Etaamb.openjustice.be
Decreet van 02 mei 2019
gepubliceerd op 17 september 2019

Decreet tot wijziging van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn in het kader van de vrijwillige samenvoeging van gemeenten en betreffende de installatie van de raden voor maatschappelijk welzijn

bron
waalse overheidsdienst
numac
2019204090
pub.
17/09/2019
prom.
02/05/2019
ELI
eli/decreet/2019/05/02/2019204090/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

2 MEI 2019. - Decreet tot wijziging van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn in het kader van de vrijwillige samenvoeging van gemeenten en betreffende de installatie van de raden voor maatschappelijk welzijn (1)


Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Dit decreet regelt een in artikel 128 van de Grondwet bedoelde aangelegenheid, overeenkomstig artikel 138 ervan.

Art. 2.In artikel 15 van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wordt paragraaf 2 vervangen door wat volgt: " § 2. Het mandaat van de leden van de Raad voor maatschappelijk welzijn begint te lopen op de dag van hun eedaflegging.

De installatievergadering vindt plaats op dezelfde dag als de installatievergadering van de gemeenteraad na afloop van de verkiezing van rechtswege bedoeld in artikel 12.".

Art. 3.In dezelfde wet, wordt een hoofdstuk XIIter ingevoegd, met als opschrift "Gevolgen van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten ten opzichte van de OCMW's van de samengevoegde gemeenten".

Art. 4.In hoofdstuk XIIter, ingevoegd bij artikel 3, wordt een afdeling 1 ingevoegd, met het opschrift "Begripsomschrijvingen".

Art. 5.Afdeling 1, ingevoegd bij artikel 4, wordt aangevuld met een artikel 135decies, luidend als volgt: "

Art. 135decies.Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt verstaan onder: 1° samenvoegingsdecreet: het decreet op basis waarvan de gemeenten worden afgeschaft en een nieuwe gemeente wordt opgericht waarvan de grenzen worden vastgesteld;2° de datum van de samenvoeging: de eerste maandag van december na de verkiezingen overeenkomstig artikel L4124-1, § 1;3° samen te voegen gemeenten: de gemeenten die een princiepsbeslissing tot samenvoeging hebben genomen en die beslissing bij de Regering hebben ingediend;4° samengevoegde gemeenten: de oorspronkelijke gemeenten, bedoeld in het "decreet samenvoeging";5° de nieuwe gemeente: de opgerichte gemeente krachtens het "decreet samenvoeging";6° samen te voegen OCMW's: de openbare centra voor maatschappelijk welzijn die de samen te voegen gemeenten bedienen;7° samengevoegde OCMW's: de openbare centra voor maatschappelijk welzijn die de samengevoegde gemeenten bedienen; 8° nieuw OCMW: het openbare centrum voor maatschappelijk welzijn dat de nieuwe gemeenten bedient.".

Art. 6.In hoofdstuk XIIter, ingevoegd bij artikel 3, wordt een afdeling 2 ingevoegd, met als opschrift "Algemene bepalingen".

Art. 7.Afdeling 2, ingevoegd bij artikel 6, wordt aangevuld met een artikel 135undecies, luidend als volgt: "

Art. 135undecies.De samenvoeging van gemeenten heeft van rechtswege bij elke nieuwe gemeente de oprichting van een nieuw OCMW tot gevolg.

De openbare centra voor maatschappelijk welzijn van de samengevoegde gemeenten worden opgeheven op de samenvoegingsdatum.".

Art. 8.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel 135duodecies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135duodecies.De Raden voor maatschappelijk welzijn wijzen in onderling een van de directeurs-generaal van het OCMW aan die optreedt als coördinerend directeur-generaal OCMW van de samenvoeging op ambtelijk niveau en die ook de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen krachtens dit hoofdstuk. De directeurs-generaal van de andere betrokken OCMW's staan hem in zijn opdrachten bij. Bij gebrek aan een overeenkomst, wordt de directeur-generaal van het OCMW met het grootste aantal inwoners aangewezen als coördinerend directeur-generaal van de samenvoeging op ambtelijk niveau.

De Raden voor maatschappelijk welzijn wijzen in onderling overleg een van de financieel directeurs of, bij afwezigheid van een financieel directeur, een van de gewestelijke ontvangers die optreedt als coördinerend financieel directeur van de samenvoeging op ambtelijk niveau voor de coördinatie van de financiële aspecten van de samenvoeging en die ook de opdrachten uitvoert die hem worden toegewezen krachtens dit hoofdstuk. De financieel directeurs van de andere betrokken OCMW's staan hem in zijn opdrachten bij. Bij gebrek aan een overeenkomst, wordt de financieel directeur van het OCMW met het grootste aantal inwoners aangewezen als coördinerend financieel directeur van de samenvoeging op ambtelijk niveau voor de coördinatie van de financiële aspecten van de samenvoeging.".

Art. 9.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel 135terdecies, ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135terdecies.§ 1. De samenvoeging van gemeenten kan het voorwerp uitmaken van een beslissing van de betrokken gemeenteraden enkel nadat deze vooraf is voorgelegd aan het overlegcomité opgericht in elke samen te voegen gemeente overeenkomstig artikel 26 van deze wet. § 2. Zodra de gemeenteraden kennis hebben gegeven van hun gezamenlijke intentie om tot een samenvoeging met de Regering over te gaan, worden gezamenlijke vergaderingen van de beheerscomités van de betrokken openbare centra voor maatschappelijk welzijn gehouden. § 3. Vanaf de indiening van het gemeenschappelijke voorstel tot samenvoeging bedoeld in artikel L1153-1 van het Wetboek van Plaatselijke Democratie en Decentralisatie tot de datum van goedkeuring door het toezicht op de begroting van de nieuwe gemeente of tot de dag waarop de Regering beslist niet op het voorstel tot samenvoeging in te gaan of waarop het Parlement het ontwerp van decreet samenvoeging verwerpt, worden de handelingen van de samen te voegen OCMW's pas na verplicht overleg tussen deze OCMW's aangenomen, met uitzondering van handelingen die: 1° hetzij onder het dagelijks overheidsbeheer vallen;2° onherstelbare schade aan de gemeenschap zouden kunnen veroorzaken als ze niet worden genomen;3° het normale sluitstuk vormen van de vóór de kennisgeving ingeleide procedures door de gemeenteraden van hun gezamenlijke intentie om tot een samenvoeging met de Regering over te gaan overeenkomstig artikel L1153-1 van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisatie. De begroting voor het begrotingsjaar volgend op het jaar van de samenvoeging wordt gezamenlijk aangenomen.

Bij onenigheid tussen de overlegorganen of tussen de organen van sociale actie, wordt het geschil door de Gouverneur beslecht.".

Art. 10.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel 135quaterdecies, ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135quaterdecies.Op de datum van de samenvoeging, volgt het nieuwe OCMW de samengevoegde OCMW's op in de rechten en verplichtingen wat betreft roerende en onroerende goederen, overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken, overheidsopdrachten voor leveringen en diensten, concessies voor werken en diensten en overeenkomsten die aan de nieuwe OCMW's zijn overgedragen, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die uit lopende en toekomstige gerechtelijke en administratieve procedures voortvloeien.

Een inventaris van de roerende en onroerende goederen, overheidsopdrachten, concessies en overeenkomsten van de samengevoegde OCMW's is bij het voorstel tot samenvoeging gevoegd. De Regering stelt het model van inventaris vast.".

Art. 11.In dezelfde afdeling 2, wordt een artikel 135quindecies, ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135quindecies.De reglementen blijven van toepassing in de samengevoegde OCMW's waarvoor zij zijn uitgevaardigd, tot de dag waarop zij door de bevoegde overheid worden opgeheven, uiterlijk één jaar na de datum van de samenvoeging.".

Art. 12.In hoofdstuk XIIter ingevoegd bij artikel 3, wordt een afdeling 3 ingevoegd, met als opschrift "Installatie van de raad voor maatschappelijk welzijn van de nieuwe gemeente".

Art. 13.Afdeling 3, ingevoegd bij artikel 12, wordt aangevuld met een artikel 135sexdecies, luidend als volgt: "

Art. 135sexdecies.§ 1. De samenstelling en vorming van de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn wordt geregeld bij afdeling van hoofdstuk II. § 2. Voor de toepassing van artikel 6, moet rekening worden gehouden met de bevolking van de nieuwe gemeente. § 3. Voor de toepassing van artikel 7, moet men ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van een van de samengevoegde gemeenten. § 4. Voor de toepassing van artikel 9, 7°, hebben de woorden "elke persoon die personeelslid is of een toelage of een wedde ontvangt van de gemeente, met uitzondering van de vrijwillige brandweerlieden en van het onderwijspersoneel" betrekking op elke persoon die personeelslid is van het gemeentepersoneel van een van de samengevoegde gemeenten, of die een een toelage of een wedde ontvangt van een van de samengevoegde gemeenten. § 5. De uitvoering van artikel 11 valt onder de bevoegdheid van de burgemeester van de samengevoegde gemeente en van de directeur-generaal-coördinator van de gemeente. § 6. De zetel van het OCMW waarvan de directeur-generaal als coördinator is aangesteld, is de zetel van het nieuwe OCMW zolang de raad voor maatschappelijk welzijn geen beslissing heeft genomen betreffende de verplaatsing van de zetel van het OCMW.".

Art. 14.In hoofdstuk XIIter, ingevoegd bij artikel 3, wordt een afdeling 4 ingevoegd, met het opschrift "Personeel van het OCMW".

Art. 15.In afdeling 4, ingevoegd bij artikel 14, wordt een onderafdeling 1 ingevoegd, met als opschrift "Principiële beslissing met betrekking tot de samenvoeging en gevolgen voor het personeel".

Art. 16.In onderafdeling 1, ingevoegd bij artikel 15, wordt een artikel 135septdecies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135septdecies.Vanaf de datum van de principiële beslissing van de betrokken gemeenteraden om tot de samenvoeging over te gaan, kunnen de samen te voegen OCMW's samenwerkingsovereenkomsten sluiten om de leden van hun respectieve personeel in te schakelen voor specifieke functies.

Indien de functie van directeur-generaal of van financieel directeur van een van de samen te voegen OCMW's vacant wordt na de datum van de beslissing om tot samenvoeging over te gaan, kan de raad voor maatschappelijk welzijn, om deze functie uit te oefenen: 1° een beroep doen op een directeur-generaal of een financieel directeur van een van de andere OCMW's die een van de samen te voegen gemeenten bedienen of van een van de samen te voegen gemeenten, op basis van een samenwerkingsovereenkomst; 2° een directeur-generaal of een financieel directeur aanstellen die tot de datum van de samenvoeging optreedt.".

Art. 17.In afdeling 4, ingevoegd bij artikel 14, wordt een onderafdeling 2 ingevoegd, met als opschrift "Directeur-generaal en financieel directeur".

Art. 18.In onderafdeling 2, ingevoegd bij artikel 17, wordt een artikel 135octodecies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135octodecies.Vanaf de datum van de samenvoeging tot de aanstelling van een nieuwe directeur-generaal van het OCMW, vervult de coördinerend directeur-generaal van het OCMW de functie van directeur-generaal van het nieuwe OCMW. Als de gemeenteraad van de nieuwe gemeente een voorlopige tegemoetkoming heeft toegekend aan de coördinerend directeur-generaal van de gemeente, kent de raad voor maatschappelijk welzijn van het nieuwe OCMW ook een voorlopige tegemoetkoming toe aan de coördinerend directeur-generaal van het OCMW. Deze tegemoetkoming is gelijk aan het verschil tussen de wedde die zou zijn ontvangen in de functie van directeur-generaal van het nieuwe OCMW en de wedde van de coördinerend directeur-generaal in zijn of haar oorspronkelijk OCMW.".

Art. 19.In dezelfde onderafdeling 2 wordt een artikel 135novodecies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135novodecies.Binnen zes maanden na de datum van de samenvoeging, wijst de raad voor maatschappelijk welzijn van het nieuwe OCMW een nieuwe directeur-generaal aan onder: 1° de directeurs-generaal van de samengevoegde OCMW's die zich kandidaat hebben gesteld na een oproep tot kandidaturen;2° de directeurs-generaal van de samengevoegde gemeenten die zich kandidaat hebben gesteld na een oproep tot kandidaturen; De Regering bepaalt de voorwaarden en modaliteiten voor de toegang tot de functie van directeur-generaal van het nieuwe OCMW. De uittredende directeur-generaal van de gemeente of van het OCMW die als directeur-generaal van het nieuwe OCMW wordt aangewezen, behoudt zijn of haar geldelijke anciënniteit.

Art. 20.In dezelfde onderafdeling 2, wordt een artikel 135vicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135vicies.Indien, na de in artikel 135novodecies bedoelde oproep tot kandidaturen, geen enkele kandidaat zich heeft gemeld voor de functie van directeur-generaal of, in voorkomend geval, geen enkele kandidaat aan de gestelde voorwaarden voldoet, wordt in de functie voorzien overeenkomstig de reglementaire bepalingen tot vaststelling van de voorwaarden voor de benoeming van de betrekkingen van directeur-generaal, adjunct-directeur-generaal en financieel directeur van het OCMW.".

Art. 21.In dezelfde onderafdeling 2 wordt een artikel 135unvicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135unvicies.Vanaf de datum van de samenvoeging tot de aanwijzing van een nieuwe financieel directeur, vervult de coördinerend financieel directeur de functie van financieel directeur van het nieuwe OCMW. Als de gemeenteraad van de nieuwe gemeente een voorlopige tegemoetkoming heeft toegekend aan de coördinerend directeur-generaal van de gemeente, kent de raad voor maatschappelijk welzijn van het nieuwe OCMW ook een voorlopige tegemoetkoming toe aan de coördinerend directeur-generaal van het OCMW. Deze tegemoetkoming is gelijk aan het verschil tussen de wedde die zou zijn ontvangen in de functie van financieel directeur van het nieuwe OCMW en de wedde van de coördinerend financieel directeur in zijn of haar oorspronkelijk OCMW.".

Art. 22.In dezelfde onderafdeling 2 wordt een artikel 135duovicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135duovicies.Binnen zes maanden na de datum van de samenvoeging, wijst de raad voor maatschappelijk welzijn van het nieuwe OCMW een nieuwe financieel directeur aan onder: 1° de financieel directeurs van de samengevoegde OCMW's die zich kandidaat hebben gesteld na een oproep tot kandidaturen;2° de financieel directeurs van de samengevoegde gemeenten die zich kandidaat hebben gesteld na een oproep tot kandidaturen;3° de gewestelijke ontvangers van de samengevoegde OCMW's of van de samengevoegde gemeenten die zich kandidaat hebben gesteld na een oproep tot kandidaturen. De Regering bepaalt de voorwaarden en modaliteiten voor de toegang tot de functie van financieel directeur van het nieuwe OCMW. De uittredende financieel directeur van de gemeente of van het OCMW, die als financieel directeur van het nieuwe OCMW wordt aangewezen, behoudt zijn of haar geldelijke anciënniteit.".

Art. 23.In dezelfde onderafdeling 2 wordt een artikel 135tervicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135tervicies.Indien, na de in artikel 135duovicies bedoelde oproep tot kandidaturen, geen enkele kandidaat heeft zich gemeld voor de functie van financieel directeur of, in voorkomend geval, geen enkele kandidaat aan de gestelde voorwaarden voldoet, wordt in de functie voorzien overeenkomstig de reglementaire bepalingen tot vaststelling van de voorwaarden voor de benoeming van de betrekkingen van directeur-generaal, adjunct-directeur-generaal en financieel directeur van het OCMW.".

Art. 24.In afdeling 4, ingevoegd bij artikel 14, wordt een onderafdeling 3 ingevoegd, met als opschrift "Uitoefening van de functie van financieel directeur van het OCMW door de financieel directeur van de gemeente".

Art. 25.In dezelfde onderafdeling 3 wordt een artikel 135quatervicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135quatervicies.In afwijking van artikel 135duovicies en in toepassing van artikel 41ter van dit wet, kan de raad voor maatschappelijk welzijn van het nieuwe OCMW besluiten dat de financieel directeur van de nieuwe gemeente tegelijkertijd de functie van financieel directeur van de nieuwe OCMW uitoefent.".

Art. 26.In afdeling 4, ingevoegd bij artikel 14, wordt een onderafdeling 4 ingevoegd, met als opschrift "Andere personeelsleden van de OCMW's".

Art. 27.In onderafdeling 4, ingevoegd bij artikel 26, wordt een artikel 135quinvicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135quinvicies.Op de datum van de samenvoeging, worden alle personeelsleden van de samengevoegde OCMW's personeelsleden van het nieuwe OCMW, ongeacht de aard van hun dienstverband.".

Art. 28.In dezelfde onderafdeling 4 wordt een artikel 135sexvicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135sexvicies.Na de overdracht aan het nieuwe OCMW, behouden de personeelsleden de aard van hun dienstverband, hun graad, hun administratieve en geldelijke anciënniteit, hun prestatieregeling en hun weddeschaal.".

Art. 29.In dezelfde onderafdeling 4 wordt een artikel 135septvicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135septvicies.De personeelsleden blijven onderworpen aan het statuut dat op hen van toepassing was in hun oorspronkelijk OCMW tot de inwerkingtreding van het statuut van het nieuwe OCMW bedoeld in artikel 135octovicies.

De raad voor maatschappelijk welzijn van het nieuwe OCMW stelt een voorlopig statuut vast dat van toepassing is op de personeelsleden die in het nieuwe OCMW moeten worden aangewezen vanaf de datum van de samenvoeging en dat geldig is tot de inwerkingtreding van het statuut van het nieuwe OCMW bedoeld in artikel 135octovicies.".

Art. 30.In afdeling 4, ingevoegd bij artikel 14, wordt een onderafdeling 5 ingevoegd, met als opschrift "Nieuw organogram en nieuw statuut".

Art. 31.In onderafdeling 5, ingevoegd bij artikel 30, wordt een artikel 135octovicies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135octovicies.Binnen een jaar na de datum van de samenvoeging, stelt het Vast Bureau van het nieuwe OCMW het organogram vast overeenkomstig artikel 42, § 2, van deze wet en stelt de raad van het nieuwe OCMW een nieuw statuut vast voor het geheel van zijn personeelsleden.".

Art. 32.In hoofdstuk XIIter, ingevoegd bij artikel 2, wordt een afdeling 5 ingevoegd, met als opschrift "Bepalingen betreffende financiën".

Art. 33.Afdeling 5, ingevoegd bij artikel 32, wordt aangevuld met een artikel 135novovicies, luidend als volgt: "

Art. 135novovicies.In afwijking van artikel 88 van de Wet, stelt de Raad voor maatschappelijk welzijn van het nieuwe OCMW vóór 31 december van het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen de begroting vast voor het begrotingsjaar volgend op de datum van de samenvoeging.

Art. 34.In dezelfde afdeling 5, wordt een artikel 135tricies, ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135tricies.De financieel directeurs en de gewestelijke ontvangers van de samengevoegde OCMW's stellen, elk voor wat hen betreft, de jaarrekeningen van de samengevoegde OCMW's vast voor de boekjaren tot en met 31 december van het jaar van de samenvoeging.

De raad voor maatschappelijk welzijn van het nieuwe OCMW spreekt zich uit over de vaststelling van deze jaarrekening.".

Art. 35.In dezelfde afdeling 5, wordt een artikel 135untricies, ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135untricies.Tijdens het boekjaar volgend op de datum van de samenvoeging, wordt de dotatie aan het bijzonder Fonds voor maatschappelijk welzijn toegekend aan het nieuwe OCMW verkregen door de toegekende dotaties aan de samengevoegde OCMW's op te tellen op basis van de jaarlijks bijgewerkte statistieken betreffende hun grondgebied of, bij gebreke daarvan, die worden gebruikt voor het verdelingsjaar van het jaar van de datum van de samenvoeging.".

Art. 36.In Hoofdstuk XIIter, ingevoegd bij artikel 2, wordt een afdeling 6 ingevoegd, met als opschrift "Overgangsbepalingen".

Art. 37.In afdeling 6, ingevoegd bij artikel 36, wordt een artikel 135duotricies ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135duotricies.Een directeur-generaal die een samengevoegd OCMW verlaat, die niet wordt aangewezen als directeur-generaal van het nieuwe OCMW en die ook niet wordt aangewezen als directeur-generaal van de nieuwe gemeente, wordt aangesteld in een passende functie van niveau A in het nieuwe OCMW, met behoud met zijn geldelijke anciënniteit.

De uittredende directeur-generaal bedoeld in het eerste lid wordt ingeschaald in de salarisschaal die verbonden is aan de passende functie. Hij behoudt de salarisschaal die hij genoot als directeur-generaal in zijn oorspronkelijk OCMW, zolang de wedde op basis daarvan gunstiger is dan de wedde die hij zou genieten na de inschaling.".

Art. 38.In dezelfde afdeling, wordt een artikel 135tertricies, ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135tertricies.Een financieel directeur die een samengevoegd OCMW verlaat, die niet wordt aangewezen als financieel directeur van het nieuwe OCMW en die ook niet wordt aangewezen als financieel directeur van de nieuwe gemeente, wordt aangesteld in een passende functie van niveau A in het nieuwe OCMW, met behoud met zijn geldelijke anciënniteit.

De uittredende financieel directeur bedoeld in het eerste lid wordt ingeschaald in de salarisschaal die verbonden is aan de passende functie. Hij behoudt de weddeschaal die hij genoot als financieel directeur in zijn oorspronkelijk OCMW, zolang de wedde op basis daarvan gunstiger is dan de wedde die hij zou genieten na de inschaling.".

Art. 39.In dezelfde afdeling, wordt een artikel 135quatertricies, ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 135quatertricies.De raad voor maatschappelijk welzijn stelt indien nodig overgangsbepalingen vast om ervoor te zorgen dat de personeelsleden een specifieke regeling op persoonlijke titel behouden, zolang deze gunstiger is dan de overeenkomstige regeling van het nieuwe statuut.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 2 mei 2019.

De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Sociale Actie, Gezondheid, Gelijke Kansen, Ambtenarenzaken en Administratieve vereenvoudiging, A. GREOLI De Minister van Economie, Industrie, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en Vorming, P.-Y. JEHOLET De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Industriezones, C. DI ANTONIO De Minister van Begroting, Financiën, Energie, Klimaat en Luchthavens, J.-L. CRUCKE De Minister van Landbouw, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden, Toerisme, Erfgoed en afgevaardigd bij de Grote Regio, R. COLLIN De Minister van de Plaatselijke Besturen, Huisvesting en Sportinfrastucturen, V. DE BUE _______ Nota (1) Zitting 2018-2019. Stukken van het Waalse Parlement 1379 (2018-2019) Nrs. 1 tot 5.

Volledig verslag, plenaire vergadering van 30 april 2019.

Bespreking.

Stemming.

^