie heeft in vermeld.

Onderzoek van de alternatieven afbakeningen en toepassingen Overwegende dat het milieueffectenrapport heeft aangetoond dat de nadelen verbonden aan het ontwerpgebied gedeeltelijk zouden kunnen worden opgevangen door een alternatieve toepassing waarbij de industriële bedrijfsruimte zou worden uitgebreid tot aan de verbinding richting Place du Tige. Dit betekent 6,4 hectare bijkomende industriële bedrijfsruimte waarvan 1,5 in afzonderinginfrastructuur.

Voorts worden ook begeleidende maatregelen voorzien die afzonderinginfrastructuur voor het landschap en geluidswerende installatie tegen geluidsoverlast langs de toegangswegen opleggen;

Overwegende dat de Regering, in haar besluit van 18 september 2003, dus heeft gemeend dat uit deze vergelijkende studie is gebleken dat de beste oplossing om de doelstellingen van de Regering te halen, erin bestond voor het initiële project te opteren, na herziening van de oppervlakte, en na het uitvoeren van de door de auteur van het milieueffectenrapport voorgestelde begeleidende toepassingsmaatregelen, en als ontwerp tot wijziging van het gewestplan te opteren voor de inschrijving van dit gebied volgens een gewijzigde afbakening;

Bijzondere overwegingen Overwegende dat zowel de CWEDD als de CRAT een ongunstig advies over het ontwerp hebben verleend, ondanks de wijziging van de afbakening van het gebied; dat ze hun advies vooral motiveren met volgende overwegingen : - De bereikbaarheid van de site De site van Lanaye heeft geen enkele verbinding over de weg. De twee voorstellen tot ontsluiting uit het milieueffectenrapport zijn niet geschikt; het eerste zou voor overlast zorgen voor de inwoners van de dorpen Lanaye en Nivelle, wat zou leiden tot het uitvoeren van aanzienlijke afzonderingwerken; het tweede zou door de site Natura 2000 lopen. - De waterbevoorrading Op de site is er geen wateraansluiting. De kosten voor de realisatie ervan zouden hoog oplopen gelet op de noodzaak het netwerk uit te breiden via een weg onder de autosnelweg E25 en door de aanleg van een sifon onder de Maas. - Impact op het landschap Het aanzienlijke hoogteverschil tussen de site en de straat « rue de Lanaye » zou ertoe leiden dat het uitzicht op de Montagne Saint-Pierre zou verdwijnen achter de op te richten industriële gebouwen. Bovendien zou een aanzienlijke afzonderinginfrastructuur moeten worden aangelegd op de bovenrand die de scheiding vormt tussen de bedrijfsruimte en het aanpalende landbouwgebied. - De kosten van de toepassing van het gebied De Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening meent dat de infrastructuurkosten die noodzakelijk zijn voor de terbeschikkingstelling van de site niet in verhouding zouden staan tot de voordelen die de operator eruit zou kunnen halen, vooral omdat enkel kleine ondernemingen zich in het gebied zouden kunnen vestigen.

De CWEDD wijst erop dat deze opmerking nog relevanter zou zijn indien zou worden beslist de oppervlakte van het gebied te verminderen, wat hem onontbeerlijk lijkt indien men de overlast voor de inwoners van Nivelle en Lanaye binnen de perken wil houden.

Besluit Overwegende dat uit deze elementen blijkt dat het ontwerp het voorwerp zou moeten uitmaken van bijkomende studies, met o.a. een meer nauwkeurige analyse van de impact op de onmiddellijke omgeving, en o.a. op de dorpen Lanaye en Nivelle en op de site van de Montagne Saint-Pierre, die het tevens mogelijk zou maken de gepastheid aan de behoeften na te kijken waarbij rekening wordt gehouden met de gegevens van het SDEL (Schéma de Développement de l'Espace Liégeois);

Overwegende dat, zonder die eventuele bijkomende studies af te wachten, er nu reeds moet worden voorzien om de bestemming van 20 hectare industriële bedrijfsruimte van Lixhe te Visé te wijzigen en om te vormen tot groengebied, om die geklasseerde sites te vrijwaren, net zoals het natuurreservaat van de Montagne Saint-Pierre, die als Natura 2000 site werd voorgedragen;

Overwegende dat uit het geheel van die ontwikkelingen blijkt dat het voorliggende ontwerp niet voldoet aan de onder artikel 1 van het Waalse Wetboek voor ruimtelijke ordening, stedenbouw en patrimonium opgesomde doelstellingen; dat de Regering bijgevolg beslist de herziening van het plan tot gedeeltelijke desaffectatie van de industriële bedrijfsruimte van Lixhe te Visé in een groengebied te beperken.

Na beraadslaging, Op voorstel van de Minister van ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu, Besluit :

Artikel 1.De Regering keurt definitief de herziening van het gewestplan van Luik goed, die de inschrijving inhoudt, op het grondgebied van de stad Visé (Lixhe) (platen 34/6N, 34/6S et 34/7N); - van een groengebied

Art. 2.De herziening wordt conform het bijgevoegde plan goedgekeurd.

Art. 3.De Minister van ruimtelijke ordening is belast met de uitvoering van voorliggend besluit.

Namen, 22 april 2004.

De Minister-president, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu, M. FORET Het plan ligt ter inzage bij het Direktoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Patrimonium, rue des Brigades d'Irlande 1, te 5100 Jambes, en bij het betrokken gemeentebestuur.

Het advies van de CRAT wordt hieronder bekend gemaakt.

^