Etaamb.openjustice.be
Decreet van 14 december 2006
gepubliceerd op 27 december 2006

Decreet houdende omzetting van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie en betreffende de openbaarheid van bestuur

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2006204183
pub.
27/12/2006
prom.
14/12/2006
ELI
eli/decreet/2006/12/14/2006204183/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 DECEMBER 2006. - Decreet houdende omzetting van Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie en betreffende de openbaarheid van bestuur


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1.Bij dit decreet wordt Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie omgezet. HOOFDSTUK II. - Begripsomschrijving en toepassingsgebied

Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : 1° overheid : a.het Waalse Gewest; b. de publiekrechtelijke rechtspersonen die rechtstreeks of onrechtstreeks onder het Waalse Gewest ressorteren;c. de gemeenten, de provincies en de overige territoriale collectiviteiten;d. de personen die, ongeacht hun vorm en aard, : - zijn opgericht met het specifieke doel te voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn; - rechtspersoonlijkheid hebben - en waarvan hetzij de activiteiten in hoofdzaak worden gefinancierd door de overheden of de instellingen vermeld in a., b. of c., hetzij het beheer is onderworpen aan toezicht door deze laatste, hetzij de leden van het bestuursorgaan, het leidinggevend orgaan of het toezichthoudend orgaan voor meer dan de helft door die overheden of instellingen zijn aangewezen; e. de verenigingen opgericht door één of verschillende overheden bedoeld in a., b., c. of d. ; 2° bestuursdocument : informatie waarover een overheid beschikt en die in een specifieke vorm opgeslagen wordt, ongeacht de drager of de opslagvorm ervan. Computerprogramma's zijn geen bestuursdocumenten; 3° persoonsgegevens : alle informatie betreffende een natuurlijke persoon geïdentificeerd of identificeerbaar in de zin van de definitie opgenomen in artikel 1, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;4° hergebruik : het gebruik van bestuursdocumenten waarover de overheden beschikken, voor andere commerciële of niet-commerciële doeleinden dan het oorspronkelijke doel binnen de publieke taak waarvoor de bestuursdocumenten zijn geproduceerd;5° licentie : document dat uitgaat van een overheid en waarin hergebruiksvoorwaarden vastliggen voor beide partijen, met name de overheid die de documenten afgeeft en de begunstigde;6° beschikken over : in het bezit zijn van of een zekere controle hebben of beheerd worden voor een overheid;7° geschrift : per post, telefax, e-mail of webformulier.

Art. 3.Dit decreet is van toepassing op alle volledige en afgewerkte bestuursdocumenten waarover de openbare overheden beschikken en die ze besluiten ter beschikking van derden te stellen met het oog op het hergebruik ervan.

De overheden beschikken over een beoordelingsbevoegdheid op dat gebied.

Dit decreet is niet van toepassing op : 1° bestuursdocumenten waarvan de verstrekking een activiteit is die niet onder de publieke taak valt;2° de bestuursdocumenten waarvan de intellectuele eigendomsrechten bij derden berusten;3° de bestuursdocumenten waartoe de toegang is uitgesloten op basis van de geldende toegangsregelingen, onder meer wegens : - de bescherming van de nationale veiligheid, defensie of openbare veiligheid; - statistisch geheim of handelsgeheim; - gebrek aan persoonlijk belang als een persoonlijk belang aangetoond moet worden om toegang te krijgen tot de bestuursdocumenten; 4° de bestuursdocumenten in het bezit van openbare omroepen of hun dochterondernemingen en van andere instellingen of hun dochterondernemingen ten behoeve van de vervulling van een publieke omroeptaak;5° de bestuursdocumenten in het bezit van onderwijs- en onderzoeksinstellingen, met inbegrip van organisaties die zijn opgericht voor de overdracht van onderzoeksresultaten; Dit decreet is ook niet van toepassing op bestuursdocumenten die onvoorwaardelijk ter beschikking gesteld worden door een overheid.

De uitwisseling van bestuursdocumenten tussen openbare instellingen uitsluitend met het oog op de vervulling van hun openbare taken is geen hergebruik. HOOFDSTUK III. - Beginselen inzake het hergebruik van bestuursdocumenten

Art. 4.Een bestuursdocument dat persoonsgegevens bevat, mag slechts hergebruikt worden voorzover de overheid de nodige voorzorgsmaatregelen genomen heeft om de identiteit te verbergen van de persoon op wie de persoonsgegevens betrekking hebben, meer bepaald door de informatie anoniem te houden, overeenkomstig de definitie opgenomen in artikel 1, 5°, van het koninklijk besluit van 13 februari 2001 tot uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Art. 5.De bestuursdocumenten die de overheden ter beschikking stellen, kunnen voor al dan niet-commerciële doeleinden hergebruikt worden overeenkomstig de voorwaarden omschreven in dit decreet.

De documenten die uit het hergebruik voortkomen vermelden de bronnen en de datum van de laatste bijwerking en nemen de integriteit en de aard van de ter beschikking gestelde bestuursdocumenten in acht.

De overheden kunnen het hergebruik van de bestuursdocumenten aan bijkomende voorwaarden onderwerpen. Deze voorwaarden mogen de mogelijkheden tot hergebruik niet nodeloos beperken noch gebruikt worden om de mededinging aan banden te leggen.

Herbruikbare documenten worden, indien mogelijk, langs elektronische weg ter beschikking gesteld. HOOFDSTUK IV. - Verzoek en behandeling

Art. 6.Het verzoek om hergebruik, dat schriftelijk ingediend moet worden, bevat op zijn minst de nauwkeurige identificatie van het aangevraagde bestuursdocument, een omschrijving van het hergebruik dat er van gemaakt zal worden, de vorm waarin de gezochte gegevens ter beschikking gesteld zouden moeten worden, alsook de nagestreefde finaliteit.

Als het verkrijgen van het bestuursdocument het gebruik van een licentie vereist, stuurt de overheid waaraan het verzoek om hergebruik gericht wordt een standaardexemplaar naar de aanvrager binnen een termijn die bij besluit vastgelegd wordt. De voorwaarden vervat in de licentie mogen de mogelijkheden tot hergebruik niet nodeloos beperken noch gebruikt worden om de mededinging aan banden te leggen.

De overheid kan de licentie elk ogenblik en eenzijdig opzeggen, zonder recht te geven op een schadevergoeding, als de aanvrager niet voldoet aan één of verschillende voorwaarden van de licentie.

De overheid kan ook elk ogenblik en eenzijdig een einde maken aan de terbeschikkingstelling van de bestuursdocumenten, zonder recht te geven op een schadevergoeding, als de aanvrager niet voldoet aan één of verschillende voorwaarden bedoeld in artikel 5, tweede en derde lid.

De procedure en de termijnen voor de behandeling van een aanvraag tot hergebruik alsook de vorm van de beslissingen liggen vast in een besluit. HOOFDSTUK V. - Hergebruiksvoorwaarden

Art. 7.§ 1. Als de bestuursdocumenten beschikbaar zijn en zonder buitensporige kosten in de gevraagde vorm ter beschikking gesteld kunnen worden, worden ze door de overheid in die vorm verstrekt.

Als de bestuursdocumenten niet beschikbaar zijn in de gevraagde vorm, geeft de overheid de verzoeker in haar beslissing kennis van de vorm(en) waarin de documenten beschikbaar zijn of ter beschikking gesteld kunnen worden. § 2. De overheden zijn niet verplicht de productie van bestuursdocumenten voort te zetten met het oog op het hergebruik ervan. Ze zijn echter verplicht zo spoedig mogelijk hun beslissingen bekend te maken, met name via een link op het portaal van het Waalse Gewest.

Art. 8.Als de voorbereiding van een bestuursdocument verschillende bijkomende verrichtingen vereist, mogen de totale kosten niet hoger zijn dan de kosten van verzameling, productie, vermenigvuldiging en verspreiding, vermeerderd met een redelijk rendement op investeringen. HOOFDSTUK VI. - Beroepen

Art. 9.§ 1. In het kader van het hergebruik van bestuursdocumenten is de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten, bedoeld in artikel 8 van het decreet van 30 maart 1995 betreffende de openbaarheid van bestuur in het Waalse Gewest, bevoegd voor beroepen ingesteld tegen een beslissing tot terbeschikkingstelling van bestuursdocumenten, in geval van weigering tot uitvoering van een beslissing of wegens elke andere moeilijkheid tegengekomen bij de uitoefening van de rechten waarin dit decreet voorziet. § 2. De Commissie oefent die bevoegdheid in alle onpartijdigheid uit.

Tijdens de behandeling van de beroepen mag ze geen enkele onderrichting krijgen.

Art. 10.Het beroep wordt schriftelijk ingediend binnen een termijn van zestig dagen, te rekenen vanaf het feit dat aanleiding geeft tot het beroep.

Art. 11.§ 1. Als de Commissie een beroep ontvangt, neemt ze het onmiddellijk op in een register, met melding van de datum van ontvangst.

De persoon die het beroep heeft ingesteld en betrokken overheid hebben recht op rechtstreekse toegang tot de opgenomen gegevens m.b.t. het beroep. § 2. De Commissie geeft de betrokken overheid onmiddellijk kennis van het beroep en stuurt tegelijkertijd een bericht van ontvangst naar de persoon die het beroep heeft ingesteld.

Art. 12.§ 1. De Commissie spreekt zich zo spoedig mogelijk uit over het beroep en deelt haar beslissing binnen uiterlijk dertig dagen schriftelijk mee aan de persoon die het beroep heeft ingesteld en aan betrokken overheid. § 2. De beslissingen van de Commissie zijn openbaar.

Art. 13.De beslissing waarbij het beroep is aangenomen wordt zo spoedig mogelijk uitgevoerd door betrokken overheid, uiterlijk binnen vijftien dagen.

Art. 14.Als een beroep bij de Commissie ingesteld wordt, kan laatstgenoemde ter plaatse inzage nemen van alle nuttige gegevens of ze zich door betrokken overheid laten verstrekken.

Ze kan alle betrokken partijen en deskundigen horen en de personeelsleden van de overheid verzoeken om aanvullende gegevens. HOOFDSTUK VII. - Discriminatieverbod, vrije concurrentie en transparantie

Art. 15.§ 1. Elke voorwaarde voor het hergebruik van bestuursdocumenten mag niet discriminerend zijn voor vergelijkbare categorieën van hergebruik. § 2. Als de overheid documenten hergebruikt in het kader van haar handelsactiviteiten die buiten haar publieke taak vallen, zijn de tariefvoorwaarden en overige voorwaarden die toepasselijk zijn op de verstrekking van de voor die activiteiten bestemde documenten dezelfde als voor de overige gebruikers.

Art. 16.§ 1. De exclusiviteitsregelingen inzake hergebruik zijn verboden tenzij blijkt dat ze noodzakelijk zijn voor het verlenen van een dienst van algemeen belang.

Als een exclusiviteitsrecht verleend wordt in het algemeen belang, dient de overheid die het exclusiviteitsrecht heeft verleend of die er houder van is minstens om de drie jaar na te gaan of de redenen daarvoor nog steeds geldig zijn. § 2. Elk exclusief recht op hergebruik verleend na de inwerkingtreding van dit decreet wordt bekendgemaakt op initiatief van de overheid die het verleent. § 3. De exclusieve rechten op hergebruik die zijn verleend vóór de inwerkingtreding van dit decreet, behalve die in aanmerking komen voor de uitzondering bedoeld in § 1 van dit artikel, vervallen na afloop van de geldigheidsduur ervan of, in ieder geval, uiterlijk 31 december 2008.

Art. 17.De documenten die beschikbaar zijn voor hergebruik, de eventuele voorwaarden, waaronder de standaardlicenties, alsook eventuele vergoedingen, worden in een register opgenomen, o.a. op de website van het Waalse Gewest.

Het toezicht op de naleving van die verplichting wordt uitgeoefend door het Secretariaat-generaal van het Ministerie van het Waalse Gewest. De toezichtsmodaliteiten worden bij besluit geregeld.

Als een vergoeding vereist wordt, kan de aanvrager op gewoon verzoek door betrokken overheid in kennis gesteld worden van de berekeningsbasis, alsook van de factoren die in aanmerking genomen worden bij de berekening van de vergoeding. HOOFDSTUK VIII. - Slotbepaling

Art. 18.Dit besluit treedt in werking op de door de Waalse Regering vastgelegde datum.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 14 december 2006.

De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE De Minister van Begroting en Financiën, Uitrusting en Patrimonium, M. DAERDEN De Minister van Vorming, Mevr. M. ARENA De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, Ph. COURARD De Minister van Onderzoek, Nieuwe Technologieën en Buitenlandse Betrekkingen, Mevr. M.-D. SIMONET De Minister van Economie, Tewerkstelling en Buitenlandse Handel, J.-C. MARCOURT De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. Ch. VIENNE De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme, B. LUTGEN _______ Nota (1) Zitting 2006-2007. Stukken van het Waals Parlement, 467 (2006-2007), nrs. 1 en 2.

Volledig verslag, openbare vergadering van 6 december 2006.

Bespreking. Stemmingen.

^