Etaamb.openjustice.be
Decreet van 01 februari 2012
gepubliceerd op 15 maart 2012

Decreet tot wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2012029110
pub.
15/03/2012
prom.
01/02/2012
ELI
eli/decreet/2012/02/01/2012029110/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

1 FEBRUARI 2012. - Decreet tot wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs (1)


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

Artikel 1.In artikel 8, § 5 van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals vervangen bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten, wordt een lid ingevoegd tussen het eerste lid en het tweede lid, luidend als volgt : « Dit type onderwijs kan verstrekt worden ongeacht de verblijfplaats van de leerling tijdens zijn ziekte- of herstelperiode. »

Art. 2.In hoofdstuk II van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs wordt een artikel 8ter ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 8ter.Er kan een gespecialiseerd onderwijs georganiseerd worden voor leerlingen met zware lichamelijke handicaps waarbij hun autonomie ernstig belemmerd wordt en voor wie de verzorgings- en verplegingshandelingen belangrijk zijn maar die over de intellectuele capaciteiten beschikken waardoor ze toegang krijgen tot de schoolopleidingen dankzij zeer specifieke orthopedagogische middelen, en dit in de types 4, 5, 6 en 7 van het gespecialiseerd onderwijs onder de volgende voorwaarden : 1° Naast het verslag vermeld in artikel 12, § 1, moet voor de oriëntatie van de leerling een document verleend worden dat conform is aan het model vastgesteld door de Regering en opgesteld door een psycho-medisch-sociaal centrum, door een dienst voor school- en beroepsoriëntatie of door elke andere instelling die dezelfde waarborgen verleent inzake school- of beroepsoriëntatie en die georganiseerd, gesubsidieerd of erkend is door de Franse Gemeenschap. Een lijst van die instellingen wordt jaarlijks opgesteld door de Regering en aan de instituten, inrichtingen en scholen voor gespecialiseerd onderwijs alsook aan de adviescommissies voor gespecialiseerd onderwijs meegedeeld. 2° Na voorafgaande raadpleging van het basisoverlegcomité van de onderwijsinstellingen georganiseerd door de Franse Gemeenschap, van de plaatselijke paritaire commissie van de inrichtingen voor officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap of van de plaatselijke overleginstanties, of bij gebreke hieraan, van de vakverenigingen van de inrichtingen voor vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.3° Het gespecialiseerd onderwijs aangepast aan de leerlingen met zware lichamelijke handicaps waarbij hun autonomie ernstig belemmerd wordt en voor wie de verzorgings- en verplegingshandelingen belangrijk zijn maar die over de intellectuele capaciteiten beschikken waardoor ze toegang krijgen tot de schoolopleidingen dankzij zeer specifieke orthopedagogische middelen is bestemd voor de leerlingen voor wie het multidisciplinaire onderzoek bedoeld in artikel 12, § 1, 1°, gebaseerd op het verslag van een neuroloog of een orthopedist of van iemand gespecialiseerd in de functionele revalidatie, een diagnose van zware pathologie heeft gesteld, bepaald door een centrale neurologische aandoening met een uitgebreid motorische stoornis.»

Art. 3.In artikel 12 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° § 1, eerste lid, wordt aangevuld als volgt : « behoudens afwijking verleend door de Regering op voorstel van de Adviesraad belast met de problematiek gebonden aan de integratie voor de bepalingen bedoeld in de artikelen 133, § 5, en 147bis of op voorstel van de Algemene Raad voor de bepalingen bedoeld in de artikelen 133, § 4, en 147, tweede lid »;2° In het tweede lid worden de woorden « Het inschrijvingsverslag geeft aanleiding tot het opmaken van een getuigschrift en een bewijsprotocol.De Regering bepaalt het model van het getuigschrift en het bewijsprotocol. » ingevoegd vóór de woorden « Dit verslag wordt opgesteld : ».

Art. 4.In artikel 20, derde lid, van hetzelfde decreet, zoals vervangen bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten worden de woorden « en voor de aangepaste pedagogieën zoals bedoeld in artikel 8bis, eerste lid en artikel 8ter, eerste lid » ingevoegd tussen de woorden « In het onderwijs van type 4 » en de woorden « kan de Regering, volgens de nadere regels. »

Art. 5.Artikel 35 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 8 maart 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2007 pub. 05/06/2007 numac 2007029052 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst, de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, de cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en betreffende het statuut van de personeelsleden van de algemene inspectiedienst en van de pedagogische adviseurs type decreet prom. 08/03/2007 pub. 03/07/2007 numac 2007201835 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen met het oog op de regularisatie van de inschrijvingen en van de veranderingen van school in het leerplichtonderwijs sluiten, wordt aangevuld met 3° en 4°, luidend als volgt : « 3°. Voor de types 1, 2, 3, 4, 6, 7 en 8, ingeval van de programmering van een vestigingsplaats of een type onderwijs, wordt het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen op 30 september in de nieuwe vestigingsplaats of het nieuwe type onderwijs, toegevoegd aan de telling van leerlingen op 15 januari van het vorige schooljaar.

Dit nieuwe totaal geldt als referentie bij de controle van de verandering van de schoolbevolking van 30 september bedoeld in artikel 36, § 1.

Deze maatregel geldt enkel voor het jaar van de programmering.

Deze berekeningswijze heeft geen betrekking op de leerlingen die al meegeteld werden op 15 januari in de inrichting waarvan de programmering van een vestigingsplaats of een type onderwijs afhangt. 4° Voor het type 5, ingeval van programmering van een vestigingsplaats, wordt de gemiddelde aanwezigheid van de leerlingen van de nieuwe vestigingsplaats tijdens de eerste 30 dagen te rekenen vanaf het begin van het schooljaar, toegevoegd aan de telling van de leerlingen op 15 januari van het vorige schooljaar. Dit nieuwe totaal dient als referentie bij de controle van de verandering van de schoolbevolking op 30 september bedoeld in artikel 36, § 1.

Deze maatregel geldt enkel voor het jaar van de programmering.

In de gevallen bedoeld in 3° en 4° wordt het lestijdenpakket berekend op basis van het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen in de school op 30 september van het lopende schooljaar. De aldus berekende omkadering is van toepassing voor het jaar van de programmering.

Art. 6.In hoofdstuk IV, afdeling 10, van hetzelfde decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten, wordt een artikel 41bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 41bis.De weddeschaal van directeur gespecialiseerd basisonderwijs wordt toegekend als volgt : - Van 1 tot 19 leerlingen, de weddeschaal van schoolhoofd van 1 tot 3 klassen; (barema 177) - Van 20 tot 39 leerlingen, de weddeschaal van schoolhoofd van 4 tot 6 klassen; (barema 178) - Van 40 tot 59 leerlingen, de weddeschaal van schoolhoofd van 7 tot 9 klassen; (barema 179) - Vanaf 60 leerlingen, de weddeschaal van schoolhoofd van 10 klassen en meer (barema 180) ».

Art. 7.In hoofdstuk IV, afdeling 10, van hetzelfde decreet, wordt een artikel 41ter ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 41ter.Voor de toepassing van de artikelen 41 en 41bis worden de leerlingen in totale vaste integratie berekend voor het bepalen van de onderwijsopdracht en voor het bepalen van de baremaschaal van de schooldirecteur. »

Art. 8.In hoofdstuk IV, afdeling 10, van hetzelfde decreet wordt een artikel 44bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 44bis.Na voorafgaande raadpleging van het basisoverlegcomité van de onderwijsinstellingen georganiseerd door de Franse Gemeenschap, van de plaatselijke paritaire commissie van de inrichtingen voor officieel onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap of van de plaatselijke overleginstanties, of bij gebreke hieraan, van de vakverenigingen van de inrichtingen voor vrij onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, kunnen ten hoogste vierentwintig lestijden-leerkracht bestemd worden voor een bijkomende omkadering, naar rata van het equivalent van een betrekking met halftijdse of volledige prestaties van een studiemeester-opvoeder of maatschappelijk assistent om te zorgen voor een opvoedkundige en maatschappelijke omkadering indien, en alleen indien, deze aftrekking geen terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking of geen gedeeltelijk opdrachtverlies tot gevolg heeft.

De overdracht van lestijden-leerkracht bedoeld in het eerste lid houdt op facultatief te zijn voor de inrichting die gedurende drie opeenvolgende schooljaren er gebruik van heeft gemaakt om een bijkomend ambt van studiemeester-opvoeder of maatschappelijk assistent met halftijdse of volledige prestaties in te richten.

Het tweede lid houdt op van toepassing te zijn op het ambt maatschappelijk assistent of studiemeester-opvoeder wanneer het betrokken personeelslid op rustpensioen wordt gesteld, zijn ontslag indient of een verandering van aanstelling of een mutatie geniet.

Voor de toepassing van de statutaire bepalingen wordt er, in geen enkel geval, een verschil gemaakt tussen de studiemeesters - opvoeders en/of de maatschappelijke assistenten naargelang het ambt dat zij uitoefenen, ingericht of gesubsidieerd werd krachtens het tweede lid of krachtens de hoofdstukken VI of VII van dit decreet.

Er kan geen benoeming of werving in vast verband toegekend worden in een betrekking met halftijdse of volledige prestaties opgericht op basis van het eerste lid. »

Art. 9.In artikel 57, 5°, van hetzelfde decreet, worden de woorden « eind juni wanneer hij acht dat de nodige vaardigheden inzake wiskunde en de Franse taal verworven werden » vervangen door de woorden « volgens de nadere regels bedoeld in het decreet van 2 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/06/2006 pub. 23/08/2006 numac 2006202467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs sluiten betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs ».

Art. 10.Artikel 75 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een zesde lid, luidend als volgt : « De leerlingen in totale vaste integratie worden meegeteld voor het bepalen van de onderwijsopdracht van schooldirecteur. Voor deze berekening worden de leerlingen die in aanmerking komen voor de vormen 1, 2, 3 en 4 met 1 vermenigvuldigd. »

Art. 11.In artikel 80, § 3, 1°, van hetzelfde decreet worden de woorden « in elke onderwijsvorm » ingevoegd tussen de woorden « voor iedere leerling » en de woorden « een individueel leerplan ».

Art. 12.Artikel 87 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 8 maart 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/03/2007 pub. 05/06/2007 numac 2007029052 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst, de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, de cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en betreffende het statuut van de personeelsleden van de algemene inspectiedienst en van de pedagogische adviseurs type decreet prom. 08/03/2007 pub. 03/07/2007 numac 2007201835 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen met het oog op de regularisatie van de inschrijvingen en van de veranderingen van school in het leerplichtonderwijs sluiten, wordt aangevuld met 3° en 4°, luidend als volgt : « 3°. Voor de types 1, 2, 3, 4, 6 en 7, ingeval van de programmering van een vestigingsplaats, een onderwijsvorm of een sector, wordt het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen op 30 september in de nieuwe vestigingsplaats, in de nieuwe onderwijsvorm of in de nieuwe sector, berekend met de leerlingen op 15 januari van het vorige schooljaar.

Dit nieuwe totaal geldt als referentie bij de controle van de verandering van de schoolbevolking van 30 september bedoeld in artikel 88, § 1.

Deze maatregel geldt enkel voor het jaar van de programmering.

Deze berekeningswijze heeft geen betrekking op de leerlingen die al meegeteld werden op 15 januari in de inrichting waarvan de programmering van een vestigingsplaats, van een onderwijsvorm of een sector afhangt. 4° Voor het type 5, ingeval van programmering van een vestigingsplaats of van een onderwijsvorm, wordt de gemiddelde aanwezigheid van de leerlingen van de nieuwe vestigingsplaats of de nieuwe onderwijsvorm tijdens de eerste 30 dagen te rekenen vanaf het begin van het schooljaar toegevoegd aan de telling van de leerlingen van 15 januari van het vorige schooljaar.Dit nieuwe totaal dient als referentie bij de controle van de verandering van de schoolbevolking op 30 september bedoeld in artikel 88, § 1.

Deze maatregel geldt enkel voor het jaar van de programmering.

In de gevallen bedoeld in 3° en 4° wordt het lestijdenpakket berekend op basis van het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen in de school op 30 september van het lopende schooljaar. De aldus berekende omkadering is van toepassing voor het jaar van de programmering. »

Art. 13.In artikel 96 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° In het eerste lid worden de woorden « halftijdse » ingevoegd tussen de woorden « naar rata van het equivalent van een betrekking met » en de woorden « en volledige dagtaak van studiemeester-opvoeder »;wordt het woord « instanties » vervangen door het woord « organen »; 2° In het tweede lid worden de woorden « halftijdse of » ingevoegd tussen de woorden « een betrekking met » en de woorden « volledige dagtaak van studiemeester - opvoeder of maatschappelijk assistent »;3° Het laatste lid wordt vervangen als volgt : « Een benoeming of aanwerving in vast verband kan slechts toegekend worden voor een betrekking met halftijdse of volledige prestaties opgericht op basis van artikel 1 ».

Art. 14.In het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs wordt een artikel 104bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 104bis.1° Voor de types 1, 2, 3, 4, 6 en 7, ingeval van de programmering van een vestigingsplaats, een onderwijstype, een onderwijsvorm of een sector, wordt het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen op 30 september in de nieuwe vestigingsplaats, in het nieuwe onderwijstype, in de nieuwe onderwijsvorm of in de nieuwe sector, berekend met de leerlingen op 15 januari van het vorige schooljaar.

Dit nieuwe totaal geldt als referentie bij de controle van de verandering van de schoolbevolking op 30 september bedoeld in artikel 105, eerste lid. Deze maatregel geldt enkel voor het jaar van de programmering.

Deze berekeningswijze heeft geen betrekking op de leerlingen die al meegeteld werden op 15 januari in de inrichting waarvan de programmering van een vestigingsplaats, van een onderwijstype, van een onderwijsvorm of een sector afhangt. 2° Voor het type 5, ingeval van programmering van een vestigingsplaats of van een onderwijsvorm, wordt de gemiddelde aanwezigheid van de leerlingen van de nieuwe vestigingsplaats of de nieuwe onderwijsvorm tijdens de eerste 30 dagen te rekenen vanaf het begin van het schooljaar toegevoegd aan de telling van de leerlingen op 15 januari van het vorige schooljaar. Dit nieuwe totaal dient als referentie bij de controle van de verandering van de schoolbevolking op 30 september bedoeld in artikel 105, eerste lid. Deze maatregel geldt enkel voor het jaar van de programmering.

In de gevallen bedoeld in 1° en 2° wordt het lestijdenpakket berekend op basis van het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen in de school op 30 september van het lopende schooljaar. De aldus berekende omkadering is van toepassing voor het jaar van de programmering. »

Art. 15.In het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs wordt een artikel 113bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 113bis.1° Voor de types 1, 2, 3, 4, 6 en 7, ingeval van de programmering van een vestigingsplaats, een onderwijstype, een onderwijsvorm of een sector, wordt het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen op 30 september in de nieuwe vestigingsplaats, in het nieuwe onderwijstype, in de nieuwe onderwijsvorm of in de nieuwe sector, berekend met de leerlingen op 15 januari van het vorige schooljaar. Dit nieuwe totaal geldt als referentie bij de controle van de verandering van de schoolbevolking op 30 september bedoeld in artikel 117, eerste lid. Deze maatregel geldt enkel voor het jaar van de programmering.

Deze berekeningswijze heeft geen betrekking op de leerlingen die al meegeteld werden op 15 januari in de inrichting waarvan de programmering van een vestigingsplaats, een onderwijstype, een onderwijsvorm of een sector afhangt. 2° Voor het type 5, in geval van programmering van een vestigingsplaats of van een onderwijsvorm, wordt de gemiddelde aanwezigheid van de leerlingen van de nieuwe vestigingsplaats of de nieuwe onderwijsvorm tijdens de eerste 30 dagen te rekenen vanaf het begin van het schooljaar toegevoegd aan de telling van de leerlingen van 15 januari van het vorige schooljaar.Dit nieuwe totaal dient als referentie bij de controle van de verandering van de schoolbevolking op 30 september bedoeld in artikel 117, eerste lid. Deze maatregel geldt enkel voor het jaar van de programmering.

In de gevallen bedoeld in 1° en 2° wordt het lestijdenpakket berekend op basis van het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen in de school op 30 september van het lopende schooljaar. De aldus berekende omkadering is van toepassing voor het jaar van de programmering. »

Art. 16.Artikel 116, § 1, van hetzelfde decreet wordt aangevuld als volgt : « Voor de afrekening/boeking van de leerlingen die behoren tot het onderwijs van type 5, zal het aantal leerlingen bepaald worden door de gemiddelde aanwezigheid van de regelmatige leerlingen tijdens het vorige jaar als dit soort onderwijs tijdens deze duur georganiseerd werd. »

Art. 17.In artikel 125 van hetzelfde decreet, zoals aangevuld bij het decreet van 26 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/03/2009 pub. 10/07/2009 numac 2009029291 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen inzake het alternerend onderwijs, het gespecialiseerd onderwijs en het onderwijs voor sociale promotie sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) in 6° worden de woorden « aan de jeugdrechtbank » vervangen door de woorden « aan de Regering »;b) in 7° wordt het woord « gespecialiseerd » ingevoegd tussen de woorden « van het » en het woord « onderwijs » Art.18. In artikel 127 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) 1° wordt vervangen als volgt : « 1° het gezinshoofd of de wettelijke verantwoordelijke verzoeken zich aan te melden voor de bovenvermelde commissie om zijn standpunt te laten horen;die zich door een raadsman van zijn keuze zal mogen laten bijstaan »; b) in het laatste lid worden de woorden « en zal, in voorkomend geval, de zaak naar de jeugdrechtbank kunnen verwijzen » opgeheven.

Art. 19.In artikel 128, vijfde lid, van hetzelfde decreet, zoals aangevuld bij het decreet van 26 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 26/03/2009 pub. 10/07/2009 numac 2009029291 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen inzake het alternerend onderwijs, het gespecialiseerd onderwijs en het onderwijs voor sociale promotie sluiten worden de woorden « aan de bevoegde jeugdrechtbank » vervangen door de woorden « aan de Regering die alle nodige maatregelen neemt om de opleiding van het kind te waarborgen. »

Art. 20.Artikel 132 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten en aangevuld bij het decreet van 13 januari 2011, wordt aangevuld met een § 5, luidend als volgt : « § 5. De betrekkingen ingericht overeenkomstig § 2 kunnen aanleiding geven tot de benoeming of de aanwerving in vast verband. »

Art. 21.In artikel 133 van hetzelfde decreet, zoals aangevuld bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° In paragraaf 1 wordt een vierde lid ingevoegd luidend als volgt : « De totale permanente integratie in het gewoon onderwijs is ook toegankelijk voor de leerlingen ingeschreven in een school voor gewoon onderwijs die cursussen inricht in taalbadonderwijs in de gebarentaal in tweetalige klassen Frans-Gebarentaal op de datum van 15 januari vóór het schooljaar waarvoor de integratie wordt aangevraagd in een school voor gewoon onderwijs die geen cursussen inricht in taalbadonderwijs in de gebarentaal in tweetalige klassen Frans-Gebarentaal.Voor de aangepaste begeleiding zal door een personeelslid van een school voor gespecialiseerd onderwijs van type 7 belast met taalbadonderwijs in de gebarentaal gezorgd worden. »; 2° in paragraaf 4, eerste lid, worden de woorden « die behoort tot het niveau van het gespecialiseerd kleuteronderwijs » vervangen door de woorden « die behoort tot het niveau van het gespecialiseerd kleuter- of lager onderwijs »;3° in paragraaf 4, eerste lid worden de woorden « in een school die een ander type gespecialiseerd onderwijs organiseert dan dat vermeld op het oriëntatieattest » vervangen door de woorden « in een school die een ander type gespecialiseerd kleuter- of lager onderwijs organiseert dan dat vermeld op het oriëntatieattest »;4° Er wordt een paragraaf 5, luidend als volgt, ingevoegd : « § 5.De Regering kan, na met redenen omkleed advies van de Adviesraad belast met de problemen die verband houden met de integratie, binnen het kader van een integratie, de inschrijving van een leerling toelaten die behoort tot het niveau van het gespecialiseerd kleuter- of lager onderwijs in een school die een ander type gespecialiseerd onderwijs organiseert dan dat vermeld op het oriëntatieattest van de leerling wanneer ze vaststelt dat een aanbod van gespecialiseerd onderwijs beschikbaar is op redelijke afstand, zoals bepaald in artikel 4 van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, en dat één of meerdere partners van de integratie aan de integratie weigert deel te nemen.

In het kader van een totale permanente integratie geniet de gespecialiseerde school die aanvaardt om aan het project deel te nemen, begeleidingslestijden bedoeld in artikel 132. »

Art. 22.Artikel 134 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 10 februari 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/02/2011 pub. 25/02/2011 numac 2011029084 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs en onderwijs voor sociale promotie sluiten, wordt aangevuld met een vijfde lid, luidend als volgt : « Indien het overleg op een ongunstig advies uitloopt, zal elke partner die niet akkoord ging schriftelijk zijn stelling met redenen omkleden bij het inrichtingshoofd in het onderwijs ingericht door de Franse Gemeenschap of bij de Inrichtende Macht van de school voor gespecialiseerd onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. »

Art. 23.In artikel 135, tweede lid, van hetzelfde decreet, worden de woorden « door het bestuur of de inrichtende macht van de inrichting voor gewoon onderwijs » vervangen door de woorden « door het bestuur, in het onderwijs ingericht door de Franse Gemeenschap, of de inrichtende macht, in het gesubsidieerd onderwijs, van de inrichting voor gewoon onderwijs ».

Art. 24.Artikel 141 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een lid luidend als volgt : « Elke weigering tot verlenging dient met redenen omkleed te worden en aan de Regering toegestuurd te worden. »

Art. 25.In artikel 143, derde lid, van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « Om uitzonderlijk ernstige redenen » worden vervangen door de woorden « wegens uitzonderlijke omstandigheden »;2° de woorden « kan de Regering, bij een met redenen omklede beslissing, « worden vervangen door de woorden « kan de Regering, na een met redenen omkleed advies van de Adviesraad belast met de problemen die verband houden met de integratie, bij een met redenen omklede beslissing, ».

Art. 26.In artikel 147, van hetzelfde decreet, zoals vervangen bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten en gewijzigd bij het decreet van 13 januari 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid worden de woorden « kan, in het kader van een totale tijdelijke inschakeling » vervangen door de woorden « kan, enkel in het kader van een totale tijdelijke inschakeling;2° in het tweede lid worden de woorden « de inschrijving van een leerling die onder het kleuterniveau van het gespecialiseerd onderwijs ressorteert toelaten in een school die een ander onderwijstype inricht als dat vermeld op het oriëntatieattest van de leerling » vervangen door de woorden « de inschrijving van een leerling die onder het gespecialiseerd kleuter- of lager onderwijs ressorteert toelaten in een school die een ander onderwijstype van gespecialiseerd kleuter- of lager onderwijs inricht als dat vermeld op het oriëntatieattest van de leerling »;3° het wordt met twee leden luidend als volgt aangevuld : « De gespecialiseerde school die aan het project aanvaardt deel te nemen geniet begeleidingslestijden opgebracht door het kencijfer betreffende het onderwijstype vermeld op het oriëntatieattest van de betrokken leerling.» « Indien het integratieproject onderbroken wordt, wordt de leerling naar een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs verwezen die het onderwijstype inricht vermeld op het oriëntatieattest. »

Art. 27.In het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, wordt een artikel 147bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 147bis.De Regering kan, na met redenen omkleed advies van de Adviesraad belast met de problemen die verband houden met de integratie, binnen het kader van een tijdelijke totale integratie, de inschrijving van een leerling toelaten die behoort tot het niveau van het gespecialiseerd kleuter- of lager onderwijs in een school die een ander type gespecialiseerd onderwijs organiseert dan dat vermeld op het oriëntatieattest van de leerling wanneer ze vaststelt dat een aanbod van gespecialiseerd onderwijs beschikbaar is op redelijke afstand, zoals bepaald in artikel 4 van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, en dat één of meerdere partners van de integratie aan de integratie weigert (weigeren) deel te nemen.

De gespecialiseerde school die aan het project aanvaardt deel te nemen geniet begeleidingslestijden opgebracht door het kencijfer betreffende het onderwijstype vermeld op het oriëntatieattest van de betrokken leerling.

Indien het integratieproject onderbroken wordt, wordt de leerling naar een inrichting voor gespecialiseerd onderwijs verwezen die het onderwijstype inricht vermeld op het oriëntatieattest. »

Art. 28.In artikel 148 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° Het eerste lid wordt met de volgende zin aangevuld : « De aldus opgerichte betrekkingen kunnen tot een benoeming of een werving in vast verband leiden.»; 2° In het eerste lid worden de woorden « het lestijdenpakket opgebracht door de leerling in de school » vervangen door de woorden « het gebruikbare lestijdenpakket van de school »;3° Het vierde lid wordt met de volgende zin aangevuld : « De aldus opgerichte betrekkingen kunnen tot een benoeming of een werving in vast verband leiden »;4° Het wordt met de volgende twee leden aangevuld : « In geval van nieuwe telling met een hoger resultaat van lestijdenpakket gedurende het jaar zoals bedoeld bij artikel 36, § 1, voor het basisonderwijs, en artikel 88, § 1, voor het secundair onderwijs, zullen de lestijden verkregen krachtens het vorige lid aan de Regering in functie van de door haar bepaalde nadere regels weder afgestaan worden.De Regering zal dit weder afgestane lestijdenpakket aan de scholen toekennen die de integratie toepassen bedoeld bij artikel 146 op het voorstel van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.

Wanneer beide partnerscholen van de integratie gelegen zijn op een grote afstand van elkaar, kan op het voorstel van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, een afwijking worden toegekend door de Regering in functie van de beschikbare begroting. De aldus opgerichte betrekkingen kunnen niet tot een benoeming of een werving in vast verband leiden. »

Art. 29.Artikel 150 van hetzelfde decreet, zoals vervangen bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten en gewijzigd bij het decreet van 10 februari 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/02/2011 pub. 25/02/2011 numac 2011029084 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse bepalingen inzake leerplichtonderwijs en onderwijs voor sociale promotie sluiten, wordt met een vijfde lid, luidend als volgt, aangevuld : « Indien het overleg op een ongunstig advies uitloopt, zal elke partner die niet akkoord ging schriftelijk zijn stelling met redenen omkleden bij het inrichtingshoofd in het onderwijs ingericht door de Franse Gemeenschap of bij de Inrichtende Macht van de school voor gespecialiseerd onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. »

Art. 30.Artikel 156 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 5 februari 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/02/2009 pub. 10/04/2009 numac 2009029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs en de opvang van kinderen en adolescenten met specifieke behoeften in het leerplichtonderwijs type decreet prom. 05/02/2009 pub. 18/03/2009 numac 2009029140 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van het decreet van 27 februari 2003 betreffende de radio-omroep en van het decreet van 9 januari 2003 betreffende de doorzichtigheid, de autonomie en de controle in verband met de overheidsinstellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten, wordt aangevuld met een derde lid luidend als volgt : « In uitzonderlijke omstandigheden, kan de Regering, bij een met redenen omkleed advies van de Adviesraad belast met de problemen in verband met de integratie, een einde stellen aan de integratie, en de terugkeer met voltijdse prestatie van de leerling in het gespecialiseerd onderwijs gedurende het schooljaar toelaten. »

Art. 31.In hoofdstuk X van hetzelfde decreet wordt een afdeling 4, met een artikel 158bis, luidend als volgt, ingevoegd : « Afdeling 4. - Over de adviesraad belast met de problemen die met de integratie verband houden

Artikel 158bis.- § 1. Er wordt een Adviesraad belast met de problemen die met de integratie van leerlingen met specifieke behoeften in het gewoon onderwijs verband houden opgericht, hierna de « Adviesraad ». § 2. De Adviesraad heeft tot opdracht een met redenen omkleed advies aan de Regering te verlenen : 1° met toepassing van artikel 133, § 5, of van artikel 147bis;2° met toepassing van artikel 143, derde lid, of artikel 156, derde lid. § 3. Om zijn advies te verlenen kan de Adviesraad de betrokken partners horen en een afschrift bekomen van het protocol of elk document betreffende het dossier. § 4. De Adviesraad wordt samengesteld uit : - de coördinerend inspecteur-generaal van het gespecialiseerd onderwijs en diens afgevaardigde. Hij heeft een raadgevende stem. - Zes werkende leden aangesteld door de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.

Voor elk werkend lid zijn er twee plaatsvervangende leden. Enkel één plaatsvervangend lid zetelt in afwezigheid van het werkend lid.

De werkende en plaatsvervangende leden worden prioritair gekozen onder de leden van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs en de Hoge raad voor het gespecialiseerd onderwijs. Voor de aanwijzing van de werkende en plaatsvervangende leden wordt voor het evenwicht gezorgd tussen de aarden en de niveaus van het gespecialiseerd onderwijs.

De leden houden op zitting te hebben in het Adviesraad op het einde van het mandaat van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs en de Hoge raad voor het gespecialiseerd onderwijs. § 5. De Adviesraad kiest een Voorzitter uit zijn midden, onder de zes werkende leden aangewezen door de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs.

Het mandaat van de Voorzitter van de Adviesraad bedraagt twee jaar.

Bij elke vernieuwing van dit mandaat is er een inversie van de onderwijsaarden voor het voorzitterschap van de Adviesraad. § 6. Ieder werkend lid bedoeld bij § 4, 2°, is stemgerechtigd.

De Adviesraad beraadslaagt enkel geldig als iedere aard en ieder niveau van het onderwijs vertegenwoordigd wordt. Voor alle beslissingen wordt getracht tot een consensus te komen. Bij gebreke daaraan wordt het advies bij de tweederde meerderheid genomen. Ieder advies bevat de melding van de stemmen en, desgevallend, een minoriteitnota. § 7. De Regering kiest de bestuursdienst waarvan het personeel met het secretariaat van de Adviesraad belast wordt. § 8. De leden van de Adviesraad hebben recht op de terugbetaling van hun reis- en verblijfskosten volgens de nadere regels die van toepassing zijn op de personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap. »

Art. 32.Artikel 169 van hetzelfde decreet, zoals aangevuld bij het decreet van 4 mei 2005Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/05/2005 pub. 24/08/2005 numac 2005029176 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende uitvoering van het Akkoordprotocol van 7 april 2004 tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de representatieve vakverenigingen binnen het Onderhandelingscomité van Sector IX en van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten - afdeling II sluiten, wordt aangevuld met een 8°, luidend als volgt : « 8° de werkende en plaatsvervangende leden van de Adviesraad belast met de problemen die met de integratie verband houden bedoeld bij artikel 158bis. »

Art. 33.In artikel 183 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) in paragraaf 1 wordt het punt 2° aangevuld met de woorden « en de types »; b) in paragraaf 2, a), worden de woorden « zoals die bij de laatste volkstelling werd berekend en vastgesteld door het Nationaal Instituut voor Statistieken » vervangen door de woorden « zoals die berekend werd door de recentste cijfers meegedeeld door de Federale Openbare Dienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie waaronder de dienst Statistics Belgium ressorteert ».

Art. 34.In artikel 200 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) in paragraaf 5, tweede lid, wordt het cijfer « 4, » toegevoegd na « de types »;b) in paragraaf 6, wordt het cijfer « 4, » ingelast tussen de « types » en de woorden « 6 en/of 7 ». HOOFDSTUK II. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 2 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/06/2006 pub. 23/08/2006 numac 2006202467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs sluiten betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs

Art. 35.In artikel 20, tweede lid, van het decreet van 2 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/06/2006 pub. 23/08/2006 numac 2006202467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs sluiten betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs, worden de woorden « toegankelijk voor de leerlingen van het gespecialiseerd lager onderwijs alsook, » vervangen door de woorden « toegankelijk voor de leerlingen van het gespecialiseerd lager en secundair onderwijs alsook, ». HOOFDSTUK III. - Bepalingen met betrekking tot het taalbadonderwijs en het gebarentaalbadonderwijs

Art. 36.Artikel 6ter van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 22 april 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs, onderwijs voor sociale promotie en niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, zoals ingevoegd bij het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten, wordt met een 3°, luidend als volgt, aangevuld : « 3° vanaf 1 september 2014 het bekwaamheidsbewijs vereist voor het ambt kleuteronderwijzer belast met taalbadonderwijs in de gebarentaal, bevat, naast de elementen bedoeld bij de vorige leden, een opleiding van 480 lestijden met als doel het verwerven van bevoegdheden inzake mondelinge - schriftelijke tweetaligheid, waarvan de inhoud door de Regering goedgekeurd wordt op voorstel van het Instituut voor de vorming tijdens de loopbaan. »

Art. 37.Artikel 7, 1ter, van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 22 april 1969 wordt aangevuld met het volgende lid : « vanaf 1 september 2014 het bekwaamheidsbewijs vereist voor het ambt kleuteronderwijzer belast met taalbadonderwijs in de gebarentaal, bevat, naast de elementen bedoeld bij de vorige leden, een opleiding van 480 lestijden met als doel het verwerven van bevoegdheden inzake mondelinge - schriftelijke tweetaligheid, waarvan de inhoud door de Regering goedgekeurd wordt op voorstel van het Instituut voor de vorming tijdens de loopbaan. »

Art. 38.Artikel 8, 2bis, van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 22 april 1969 wordt aangevuld met het volgende lid : « vanaf 1 september 2014 het bekwaamheidsbewijs vereist voor het ambt kleuteronderwijzer belast met taalbadonderwijs in de gebarentaal, bevat, naast de elementen bedoeld bij de vorige leden, een opleiding van 480 lestijden met als doel het verwerven van bevoegdheden inzake mondelinge - schriftelijke tweetaligheid, waarvan de inhoud door de Regering goedgekeurd wordt op voorstel van het Instituut voor de vorming tijdens de loopbaan. »

Art. 39.Artikel 9, 1ter, van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 22 april 1969 wordt aangevuld met het volgende lid : « vanaf 1 september 2014 het bekwaamheidsbewijs vereist voor het ambt kleuteronderwijzer belast met taalbadonderwijs in de gebarentaal, bevat, naast de elementen bedoeld bij de vorige leden, een opleiding van 480 lestijden met als doel het verwerven van bevoegdheden inzake mondelinge - schriftelijke tweetaligheid, waarvan de inhoud door de Regering goedgekeurd wordt op voorstel van het Instituut voor de vorming tijdens de loopbaan. »

Art. 40.In artikel 2 van het koninklijk besluit van 30 juli 1975 betreffende de voldoend geachte bekwaamheidsbewijzen in het gespecialiseerd voorschools- en lager onderwijs, worden de woorden « en 11bis » toegevoegd na de woorden « de bepalingen van de artikelen 2 tot 9 ». HOOFDSTUK IV. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 12 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/05/2004 pub. 21/06/2004 numac 2004029216 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende diverse maatregelen inzake de strijd tegen het vroegtijdig verlaten van de school, de uitsluiting en het geweld op school en, onder meer, de oprichting van het herscholings- en herintegratiecentrum van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 12/05/2004 pub. 23/06/2004 numac 2004029221 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de vaststelling van de schaarste en bepaalde Commissies in het buitengewoon of door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs sluiten betreffende diverse maatregelen inzake de strijd tegen het vroegtijdig verlaten van de school, de uitsluiting en het geweld op school

Art. 41.In artikel 1 van het decreet van 12 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/05/2004 pub. 21/06/2004 numac 2004029216 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende diverse maatregelen inzake de strijd tegen het vroegtijdig verlaten van de school, de uitsluiting en het geweld op school en, onder meer, de oprichting van het herscholings- en herintegratiecentrum van de Franse Gemeenschap type decreet prom. 12/05/2004 pub. 23/06/2004 numac 2004029221 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de vaststelling van de schaarste en bepaalde Commissies in het buitengewoon of door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs sluiten betreffende diverse maatregelen inzake de strijd tegen het afhaken van school, de uitsluiting en het geweld op school, zoals gewijzigd bij het decreet van 8 januari 2009, worden de woorden « het gewone secundair onderwijs » vervangen door de woorden « het gewone en gespecialiseerde secundair onderwijs ».

Art. 42.In artikel 41 van hetzelfde decreet worden de woorden « onder de vorm van lestijden-leerkracht » vervangen door de woorden « in de vorm van lestijden-leerkracht in het gewone onderwijs of van een lestijdenpakket in het gespecialiseerde onderwijs ».

Art. 43.In artikel 43, leden 2, 3 en 4 van hetzelfde decreet, worden de woorden « 12 extra lestijden-leerkracht » vervangen door de woorden « 12 extra lestijden-leerkracht in het gewone onderwijs of 12 extra lestijden in het lestijdenpakket in het gespecialiseerde onderwijs ». HOOFDSTUK V. - Opheffingsbepaling

Art. 44.Het ministerieel besluit van 1 augustus 1980 houdende bepaling van de inhoud en de bestemmelingen van het inschrijvingsverslag bedoeld bij artikel 5 van de wet van 6 juli 1970 betreffende het buitengewoon onderwijs, wordt op 1 september 2012 opgeheven.

Art. 45.Artikel 322 van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs wordt op 1 september 2012 opgeheven. HOOFDSTUK VI. - Inwerkingtreding

Art. 46.De artikelen 2, 5, 7, 10, 12, 14, 15, 16, 21, 26, 27 en 28 treden op 1 september 2012 in werking.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 1 februari 2012.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-president en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Financiën en Sport, A. ANTOINE De Minister van Hoger Onderwijs, J.-C. MARCOURT De Minister van Jeugd, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. F. LAANAN De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M.-D. SIMONET _______ Nota (1) Zitting 2011-2012 Stukken van het Parlement.- Ontwerp van decreet, nr. 302-1. - Commissieamendementen, nr. 302-2.- Verslag, nr. 302-3.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming.- Vergadering van 1 februari 2012.

^