Etaamb.openjustice.be
Decreet van 12 november 2020
gepubliceerd op 10 december 2020

Decreet houdende diverse bepalingen inzake hoger onderwijs en onderwijs voor sociale promotie

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2020043690
pub.
10/12/2020
prom.
12/11/2020
ELI
eli/decreet/2020/11/12/2020043690/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

12 NOVEMBER 2020. - Decreet houdende diverse bepalingen inzake hoger onderwijs en onderwijs voor sociale promotie


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK I. - Bepaling tot omzetting van Richtlijn 2005/36/EG van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties

Artikel 1.Dit decreet zet Richtlijn 2005/36/EG van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties gedeeltelijk om. HOOFDSTUK II. - Bepaling tot wijziging van het gecoördineerde decreet van 7 november 1983 tot regeling van de studietoelagen voor de Franse Gemeenschap

Art. 2.Artikel 5 van het gecoördineerde decreet van 7 november 1983 tot regeling van de studietoelagen voor de Franse Gemeenschap wordt vervangen door de volgende tekst: "

Artikel 5.- Leerlingen in het secundair onderwijs die zich in een moeilijke financiële situatie bevinden, hebben recht op een studietoelage voor een bepaald studiejaar, als zij het voorafgaande schooljaar met succes hebben beëindigd, of als zij geslaagd zijn voor een wettelijk of regulier vastgestelde toelatingstest voor bepaalde studiecycli.

Studenten die zich in moeilijke omstandigheden in het hoger onderwijs bevinden, hebben recht op een studietoelage voor het lopende academisch jaar, indien zij een bewijs van definitieve inschrijving overleggen bij een door de Franse Gemeenschap erkende volwaardige instelling voor hoger onderwijs voor een initiële opleiding die leidt tot het behalen van een bachelor- of masterdiploma of een initiële opleiding die leidt tot het behalen van een diploma van geaggregeerde voor het hoger secundair onderwijs.

Studietoelagen mogen alleen worden gebruikt om de kosten te dekken die voortvloeien uit het onderhoud van de leerling of student en de studie die hij volgt. Deze middelen mogen niet in beslag worden genomen ten aanzien van schulden van de leerling, de student of zijn wettelijke vertegenwoordiger die geen rechtstreeks verband houden met dergelijke doeleinden. ». HOOFDSTUK III. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 10/09/2008 numac 2008029424 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van de voorwaarden voor het behalen van de diploma's van bachelor-vroedvrouw en bachelor verpleegzorg, ter versterking van de studentenmobiliteit en houdende diverse maatregelen inzake hoger onderwijs sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het behalen van de diploma's van bachelor-vroedvrouw en bachelor algemene verpleegzorg, ter versterking van de studentenmobiliteit en houdende diverse maatregelen inzake hoger onderwijs

Art. 3.In bijlage I bij het decreet van 18 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2008 pub. 10/09/2008 numac 2008029424 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van de voorwaarden voor het behalen van de diploma's van bachelor-vroedvrouw en bachelor verpleegzorg, ter versterking van de studentenmobiliteit en houdende diverse maatregelen inzake hoger onderwijs sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het behalen van de diploma's van bachelor-vroedvrouw en bachelor algemene verpleegzorg, ter versterking van de studentenmobiliteit en houdende diverse maatregelen inzake hoger onderwijs, wordt het punt « Mots-clés devant apparaître dans le curriculum (UE, AA, contenus, fiche descriptive) » vervangen door het volgende: « Le programme d'études conduisant au titre de formation d'infirmier responsable de soins généraux comprend les deux parties ci-dessous.

Mots-clés devant apparaître dans le nom d'une unité d'enseignement, le nom d'une activité d'apprentissage ou dans les contenus Il ne s'agit pas nécessairement d'un « cours » mais d'une notion/matière qui doit être rencontrée.

A) Enseignement théorique (soins infirmiers, sciences fondamentales, sciences sociales)

Anatomie

Orientations et éthique de la profession, bioéthique

Anglais

Pathologies générale et spéciale

Anthropologie

Pharmacologie

Biochimie

Philosophie

Biologie

Physiologie

Biophysique, radiologie et radioprotection

Physiopathologie

Communication professionnelle

Politique socio-économique de la santé

Démarche clinique

Premiers secours

Déontologie

Principe d'administration et de gestion

Diététique

Principe d'enseignement

Droit et aspects juridiques de la profession

Principe des soins infirmiers en matière de médecine générale et spécialités médicales chirurgicales, puériculture et pédiatrie, hygiène et soins à la mère et au nouveau-né, santé mentale et psychiatrie, soins aux personnes âgées et gériatrie

E-santé

Education pour la santé et sanitaire

Embryologie

Principes généraux de santé et des soins infirmiers

Enseignement clinique

Promotion de la santé

Ergonomie, manutention

Prophylaxie

Génétique

Psychologie

Histoire de la profession

Qualité

Hygiène

Science infirmière

Immunologie

Sociologie

Législations sociale et sanitaire

Soins infirmiers généraux

Méthodologie et utilisation des résultats de la recherche scientifique

Techniques d'investigation

Microbiologie : Bactériologie, virologie, parasitologie

Travail de fin d'études ou Epreuve intégrée (Enseignement de Promotion Sociale)

Nutrition

Travail en équipe


B) Enseignement clinique Soins infirmiers en matière de :

Médecine générale et spécialités médicales

Chirurgie générale et spécialités chirurgicales

Soins aux enfants et pédiatrie

Hygiène et soins à la mère et au nouveau-né

Santé mentale et psychiatrie

Soins aux personnes âgées et gériatrie

Soins à domicile


L'enseignement de l'une ou de plusieurs de ces matières peut être dispensé dans le cadre des autres disciplines ou en liaison avec celles-ci. ».

Art. 4.In bijlage II van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° na de tabel betreffende het punt « Référentiel de compétences », wordt een punt toegevoegd, luidend als volgt : « Référentiel de compétences de l'article 42, paragraphe 2, de la directive 2005/36/UE, telle que modifiée par la directive 2013/55/UE

1. Assurer une bonne information et conseiller en matière de planification familiale

2.

Diagnostiquer la grossesse, puis surveiller la grossesse normale, effectuer les examens nécessaires à la surveillance de l'évolution de la grossesse normale ;

3.

Prescrire ou conseiller les examens nécessaires au diagnostic le plus précoce possible de toute grossesse à risques ;

4.

Etablir un programme de préparation des futurs parents à leur rôle et les conseiller en matière d'hygiène et d'alimentation, assurer la préparation complète à l'accouchement ;

5.

Assister la parturiente pendant le déroulement du travail et surveiller l'état du foetus in utero par les moyens cliniques et techniques appropriés ;

6.

Pratiquer l'accouchement normal, y compris, au besoin l'épisiotomie et, en cas d'urgence, pratiquer l'accouchement par le siège ;

7.

Déceler chez la mère ou l'enfant les signes annonciateurs d'anomalies qui nécessitent l'intervention d'un médecin et assister ce dernier s'il y a lieu ; prendre les mesures d'urgence qui s'imposent en l'absence du médecin, notamment l'extraction manuelle du placenta, éventuellement suivie de la révision utérine manuelle ;

8.

Examiner le nouveau-né et en prendre soin ; prendre toutes les initiatives qui s'imposent en cas de besoin et pratiquer, le cas échéant, la réanimation immédiate ;

9.

Prendre soin de la parturiente, surveiller les suites de couches de la mère et donner tous conseils utiles permettant d'élever le nouveau-né dans les meilleures conditions ;

10.

Pratiquer les soins prescrits par un médecin ;

11.

Etablir les rapports écrits nécessaires. » ;


2° het punt "Programme minimum" wordt vervangen door de volgende tekst: « Programme minimum en ECTS

Intitulé

Minimum (ECTS)

Sciences fondamentales et biomédicales

42

Sciences humaines et sociales

15

Sciences professionnelles

45

Activités d'intégration professionnelle

75

Recherche appliquée


TOTAL programme minimum commun

192

Liberté P.O

48


TOTAL Programme

240


Les 75 crédits afférents aux activités d'intégration professionnelle représentent globalement 2250 heures de charge de travail pour les étudiants, dont au minimum 1534 heures, au sens de l'article 17 du présent décret. » ; 3° het punt « Mots-clés » wordt vervangen door hetgeen volgt : « Le programme d'études conduisant au titre de formation de sage-femme comprend les deux parties ci-dessous. Mots-clés devant apparaître dans le nom d'une unité d'enseignement, le nom d'une activité d'apprentissage ou dans les contenus Il ne s'agit pas nécessairement d'un « cours » mais d'une notion/matière qui doit être rencontrée.

A) Enseignement théorique et technique (matières de base, matières spécifiques aux activités de sage-femme)

Biochimie

Physiologie de l'accouchement

Biologie

Physiologie de la grossesse

Communication professionnelle

Physiologie et pathologie du nouveau-né

Démarche clinique

Planification familiale

Déontologie et législation professionnelle

Politique socio-économique de la santé

Droit

Premiers secours

E-Santé

Préparation à la naissance et à la parenté, y compris les aspects psychologiques

Education affective et sexuelle et planification familiale

Préparation de l'accouchement (y compris connaissance et emploi du matériel obstétrical)

Embryologie et développement du foetus

Principes d'administration et de gestion

Enseignement clinique

Procréation médicalement assistée

Ergonomie, manutention

Promotion, éducation pour la santé

Ethique, bioéthique

Prophylaxie

Facteurs psychologiques et sociaux

Protection juridique et la mère et de l'enfant

Génétique

Protection maternelle et infantile

Grossesse, accouchement et suites de couches

Psychologie

Histoire de la profession

Qualité

Hygiène

Radioprotection

Hygiène, éducation sanitaire, prévention des maladies, dépistage précoce

Réanimation adulte

Immunologie

Réanimation néo-natale

Législations sanitaire et sociale et organisation sanitaire

Rééducation périnéo-sphinctérienne

Méthodologie et recherche scientifique

Sciences de la Sage-Femme

Microbiologie

Soins à domicile

Notions fondamentales d'anatomie et de physiologie

Soins de santé primaire

Notions fondamentales de bactériologie, de virologie et de parasitologie

Soins et surveillance du nouveau-né

Notions fondamentales de biophysique, de biochimie et de radiologie

Soins généraux et spécialisés

Notions fondamentales de pathologie

Technique d'investigation et échographie obstétricale

Notions fondamentales de pharmacologie

Techniques obstétricales

Notions fondamentales de sociologie et problème de la médecine sociale

Tératologie

Nutrition et diététique, eu égard notamment à l'alimentation de la femme, du nouveau-né et du nourrisson

Toxicologie

Parasitologie

Travail de fin d'études

Pathologie gynécologique et obstétricale

Travail en équipe

Pathologies générale et spéciale

Urgences obstétricales

Pédagogie


B) Enseignement pratique et enseignement clinique Ces enseignements sont dispensés sous surveillance appropriée :

Consultations de femmes enceintes comportant au moins cent examens prénatals.

Surveillance et soins d'au moins quarante parturientes

Pratique par élève d'au moins quarante accouchements ; lorsque ce nombre ne peut être atteint en raison de l'indisponibilité de parturientes, il peut être ramené à trente au minimum, à condition que l'élève participe activement en outre à vingt accouchements.

Participation active aux accouchements par le siège. En cas d'impossibilité liée à un nombre insuffisant d'accouchements par le siège, une formation par simulation devra être réalisée.

Pratique de l'épisiotomie et initiation à la suture L'initiation comprendra un enseignement théorique et des exercices cliniques. La pratique de la suture comprend la suture des épisiotomies et des déchirures simples du périnée, qui peut être réalisée de façon simulée si c'est absolument indispensable.

Surveillance et soins de quarante femmes enceintes, en cours d'accouchement ou accouchées, exposées à des risques.

Surveillance et soins, y compris examen, d'au moins cent accouchées et nouveau-nés malades.

Soins aux femmes présentant des pathologies en gynécologie et en obstétrique

Initiation aux soins en médecine et en chirurgie. L'initiation comprendra un enseignement théorique et des exercices cliniques.

L'enseignement clinique de sage-femme doit s'effectuer sous la forme de stages guidés dans les services d'un centre hospitalier ou dans d'autres services de santé agréés par les autorités ou organismes compétents. Au cours de cette formation, les candidats sages-femmes participent aux activités des services en cause dans la mesure où ces activités concourent à leur formation. Ils sont initiés aux responsabilités qu'impliquent les activités des sages-femmes. ». HOOFDSTUK IV. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot vaststelling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies

Art. 5.In artikel 13, lid 1, van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot vaststelling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° littera 12° wordt vervangen door de volgende tekst: "12° Ateliers Saint-Luc te 1060 Brussel;"; 2° littera 25° wordt opgeheven;3° littera 35 wordt vervangen door de volgende tekst: "35° Institut provincial d'Enseignement supérieur de Promotion sociale Lise Thiry te 6000 Charleroi ;"; 4° littera 42° wordt vervangen door de volgende tekst: "42° Institut provincial d'Enseignement supérieur de Promotion sociale Henri La Fontaine te 7000 Mons ;".

Art. 6.Paragraaf 2, van artikel 88 van hetzelfde decreet wordt vervangen door de volgende tekst: " § 2. Vanaf het academiejaar 2021-2022 verliezen de universiteiten en hogere kunstscholen die korte studiecycli organiseren, met uitzondering van specialisatiestudies, die leiden tot dezelfde academische graad die in hetzelfde arrondissement wordt georganiseerd en die gemiddeld gedurende vijf opeenvolgende academiejaren, inclusief het voorlaatste academiejaar, minder dan tien studenten per jaar hebben gediplomeerd, hun toestemming om de betrokken studiecycli in de betrokken instellingen aan te bieden vanaf het volgende academiejaar. § 2bis. Vanaf het academiejaar 2021-2022 verliezen de instellingen voor sociale promotie die korte studiecycli organiseren, met uitzondering van specialisatiestudies, die leiden tot dezelfde academische graad die in hetzelfde arrondissement wordt georganiseerd en die gemiddeld gedurende vijf opeenvolgende academiejaren, inclusief het voorlaatste academiejaar, minder dan tien regelmatig ingeschreven studenten per jaar hebben gehad, hun toestemming om de betrokken studiecycli in de betrokken instellingen aan te bieden vanaf het volgende academiejaar. § 2ter. De in de leden 2 en 2 bis bedoelde bepalingen hebben geen betrekking op : - studies die slechts één keer per onderwijsvorm op het grondgebied van een pool worden georganiseerd; - studies die in het kader van een gezamenlijk studieprogramma door ten minste twee erkende instellingen binnen eenzelfde pool worden georganiseerd; - studies die leiden tot ambten met een tekort of onder druk, zoals gedefinieerd door de regionale arbeidsdiensten.

ARES kan de Regering met redenen omklede uitzonderingen op lid 2 en lid 2 bis voorstellen.

Wanneer binnen een arrondissement het aanbod met betrekking tot een cursus van het korte type wordt herzien en aangepast op basis van een overeenkomst over een nieuwe verdeling van dit aanbod tussen alle instellingen, begint de berekening van het gemiddelde voor deze opleidingen vanaf het academiejaar waarin de nieuwe verdeling van het aanbod van kracht is tussen de betrokken instellingen. § 2quater. Indien een nieuwe machtiging tot het aanbieden van een cursus van het korte type, met uitzondering van specialisatiestudies, tot stand komt, worden de eerste twee academiejaren waarin de nieuwe cursus wordt aangeboden niet meegerekend bij de vaststelling van het in lid 2 en lid 2bis bedoelde gemiddelde over vijf jaar. ».

Art. 7.In hetzelfde decreet wordt een artikel 95/3 ingevoegd, dat als volgt luidt: "

Artikel 95/3.- § 1. Elke valse verklaring of vervalsing in de samenstelling van een registratiedossier voor een toelatingsproef of toelatingsexamen, waarvan de organisatie aan ARES is toevertrouwd, vormt een fraude bij de inschrijving en leidt automatisch tot een weigering van de inschrijving van de betrokkene voor een periode van drie academiejaren in elke instelling voor hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsook in elke toelatingsproef of elk toelatingsexamen, al dan niet georganiseerd door ARES. De periode van drie jaar begint op de eerste dag van het academiejaar dat volgt op de organisatie van de proef of het toelatingsexamen.

De ARES die fraude vermoedt, brengt de betrokkene er op de hoogte van via kennisgeving. In de kennisgeving worden de procedures voor de uitoefening van het recht van beroep vermeld. De betrokkene kan de vermeende feiten binnen vijftien dagen na deze kennisgeving bij de ARES betwisten. Na afloop van een mondelinge of schriftelijke procedure op tegenspraak, zoals bepaald in het reglement van de toelatingsproeven en -examens waarvan de organisatie aan ARES is toevertrouwd, bevestigt deze laatste al dan niet de weigering van de inschrijving.

Na raadpleging van ARES beslist de overheid over de regels voor de toelatingsproeven en -examens waarvan de organisatie aan ARES wordt toevertrouwd. In het reglement worden inzonderheid de termijnen en de procedure voor het instellen van een beroep tegen de in het vorige lid bedoelde weigeringsbeslissing vastgesteld. § 2 ARES geeft de namen van de fraudeurs door aan de Commissaris van de Regering of de Regeringsafgevaardigde die belast is met de controle van de examencommissie van de toelatingsproef of het toelatingsexamen.

Nadat is gecontroleerd of de procedure is gevolgd en of de fraude daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, stuurt de Commissaris van de Regering of de Regeringsafgevaardigde deze namen naar de ARES die verantwoordelijk is voor het opzetten van een databank met de namen van de fraudeurs en die wordt beheerd overeenkomstig de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens. Fraudeurs worden na een periode van drie academiejaren automatisch van de lijst verwijderd.

De ARES stelt de betrokken personen op de hoogte van hun opname in de databank en geeft de procedures aan voor de uitoefening van hun recht op beroep.

Indien bestaand, wordt het inschrijvingsgeld voor de toelatingsproef of het toelatingsexamen dat aan ARES wordt betaald, definitief verworven door ARES. ».

Art. 8.Artikel 96, § 1, eerste lid, 1°, van hetzelfde decreet wordt vervangen door de volgende tekst: "1° de inschrijving weigeren van een student die in de drie voorafgaande academiejaren het voorwerp is geweest van hetzij een maatregel van uitsluiting van een instelling voor hoger onderwijs wegens inschrijvingsfraude of evaluatiefraude, hetzij een beslissing tot weigering van de inschrijving uitgesproken door ARES in het kader van de inschrijving voor een door ARES georganiseerd(e) toelatingsproef of toelatingsexamen;".

Art. 9.Bijlage II van hetzelfde decreet wordt vervangen door Bijlage I van dit decreet.

Art. 10.Bijlage III.1 van hetzelfde decreet wordt vervangen door Bijlage 2 van dit decreet.

Art. 11.Bijlage III.2 bij hetzelfde decreet wordt vervangen door bijlage 3 bij dit decreet.

Art. 12.Bijlage III.3 bij hetzelfde decreet wordt vervangen door bijlage 4 bij dit decreet.

Art. 13.Bijlage III.4 bij hetzelfde decreet wordt vervangen door bijlage 5 bij dit decreet.

Art. 14.Bijlage VI bij hetzelfde decreet wordt vervangen door bijlage 6 bij dit decreet.

Art. 15.In bijlage III.2. bij hetzelfde decreet, zoals vervangen door artikel 11 van dit decreet, wordt de regel:

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld HOOFDSTUK V. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 30 januari 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/01/2014 pub. 09/04/2014 numac 2014029210 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het inclusief hoger onderwijs sluiten betreffende het inclusief hoger onderwijs voor studenten met een handicap

Art. 18.In artikel 25, lid 1, van het decreet van 30 januari 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/01/2014 pub. 09/04/2014 numac 2014029210 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het inclusief hoger onderwijs sluiten betreffende het inclusief hoger onderwijs voor studenten met een handicap worden de woorden "en niet afkomstig zijn uit dezelfde academische polen" opgeheven. HOOFDSTUK VI. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014029344 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot aanpassing van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe organisatie van de studies sluiten tot aanpassing van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe organisatie van de studies

Art. 19.Artikel 11 van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/06/2014 numac 2014029344 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot aanpassing van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe organisatie van de studies sluiten tot aanpassing van de financiering van de instellingen voor hoger onderwijs aan de nieuwe organisatie van de studies wordt opgeheven. HOOFDSTUK VII. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 29 maart 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2017 pub. 14/04/2017 numac 2017011629 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de studie geneeskunde en de studie tandheelkunde sluiten betreffende de studie van de medische en tandheelkundige wetenschappen

Art. 20.In artikel 1, § 3, van het decreet van 29 maart 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2017 pub. 14/04/2017 numac 2017011629 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de studie geneeskunde en de studie tandheelkunde sluiten betreffende de studie van de medische en tandheelkundige wetenschappen worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het vijfde lid wordt vervangen door de volgende tekst: "Indien het examen centraal wordt georganiseerd, geeft de kandidaat aan welke universitaire instelling bevoegd is om de studies van de eerste cyclus geneeskunde of tandheelkunde te organiseren en die ze organiseert waar hij zijn inschrijving wenst voort te zetten.In geval van succes zet de kandidaat zijn inschrijving bij dezelfde universitaire instelling voort. » ; 2) Tussen de leden 6 en 7 wordt een lid ingevoegd, luidend als volgt: "In geval van slagen is de kandidaat gemachtigd om van universitaire instelling te veranderen, hetzij om redenen van overmacht, naar behoren gemotiveerd ten overstaan van de academische overheden van de bij de inschrijving voor het toelatingsexamen vermelde universitaire instelling, hetzij in geval van overeenkomst tussen de bij de inschrijving voor het toegangs- en toelatingsexamen vermelde universitaire instelling en de instelling waarmee hij zijn inschrijving wenst voort te zetten.». HOOFDSTUK VIII. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 02/08/2019 numac 2019030780 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het Hoger Onderwijs en het Onderzoek type decreet prom. 03/05/2019 pub. 05/12/2019 numac 2019042636 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het hoger onderwijs en het onderzoek. - Addendum sluiten houdende diverse maatregelen met betrekking tot het hoger onderwijs en onderzoek

Art. 21.In artikel 66 van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 02/08/2019 numac 2019030780 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het Hoger Onderwijs en het Onderzoek type decreet prom. 03/05/2019 pub. 05/12/2019 numac 2019042636 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen betreffende het hoger onderwijs en het onderzoek. - Addendum sluiten betreffende diverse maatregelen in verband met het hoger onderwijs en onderzoek worden de woorden "binnen" vervangen door de woorden "ter bestemming van". HOOFDSTUK IX. - Slotbepaling

Art. 22.Dit decreet heeft uitwerking met ingang van het academiejaar 2020-2021.

In afwijking van het eerste lid hebben de artikelen 2 en 19 op 1 juli 2020 uitwerking.

In afwijking van het eerste lid hebben de artikelen 5, 1° en 2°, 16, 1° en 17, 2° tot en met 4°, uitwerking met ingang van 1 januari 2020. In afwijking van het eerste lid hebben de artikelen 7, 8 en 20 uitwerking met ingang van 1 mei 2021.

In afwijking van het eerste lid worden de artikelen 15, 16, lid 2, en 17, lid 1, van kracht vanaf het academiejaar 2019-2020.

Brussel, 12 november 2020.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vice-President en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen en belast met het toezicht op "Wallonie-Bruxelles Enseignement", Fr. DAERDEN De Vice-President en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota Zitting 2020-2021 Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 127-1. - Commissieamendementen, nr.127-2. - Commissieverslag, nr. 127-3. - Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 127-4 - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 127-5.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 12 november 2020.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^