Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 22 april 2004
gepubliceerd op 13 augustus 2004

Besluit van de Waalse Regering tot definitieve goedkeuring van de herziening van het gewestplan van Namen aangaande inschrijving van een industriële bedrijfsruimte en van een gemengde bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Gembloers

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2004027139
pub.
13/08/2004
prom.
22/04/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 APRIL 2004. - Besluit van de Waalse Regering tot definitieve goedkeuring van de herziening van het gewestplan van Namen aangaande inschrijving van een industriële bedrijfsruimte en van een gemengde bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Gembloers


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, o.a. artikelen 1, 22, 23, 32, 41 tot 46;

Gelet op het Schéma de développement de l'espace régional (SDER) goedgekeurd door de Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 14 mei 1986 tot vaststelling van het gewestplan van Namen, o.a. gewijzigd door het besluit van de Waalse Regering van 12 januari 1995;

Overwegende het verzoek tot wijziging van het gewestplan van Namen ingediend door het Bureau Economique de la Province de Namur, aangaande de uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte "Sauvenière" op het grondgebied van de gemeente Gembloers;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 24 juli 2003 tot goedkeuring van het ontwerp van gewestplan van Namen aangaande de uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte "Sauvenière", op het grondgebied van de gemeente Gembloers, door een industriële bedrijfsruimte en een gemengde bedrijfsruimte (plaat 40/6);

Overwegende dat het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 3 november 2003 tot 17 december 2003 inbegrepen met 2 brieven met klachten of opmerkingen als gevolg;

Overwegende dat de door artikel 43, § 2, van het wetboek bepaalde overlegvergadering heeft plaatsgevonden op 22 december 2003;

Overwegende het proces-verbaal van deze overlegvergadering;

Overwegende dat de klachten gingen over : - de prioriteit die moet worden verleend aan de bezetting van reeds onteigende percelen van de bestaande bedrijfsruimte of percelen vrij van bezetting en die het voorwerp hebben uitgemaakt van uitrustingen, eerder dan landbouwgrond van betere agronomische kwaliteit te gebruiken, gelegen in een beschermd waterwinningsgebied; - een uitbreiding van het bestaande gebied op landbouwgrond van mindere agronomische kwaliteit waarvan de lokalisatie gepreciseerd is; - bezetting van andere bestaande activiteitenruimtes op het grondgebied van de gemeente; - impact van de uitbreiding op de bewoonde gebieden en op het landschap; - integratiemaatregelen die in het ontwerp moeten worden opgenomen;

Gelet op het gunstige advies van de gemeenteraad van Gembloers van 28 januari 2004;

Overwegende het advies van de Direction générale de l'Agriculture van 21 november 2003 die aangeeft dat aangezien de landonteigeningen beperkt in oppervlakte zijn, dit ontwerp de leefbaarheid van de betroffen bedrijven niet in gevaar kan brengen;

Gelet op het advies van de Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening van 1 april 2004;

Gelet op het advies van de CWEDD van 19 april 2004;

Overwegende dat de Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening, hoewel ze erop wijst dat het milieueffectenrapport bepaalde aspecten van het dossier oppervlakkig, en zelfs onvolledig heeft behandeld, het toch voldoende vindt;

Overwegende dat de Waalse Regering meent dat de zwakke punten van het milieueffectenrapport die de Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening heeft geïdentificeerd, en die daarmee uiting geeft aan de opmerkingen van de klagers, niet van die aard zijn om haar ervan te beletten met kennis van zaken uitspraak te doen over de opportuniteit en de afstemming van het ontwerp voor zover het de wijziging van het gewestplan betreft;

Overwegende dat het lastenboek inzake stedenbouw en milieu, dat wordt opgelegd door artikel 31bis van het CWATUP een toepassing van een bedrijfsruimte beoogt met eerbied voor de verplichtingen inzake stedenbouw en milieu;

Overwegende dat de Waalse Regering achter de antwoorden van de Commissie staat op de klachten en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd : - de opportuniteit om nieuwe ruimtes te bestemmen voor economische activiteit terwijl de bedrijfsruimte van Isnes nog helemaal niet is verzadigd : het milieueffectenrapport rechtvaardigt de behoefte aan terreinen voorbehouden voor economische activiteit door het feit dat het geheel van de door de BEPN beheerde bedrijvenparken bijna verzadigd is en onderstreept de specificiteit van de bedrijfsruimte van Isnes, voorbehouden voor activiteiten die onder het de noemer wetenschapspark vallen; - de opportuniteit een industriële bedrijfsruimte ingesloten ten noorden van de huidige bedrijfsruimte in te schrijven, in de mate dat ze kan worden aangesloten op een toekomstige ringweg rond Gembloers, die momenteel ter studie voorligt; - eventuele alternatieve locaties; - de impact op de landbouwbedrijven, in de mate waarin de afbakening van de bedrijfsruimte die in het gewestplan is voorzien, het mogelijk maakt het verlies aan terreinen gevoelig te beperken, en te vermijden, krachtens het milieueffectenrapport, dat het door de telers uitgebouwde irrigatiesysteem zou verslechteren; - de impact van de uitbreiding van de bedrijfsruimte op de winning « du Rabauby » gelet op de reglementaire verplichtingen die binnen de waterwinninggebieden van kracht zijn; - de impact op het landschap van de bedrijfsruimte in de mate dat, krachtens het milieueffectenrapport, de globale grenzen van de visuele waarneming van de uitgebreide bedrijfsruimte identiek zullen zijn als voordien Overwegende dat, wat de nabijheid van de bedrijfsruimtes betreft in verhouding tot het woongebied, er moet worden op gewezen dat de gemengde bedrijfsruimte een afzonderingsoppervlakte of -infrastructuur moet voorzien om de al dan niet bebouwde omgeving te beschermen tegen de nadelen die de activiteit zou kunnen veroorzaken; dat die afzonderingsoppervlakte of -infrastructuur in het lastenboek inzake stedenbouw en milieu zal staan, waarvan het opstellen, voorafgaand aan de toepassing van de bedrijfsruimte, wordt verplicht door artikel 31bis van het CWATUP;

Overwegende dat de tijdens het openbare onderzoek voorgestelde alternatieve lokalisaties niet beantwoorden aan de zorg van de Waalse Regering om de uitbreiding van bestaande bedrijfsruimtes te privilegiëren, om redenen van rendabiliteit van uitrusting, niet de minimale oppervlakte bieden die noodzakelijk is voor een ontwerp van regionaal belang, of geen voldoende compacte configuratie bieden;

Overwegende dat indien de door de geplande uitbreidingen betroffen landbouwgebieden tot de beste behoren, de impact van het ontwerp op de landbouwfunctie moet worden gerelativeerd gelet op de verwachte werkgelegenheid en de economische ontwikkeling;

Overwegende bovendien dat de Direction générale de l'Agriculture, in haar advies van 21 november 2003, aangeeft dat de landonteigeningen beperkt in oppervlakte zijn, waardoor dit ontwerp de leefbaarheid van de betroffen bedrijven niet in gevaar kan brengen;

Overwegende dat gelet op een gevaar op waterverontreiniging, het milieueffectenrapport de aanleg van een stormbekken aanbeveelt en het promoten van het ondoorlaatbaar maken van de opslag- en parkeerruimtes, en de ruimtes voor het onderhoud van de voertuigen, ...; dat het lastenboek inzake stedenbouw en milieu de relevantie van die aanbevelingen zal onderzoeken en de meest geschikte maatregelen tegen het probleem zal bepalen;

Overwegende dat de aanwezigheid, onder een door de geplande uitbreiding betroffen perceel, van een kabel bestemd voor de kathodische bescherming van een gasleiding niet van die aard is om de toepassing te beletten;

Overwegende dat in uitvoering van artikel 31bis van het CWATUP, een lastenboek inzake stedenbouw en milieu zal worden opgemaakt voorafgaand aan de toepassing van het gebied, volgens de richtlijnen van de ministeriële omzendbrief van 29 januari 2004;

Overwegende dat de CWEDD in zijn verschillende adviezen een reeks algemene aanbevelingen heeft gedaan betreffende de eventuele implementatie van de ontwerpen, o.m. inzake beheer van water, lucht, afval, bodembewegingen, begeleiding van door het ontwerp getroffen landbouwbedrijven, mobiliteit en bereikbaarheid, integratie van landschap en begroeiing;

Overwegende dat de Regering die aanbevelingen ruim voor was, door om te beginnen in het Parlement de goedkeuring voor te stellen van artikel 31bis van het CWATUP, dat bepaalt dat de nieuwe bedrijfsruimtes het voorwerp zullen vormen van een Lastenboek inzake stedenbouw en milieu, en door vervolgens de inhoud van dit Lastenboek inzake stedenbouw en milieu te definiëren via een omzendbrief die zij op 29 januari 2004 heeft goedgekeurd;

Overwegende dat bepaalde door de CWEDD geformuleerde aanbevelingen verduidelijkingen aanbrengen die nuttig lijken, hetzij algemeen, hetzij voor voorliggend ontwerp, in functie van de net beschreven kenmerken; dat ze daarin zullen moeten worden opgenomen door de auteur van het Lastenboek inzake stedenbouw en milieu;

Overwegende dat artikel 46, § 1, al. 2, 3° van het CWATUP bepaalt dat de inschrijving van een nieuwe bedrijfsruimte hetzij de bestemmingswijziging van de niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimte, hetzij de goedkeuring van andere maatregelen die gunstig zijn voor de bescherming van het milieu, hetzij een combinatie van die twee begeleidingsmaatregelen inhoudt;

Overwegende dat de begeleidende maatregelen enerzijds moeten afhangen van de intrinsieke milieukwaliteit van de voor stedenbouw bestemde oppervlakte en anderzijds van de objectieve inbreng van die begeleidingsmaatregelen;

Overwegende dat de renovatie van niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimtes een van de belangrijkste begeleidingsmaatregelen inzake milieu blijft;

Overwegende dat de Regering, binnen het kader van de begeleidingsmaatregelen bij voorliggende herziening van het gewestplan, een aantal niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimtes een nieuwe bestemming wil geven.

Overwegende dat, bij de evaluatie van de verhouding tussen begeleidingsmaatregelen en de inschrijvingsontwerpen van nieuwe bedrijfsruimtes, het redelijk is rekening te houden met enerzijds de gedifferentieerde impact van de renovatie van niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimte volgens hun locatie en hun vervuiling, anderzijds met de impact op het milieu van de aanleg van een nieuwe bedrijfsruimte, die verschilt naargelang haar kenmerken en ligging; dat op die manier, mits eerbiediging van het proportionaliteitprincipe, blijkt dat een zware renovatie meer moet wegen dan de renovatie van een minder vervuilde site, dat de impact van voor het milieu gunstige maatregelen moet worden ingeschat in functie van het effect dat men er redelijkerwijze mag van verwachten, en dat die maatregelen des te belangrijker moeten zijn, of minder, dan de aanleg van een nieuw gebied met al dan niet aanzienlijke impact op zijn omgeving;

Overwegende dat, bij gebrek aan elementen die de factoren kunnen objectiveren, welke die lasten en de impact volledig kunnen beoordelen, de Regering het nuttig acht, zowel om de voorschriften van het artikel 46, § 1, al. 2, 3° van het CWATUP zeker te eerbiedigen en in haar bekommernis om, zoveel als redelijkerwijs mogelijk is, de renovatie van niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimtes te promoten, een strikte interpretatie van de tekst goed te keuren, en een verdeelsleutel te hanteren die ongeveer overeenkomt met een m2 renovatie van een niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimte voor een m2 niet bebouwbare ruimte die voortaan is bestemd voor economische activiteit (met aftrok van de oppervlaktes die voorheen voor economische activiteit waren bestemd en die gereclasseerd zijn als niet te bebouwen gebied);

Overwegende dat de door artikel 46, § 1, al. 2, 3° van het CWATUP bepaalde begeleiding op regionaal vlak kan worden beoordeeld; dat aangezien voorliggend ontwerp in het raam van een prioritair plan moet worden gezien dat het volledige Gewest wil voorzien van nieuwe ruimtes voor economische activiteit, de voormelde verdeelsleutel dus algemeen kan worden toegepast, waarbij de compensatie kan gebeuren tussen het geheel van oppervlaktes afgezonderd van gebieden die niet als te bebouwen gebied zijn opgenomen om voor economische activiteit te worden bestemd (met aftrok van de oppervlaktes die voorheen voor economische activiteit waren bestemd en die gereclasseerd zijn als niet te bebouwen gebied) enerzijds en het geheel van niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimtes die een nieuwe bestemming hebben gekregen anderzijds;

Overwegende nochtans dat, ten einde een geografische verdeelgelijkheid na te streven, het nuttig lijkt, aangezien de nieuwe ruimtes die het prioritaire plan bestemt voor economische activiteit verdeeld liggen over het hele Gewest, erover te waken dat de niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimtes ook op een gelijke manier zijn verdeeld;

Overwegende dat, om die doelstelling na te streven, het Gewest in vijf evenwichtige en geografisch homogene sectoren werd verdeeld; dat het voorliggende ontwerp bij een geheel van ontwerpen werd gevoegd (Sambreville - Tamines, Somme-Leuze, Namen - Bouge - Champion, Chimay - Baileux, Namen - Malonne en Sambreville - Moignelée);

Overwegende dat als begeleidingsmaatregel, de Regering beslist er rekening mee te houden volgende sites een nieuwe bestemming te geven : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld die een tenminste equivalente oppervlakte totaliseren;

Overwegende dat wat de maatregelen betreft die gunstig zijn voor de bescherming van het milieu zoals het CWEDD heeft onderstreept, artikel 46, §1er, alinea 2, 3° van het CWATUP het niet mogelijk maakt er de beschermingsmaatregelen die zich opdringen in op te nemen, in toepassing van hetzij het CWATUP, hetzij van een andere van kracht zijnde reglementering; dat de Regering niettemin wil onderstrepen, dat om de bescherming van het milieu te verzekeren, zij parallel met de uitvoering van een prioritair plan binnen het kader waarvan voorliggend besluit kadert, een nieuw artikel 31bis van het CWATUP heeft goedgekeurd, met als voorschrift dat elke nieuwe bedrijfsruimte gepaard gaat met een Lastenboek inzake stedenbouw en milieu dat de compatibiliteit van het gebied met haar omgeving waarborgt, Besluit :

Artikel 1.De gedeeltelijke wijziging van de plaat nr. 40/6 van het gewestplan van Namen aangaande de inschrijving van een industriële bedrijfsruimte en van een gemengde bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Gembloers, is definitief vastgesteld conform het plan in bijlage.

Art. 2.Het volgende bijkomende voorschrift is van toepassing in de gemengde bedrijfsruimte aangeduid met *R1.1 ingeschreven door voorliggend besluit : « Kleinhandel en diensten aan de bevolking hebben geen toelating om zich te vestigen binnen het gebied *R 1.1, behalve indien ze verbonden zijn met de binnen het gebied toegelaten activiteiten ».

Art. 3.Het volgende bijkomende voorschrift is van toepassing in de gemengde bedrijfsruimte aangeduid met *R2.1 ingeschreven door voorliggend besluit : "De vestiging van ondernemingen in de gemengde bedrijfsruimte aangeduid met *R.2.1 mag pas worden toegestaan indien de gemengde bedrijfsruimte niet langer oppervlaktes die noodzakelijk zijn voor deze vestigingen zal voorbereiden".

Art. 4.De Minister van de Waalse Regering met Ruimtelijke Ordening binnen zijn bevoegdheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 22 april 2004.

De Minister-president, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Milieu, M. FORET Het plan ligt ter inzage bij het Direktoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Patrimonium, rue des Brigades d'Irlande 1, te 5100 Jambes, en bij het betrokken gemeentebestuur.

Het advies van de CRAT wordt hieronder bekend gemaakt.

^