Etaamb.openjustice.be
Decreet van 14 maart 2019
gepubliceerd op 13 mei 2019

Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur om de rol te verstevigen van de Commissie voor de toegang tot de administratieve documenten van de Franse Gemeenschap

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019012238
pub.
13/05/2019
prom.
14/03/2019
ELI
eli/decreet/2019/03/14/2019012238/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 MAART 2019. - Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur om de rol te verstevigen van de Commissie voor de toegang tot de administratieve documenten van de Franse Gemeenschap


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.In artikel 3 van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur, moeten de woorden "Iedere persoon heeft ter plaatse recht van inzage in elk bestuursdocument" door de woorden "Iedere persoon heeft ter plaatse recht van inzage in elk bestuursdocument en kan een afschrift ervan verkrijgen".

Art. 2.Na artikel 7 van hetzelfde decreet wordt een Hoofdstuk IV ingevoegd, met als opschrift "Hoofdstuk IV. Beroep".

Art. 3.In artikel 8, § 1, van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het tweede lid, wordt het woord "vijf" vervangen door het woord "vier";2° in het derde lid, worden de woorden "onder de ambtenaren van rang 15 of hoger" vervangen door de woorden "onder de ambtenaren die over bevoegdheden beschikken inzake openbaarheid van de administratieve akten, reglementering betreffende persoonsgegevens of reglementering betreffende het privéleven";3° in het vierde lid, worden de woorden "en een ander op een dubbele lijst voorgedragen door de Nationale Orde der Geneesheren" opgeheven;4° in het vijfde lid, worden de woorden "Beide leden hebben hun woonplaats" vervangen door de woorden "Dat lid heeft zijn woonplaats";5° in het zevende lid, wordt het woord "vijf" vervangen door het woord "vier".

Art. 4.De paragrafen 2 en 3 van artikel 8 van hetzelfde decreet worden vervangen door hetgeen volgt: " § 2. De Commissie neemt kennis van beroepen tegen beslissingen tot afwijzing, zelfs impliciet, van de bevoegde administratieve overheid waaraan een aanvraag om raadpleging, mededeling of rechtzetting van een administratief document is gericht.

De Commissie kan door de administratieve overheid worden geraadpleegd.

In dat geval brengt zij haar advies uit binnen 20 dagen na ontvangst van het verzoek. Wanneer een beroep bij de Commissie wordt ingesteld, is zij niet bevoegd om een advies over hetzelfde onderwerp uit te brengen. § 3. De Commissie brengt jaarlijks uiterlijk op 31 januari aan het Parlement van de Fédération Wallonie-Bruxelles verslag uit over de beroepen die zijn ingesteld en over de algemene toepassing van de bepalingen betreffende de openbaarheid van het bestuur tijdens het voorgaande kalenderjaar. Zij deelt haar suggesties mee voor de toepassing ervan en eventuele voorstellen tot wijziging ervan.

De Commissie zendt een exemplaar van haar verslag aan de Regering. »

Art. 5.In hetzelfde decreet wordt een artikel 8/1 als volgt toegevoegd: "

Art. 8/1.- Het beroep bij de Commissie kan worden ingesteld door elke aanvrager die van de bevoegde overheid geen genoegdoening heeft gekregen door middel van een verzoek aan het secretariaat van de Commissie, dat per aangetekende brief aan het secretariaat van de Commissie wordt gericht, of op enige andere wijze die een onbetwistbare datum voor de verzending en de levering van deze zending binnen 60 dagen aangeeft, termijn die naar gelang van het geval uitwerking heeft met ingang van: - de dag na ontvangst van de afwijzingsbeslissing; - de dag na het verstrijken van de in artikel 6, § 5 bedoelde termijn.

Het verzoek vermeldt de identiteit en de woonplaats van de aanvrager, de identiteit en de zetel van de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor de beslissing tot afwijzing van de aanvraag, het precieze onderwerp van het verzoek en de gronden voor het beroep.

De aanvrager voegt tevens de bestreden afwijzingsbeslissing of, in geval van stilzwijgende afwijzingsbeslissing, de documenten ter staving van het verzoek dat hij bij de bestuursoverheid heeft ingediend, bij.

Het secretariaat van de Commissie zendt onverwijld en bij aangetekende brief of op enige andere wijze die een bepaalde datum voor de verzending en de aflevering van een dergelijke zending vermeldt, een afschrift van het bij haar ingestelde beroep aan de betrokken overheid. ».

Art. 6.In hetzelfde decreet wordt een artikel 8/2 toegevoegd, luidend als volgt: "

Art. 8/2.De betrokken bestuursoverheid doet de secretaris van de Commissie binnen 15 dagen na het verzoek een afschrift toekomen van het document waarop het verzoek van de aanvrager betrekking heeft, alsmede alle andere juridische of feitelijke elementen, documenten of informatie die zijn beslissing tot afwijzing rechtvaardigen. In voorkomend geval voegt zij een nota met opmerkingen bij. De Commissie zendt de aanvrager een afschrift van deze opmerkingen per aangetekende brief of op een andere wijze die een definitieve datum voor de verzending en levering van deze zending vermeldt. »

Art. 7.In hetzelfde besluit wordt een artikel 8/3 als volgt toegevoegd: "

Art. 8/3.- § 1. De aanvrager of zijn raadsman en de bevoegde overheid of haar afgevaardigde worden op hun verzoek door de Commissie gehoord. De hoorzitting vindt plaats met inachtneming van het beginsel van hoor en wederhoor.

Wanneer een partij om een hoorzitting verzoekt, worden de andere partijen uitgenodigd om te verschijnen. § 2. De Commissie kan alle betrokken partijen horen, alsmede, in voorkomend geval, deskundigen en personeelsleden van de betrokken overheid, om aanvullende informatie te vragen. »

Art. 8.In hetzelfde decreet wordt een artikel 8/4 toegevoegd als volgt geformuleerd: "

Art. 8/4.- § 1. De Commissie beslist over het al dan niet toepassen van de procedure met gesloten deuren en stelt de aanvrager en de betrokken administratieve overheid van haar beslissing per aangetekende brief of op enige andere wijze waaruit een definitieve datum voor de verzending en de levering van deze verzending kan worden vastgesteld, in kennis, binnen 40 dagen na ontvangst van het afschrift van het administratieve document waarop het verzoek betrekking heeft.

Zij kan deze termijn echter bij een met redenen omklede beslissing met maximaal 15 dagen verlengen. In het geval van een hoorzitting wordt de termijn van ambtswege met 15 dagen verlengd. De termijn is geschorst van 16 juli tot 15 augustus. § 2. Indien de Commissie het beroep toestaat, geeft de betrokken overheid zo spoedig mogelijk en uiterlijk 30 dagen na de kennisgeving van de beslissing van de Commissie uitvoering aan de beslissing.

Indien de Commissie van mening is dat het gevraagde document moeilijk binnen de maximumtermijn van 30 dagen te verzenden is, kan zij de termijn met 15 dagen verlengen, met opgave van de redenen voor haar beslissing. »

Art. 9.In hetzelfde decreet wordt een artikel 8/5 toegevoegd, luidend als volgt: "

Art. 8/5.- 1. De Commissie oefent haar opdracht op onafhankelijke en onpartijdige wijze uit. Bij de behandeling van beroepen kan ze geen onderrichtingen ontvangen. De leden kunnen niet het voorwerp uitmaken van een beoordeling of een tuchtprocedure op basis van de redenen voor de beslissingen die worden genomen in het kader van de opdrachten die ze door dit decreet of door de uitvoeringsbesluiten ervan zijn opgedragen. »

Art. 10.Na artikel 8/5 van hetzelfde decreet, wordt een hoofdstuk V, met het opschrift "Hoofdstuk V.". Diverse bepalingen", ingevoegd.

Art. 11.In hetzelfde decreet wordt een artikel 8/6 toegevoegd, dat als volgt luidt: "

Art. 8/6.- De Commissie maakt op een website ten minste de volgende informatie bekend: 1° begrijpelijke informatie over de actieve en passieve openbaarheid van administratieve documenten;2° richtlijnen voor het aanvragen van administratieve documenten, de elementen die het verzoek moet bevatten, aan welke overheid het verzoek kan worden gericht;3° informatie over het instellen van een beroep in geval van afwijzing van of niet-beantwoording op een verzoek om administratieve documenten;4° haar beslissingen op beroepen, die voorheen geanonimiseerd worden en door contextuele factoren niet meer te identificeren zijn.»

Art. 12.De artikelen 9, 10 en 11 van hetzelfde decreet worden verplaatst naar Hoofdstuk III, met het opschrift "Raadplegingsrecht", na artikel 7.

De artikelen van dat decreet worden dienovereenkomstig vernummerd.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 14 maart 2019.

De Minister-President, belast met Gelijke kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Vice-Presidente en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vice-President, Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Jeugd, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT _______ Nota Zitting 2018-2019 Stukken van het Parlement.- Ontwerp van decreet, nr. 625-1. - Commissieamendementen, nr. 625-2. - Advies van de Raad van State, nr. 625-3. - Advies van de Raad van State, nr. 625-4. - Commissieamendementen, nr. 625-5. - Commissieverslag, nr. 625-6. - Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 625-7. - Vergaderingamendementen, nr. 625-8. - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 625-9.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 13 maart 2019.

^