Etaamb.openjustice.be
Decreet van 13 december 2002
gepubliceerd op 19 februari 2003

Decreet houdende de oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (1)

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2003035216
pub.
19/02/2003
prom.
13/12/2002
ELI
eli/decreet/2002/12/13/2003035216/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

13 DECEMBER 2002. - Decreet houdende de oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) (1)


Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid. HOOFDSTUK II. - Oprichting, vorm, benaming, maatschappelijk doel, bevoegdheid, kapitaal en statuten Afdeling 1. - Oprichting, vorm en benaming

Art. 2.§ 1. De Vlaamse regering wordt gemachtigd om onder de door dit decreet bepaalde voorwaarden een naamloze vennootschap van publiek recht op te richten, genoemd "Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel", afgekort "BAM". § 2. BAM kan slechts worden ontbonden bij besluit van de Vlaamse regering, waarin de wijze en de voorwaarden van haar vereffening worden geregeld.

Art. 3.§ 1. Voor al wat niet uitdrukkelijk anders is geregeld in dit decreet, is BAM onderworpen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen die van toepassing zijn op de naamloze vennootschappen. § 2. BAM is niet onderworpen aan de bepalingen inzake het gerechtelijke akkoord en het faillissement. Afdeling 2. - Maatschappelijk doel en bevoegdheid

Art. 4.BAM heeft als opdracht de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van verkeersinfrastructuur in de Antwerpse regio met het oog op het bevorderen van de mobiliteit. Met dit doel sluiten de Vlaamse regering en BAM overeenkomsten af.

BAM is er bovendien toe gehouden de bijzondere opdrachten uit te voeren die haar bij decreet of bij beslissing van de Vlaamse regering worden toevertrouwd. De uitvoeringsmodaliteiten, verantwoordelijkheden, kostendekking en eventuele vergoeding voor deze opdrachten worden nader geregeld in afzonderlijke overeenkomsten tussen het Vlaamse Gewest en BAM. BAM kan alle handelingen en activiteiten verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van de in het eerste en tweede lid bedoelde opdrachten.

Art. 5.Inzake Vlaamse PPS-projecten doet BAM een beroep op een hiertoe door de Participatiemaatschappij Vlaanderen opgerichte dochteronderneming, waarin zij kan participeren. Hiertoe sluiten BAM en die dochteronderneming een samenwerkingsakkoord.

Art. 6.§ 1. BAM kan voor de uitvoering van haar opdrachten rechtstreeks of onrechtstreeks deelnemen aan vennootschappen, verenigingen, samenwerkingsverbanden en andere rechtspersonen, voor zover de deelname bijdraagt tot de verwezenlijking van het maatschappelijk doel. § 2. BAM kan een vennootschap alleen oprichten en inschrijven op alle aandelen alsook, in afwijking van artikel 646 van het Wetboek van vennootschappen, alle aandelen bezitten in een naamloze vennootschap, zonder beperking van duur en zonder geacht te worden hoofdelijk borg te staan voor de verbintenissen van deze vennootschap.

Art. 7.§ 1. De Vlaamse regering en de publiekrechtelijke rechtspersonen die participeren in BAM, worden gemachtigd om de roerende en onroerende goederen waarvan respectievelijk het Vlaamse Gewest en de betrokken rechtspersonen eigenaar zijn en die nuttig of noodzakelijk zijn voor de realisatie van de opdrachten van BAM, in BAM in te brengen, haar te verkopen, er zakelijke rechten op toe te staan of in beheer te geven, ongeacht de juridische aard van de verrichting.

De activa van het Vlaamse Gewest die betrekking hebben op de Schelde-oeververbindingen worden door de Vlaamse regering in BAM ingebracht in ruil voor aandelen. § 2. BAM beheert de openbare en private domeingoederen waarvan zij eigenaar is of waarvan het beheer haar is toevertrouwd.

Zij kan daartoe alle beheershandelingen stellen, zoals onder meer het onderhouden, het verbeteren, het ter beschikking stellen en het gebruiken van deze goederen. Zij kan er zakelijke en persoonlijke rechten op toekennen of de goederen vervreemden. Met betrekking tot de goederen waarvan enkel het beheer aan haar is toevertrouwd, mag BAM echter geen handelingen stellen die het eigendomsrecht aantasten tenzij zij het akkoord van de eigenaar heeft verkregen. Wat de private domeingoederen betreft, kan zij die affecteren, voorzover zij zelf eigenaar is van die goederen, of voor de affectatie het akkoord van de eigenaar heeft verkregen. De openbare affectatie van de openbare domeingoederen moet te allen tijde gewaarborgd blijven, tenzij voor zover zij zelf eigenaar is van die goederen of het akkoord van de eigenaar heeft verkregen.

De artikelen 40 tot 43 en 50 en 51 van het decreet van 18 december 1992 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1993, alsmede de uitvoeringsbesluiten van die bepalingen, kunnen door de Vlaamse regering geheel of gedeeltelijk buiten toepassing worden verklaard voor de onroerende goederen waarvan het beheer door het Vlaamse Gewest aan BAM wordt gegeven. § 3. BAM kan alle voor de uitoefening van haar opdrachten vereiste roerende en onroerende goederen en rechten verwerven en vervreemden. § 4. Na machtiging door de Vlaamse regering kan BAM in eigen naam en voor eigen rekening onroerende goederen onteigenen die nodig zijn voor de uitvoering van haar opdrachten. De onteigeningen gebeuren overeenkomstig de spoedprocedure bepaald in artikel 5 van de wet van 26 juli 1962 betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 8.§ 1. Onverminderd het initiatiefrecht van de Vlaamse regering terzake, legt BAM de Vlaamse regering verordeningsvoorstellen voor betreffende de door BAM beheerde gronden en infrastructuur. Deze verordeningen kunnen, binnen de perken van de gewestelijke bevoegdheden, onder meer omvatten : 1° een regeling voor de toegankelijkheid van de betrokken gronden en infrastructuur;2° regelingen ter vrijwaring van het milieu, de integriteit, de veiligheid en de gezondheid op, rond en van de door BAM beheerde gronden en infrastructuur. § 2. Overtreding van de in vorige paragraaf bedoelde verordeningen wordt gestraft met een geldboete van zesentwintig euro tot duizend euro.

Art. 9.BAM is gemachtigd om werken uit te voeren die nodig zijn voor de verwezenlijking van haar opdrachten, op of onder of over onroerende goederen die behoren tot het openbaar of privaat domein van de federale overheid, het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de provincies, de gemeenten en de instellingen die eronder ressorteren, mits toestemming van de eigenaar. Deze toestemming wordt per aangetekende brief gevraagd en wordt geacht te zijn verworven bij gebreke aan een betekende beslissing binnen zestig dagen na postdatum van de aangetekende brief.

Art. 10.BAM kan dadingen aangaan.

Art. 11.De ambtenaren van het Bestuur der BTW, Registratie en Domeinen zijn bevoegd om de akten te verlijden ten name of ten bate van BAM, waaronder de akten betreffende de oprichting, de organisatie en het intern bestuur van BAM.

Art. 12.§ 1. Met het oog op de uitoefening van haar opdrachten, wordt er een recht van voorkoop gevestigd ten voordele van BAM op de onroerende goederen gelegen binnen een door de Vlaamse regering afgebakende perimeter vanaf de door de Vlaamse regering aangeduide bestaande of toekomstige openbare wegen en waterwegen.

Dit recht van voorkoop doet geen afbreuk aan een op de dag van de inwerkingtreding van dit artikel bestaand recht van voorkoop dat steeds voorrang heeft. § 2. De in § 1 vermelde onroerende goederen kunnen slechts worden verkocht nadat de verkoper aan BAM de gelegenheid heeft gegeven om haar recht uit te oefenen. Naargelang het gaat om een openbare verkoop of een onderhandse verkoop wordt gehandeld overeenkomstig § 3 of § 4. § 3. Bij een openbare verkoop geeft de instrumenterende ambtenaar ten minste dertig dagen vooraf kennis van plaats, dag en uur van verkoop aan BAM. Als de verkoop wordt gehouden zonder voorbehoud van eventuele uitoefening van het recht van hoger bod, vraagt de instrumenterende ambtenaar bij het einde van opbieding en vóór de toewijzing, in het openbaar aan de aanwezige gevolmachtigde van BAM, of het haar recht van voorkoop wenst uit te voeren tegen de laatst geboden prijs. In geval van weigering, afwezigheid of stilzwijgen van BAM, wordt de verkoop voortgezet.

Als de verkoop wordt gehouden onder voorbehoud van eventuele uitoefening van het recht van hoger bod, beperkt de instrumenterende ambtenaar zich ertoe het hoger bod of, als er geen hoger bod gedaan wordt of als het niet wordt aanvaard, het laatste bod ter kennis te brengen van BAM. Als BAM de aanvaarding van dit bod niet binnen één maand na de verzending van de voormelde kennisgave aan de instrumenterende ambtenaar heeft laten betekenen bij gerechtsdeurwaardersexploot of indien BAM per aangetekend schrijven aan de instrumenterende ambtenaar ter kennis heeft gebracht af te zien van het gebruik van het recht op voorkoop, dan is de toewijzing definitief. § 4. Bij een onderhandse verkoop geeft de instrumenterende ambtenaar aan BAM kennis van de inhoud van de akte, die wordt opgesteld onder opschortende voorwaarde van niet-uitoefening van het recht van voorkoop. Deze kennisgeving gebeurt aan de hand van een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs gericht aan BAM en geldt als aanbod van verkoop aan BAM. Het recht van voorkoop wordt uitgeoefend binnen twee maanden na de verzending van de voormelde kennisgeving, bij gerechtsdeurwaardersexploot betekend aan de instrumenterende ambtenaar en aan de verkoper. De verkoop is voltrokken de dag na betekening van het gerechtsdeurwaardersexploot.

BAM kan voor het verstrijken van de termijn vermeld in het tweede lid besluiten geen beroep te doen op haar voorkooprecht. Die beslissing wordt per aangetekend schrijven ter kennis gebracht aan de instrumenterende ambtenaar. De dag na de verzending van dit schrijven wordt de van opschortende voorwaarde vermeld in het eerste lid geacht te zijn vervuld.

Indien het recht van voorkoop niet binnen de voorziene termijn wordt uitgeoefend of indien BAM voor het verstrijken van die termijn heeft afgezien van een beroep op haar voorkooprecht, dan mag de eigenaar het goed niet onderhands verkopen tegen een lagere prijs of tegen gunstigere voorwaarden zonder een nieuwe kennisgeving aan BAM. Na verloop van één jaar na het aanbod mag het goed niet onderhands worden verkocht, zelfs niet tegen de oorspronkelijke voorwaarden, zonder een nieuwe kennisgeving aan BAM. De instrumenterende ambtenaar voor wie de akte van verkoop uit de hand wordt verleden met betrekking tot een onroerend goed waarop een recht van voorkoop rust, moet binnen één maand na de registratie aan BAM kennis geven van de prijs en de voorwaarden van de verkoop. § 5. In geval van miskenning van het recht van voorkoop, heeft BAM het recht om in de plaats van de koper te worden gesteld. In dat geval moet de vordering gelijktijdig tegen de verkoper en de eerste koper worden ingesteld en is ze pas ontvankelijk na inschrijving op de kant van de overschrijving van de betwiste akte en, eventueel, op de kant van de overschrijving van de laatst overgeschreven titel.

Als de rechter de vordering tot indeplaatsstelling inwilligt, geldt het vonnis als titel. Elke uitspraak op een eis tot indeplaatsstelling wordt ingeschreven achter de inschrijving van de eis. BAM betaalt dan aan de koper de prijs terug die deze aan de verkoper heeft betaald.

BAM is slechts gebonden aan de verplichtingen die voor de koper voortvloeien uit de authentieke akte van verkoop en aan de lasten waarin de koper heeft toegestemd, voor zover die laatste zijn ingeschreven of zijn overgeschreven voor de inschrijving van de eis.

BAM is gehouden de kosten van de akte aan de koper te vergoeden.

De vordering tot indeplaatsstelling verjaart, bij openbare verkoop, na drie maanden vanaf de definitieve toewijzing en, bij onderhandse verkoop uit de hand, na drie maanden vanaf de kennisgeving voorzien in § 4, zesde lid. Bij gebrek aan deze kennisgeving verjaart de vordering twee jaar vanaf de overschrijving van de akte. Afdeling 3. - Kapitaal

Art. 13.§ 1. Het Vlaamse Gewest dient steeds direct of indirect te beschikken over ten minste de helft plus één van de aandelen in het kapitaal van de vennootschap. § 2. Mits akkoord van de Vlaamse regering, zijn de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse openbare instellingen, de autonome provinciebedrijven, de provincies, de gemeenten, de autonome gemeentebedrijven, de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en de O.C.M.W.'s die deel uitmaken van het Vlaamse Gewest, alsook de rechtspersonen die afhangen van of gecontroleerd worden door één of meer van die personen gemachtigd in te schrijven op het kapitaal van BAM. § 3. Aan alle aandelen zijn dezelfde rechten en verplichtingen verbonden. Alle aandelen van BAM zijn en blijven op naam. Afdeling 4. - Statuten

Art. 14.§ 1. De statuten van BAM worden vastgesteld bij besluit van de Vlaamse regering. § 2. De Algemene Vergadering beslist over iedere wijziging van de statuten. De wijzigingen hebben evenwel slechts uitwerking na goedkeuring ervan door de Vlaamse regering. HOOFDSTUK III. - Inkomsten en boekhouding

Art. 15.§ 1. De Vlaamse regering wordt gemachtigd om BAM jaarlijks, binnen de perken van de begrotingskredieten, een werkingstoelage toe te kennen ten laste van de begroting van het Vlaamse Gewest.

Daarnaast kan BAM ook toelagen ontvangen van andere vennoten en inkomsten verwerven door prestaties te leveren aan derden of door het valoriseren van de roerende en onroerende goederen waarvan zij eigenaar is of die zij beheert. § 2. Minstens de helft van de productiekosten in de zin van het Europees rekeningstelsel 1995 van BAM wordt gedekt door verkopen in de zin van het Europees rekeningstelsel 1995.

Art. 16.BAM mag schenkingen en legaten ontvangen.

Art. 17.Onder de voorwaarden bepaald bij besluit van Vlaamse regering, genomen op voorstel van BAM, is BAM gerechtigd retributies te innen voor het gebruik door derden van de aangeduide verkeersinfrastructuur.

Art. 18.BAM mag leningen aangaan, kredieten opnemen en schuldeffecten uitgeven binnen de door de Vlaamse regering vastgestelde grenzen. De Vlaamse regering kan er de waarborg van het Vlaamse Gewest aan verlenen.

Art. 19.§ 1. De boekhouding van BAM wordt gevoerd volgens de wetgeving op de boekhouding en jaarrekeningen van de ondernemingen. § 2. BAM voert een analytische boekhouding, die zodanig wordt gevoerd dat de middelen en uitgaven voor de opdrachten bedoeld in artikel 4, tweede lid, duidelijk kunnen worden onderscheiden.

Art. 20.BAM wordt met het Vlaamse Gewest gelijkgesteld voor de toepassing van de wetten en decreten betreffende de indirecte en directe belastingen die onder de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest ressorteren. HOOFDSTUK IV. - Het personeel

Art. 21.De Vlaamse regering kan bepalen onder welke voorwaarden bepaalde personeelsleden van de Vlaamse Gemeenschap die door BAM in dienst worden genomen, gerechtigd zijn om terug in dienst te treden bij de Vlaamse Gemeenschap.

Art. 22.Onverminderd de plichten van de officieren van gerechtelijke politie, zijn de door de Vlaamse regering aangeduide personeelsleden van BAM belast met het toezicht op de naleving van de in artikel 8 bedoelde verordeningen en de vaststelling van overtreding van die verordeningen.

De Vlaamse regering kan de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie toekennen aan de beëdigde ambtenaren van BAM. HOOFDSTUK V. - Het toezicht

Art. 23.§ 1. De Vlaamse regering duidt twee commissarissen bij BAM aan, van wie één op voordracht van de Minister bevoegd inzake Openbare Werken en Mobiliteit en één op voordracht van de Minister bevoegd voor Financiën. De commissarissen hebben een voltijdse opdracht bij BAM. § 2. De Vlaamse regering stelt de bezoldiging van de commissarissen vast, die ten laste komt van de begroting van het Vlaamse Gewest. Ter ondersteuning van hun controletaak kan de Vlaamse regering de commissarissen het nodige personeel ter beschikking stellen. § 3. Elk van de commissarissen ziet er op toe dat de opdrachten bepaald in de artikelen 4 en 5 door BAM worden uitgeoefend conform de wetten, decreten, hun uitvoeringsbesluiten, de statuten en het algemeen belang. § 4. De commissarissen wonen met raadgevende stem de vergaderingen bij van de algemene vergadering en van de raad van bestuur. Zij ontvangen de volledige dagorde van de vergaderingen van de algemene vergadering en de raad van bestuur alsmede alle documenten terzake, ten minste vijf werkdagen vóór de datum van de vergaderingen. ontvangen de notulen van deze vergaderingen. § 5. Elk van de commissarissen kan te allen tijde ter plaatse inzage nemen van alle documenten en geschriften van BAM. Zij kunnen van de bestuurders en personeelsleden van BAM alle inlichtingen en ophelderingen vorderen en alle verificaties verrichten, die zij nodig achten voor de uitoefening van hun opdracht. § 6. Binnen een termijn van vier werkdagen te rekenen vanaf de kennisname of de ontvangst van de betrokken beslissing, kan elk van de commissarissen de Vlaamse regering een gemotiveerd beroep instellen tegen elke beslissing van de beslissings- en beheersorganen van BAM of de personen aan wie zij hun bevoegdheid hebben gedelegeerd, waarvan hij meent dat ze niet strookt met de wetten, decreten, hun uitvoeringsbesluiten, de statuten of het algemeen belang. Het beroep schort de beslissing op.

Heeft de Vlaamse regering binnen een termijn van twintig werkdagen, ingaand op dezelfde dag als de termijn waarover de commissarissen beschikken, de nietigverklaring niet uitgesproken, dan wordt de beslissing definitief. In voorkomend geval wordt de nietigverklaring binnen de gestelde termijn aan de Raad van Bestuur meegedeeld. § 7. Wanneer de naleving van de wetten, decreten en hun uitvoeringsbesluiten, de statuten of het algemeen belang het vereisen, kan elke commissaris het bevoegde orgaan van BAM verplichten binnen de door hem bepaalde termijn te beraadslagen over iedere door hem bepaalde aangelegenheid.

Heeft het orgaan, bij het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn, geen beslissing genomen of stemt de Vlaamse regering met de door dit orgaan genomen beslissing niet in, dan kan de Vlaamse regering de beslissing nemen in plaats van het orgaan. In dat geval kunnen de leden van het betrokken orgaan niet aansprakelijk worden gesteld voor de genomen beslissing.

Art. 24.BAM neemt de nodige initiatieven opdat de realisatie van haar opdrachten jaarlijks extern wordt geëvalueerd.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 13 december 2002.

De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, S. STEVAERT _______ Nota (1) Zitting 2001-2002. Stukken . - Ontwerp van decreet 1316, nr. 1.

Zitting 2002-2003.

Stukken. - Verslag : 1316, nr. 2. Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1316, nr. 3 Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergaderingen van 4 december 2002.

^