Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 27 mei 2010
gepubliceerd op 22 juni 2010

Besluit van de Waalse Regering houdende uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties

bron
waalse overheidsdienst
numac
2010027106
pub.
22/06/2010
prom.
27/05/2010
ELI
eli/besluit/2010/05/27/2010027106/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

27 MEI 2010. - Besluit van de Waalse Regering houdende uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 28 april 2009;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 27 mei 2010;

Gelet op advies 47.714/4 van de Raad van State, uitgebracht op 8 februari 2010, overeenkomstig artikel 84, § 84, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit besluit regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° decreet : het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties;2° Minister : de Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen;3° Regeringsdiensten : het Operationeel Directoraat-generaal Plaatselijke Besturen, Sociale Actie en Gezondheid;4° netwerk : het netwerk zoals bepaald in artikel 2, eerste lid, 3°, van het decreet;5° federatie : de federatie bedoeld in artikel 18 van het decreet;6° dienst : de zorg- en hulpverleningsdienst gespecialiseerd in verslavingen bedoeld in de artikelen 21 en volgende van het decreet;7° overlegplatform voor geestelijke gezondheidszorg : de erkende vereniging bedoeld in artikel 1, 2°, van het koninklijk besluit van 10 juli 1990 houdende vaststelling van de normen voor de erkenning van samenwerkingsverbanden van psychiatrische instellingen en diensten. HOOFDSTUK II. - Zorg- en hulpverleningsnetwerken gespecialiseerd in verslavingen Afdeling 1. - Organisatie in zorgzones

Art. 3.De in artikel 4, § 1, van het decreet bedoelde zones worden bepaald in bijlage 1. Afdeling 2. - Opdrachten en werking

Art. 4.§ 1. De opdracht bedoeld in artikel 5, § 1, 1°, van het decreet wordt uitgeoefend nadat een overleg overeenkomstig artikel 10 van het decreet georganiseerd is. § 2. De opdracht inzake het institutioneel overleg bedoeld in artikel 5, § 1, 2°, van het decreet wordt uitgevoerd door de personen belast met de coördinatiefunctie. Die personen leggen voorstellen betreffende die opdracht voor ter goedkeuring van het sturingscomité van het netwerk.

Het institutioneel overleg maakt het voorwerp uit van overeenkomsten die hetgeen volgt vermelden : 1. de identificatie van de partijen;2. het voorwerp van de prestatie;3. de verplichtingen van de partijen;4. het principe van de naleving van het decreet en van de bepalingen die overeenkomstig laatstgenoemde worden genomen;5. de duur van de overeenkomst;6. de voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst;7. de bevoegde instanties in geval van geschil. Er wordt na overleg met de federaties een type-overeenkomst door de Minister vastgelegd binnen de drie maanden na de beslissing tot erkenning van de federaties. § 3. De samenwerking met het in artikel 5, § 1, 4°, van het decreet bedoelde overlegplatform inzake geestelijke gezondheidszorg geschiedt in het kader van de sluiting van een overeenkomst die de criteria van vorige paragraaf vervult.

Art. 5.Zodra het netwerk zijn doelstellingen op grond van het onderzoek van de stand van zaken in de zone heeft bepaald, zet het ze in acties om, waarvoor het de projecten waaruit ze bestaan, en de indicatoren bepaalt, waarbij het netwerk zelf de mate waarin de doelstellingen bereikt werden, kan beoordelen.

Zodra het zijn doelstellingen op grond van het onderzoek van de stand van zaken in de zone heeft bepaald, werkt het netwerk zijn actieplan uit, waarvan de inhoud aangepast wordt op grond van het model bepaald in bijlage 2.

Art. 6.Elk sturingscomité werkt een huishoudelijk reglement uit dat met name de volgende punten omvat : 1° het minimum aantal jaarlijkse vergaderingen, met dien verstande dat dat aantal niet kleiner mag zijn dan één per kwartaal;2° de verplichting om een proces-verbaal van de tijdens elke vergadering gehouden debatten op te stellen;3° de wijze waarop de documenten aan de leden worden overgemaakt;4° de procedure inzake de oproeping voor de vergaderingen;5° in voorkomend geval de regels die in het kader van de uitwerking van de begroting van het netwerk nageleefd moeten worden;6° de voorwaarden en toestanden waarin de vertrouwelijkheid van de beraadslagingen of van de documenten toegepast kan worden;7° in voorkomend geval, de zetel en de vergaderingsplaatsen van het sturingscomité;8° de wijzen waarop het activiteitenverslag van het netwerk wordt geraadpleegd;9° het al dan niet openbaar karakter van de vergaderingen van het sturingscomité;10° de werkmethodologie die het sturingscomité wil volgen;11° de beroepsregels die de bepalingen betreffende de belangenconflicten omvatten.

Art. 7.De in artikel 9, eerste lid, van het decreet bedoelde coördinator oefent de opdracht bedoeld in artikel 9, tweede lid, 1°, uit aan de hand van het bepaalde actieplan.

Hij voert de in artikel 9, tweede lid, 2°, van het decreet bedoelde doelstellingen uit op grond van het model van de fiche bedoeld in bijlage 3. Afdeling 3. - Erkenning

Art. 8.Naast de in artikel 12 van het decreet bedoelde elementen omvat de erkenningsaanvraag van het netwerk : 1° zijn ondernemingsnummer;2° de verbintenis om het institutioneel overleg ten gunste van zijn leden te organiseren, overeenkomstig artikel 11 van het decreet;3° de verbintenis om de opdrachten uit te oefenen en de werking van het netwerk te organiseren en om het actieplan bij te werken, overeenkomstig artikel 13, § 1, derde lid, van het decreet.

Art. 9.De aanvraag wordt per aangetekend schrijven of d.m.v. een elektronische aangetekende zending gestuurd waarmee de zending, het ogenblik van de zending en de identiteit van de afzender bewezen kunnen worden.

Wanneer het dossier onvolledig is, vragen de Regeringsdiensten de ontbrekende documenten op binnen een termijn van tien dagen na ontvangst van het dossier.

Deze diensten berichten ontvangst van de erkenningsaanvraag binnen een termijn van tien dagen na ontvangst van het volledige dossier.

Ze organiseren een inspectie om het actieplan van het netwerk te evalueren binnen een termijn van drie maanden vanaf de indiening van het volledige dossier.

De conclusies van de Regeringsdiensten worden binnen één maand na de inspectie overgemaakt aan de inrichtende macht die over één maand beschikt om haar opmerkingen te laten gelden.

Na afloop van die termijn maken de Regeringsdiensten het dossier samen hun conclusies en, in voorkomend geval, van de opmerkingen van de inrichtende macht voor beslissing aan de Minister over.

De Minister beslist over de erkenningsaanvraag binnen een termijn van twee maanden na ontvangst van het dossier.

Art. 10.De in artikel 13, § 1, eerste lid, van het decreet bedoelde termijn wordt bepaald op negen maanden te rekenen van de kennisgeving van de erkenning.

Art. 11.Wanneer de Regeringsdiensten een niet-naleving van de normen bepaald bij of krachtens het decreet vaststellen, delen ze de aard van de niet-naleving alsmede de termijn voor het in overeenstemming brengen, die niet kleiner dan één maand mag zijn, aan de inrichtende macht mede.

Na afloop van die termijn leggen ze indien de vastgestelde tekortkomingen blijven voortbestaan, een voorstel tot schorsing of intrekking van de erkenning voor, die ze aan de inrichtende macht mededelen.

Laatstgenoemde wordt voor een verhoor opgeroepen om zijn argumenten binnen een termijn van minstens vijftien dagen te laten gelden. Hij kan zich laten bijstaan door de raadsheer van zijn keuze.

Binnen een termijn van vijftien dagen na het verhoor wordt een proces-verbaal van verhoor waarbij elk nieuw element wordt gevoegd, opgesteld en overgemaakt aan de inrichtende macht die over vijftien dagen beschikt om zijn opmerkingen te laten gelden.

Na afloop van die termijn wordt het volledige dossier voor beslissing aan de Minister overgemaakt.

De Minister beslist over het voorstel tot schorsing of intrekking binnen twee maanden te rekenen van de datum van ontvangst van het volledige dossier.

Art. 12.In geval van schorsing van de erkenning moet de inrichtende macht van het netwerk de Regeringsdiensten mededelen dat hij zich met de erkenningsvoorwaarden in overeenstemming heeft gebracht.

Op gunstig advies van de Regeringsdiensten wordt de schorsing opgeheven door de Minister met uitwerking vanaf de datum van kennisgeving van het in overeenstemming brengen ervan.

Art. 13.De wijzigingen die binnen het netwerk verricht zijn en die betrekking hebben op de in de artikelen 5 en volgende van het decreet bedoelde erkenningsvoorwaarden, waaronder met name de inhoud van het actieplan, worden ter goedkeuring aan de Minister voorgelegd en gaan vergezeld van de opmerkingen van de Regeringsdiensten.

Daartoe deelt het netwerk ze aan de Regeringsdiensten mede, die er ontvangst van berichten binnen tien dagen. HOOFDSTUK III. - Zorg- en hulpverleningsdiensten gespecialiseerd in verslavingen Afdeling 1. - Opdrachten en werking

Art. 14.De modaliteiten voor de uitoefening van de opdrachten bedoeld in artikel 21, § 1, van het decreet worden door de Minister na overleg met de federaties en de netwerken vastgelegd overeenkomstig artikel 10 van het decreet.

Art. 15.De dienst werkt een actieplan uit, waarvan de inhoud aangepast wordt op grond van het in bijlage 4 bedoelde model. Afdeling 2. - Erkenning

Art. 16.Naast de in de artikelen 29 en 30 van het decreet bedoelde elementen bevat de erkenningsaanvraag van de dienst zijn ondernemingsnummer.

Art. 17.De aanvraag wordt per aangetekend schrijven of d.m.v. een elektronische aangetekende zending gestuurd waarmee de zending, het ogenblik van de zending en de identiteit van de afzender bewezen kunnen worden.

Wanneer het dossier onvolledig is, vragen de Regeringsdiensten de ontbrekende documenten op binnen een termijn van tien dagen na ontvangst van het dossier.

Deze diensten berichten ontvangst van de erkenningsaanvraag binnen een termijn van tien dagen na ontvangst van het volledige dossier.

Ze organiseren een inspectie om het actieplan van de dienst te evalueren binnen een termijn van drie maanden vanaf de indiening van het volledige dossier.

De conclusies van de Regeringsdiensten worden binnen één maand overgemaakt aan de inrichtende macht die over één maand beschikt om zijn opmerkingen te laten gelden.

Na afloop van die termijn maken de Regeringsdiensten het dossier samen hun conclusies en, in voorkomend geval, van de opmerkingen van de inrichtende macht voor beslissing aan de Minister over.

De Minister beslist over de erkenningsaanvraag binnen een termijn van twee maanden na ontvangst van het volledige dossier.

Art. 18.De in artikel 30, eerste lid, van het decreet bedoelde termijn wordt bepaald op negen maanden te rekenen van de kennisgeving van de erkenning.

Art. 19.Wanneer de Regeringsdiensten een niet-naleving van de normen bepaald bij of krachtens het decreet vaststellen, delen ze de aard van de niet-naleving alsmede de termijn voor het in overeenstemming brengen, die niet kleiner dan één maand mag zijn, aan de dienst mede.

Na afloop van die termijn leggen ze in voorkomend geval een voorstel tot schorsing of intrekking van de erkenning voor, die ze aan de dienst mededelen.

Laatstgenoemde wordt voor een verhoor opgeroepen om zijn argumenten binnen een termijn van minstens vijftien dagen te laten gelden. Hij kan zich laten bijstaan door de raadsheer van zijn keuze.

Binnen een termijn van vijftien dagen na het verhoor wordt een proces-verbaal van verhoor waarbij elk nieuw element wordt gevoegd, opgesteld en overgemaakt aan de dienst die over vijftien dagen beschikt om zijn opmerkingen te laten gelden.

Na afloop van die termijn wordt het volledige dossier voor beslissing aan de Minister overgemaakt.

De Minister beslist over het voorstel tot schorsing of intrekking binnen twee maanden na ontvangst van het volledige dossier.

Art. 20.In geval van schorsing van de erkenning moet de dienst de Regeringsdiensten mededelen dat hij zich met de erkenningsvoorwaarden in overeenstemming heeft gebracht.

Op gunstig advies van de inspectie wordt de schorsing opgeheven door de Minister vanaf de datum van kennisgeving van het in overeenstemming brengen ervan.

Art. 21.De wijzigingen die binnen de dienst verricht zijn en die betrekking hebben op de in de artikelen 21 en volgende van het decreet bedoelde erkenningsvoorwaarden, waaronder met name de inhoud van het actieplan, worden ter goedkeuring aan de Minister voorgelegd en gaan vergezeld van de opmerkingen van de Regeringsdiensten.

Daartoe worden ze medegedeeld aan de Regeringsdiensten mede, die er ontvangst van berichten binnen tien dagen. HOOFDSTUK IV. - Bepalingen gemeen aan de netwerken, de zorg- en hulpverleningsdiensten gespecialiseerd in verslavingen en de federaties Afdeling 1. - Betaling van de subsidies, controle ervan en boekhouding

Art. 22.§ 1. Overeenkomstig artikel 36, tweede lid, van het decreet komt de aflossing van goederen van patrimoniaal soort met een geraamde gebruiksduur van meer dan één jaar in aanmerking voor het voordeel van de subsidie als werkingskosten en wordt ze berekend volgens de volgende regels : 1. 10 jaar voor het meubilair;2. 5 jaar voor het bureaumaterieel;3. 3 jaar voor de informaticasoftware. De aanvraag wordt ingediend en voor de aankoop samen met het gekozen aanbod gerechtvaardigd, op straffe van niet overweging van de uitgave.

Bij gebrek aan antwoord van de Regeringsdiensten binnen één maand van het bericht van ontvangst van de aanvraag wordt ze geacht aangenomen te zijn. § 2. Het aflossingsplan wordt enkel in overweging genomen als het in de boekhouding voorkomt; zoniet wordt de aankoop van materieel van de subsidie uitgesloten.

Art. 23.Voor subsidie komen in aanmerking de algemene kosten en de werkingskosten als volgt : 1. de reiskosten en de parkeerkosten in België, ten belope van de bedragen toegekend aan de personeelsleden van de Regeringsdiensten, voor zover het voorwerp van de verplaatsing duidelijk aangegeven wordt en voor zover er een reisblad is opgesteld;2. de kosten gebonden aan telefoon- en Internetverbindingen en -verbruik;3. de kantoorkosten waarvan de aard door de Minister wordt bepaald;4. de aankoop van materieel voor een bedrag waarvan het maximum door de Minister wordt bepaald en voor zover het gebruik ervan gebonden is aan de uitoefening van de opdrachten;5. de kosten voor het huren van een gebouw of een gebouwgedeelte, met inbegrip van de desbetreffende huurkosten voor zover ze voortvloeien uit een huurovereenkomst in goede en behoorlijke vorm. Als het gebouw dient voor andere activiteiten dan welke die door de subsidie gefinancierd worden, worden de lasten opgesplitst ofwel volgens de tijd die uitgetrokken wordt voor de gefinancierde activiteit ofwel volgens de daarvoor aangewende oppervlakte; 6. de kosten voor de inschrijving op colloquia of vormingen, de reis- en verblijfkosten toegekend op dezelfde grond als die toegekend aan de personeelsleden van de Regeringsdiensten;7. wanneer de kosten van het colloquium of van de vorming hoger zijn dan vijfhonderd euro of wanneer het colloquium of de vorming in het buitenland plaatsvindt, moet de voorafgaande toestemming van de Regeringsdiensten aangevraagd worden en vergezeld gaan van het programma en van een specifieke begroting;8. de diverse belastingen;9. de honorariakosten voor zover het doel, de datum, de periodiciteit van de bedoelde prestatie duidelijk vermeld worden;10. de kosten voor het drukken en de overmaking van het informatiedocument bedoeld in artikel 47 van het decreet of van elk andere document bestemd voor het publiek of de leden van het netwerk;11. de bankrente indien de voorschotten zijn betaald na de termijnen bedoeld in artikel 37, eerste lid, van het decreet.

Art. 24.§ 1. Volgende personeelsuitgaven komen voor de subsidie in aanmerking binnen de perken van de verplichtingen opgelegd aan de werkgevers : 1. de ongemakkelijke uren;2. de eindejaarstoelage en het vakantiegeld, beperkt volgens de regels geldend voor de personeelsleden van de Regeringsdiensten;3. het vertrekvakantiegeld;4. de haard- en standplaatstoelage;5. de sociale werkgeversbijdragen;6. de reiskosten tussen de woonplaats en de werkplaats voor zover de werknemer het openbaar vervoer gebruikt;7. de wettelijke verzekering;8. de arbeidsgeneeskunde.

Art. 25.Volgende kosten komen geenszins in aanmerking als werkingskosten : 1. de kosten voor taxiritten;2. de kosten voor voeding, drank, restaurant, behalve indien verantwoord in het kader van de vergaderingen georganiseerd krachtens het decreet en dit besluit;3. de kosten voor restaurant;4. de uitgaven verricht in de vorm van een forfaitair bedrag zonder detail van de prestaties;5. de aankoop van onroerende goederen en van voertuigen;6. de vertegenwoordigingskosten.

Art. 26.Overeenkomstig artikel 39 van het decreet worden de boekhoud- en financiële gegevens aan de Regeringsdiensten medegedeeld uiterlijk op 31 maart van het jaar na het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

Die gegevens omvatten de stukken die het gebruik van de subsidie in de vorm van originele documenten en van een afschrift rechtvaardigen, de desbetreffende betalingsbewijzen, het afschrift van de driemaandelijkse aangiften aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, de loonfiches en de fiscale fiches die betrekking hebben op de lonen en de prestaties, het bewijs van de betaling van de huurprijs in geval van huur van een gebouw en de voor het boekjaar bijgewerkte afschrijvingstabellen.

Art. 27.Het boekhoudplan bedoeld in artikel 39 van het decreet is opgenomen in bijlage 5 bij dit besluit. Afdeling 2. - Beoordeling en controle

Art. 28.De ambtenaren en personeelsleden die deel uitmaken van het Departement dat binnen de Regeringsdiensten belast is met de evaluatie en controle van de netwerken en diensten, worden aangewezen om ze uit te voeren.

Art. 29.§ 1. De controle en de evaluatie van de activiteiten van het netwerk of van de dienst worden gevoerd door de Regeringsdiensten die overeenkomstig artikel 2 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode en met name het Handvest van goed administratief gedrag bedoeld in bijlage I : 1° de overeenstemming van de bij of krachtens het decreet aangenomen bepalingen, met name de naleving van de voorwaarden van de erkenning en van de handhaving ervan, verifiëren;2° de invoering van het actieplan en zijn werkelijke uitvoering op participerende wijze evalueren. Om de in het vorige lid, 1°, bedoelde verificatie mogelijk te maken, zorgt het netwerk ervoor de dossiers betreffende het aangeworven personeel of het statutair personeel, de bijgewerkte lijst van zijn leden, de overeenkomsten, de notulen van de vergaderingen van het sturingscomité en de boekhouding ter beschikking te stellen van de Regeringsdiensten.

Bovendien zorgt de dienst ervoor de dossiers betreffende het aangeworven personeel of het statutair personeel, de overeenkomsten, de dossiers van de begunstigden en de boekhouding ter beschikking te stellen van de Regeringsdiensten.

Tijdens de in het eerste lid, 2°, bedoelde participerende evaluatie zorgt het netwerk ervoor dat alle personen belast de coördinatiefunctie tijdens de inspectie aanwezig zijn.

Bovendien zorgt de dienst ervoor dat alle personeelsleden aanwezig zijn. § 2. De conclusies van de inspectie worden binnen één maand overgemaakt aan het netwerk of de dienst dat/die beschikt over een termijn van één maand om ze te beantwoorden.

Art. 30.Het in artikel 44 van het decreet bedoelde activiteitenverslag wordt aan de Regeringsdiensten overgemaakt uiterlijk binnen drie maanden na het einde van het boekjaar waarop het betrekking heeft. Afdeling 3. - Verzameling van sociaal-epidemiologische gegevens

Art. 31.De Minister zorgt voor de verzameling van de in artikel 45 van het decreet bedoelde gegevens zodat de anonimiteit, de duurzaamheid en het gebruik ervan door de diensten zelf met name in het kader van het netwerk of van hun eigen activiteiten worden verzekerd.

Art. 32.§ 1. De minimale lijst van de gegevens bedoeld in artikel 45, § 1, tweede lid, a) en b), van het decreet omvat voor elke begunstigde minstens de volgende informatie : 1. de leeftijd;2. het geslacht;3. de burgerlijke stand;4. de nationaliteit;5. de moedertaal;6. de levensstijl;7. het schoolbezoek;8. de beroepscategorie;9. de hoofdzakelijke inkomensbron. De Minister vult de in het vorige lid bepaalde lijst van de sociaal-epidemiologische gegevens aan na overleg met de netwerken overeenkomstig artikel 10 van het decreet. § 2. De minimale lijst van de sociaal-epidemiologische gegevens bedoeld in artikel 45, § 1,eerste lid, c), van het decreet omvat voor elke betrokken begunstigde minstens de gegevens voortvloeiend uit de uitvoering van de verplichtingen van België wat betreft het probleem van de drugs in het kader van het Verdrag van Maastricht in de vorm van de registratie van de Treatment Demand Indicator. HOOFDSTUK V. - Begunstigden

Art. 33.Naast de elementen bedoeld in artikel 47 van het decreet omvat het voor de begunstigde bestemde informatiedocument : 1° de personalia van de dienst;2° de omschrijving van de organisatie van de dienst, en met name de rol van de diensten en dienstverleners die zouden kunnen optreden;3° de rechten van de begunstigde en de nadere regels voor de indiening van een klacht, meer bepaald de klacht bepaald bij het decreet van 6 november 2008 houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet. Het voor de begunstigde bestemde informatiedocument wordt ter informatie aan de Regeringsdiensten overgemaakt uiterlijk één maand na de kennisgeving van de erkenning.

Art. 34.Het individueel dossier van de begunstigde bedoeld in artikel 49, § 1, van het decreet omvat minstens de volgende administratieve gegevens : 1° de personalia van de begunstigde, waaronder de naam, de voornaam, de geboorteplaats en -datum, de burgerlijke stand, de nationaliteit, het adres en het telefoonnummer;2° in voorkomend geval, de identificatie van het ziekenfonds waarbij de begunstigde is aangesloten;3° de identificatie van de algemeen geneesheer of een specialist aangewezen door de begunstigde;4° de instemming van de begunstigde, bedoeld in artikel 21, § 1, vijfde lid, van het decreet;5° de data en aarden van de prestaties alsmede de identificatie van de dienstverlener of van het betrokken personeelslid;6° het bewijs van de betaling van de prestaties of van de vrijstelling;7° de instemming van de begunstigde in het kader van de verzameling van sociaal-epidemiologische gegevens.

Art. 35.Na afloop van een termijn van één maand na zijn goedkeuring worden het huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 50, § 1, derde lid, van het decreet en de wijzigingen ervan overgemaakt aan de Regeringsdiensten die er binnen tien dagen ontvangst van berichten.

Art. 36.Het in artikel 51 van het decreet bedoelde maximumtarief bedraagt tien euro per prestatie.

Elke betaling wordt opgenomen in het individueel dossier van de begunstigde overeenkomstig artikel 34 van dit besluit. HOOFDSTUK VI. - Het kadaster van het aanbod inzake verslavingen en informatieverstrekking aan het publiek

Art. 37.Het kadaster van het aanbod inzake verslavingen dat het geheel van de erkende diensten omstandig inventariseert, wordt bekendgemaakt op de website van de Regeringsdiensten.

Art. 38.De Minister organiseert de communicatie van het kadaster van het aanbod aan de diensten, de netwerken en de federaties volgens de meest aangepaste nadere regels, binnen zes maanden na het on line plaatsen ervan.

Art. 39.De lijst van de erkende diensten en netwerken, hun werkingsgebied en de omschrijving van het aanbod van hun dienstverleningen zijn voortdurend op de website van de Regeringsdiensten te raadplegen en worden bijgewerkt in overleg met de federaties. HOOFDSTUK VII. - Overgangs-, opheffings- en slotbepalingen

Art. 40.Het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties treedt in werking op de dag van inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 41.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na het verstrijken van een termijn van tien dagen met ingang van de eerste dag na zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

In afwijking van het vorige lid hebben de artikelen 22, 23, 24, 25, 26 en 27 van dit besluit nochtans uitwerking op 1 januari 2010.

Art. 42.De Minister van Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 27 mei 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

Bijlage 1 - Bepaling van de zorgzones gespecialiseerd in verslavingen Zone 01 Moeskroen-Doornik-Aat Antoing, Aat, Beloeil, Bernissart, Brugelette, Brunehaut, Celles, Chièvres, Komen-Waasten, Elzele, Estaimpuis, Vloesberg, Frasnes-lez-Anvaing, Lessen, Leuze-en-Hainaut, Mont-de-l'Enclus, Moeskroen, Pecq, Péruwelz, Rumes, Silly, Doornik.

Zone 02 La Louvière Binche, 's-Gravenbrakel, Chapelle-lez-Herlaimont, Ecaussinnes, Edingen, Erquelinnes, Estinnes, La Louvière, Le Roeulx, Manage, Merbes-le-Château, Morlanwelz, Seneffe, Zinnik.

Zone 03 Brabant Bevekom, Eigenbrakel, Kasteelbrakel, Chastre, Chaumont-Gistoux, Court-Saint-Etienne, Genepiën, Graven, Hélécine, Incourt, Itter, Geldenaken, Terhulpen, Lasne, Mont-Saint-Guibert, Nijvel, Orp-Jauche, Ottignies-Louvain-la-Neuve, Perwijs, Ramillies, Rebecq, Rixensart, Tubeke, Villers-la-Ville, Walhain, Waterloo, Waver.

Zone 04 Hoei-Borgworm Amay, Anthisnes, Berloz, Braives, Burdinne, Clavier, Crisnée, Donceel, Engis, Faimes, Ferrières, Fexhe-le-Haut-Clocher, Geer, Hamoir, Hannuit, Héron, Hoei, Lincent, Marchin, Modave, Nandrin, Oreye, Ouffet, Remicourt, Saint-Georges-sur-Meuse, Tinlot, Verlaine, Villers-le-Bouillet, Wanze, Borgworm, Wasseiges.

Zone 05 Luik Ans, Awans, Aywaille, Bassenge, Beyne-Heusay, Blegny, Chaudfontaine, Comblain-au-Pont, Dalhem, Esneux, Flémalle, Fléron, Grâce-Hollogne, Herstal, Juprelle, Luik, Neupré, Oupeye, Saint-Nicolas, Seraing, Soumagne, Sprimont, Trooz, Wezet.

Zone 06 Verviers Aubel, Baelen, Dison, Herve, Jalhay, Lierneux, Limbourg, Malmedy, Olne, Pepinster, Plombières, Spa, Stavelot, Saintoumont, Theux, Thimister-Clermont, Trois-Ponts, Verviers, Waimes, Welkenraedt.

Zone 07 Bergen Boussu, Colfontaine, Dour, Frameries, Hensies, Honnelles, Jurbise, Lens, Bergen, Quaregnon, Quévy, Quiévrain, Saint-Ghislain.

Zone 08 Charleroi Aiseau-Presles, Anderlues, Charleroi, Châtelet, Courcelles, Farciennes, Fleurus, Fontaine-l'Evêque, Gerpinnes, Ham-sur-Heure-Nalinnes, Les Bons Villers, Lobbes, Montignies-le-Tilleul, Pont-à-Celles, Thuin, Walcourt.

Zone 09 Namen Andenne, Assesse, Eghezée, Fernelmont, Floreffe, Florennes, Fosses-la-Ville, Gembloers, Gesves, Jemeppe-sur-Sambre, La Bruyère, Mettet, Namen, Ohey, Profondeville, Sambreville, Sombreffe.

Zone 10 Dinant Anhée, Beauraing, Bièvre, Ciney, Dinant, Gedinne, Hamois, Hastière, Havelange, Houyet, Onhaye, Rochefort, Somme-Leuze, Vresse-sur-Semois, Yvoir.

Zone 11 Philippeville Beaumont, Cerfontaine, Chimay, Couvin, Doische, Froidchapelle, Momignies, Philippeville, Sivry-Rance, Viroinval, Walcourt.

Zone 12 Luxemburg Arlon, Attert, Aubange, Bastenaken, Bertogne, Bertrix, Bouillon, Chiny, Daverdisse, Durbuy, Etalle, Erezée, Fauvillers, Florenville, Gouvy, Habay, Herbeumont, Hotton, Houffalize, La Roche-en-Ardenne, Léglise, Libin, Libramont-Chevigny, Manhay, Marche-en-Famenne, Martelange, Meix-devant-Virton, Messancy, Musson, Nassogne, Neufchâteau, Paliseul, Rendeux, Rouvroy, Sainte-Ode, Saint-Hubert, Saint-Léger, Tellin, Tenneville, Tintigny, Vaux-sur-Sûre, Vielsalm, Virton, Wellin.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2010 houdende uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties.

Namen, 27 mei 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

Bijlage 2 - Model van het actieplan van de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen DEEL I. - VOORSTELLING EN DIAGNOSE 1. De identificatie van de inrichtende macht; 1.1.1. Benaming en personalia 1.1.2. Aard van de statuten 1.1.3. Personalia van een contactpersoon 1.1.4. Andere eventuele activiteiten 1.1.5. Bepaling van de zorgzone 1.2. Mededeling van de informatie tussen het netwerk en zijn leden 1.3. Samenstelling van de coördinatiefunctie 1.3.1. Organisatie van de coördinatiefunctie 1.3.2. Identificatie van de verantwoordelijke 1.3.3. Identificatie van de andere dienstverleners 1.3.4. Omvang van de prestaties 1.4. Werkorganisatie 1.4.1. Interne organisatie 1.4.1.1. Identificatie van de leden van het netwerk 1.4.1.2. Aanbod en vraag : ? Identificatie van het bestaande aanbod en samenwerking met de overlegplatforms voor geestelijke gezondheidszorg ? Identificatie van de hulp- en zorgvraag in de zone 1.4.1.3. Institutioneel overleg betreffende de verdeling van de taken en de complementariteit ervan 1.4.1.4. Insitutionele en logistische steun van de actie van de gespecialiseerde zorg- en hulpverleningsdiensten ? Opstelling van overeenkomsten ? Uitwerking van gemene instrumenten inzake onthaal en informatieverstrekking van de begunstigden, van psychosociale begeleiding, psychotherapeutische en medische tenlasteneming, zorgen en vermindering van de risico's 1.4.1.5. Samenwerking met het overlegplatform voor geestelijke gezondheidszorg 1.4.1.6. Intervisie 1.4.2. Externe organisatie ? partners ? bestaande overeenkomsten 1.4.3. Begrotingsmiddelen ? identificatie van de financiële middelen met vermelding van de herkomst en schattingen van de bedragen ? terugkerende of punctuele middelen 1.4.4. Dagelijks beheer en logistiek ? Boekhouding ? Facturering ? Beheer van het personeel en van de lonen ? Beheer van de aankopen, investeringen, erfgoederen ? Dossier bestemd om het gebruik van de toelagen toegekend door het Waalse Gewest of door elke andere openbare operator te rechtvaardigen : ? uitwerking ? aansprakelijkheid ? termijnen ? intern - extern 1.5. Beheer van de informatie 1.5.1. Activiteitenverslag 1.5.2. Gegevens met een epidemiologisch karakter : ? modaliteiten voor de verzameling van de gegevens ? verantwoordelijke voor de verzameling ? veiligheidsregels ? kwaliteitscontrole DEEL II. - BEGRIPSOMSCHRIJVING VAN DE DOELSTELLINGEN EN VAN HET ACTIEPLAN De doelstellingen die het netwerk wil bereiken, kunnen betrekking hebben op elke van de opdrachten en van hun uitoefening : onthaal en informatieverstrekking van de begunstigden, psychosociale begeleiding, psychotherapeutische en medische tenlasteneming, zorgen en vermindering van de risico's, begunstigde, netwerk.

ASSEN

Algemene doelstellingen (lange termijn)

Operationele doelstellingen (gemiddelde en korte termijnen)

Concrete initiatieven

Instrumenten, middelen die uitgevoerd worden of moeten worden (ter beschikking, aan te kopen en op welke wijze) + bestemming van de bestaansmiddelen

Doelpubliek

Termijnen

Evaluatie (modaliteiten, wijzer, identificatie van de verwachte resultaten, wanneer)

Organisatie


Communicatie en zichtbaarheid


Personeelsbestand van de dienst


Financieel beheer, beheer van infrastructuur en logistiek


Beheer van het informaticapark


Uitvoering van de activiteiten


Institutioneel netwerk


Plaats van de begunstigde


DEEL III. - AUTO-EVALUATIE De auto-evaluatie bestaat erin : 1. te analyseren in welke mate de doelstellingen al dan niet zijn bereikt, al dan niet zullen worden bereikt;2. de redenen te identificeren waarvoor ze al dan niet zijn bereikt;3. de doelstellingen en hun omzetting in een actieplan en in projecten naar gelang van die analyse te laten ontwikkelen. De bijwerking van het actieplan wordt uitgevoerd en overgemaakt aan de Regeringsdiensten.

De periodiciteit van de auto-evaluatie is gebonden aan welke die voor de door de dienst bepaalde indicatoren vastgesteld wordt. Ze wordt idealiter bepaald op twee jaar, vier jaar of meer volgens de aard van de actie en de projecten die ze impliceert.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2010 houdende uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties.

Namen, 27 mei 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

Bijlage 3 - Model van de fiche voor de organisatie van de uitvoering van de doelstellingen gebonden aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken gespecialiseerd in verslavingen Elke actie van het plan omvat één of meerdere projecten.

Die projecten maken het voorwerp uit van een begripsomschrijving in de vorm van fiches met wijzers die de evaluatie van de vervulling van elk ervan mogelijk maken.

De fiche « project » omvat : 1. Opschrift van de doelstelling 2.Project - omschrijving en expliciete methodologie van het project - doelbestemming van het project - voorzienbare termijn (aanvang -einde/duur : korte - gemiddelde - lange termijn) - interne actoren of actoren die houder zijn van het project - indicatoren van voltooiing 3. Uitvoering van het project 3.1. Acties, fasen en stappen - verplichte acties gerangschikt met voorrang en prioriteit - mogelijke of bijkomende acties gerangschikt met voorrang en prioriteit met hun opschrift en hun omschrijving - voor elke actie : ? opschrift ? omschrijving ? coördinatiemodaliteiten ? aanwijzing van de partners ? begripsomschrijving van de taken 3.2. Hulpbronnen - waarneming van de behoeften - beschikbare interne hulpbronnen : ? budgettair ? materieel ? infrastructuur ? informatica- en elektronische hulpbronnen ? menselijke hulpbronnen ? intellectuele hulpbronnen of bevoegdheden - beschikbare externe hulpbronnen ? budgettair ? materieel ? infrastructuur ? informatica- en elektronische hulpbronnen ? menselijke hulpbronnen ? intellectuele hulpbronnen of bevoegdheden - binnen de dienst te verwerven hulpbronnen ? budgettair ? materieel ? infrastructuur ? informatica- en elektronische hulpbronnen ? menselijke hulpbronnen ? intellectuele hulpbronnen of bevoegdheden - buiten de dienst te verwerven hulpbronnen ? budgettair ? materieel ? infrastructuur ? informatica- en elektronische hulpbronnen ? menselijke hulpbronnen ? intellectuele hulpbronnen of bevoegdheden 4. Partnerschappen gebonden aan het project - bestaande partnerschappen : ? naam ? personalia ? contactpersoon ? aard van het partnerschap - gewenste partners : ? naam ? personalia ? contactpersoon ? aard van het partnerschap 5.Speerpunten en verwachte effecten van het project Bij voorbeeld : - Communicatie, beeld, enz. - Op socio-economisch vlak (arbeidsplaatsen in de non-profitsector, in de commerciële sector, prospectieve analyse, onderzoek, enz.) - Modernisatie, vereenvoudiging van de taken - Versterking van de actie van de dienst (effect op de leden van het netwerk en partners) - Andere (te bepalen) 6. Evaluatie van de externe risico's van het project a priori 7.Overwogen interne moeilijkheden en voorstellen tot verhelping 8. Bijkomende commentaren en opmerkingen 9.Bijgevoegde documenten of documenten die bij de fiche « project » gevoegd worden Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2010 houdende uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties.

Namen, 27 mei 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

Bijlage 4 - Model van het actieplan van de zorg- en hulpverleningsdiensten gespecialiseerd in verslavingen DEEL I. - VOORSTELLING EN DIAGNOSE 2. Identificatie 1.1 Benaming van de dienst 1.2 Personalia 1.3 Zorgzone 1.4 Omvang van de bediende bevolking 3. Omgeving in territoriale en institutionele termen 3.1. Toestand van de dienst in zijn socio-geografische omgeving waaronder de kenmerken van de bevolking van het gedekte grondgebied 3.1.1. Toestand van de dienst in zijn geografische omgeving : ? toegankelijkheid en ligging ? openbaar vervoer ? aard van de stedelijke of landelijke omgeving 3.1.2. Kenmerken van de bevolking van het gedekte grondgebied ? socio-demografische gegevens ? sanitaire gegevens 2.1.3. Kaart van het door de dienst gedekte grondgebied 3.2. Toestand van de dienst in het algemene zorgenaanbod, in het aanbod voor geestelijke gezondheidszorg en in het ambulante aanbod 3.2.1. Toestand van de dienst in het algemene zorgaanbod : ? ligging ? aard van de activiteit (ziekenhuis, enz.) ? inwerkingscyclus (aard van de verslavingen, enz.) ? doelgroep (leeftijd, enz.) 3.2.2. Toestand van de dienst inzake verslavingen : ? aanbod van diensten van enigerlei aard inzake verslavingen; ? aanbod van diensten van dezelfde aard binnen het netwerk 3.2.3. Toestand van de dienst in het ambulante kader : ? ten opzichte van het aanbod van de andere diensten 3.3. Eigenschappen van de bevolking die zich tot de dienst wendt 3.3.1. Socio-economische gegevens 3.3.2. Gegevens betreffende de activiteiten van de dienst 3.3.3. Epidemiologische gegevens 4. Omschrijving van de organisatie van de dienst 4.1. Inrichtende macht 4.1.1. Benaming en personalia 4.1.2. Aard van de statuten 4.1.3. Personalia van een contactpersoon 4.1.4. Andere eventuele activiteiten 4.2. Samenstelling van de ploeg 4.2.1. Organogram van de beklede functies 4.2.2. In geval van verschillende activiteiten, omschrijving van de organisaties en van de banden binnen die organisatie 4.2.3. Identificatie van de verantwoordelijke 4.2.4. Identificatie van de zelfstandige dienstverleners 4.2.5. Omvang van de prestaties 4.3. Werkorganisatie 4.3.1. Interne organisatie : ? onthaal ? telefonie ? organisatie van het secretariaat en van administratieve taken ? beantwoording van de aanvraag (psychosociale begeleiding, psychotherapeutische en medische tenlasteneming, zorgen, vermindering van de risico's) ? multidisciplinair overleg ? toegankelijkheid ? bijkomende activiteiten ? verzameling van sociaal-epidemiologische gegevens; ? vorming ? toezicht ? intervisie ? informatisering en veiligheid van de gegevens 4.3.2. Theoretische referenties en psycho-diagnostische instrumenten 4.3.3. Externe organisatie : ? partners ? netwerk ? bestaande overeenkomsten 4.3.4. Begrotingsmiddelen : ? identificatie van de financiële middelen met vermelding van de herkomst en schattingen van de bedragen ? terugkerende of punctuele middelen 5. Activiteiten 5.1. Onthaal van de aanvraag 5.1.1. Begripsomschrijvingen van de onthaalmodaliteiten in het algemeen ? ontvangst ? modaliteiten ? plaatsen 5.1.2. Begripsomschrijvingen van de modaliteiten voor de behandeling en opvolging 5.1.3. Begripsomschrijvingen van de heroriënteringsmodaliteiten 5.1.4. Begripsomschrijvingen van de modaliteiten inzake crisisonthaal 5.1.5. Andere onthaalmodaliteiten 5.1.6. Modaliteiten inzake de verdeling van de informatie binnen het netwerk 5.2. Tenlasteneming van de aanvraag 5.2.1. Multidisciplinair overleg : ? modaliteiten ? organisatie ? perken 5.2.2. Sociale interventie 5.2.3. Therapeutische en psychologische interventie 5.2.4. Medische interventie 5.2.5. Administratieve interventie 5.2.6. Interventies van andere functies 5.2.7. Wijzen van tenlasteneming : individueel, in groep, in netwerk 5.2.8. Einde van de tenlasteneming 5.2.9. Reactivering 5.2.10. Verhouding met de omgeving 5.3. Informatieactiviteiten bestemd voor de beroepsmensen 5.4. Expertiseactiviteiten 5.5. Toezichten van derden, beroepsmensen 5.6. Vormingen bestemd voor derden, beroepsmensen 5.7. Werk in netverbanden (1) 5.7.1. Identificatie van de leden van het netwerk 5.7.2. Doelstellingen van het netwerk; 5.7.3. Herkomst van het netwerk; 5.7.4. Bijzonderheden 5.7.5. Begunstigden 5.7.6. Dynamica en werkingsmodaliteiten 5.7.7. Activeringsmodaliteiten 5.7.8. Periodiciteit 5.7.9. Formaliseren 5.7.10. Auto-evaluatiemodaliteiten 5.7.11. Evaluatie door de dienst 5.8. Dagelijks beheer en logistiek 5.8.1. Boekhouding 5.8.2. Facturering 5.8.3. Beheer van het personeel en van de lonen 5.8.4. Beheer van de aankopen, investeringen, erfgoederen 5.8.5. Dossier bestemd om het gebruik van de toelagen toegekend door het Waalse Gewest of door elke andere openbare operator te rechtvaardigen : ? uitwerking ? aansprakelijkheid ? termijnen ? intern - extern 5.9. Beheer van de informatie 5.9.1. Activiteitenverslag 5.9.2. Gegevens met een epidemiologisch karakter : ? modaliteiten voor de verzameling van de gegevens ? verantwoordelijke voor de verzameling ? veiligheidsregels ? kwaliteitscontrole 6. Bijzonderheden van de dienst 6.1. Cultuur, waarden en ethos 6.2. Algemene voorgeschiedenis van de dienst waarbij de sleutelfasen, de successen of de koerswijzigingen aangegeven worden 6.3. Verhoudingen met de gebruiker (de gebruiker en diens omgeving) 6.3.1. Algemene informatie 6.3.2. Bijzondere informatie 6.3.3. Rechten van de patiënt 6.3.4. Gebruikersgroepen 6.4. Mededelingen 6.4.1. Informatie aan het publiek 6.4.2. Informatie aan de beroepsmensen 6.4.3. Informatie aan het netwerk 6.4.4. Informatie aan het overlegplatform voor geestelijke gezondheidszorg 6.5. Zorg- en hulpverleningsnetwerk gespecialiseerd in verslavingen 6.5.1. Modaliteiten voor de aanwijzing van de leden 6.5.2. Modaliteiten voor de mededeling van de beslissingen 6.5.3. Modaliteiten voor de integratie binnen het netwerk (artikel 26 van het decreet) 7. Waarneming van de verwachtingen en van de behoeften van de begunstigden en van de beroepsmensen 7.1. Middelen die gebruikt worden om de behoeften te identificeren 7.2. Visie van de dienst en verwachtingen van de beroepsmensen die met hem samenwerken 7.3. Visie van de dienst en verwachting van de begunstigden DEEL II. - BEGRIPSOMSCHRIJVING VAN DE DOELSTELLINGEN EN VAN HET ACTIEPLAN De doelstellingen die de dienst wil bereiken, kunnen betrekking hebben op elke van de opdrachten en van hun uitoefening : onthaal en informatieverstrekking van de begunstigden, psychosociale begeleiding, psychotherapeutische en medische tenlasteneming, zorgen en vermindering van de risico's, begunstigde, netwerk.

ASSEN

Algemene doelstellingen (lange termijn)

Operationele doelstellingen (gemiddelde en korte termijnen)

Concrete initiatieven

Instrumenten, middelen die uitgevoerd worden of moeten worden (ter beschikking, aan te kopen en op welke wijze) + bestemming van de bestaansmiddelen

Doelpubliek

Termijnen

Evaluatie (modaliteiten, wijzer, identificatie van de verwachte resultaten, wanneer)

Organisatie


Communicatie en zichtbaarheid


Personeelsbestand van de dienst


Financieel beheer, beheer van infrastructuur en logistiek


Beheer van het informaticapark


Uitvoering van de activiteiten


Institutioneel netwerk


Plaats van de begunstigde


DEEL III. - OMZETTING VAN HET ACTIEPLAN IN PROJECTEN Elke actie omvat één of meerdere projecten.

Die projecten maken het voorwerp uit van een begripsomschrijving in de vorm van fiches met wijzers die de evaluatie van de vervulling van elk ervan mogelijk maken.

De fiche « project » omvat : 4. Opschrift van de doelstelling 5.Project - omschrijving en expliciete methodologie van het project - doelbestemming van het project - voorzienbare termijn (aanvang -einde/duur : korte - gemiddelde - lange termijn) - interne actoren of actoren die houder zijn van het project - indicatoren van voltooiing 6. Uitvoering van het project 3.1. Acties, fasen en stappen - verplichte acties gerangschikt met voorrang en prioriteit - mogelijke of bijkomende acties gerangschikt met voorrang en prioriteit met hun opschrift en hun omschrijving - voor elke actie : ? opschrift ? omschrijving ? coördinatiemodaliteiten ? aanwijzing van de partners ? begripsomschrijving van de taken 9.2. Hulpbronnen - waarneming van de behoeften - beschikbare interne hulpbronnen : ? budgettair ? materieel ? infrastructuur ? informatica- en elektronische hulpbronnen ? menselijke hulpbronnen ? intellectuele hulpbronnen of bevoegdheden - beschikbare externe hulpbronnen ? budgettair ? materieel ? infrastructuur ? informatica- en elektronische hulpbronnen ? menselijke hulpbronnen ? intellectuele hulpbronnen of bevoegdheden - binnen de dienst te verwerven hulpbronnen ? budgettair ? materieel ? infrastructuur ? informatica- en elektronische hulpbronnen ? menselijke hulpbronnen ? intellectuele hulpbronnen of bevoegdheden - buiten de dienst te verwerven hulpbronnen ? budgettair ? materieel ? infrastructuur ? informatica- en elektronische hulpbronnen ? menselijke hulpbronnen ? intellectuele hulpbronnen of bevoegdheden 10. Partnerschappen gebonden aan het project - bestaande partnerschappen : ? naam ? personalia ? contactpersoon ? aard van het partnerschap - gewenste partners : ? naam ? personalia ? contactpersoon ? aard van het partnerschap 11.Speerpunten en verwachte effecten van het project Bij voorbeeld : - Communicatie, beeld, enz. - Op socio-economisch vlak (arbeidsplaatsen in de non-profit sector, in de commerciële sector, prospectieve analyse, onderzoek, enz.) - Modernisatie, vereenvoudiging van de taken - Versterking van de actie van de dienst (effect op de leden van het netwerk en partners) - Andere (te bepalen) 12. Evaluatie van de externe risico's van het project a priori 13.Overwogen interne moeilijkheden en voorstellen tot verhelping 14. Bijkomende commentaren en opmerkingen 15.Bijgevoegde documenten of documenten die bij de fiche « project » gevoegd worden DEEL IV. - AUTO-EVALUATIE De auto-evaluatie bestaat erin : 4. te analyseren in welke mate de doelstellingen al dan niet zijn bereikt, al dan niet zullen worden bereikt;5. de redenen te identificeren waarvoor ze al dan niet zijn bereikt;6. de doelstellingen en hun omzetting in een actieplan en in projecten naar gelang van die analyse te laten ontwikkelen. De bijwerking van het actieplan wordt uitgevoerd en overgemaakt aan de Regeringsdiensten.

De periodiciteit van de auto-evaluatie is gebonden aan welke die voor de door de dienst bepaalde indicatoren vastgesteld wordt. Ze wordt idealiter bepaald op twee jaar, vier jaar of meer volgens de aard van de actie en de projecten die ze impliceert.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2010 houdende uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties.

Namen, 27 mei 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX

Bijlage 5 - Model van boekhoudplan van de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen

17

Schulden over meer dan één jaar

420

Schulden over meer dan één jaar

422

Leasing

60

Voorziening

601

Aankoop van benodigdheden

6011


6012

Kantoorbenodigdheden

6013

Meubilair

6014

Medisch en paramedisch materieel

6015

Reinigingsproduct en -materiaal

6016

Bureaumaterieel

6019


61

Diensten en diverse goederen

610

Huur en Huurkosten

6100

Huur en Huurkosten

6101

Huurkosten

6103

Reinigingsfirma

611

Communicatiekosten

6111

Telefoon

6112

GSM

6113

Fax

6114

Postkosten

612


6121

Brandverzekering

6122

Verplaatsingskosten

6123

Verzekering civielrechtelijke aansprakelijkheid

6124

Andere verzekeringen

613

Onderhoud en onroerende herstellen

6131


6132


6133


6134

Van terrein en van bouwwerken

6135

Van meubilair en materieel

614

Energie

6140

Water

6141

Gas

6142

Elektriciteit

6143

Verwarming

6149

Overige

615

Informatiecampagne

6151


6152


6153


6154

Kosten voor de aansluiting bij een verbond

6159


616


6161

Kosten voor de inschrijving op seminaria of colloquia

6162

Vormingskosten

6163


6164


6165


6169


617


6171


6172


6173


6174


6175


618


6181

Sociaal secretariaat

6182


6189


619


6191


6192


6193

Documentatie en bekendmaking

6194

Andere bestuurskosten

6199

Allerlei

62

Personeelskosten

620

Brutobezoldigingen

6201


62011

Brutobezoldigingen bedienden

62012

Brutobezoldigingen arbeiders

6202


6203


621

Werkgeversbijdragen RZZ

6211


6212


6213


623


62301

Arbeidsgeneeskunde

62302


62303


62304

Haard- en standplaatstoelage

62305

Eindejaarspremie

62306

Vakantiegeld

62307

Vertrekvakantiegeld

626


62601

Wetverzekering

62602


629

Vervoerkosten

63

Afschrijvingen, waardeverminderingen en voorziening voor risico's en lasten

630

Dotaties aan de afschrijvingen en aan de waardeverminderingen op activa

64

Belastingen en heffingen

6409


6419


65

Financiële lasten

6500

Bankkosten en -interesten

70009

Diverse producten

705

Deelname van de begunstigden

70501

Medische honoraria

70502

Psychologische raadplegingen

70503


70504

Sociale raadplegingen

70509

Overige

70511

Expertises

70512

Vormingen

70519

Overige

706

Tegemoetkomingen in de dossierskosten

74


74001


740011

Voorschotten WG

740012

Andere subsidies WG

74002


74003


74004


74005

Ziekenfonds - RIZIV

74006

AWIPH

74007

Franse Gemeenschap

74008


74009

Overige

743

Private giften

744

Bijdragen

745

Invordering van kosten bij derden

7451

Schade ingevorderd bij de verzekeringen

7452

Schadevergoeding gebouw

7459

Overige

74801

Sponsoring

74802

Onderhuur

75

Financiële producten

750

Creditinteresten

759

Overige


Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2010 houdende uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan de zorg- en hulpverleningsnetwerken en -diensten gespecialiseerd in verslavingen, alsook de erkenning met het oog op de toekenning van subsidies en de toekenning van subsidies aan hun federaties.

Namen, 27 mei 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX _______ Nota (1) Het gaat om het netwerk rond de begunstigde en niet het erkende netwerk in de zin van dit besluit

^