Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 27 juni 2013
gepubliceerd op 22 juli 2013

Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van het Gewestelijk psychiatrisch centrum « Les Marronniers »

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013027131
pub.
22/07/2013
prom.
27/06/2013
ELI
eli/besluit/2013/06/27/2013027131/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

27 JUNI 2013. - Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van het Gewestelijk psychiatrisch centrum « Les Marronniers »


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 87, § 2, en § 3, gewijzigd bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988;

Gelet op het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid;

Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002114 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene principes van het administratief en geldelijk statuut van de rijksambtenaren die van toepassing zijn op het personeel van de diensten van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en van de Colleges van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en van de Franse Gemeenschapscommissie, alsook op de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen sluiten tot bepaling van de algemene principes van het administratief en geldelijk statuut van de rijksambtenaren die van toepassing zijn op het personeel van de diensten van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en van de Colleges van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en van de Franse Gemeenschapscommissie, alsook op de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen;

Gelet op het decreet van 22 januari 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/01/1998 pub. 04/02/1998 numac 1998027050 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren sluiten betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Gewestelijk Psychiatrisch Centrum « Les Marronniers », uitgebracht op 24 september 2012;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 4 april 2011;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 19 juli 2012;

Gelet op de instemming van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 19 juli 2012;

Gelet op de protocollen nrs. 587 en 588 houdende de conclusies van de onderhandelingen die op 14 december 2012 binnen het Sectorcomité nr.

XVI werden gevoerd;

Gelet op het advies nr. 53.269/4 van de Raad van State, gegeven op 27 mei 2013;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken en van de Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Besluit : TITEL I. - Gemeenschappelijke bepalingen

Artikel 1.Dit besluit regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : - « Code » : de Waalse ambtenarencode; - « contractueel besluit » : het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027782 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de voorwaarden voor de indienstneming en de administratieve en geldelijke toestand van de contractuele personeelsleden type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 02/02/2004 numac 2004200195 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de voorwaarden van indienstneming van de contractuele personeelsleden van de « Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi » en hun administratieve en geldelijke toestand sluiten betreffende de voorwaarden voor de indienstneming en de administratieve en geldelijke toestand van de contractuele personeelsleden; - « instelling » : het Gewestelijk Psychiatrisch Centrum "Les Marronniers"; - « Paritair Comité » : het Paritair Comité 330 voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten; - « personeel van de personeelsformatie I van de instelling » : de personeelsleden die betrekkingen bekleden die in de personeelsformatie I van de instelling opgenomen zijn; - « personeel van de personeelsformatie II van de instelling » : de personeelsleden die betrekkingen bekleden die in de personeelsformatie II van de instelling opgenomen zijn;

Art. 3.Onverminderd de bepalingen waarop de bij dit besluit bepaalde toepassingsvoorwaarden betrekking hebben en behoudens andersluidende bepalingen, zijnde in het Paritair Comité aangenomen collectieve arbeidsovereenkomsten betreffende de loonschalen en de classificaties van toepassing op het personeel van de personeelsformatie II van de instelling.

Art. 4.Onverminderd de bepalingen waarop de bij dit besluit bepaalde toepassingsvoorwaarden betrekking hebben, zijn de Code en het contractueel besluit van toepassing op het personeel van de instelling.

Art. 5.De bepalingen waarbij het Paritair Comité een collectieve arbeidsovereenkomst die van toepassing is op het personeel van de personeelsformatie II van de instelling zou wijzigen, aanvullen of vervangen zijn van rechtswege van toepassing op het personeel van de personeelsformatie II van de instelling, behalve indien ze betrekking hebben op bepalingen die onder de toepassingsvoorwaarden vallen waarin dit besluit voorziet.

Art. 6.De bepalingen waarbij het Gewest de bepalingen van de Code of van het contractueel besluit die van toepassing zijn op de personeelsleden van de instelling zou wijzigen, aanvullen of vervangen zijn van toepassing op deze personeelsleden, behalve indien ze betrekking hebben op bepalingen van dit besluit die afwijken van de Code of het contractueel besluit.

Art. 7.Titel II van boek II van de Code met als opschrift "Regeling voor de ambtenaren-generaal" is niet van toepassing op het personeel bedoeld in dit besluit.

Art. 8.De personeelsleden van de instelling genieten de voordelen die voortvloeien uit federale akkoorden betreffende de gezondheidssectoren van de openbare sector, en die het voorwerp uitmaken van een financiering ten gunste van de instelling.

Art. 9.§ 1er. Een vacante betrekking van directeur en van begeleiding van de personeelsformatie I wordt achtereenvolgens ingevuld door : 1° mutatie, reaffectatie of bevordering door verhoging in graad;2° interne of externe mobiliteit;3° aanwerving of indienstneming. § 2. Een vacante betrekking van begeleiding van de personeelsformatie II, behalve de betrekkingen van departementshoofd, wordt achtereenvolgens ingevuld door : 1° mutatie, reaffectatie of bevordering door verhoging in graad;2° interne of externe mobiliteit;3° aanwerving of indienstneming. § 3. De overige betrekkingen van de personeelsformatie I worden achtereenvolgens toegekend door : 1° bevordering door overgang naar het hogere niveau;2° mutatie of reaffectatie;3° interne of externe mobiliteit;4° aanwerving of indienstneming. § 4. De overige betrekkingen van de personeelsformatie II worden toegekend door : 1° bevordering door overgang naar het hogere niveau;2° mutatie of reaffectatie;3° interne of externe mobiliteit;4° aanwerving of indienstneming. Voor de toegang tot deze betrekkingen zal, bij gelijke verdiensten, voorrang gegeven worden aan de personeelsleden van de instelling.

TITEL II. - Statuut van de personeelsleden van de instelling Ondertitel I. - Algemene bepalingen

Art. 10.Artikel 45 van de Code is niet van toepassing op het personeel van de instelling.

Art. 11.Met uitzondering van de bepalingen van de Code betreffende de interne en externe mobiliteit van het personeel van de instelling dient de bewoording "S.E.L.O.R. » vervangen te worden door "selectiecommissie" waarvan de samenstelling, organisatie en werking door dit besluit worden geregeld.

Ondertitel II. - Graden, rangen en niveaus

Art. 12.De graden, rangen, niveaus of loonschalen voorzien in de collectieve arbeidsovereenkomsten van het Paritair Comité gelden voor het personeel van de personeelsformatie II van de instelling, met uitsluiting van de Code.

Art. 13.Wat de directeur-generaal betreft, voor de toepassing van dit besluit, vervallen de woorden "in het kader van het mandaat dat hem overeenkomstig de bepalingen bedoeld in Boek II door de Regering wordt toegewezen".

Art. 14.De bepalingen van het besluit van de Waalse Regering van 13 september 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 13/09/2007 pub. 30/10/2007 numac 2007027148 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van diverse bepalingen betreffende Ambtenarenzaken, met het oog op de integratie van het huidige niveau 4 in het niveau 3 sluiten tot wijziging van diverse bepalingen betreffende Ambtenarenzaken, met het oog op de integratie van het huidige niveau 4 in het niveau 3 zijn van toepassing op de personeelsleden van de instelling.

Ondertitel III. - Toegang tot de betrekkingen Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 15.Naast de algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden waarin de Code voorziet, zijn de bijzondere voorwaarden vastgelegd bij de collectieve arbeidsovereenkomsten van het Paritair Comité van toepassing op de aanwerving en de indienstneming van het personeel van de personeelsformatie II van de instelling wanneer bepaalde eisen aan de functieclassificatie verbonden zijn met het oog op de toegang tot de betrekking. Afdeling II. - Samenstelling van de selectiecommissie

Art. 16.Binnen de instelling wordt een selectiecommissie opgericht om de betrekkingen in te vullen. Zij is ermee belast de kandidaten voor de betrekkingen te rangschikken.

Er wordt een reserve samengesteld met het oog op de toegang tot de betrekkingen. Ze blijft vier jaar geldig te rekenen van de datum van het proces-verbaal van de rangschikking.

Diegene die de voorgestelde statutaire betrekking tweemaal weigert wordt van de lijst van de reserve geschrapt.

De indienstneming van een kandidaat opgenomen in de reserve heeft geen negatieve gevolgen voor hem wat betreft zijn inschrijving met het oog op een toelating tot de stage.

Art. 17.Bij beslissing van de Raad van bestuur kan tot een assessment overgegaan worden tijdens de procedure van indienstneming en aanwerving, voor de aanwerving en de indienstneming van de ambtenaren van rang A 4 van de personeelsformatie I en de ambtenaren waarvan de weddeschaal minstens gelijk is aan de schaal 1.95 van de personeelsformatie II. De besluiten van het assessment worden aan de selectiecommissie overgemaakt.

Art. 18.De selectiecommissies zijn samengesteld als volgt : 1° de directeur-generaal of de adjunct-directeur-generaal van de instelling;2° de secretaris-generaal van de Waalse Overheidsdienst of de door hem aangewezen ambtenaar; 3° een personeelslid van de instelling, van tenminste rang A 4 of houder van de schaal 1.95, aangewezen door de raad van bestuur; 4° een vertegenwoordiger van SELOR;5° in voorkomend geval, deskundigen met een bijzondere kennis van de vereisten van de in te vullen betrekking en aangewezen door de Raad van bestuur, ten belope van maximum twee personen.

Art. 19.Enkel de Raad van bestuur is bevoegd om de betrekking van de persoon in te vullen die belast is met de verantwoordelijkheid van een departement.

Art. 20.Voor de indienstneming en de aanwerving van de directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal is de selectiecommissie belast met de selectie van de kandidaten ter attentie van de raad van bestuur die zijn voorstel aan de Regering zal overmaken, samengesteld als volgt : 1° de voorzitter van de raad van bestuur die het voorzitterschap waarneemt;2° twee andere leden van de raad van bestuur gekozen door hem binnen zijn midden;3° een vertegenwoordiger van SELOR;4° drie externe specialisten die kunnen bewijzen dat ze over de ervaring of de kennis beschikken om een ziekenhuis te beheren, ze worden door de minister aangewezen op de voordracht van de raad van bestuur. De kandidaten worden al dan niet geschikt verklaard.

Art. 21.Op de datum van vacantverklaring van de betrekking moet de kandidaat voor de betrekkingen van directeur-generaal en adjunct-directeur-generaal aan de volgende voorwaarden voldoen : 1° houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A;2° acht jaar beroepservaring in directiefuncties aantonen, waaronder twee jaar in een instelling die werkzaam is in de gezondheidssector.

Art. 22.Elke toewijzing van een betrekking veronderstelt : - de bekendmaking van een oproep tot de kandidaten waarin een termijn van minimum vijftien dagen wordt voorzien voor de indiening van de kandidaturen; - een functieomschrijving en een vaardigheidsprofiel; - een gemotiveerde beslissing met betrekking tot de toelaatbaarheid van de kandidaten en hun selectie.

Art. 23.Bij wijze van uitzondering, in geval van dringende en onvoorziene nood, als er geen enkele wervingsreserve bestaat en dat de termijnen vastgelegd voor de vergadering van een selectiecommissie onverenigbaar zijn met de dringendheid, kan er overgegaan worden tot een indienstneming van bepaalde duur op de voordracht van de directeur-generaal en van een personeelslid van de instelling, van tenminste rang A 4 of houder van de schaal 1.95, aangewezen door de raad van bestuur. De voorziene termijn voor de indiening van de kandidaturen wordt dan tot acht dagen ingekort.

De indienstneming kan wat het verpleegkundig personeel betreft,voor onbepaalde duur worden afgesloten zolang de gewestelijk bevoegde instantie inzake tewerkstelling van mening is dat dit personeel tot de categorie "knelpuntberoepen" behoort in de zin van de werkloosheidsreglementering. Afdeling III. - Indienstneming van het personeel

Art. 24.- Onder voorbehoud van artikel 26 van dit besluit kan aan de personeelsbehoefte worden voldaan door personeelsleden in dienst te nemen via een arbeidsovereenkomst.

Ondertitel IV. - Contractuele personeelsleden

Art. 25.De artikelen 2 en 5 van het contractueel besluit zijn niet van toepassing op de contractuele personeelsleden van de instelling.

Ondertitel V. - Statutaire ambtenaren

Art. 26.Elk jaar, in functie van de budgettaire mogelijkheden, zal het personeelsplan het aantal betrekkingen bepalen die kunnen worden geopend voor de toelating tot de stage zodanig dat de instelling binnen de twaalf maanden, vanaf de bekendmaking van dit besluit, 10 percent statutair personeel telt en 15 percent van deze betrekkingen binnen de 18 maanden en dat, vervolgens, de doelstelling van 30 percent statutaire personeelsleden wordt bereikt.

Dit aantal zal tussen de twee personeelsformaties van de instelling en, binnen elke personeelsformatie, evenwichtig worden verdeeld tussen elk niveau en elk beroep.

Ondertitel VI. - Geldelijk statuut Afdeling 1. - Wedden

Art. 27.Voor de toepassing van artikel 233 van de Code op het personeel van de personeelsformatie II van de instelling worden de woorden "in bijlage XIII" vervangen door "in de collectieve arbeidsovereenkomst tot vaststelling van de arbeids- en bezoldigingsvoorwaarden die van toepassing zijn op het Paritair Comité nr. 330".

De weddeschalen van de betrekkingen opgenomen in de personeelsformatie II van de instelling en die niet worden vastgelegd door de collectieve overeenkomsten afgesloten binnen het Paritair Comité nr. 330, worden opgesomd in bijlage II bij dit besluit. Afdeling II. - Toelagen en vergoedingen

Art. 28.Boek IV van de Code, met uitzondering van de artikelen 552, 2°, 553, 2°, 562 tot 576, is van toepassing op de personeelsleden van de instelling. Afdeling III. - Valorisering van onregelmatige prestaties en van

wacht- en terugroepingsprestaties en toekenning van toelagen betreffende specifieke werken

Art. 29.Onder voorbehoud van de artikelen 27 tot 34 van dit besluit, is het besluit van de Waalse Regering van 14 juni 2001Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 14/06/2001 pub. 13/07/2001 numac 2001027397 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de valorisering van onregelmatige prestaties en van wacht- en terugroepingsprestaties en van de toekenning van toelagen betreffende specifieke werken sluiten tot regeling van de valorisering van onregelmatige prestaties en van wacht- en terugroepingsprestaties en van de toekenning van toelagen betreffende specifieke werken van toepassing op de personeelsleden van de instelling.

Art. 30.Artikel 4 van het voornoemd besluit wordt vervangen als volgt : « Voor elke personeelscategorie bepaalt het arbeidsreglement van de instelling : 1° de toepasselijke gewone arbeidsregeling, of het nu een glijdende uurregeling of een bijzondere regeling betreft; 2° of de uitvoering van het werk "onregelmatige prestaties" vereist, d.w.z. prestaties buiten de gewone arbeidsregeling, in dit geval worden de taken nader bepaald; 3° of de uitvoering van het werk een regeling van wacht of beschikbaarheid ten huize vereist die door de instelling georganiseerd wordt en waarvan de modaliteiten worden vastgesteld in het arbeidsreglement;4° of de uitvoering van het werk ongezonde, ongemakkelijke of lastige werken of de bediening van elektrische installaties vereist, in de zin van de Code over het welzijn op de werkplaats;5° of de uitvoering van het werk zware of gevaarlijke werken vereist, in de zin van de Code over het welzijn op de werkplaats.».

Art. 31.Artikel 5, §§ 1 en 2, van het voornoemd besluit is niet van toepassing op de instelling.

Artikel 5, § 3, van het voornoemd besluit wordt vervangen als volgt : « Wat betreft de instelling, stelt het beheersorgaan de prestaties vast alsook de voorwaarden voor de uitvoering ervan zoals die voortvloeien uit de te verrichten opdrachten.

De raad van bestuur stelt het arbeidsreglement op alsook de lijst van de personeelscategorieën opgemaakt overeenkomstig de in artikel 4 vermelde kenmerken. ».

Art. 32.Artikel 11 van het voornoemd besluit wordt vervangen als volgt : « De in artikel 10 bedoelde taken worden verricht onder één van de volgende werkregelingen : 1° voor de personeelsleden die vallen onder een glijdende uurregeling : de uurperiode van de gewone werkregeling begint om 7 u.30 en eindigt om 17 u. 30 of 18 u. 00 volgens het arbeidsreglement naar gelang van de personeelscategorie waartoe zij behoren; 2° voor de personeelsleden die niet vallen onder een glijdende uurregeling : de uurperiode van de gewone werkregeling is die vastgelegd in het arbeidsreglement naar gelang van de personeelscategorie waartoe zij behoren. De verschillende bijzondere uurregelingen worden nader bepaald in het arbeidsreglement dat de functies bepaalt waarvoor de houders van de personeelsleden onregelmatige en wachtprestaties mogen eisen of personeelsleden uitzonderlijk terug in dienst mogen roepen. De vorderingsbevoegdheid wordt uitgeoefend onder de verantwoordelijkheid van een personeelslid dat ten minste het ambt van directeur bekleedt. ».

Art. 33.Artikel 16 van het voornoemd besluit wordt vervangen als volgt : « De volgende toelagen worden toegekend : 1° voor ongezonde, hinderlijke of lastige werken : de toelage bedoeld in het besluit van de Franse Gemeenschapsexecutieve van 21 september 1988 tot toekenning van een forfaitaire toelage aan de ambtenaren van de psychiatrische ziekenhuizen van Bergen en Doornik die ongezonde, hinderlijke of lastige werkzaamheden moeten verrichten;2° voor het uitblijven van ongevallen : de toelage bedoeld in het ministerieel besluit van 20 december 1976 tot toekenning van een toelage voor het uitblijven van ongevallen aan de personeelsleden van het Ministerie van Volksgezondheid en van het Gezin belast met het besturen van een autovoertuig;3° voor de wacht- en terugroepingsprestaties : de toelagen bedoeld bij : a) het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 1 augustus 1989 tot toekenning van een forfaitaire toelage aan de ambtenaren van de psychiatrische ziekenhuizen van Bergen en Doornik die in de technische wachtdienstrol van de ziekenhuizen opgenomen zijn, voor sommige dienstverplichtingen;b) het besluit van de Regent van 30 maart 1950 de toekenning regelend van toelagen wegens buitengewone prestaties.».

Art. 34.Artikel 17 van het voornoemd besluit wordt vervangen als volgt : « Indien de uitvoering van de taken waarvoor de in artikel 16 bedoelde toelagen worden toegekend, wordt onderbroken voor een minimumperiode van één maand en voor een andere reden dan de jaarlijkse vakantieverloven en de recuperatieverloven, wordt de toekenning van die toelagen opgeschort.

De in artikel 16 bedoelde toelage wordt samen met het loon van elk personeelslid uitbetaald. De andere toelagen bedoeld in artikel 16 worden elke maand uitbetaald na de verstreken termijn en op grond van een aangifte van schuldvordering ingediend door het personeelslid en goedgekeurd door het personeelslid onder wie het personeelslid ressorteert en dat ten minste het ambt van directeur bekleedt.

Art. 35.Het algemeen reglement van het Ministerie van Justitie van 9 februari 1927 tot kosteloze toekenning van geneesmiddelen aan de gepensioneerde statutaire ambtenaren is van toepassing op de ambtenaren die voor de inwerkingtreding van deze afdeling gepensioneerd zijn.

Art. 36.De artikelen 7, leden 2, 13, 18, 20 en 21 van het voornoemd besluit zijn niet van toepassing op de instelling.

Het koninklijk besluit van 23 december 1952 betreffende het uniform van de verplegers, verpleegsters, ziekenoppassers en -oppassters, technici en bewakers van de Rijksinstellingen voor geesteszieken is niet van toepassing op de ambtenaren aangewezen na de datum van inwerkingtreding van dit besluit.

TITEL III. - Slotbepalingen

Art. 37.Bijlage II bij de Code wordt vervangen door de bijlage die voorkomt in bijlage I bij dat besluit en die de lijst van de beroepen van de instelling vermeldt.

Art. 38.Bijlage XIV bij de Code is niet van toepassing op het personeel van de instelling.

Art. 39.De stagecommissie bestaat uit de directeur-generaal, de adjunct-directeur-generaal en het personeelslid van rang A 4 bevoegd inzake het beheer van human resources.

Art. 40.De directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal worden om de vijf jaar beoordeeld door de raad van bestuur.

Art. 41.De personeelsleden van de instelling die in een wervingsreserve ingeschreven zijn vóór de bekendmaking van dit besluit, krijgen voorrang wat betreft de toelating tot de stage op voorwaarde dat de geldigheidsduur van de wervingsreserve niet verstreken is.

Art. 42.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2010, met uitzondering van de bepalingen betreffende de toelagen en vergoedingen die in werking treden op de eerste dag van de maand volgend op zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en van zijn artikel 14 die uitwerking heeft op 1 januari 2007.

Namen, 27 juni 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^