Etaamb.openjustice.be
Decreet van 07 juli 2017
gepubliceerd op 01 augustus 2017

Decreet houdende wijziging van het decreet van 3 mei 2013 betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport

bron
vlaamse overheid
numac
2017030872
pub.
01/08/2017
prom.
07/07/2017
ELI
eli/decreet/2017/07/07/2017030872/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

7 JULI 2017. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 3 mei 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2013 pub. 13/06/2013 numac 2013035499 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport sluiten betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet houdende wijziging van het decreet van 3 mei 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2013 pub. 13/06/2013 numac 2013035499 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport sluiten betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Art. 2.In artikel 2 van het decreet van 3 mei 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2013 pub. 13/06/2013 numac 2013035499 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport sluiten betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport wordt een punt 6° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "6° /1 langere en zwaardere sleep: een sleep van voertuigen waarvan de samenstelling niet beantwoordt aan de voorschriften voor maximale massa en maximale lengte, bepaald in het technisch reglement;".

Art. 3.Artikel 4 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 4.Het vervoer met langere en zwaardere slepen is enkel mogelijk met voertuigcombinaties die minimaal voldoen aan de volgende voorwaarden: 1° de lengte van de sleep bedraagt niet meer dan 25,25 meter;2° de maximaal toegelaten massa van de sleep bedraagt niet meer dan 60 ton;3° elk voertuig afzonderlijk voldoet aan de bepalingen van het technisch reglement. Een langere en zwaardere sleep mag zich enkel op de openbare weg begeven op voorwaarde dat er in het kader van een door de Vlaamse Regering opgezet proefproject een schriftelijke vergunning is afgeleverd en alle vergunningsvoorwaarden zijn nageleefd.".

Art. 4.In hetzelfde decreet wordt een artikel 4/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 4/1.De Vlaamse Regering bepaalt: 1° de start- en einddatum van een proefproject;2° de toegelaten voertuigcombinaties;3° de technische voorwaarden van de voertuigen en slepen van voertuigen;4° de lading die niet met een langere en zwaardere sleep vervoerd mag worden;5° de voorwaarden voor de beroepsbekwaamheid van de bestuurder. De Vlaamse Regering kan het maximum aantal vergunningen dat in het kader van een proefproject kan worden afgeleverd, bepalen.".

Art. 5.Artikel 5 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 5.Het vervoer met een langere en zwaardere sleep is enkel mogelijk op het basisnetwerk of op goedgekeurde aantakkingstrajecten.

De Vlaamse Regering bepaalt: 1° het basisnetwerk;2° de toetsingscriteria en de procedure om de aantakkingstrajecten goed te keuren en te schorsen;3° de voorwaarden waaronder van de trajecten mag worden afgeweken in geval van overmacht of een onverwachte hindernis. Het basisnetwerk en de toetsingscriteria voor de aantakkingstrajecten worden bepaald met het oog op het verzekeren van de verkeersveiligheid, het veilig en vlot laten verlopen van het verkeer met de langere en zwaardere slepen, en het voorkomen van beschadigingen van de openbare weg en van aanhorigheden van de openbare weg, de erin liggende kunstwerken en de aanpalende eigendommen.

De Vlaamse Regering kan het maximum aantal aantakkingstrajecten dat in het kader van een proefproject kan worden goedgekeurd, bepalen.".

Art. 6.Artikel 6 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 6.De Vlaamse Regering bepaalt, met het oog op het afleveren van een vergunning: 1° de inhoud van de vergunning.De vergunning vermeldt minstens de maatregelen om schade aan de verkeersinfrastructuur te voorkomen; 2° de procedure voor de aanvraag en de afgifte van de vergunning. De Vlaamse Regering kan voor het uitreiken van de vergunning en het gebruik van de verkeersinfrastructuur voor vervoer met langere en zwaardere slepen een vergoeding bepalen.".

Art. 7.In hetzelfde decreet wordt een artikel 6/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 6/1.Elk proefproject wordt jaarlijks geëvalueerd. De Vlaamse Regering bepaalt de procedure voor de evaluatie van het project.".

Art. 8.Dit decreet treedt in werking op een door de Vlaamse Regering vast te stellen datum.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 7 juli 2017 De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, B. WEYTS _______ Nota (1) Zitting 2016-2017 Stukken: - Voorstel van decreet : 1189 - Nr.1. - Verslag : 1189 - Nr. 2. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1189 - Nr. 3.

Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergaderingen van 5 juli 2017.

^