Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 29 januari 2009
gepubliceerd op 17 februari 2009

Besluit van de Waalse Regering ter vervanging van de bepalingen betreffende het erfgoedcertificaat

bron
waalse overheidsdienst
numac
2009200641
pub.
17/02/2009
prom.
29/01/2009
ELI
eli/besluit/2009/01/29/2009200641/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

29 JANUARI 2009. - Besluit van de Waalse Regering ter vervanging van de bepalingen betreffende het erfgoedcertificaat


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 109 en 505 tot 514;

Gelet op het advies van de "Conseil supérieur des villes, communes et provinces de la Région wallonne" (Hoge Raad van Steden, Gemeenten en Provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 26 augustus 2008;

Gelet op het advies van de "Commission régionale de l'aménagement du territoire" (Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening), gegeven op 18 december 2008;

Gelet op advies 45180/4 van de Raad van State, uitgebracht op 13 oktober 2008, overeenkomstig artikel 84, § 1, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Economie, Tewerkstelling, Buitenlandse Handel en Patrimonium en van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, Besluit :

Artikel 1.In hoofdstuk III van titel III van boek IV van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium worden de artikelen 505 tot 514 vervangen als volgt : "Afdeling 1. - Gemeenschappelijke bepalingen

Artikel 505.§ 1. Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder : 1° bestuur : het Operationele Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting, Erfgoed en Energie van de Waalse Overheidsdienst;2° aanvrager : de eigenaar van een goed opgenomen op de beschermingslijst, beschermde of voorlopig vallend onder de bescherming krachtens artikel 208 van het Wetboek of van een goed opgenomen op de lijst van het uitzonderlijk onroerend erfgoed of de persoon die het schriftelijk akkoord van de eigenaar gekregen heeft. § 2. In afwijking van § 1, 1°, dient, voor de toepassing van dit hoofdstuk, evenwel onder bestuur te worden verstaan, het "Institut du Patrimoine wallon" (Instituut voor het Waalse Patrimonium) indien het goeden betreft opgenomen op de lijsten waarvan sprake in artikel 218 behalve indien het "Institut du Patrimoine wallon" : 1° ofwel houder van zakelijke rechten op die goeden is;2° ofwel projectontwerper van de aanvrager is;3° ofwel de gevallen waarvan sprake onder 1° en 2° allebei tegelijk is.

Art. 506.Elke aanvraag tot het verkrijgen van een stedenbouwkundige of verkavelingsvergunning voor een monument opgenomen op de bescherminglijst, beschermd of voorlopig vallend onder de bescherming krachtens artikel 208 van het Wetboek of voor een goed opgenomen op de lijst van het uitzonderlijk onroerend erfgoed, wordt samen ingediend met het erfgoedcertificaat of, bij ontstentenis, van het overeenkomstig artikel 513 plaatsvervangend definitieve samenvattende proces-verbaal.

Onderafdeling 1. - Begeleidingscomité

Art. 507.Het begeleidingscomité, hierna comité genoemd, omvat : 1° de aanvrager, in voorkomend geval, de projectontwerper;2° de vertegenwoordiger(s) van het bestuur of de gemachtigd ambtenaar;3° de vertegenwoordiger(s) van de Koninklijke Commissie voor monumenten, landschappen en opgravingen;4° de vertegenwoordiger(s) van de gemeente waar het goed gelegen is. Het bestuur kan eisen dat deskundigen aanwezig zijn.

Art. 508.Met naleving van de geïntegreerde instandhouding in de zin van artikel 185, lid 3, van het Wetboek heeft het comité als taak : 1° de bouwheer en diens projectontwerper bij te staan voor het uitwerken van het project en de uitvoering ervan;2° de noodzaak en de inhoud van de voorafgaandelijke onderzoeken te bestuderen;3° advies uit te brengen over de uitgevoerde onderzoeken. Onderafdeling 2. - Indiening van de aanvraag

Art. 509.§ 1. Elke aanvraag tot het verkrijgen van een erfgoedcertificaat wordt door de aanvrager per zending ingediend bij de directeur-generaal van het bestuur. § 2. De aanvraag tot het verkrijgen van het erfgoedcertificaat wordt vastgesteld overeenkomstig het formulier opgenomen in bijlage 15 of middels hetzelfde formulier, beschikbaar op de portaalsite van het Waalse Gewest.

Daarnaast omvat de aanvraag : 1° een document waarmee vastgesteld wordt dat de aanvrager eigenaar is van het goed of in overeenstemming met hem optreedt;2° een omschrijving van de handelingen en werken die op het goed overwogen worden, een fotografisch dossier en de plattegronden van de bestaande toestand;3° de gezondheidstoestand van het goed overeenkomstig artikel 212 van het Wetboek, indien de aanvraag betrekking heeft op een monument;4° de naam van de projectontwerper aangewezen door de aanvrager behalve als de overwogen werken noch het buiten- noch het binnenaanzicht van het goed, noch de gebruikte stoffen, noch de kenmerken die de beschermingsmaatregelen verantwoord hebben, wijzigen.

Art. 510.Binnen de tien dagen na de ontvangst van de aanvraag richt het bestuur, als de aanvraag onvolledig is, per zending een lijst van de ontbrekende stukken aan de aanvrager en geeft aan dat de termijn opnieuw ingaat van de ontvangst ervan.

Binnen de tien dagen na ontvangst van de aanvraag richt het bestuur, als de aanvraag volledig is, het volgende per zending : 1° aan de aanvrager, een bericht van ontvangst waarin aangegeven worden : a) de samenstelling van het comité waarvan sprake in artikel 507;b) de datum van de eerste vergadering van het begeleidingscomité;c) de gevolgde procedure;2° aan de gemeente, aan de projectontwerper, aan de gemachtigd bestuurder en aan de commissie, een afschrift van het bericht van ontvangst waarvan sprake in artikel 510, lid 2, 1°. Afdeling 2. - Procedure

Onderafdeling 1. - Eerste vergadering van het comité

Art. 511/1.§ 1. De eerste vergadering van het comité wordt gehouden door het bestuur binnen een termijn die de twintig dagen niet overschrijdt te rekenen van de verzending van het bericht van ontvangst aan de aanvrager. § 2. Doel van de eerste vergadering van het comité is de aard en de omvang van de te verrichten handelingen en werken te bepalen, evenals, in voorkomend geval, de noodzakelijke voorafgaandelijke onderzoeken.

Daarbij deelt de aanvrager de raming van de kosten van de overwogen handelingen en werken op het goed mee. § 3.Het bestuur notuleert de eerste vergadering en maakt ze per zending binnen een termijn van vijftien dagen aan alle leden van het comité over. Bij uitblijven van enige reactie binnen de vijftien dagen na ontvangst van de notulen worden ze goedgekeurd geacht.

Onderafdeling 2. - Tussentijdse vergaderingen

Art. 511/2.Voor het houden van de eerste samenvattende vergadering kunnen er één of meerdere tussentijdse vergaderingen worden gehouden door de aanvrager, en in dat geval roept laatstgenoemde, na contact te hebben opgenomen met het bestuur, het comité samen.

Voor elke tussentijdse vergadering worden bij de oproeping de stukken gevoegd die tijdens de vergadering behandeld moeten worden en de oproeping wordt per zending gericht aan de leden van het comité, minstens tien dagen voor de datum van de vergadering.

De notulen van elke vergadering worden door de aanvrager opgesteld overeenkomstig bijlage 16 en worden per zending aan de leden van het comité overgemaakt. Bij uitblijven van enige reactie binnen de vijftien dagen na ontvangst van de notulen worden ze goedgekeurd geacht.

Onderafdeling 3. - Samenvattende vergadering

Art. 511/3.Na contact te hebben opgenomen met het bestuur, roept de aanvrager het comité samen voor de samenvattende vergadering.

De oproeping wordt per zending gericht aan de leden van het comité minstens tien dagen voor de datum van de vergadering. Bij die oproeping worden de plattegronden van de overwogen situatie, de opgaande muren, de dwarsdoorsneden en de gedetailleerde plannen en het bijzondere bestek bevoegd, samen met de omschrijvende en geraamde opmetingsstaat, en in voorkomend geval, de uitslagen van de voorafgaandelijke onderzoeken.

Er wordt een voorstel van samenvattende notulen opgesteld door de aanvrager overeenkomstig bijlage 16 en per zending overgemaakt voor herlezing door de leden van het comité. Bij uitblijven van enige reactie binnen de vijftien dagen na versturen van de notulen worden ze definitief goedgekeurd geacht. De aanvrager maakt per zending het definitieve samenvattende proces-verbaal aan de leden van het comité over.

Onderafdeling 4. - Advies van de Koninklijke Commissie van monumenten, landschappen en opgravingen

Art. 512.Te rekenen van de ontvangst van de definitieve samenvattende notulen wint het bestuur per zending binnen een termijn van twintig dagen het advies van de commissie in. Het verzoek om advies bevat het voorstel voor het erfgoedcertificaat, de definitieve samenvattende notulen en de stukken waarvan sprake in de artikelen 509, § 2, lid 2, en 511/3, lid 3.

Op grond van het advies van de Commissie kan het bestuur het voorstel voor het erfgoedcertificaat aanpassen.

Onderafdeling 5. - Opsturen van het erfgoedcertificaat

Art. 513.Het bestuur richt per zending het al dan niet gunstige erfgoedcertificaat aan de aanvrager binnen de 95 dagen te rekenen van de zending van de definitieve samenvattende notulen waarvan sprake in artikel 511/3, lid 3. Tegelijk wordt er een afschrift van de zending gericht aan de andere leden van het comité. Bij ontstentenis vervangen de definitieve samenvattende notulen waarvan sprake in artikel 511/3, lid 3, met inbegrip van de plattegronden van de overwogen situatie, de opgaande muren, de dwarsdoorsneden en de gedetailleerde plannen en het bijzondere bestek, samen met de omschrijvende en geraamde opmetingsstaat, en in voorkomend geval, de uitslagen van de voorafgaandelijke onderzoeken, het erfgoedcertificaat.

Onderafdeling 6. - Geldigheidsduur

Art. 514.Het afgeleverde erfgoedcertificaat of de overeenkomstig artikel 513 plaatsvervangende definitieve samenvattende notulen blijven twee jaar geldig te rekenen van de vervaltermijn van 95 dagen te rekenen van het versturen van de definitieve samenvattende notulen.

Hun geldigheidsduur wordt evenwel op verzoek van de gerechtigde van het erfgoedcertificaat of van de plaatsvervangende definitieve samenvattende notulen verlengd voor een periode van maximum één jaar.

De aanvraag tot verlenging wordt bij zending bij het bestuur ingediend dertig dagen voor verstrijken van de bedoelde vervaltermijn. ».

Art. 2.Bijlagen 15 en 16 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium worden vervangen door de bijlagen opgenomen als bijlagen bij dit besluit.

Art. 3.De aanvraag voor een erfgoedcertificaat waarvan het bericht van ontvangst de datum van inwerkingtreding van dit besluit voorafgaat, wordt verder behandeld volgens de vóór die datum vigerende bepalingen.

Art. 4.De Minister van Erfgoed is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 29 januari 2009.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE De Minister van Economie, Tewerkstelling en Buitenlandse Handel en Patrimonium, J.-C. MARCOURT

BIJLAGE 15 : AANVRAAG VOOR EEN ERFGOEDCERTIFICAAT MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Erfgoed Afdeling Erfgoed

Rue des Brigades d'Irlande,1 5100 JAMBES E R F G O E D C E R T I F I C A A T Formulier voor de indiening van een aanvraag voor het verkrijgen van een erfgoedcertificaat met het oog op het onderhoud en de restauratie van een beschermd goed (Overeenkomstig de artikelen 84, 14°, 187, 11°, en 211 e.v. van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium) Bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van de persoonsgegevens : Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van de persoonsgegevens dienen de gegevens die u mededeelt door dit formulier in te vullen, voor de opvolging van uw dossier in het Ministerie van het Waalse Gewest en mogen ze worden overgemaakt aan volgende diensten van de Waalse Regering : Directie Restauratie - Instandhouding van het erfgoed. U kunt toegang krijgen tot uw gegevens of ze in voorkomend geval laten rechtzetten. U kunt dat recht (toegang of rechtzetting) uitoefenen bij de dienst waarbij u dit formulier hebt ingediend.

Ombudsman van het Waalse Gewest : Elke natuurlijke of rechtspersoon die, bij een aangelegenheid die hem betreft, acht dat een administratieve dienst van het Waalse Gewest niet naar zijn hem als overheidsdienst te beurt vallende opdracht gehandeld heeft, mag schriftelijk of ter plaatse een bezwaarschrift indienen bij de Ombudsman van het Waalse Gewest.

Frédéric BOVESSE, Ombudsman van het Waalse Gewest, rue Lucien Namèche, 54, 5000 NAMEN. E-mail : courrier@médiateur.wallonie.be ; Site : http://mediateur.wallonie.be/ ; Tél : 081/32.19.11 - Fax : 081/32.19.00 Gratis nummer : IN TE VULLEN DOOR DE AANVRAGER Formulier voor de indiening van een aanvraag voor het verkrijgen van een erfgoedcertificaat met het oog op het onderhoud en de restauratie van een beschermd goed 1. DE EIGENAAR .. Privé .. Overheid De heer/mevrouw/maatschappij/andere (+ contactpersoon) . . . . .

Adres : . . . . .

Postcode : . . . . . Gemeente : . . . . .

Plaats : . . . . .

Provincie : .. Waals-Brabant .. Henegouwen .. Luik .. Luxemburg ..

Namen Tel : . . . . . Fax : . . . . . GSM : . . . . .

E-mail : . . . . . 2. DE AANVRAGER : (wordt enkel ingevuld als de aanvrager verschilt van de eigenaar) .. Privé .. Overheid De heer/mevrouw/maatschappij/andere (+ contactpersoon) Adres : . . . . .

Postcode : . . . . . Gemeente : . . . . .

Plaats : . . . . .

Provincie : .. Waals-Brabant .. Henegouwen .. Luik .. Luxemburg ..

Namen Tel : . . . . . Fax : . . . . . GSM : . . . . .

E-mail : . . . . . 3. GOED WAARVOOR DE AANVRAAG WORDT INGEDIEND : Adres : .. . . .

Huidige benaming (indien gekend) . . . . .

Eventuele vorige benaming (indien gekend) . . . . .

Postcode : . . . . . Gemeente : . . . . .

Plaats : . . . . . Gehucht : . . . . .

Provincie : .. Waals-Brabant .. Henegouwen .. Luik .. Luxemburg ..

Namen 4. VOORWERP VAN DE AANVRAAG EN VOORSTELLEN VAN TUSSENKOMSTEN 4.1. Doel(en) van de onderhouds- of restauratiewerken (indien u meer plaats nodig hebt, een bijlage bijvoegen) . . . . . 4.2. Nauwkeurige omschrijving van de eventuele vastgestelde schade : . . . . . 4.3. Werden er reeds subsidies of premies voor het monument uitbetaald? .. JA .. NEE

Indien ja, data

.. Onderhoud : . . . . .

.. Restauratie : . . . . .

.. Klein volkspatrimonium van Wallonië : . . . . .

.. Premies : . . . . .


5. DOCUMENTEN DIE VERPLICHT BIJ DEZE AANVRAAG MOETEN WORDEN GEVOEGD 1.Een document waaruit blijkt dat de aanvrager eigenaar is van het goed of dat hij de instemming van de eigenaar heeft gekregen, en het nummer van het betrokken kadastrale perceel. 2. Een elektronische fotoreportage (op cd-rom) om het goed in zijn context te kunnen plaatsen en het voorwerp van de aanvraag beter te kunnen vatten (minstens vijf beelden).3. Grafische documenten : a) voor de beschermde monumenten en de monumenten opgenomen op de lijst van het uitzonderlijke vastgoed : de plattegronden van de bestaande toestand (in voorkomend geval, bovenaanzicht en opgaande muren van de betrokken gevels).b) voor de goeden opgenomen op de lijst van het uitzonderlijke vastgoed, uitgezonderd de monumenten : - een situatieplan waarop de omtrek van het goed met het voorwerp van de aanvraag wordt opgenomen, binnen zijn al dan niet bebouwde context; - een plattegrond waaruit blijkt op welke wijze het voorwerp van de aanvraag van het goed deel uitmaakt; - een plattegrond met de grote lijnen van de structuurgevende elementen, voor de parken en tuinen 1. de plattegronden van de bestaande toestand (in voorkomend geval, bovenaanzicht en opgaande muren van de betrokken gevels).2. De gezondheidstoestand van het goed, overeenkomstig artikel 212 van het Wetboek indien de aanvraag betrekking heeft op een beschermd monument.3. Naam en adresgegevens van de door de bouwheer aangewezen projectontwerper, behalve als de overwogen werken noch het buiten- noch het binnenaanzicht van het goed, noch de kenmerken die de beschermingsmaatregelen verantwoorden, of het met laatstgenoemde gesloten contract wijzigen. Het dossier wordt als volledig beschouwd indien het alle inlichtingen en documenten waarom bij dit document verzocht wordt, bevat.

Te . . . . ., op . . . . .

Handtekening van de aanvrager IN TE VULLEN DOOR HET BESTUUR

Nr van het dossier :

FM

Te richten aan : AFDELING ERFGOED Rue des Brigades d'Irlande, 1 5100 JAMBES

FT

Datum van ontvangst door directie

Code SYGED

Code UCP-LCP


BIJLAGE 16 : NOTULEN (MODEL) MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Erfgoed Afdeling Erfgoed

Rue des Brigades d'Irlande,1 5100 JAMBES

E R F G O E D C E R T I F I C A A T Model voor notulen vergadering van begeleidingscomité


Besluit van de Waalse Regering van 20 januari 2009.

Notulen nr. ...

Doel : Referentie bestuur : Klasseringsbesluit : datum/data : Vergadering ter plaatse in aanwezigheid van :

Aanvrager :


Projectontwerper

GEMEENTEBESTUUR

C.R.M.S.F. Waals Gewest

Instituut Waals ERFGOED


Verontschuldigd

Uitgenodigd(en)


Agenda : ...ste vergadering van het erfgoedcertificaat of samenvattende vergadering Doel van de werken (zie indiening van de aanvraag) Voorafgaandelijke onderzoeken ( Er is geen enkel voorafgaandelijk onderzoek nodig om het dossier van de werken uit te werken. ( De volgende voorafgaandelijke onderzoeken zijn noodzakelijk om het goed te kennen en het dossier uit te werken.

Elk onderzoek moet besloten worden door het begeleidingscomité en gedetailleerd verantwoord worden. ( Overige (nader te bepalen) Stukken overgemaakt als bijlage bij de oproeping ( Geen enkel document ( De uitslagen van de eventuele voorafgaandelijke onderzoeken ( Overige Stukken overgemaakt tijdens de vergadering Eén exemplaar van elk document moet overgemaakt worden aan elke partij die in het begeleidingscomité vertegenwoordigd is. ( Geen enkel document (Bestuurlijk en technisch bestek (Bestuurlijk bestek ( Technisch bestek ( Schetsen ( Voorontwerp ( Plattegronden en details ( Opmetingsstaten (samenvattend en ramend) ( De uitslagen van de eventuele voorafgaandelijke onderzoeken ( Overige Notulen van de vergadering (samenvattend weergeven : de besproken onderwerpen, de items met beslissing, de items met (uitgestelde) beslissing, en de te bespreken punten.

Beslissingen Planning De eerstvolgende vergadering wordt belegd voor...

Dit document wordt via zending aan alle leden van het begeleidingscomité gericht.

Elke opmerking op de inhoud ervan wordt via zending gericht aan alle leden van het begeleidingscomité; de zending moet toekomen binnen de vijftien dagen te rekenen van de ontvangst van de notulen van de vergadering. Als die termijn eenmaal verstreken is, wordt de inhoud van deze notulen geacht zonder voorbehoud goedgekeurd te zijn.

Datum en ondertekening (van het bestuur : voor de eerste vergadering van het comité, van de aanvrager in de overige gevallen) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 29 januari 2009 ter vervanging van de bepalingen betreffende het erfgoedcertificaat.

Namen, 29 januari 2009.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling A. ANTOINE De Minister van Economie, Tewerkstelling en Buitenlandse Handel en Patrimonium, J.-C. MARCOURT

^