Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 28 november 2013
gepubliceerd op 27 januari 2014

Besluit van de Waalse Regering tot definitieve aanneming van de ontwerp-herziening van het gewestplan Luik met het oog op de vestiging van een terminal lucht/HST-vrachtverkeer bij de luchthaven Luik-Bierset

bron
waalse overheidsdienst
numac
2014027009
pub.
27/01/2014
prom.
28/11/2013
ELI
eli/besluit/2013/11/28/2014027009/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

28 NOVEMBER 2013. - Besluit van de Waalse Regering tot definitieve aanneming van de ontwerp-herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) met het oog op de vestiging van een terminal lucht/HST-vrachtverkeer bij de luchthaven Luik-Bierset


De Waalse Regering, Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 17 juli 2009 tot regeling van de werking van de Regering;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 15 december 2011 tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;

Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en Energie (CWATUPE);

Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan (SDER), aangenomen door de Waalse Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 26 november 1987 tot opstelling van het gewestplan Luik, inzonderheid gewijzigd bij de besluiten van de Waalse Gewestexecutieve van 6 september 1991 en 10 december 1992 en bij de besluiten van de Waalse Regering van 29 juli 1993, 4 mei 1995, 6 februari 2003 en 1 maart 2012;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2009 (Belgisch Staatsblad van 19 juni 2009) waarbij beslist wordt het gewestplan Luik (blad 42/1) te herzien en waarbij het voorontwerp van herziening van het gewestplan Luik aangenomen wordt met het oog op de vestiging van een terminal lucht/HST-vrachtverkeer bij de luchthaven Luik-Bierset;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 17 januari 2013 (Belgisch Staatsblad van 31 januari 2013) tot voorlopige aanneming van de ontwerp-herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) met het oog op de vestiging van een terminal lucht/HST-vrachtverkeer bij de luchthaven Luik-Bierset;

Gelet op de bezwaarschriften en opmerkingen die de particulieren, de verenigingen van personen, de openbare instellingen en de instellingen van openbaar nut ingediend hebben tijdens het openbaar onderzoek dat van 13 maart 2013 tot 26 april 2013 in de gemeenten Grâce-Hollogne en Awans heeft plaatsgevonden en die als bijlage bij dit besluit opgenomen zijn;

Gelet op de informatievergaderingen die op 15 maart 2013 in Awans en op 19 maart 2013 in Grâce-Hollogne gehouden werden;

Gelet op de processen-verbaal van de sluitingszittingen van het openbaar onderzoek die op 26 april 2013 in Grâce-Hollogne plaatsvonden;

Gelet op de processen-verbaal van de overlegvergaderingen die na afloop van het openbaar onderzoek op 2 mei 2013 plaatsvonden in Awans en Grâce-Hollogne;

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de gemeenteraad van Awans van 28 mei 2013;

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de gemeenteraad van Grâce-Hollogne van 27 mei 2013;

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de "Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable" (Waalse Raad voor Leefmilieu voor Duurzame Ontwikkeling) van 18 juli 2013 (met referte CWEDD/13/CS.935);

Gelet op het van bemerkingen voorzien gunstig advies van de Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (CRAT) van 29 augustus 2013 (ref. CRAT/13/AV.344);

Effectenonderzoek Kwaliteit van het effectenonderzoek Overwegende dat de "CWEDD" acht dat de auteur van het effectenonderzoek een onderzoek van goede kwaliteit heeft verricht waarin de bevoegde overheid de elementen zal vinden om haar beslissing te nemen;

Overwegende dat de CRAT vindt dat het effectenonderzoek van goede kwaliteit is en dat ze erop wijst dat het effectonderzoek de milieueffecten van het ontwerp volledig en uitvoerig analyseert;

Uit te voeren maatregelen Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat de "CWEDD" alle suggesties van de auteur van het onderzoek steunt en vooral de nadruk legt op de volgende: - het beheersplan van de uitgegraven aarde zal in het stadium van de globale vergunningsaanvraag worden afgewerkt en zal de elementen opgesomd door de auteur van het onderzoek omvatten; dit beheersplan zal door het effectenonderzoek betreffende het bouwproject van de terminal worden onderzocht en de uitgegraven leemgrond zal niet mogen gestort worden; - De reglementeringen bepaald in het Waterwetboek zorgen ervoor dat de krijtlaag wordt beschermd; het opgevangen regenwater zal zoveel mogelijk op de site worden gebruikt om de geloosde volumes en de opnemingen in de waterlagen te verminderen; het afvloeiend hemelwater wordt afgevoerd naar het oppervlaktewater of wordt in de niet-bebouwde gebieden doorgesijpeld; - het gebruik van ecologische technieken zal verkozen worden boven het gebruik van biociden op de spoorlijnen; - er wordt een beschuttingsmuur voorzien tussen Bierset en de spoorverbinding; - de installatie van bijzondere luidruchtige industriële activiteiten zal zo dicht mogelijk bij het knooppunt van Loncin en de spoorlijn plaatsvinden; - de buslijnen zullen aangepast worden om de industriële bedrijfsruimte gelegen op het grondgebied van de gemeente Awans te bedienen; er zou een bijkomende bushalte op de N637 tussen Liège Logistics en die van de rue en Bois moeten geplaatst worden; er wordt een trage weg voorzien naar de bushaltes en het station van Bierset;

Overwegende dat de CWEDD vraagt : - dat de vergunningsaanvraag betreffende de terminal lucht/HST-vrachtverkeer rekening houdt met de maatregelen voorgesteld door de auteur van het onderzoek; - dat een uitroeiingsplan van overwoekerende soorten wordt opgesteld;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering eraan herinnert dat zij in haar besluit van 17 januari 2013 tot voorlopige aanneming van het ontwerp tot herziening van het gewestplan Luik van oordeel is dat de maatregelen voorgesteld door de auteur van het onderzoek die bestemd zijn om de negatieve effecten van de uitvoering van het voorontwerp van plan te voorkomen, te beperken of te compenseren, te uitvoerig zijn om op schaal van het gewestplan in aanmerking te komen en dat de naleving van de vigerende regelgevingen de nodige waarborgen levert op dat vlak; dat de maatregelen die hij evenwel weerhouden heeft, opgenomen werden in de milieuverklaring die hij voortgebracht heeft overeenkomstig artikel 44 van het Wetboek en die als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd;

Overwegende dat de Waalse Regering onderstreept dat de aanbevelingen betreffende de vergunningsaanvraag m.b.t. de toekomstige terminal lucht/HST-vrachtverkeer niet vallen onder de schaal van het gewestplan; dat de auteur van het onderzoek die ermee belast zal zijn om zijn effecten op het milieu te evalueren er evenwel zal kunnen naar verwijzen;

Overwegende dat de maatregelen inzake uitroeiing van de overwoekerende soorten niet vallen onder het gewestplan;

Openbaar onderzoek Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat een bezwaarindiener zich verwondert over het feit dat de gemeente Ans geen openbaar onderzoek heeft moeten organiseren omdat het vrachtverkeer uit de industriële bedrijfsruimte van het noordelijk gebied de rue Charlet en rue de Loncin zou moeten treffen die op heden alleen maar belast worden met een doorgaand verkeer tussen de dorpen;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat artikel 43 van het CWATUPE voorschrijft dat het openbaar onderzoek aangekondigd moet worden en dat het ontwerp van plan moet worden ingediend in elk gemeente die betrokken is bij het ontwerp van plan;

Overwegende dat men dient te verstaan onder gemeenten die bij het ontwerp plan betrokken zijn, de gemeenten op het grondgebied waarvan het gewestplan wordt herzien; dat laatstgenoemde niet is herzien op het grondgebied van de gemeente Ans; dat de Waalse Regering dan ook niet verplicht was om het openbaar onderzoek naar deze gemeente uit te breiden;

Overwegende dat de Waalse Regering evenwel onderstreept dat de edities van de drie dagbladen waarin het bericht van openbaar onderzoek bekendgemaakt werd, alsook de kosteloos aan de bevolking verdeelde reclamekrant, ook in de gemeente Ans worden verdeeld zodat de inwoners van die gemeente dus op dezelfde wijze ingelicht werden als die van Awans en Grâce-Hollogne;

Doelstelling van de Waalse Regering Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat bezwaarindieners het jammerlijk vinden dat namens een zogenaamde economische ontwikkeling, het platteland naast de stedelijke gebieden opgeofferd wordt terwijl een paar kilometers verder, in de bestaande industriegebieden, verschillende hallen leegstaan en verschillende industrieterreinen verlaten zijn;

Overwegende dat de CWEDD een voorwaardelijk gunstig advies heeft uitgebracht over de ontwerp-herziening van het gewestplan Luik met het oog op de vestiging van een terminal lucht/HST-vrachtverkeer bij de luchthaven Luik-Bierset;

Overwegende dat de CRAT de doelstelling van de herziening van het gewestplan gunstig gezind is, en dat dit doel tot de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit van Luik-Bierset strekt door de terminal lucht/HST-vrachtverkeer op optimale wijze naast te luchthaven te vestigen;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering eraan herinnert dat zij niet van plan is om het gebied bestemd voor bebouwing in het gewestplan Luik uit te breiden maar sommige bestanddelen ervan wenst te wijzigen ten gevolge van haar beslissing om op optimale wijze een nieuwe ligging te geven aan het platform luchtvaart/HST naast de luchthaven die zij in 2003 in het gewestplan had opgenomen ten noorden van de spoorlijn L36;

Industriële bedrijfsruimte gelegen ten noorden van spoorlijn L 36 (grondgebied van de gemeente Awans) Omtrek van het gebied Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat een bezwaarindiener vindt dat het opportuun zou zijn om het gedeelte van de bestaande industriële bedrijfsruimte afgebakend door de rues de Loncin, de la Maison Rouge en Charlet als woongebied met een landelijk karakter te wijzigen wegens de aanwezigheid van woningen;

Overwegende dat een bezwaarindiener zeker wenst te zijn van het feit dat zijn huis niet onteigend zal worden en dat hij wenst te weten wat hij op de rest van zijn eigendom zal mogen bouwen;

Overwegende dat bezwaarindieners zich verbazen over het feit dat mensen de toelating krijgen om rue Paul-Emile Janson te bouwen;

Overwegende dat de CRAT aanbeveelt om en woning gelegen rue de Loncin uit de industriële bedrijfsruimte te verwijderen;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de gronden betrokken bij de bezwaren in de omtrek van de industriële bedrijfsruimte werden opgenomen na het advies uitgebracht door de CRAT in het kader van de herziening van het gewestplan Luik dat de Waalse Regering op 6 februari 2003 definitief heeft aangenomen;

Overwegende dat de beslissing van de Waalse Regering gemotiveerd was door het feit dat men meer samenhang moest geven aan de omtrek van de bedrijfsruimte maar vooral de toegankelijkheid tot de omtrek mogelijk maken zonder het dorp Awans te moeten doorkruisen;

Overwegende dat de Waalse Regering ook geen gevolg kan geven aan de haar geformuleerde vragen om de omtrek van de industriële bedrijfsruimte opgenomen in het gewestplan in 2003 gedeeltelijk te wijzigen, om rekening te houden met de veranderingen van zijn bezetting die haar worden vermeld daar de behoeften aan bedrijfsruimtes aangetoond blijven en daar ze toegelaten werden rekening houdend met deze nood;

Overwegende dat de Waalse Regering om die redenen beslist om van het advies van de CRAT af te wijken en om de omtrek van de bestaande industriële bedrijfsruimte niet te wijzigen;

Overwegende dat de onteigeningen die nodig zijn voor de ontsluiting van de industriële bedrijfsruimte niet onder het gewestplan vallen maar onder het onteigeningsplan dat door de ermee belaste openbare operatoren wordt opgemaakt; dat de eventuele bezwaarindieners hun opmerkingen zullen moeten laten gelden op het ogenblik waarop het aan een openbaar onderzoek zal worden onderworpen;

Overwegende dat artikel 111, eerste lid, van het Wetboek de voorwaarden bepaalt waarin de bouwwerken, de installaties of de gebouwen die in de industriële bedrijfsruimte bestaan het voorwerp kunnen uitmaken van verbouwingen, uitbreidingen of vernieuwbouw; dat de eventuele kandidaat-bouwers daarnaar zullen moeten verwijzen vóór ze de stedenbouwkundige vergunningen aanvragen die vereist zijn om de door hen gewenste werken uit te voeren;

Overwegende dat het bezwaar betreffende een bouwwerk rue Paul-Emile Janson te onduidelijk is om aan de Waalse Regering de mogelijkheid te bieden om daar een antwoord op te geven;

Bestemming van het gebied Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat bezwaarindieners vinden dat de opheffing van het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.10" op het plan dat betrekking had op de specialisatie van de bestemming van de industriële bedrijfsruimte andere effecten, en zeker talrijker, zal hebben op het milieu dan de huidige staat van het gewestplan;

Overwegende dat een bezwaarindiener de conclusies van de auteur van het onderzoek over de gevolgen van de opheffing van het bijkomend voorschrift op de luchtemissies betwist en integendeel vreest dat de diversificatie van de activiteiten dat ze zou kunnen teweegbrengen geurhinder zou kunnen veroorzaken, om de luchtvervuiling maar niet te noemen die daaruit zou kunnen voortvloeien, terwijl dit vandaag niet het geval is;

Overwegende dat een bezwaarindiener voor de handhaving van het bijkomend voorschrift pleit, wetende dat logistieke bedrijven van nature minder vervuilend zijn dan industriële bedrijven;

Overwegende dat bezwaarindieners zich verwonderen over de opheffing van het bijkomend voorschrift terwijl de gemeenteraad in 2003 met dit voorschrift had ingestemd;

Overwegende dat Elia over de aanwezigheid van hoogspanningsinstallaties in de nabijheid van de werken informeert en de wettelijke bepalingen herhaalt die moeten worden nageleefd vóór elke tussenkomst in de onmiddellijke nabijheid van hun installaties;

Overwegende dat de gemeenteraad van Awans vindt dat de hinder veroorzaakt door activiteiten die niet logistiek zijn een grotere hinder voor de omwonenden zou kunnen veroorzaken en dit, ondanks een bufferzone van 50 m, en dan ook een gunstig advies uitbrengt over het ontwerp van plan op voorwaarde dat het nieuw bijkomend voorschrift in combinatie met de industriële bedrijfsruimte wordt aangevuld met volgende zin: "Dat gebied wordt voorbehouden voor logistiekondernemingen.";

Overwegende dat de CWEDD vindt, zoals de auteur van het onderzoek, dat het voorontwerp van plan inspeelt op een behoefte aan niet gespecialiseerde industriële bedrijfsruimte;

Overwegende dat de CWEDD erop wijst dat een nieuwe saneringsinfrastructuur uitgevoerd zal moeten worden vóór de ontsluiting van het gebied gelet op de verzadiging van het zuiveringsstation van Awans;

Overwegende dat de CRAT de wijziging van het gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen voorbehouden voor de aanleg van een platform luchtvaart/HST in een industriële bedrijfsruimte gunstig gezind is;

Overwegende dat de CRAT akte neemt van de schrapping van het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.10" op het plan, die meer flexibiliteit zal teweegbrengen inzake onthaal van nieuwe bedrijven door het opgeven van de specialisatie van de bestemming (bedrijven die gebruik maken van de bimodale uitrustingen spoor-wegverkeer);

Overwegende dat de CRAT zich evenwel vragen stelt over het feit dat een dergelijk gebied als industriële bedrijfsruimte met een algemene bestemming wordt bestemd; de specialisatie ervan voor de logistieke activiteit zou gemakkelijker te begrijpen geweest zijn gelet op de ligging ervan, dichtbij een knooppunt, een luchthaven en een spoorlijn;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering beslist heeft om de optie te wijzigen die zij in 2003 beslist had voor de bestemming van de industriële bedrijfsruimte gelegen ten noorden van de SST-lijn wegens de verplaatsing van het platform luchtvaart/HST;

Overwegende dat de afstand van de industriële bedrijfsruimte t.o.v. de luchthaven en de evolutie van de economische en sociale behoeften waarop in het gewestplan Luik moet worden ingespeeld, de Waalse Regering ervan overtuigd heeft om zijn bestemming niet naar de logistieke activiteiten te heroriënteren die, ten zuiden van de spoorlijn, over beter gelegen gronden en over beter aan zijn ontwikkeling aangepaste infrastructuren beschikken; dat deze analyse door de auteur van het onderzoek werd gevalideerd en dat hij vooral de nadruk legt op het feit dat de niet-gespecialiseerde bedrijfsruimtes gekenmerkt worden door een netto dichtheid van tewerkstelling per hectare die hoger is dan in de specialiseerde bedrijfsruimtes;

Overwegende dat de Waalse Regering bepaalt dat haar optie niet bedoeld is om de logistieke activiteiten in de industriële bedrijfsruimte te verbieden daar zij op die plaats kunnen worden toegelaten, net als alle activiteiten bedoeld in artikel 30bis van het "CWATUPE"; dat de auteur van het onderzoek in dat opzicht zelfs bepaalt dat dit gebied een groot aantal bedrijven uit de logistieke en vervoerssector zou kunnen aantrekken;

Overwegende dat de aanbevelingen van Elia onder de schaal van de stedenbouwkundige en/of bebouwingsvergunning vallen en niet onder de schaal van het gewestplan;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek vindt dat de gevolgen van de wijziging aangebracht aan het bijkomend voorschrift in combinatie met de industriële bedrijfsruimte op het milieu in het algemeen niet veel verschillen van de gevolgen die in 2003 aan het licht werden gebracht;

Overwegende dat wat specifiek de gevolgen van een niet-gespecialiseerd gebied op de kwaliteit van de lucht betreft, de auteur van het onderzoek vindt dat men niet kan beweren dat ze aanzienlijk hoger zouden zijn dan de gevolgen van een gespecialiseerd gebied in de logistieke activiteiten bij gebrek aan gegevens i.v.m. concrete projecten en rekening houdende met het wettelijk kader dat, in elk geval, de na te leven emissienormen bepaalt; dat de Waalse Regering geen reden heeft om deze conclusie in twijfel te trekken, te meer daar zowel de "CWEDD" als de "CRAT" geacht hebben dat de auteur van het onderzoek een onderzoek van goede kwaliteit heeft verricht;

Overwegende dat de Waalse Regering tot slot beslist om geen gevolg te geven aan de vraag van de bezwaarindieners en de gemeenteraad van Awans en de gronden gelegen ten noorden van de spoorlijn L36 te bestemmen als industriële bedrijfsruimte;

Overwegende dat de Waalse Regering vindt dat ze geen bijzondere maatregelen moet aannemen voor de sanering van het gebied waarvan het ontwerp en de inrichting reeds door specifieke reglementaire bepalingen worden omkaderd;

Toegankelijkheid tot het gebied en mobiliteit in het gebied Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat een bezwaarindiener eraan herinnert dat de aanleg van het knooppunt van Loncin de structuur van de wegen in de dorpen van Hognoul, Fooz en Awans gewijzigd heeft en vindt dat het ontwerp van plan nog als bedoeling heeft om wegen te verminderen die de structuur van het dorp sinds honderden jaren bepaalden;

Overwegende dat bezwaarindieners zich erover verwonderen dat het ontwerp van inrichting van de noordelijke industriële bedrijfsruimte niet op het ontwerp van plan voorkomt;

Overwegende dat een bezwaarindiener wenst dat het dorp Awans gespaard zou blijven van het verkeer veroorzaakt door de noordelijk industriële bedrijfsruimte en erop wijst dat er geen enkele oplossing wordt voorgesteld i.v.m. de toegankelijkheid tot laatstgenoemde, behalve door het gebruik van de plaatselijke wegen van het dorp Awans die niet aangepast zijn en verboden zijn voor zwaar vrachtverkeer;

Overwegende dat een bezwaarindiener vindt dat men het vrachtverkeer door de wegen van Awans zou moeten voorkomen door de toegang tot het dorp vanaf de noordelijke industriële bedrijfsruimte feitelijk onmogelijk te maken;

Overwegende dat een bezwaarindiener vindt dat men de voorkeur zou moeten geven aan nieuwe toegangswijzen tot de industriële bedrijfsruimte, hetzij rechtstreeks via het knooppunt, hetzij via de zuidelijke industriële bedrijfsruimte;

Overwegende dat een bezwaarindiener vindt dat de geplande toegang via de afrit 30 Crisnée de industriëlen, werknemers en klanten van de noordelijke industriële bedrijfsruimte zal ontmoedigen, die uit Luik komen via de E40, de E42 of de E25 en daardoor een toename van het verkeer in het dorp Awans zal veroorzaken indien dat gebied niet feitelijk ontoegankelijk wordt gemaakt vanaf het dorp;

Overwegende dat een bezwaarindiener zich vragen stelt over de gevolgen van het ontwerp van plan op de buurtwegen in de omtrek van de noordelijke industriële bedrijfsruimte en de mogelijkheid om ze verder te gebruiken, zoals de weg nr. 5 tussen de rues de Stockis en de Loncin waarmee de gebruikers van het zacht vervoer Ans kunnen bereiken;

Overwegende dat de CRAT aanbeveelt om de buurtweg nr. 5 te behouden die momenteel door de omwonenden wordt gebruikt;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering akte neemt van de vrees uitgedrukt door de bezwaarindieners wat betreft de gevolgen van het verkeer i.v.m. de activiteiten die voor het dorp van Awans toegelaten zullen worden in de noordelijke industriële bedrijfsruimte;

Overwegende dat de Waalse Regering er evenwel aan herinnert dat zij beslist heeft om de optie die zij bepaald heeft in 2003 voor de wegbediening van de industriële bedrijfsruimte niet te wijzigen wegens de conclusies van de auteur van het onderzoek;

Overwegende dat de Waalse Regering echter onderstreept dat de gevolgen van de wijzigingen aangebracht aan de gebieden opgenomen in het gewestplan op de mobiliteit in het dorp Awans niet veel verschillen van de gevolgen die in 2003 aan het licht werden gebracht en dat zij toen van mening was dat het beheer van de mobiliteit ten noorden van de spoorlijn L36 beperkt moest worden, op schaal van het gewestplan, tot de opneming van het tracé, en van zijn reserveringsomtrek, van een nieuwe gewestweg die aangelegd moet worden langs en ten noorden van de SST-lijn, van het knooppunt van Crisnée tot het logistieke gebied van Bierset;

Overwegende dat het detail van het tracé van de wegen en de kenmerken van de voornaamste inrichtingen voorzien in de industriële bedrijfsruimte moeten bepaald worden in het dossier dat de openbare operatoren belast met de ontsluiting ervan, zullen moeten opmaken om de tegemoetkomingen van het Gewest te krijgen om de ruimten bestemd voor de opvang van de economische activiteiten te kopen, te onteigenen en in te richten; dat de opties betreffende de mobiliteit in het gebied en daarbuiten, op deze schaal besproken zullen worden voor alle modi;

Overwegende dat de Waalse Regering tot slot laat opmerken dat de industriële bedrijfsruimte reeds over een toegang beschikt tot de industriële bedrijfsruimten gelegen ten zuiden van de spoorlijn L36 die dan weer over een uitstekende toegang tot het snelwegnet beschikken;

Overwegende dat de Waalse Regering vindt dat de aanbeveling van de CRAT betreffende het behoud van de buurtweg nr. 5 niet onder het gewestplan valt en, in ruimere zin, dat de organisatie van de verplaatsingen van de voetgangers in de industriële bedrijfsruimte door de operatoren belast met zijn ontsluiting moet worden onderzocht;

Overwegende dat de Waalse Regering tot slot beslist om geen gevolg te geven aan de bezwaren en de aanbeveling van de CRAT;

Afzonderingsomtrek Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat een bezwaarindiener acht dat het onontbeerlijk is een minstens 50 m brede afzonderingsomtrek opgetrokken, volgens de adviezen van deskundigen terzake, uit groene merloenen of dichtbegroeide plantenschermen afhankelijk van de topografie van de site, samen met gepaste geluidswerende toepassingen indien het nodig is, aan de rand van het woongebied met een landelijk karakter van Awans te handhaven;

Overwegende dat een bezwaarindiener zeker wil zijn dat de afzonderingsomtrek wel zoals omschreven uitgevoerd zal worden;

Overwegende dat de CRAT zich vragen stelt over het overtollige karakter van het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.53" op het plan dat in een afzonderingsomtrek voorziet terwijl artikel 30bis, vierde lid, van het "CWATUPE" bepaalt dat "de gemengde bedrijfsruimte een afzonderingsomtrek of -marge bevat";

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering bepaalt dat het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.53" op het plan de bewoordingen van de bepaling die ze in 2003 heeft aangenomen, niet wijzigt;

Overwegende dat de Waalse Regering de optie heeft weerhouden die erin bestaat de afzonderingsomtrek omschreven in het besluit van 6 februari 2003 te handhaven omdat de effecten van de wijzigingen aangebracht in de industriële bedrijfsruimte op het aangrenzende woongebied met een landelijk karakter niet veel verschillend zijn van degene die de afzonderingsomtrek hadden gerechtvaardigd;

Overwegende dat het principe om de afzonderingsomtrek te omschrijven in 2003 door de Waalse Regering is aangenomen als antwoord op het advies van de CRAT die erom verzocht dat het bijkomend voorschrift van elke bedrijfsruimte opgenomen in het gewestplan aangevuld wordt met een bepaling tot omschrijving van het uit te voeren type afzonderingsomtrek of -marge;

Overwegende dat de Waalse Regering om die redenen acht dat het beschermingsniveau toegekend in 2003 aan de bewoners van het woongebied met een landelijk karakter tegen de landschappelijke, stedenbouwkundige en akoestische gevolgen van de aangrenzende industriële bedrijfsruimte niet gewijzigd moet worden en tot slot beslist de bepaling te handhaven via de opneming van het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.53" op het plan;

Overwegende dat het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.53" op het plan dat de afzonderingsomtrek omschrijft, een reglementaire bepaling is; dat de met de uitvoering van het nieuwe gebied belaste operatoren zich daaraan zullen moeten aanpassen;

Industriële bedrijfsruimtes gelegen bezuiden spoorlijn L36 (grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne) Industriële bedrijfsruimte "Liège Logistics" Bestemming van het gebied Overwegende dat de CRAT met de wijziging van de specialisatie van de industriële bedrijfsruimte instemt en acht dat haar specialisatie voor de logistieke activiteit relevant is aangezien ze gelegen is bij een verkeerswisselaar voor een autosnelweg, een luchthaven en een spoorlijn en bij de logistieke ondernemingen die reeds in het gebied gevestigd zijn;

Industriële bedrijfsruimte "Plaine de Cubber" Bestemming van het gebied Overwegende dat de CRAT acht dat de specialisatie van het gebied voor de logistieke activiteit relevant is aangezien ze gelegen is bij een verkeerswisselaar voor een autosnelweg, een luchthaven en een spoorlijn;

Afzonderingsomtrek Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat bezwaarindieners de voorzieningen omschrijven die uitgerust zouden moeten worden om hen te beschermen tegen de hinder van het ontwerp Carex rekening houdende met de bijzondere toestand van hun eigendommen ;

Overwegende dat bezwaarindieners erom verzoeken dat een gepaste geluidswerende scherm geplaatst wordt langs een weide gelegen "rue sergent aviateur Bailly" om hen te beschermen tegen de hinder van de L36A;

Overwegende dat de gemeenteraad van Grâce-Hollogne vraagt dat de terminal zo ver mogelijk van de naburige woningen wordt gevestigd en dat een geluidswerend scherm eventueel geplaatst wordt volgens de technische mogelijkheden zonder een gezichtshinder voor de begunstigden te vormen;

Overwegende dat de CRAT zich vragen stelt over het overtollige karakter van het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.55" op het plan dat in een afzonderingsomtrek voorziet terwijl artikel 30bis, vierde lid, van het "CWATUPE" bepaalt dat "de gemengde bedrijfsruimte een afzonderingsomtrek of -marge bevat";

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering bepaalt dat de afzonderingsomtrek die ze oplegt, als doel heeft de landschappelijke, stedenbouwkundige en akoestische gevolgen van de aangrenzende industriële bedrijfsruimte op het hele woongebied met een landelijk karakter van Bierset te verminderen en zich dus niet beperkt tot het verminderen van de gevolgen van de terminal en van de spoorweginfrastructuren;

Overwegende dat de Waalse Regering de optie heeft weerhouden die erin bestaat de afzonderingsomtrek omschreven in het besluit van 6 februari 2003 te handhaven en de opvatting ervan aan te passen om rekening te houden met de overbezetting van de nieuwe spoorweginfrastructuur aangezien de effecten van de wijzigingen aangebracht in de bestanddelen van het gewestplan op het aangrenzende woongebied met een landelijk karakter niet veel verschillend zijn van degene die de afzonderingsomtrek hadden gerechtvaardigd;

Overwegende dat het principe om de afzonderingsomtrek te omschrijven in 2003 door de Waalse Regering is aangenomen als antwoord op het advies van de CRAT die erom verzocht dat het bijkomend voorschrift van elke bedrijfsruimte opgenomen in het gewestplan aangevuld wordt met een bepaling tot omschrijving van het uit te voeren type afzonderingsomtrek of -marge;

Overwegende dat de Waalse Regering om die redenen acht dat het beschermingsniveau toegekend in 2003 aan de bewoners van het woongebied met een landelijk karakter van Bierset tegen de landschappelijke, stedenbouwkundige en akoestische gevolgen van de aangrenzende industriële bedrijfsruimte niet gewijzigd moet worden en tot slot beslist de bepaling te handhaven via de opneming van het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.55" op het plan;

Overwegende dat de Waalse Regering akte neemt van de bezwaren betreffende de hinder van lijn L36A maar onderstreept dat de maatregelen die eventueel getroffen moeten worden om ze te verminderen, niet onder de schaal van het gewestplan vallen;

Overwogen tracé van spoorlijnen voor een aansluiting van een luchthaven/TGV-vrachtterminal op het spoornet Overwegende dat de CRAT de opneming van een tracé van spoorlijnen gunstig gezind is;

Reserveringsomtrek bestemd om de nodige ruimtes voor te behouden voor de uitvoering van een luchthaven/TGV-vrachtterminal en van spoorlijnen aangesloten op het spoornet Bezwaren en opmerkingen Overwegende dat de CWEDD acht dat de relokalisering van de terminal bij het luchthavendomein relevant is gezien de nagestreefde doelstellingen en de relevantie van de door de auteur van het onderzoek voorgestelde planologisch variant op prijs stelt;

Overwegende dat de CWEDD erom verzoekt dat de mogelijkheid om de terminal te openen voor het tijdelijke verkeer naar de industriezone en/of de luchthaven onderzocht wordt;

Overwegende dat de CWEDD erom verzoekt dat de rechtvaardiging van het afzien van de aansluiting op de L36A naar Kinkempois gedetailleerd wordt;

Overwegende dat de CWEDD erom verzoekt dat de kosten veroorzaakt door de noodzaak om de terminal volledig te dekken voor de eventuele verlenging van de secundaire baan van de luchthaven geraamd worden;

Overwegende dat de CRAT een gunstig advies uitbrengt over de opneming van een reserveringsomtrek als overdruk van een deel van de industriële bedrijfsruimte opgenomen op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne bestemd voor het voorzien in de nodige ruimtes voor de uitvoering van een luchthaven/TGV-vrachtterminal en spoorlijnen voor een aansluiting op het spoornet;

Overwegende dat de CRAT acht dat de opneming van die omtrek inzake de bestemming van de grond en de reservering van de ruimtes nodig voor de bouw van de terminal dezelfde garanties biedt als de optie weerhouden in 2003 (gebied van openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen voorzien van een bijkomend voorschrift dat dit gebied voorbehoudt voor de vestiging van een platform luchtvaart/TGV-vrachtvervoer); dat die omtrek de terminal dichterbij de luchthavenactiviteit kan brengen en de ruimtes die na de uitvoering van de terminal niet bezet zouden worden, kan vrijmaken zonder het gewestplan opnieuw te herzien;

Antwoorden van de Waalse Regering Overwegende dat de Waalse Regering bepaalt dat de opening van de luchthaven/TGV-vrachtterminal aan de passagiers naar de luchthaven en/of de bedrijfsruimtes wegens het bestaan van een station dat reeds toegankelijk is voor de passagiers in Bierset-Awans niet gerechtvaardigd wordt en niet in dezelfde ruimte kan worden ontworpen wegens de drukfactoren gebonden aan de uitbating van een voor de passagiers toegankelijke station en van een luchthaven/TGV-vrachtterminal waarin onderhoudsverrichtingen i.v.m. de luchthaven in een wegens gronden gebonden aan de verrichtingen van de douane nauwkeurig beperkte ruimte, het spoornet en het verkeersnet georganiseerd moeten worden;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de verschillende mogelijkheden heeft onderzocht inzake de aansluiting van het project van luchthaven/TGV-vrachtterminal op het huidige spoornet, en bijzonder lijn 36A die in geval van probleem op lijn 36 zou kunnen worden gebruikt;

Overwegende dat de aanleg van een aansluiting van de terminal op lijn 36A naar Kinkempois zou vereisen dat die terminal op een tamelijk lange afstand van het luchthavendomein aangelegd zou moeten worden wegens de bochten die voor de aanleg van de sporen moeten worden nageleefd, wat strijdig zou zijn met de door de Waalse Regering nagestreefde doelstelling;

Overwegende dat het traject naar Luik/Duitsland via Kinkempois bovendien zeer traag zou verlopen wegens de afstand, de op de lijn toegelaten snelheid en de doortocht door het station van Kinkempois en de afschuiving van lijn 37 in Angleur om op de L3 te komen; dat die hypothese om die reden niet weerhouden is door de haalbaarheidsstudie van een intermodaliteit tussen spoor en weg vanaf het hogesnelheidsspoor dat aan de basis ligt van de beslissing van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan van Luik;

Overwegende dat de auteur van het onderzoek de nadruk heeft gelegd op de noodzaak om de terminal in te graven wegens de luchthaven- en spoorwegdrukfactoren die moeten worden nageleefd; dat er dan ook geen reden is om te denken dat de eventuele verlenging van de secundaire baan van de luchthaven de orde van grootte van de grondwerken die hij heeft geraamd, aanzienlijk zou wijzigen;

Gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen (grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne) Overwegende dat de CRAT de opneming van het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen in Grâce-Hollogne die een cartografische aanpassing aan de bestaande toestand beoogt, gunstig gezind is;

Bestaand tracé van een weginfrastructuur en opheffing van het overwogen tracé van een weginfrastructuur en van de reserveringsomtrek opgenomen als overdruk van de doorkruiste gebieden Overwegende dat de CRAT de opneming van tracés van weginfrastructuren gunstig gezind is;

Overwegende dat de CRAT de schrapping van het overwogen tracé van een weginfrastructuur en van de reserveringsomtrek opgenomen als overdruk van de doorkruiste gebieden gunstig gezind is, aangezien de weg gebouwd is;

Overwegende dat de Waalse Regering bepaalt dat de opheffing van bovenvermelde omtrek de reserveringsomtrek van de ruimtes nodig voor de bescherming en de vrijwaring van de luchthaveninfrastructuur die ze op 1 maart 2012 in het gewestplan heeft opgenomen, niet aantast; dat laatstgenoemde dus als overdruk op de gebieden van het gewestplan gelegen in de omtrek van zone A van het ontwikkelingsplan op lange termijn van de luchthaven Luik-Bierset wordt gehandhaafd;

Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Besluit :

Artikel 1.De herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) wordt definitief aangenomen overeenkomstig de kaart als bijlage bij dit besluit, met het oog op : * de opheffing van: - het bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.08" in combinatie met de industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne; - het bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.09" in combinatie met het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen op het grondgebied van de gemeente Awans; - het bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.10" in combinatie met de industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Awans; - het bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.11" in combinatie met de industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne; - het ontwerp-tracé van een wegeninfrastructuur en de reserveringsomtrek als overdruk van de doorkruiste gebieden; * en de opneming van : - een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Awans; - een gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne; - het overwogen tracé van spoorlijnen voor een aansluiting van een luchthaven/TGV-vrachtterminal op het spoornet; - een reserveringsomtrek als overdruk van een deel van de industriële bedrijfsruimte opgenomen op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne bestemd voor het voorzien in de nodige ruimte voor de uitvoering van een luchthaven/TGV-vrachtterminal en spoorlijnen voor een aansluiting op het spoornet; - het bestaande tracé van een weginfrastructuur.

Art. 2.Het volgend bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.53", is van toepassing op de industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Awans : "Dit gebied bevat aan de rand van het woongebied met een landelijk karakter van Awans een minstens 50 m brede afzonderingsomtrek opgetrokken uit groene merloenen of dichtbegroeide plantenschermen afhankelijk van de topografie, samen met een gepaste geluidswerende toepassing wanneer dit vereist wordt door de overwogen activiteit".

Art. 3.Het volgend bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.54", is van toepassing op de industriële bedrijfsruimte genoemd "Liège Logistics" op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne : "Dit gebied wordt voorbehouden voor logistiekondernemingen".

Art. 4.Het volgend bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.55, is van toepassing op de industriële bedrijfsruimte genoemd "Plaine de Xubber" op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne : "Dit gebied wordt voorbehouden voor logistiekondernemingen. "Dit gebied bevat aan de rand van het woongebied met een landelijk karakter van Bierset een minstens 50 m brede afzonderingsomtrek opgetrokken uit groene merloenen of dichtbegroeide plantenschermen afhankelijk van de topografie, samen met een gepaste geluidswerende toepassing wanneer dit vereist wordt door de overwogen activiteit. Daar waar de spoorlijnen voor de aansluiting van de luchthaven/TGV-vrachtterminal op het spoornet grond innemen op de afzonderingsomtrek, worden breedte en configuratie ervan aangepast om erover te waken dat die omtrek tussen de spoorlijnen voor de aansluiting op de terminal en het woongebied met een landelijk karakter van Bierset behouden blijft. In dat geval wordt er minstens een geluidswerend systeem opgetrokken dat aangepast is aan de aanwezigheid van de spoorlijn, de overwogen activiteiten van de bedrijfsruimte en de plaatselijke kenmerken.".

Art. 5.De milieuverklaring opgemaakt door de Waalse Regering op grond van artikel 44 van het Wetboek wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

Art. 6.De Minister van Ruimtelijke Ordening is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 28 november 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

Bijlage 1 - Milieubeleidsverklaring Milieubeleidsverklaring betreffende de definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) met het oog op de vestiging van een luchthaven/HST-vrachtterminal nabij de luchthaven van Luik-Bierset I. Inleiding Deze milieubeleidsverklaring wordt vereist krachtens artikel 44, tweede lid, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en Energie (hierna het "Wetboek").

Ze gaat bij het besluit van de Waalse Regering tot definitieve aanneming van de herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) met het oog op de vestiging van een luchthaven/HST-vrachtterminal nabij de luchthaven van Luik-Bierset. Ze wordt samen met dat besluit bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Deze milieubeleidsverklaring is een samenvatting van de manier waarop de milieuoverwegingen werden opgenomen in de herziening van het gewestplan en waarop de milieueffectenstudie, de adviezen, bezwaren en opmerkingen in overweging werden genomen.

Ze is ook een samenvatting van de redenen voor de keuzes van de herziening van het gewestplan, rekening houdende met de andere in het vooruitzicht gestelde redelijke oplossingen.

Daar deze milieuverklaring hypothetisch gesproken een samenvatting is, zij voor de details verwezen naar de tekst van het besluit van de Waalse Regering.

Voor meer leesbaarheid werd deze milieuverklaring opgedeeld in drie hoofdstukken : het eerste hoofdstuk gaat over de inhoud van de herziening van het gewestplan, het tweede over de chronologie ervan en het derde over de milieuoverwegingen.

II. Voorwerp van de herziening van het gewestplan De herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) heeft betrekking op : * de opheffing van : - het bijkomende voorschrift gemerkt met het teken « *S.08 » in combinatie met de industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne; - het bijkomend voorschrift gemerkt met het teken « *S.09 » in combinatie met het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen op het grondgebied van de gemeente Awans; - het bijkomende voorschrift gemerkt met het teken « *S.10 » in combinatie met de industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Awans; - het bijkomend voorschrift gemerkt met het teken « *S.11 » in combinatie met de industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne; - het ontwerp-tracé voor een wegeninfrastructuur en de reserveringsomtrek opgenomen in overdruk van de doortrokken gebieden; * en de opneming van : - een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Awans; - een gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne; - het geplande tracé van spoorweginfrastructuren ter aansluiting van een luchthaven/HST-vrachtterminal op het spoorwegnet; - een reserveringsomtrek in overdruk van een deel van de industriële bedrijfsruimte opgenomen op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne bestemd om te voorzien in de nodige ruimte voor de uitvoering van een luchthaven/HST-vrachtterminal en spoorlijnen ter aansluiting op het spoorwegnet; - het bestaande tracé van een weginfrastructuur.

Volgend bijkomend voorschrift, gemerkt met het teken « *S.53 », is van toepassing op de industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de gemeente Awans : « Dit gebied bevat aan de rand van het woongebied met een landelijk karakter van Awans een minstens 50 m brede afzonderingsomtrek opgetrokken uit groene merloenen of dichtbegroeide plantenschermen naar gelang van de topografie, samen met een gepaste geluidswerende voorziening wanneer dit vereist wordt door de overwogen activiteit ».

Volgend bijkomend voorschrift, gemerkt met het teken « *S.54 », is van toepassing op de industriële bedrijfsruimte « Liège Logistics » op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne : « Dit gebied is bestemd voor ondernemingen uit de logistieksector ».

Volgend bijkomend voorschrift, gemerkt met het teken « *S.55 », is van toepassing op de industriële bedrijfsruimte « Plaine de Cubber » op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne : « Dit gebied is bestemd voor ondernemingen uit de logistieksector. Dit gebied bevat aan de rand van het woongebied met een landelijk karakter van Awans een minstens 50 m brede afzonderingsomtrek opgetrokken uit groene merloenen of dichtbegroeide plantenschermen naar gelang van de topografie, samen met een gepaste geluidswerende voorziening wanneer dit vereist wordt door de overwogen activiteit. Daar waar de spoorlijnen voor de aansluiting van de luchthaven/TGV-vrachtterminal op het spoornet grond innemen op de afzonderingsomtrek, worden breedte en configuratie ervan aangepast om ervoor te zorgen dat die omtrek tussen de spoorlijnen voor de aansluiting op de terminal en het woongebied met een landelijk karakter van Bierset behouden blijft. In dat geval wordt er minstens een geluidswerend systeem opgetrokken dat aangepast is aan de bestaande spoorlijn, de overwogen activiteiten van de bedrijfsruimte en de plaatselijke kenmerken. ».

III. Chronologie van de herziening van het gewestplan 27 mei 2009 - Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) en tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het gewestplan Luik met het oog op de vestiging van een luchthaven/HST-vrachtterminal nabij de luchthaven van Luik-Bierset. 19 november 2009 - Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt een effectonderzoek te laten uitvoeren i.v.m. het voorontwerp van herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) met het oog op de vestiging van een luchthaven/HST-vrachtterminal nabij de luchthaven van Luik-Bierset. 15 september 2010 - Kennisgeving aan het bureau Igretec scrl van zijn aanwijzing om het effectonderzoek i.v.m. het voorontwerp van plan uit te voeren.

November 2011 - Overlegging van de eindversie van het onderzoek. 17 januari 2013 - Besluit van de Waalse Regering tot voorlopige aanneming van het ontwerp van herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) met het oog op de vestiging van een luchthaven/HST-vrachtterminal nabij de luchthaven van Luik-Bierset. 13 maart tot 26 april 2013 - Openbaar onderzoek in de gemeenten Grâce-Hollogne en Awans. 15 maart 2013 - Informatievergadering in Awans. 19 maart 2013 - Informatievergadering in Grâce-Hollogne. 26 april 2013 - Vergadering tot sluiting van het openbaar onderzoek in Awans en Grâce-Hollogne. 2 mei 2013 - Overlegvergaderingen in Awans en Grâce-Hollogne. 27 mai 2013 - Gunstig advies, vergezeld van bemerkingen, van de gemeenteraad van Grâce-Hollogne. 28 mei 2013 - Gunstig advies, vergezeld van bemerkingen, van de gemeenteraad van Awans. 18 juli 2013 - Gunstig advies, vergezeld van bemerkingen, van de « Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable (CWEDD) » (Waalse milieuraad voor duurzame ontwikkeling). 29 augustus 2013 - Gunstig advies, vergezeld van bemerkingen, van de « Commission régionale d'Aménagement du Territoire (CRAT) » (Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening).

IV. Milieu-overwegingen Na afloop van de raadplegings- en overlegfase is de Waalse Regering overgegaan tot de aanpassingen van het aan openbaar onderzoek onderworpen planontwerp om in te spelen op de bezwaren, bemerkingen en adviezen, daar laatstgenoemde immers gegrond waren en bijdroegen tot een betere inachtneming van de milieu-uitdagingen.

Deze milieubeleidsverklaring betreft slechts de milieu-overwegingen waarvoor een - positieve of negatieve - weerslag geïdentificeerd werd bij de één of andere fase van het hierboven voorgedragen gewestplanherzieningsproces. Ze bevat de synthese van de wijze waarop dit besluit tot definitieve aanneming van de gewestplanherziening er rekening mee gehouden heeft, waarbij voor details verwezen wordt naar de tekst van het besluit en naar het advies van de CRAT. Tijdens het effectonderzoek heeft de auteur een belangrijke weerslag op schaal van het gewestplan vastgesteld, met name het effect van de ruimtes die het voorontwerp voor de herlokalisatie van de luchthaven/HST-vrachtterminal en de spoorweglijnen tot aansluiting op het spoorwegnet bestemt op de ontwikkeling van de activiteiten in de bestaande bedrijfsruimtes.

De Waalse Regering heeft dientengevolge de volgende besluiten genomen : 1. de opneming van een reserveringsomtrek als overdruk van een deel van de industriële bedrijfsruimte opgenomen op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne om te voorzien in de nodige ruimte voor de verwezenlijking van een luchthaven/HST-vrachtterminal in plaats van het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen.Hierdoor kunnen de niet gebruikte terreinen desgevallend weer voor economische activiteit bestemd worden.

Bovendien is het gedeelte van de betrokken industriële bedrijfsruimte verkleind t.o.v. de door de auteur van het onderzoek aanbevolen variant ten einde een niet te grote voor industriële activiteit bestemde terreinoppervlakte op het spel te zetten; 2. de aanpassing van het ontwerp van de aan de rand van het woongebied met landelijk karakter van Bierset aan te leggen afzonderingsomtrek om rekening te houden met de opstopping van de spoorweglijnen tot aansluiting van de luchthaven/HST-vrachtterminal op het spoorwegnet en zodoende te voorkomen dat een eenvormige toepassing van de bestaande bepaling ook daar een te grote voor industriële activiteit bestemde terreinoppervlakte op het spel zet. Een bepaald aantal effecten werd aangeroerd door de auteur van het onderzoek of in het kader van de raadplegings- en overlegfase : Effecten op lucht en klimaat De nieuwe lokalisatie van de terminal zal een vestiging in ingraving teweegbrengen als gevolg van de luchthaveneisen en de configuratie van de spoorwegaansluitingen, waardoor een belangrijke werf in ingraving zal ontstaan.

Anderzijds wijst de auteur van het onderzoek erop dat de dichtstbijgelegen omwonenden tamelijk verwijderd zijn en niet getroffen worden door de dominante winden die de werf aanvegen en dus vermoedelijk geen last zullen krijgen van significante stofverspreidingseffecten.

Om stofverspreiding te beperken zullen de gebruikelijke aanbevelingen betreffende het verloop van de werf van toepassing zijn en in het bestek van de werken opgenomen worden.

De auteur van het onderzoek is de mening toegedaan dat het vervoer van die grote hoeveelheden grond belangrijke emissies CO2 in de lucht zal veroorzaken zonder evenwel de koolstofbalans van de terminal, die zeer gunstig is sinds de massale modale overgang van weg- naar spoorwegvervoer, op het spel te zetten.

Desalniettemin beveelt hij aan een volledige koolstofbalans op te maken in de terminalontwerpfase met het oog op de evaluatie van de hoeveelheid emissies die voorkomen worden dankzij de modale vrachtovergang en op de uitvoerige beschrijving van de « immobilisaties » te wijten aan het vervoer van uitgegraven aarde, aan de fabricage van treinstellen, aan de constructie van gebouwen ... Op basis hiervan zal beoordeeld moeten worden of strategieën ter beperking van de emissies tot stand gebracht zouden kunnen worden.

Daar de verwezenlijking van de ophogingen één van de belangrijkste posten inzake broeikasgaseffecten zal uitmaken, acht hij dat elke maatregel tot beperking van de voor de afvoer van de gronden af te leggen afstand weldoend zal zijn op dat punt en dat de uitgegraven aarde voor de fabricage van merloenen gebruikt zou moeten worden.

Hij beveelt ook aan een plan inzake het beheer van uitgegraven aarde af te werken bij de aanvraag tot eenmalige vergunning van de terminal.

Daar al die aanbevelingen betrekking hebben op de uitvoering van de toekomstige luchthaven/HST-vrachtterminal, heeft de Waalse Regering geen specifieke maatregelen aangenomen op het vlak van het gewestplan.

Aldus zal het aan de drager van het project luchthaven/HST-vrachtterminal toekomen om een koolstofbalans van het project op te maken indien hij zulks noodzakelijk acht en te zorgen voor de afwerking van het plan inzake het beheer van uitgegraven aarde dat vereist wordt in het kader van de aanvraag tot eenmalige vergunning.

Effecten op de oppervlakte- en grondwateren Vanwege een banendichtheid die vermoedelijk belangrijker is in een niet gespecialiseerde industriële bedrijfsruimte dan in een gebied bestemd voor logistiek, zal de opheffing van het bijkomende voorschrift gemerkt met het teken « *S.10 » ten noorden van de spoorweglijn een hogere vuilvracht inzake huishoudelijke afvalwateren teweegbrengen.

Ook al heeft die verhoging geen invloed op de dimensionering van het afwateringsnet, ze verergert de problematiek inzake de behandeling van de afvalwateren van de gezamenlijke bedrijfsruimte, die nu niet meer behandeld kunnen worden door het al verzadigde dichtbijgelegen zuiveringsstation.

De auteur van het onderzoek acht dat de gereglementeerde aangelegenheden in de preventiegebieden de punten zijn die in de onderzoeken naar de effecten van projecten grondig geanalyseerd moeten worden, in het bijzonder het eventuele oppompen van grondwater voor diverse gebruiken en het hanteren en opslaan van risicostoffen.

Tegelijkertijd zou elk project idealiter beoordeeld moeten worden t.o.v. zijn impregnatie en van de globale toename hiervan.

De Waalse Regering heeft geen specifieke maatregelen op het niveau van het gewestplan aangenomen vanwege de garanties die door de van kracht zijnde regelgevingen geboden worden.

Effecten op de grond en de ondergrond Het feit dat de ligging van de terminal van het noorden naar het zuiden verplaatst wordt brengt bijkomende effecten of risico's voor de grond of de ondergrond met zich mee.

Volgens de beschikbare gegevens is het oorspronkelijke gebied duidelijk minder blootgesteld aan de risico's van de fosfaatputten dan de omtrek van de nieuwe vestiging van de terminal.

De helft van de reserveringsomtrek van de nieuwe spoorwegaansluiting die nodig is vanwege de zuidwaartse verplaatsing van de terminal wordt ook aan dat risico blootgesteld.

Dientengevolge brengt het voorontwerp van plan een groter risico en een aanzienlijke verhoging van de kosten voor de uitvoering van de terminal met zich mee, ook al waren die terreinen voor bebouwing bestemd en dus aan eisen onderworpen.

De auteur van het onderzoek heeft beoordeeld dat de vestiging in ingraving één miljoen m3 in principe slib bevattende uitgegraven aarde zal teweegbrengen.

Hij is de mening toegedaan dat oplossingen voor de opwaardering van die hoeveelheid slib gevonden moeten worden en dat het storten ervan verboden zou moeten worden.

Los van de grondproeven die aan elk bouw voorafgaan, moeten bijzondere onderzoekstechnieken, met name geofysische, aangewend worden voor de percelen vermeld in het effectonderzoek en moet voor elk project contact met de administratie opgenomen worden om inzage te nemen van de beschikbare plannen en om de nodige maatregelen in overweging te nemen ten einde het technische risico te minimaliseren.

De Waalse Regering heeft geen specifieke maatregelen op het niveau van het gewestplan aangenomen vanwege de garanties die door de van kracht zijnde regelgevingen geboden worden.

Effecten op de fauna en de flora Ten opzichte van de bestaande situatie zal de weerslag op het biologische milieu voornamelijk verband houden met de aanleg van terreinen die op het gewestplan al voor bebouwing bestemd zijn en nog niet bebouwd zijn.

Het voorontwerp van plan zal grondig geen bijkomende effecten teweegbrengen en zal de mogelijkheden tot inrichting van de bedrijfsruimtes niet wijzigen door de ontwikkeling van de natuur te bevorderen.

De auteur van het onderzoek benadrukt evenwel dat de opheffing van het bijkomende voorschrift gemerkt met het teken « *S.10 » meer onduidelijkheid met zich meebrengt voor de aanleg van de bufferzone aan de rand van Awans, terwijl het voorschrift voorzag in modaliteiten die de dichtheid van het ecologische netwerk (minimale breedte, samenstelling, ...) ontegenzeglijk gunstig gezind waren.

Het opleggen van een afzonderingsvoorziening tussen de industriële bedrijfsruimten en de woongebieden met een landelijk karakter van Bierset en Awans is echter gunstig voor de fauna en de flora.

De Waalse Regering speelt daarop in door bijkomende voorschriften, gemerkt met de tekens « *S.53 » en « *S.55 », op het plan op te nemen.

Zij is overigens de mening toegedaan dat de veralgemening van de overige maatregelen die de auteur van het onderzoek aanbeveelt om de effecten op het biologische milieu te beperken niet geschikt is. Ze zullen al naar gelang van het geval bij de uitvoering van het plan onderzocht moeten worden met het oog op een optimale efficiëntie.

Effecten op de gezondheid en de veiligheid van de mens De wijziging van de ligging van de luchthaven/HST-vrachtterminal heeft tot gevolg dat hij gevestigd wordt in een gebied gekenmerkt door hoge eisen i.v.m. de luchtveiligheid. Deze eisen hebben een weerslag niet alleen op de inrichting van de terminal maar ook op het verloop van de werkzaamheden.

Gezien de luchthaveneisen, heeft Belgocontrol een reeks aanbevelingen uitgebracht m.b.t. de fasen van de werf en de werking van de luchthaven/HST-vrachtterminal.

De overdekking van een gedeelte van de terminal (ongeveer 3 000 m2 oostwaarts) is hoe dan ook het minimum waarin voorzien moet worden om storingen van de radio-altimeters te voorkomen en de veiligheidsruimten RESA in acht te nemen.

De definitieve veiligheidsmaatregelen moeten echter nader bepaald worden door Belgocontrol na een onderzoek dat door een gespecialiseerd onderzoeksbureau gevoerd zal worden.

De Waalse Regering heeft bij de herziening van het gewestplan geen rekening gehouden met de luchthaveneisen. Ze zetten de ligging en de haalbaarheid van de terminal niet op losse schroeven maar hij is de mening toegedaan dat ze uitvoeriger onderzocht zullen moeten worden tijdens de onderzoeksfase van de terminal.

Effecten op de geluidsomgeving De wijziging van de ligging van de terminal is niet veelzeggend wat betreft de blootstelling van de omwonenden aan geluid.

De Regering sluit evenwel aan bij de aanbeveling van de auteur van het onderzoek om de luidruchtigste industriële activiteiten eerder nabij het verkeersknooppunt van Loncin en de spoorweglijn te vestigen.

Anderzijds biedt de opheffing van het bijkomende voorschrift gemerkt met het teken « *S.10 » de mogelijkheid om een ruimere waaier aan activiteiten met een industrieel karakter op te vangen.

In ieder geval blijven die toekomstige activiteiten aan dezelfde geluidsgrenswaarden onderworpen.

Daarentegen heeft de opheffing van dat voorschrift tot gevolg dat de verplichting tot vestiging van een geschikte antigeluidsvoorziening in de bufferzone aan de rand van het dorp Awans wegvalt en dat een maatregel tot expliciete afscherming van dat dorp tegen geluid van het gewestplan geschrapt wordt.

Daarom neemt de Waalse Regering het bijkomende voorschrift met het teken « *S.53 » op het plan op in plaats van het bijkomende voorschrift met het teken « *S.10 » met het oog op het behoud van de in 2003 aangenomen bepaling waarin het type uit te voeren afzonderingsomtrek of -voorziening omschreven wordt.

Onder de suggesties van de auteur van het onderzoek betreffende de monitoring van de effecten van de uitvoering van het plan kiest de Waalse Regering ook voor de maatregel tot uitvoering van geluids- en trillingscontroles nabij de bocht van de spoorwegaansluiting van de luchthaven/HST-vrachtterminal.

Effecten op de visuele omgeving Globaal gezien zal de evolutie van de visuele perceptie van die terreinen, die al als bebouwingsgebied op het gewestplan opgenomen zijn, niet grondig veranderd worden.

De nieuwe ligging van de terminal, met name een vestiging in ingraving, zal tot gevolg hebben dat de visuele perceptie ervan vanaf de omgeving van de locatie aanzienlijk beperkt zal worden.

De spoorwegaansluitingen kunnen het uitzicht van de dichtstbij gelegen omwonenden wat storen wegens de vermoedelijke plaatsing van bovenleidingen en masten. Die effecten zullen evenwel verzacht worden door de bufferzone van 50 meter die voorgeschreven wordt voor de bedrijfsruimte aan de rand van het dorp Bierset.

De opheffing van het bijkomende voorschrift gemerkt met het teken « *S.10 » betreffende de bedrijfsruimte ten noorden van de spoorweg zal de vestiging van een groter gamma activiteiten in het toekomstige park mogelijk maken. Hierdoor zouden het ontstaan van een grotere verscheidenheid in de gebouwde typologieën en de inrichtingen t.o.v. een uitsluitend logistieke zone vergemakkelijkt kunnen worden.

Daarentegen vindt de auteur van het onderzoek dat de opheffing van dat voorschrift meer onduidelijkheid met zich meebrengt voor de bufferzone aan de rand van Awans terwijl het voorzag in modaliteiten om de toekomstige bedrijfsruimte aan het zicht te onttrekken.

Door het opleggen van een afzonderingsvoorziening tussen de industriële bedrijfsruimten en de woongebieden met een landelijk karakter van Bierset en Awans zullen de effecten op het landschap beperkt kunnen worden.

De Waalse Regering speelt daarop in door de opneming op het plan van bijkomende voorschriften, gemerkt met de tekens « *S.53 » en « *S.55 », die het type uit te voeren afzonderingsomtrek of -voorziening omschrijven. Zij is overigens de mening toegedaan dat de veralgemening van de overige maatregelen die de auteur van het onderzoek aanbeveelt om de effecten op het landschap te beperken niet geschikt is. Ze zullen al naar gelang van het geval bij de uitvoering van het plan onderzocht moeten worden met het oog op een optimale efficiëntie.

Effecten op de materiële en patrimoniale goederen De vestiging van de terminal brengt aanzienlijke uitgravingen met zich mee in een gevoelig archeologisch gebied waar onderzoeken gevoerd zullen moeten worden vooraleer de werkzaamheden aangevat worden.

Rekening houdend met de omvang van de geplande uitgravingswerken, raadt de auteur van het onderzoek aan eerst onderzoeken te doen.

De werkzaamheden betreffende de luchthaven/HST-vrachtterminal alsook de spoorwegaansluitingen zullen de afbraak van de toegangsweg tot de militaire kazerne en van de kazerne tot gevolg hebben.

Landsverdediging heeft echter al voorzien in de herlokalisering van de strijdkrachten.

De auteur van het onderzoek meent dat de opheffing van het bijkomende voorschrift gemerkt met het teken « *S.10 » geen weerslag op de materiële en patrimoniale goederen zal hebben.

Effecten op de mobiliteit, de verkeersnetten en de infrastructuren De nieuwe lokalisering van de terminal waarin het voorontwerp van plan voorziet is geschikt wat de toegankelijkheid betreft en zeker geschikter dan de oorspronkelijke lokalisering in de huidige configuratie van het wegennet. In vergelijking met het thans waargenomen verkeer zal de terminal geen noemenswaardige weerslag op het verkeer teweegbrengen in zijn nieuwe lokatie.

Anderzijds functioneert de bestaande communicatie-infrastructuur in de periferie goed en kan ze moeiteloos bijkomend verkeer opvangen.

Door een voor logistiek bestemd gebied in een allround industrieel gebied om te zetten zou de opheffing van het bijkomende voorschrift dat voorzien wordt voor de ten noorden van de spoorweg gelegen industriële bedrijfsruimte een effect kunnen hebben op de samenstelling van het wagenpark, gekenmerkt door verhoudingsgewijs minder vrachtwagens (het gebied zal niet meer uitsluitend door logistieke bedrijven gebruikt worden) maar door meer individuele wagens (het « allround » industrieel gebied zal vermoedelijk zorgen voor een grotere banendichtheid dan een gebied dat uitsluitend voor logistiek bestemd is).

Men kan evenwel redelijkerwijs veronderstellen dat het globale wagenpark van het gebied kwantitatief gezien van dezelfde orde van grootte zal zijn dan hetgene dat de tenuitvoerlegging van het gewestplan in zijn huidige configuratie teweeggebracht zou hebben.

De echte mobiliteitsuitdaging i.v.m. dat gebied is de toegankelijkheid ervan voor het zware verkeer. Het gewestplan voorziet in dat opzicht in een nieuwe wegverbinding met het verkeersknooppunt van Crisnée, die nog niet is verwezenlijkt.

Kortom, het voorontwerp van plan heeft geen noemenswaardige weerslag op de mobiliteit t.o.v. de mogelijke evolutie van de toestand, indien rekening gehouden wordt met de huidige bestemmingen van het gewestplan.

De auteur van het onderzoek wijst er ook op dat bepaalde plaatsen van de noordelijke industriële bedrijfsruimte tamelijk verwijderd zijn van de bestaande openbaarvervoershaltes en raadt aan ervoor te zorgen dat de huidige buslijnen zo aangelegd worden dat ze het gebied binnenkomen en op efficiënte wijze bedienen.

Hij is de mening toegedaan dat de aanleg van het gebied aanleiding zou kunnen geven tot de totstandbrenging van een traag verkeersnet dat naar de openbaarvervoershaltes zou convergeren en de mogelijkheid zou bieden om zo snel mogelijk het station van Bierset te bereiken.

Hij suggereert ook dat voorzien wordt in een bijkomende halte op de RN637, tussen die van Liège Logistics en de "rue en Bois". Hij vindt dat bij gebreke daarvan het begin van de RN637 ingericht zou moeten worden zodat de stoepen van het nieuwe weggedeelte verlengd worden tot de bushalte van Liège Logistics.

De Waalse Regering sluit aan bij de voorstellen van de auteur van het onderzoek tot beperking van de effecten op de mobiliteit, met uitsluiting van het voorstel betreffende de bushalte.

De Waalse Regering acht bij wijze van conclusie dat de beste oplossing om in te spelen op de door haar nagestreefde doelstellingen, met inachtneming van de doelstellingen opgesomd in artikel 1 van het Wetboek, erin bestaat te kiezen voor de gewestplanherziening zoals hierboven uiteengezet.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 28 november 2013 tot voorlopige aanneming van het ontwerp van herziening van het gewestplan Luik (blad 42/1) met het oog op de vestiging van een luchthaven/HST-vrachtterminal nabij de luchthaven van Luik-Bierset.

Namen, 28 november 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

Bijlage 2 : Advies van de CRAT Onze ref. CRAT/13/AV.344 BB 29 augustus 2013 Advies van de CRAT betreffende de ontwerp-herziening van het gewestplan Luik om de vestiging mogelijk te maken van een luchthaven/TGV-vrachtterminal mogelijk te maken in de nabijheid van de luchthaven Luik-Bierset (GRACE-HOLLOGNE) INLEIDING Aanhangigmaking en antwoord - In haar schrijven van 13 juni 2013 heeft de Cel Ruimtelijke Ontwikkeling verzocht om het advies van de "Commission régionale d'aménagement du territoire (CRAT)" over genoemd ontwerp. - Overeenkomstig artikel 43, § 4, van het CWATUPE heeft het advies van de CRAT betrekking op het dossier dat bestaat uit het ontwerp van plan samen met het effectonderzoek en uit de bezwaren, opmerkingen, processen-verbaal en adviezen uitgebracht tijdens het openbaar onderzoek.

Omschrijving van het ontwerp De ontwerp-herziening van het gewestplan Luik beoogt: 1) de opneming van : - een industriële bedrijfsruimte te Awans; - een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen te Grâce-Hollogne; - het overwogen tracé van spoorlijnen voor een aansluiting van een luchthaven/TGV-vrachtterminal op het spoornet; - een reserveringsomtrek als overdruk van een deel van de industriële bedrijfsruimte opgenomen op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne bestemd voor het voorzien in de nodige ruimte voor de uitvoering van een luchthaven/TGV-vrachtterminal en spoorlijnen voor een aansluiting op het spoornet; - het bestaande tracé van een weginfrastructuur. - het bijkomend voorschrift "*S.53" in de industriële bedrijfsruimte te Awans met de vermelding dat dit gebied aan de rand van het woongebied met een landelijk karakter van Awans een minstens 50 m brede afzonderingsomtrek bevat, opgetrokken uit groene merloenen of dichtbegroeide plantenschermen afhankelijk van de topografie, samen met een gepaste geluidswerende toepassing wanneer dit vereist wordt door de overwogen activiteit; - het bijkomend voorschrift, gemerkt "*S.54", in de industriële bedrijfsruimte genoemd "Liège Logistics" op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne met de vermelding dat dit gebied voorbehouden wordt aan ondernemingen uit de logistieksector; - het bijkomend voorschrift "*S.55" in de industriële bedrijfsruimte genaamd "Plaine de Cubber" te Grâce-Hollogne met de vermelding dat dit gebied voorbehouden wordt voor ondernemingen uit de logistieksector.

Dit gebied bevat aan de rand van het woongebied met een landelijk karakter van Bierset een minstens 50 m brede afzonderingsomtrek, opgetrokken uit groene merloenen of dichtbegroeide plantenschermen afhankelijk van de topografie, samen met een gepaste geluidswerende toepassing wanneer dit vereist wordt door de overwogen activiteit.

Daar waar de spoorlijnen voor de aansluiting van de luchthaven/TGV-vrachtterminal op het spoornet grond innemen op de afzonderingsomtrek, worden breedte en configuratie ervan aangepast om erover te waken dat die omtrek tussen de spoorlijnen voor de aansluiting op de terminal en het woongebied met een landelijk karakter van Bierset behouden blijft. In dat geval wordt er minstens een geluidswerend systeem opgetrokken dat aangepast is aan de aanwezigheid van de spoorlijn, de overwogen activiteiten van de bedrijfsruimte en de plaatselijke kenmerken. 2) De opheffing van verschillende bijkomende voorschriften (*S.08, 09, 10 en 11) en van het ontwerp-tracé van een verkeersweg en de reserveringsomtrek opgenomen als overdruk voor de gebieden waar de weg doorheen loopt.

Voorgeschiedenis De "CRAT" heeft al verschillende adviezen over dat ontwerp uitgebracht : 1) Op 07 juli 2009 heeft de "CRAT" advies uitgebracht over het voorontwerp en de inhoud van het effectenonderzoek (Ref: 09/CRAT A.822-AN). "De CRAT is voorstander van de inhoud van het effectonderzoek De CRAT acht dat de inhoud van het dossier toereikend is voor zover die overeenstemt met de algemene inhoud zoals vastgesteld in artikel 42 van het Wetboek". 2) Op 10 februari 2011 deelde de CRAT enkele bemerkingen mee in verband met de eerste fase van het effectenonderzoek (Ref: 11/CRAT A.960-AN). "De "CRAT" neemt akte van de eerste fase van het effectenonderzoek en is de voortzetting van de procedure gunstig gezind.

De CRAT betreurt evenwel dat het effectenonderzoek weinig informatie levert over de verschillende aansluitingsmogelijkheden van het project voor deze terminal op het huidig spoornet, en meer bepaald op lijn 36A die gebruikt zou kunnen worden bij problemen op lijn 36. De CRAT zou bijgevolg willen dat Infrabel tijdens een eerstvolgende vergadering van de Raad zijn beleid komt uiteenzetten wat betreft de aanleg van spoorlijnen en de integratie ervan met het net.

De CRAT heeft eveneens vragen bij de evolutie van het project, dat aanvankelijk nachtelijke bedrijvigheid voorzag in de luchthaven-TGV terminal, terwijl dit project nu voorgesteld wordt als een project met enkel een werking over dag en gebruik van niet-exclusieve TGV-spoorlijnen". 3) Op 29 april 2011 deelde de CRAT enkele bemerkingen mee in verband met de tweede fase van het effectenonderzoek (Ref: 11/CRAT A.998-AN). « De CRAT neemt akte van de tweede fase van het effectenonderzoek.

De CRAT betreurt evenwel dat het effectenonderzoek weinig technische informatie verstrekt over de verschillende aansluitingsmogelijkheden met het project voor de luchthaven/TGV-vrachtterminal met het huidige spoornet, en meer bepaald de lijnen 36A, 36 en LGV2 en de keuze van de aansluitingen. De CRAT wenst bijgevolg aanvullende technische informatie over die aansluitingsmogelijkheden en over het schema voor treinverkeer in de nabijheid van de site.

De CRAT wenst eveneens dat het effectenonderzoek aangevuld wordt met volgende informatie: - Zekerheid verkrijgen over de verenigbaarheid van gebied *S.08 met de aanwezigheid van de baken van Belgocontrol; - De tabel vervolledigen m.b.t. de inrichtingskosten met de meerkost voortvloeiend uit met name de zuivering van afvalwater en de afvoer van afgegraven aarde; - Zekerheid krijgen over de verenigbaarheid van de afzonderingsmarge met het gebied voorzien voor de opneming van de spooraansluiting naar Duitsland ; - Een tabel opstellen met een duidelijke vergelijking tussen de ontworpen bestemming van een een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen ter hoogte van de terminal en het alternatief voorgesteld door een ingenieurskantoor, waarbij een bedrijfsruimte met reserveringsomtrek behouden zou blijven". 2. ADVIES De CRAT is voorstander van de doelstelling waarbij in een herziening wordt voorzien voor het gewestplan ter ondersteuning van de luchthavenactiviteit Luik-Bierset met optimale lokalisering van de terminal bij de luchthaven. 2.1. Betreffende een reserveringsomtrek als overdruk van een deel van de industriële bedrijfsruimte opgenomen op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne bestemd voor het voorzien in de nodige ruimte voor de uitvoering van een luchthaven/TGV-vrachtterminal en spoorlijnen voor een aansluiting op het spoornet De CRAT is voorstander van de opneming van deze reserveringsomtrek.

De CRAT acht dat de opneming van die omtrek dezelfde waarborgen biedt in termen van grondgebruik en reservering van de ruimte voor de bouw van de terminal. Die omtrek biedt ook de mogelijkheid om de terminal dichter bij de luchthaven te bouwen en ruimte vrij te maken die niet ingenomen zou worden na de bouw van de terminal zonder een nieuwe herziening van het gewestplan te moeten aanvatten.

Gelet op de opneming van die omtrek is de CRAT bijgevolg voorstander van de opheffing van voorschrift « *S.09 », waarbij noordelijker een gebied voorbehouden zou worden voor de vestiging van een multimodaal platform. 2.2. Betreffende de opneming van een industriële bedrijfsruimte te Awans De CRAT neemt akte van de schrapping van bijkomend voorschrift « *S.10 », met een hogere flexibiliteit voor de vestiging van beginnende ondernemingen aangezien afgezien wordt van de specialisering van deze ruimte (bedrijven die gebruik maken van bimodale uitrustingen spoor/rijwegen).

De Raad heeft echter vragen bij de omvorming van een dergelijk gebied tot een bedrijfsruimte met een all-round karakter. De specialisering als logistieke ruimte zou, gelet op de ligging ervan, begrijpelijker zijn, namelijk in de buurt van een wisselaar, een luchthaven en een spoorlijn.

De CRAT maakt eveneens volgende aanbevelingen : - Een doeltreffende bereikbaarheid voor het gebied waarborgen; - Een woning gelegen rue de Loncin uit de bedrijfsruimte weghalen; - Het behoud van de onverharde weg n° 5 waarborgen die tegenwoordig door de buurtbewoners gebruikt wordt.

Uiteindelijk stelt de CRAT zich vragen over het overtollige karakter van het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.53" op het plan dat in een afzonderingsomtrek voorziet terwijl artikel 30bis, vierde lid, van het "CWATUPE" bepaalt dat "de industriële bedrijfsruimte een afzonderingsomtrek of -marge bevat"; 2.3. Over de opneming van het bijkomende voorschrift "*S.54" in de industriële bedrijfsruimte genoemd "Liège.Logistics" op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne De CRAT is de opneming van het bijkomende voorschrift "*S.54" als vervanging van het voorschrift "*S.11"gunstig gezind.

De specialisatie van het gebied voor de logistieke activiteit is relevant aangezien ze gelegen is bij een verkeerswisselaar voor een autosnelweg, een luchthaven en een spoorweglijn en logistieke bedrijven die reeds in het gebied gevestigd zijn. 2.4. Over de opneming van het bijkomende voorschrift "*S.55" in de industriële bedrijfsruimte genoemd "Plaine de Cubber" op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne De CRAT is de opneming van het bijkomende voorschrift "*S.55" als vervanging van het voorschrift "*S.08" gunstig gezind.

De specialisatie van het gebied voor de logistieke activiteit is relevant aangezien ze gelegen is bij een verkeerswisselaar voor een autosnelweg, een luchthaven en een spoorweglijn.

Nochtans stelt de CRAT zich vragen over het overtollige karakter van het bijkomend voorschrift gemerkt "*S.55" op het plan dat in een afzonderingsomtrek voorziet terwijl artikel 30bis, vierde lid, van het "CWATUPE" bepaalt dat "de industriële bedrijfsruimte een afzonderingsomtrek of -marge bevat". 2.5. ver de opneming van een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen te Grâce-Hollogne De CRAT is de opneming van dat gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen gunstig gezind.

Deze opneming beoogt inderdaad een cartografische aanpassing aan de bestaande toestand. 2.6. Over de opneming van een tracé van spoorweglijnen en weginfrastructuren De CRAT is de opneming van die tracé's gunstig gezind. 2.7. Over de schrapping van het ontwerp-tracé voor wegeninfrastructuren en een reserveringsomtrek als overdruk van de doortrokken gebieden.

De « CRAT » is de schrapping van dat tracé en zijn reserveringsomtrek gunstig gezind aangezien de weg aangelegd is. 2.8. Over de kwaliteit van het effectonderzoek De CRAT vindt dat het effectonderzoek van goede kwaliteit is.

Ze wijst erop dat het effectonderzoek de milieueffecten van het ontwerp volledig en uitvoerig analyseert.

Voor de CRAT : Pierre GOVAERTS, Voorzitter

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Bijlage 3 - Lijst van de bezwaarindieners

Naam

Voornaam

Nr.

Straat

PC

GEMEENTE :

Antoine

Brigitte

34

Rue Sergent Aviateur Bailly

4460

GRACE-HOLLOGNE

Beckers-Tondeur

Sabine

108

Rue de Loncin

4340

AWANS

Elia

19

Avenue Albert Ier

5000

NAMEN

Maes-Zocchi

32

Rue Sergent Aviateur Bailly

4460

GRACE-HOLLOGNE

Parisse

René

34

Rue Sergent Aviateur Bailly

4460

GRACE-HOLLOGNE

Tondeur

Patrick

108

Rue de Loncin

4340

AWANS

Tsingos

Béranger

11

Rue Paul Janson

4340

AWANS

^