Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 28 maart 2019
gepubliceerd op 20 mei 2019

Besluit van de Waalse Regering betreffende de leveringsvergunning van flexibiliteitsdiensten op de elektriciteitsmarkt

bron
waalse overheidsdienst
numac
2019202418
pub.
20/05/2019
prom.
28/03/2019
ELI
eli/besluit/2019/03/28/2019202418/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

28 MAART 2019. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de leveringsvergunning van flexibiliteitsdiensten op de elektriciteitsmarkt


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikel 35quater, ingevoegd bij het decreet van 19 juli 2018;

Gelet op het advies nr. CD-18k14-CWaPE-1817 van de « Commission wallonne pour l'énergie » (Waalse Energiecommissie), gegeven op 14 november 2018;

Gelet op het rapport van 25 september 2018 opgemaakt overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van dertig dagen, gericht aan de Raad van State op 11 februari 2019, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het gebrek aan adviesverlening binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van de beleidsgroep "Energie", gegeven op 20 december 2018;

Op de voordracht van de Minister van Energie;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Bij dit besluit worden gedeeltelijk omgezet : 1° Richtlijn 2009/72/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot intrekking van Richtlijn 2003/54/EG;2° Richtlijn 2012/27/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende de energieprestatie, tot wijziging van de Richtlijnen 2009/125/EG en 2010/30/EU en tot intrekking van de Richtlijnen 2004/8/EG en 2006/32/EG.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten : het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt;2° de vergunning : de leveringsvergunning van flexibiliteitsdiensten. HOOFDSTUK II. - Toekenningsvoorwaarden voor de vergunning 1° afdeling.- Algemene bepalingen

Art. 3.Elke leverancier van flexibiliteitsdiensten die op lokale transmissienetwerken en op distributienetwerken actief is, voldoet zowel bij de indiening van een vergunningsaanvraag als na de afgifte ervan aan de criteria van dit hoofdstuk. Afdeling 2. - Criteria betreffende de ligging

Art. 4.Elke leverancier van flexibiliteitsdiensten is gedomicilieerd en verblijft in België of in een andere Lidstaat van de Europese Economische Ruimte.

Als de leverancier een onderneming is, wordt zij opgericht overeenkomstig de Belgische wetgeving of die van één van de in het eerste lid bedoelde Staten en beschikt zij in België of in één van die Staten over een centrale administratie, een hoofdinrichting of een maatschappelijke zetel waarvan de activiteit een daadwerkelijke en constante band heeft met de Belgische economie of met de economie van één van voornoemde Staten. Afdeling 3. - Criteria betreffende de eerbaarheid

Art. 5.Worden niet in aanmerking genomen : de aanvragen van leveranciers van flexibiliteitsdiensten die hun activiteiten hebben opgeschort of gestaakt, faillissement aangevraagd hebben, het voorwerp zijn van een vereffening, faillissement, gerechtelijke reorganisatie of een soortgelijke procedure op grond van buitenlandse wetgeving of reglementering.

Art. 6.De aanvragen van de leveranciers worden geweigerd indien : 1° zij persoonlijk of een bestuurder of lid van het directiecomité veroordeeld zijn na een in kracht van gewijsde gegane beslissing binnen vijf jaar vóór de aanvraag, wegens een inbreuk op de eerbaarheid van de aanvrager met betrekking tot zijn economische en commerciële activiteiten;2° zij persoonlijk of een bestuurder of lid van het directiecomité een ernstige fout bij de uitoefening van hun beroepsactiviteit begaan hebben;3° zij niet voldaan hebben aan de verplichtingen inzake betaling van de sociale zekerheidsbijdragen opgelegd door de Belgische of buitenlandse wetgeving;4° zij niet voldaan hebben aan de verplichtingen met betrekking tot de betaling van de belastingen die zij krachtens de Belgische of buitenlandse wetgeving verschuldigd zijn;5° zij zich schuldig gemaakt hebben aan het afleggen van valse verklaringen in verband met de informatie die zij verstrekt hebben krachtens het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten of de uitvoeringsbesluiten ervan.

Art. 7.Het bewijs dat de aanvrager niet in één van de in artikelen 5 en 6 bedoelde situaties verkeert, kan met name worden geleverd door het indienen van de volgende documenten : 1° wat de in artikel 5 bedoelde gevallen betreft : een attest afgeleverd door een gerechtelijke of administratieve instantie, gedateerd van minder dan drie maanden op de dag van de indiening van de aanvraag en waarbij bevestigd wordt dat de aanvrager zich niet in één van de in artikel 5 bedoelde situaties bevindt;2° wat de in artikel 6, 1°, bedoelde gevallen betreft : een uittreksel uit het strafregister of een document erkend als gelijkwaardig door de "CWaPE", gedateerd van minder dan drie maanden op de dag van de indiening van de aanvraag, afgegeven door de gerechtelijke of administratieve overheid waaruit blijkt dat aan de voorgeschreven eis voldaan wordt;3° wat de in artikel 6, 3° en 4°, bedoelde gevallen betreft : een attest gedateerd van minder dan drie maanden op de dag van de indiening van de aanvraag, afgeleverd door de bevoegde autoriteit;4° wat de in artikel 6, 2° en 5°, bedoelde gevallen betreft : een verklaring op erewoord. Indien een in lid 1 bedoeld document niet in het betrokken land afgegeven kan worden, kan het worden vervangen door een verklaring onder ede of een plechtige verklaring van de aanvrager tegenover een gerechtelijke of overheidsinstantie, een notaris of een bevoegde beroepsvereniging in het land van oorsprong of herkomst. Afdeling 3. - Criteria betreffende de juridische en beheersautonomie

Art. 8.De leden van de beheersorganen en, in voorkomend geval, van de directie van de leverancier van flexibiliteitsdiensten zijn onafhankelijk van de netbeheerders die in België actief zijn, met uitzondering van de beheerders van gesloten beroepsnetten.

In de zin van lid 1 wordt verstaan onder zelfstandige persoon elke persoon die : 1° geen enkele functie of activiteit uitoefent, al dan niet tegen betaling, voor een netbeheerder;2° niet in aanmerking komt voor een materieel voordeel toegekend door een netbeheerder of een gebonden of verenigde onderneming die volgens de " CWaPE " zijn mening zou kunnen beïnvloeden. Afdeling 4. - Criteria betreffende de technische capaciteit

Art. 9.De technische capaciteiten van de leverancier worden met name aan de hand van de volgende documenten bepaald : 1° een lijst met de wetenschappelijke en beroepskwalificaties van de leden van de onderneming die verantwoordelijk zijn voor de flexibiliteit;2° een omschrijving van de technische middelen die overwogen worden om de flexibiliteit te beheren;3° de middelen die aangewend zijn om te voldoen aan de wettelijke bepalingen die op dit gebied van toepassing zijn. HOOFDSTUK III. - Procedure voor de toekenning van de vergunning

Art. 10.De aanvraag om verlening van een vergunning wordt verzonden of ingediend tegen ontvangstbewijs op de zetel van de "CWaPE".

De aanvraag bevat : 1° de documenten die bewijzen of bevestigen dat de aanvrager aan de toekenningscriteria voldoet;2° een omschrijving van de oorsprong van het beoogde aanbod van flexibiliteitsdiensten, namelijk professioneel of residentieel;3° een verwijzing naar de datum waarop de aanvrager van plan is zijn leveringsactiviteiten van flexibiliteitsdiensten op te starten.

Art. 11.Bij ontvangst van de aanvraag gaat de "CWAPE" na of ze beschikt over alle documenten die ze nodig heeft om de aanvraag te behandelen.

Is dat wel het geval, dan stuurt de « CWaPE » binnen vijftien dagen na ontvangst van de aanvraag een bericht van ontvangst naar de aanvrager om te bevestigen dat de aanvraag volledig is.

Indien het aanvraagdossier onvolledig is, informeert de « CWaPE » de aanvrager bij gewone zending binnen vijftien dagen na ontvangst van de aanvraag.

De « CWaPE » wijst op de ontbrekende documenten en legt een redelijke termijn vast waarbinnen de aanvrager verzocht wordt zijn aanvraag te vervolledigen.

Wanneer de « CWaPE » de aanvraag als volledig beschouwt, verleent zij aan de aanvrager een ontvangbewijs van de aanvraag dat vaststelt dat deze volledig is.

Art. 12.De « CWaPE » gaat aan de hand van documenten in haar bezit na of de aanvrager aan de in hoofdstuk 2 bedoelde criteria voldoet.

Wanneer de « CWaPE » van mening is dat aan een of meer criteria niet voldaan wordt, stelt zij de aanvrager daarvan bij gewone zending in kennis binnen een maand na de in artikel 11 bedoelde ontvangstbevestiging waarbij het volledig karakter van de aanvraag bevestigd wordt.

De « CWaPE » geeft nauwkeurig de redenen op waarom zij acht dat er aan de criteria niet voldaan wordt en stelt een termijn van maximaal één maand waarin de aanvrager zijn opmerkingen, verantwoordingen of aanvullende informatie kan overmaken. De « CWaPE » hoort de aanvrager die erom verzoekt.

Art. 13.Binnen een maand na de ontvangstbevestiging van de aanvraag waarbij bevestigd wordt dat de aanvraag volledig is of, in voorkomend geval, na het ontvangen van de opmerkingen, verantwoordingen en aanvullende informatie zoals bedoeld in artikel 12, lid 2, stelt de « CWaPE » de aanvrager in kennis van haar beslissing om de vergunning te verlenen of te weigeren.

De "CWaPE" maakt een uittreksel van haar beslissing tot toekenning van de vergunning op haar internetsite bekend.

Bij gebrek aan een beslissing van de « CWaPE » binnen drie maanden na de ontvangstbevestiging waarbij bevestigd wordt dat de aanvraag volledig is of, in voorkomend geval, na het ontvangen van de opmerkingen, verantwoordingen en aanvullende informatie zoals bedoeld in artikel 12, lid 2, kan de aanvrager de « CWaPE » een herinneringsschrijven toesturen waarbij de « CWaPE » een bijkomende termijn van drie weken krijgt om haar beslissing mee te delen.

Art. 14.De « CWaPE » kan een modeldossier opstellen voor de vergunningsaanvraag dat door de aanvrager nageleefd moet worden. HOOFDSTUK IV. - Vereenvoudigde procedure voor de toekenning van de vergunning

Art. 15.§ 1. De aanvragen ingediend door de aanvragers bedoeld in artikel 35quater, § 3, eerste lid, van het decreet van 12 april 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/04/2001 pub. 01/05/2001 numac 2001027238 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt sluiten, worden ingediend en behandeld overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 3. § 2. In afwijking van hoofdstuk 2 : 1° worden de criteria bedoeld in artikelen 5, 6, 8 en 9 geacht voldaan te zijn met betrekking tot de houder van een vergunning die op federaal niveau of in een ander gewest verleend is, indien de aanvrager bij zijn aanvraag bedoeld in artikel 10 een afschrift voegt van zijn vergunning toegekend op federaal niveau of in een ander Gewest, alsook een verklaring op erewoord die de geldigheid van deze vergunning bevestigt en die de geldigheidsduur ervan vermeldt;2° worden de criteria bedoeld in artikelen 4 tot 6, 8 en 9 geacht voldaan te zijn met betrekking tot de houder van een Waalse vergunning voor de levering van elektriciteit, indien de aanvrager bij zijn aanvraag bedoeld in artikel 10 een afschrift voegt van zijn vergunning voor de levering van elektriciteit alsook een verklaring op erewoord die de geldigheid van deze vergunning bevestigt en die de geldigheidsduur ervan vermeldt;3° worden de criteria bedoeld in artikelen 5, 6 en 9 geacht voldaan te zijn met betrekking tot de houder van een toegangscontract van flexibiliteit met minstens één netbeheerder, indien de aanvrager bij zijn aanvraag bedoeld in artikel 10 een afschrift voegt van elk toegangscontract van flexibiliteit gesloten met één of meerdere netbeheerders die in voorkomend geval de geldigheidsduur ervan vermeldt;4° worden de criteria bedoeld in artikelen 4 tot 6, en in artikel 9 geacht voldaan te zijn met betrekking tot de houder van een beperkte vergunning om vanuit zijn eigen installaties flexibiliteitsdiensten aan te bieden, indien de aanvrager bij zijn aanvraag bedoeld in artikel 10 een attest op erewoord voegt waarbij hij bevestigt enkel zijn eigen installaties te gebruiken om flexibiliteitsdiensten aan te bieden. De « CWaPE » kan een model van verklaring op erewoord vaststellen en opleggen.

In afwijking van § 1, kan de aanvrager verplicht worden tot het leveren van de bewijsstukken ter bevestiging van de naleving van elk toekenningcriterium van de vergunning bedoeld in hoofdstuk 2, als de « CWaPE » dit nodig acht ten aanzien van de situatie van de aanvrager. HOOFDSTUK V. - Informatie die de houders van een vergunning moeten verstrekken

Art. 16.Indien de « CWaPE » het nodig acht in het licht van de ontwikkelingen op de flexibiliteitsmarkt, kan zij de leveranciers van flexibiliteitsdiensten opleggen dat zij jaarlijks een activiteitenverslag indienen. De « CWaPE » kan voor dit verslag een model opmaken en opleggen.

Art. 17.Iedere houder van een vergunning maakt aan de « CWaPE » binnen 15 dagen elke wijziging van haar statuten over, samen met de notulen van het orgaan dat deze wijziging heeft uitgevoerd, alsook elke andere wijziging die gevolgen kan hebben voor de naleving van de bij of krachtens het besluit van 12 april 2001 voorgeschreven criteria en verplichtingen.

Art. 18.Elke houder van een vergunning maakt aan de « CWaPE » onverwijld en uiterlijk binnen vijftien dagen elke controlewijziging, elke fusie, splitsing of overdracht van activiteitensector waarbij hij betrokken is over.

Art. 19.Elke houder van een vergunning maakt aan de « CWaPE » binnen 15 dagen elke aanpassing over met betrekking tot de wijziging in de oorsprong van het bedoelde aanbod van flexibiliteitsdiensten. HOOFDSTUK VI. - Afstand en intrekking van de vergunning

Art. 20.§ 1. Iedere houder van een vergunning die afstand ervan wenst te doen, kan zijn aanvraag indienen bij de « CWaPE », met inachtneming van zijn contractuele voorwaarden. De aanvraag vermeldt nauwkeurig de manier waarop aan de in paragraaf 2 bedoelde verplichting zal worden voldaan. § 2. De intrekking van de vergunning is onderworpen aan de voorafgaande kennisgeving van de gecontracteerde netgebruikers.

Art. 21.Wanneer de « CWaPE » vaststelt dat een houder van een vergunning niet langer voldoet aan de toekenningscriteria of niet voldoet aan de bij of krachtens het besluit van 12 april 2001 voorgeschreven verplichtingen, brengt ze hem op de hoogte daarvan per aangetekend schrijven met vermelding van de redenen.

De « CWaPE » stelt ook een termijn van maximaal één maand vast waarbinnen de houder verzocht wordt hetzij zijn opmerkingen over te maken hetzij maatregelen te nemen om aan deze voorwaarden en verplichtingen te voldoen. De « CWaPE » hoort de aanvrager die erom verzoekt.

In voorkomend geval deelt de "CWaPE" haar beslissing tot intrekking van de vergunning mee aan de netbeheerders en per aangetekend schrijven aan de houder van de vergunning binnen een termijn van een maand, met ingang op de datum waarop de in het tweede lid bedoelde termijn verstrijkt. De « CWaPE » maakt haar beslissing tot intrekking bij uittreksel op haar internetsite bekend. HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen

Art. 22.Elke natuurlijke of rechtspersoon die op de datum van inwerkingtreding van dit besluit betrokken is bij het leveren van flexibiliteitsdiensten in het Waalse Gewest, dient binnen zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit een vergunningsaanvraag in bij de « CWaPE ».

Art. 23.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 28 maart 2019.

Voor de Regering : De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Begroting, Financiën, Energie, Klimaat en Luchthavens, J.-L. CRUCKE

^