Etaamb.openjustice.be
Decreet van 07 mei 2004
gepubliceerd op 28 mei 2004

Decreet houdende omvorming van de v.z.w. « de Rand » tot een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2004035828
pub.
28/05/2004
prom.
07/05/2004
ELI
eli/decreet/2004/05/07/2004035828/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

7 MEI 2004. - Decreet houdende omvorming van de v.z.w. « de Rand » tot een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap (1)


Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : decreet houdende omvorming van de v.z.w. « de Rand » tot een privaatrechterlijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap. HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid. HOOFDSTUK II. - Definities

Art. 2.In dit decreet wordt verstaan onder : 1° v.z.w. de Rand : de v.z.w. opgericht bij oprichtingsakte van 20 december 1996 onder de naam v.z.w. de Rand; 2° het kaderdecreet : het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003; 3° gemeenschapscentrum : culturele infrastructuur, beheerd door de v.z.w. de Rand, met het oog op cultuurparticipatie, gemeenschapsvorming, sociaal-culturele dienstverlening en cultuurspreiding voor de lokale bevolking en met bijzondere aandacht voor de Nederlandstalige uitstraling en het onthaal van anderstaligen. HOOFDSTUK III. - Machtiging tot omvorming tot een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap

Art. 3.§ 1. De Vlaamse regering wordt gemachtigd om onder de voorwaarden, bepaald in dit decreet, te participeren in de v.z.w. de Rand. De v.z.w. de Rand is een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap als bedoeld in artikel 29 van het kaderdecreet. § 2. De Vlaamse regering bepaalt tot welk homogeen beleidsdomein het agentschap behoort. De bepalingen van het kaderdecreet zijn van toepassing op de v.z.w. de Rand. HOOFDSTUK IV. - Missie en taken

Art. 4.De v.z.w. de Rand heeft tot missie het Nederlandstalige karakter van de Vlaamse Rand rond Brussel te ondersteunen, uit te stralen en te bevorderen.

Art. 5.De v.z.w. de Rand heeft tot taak : 1° te fungeren als documentatie- en informatiecentrum met een beperkte ombudsfunctie;2° ondersteuning te verlenen aan alle mogelijke sociaal-culturele en educatieve samenwerkingsverbanden;3° op verzoek van de Vlaamse regering ondersteuning te verlenen met betrekking tot de aangelegenheden, bedoeld in artikel 4, 1° tot en met 17°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;4° de Vlaamse belangen in de regio te behartigen;5° de integratie van anderstaligen te bevorderen;6° de culturele en andere infrastructuur, opgesomd in artikel 12, als gemeenschapscentra te beheren, overeenkomstig de bepalingen van dit decreet. HOOFDSTUK V. - Bestuur en werking

Art. 6.§ 1. De algemene vergadering en de raad van beheer van de v.z.w. de Rand moeten worden samengesteld op basis van artikel 9, c, van de wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt. § 2. De algemene vergadering van de v.z.w. « de Rand » bestaat uit tweeëntwintig werkelijke leden. Tien werkelijke leden zijn vertegenwoordigers van de Vlaamse Gemeenschap en beschikken elk over drie stemmen in de algemene vergadering. Vijf werkelijke leden zijn vertegenwoordigers van de provincie Vlaams-Brabant en beschikken elk over twee stemmen in de algemene vergadering. Zeven werkelijke leden zijn elk vertegenwoordiger van een programmeringscommissie en beschikken elk over één stem in de algemene vergadering. § 3. De raad van beheer van de v.z.w. « de Rand » bestaat uit negentien leden. Acht leden worden door de algemene vergadering op voordracht van de Vlaamse Gemeenschap benoemd en beschikken elk over drie stemmen in de raad van beheer. Vier leden worden door de algemene vergadering op voordracht van de provincie Vlaams-Brabant benoemd en beschikken elk over twee stemmen in de raad van beheer. Zeven leden worden door de algemene vergadering op voordracht van de programmeringscommissies benoemd en beschikken elk over één stem in de raad van beheer.

Art. 7.§ 1. Om de opdracht te verwezenlijken, bepaald in artikel 12, § 2, wordt er door de raad van beheer van v.z.w. de Rand voor ieder gemeenschapscentrum een programmeringscommissie opgericht, waarvan de leden worden voorgedragen door de raden voor cultuurbeleid, die representatief zijn voor het Nederlandstalige culturele werk binnen de gemeenten, opgesomd in artikel 12, § 1. § 2. De programmeringscommissie vervult haar opdracht op basis van een huishoudelijk reglement en binnen de krachtlijnen en de financiële grenzen, bepaald door de raad van beheer van v.z.w. de Rand. HOOFDSTUK VI. - Samenwerkingsovereenkomst

Art. 8.Er wordt tussen de Vlaamse Gemeenschap en de v.z.w. de Rand een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin onder meer worden bepaald : de uit te voeren taken, de financiële tegemoetkoming vermeld in artikel 10, de informatie en rapportageplicht inzake de taken en financiële situatie, de nadere voorwaarden betreffende het beheer, het toezicht en de werking, en de nadere voorwaarden betreffende de aanwending van de aan het agentschap ter beschikking gestelde personeelsleden, middelen en infrastructuur, de opzeggings- en verlengingsmogelijkheden van de overeenkomst. Onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding van de samenwerkingsovereenkomst, wordt die gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk negen maanden na de beëdiging van een nieuwe Vlaamse regering na algehele vernieuwing van het Vlaams Parlement. HOOFDSTUK VII. - Toezicht

Art. 9.De v.z.w. de Rand moet een beëdigd bedrijfsrevisor aanstellen, die haar financiële toestand, haar jaarrekening en de regelmatigheid van haar financiële verrichtingen controleert. HOOFDSTUK VIII. - Financiële bepalingen en terbeschikkingstelling van personeel en infrastructuur

Art. 10.De financiële tegemoetkoming van de Vlaamse Gemeenschap in de algemene werking en de beheersopdracht van de v.z.w. de Rand omvat een jaarlijkse subsidie nominatim opgenomen in de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap, rekening houdend met de bepalingen van artikel 11 van de wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt.

Art. 11.De Vlaamse regering is gemachtigd om personeel ter beschikking te stellen van de v.z.w. de Rand.

Art. 12.§ 1. De Vlaamse regering is gemachtigd om aan de v.z.w. de Rand het beheer over te dragen van de volgende culturele infrastructuren : 1° de Zandloper, Kaasmarkt 75, 1780 Wemmel;2° de Bosuil, Witherendreef 1, 3090 Jezus-Eik (Overijse); 3° de Moelie, Sint.-Sebastiaanstraat 14, 1630 Linkebeek; 4° de Lijsterbes, Lijsterbessenbomenlaan 6, 1950 Kraainem;5° de Kam, Beekstraat 172, 1970 Wezembeek-Oppem;6° de Boesdaalhoeve, Hoevestraat 67, 1640 Sint-Genesius-Rode, binnen de perken van de overeenkomst, gesloten tussen de Vlaamse Gemeenschap en de Erasmushogeschool Brussel;7° de Muze, Kuikenstraat 4, 1620 Drogenbos. § 2. De gemeenschapscentra hebben als opdracht : 1° de infrastructuur ter beschikking stellen van de plaatselijke, Nederlandstalige sociaal-culturele organisaties en inwoners van de Vlaamse Rand rond Brussel;2° streven naar een intense samenwerking met de plaatselijke, Nederlandstalige sociaal-culturele organisaties en een culturele programmering organiseren, aangepast aan de plaatselijke behoeften;3° bijzondere aandacht schenken aan de jeugd door zowel receptieve activiteiten als samenwerkingsverbanden te stimuleren, alsmede een aangepaste schoolprogrammering verzorgen;4° activiteiten organiseren ter bevordering van de integratie van anderstaligen; 5° bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de v.z.w. § 3. De Vlaamse regering is gemachtigd om onder te bepalen voorwaarden aanvullende infrastructuur ter beschikking te stellen van de v.z.w. de Rand. § 4. De terbeschikkingstelling van infrastructuur geldt slechts tot wederopzegging, zonder dat hieruit schadeloosstelling jegens de Vlaamse Gemeenschap kan worden geëist door de v.z.w. de Rand. HOOFDSTUK IX. - Machtiging aan de Vlaamse regering om de regelgeving aan te passen en te coördineren

Art. 13.§ 1. De Vlaamse regering wordt ermee belast de bestaande wets- en decreetsbepalingen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of op te heffen, om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van dit decreet en van het kaderdecreet.

De besluiten die krachtens deze paragraaf worden vastgesteld, houden op uitwerking te hebben als ze niet bij decreet zijn bekrachtigd binnen negen maanden na de datum van de inwerkingtreding ervan. De bekrachtiging werkt terug tot deze laatste datum.

De in deze paragraaf aan de Vlaamse regering opgedragen bevoegdheid vervalt negen maanden na de inwerkingtreding van dit decreet. Na die datum kunnen de besluiten die krachtens deze paragraaf zijn vastgesteld en zijn bekrachtigd alleen bij een decreet worden gewijzigd, aangevuld, vervangen of opgeheven. § 2. De Vlaamse regering kan de bepalingen van de decreten betreffende de v.z.w. de Rand coördineren, alsook de bepalingen die daarin uitdrukkelijk of stilzwijgend wijzigingen hebben aangebracht tot het tijdstip van de coördinatie. Te dien einde kan zij : 1° de te coördineren bepalingen anders inrichten, inzonderheid opnieuw ordenen en vernummeren 2° de verwijzingen in de te coördineren bepalingen dienovereenkomstig vernummeren;3° de te coördineren bepalingen met het oog op onderlinge overeenstemming en eenheid van terminologie te herschrijven, zonder te raken aan de erin neergelegde beginselen. De coördinatie treedt pas in werking nadat ze bij decreet is bekrachtigd. HOOFDSTUK X. - Slotbepalingen

Art. 14.Het decreet van 17 december 1996 houdende oprichting van de v.z.w. de Rand voor de ondersteuning van het Nederlandstalige karakter van de Vlaamse Rand rond Brussel wordt opgeheven.

Art. 15.§ 1. Tot andersluidende bepaling wordt de controle door het Rekenhof ten aanzien van De Rand uitgeoefend overeenkomstig dit artikel, onverminderd specifieke wettelijke of decretale regelingen.

Het Rekenhof oefent op budgettair en boekhoudkundig vlak een informatieopdracht uit ten behoeve van het Vlaams Parlement. Het Vlaams Parlement kan het Rekenhof gelasten de wettigheid en de regelmatigheid van sommige uitgaven te onderzoeken, alsook financiële audits en onderzoeken van beheer uit te voeren.

Het Rekenhof heeft permanent en onmiddellijk toegang tot de boekhoudkundige verrichtingen. Het kan zich te allen tijde alle documenten en inlichtingen, van welke aard ook, doen verstrekken die betrekking hebben op het beheer en het budgettair en comptabel proces, of die het nodig acht om zijn opdrachten te kunnen vervullen. Het Rekenhof kan een controle ter plaatse organiseren.

Het Rekenhof stelt zich rechtstreeks in verbinding met de bevoegde minister. De bevoegde overheid is verplicht binnen een termijn van ten hoogste één maand te antwoorden op de opmerkingen van het Rekenhof.

Deze termijn kan verlengd worden door het Rekenhof.

Het Rekenhof kan de rekeningen van De Rand in zijn Boek van Opmerkingen publiceren. § 2. Binnen de twee maanden na goedkeuring ervan bezorgt De Rand zijn jaarrekeningen, opgesteld en goedgekeurd in overeenstemming met de bepalingen van het van toepassing zijnde private vennootschaps- of verenigingrecht, aan het Rekenhof.

Art. 16.De Vlaamse regering bepaalt de datum waarop dit decreet in werking treedt.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 7 mei 2004.

De minister-president van de Vlaamse regering, B. SOMERS De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken, P. VAN GREMBERGEN _______ Nota (1) Zitting 2003-2004. Stukken. - Ontwerp van decreet, 2145 - Nr. 1. - Verslag van het Rekenhof, 2145 - Nr. 2. - Amendementen, 2145 - Nr. 3. - Verslag, 2145 - Nr. 4. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 2145 - Nr. 5.

Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergaderingen van 27 en 29 april 2004.

^