Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 26 februari 2015
gepubliceerd op 11 maart 2015

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2011 betreffende de verzameling van de gegevens voor de berekening van de kosteloze toewijzing van quota's aan elke exploitant voor de periode 2013-2020

bron
waalse overheidsdienst
numac
2015201127
pub.
11/03/2015
prom.
26/02/2015
ELI
eli/besluit/2015/02/26/2015201127/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 FEBRUARI 2015. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/07/2011 pub. 22/08/2011 numac 2011027149 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de verzameling van gegevens voor de berekening van de kosteloze toewijzing van emissierechten aan elke exploitant over de periode 2013-2020 en tot bepaling van de voorwaarden en de procedure tot uitsluiting van de kleine installaties uit de regeling voor de handel in emissierechten vanaf 1 januari 2013 sluiten betreffende de verzameling van de gegevens voor de berekening van de kosteloze toewijzing van quota's aan elke exploitant voor de periode 2013-2020


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 10 november 2004 tot invoering van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten, tot oprichting van een "Fonds wallon Kyoto" (Waals Kyotofonds) en betreffende de flexibiliteitsmechanismen van het Protocol van Kyoto, artikel 3, vervangen bij het decreet van 21 juni 2012, en artikel 5/4, ingevoegd bij het decreet 21 juni 2012 en gewijzigd bij het decreet van 24 oktober 2013;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/07/2011 pub. 22/08/2011 numac 2011027149 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de verzameling van gegevens voor de berekening van de kosteloze toewijzing van emissierechten aan elke exploitant over de periode 2013-2020 en tot bepaling van de voorwaarden en de procedure tot uitsluiting van de kleine installaties uit de regeling voor de handel in emissierechten vanaf 1 januari 2013 sluiten betreffende de verzameling van de gegevens voor de berekening van de kosteloze toewijzing van quota's aan elke exploitant voor de periode 2013-2020;

Gelet op beschikking 2014/9/EU van de Commissie van 18 december 2013 tot wijziging van de beschikkingen 2010/2/EU en 2011/278/EU tot opstelling van de lijst van de bedrijfstakken en deeltakken die worden geacht te zijn blootgesteld aan een significant CO2-weglekrisico;

Gelet op advies nr. 2014/000986 van de autonome adviescel voor duurzame ontwikkeling, gegeven op 10 april 2014;

Gelet op het advies 56.320/4 van de Raad van State, gegeven op 4 juni 2014, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Plaatselijke Besturen, Stedenbeleid, Huisvesting en Energie;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Artikel 23 van het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/07/2011 pub. 22/08/2011 numac 2011027149 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de verzameling van gegevens voor de berekening van de kosteloze toewijzing van emissierechten aan elke exploitant over de periode 2013-2020 en tot bepaling van de voorwaarden en de procedure tot uitsluiting van de kleine installaties uit de regeling voor de handel in emissierechten vanaf 1 januari 2013 sluiten betreffende de verzameling van de gegevens voor de berekening van de kosteloze toewijzing van quota's aan elke exploitant voor de periode 2013-2020, gewijzigd bij het besluit van 13 december 2012, wordt aangevuld met drie leden, luidend als volgt : Voor een hoge mate van zekerheid moet de exploitant aan de verificateur aantonen dat : 1° de gerapporteerde parameters vrij zijn van inconsistenties;2° de parameters verzameld zijn overeenkomstig de toepasselijke normen of beleidslijnen;3° de desbetreffende documenten van de installatie volledig en consistent zijn. De accreditatie van de verificateur is de accreditatie bedoeld in Verordening (EU) nr. 600/2012 van de Commissie van 21 juni 2012 inzake de verificatie van broeikasgasemissie- en tonkilometerverslagen en de accreditatie van verificateurs krachtens Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad, en het toepassingsgebied van de accredidatie bevat minstens de activiteitengroep bedoeld in bijlage I bij Verordening nr. 600/2012, die overeenstemt met de activiteit gevoerd door de exploitant en waarvoor de verificateur de verificatie van de gegevens uitvoert.

Naast de eisen omschreven in Verordening nr. 600/2012, moet de verificateur de minimumeisen bedoeld in bijlage 4 naleven.".

Art. 2.In artikel 24 van hetzelfde besluit wordt het derde lid opgeheven.

Art. 3.In hetzelfde besluit worden de artikelen 28/1 en 28/2 ingevoegd, luidend als volgt : "

Art. 28/1.Om de gegevens bedoeld in de artikelen 24, 27 en 28 te verstrekken, gebruikt de exploitant het formulier vastgelegd door de Minister bevoegd voor Klimaat en beschikbaar op het elektronisch platform "ETSWAP" van het "Agence wallonne de l'Air et du Climat" (Waals Agentschap voor Lucht en Klimaat).

Art. 28/2.In het kader van de voorbereiding van de beslissingen van de Regering bedoeld in de artikelen 4, § 1, eerste lid, 5, eerste lid, 5/1, eerste lid, 5/2, § 1 en § 2, derde lid en 5/3, eerste lid, van het decreet, is de voorzitter van het directieorgaan van het "Agence wallonne de l'Air et du Climat" of zijn afgevaardigde belast met de onderhandelingen met de Europese Commissie.".

Art. 4.In artikel 30 van hetzelfde besluit worden de woorden "van Leefmilieu" vervangen door de woorden "bevoegd voor klimaat".

Art. 5.§ 1. In bijlage 1 bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van 13 december 2012, worden de rubrieken van punt 1 die overeenstemmen met de productbenchmarks "Pleisterkalk" en "Droogsecundair gips" respectievelijk vervangen als volgt :

Productbenchmark

Bepaling van de betrokken producten

Bepaling van de betrokken processen en emissies (systeemgrenzen)

Blootstelling aan CO2- weglekrisico zoals bepaald bij Besluit 2010/2/EU voor 2013 en 2014

Benchmark- waarde (emissierechten/t)

Pleisterkalk

Pleisterkalk op basis van gebrand gips of calciumsulfaat (o.a. voor gebruik in gebouwen, bewerking van weefsels of behangpapier, tandheelkunde of bodemsanering), in ton stucgips. Alfagips valt niet onder deze productbenchmark

Alle processen die direct of indirect verband houden met de productiefasen malen, drogen en branden, zijn inbegrepen

ja

0,048

Droogsecundair gips

Droog secundair gips (synthetisch gips ontstaan als gerecycled bijproduct in energiecentrales of als gerecycled materiaal uit bouwafval en afbraakmateriaal), uitgedrukt in ton product

Alle processen die direct of indirect verband houden met het drogen van secundair gips zijn inbegrepen

ja

0,017


§ 2. In bijlage 1 bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van 13 december 2012, wordt de rubriek van punt 2 die overeenstemt met de productbenchmark "gipsplaat" vervangen als volgt:

Productbenchmark

Bepaling van de betrokken producten

Bepaling van de betrokken processen en emissies (systeemgrenzen)

Blootstelling aan CO2- weglekrisico zoals bepaald bij Besluit 2010/2/EU voor 2013 en 2014

Benchmark- waarde (emissierechten/t)

Gipsplaat

De benchmark omvat planken, platen, panelen, tegels, soortgelijke artikelen van pleister/samenstellingen op basis van pleister, al dan niet bekleed/verstevigd met enkel papier/karton, met uitzondering van met pleister verkleefde/versierde artikelen (in ton stucgips).

Gipsvezelplaten met hoge dichtheid vallen niet onder deze productbenchmark

Alle processen die direct of indirect verband houden met de productiefasen malen, drogen, branden en platen drogen, zijn inbegrepen. Voor de bepaling van indirecte emissies wordt enkel het elektriciteitsverbruik van de in de droogfase gebruikte warmtepompen in aanmerking genomen

Ja

0,131


Art. 6.Hetzelfde besluit wordt aangevuld met een bijlage 4, luidend als volgt : "Bijlage 4. Minimumeisen met betrekking tot de verificateurs. 1° de verificateur is vertrouwd met : a) de bepalingen van Besluit 2011/278/EU tot vaststelling van een voor de hele Unie geldende overgangsregeling voor de geharmoniseerde kosteloze toewijzing van emissierechten overeenkomstig artikel 10bis van Richtlijn 2003/87/EG, alsook alle relevante normen en richtsnoeren;b) de wet- en regelgevende en administratieve vereisten die van toepassing zijn op de geverifieerde activiteiten;c) de totstandkoming van alle informatie over elke parameter of emissiebron in de installatie, met name wat de verzameling, meting, berekening en rapportage van de gegevens betreft;2° de verificateur dient bij het plannen en uitvoeren van de verificatie de gepaste professionele scepsis aan de dag te leggen, in het besef dat er zich omstandigheden kunnen voordoen waardoor de overgelegde informatie en gegevens beduidende onjuiste opgaven bevatten;3° de verificateur dient alleen gerapporteerde parameters te valideren die met een hoge mate van zekerheid zijn bepaald.Voor een hoge mate van zekerheid moet de exploitant voldoen aan de eisen van artikel 23, derde lid; 4° de verificateur dient het verificatieproces aan te vatten met een strategische analyse van alle in de installatie verrichte relevante activiteiten en heeft een overzicht van alle activiteiten en hun belang voor de toewijzing;5° de verificateur dient rekening te houden met de informatie die is vervat in de vergunning voor broeikasgasemissies of in de andere relevante milieuvergunningen, zoals de milieuvergunning of de eenmalige vergunning, desgevallend verleend krachtens Richtlijn 2010/75/EU, met name bij de beoordeling van de aanvankelijk geïnstalleerde capaciteit van subinstallaties;6° de verificateur dient de intrinsieke risico's en controlerisico's te analyseren die met de omvang en de complexiteit van de activiteiten van de exploitant en met de toewijzingsparameters samenhangen en die zouden kunnen resulteren in beduidende onjuiste opgaven, en dient aan de hand van deze risicoanalyse een verificatieplan op te stellen;7° de verificateur dient indien nodig de locatie te bezoeken om de werking van de meet- en monitoringsystemen te inspecteren, zich bij de betrokkenen te informeren en voldoende informatie en bewijsmateriaal te verzamelen.Indien de verificateur een bezoek aan de locatie niet nodig heeft geacht, dient hij dit besluit ten aanzien van het "Agence wallonne de l'Air et du Climat" volledig te kunnen verantwoorden; 8° de verificateur dient het verificatieplan uit te voeren door het verzamelen van gegevens in overeenstemming met de gedefinieerde steekproefmethoden, walkthrough-tests, toetsing van documenten, analytische procedures en procedures voor de toetsing van gegevens, met gebruikmaking van alle relevante aanvullende aanwijzingen waarop hij zijn verificatieadvies zal baseren;9° de verificateur dient de exploitant te verzoeken eventueel ontbrekende gegevens alsnog te verstrekken of ontbrekende delen van het controletraject aan te vullen, afwijkingen in parameters of de emissiegegevens te verklaren of berekeningen te herzien, dan wel de gerapporteerde gegevens bij te stellen;10° de verificateur dient een intern verificatieverslag voor te bereiden.Dit verificatieverslag bevat het bewijsmateriaal waaruit blijkt dat de strategische analyse, de risicoanalyse en het verificatieplan onverkort zijn uitgevoerd, en bevat voldoende informatie om daarop het verificatieadvies te baseren. Het interne verificatierapport moet ook een eventuele beoordeling van de verificatie door het "Agence wallonne de l'Air et du Climat" of een accreditatie-instantie vergemakkelijken; 11° de verificateur dient te beoordelen of de gerapporteerde parameters beduidende onjuiste opgaven bevatten en of er sprake is van andere aandachtspunten die relevant zijn voor het verificatieadvies op basis van de bevindingen in het interne verificatieverslag; 12° de verificateur dient de verificatiemethodiek, alsook zijn bevindingen en het verificatieadvies voor te leggen in een aan de exploitant gericht verificatieverslag, dat de exploitant bij "het Agence wallonne de l'Air et du Climat" moet indienen.".

Art. 7.De Minister bevoegd voor Klimaat is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 26 februari 2015.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Plaatselijke Besturen, Stedenbeleid, Huisvesting en Energie, P. FURLAN

^