Etaamb.openjustice.be
Decreet van 15 oktober 2020
gepubliceerd op 28 oktober 2020

Decreet betreffende de organisatie van de thermische-energiemarkt en de thermische-energienetten

bron
waalse overheidsdienst
numac
2020204339
pub.
28/10/2020
prom.
15/10/2020
ELI
eli/decreet/2020/10/15/2020204339/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 OKTOBER 2020. - Decreet betreffende de organisatie van de thermische-energiemarkt en de thermische-energienetten (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Inleidende bepaling en begripsomschrijvingen

Artikel 1.Richtlijn 2012/27/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 betreffende energie-efficiëntie, tot wijziging van Richtlijnen 2009/125/EG en 2010/30/EU en houdende intrekking van de Richtlijnen 2004/8/EG en 2006/32/EG, Richtlijn 2018/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 betreffende energie-efficiëntie en Richtlijn 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen worden gedeeltelijk omgezet bij dit decreet.

Art. 2.In de zin van dit decreet wordt verstaan onder : 1° thermische energie : energie in de vorm van stoom, warm water of gekoelde vloeistoffen;2° thermisch-energienet : de distributie van thermische energie vanuit centrale of decentrale productiebronnen via een net van leidingen dat verbonden is met meerdere gebouwen of locaties, voor de verwarming of koeling van ruimten of voor industriële verwarming of koeling;3° thermische energiemeter : de meter die het daadwerkelijke energieverbruik van de verbruiker nauwkeurig weergeeft;4° operator van het thermische-energienet : elke natuurlijke of rechtspersoon die eigenaar is van een gesloten beroepsnet of over een genotsrecht beschikt op het net;5° leverancier van thermische energie : elke natuurlijke of rechtspersoon die thermische energie aan verbruikers verkoopt;6° netgebruiker : elke natuurlijke of rechtspersoon die als producent het net voedt of als verbruiker door het net wordt bediend;7° aansluiting : het geheel van aansluitingen dat nodig is om de installaties van de gebruiker van het net met het thermische-energienet te verbinden, inclusief in het algemeen de meetinrichtingen en de desbetreffende diensten;8° afvalwarmte en -koude : onvermijdelijke warmte of koude die als bijproduct in industriële of stroomopwekkingsinstallaties of in de tertiaire sector wordt opgewekt, die ongebruikt terecht zou komen in lucht of water zonder verbinding met een stadsverwarmings- of -koelingssysteem, wanneer een warmtekrachtkoppelingsproces is gebruikt of zal worden gebruikt of warmtekrachtkoppeling niet haalbaar is;9° thermische accumulator : verplaatsbare of vaste opslageenheid die een medium voor warmteoverdracht bevat dat bestemd is voor de distributie of verkoop van thermische of warmte-energie;10° Administratie : het Departement Energie van de "SWP" Ruimtelijke Ordening, Wonen, Erfgoed en Energie;11° hernieuwbare-energiegemeenschap : een juridische entiteit : a) die, in overeenstemming met het toepasselijke nationale recht, gebaseerd is op open en vrijwillige deelname, autonoom is en daadwerkelijk wordt gecontroleerd door aandeelhouders of leden die zijn gevestigd in de nabijheid van de hernieuwbare-energieprojecten die in eigendom zijn van en ontwikkeld zijn door die juridische entiteit;b) waarvan de aandeelhouders of leden natuurlijke personen, kmo's of lokale overheden, met inbegrip van gemeenten, zijn;c) waarvan het hoofddoel is het verschaffen van voordelen op milieugebied of op economisch of sociaal gebied aan haar aandeelhouders of leden of aan de lokale gebieden waar zij actief is, en niet het realiseren van winst. HOOFDSTUK II. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Meting

Art. 3.De operator van het thermische-energienet stelt thermische energiemeters tegen concurrerende prijzen aan de verbruikers voor.

Art. 4.§ 1. Indien een gebouw door een thermisch-energienet wordt bediend, wordt een meter geïnstalleerd bij de warmtewisselaar of het leveringspunt. § 2. In appartementsgebouwen en multifunctionele gebouwen die zijn aangesloten op een thermisch energienet, worden individuele meters geïnstalleerd om het verbruik van verwarming, koeling of warm water voor huishoudelijk gebruik voor iedere eenheid van het gebouw te meten, indien dat technisch haalbaar en kostenefficiënt is, te weten in verhouding staat tot de potentiële energiebesparingen. § 3. Als het gebruik van individuele meters technisch niet haalbaar of niet kostenefficiënt is om het warmteverbruik in elke eenheid van het gebouw te meten, worden individuele warmtekostenverdelers gebruikt om het warmteverbruik te meten. § 4. De Regering kan methoden voor de meting van het warmteverbruik vaststellen die goedkoper zijn dan individuele warmtekostenverdelers in gevallen waarin is aangetoond dat de installatie van dergelijke warmtekostenverdelers niet kostenefficiënt is. § 5. In nieuwe appartementsgebouwen en in de residentiële gedeelten van nieuwe multifunctionele gebouwen die op een thermisch-energienet zijn aangesloten, worden voorzien in individuele meters voor warm water voor huishoudelijk gebruik ongeacht de kosten van de installatie. § 6. Bij grote renovaties van een gebouw worden individuele meters warm water voor huishoudelijk gebruik geïnstalleerd als het gebouw vóór de renovatie niet over dergelijke meters beschikte.

De Regering kan de in deze paragraaf gebruikte termen specificeren.

Het gerenoveerde gebouw is onderworpen aan de regels die in de paragrafen 2 tot en met 4 van dit artikel voor thermische energiemeters zijn vastgesteld.

Art. 5.Indien appartementsgebouwen of multifunctionele gebouwen zijn aangesloten op stadsverwarming of -koeling of een eigen gemeenschappelijk verwarmings- of koelingssysteem voor dergelijke gebouwen gangbaar is, zorgen de lidstaten ervoor dat zij, met het oog op een transparante en accurate berekening van het individuele verbruik, transparante en voor het publiek toegankelijke nationale regels vaststellen voor de verdeling van de kosten voor het verbruik van verwarming, koeling en warm water voor huishoudelijk gebruik in dergelijke gebouwen.

Art. 6.De Regering kan eisen stellen inzake op afstand leesbare thermische energiemeters die geïnstalleerd moeten worden voor de facturering en de informatie van de verbruiker over het gebruik van de thermische energie.

De Regering kan technische eisen stellen aan thermische energiemeters.

Art. 7.De verbruikers ontvangen al hun facturen en factureringsinformatie betreffende het energieverbruik kosteloos. De verbruikers hebben ook vrije toegang tot hun verbruiksgegevens, hetzij op de website van hun leverancier van thermische energie, hetzij op hun factuur of in een bijlage bij hun factuur.

Leveranciers stellen op hun website een contacttelefoonnummer en e-mailadres ter beschikking, die de verbruikers op verzoek kunnen gebruiken om de in paragraaf 1 bedoelde informatie te verkrijgen.

Art. 8.De verdeling van de kosten in verband met de factureringsinformatie betreffende het individuele verbruik van thermische energie in appartementsgebouwen en multifunctionele gebouwen wordt kosteloos uitgevoerd. Ingeval deze taak, namelijk het meten, verdelen en berekenen van het werkelijke individuele verbruik in zulke gebouwen, wordt uitbesteed aan een derde partij mogen de kosten, voor zover redelijk, worden doorberekend aan de verbruiker.

De Regering kan maatregelen treffen om de concurrentie tussen de operatoren te stimuleren om ervoor te zorgen dat de kosten voor individuele bemeteringsdiensten als bedoeld in het eerste lid redelijk blijven.

Art. 9.§ 1. De operator van het thermische-energienet is verplicht de volgende informatie te verstrekken aan de eindverbruikers: 1° de gegevens over hun thermisch-energieverbruik;2° de meetgegevens;3° de gegevens over de energieprestatie van het thermische-energienet en het aandeel van de thermische energie die uit hernieuwbare bronnen in het thermische-energienet wordt geproduceerd. § 2. Indien een eindverbruiker thermische energie verbruikt die niet afkomstig is van een thermisch-energienet, is de installateur van de thermische-energiemeter verplicht hem de in § 1 bedoelde informatie te verstrekken. § 3. Vanaf de inwerkingtreding van dit decreet moeten, wanneer er op afstand afleesbare meters of warmtekostenverdelers zijn geïnstalleerd, de gegevens over het thermische-energieverbruik ten minste driemaandelijks op verzoek aan de verbruiker worden verstrekt of wanneer de eindafnemer heeft gekozen voor een elektronische factuur, of twee keer per jaar in de andere gevallen.

Vanaf 1 januari 2022 worden, wanneer op afstand afleesbare meters of warmtekostenverdelers zijn geïnstalleerd, ten minste eenmaal per maand gegevens over het thermische-energieverbruik aan de eindgebruikers verstrekt.

Wanneer er op afstand afleesbare meters of warmtekostenverdelers niet zijn geïnstalleerd, moeten de gegevens over het thermische-energieverbruik halfjaarlijks aan de eindverbruikers worden verstrekt. § 4. Gegevens over de energieprestaties en het aandeel van thermische energie uit hernieuwbare bronnen worden ten minste driemaandelijks verstrekt in het geval van een op afstand afleesbare meter en halfjaarlijks voor andere meters en in het geval dat er een verzoek om aansluiting is. § 5. De Regering kan de in de §§ 1 en 2 bedoelde taken nader bepalen en de modaliteiten daarvan vaststellen.

Art. 10.De operator van het thermische-energienet dient jaarlijks de volgende informatie aan de Administratie door te geven : 1° Voor alle thermische-energienetten : a) de totale verbruikte primaire energie en de geproduceerde energie in GWh of MWh;b) het totale energieverbruik op het net, in GWh of MWh, geaggregeerd op basis van de gegevens van de eindverbruikers;c) het aandeel van hernieuwbare energie, het aandeel van energie uit afvalwarmte en het aandeel van energie uit warmtekrachtkoppeling van goede kwaliteit, in % van de totale geproduceerde energie;d) het individuele nominale thermische vermogen, in MW, en de brandstof van elke energieproducent die op het thermische energienet is aangesloten;e) de verschillende soorten eindverbruikers en hun verdeling (aandeel van de verbruikte energie en aantal aansluitingen) volgens de volgende 3 categorieën: residentieel, tertiair, industrieel;2° Bovendien, voor thermische energienetten met een vermogen van 200 kW of meer : a) de totale energie die op het net wordt verbruikt, op het niveau van de injectie in het net, met het oog op de berekening van de on-lineverliezen van dat net, in GWh of MWh;b) het aandeel van de geproduceerde energie dat aan elke generator is gekoppeld. De Regering specificeert de inhoud van de gegevens en de wijze van toezending. Afdeling 2. - Bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Art. 11.§ 1. De operator van het thermische-energienet en de leverancier van thermische energie waarborgen de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de verbruikers overeenkomstig de vigerende wetgeving en de bepalingen van Verordening 2016/679/EU. De meters moeten zodanig worden ontworpen dat accidentele of onwettige vernietiging van, toegang tot en wijziging van persoonsgegevens wordt voorkomen en dat een veilige communicatie van deze gegevens mogelijk wordt gemaakt. § 2. De operator van het thermische-energienet is verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens die afkomstig zijn van de door hem verzamelde meter.

De operator van het thermische-energienet verwerkt de informatie van de meter alleen om zijn wettelijke of reglementaire opdrachten uit te voeren of om een andere legitieme opdracht uit te voeren waarvoor de toestemming van de betrokken personen vrijwillig en uitdrukkelijk voor specifieke doeleinden is gegeven.

De leverancier van thermische energie is de verantwoordelijke voor de verwerking van de door de operator van het thermische-energienet verstrekte persoonsgegevens en verwerkt deze gegevens om zijn wettelijke of reglementaire opdrachten uit te voeren of om een andere legitieme opdracht uit te voeren waarvoor de toestemming van de betrokken personen vrijwillig en uitdrukkelijk voor specifieke doeleinden is gegeven.

De persoonlijke meetgegevens, met inbegrip van de afgeleide persoonsgegevens, mogen niet langer worden bewaard dan nodig is voor het bereiken van het doel waarvoor zij zijn verzameld. Deze termijn mag in geen geval langer zijn dan vijf jaar, behalve in het geval waarin de operator van het thermische-energienet verplicht is de gegevens voor de uitvoering van zijn opdrachten langer dan vijf jaar te bewaren. In dit geval geeft de operator van het thermische-energienet de redenen daarvoor aan en beperkt hij de verlenging van de bewaring van de gegevens. De gegevens worden in ieder geval gewist wanneer ze niet langer nodig zijn voor de uitvoering van de opdrachten van de operator van het thermische-energienet.

De persoonsgegevens worden anoniem overgemaakt zodra hun individualisering niet langer nodig is voor de uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld. § 3. Onverminderd het permanent recht van de operator van het thermische-energienet mag niemand informatie van een meter lezen, uitvoeren of verwerken zonder de voorafgaande, vrije, specifieke, verlichte en ondubbelzinnige toestemming van de betrokken verbruiker, tenzij openbaarmaking aan een derde door een wettelijke of reglementaire bepaling is toegestaan en/of de informatie wordt overgemaakt aan een onderaannemer die namens en voor rekening van de operator van het thermische-energienet handelt.

De verwerking van persoonlijke meetgegevens voor de volgende doeleinden is verboden : 1° de handel in persoonlijke meetgegevens;2° de handel in informatie of energieprofielen die statistisch zijn vastgesteld op basis van periodiek gemeten persoonlijke meetgegevens en aan de hand waarvan het gedrag van een verbruiker kan worden afgeleid;3° het opstellen van lijsten van verbruikers met betrekking tot fraudeurs en wanbetalers.In afwijking van paragraaf 2 wordt de derde die informatie verzamelt via de uitvoerpoort van gegevens of impulsen die ter beschikking worden gesteld van de gebruiker op de meter of via elk andere voorziening, de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens voor de door hem verzamelde informatie. § 4. De verbruikers worden geïnformeerd door de operator van het thermische-energienet en de leverancier van thermische energie na de installatie van de meter en vóór de uitvoering van de gegevensverwerking die door de meters wordt geleverd: 1° van de juiste doeleinden van de verwerking;2° van het soort verzamelde en verwerkte gegevens;3° van de duur van de verwerking en de opslag van de gegevens;4° van het feit dat hij de verantwoordelijke is voor de verwerking van de gegevens;5° van de bestemmelingen of categorieën van bestemmelingen van de gegevens;6° van de toepasselijke procedure voor de uitoefening van het recht van toegang tot, rectificatie van en verzet tegen de gegevens, met inbegrip van de contactgegevens van de daartoe bevoegde dienst. De in lid 1 bedoelde informatie wordt op neutrale, uniforme en duidelijke wijze meegedeeld via verschillende informatiekanalen, zoals brochures, brieven of websites.

De operator van het thermische-energienet en de leverancier van thermische energie vermelden op hun website de contactgegevens van de bevoegde dienst waarbij de betrokken personen de bovengenoemde rechten inzake persoonlijke levenssfeer kunnen uitoefenen. Afdeling 3. - Steun voor de productie van thermische energie en

thermische-energienetten

Art. 12.De Regering kan een steun voor productie van thermische energie invoeren die al naar gelang van de filières moduleerbaar is, voor nieuwe installaties van productie van thermische energie vanuit hernieuwbare energiebronnen, afvalwarmte en -koude en kwaliteitswarmtekrachtkoppeling.

Art. 13.De Regering kan een investeringssteunmechanisme opzetten voor nieuwe thermische-energienetten en voor de uitbreiding of ingrijpende renovatie van bestaande thermische-energienetten wanneer de thermische energie die via de netten wordt gedistribueerd, wordt geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen, afvalwarmte of kwaliteitswarmtekrachtkoppeling of een thermische accumulator waarvan de opgeslagen energie wordt geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen, afvalwarmte of kwaliteitswarmtekrachtkoppeling. De Regering bepaalt het begrip van ingrijpende renovatie.

Art. 14.§ 1. De Regering is bevoegd om milieuprestaties op te leggen aan de productie-installaties en netten, ongeacht of deze al dan niet worden gebruikt voor de verkoop van thermische energie. § 2. De Regering stelt een mechanisme in om de hernieuwbare bron van de thermische energie te waarborgen. § 3. De Regering stelt een gunstig kader vast om de ontwikkeling van hernieuwbare-energiegemeenschappen te bevorderen en te stimuleren. HOOFDSTUK III. - Thermisch energienet met verkoop Afdeling 1. - Operator van het thermische-energienet en leverancier

van thermische energie

Art. 15.In aanvulling op de algemene bepalingen als bedoeld in Hoofdstuk 2 zijn een operator van het thermische- energienet en ten minste één leverancier van thermische energie vereist wanneer een thermisch energienet wordt gebruikt voor de verkoop van thermische energie aan een of meerdere verbruikers.

Art. 16.De Regering stelt de voorwaarden en modaliteiten vast voor de aanwijzing van een operator van een thermisch energienet op basis van : 1° de reputatie en de beroepservaring van de aanvrager, zijn technische en financiële capaciteiten en de kwaliteit van zijn organisatie;2° het vermogen van de aanvrager om aan de behoeften van de consumenten te voldoen;3° de naleving van de taken die hem in het kader van dit decreet zijn toevertrouwd. De Regering kan ook de voorwaarden en modaliteiten vaststellen voor de aanwijzing van een operator van het thermische-energienet op basis van de betrokkenheid van de burger of de plaatselijke bevolking.

De Regering stelt de criteria vast voor de herziening of intrekking van de aanwijzing van een operator van het thermische-energienet, alsmede de geldigheidsduur ervan.

Art. 17.De operator van het thermische- energienet voert de volgende taken uit : 1° beheer, onderhoud, verbetering, vernieuwing en uitbreiding van het net om te zorgen voor voldoende capaciteit om aan de behoeften te voldoen;2° het technisch beheer van de thermische-energiestromen op het net;3° het verzekeren van de veiligheid, betrouwbaarheid en efficiëntie van het net;4° de opstelling, het behoud en de bijwerking van de netplannen, alsook de inventaris van de netcomponenten;5° bij de planning van de ontwikkeling van het net voorrang geven aan energie-efficiëntiemaatregelen om te voorkomen dat de netcapaciteit wordt vergroot of vervangen;6° het herstellen van onderbrekingen en storingen in de levering van thermische energie via zijn net;7° het aansluiten, verzegelen, afsluiten en heraansluiten van de gebruikers van het thermische-energienet en het verhogen van de capaciteit van de aansluitingen op zijn thermisch energienet;8° het meten van thermische-energiestromen op de leveringspunten van de gebruikers en de installatie, het onderhoud, de activering en de deactivering van thermische-energiemeters;9° de levering van meetgegevens aan leveranciers van thermische energie voor factureringsdoeleinden en aan consumenten die daarom vragen;10° het actief opsporen en registreren van alle vormen van energiefraude en het nemen van maatregelen om energiefraude te voorkomen;11° de verklaring aan de Administratie van zijn thermisch energienet en de eventuele ontwikkeling van thermische energieproductie-eenheden die op dit net zijn aangesloten. De Regering kan de in het eerste lid bedoelde taken nader bepalen en de modaliteiten daarvan vaststellen.

Art. 18.§ 1. De Regering kan de operatoren van thermische-energienetten openbare-dienstverplichtingen opleggen met betrekking tot : 1° het verstrekken van informatie en voorafgaand overleg in geval van onderbreking van de thermische-energievoorziening met het oog op de ontwikkeling, het onderhoud en het herstel van het net, alsook de compenserende maatregelen die worden genomen om de schade veroorzaakt door een onderbreking te beperken;2° de termijnen waarbinnen aanvragen voor nieuwe aansluitingen en aanpassingen aan aansluitingen worden verwerkt en uitgevoerd;3° het verstrekken van informatie aan aanvragers van een aansluiting op het thermische-energienet;4° de prioriteit die wordt gegeven aan installaties voor de productie van thermische energie uit hernieuwbare energiebronnen, afvalwarmte of kwaliteitswarmtekrachtkoppeling;5° de behandeling van klachten van aanvragers van een aansluiting op het thermische-energienet;6° het nemen van maatregelen van sociale aard, zoals beschermingsmaatregelen bij slechte betaling en bij beëindiging van de leveringsovereenkomst. § 2. Indien aan operatoren van thermische-energienetten openbare-dienstverplichtingen worden opgelegd, zijn de operatoren van thermische-energienetten gebonden aan de volgende verplichtingen : 1° elke operator van een thermisch energienet onthoudt zich in het kader van deze functie van discriminatie tussen de gebruikers van zijn net, onder voorbehoud van de bepalingen die de Regering op grond van artikel 14 heeft vastgesteld;2° elke operator van een thermisch energienet regelt de aansluiting op en de toegang tot dit net door middel van een contract met de gebruikers van het thermisch energienet.

Art. 19.De operator van het thermische-energienet heeft het recht het openbaar domein te gebruiken voor de aanleg en het onderhoud van leidingen boven of onder het openbaar domein en de bijbehorende uitrustingen als hij over een voorafgaande domeintoelating van de domeinbeheerder beschikt. Daarbij gelden de voorwaarden die de domeinbeheerder nuttig acht bij de verlening van de domeintoelating.

Art. 20.Als persoon die het recht heeft om het wegennet te gebruiken om werken uit te voeren, is de beheerder van het thermische-energienet onderworpen aan de rechten en verplichtingen van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 18/06/2009 numac 2009202577 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de informatie, de coördinatie en de organisatie van de werven onder, op of boven de wegen of waterlopen sluiten betreffende de informatie, de coördinatie en de organisatie van de werven onder, op of boven de wegen of waterlopen.

Art. 21.De Regering stelt de voorwaarden en modaliteiten vast voor de aanwijzing van een leverancier van thermische energie op basis van : 1° de reputatie en de beroepservaring van de aanvrager, zijn technische en financiële capaciteiten en de kwaliteit van zijn organisatie;2° het vermogen van de aanvrager om aan de behoeften van de consumenten te voldoen;3° de naleving van de taken die hem in het kader van dit decreet zijn toevertrouwd. De Regering stelt de criteria vast voor de herziening of intrekking van de aanwijzing van een leverancier van thermische energie, alsmede de geldigheidsduur ervan.

Art. 22.De leverancier van thermische energie voert de volgende taken uit : 1° de levering van thermische energie;2° de bewaking van het evenwicht voor de eigen bevoorrading tussen de injectie van thermische energie en de onttrekking van thermische energie door de netgebruikers;3° de facturering voor de levering van thermische energie;4° de informatie over de prijsstelling en de facturering van de thermische energie;5° het nemen van maatregelen van sociale aard, zoals beschermingsmaatregelen bij slechte betaling en bij beëindiging van de leveringsovereenkomst;6° het nemen van maatregelen in geval van onderbreking van de thermische-energiebevoorrading en het nemen van compenserende maatregelen om de schade veroorzaakt door een onderbreking te beperken;7° het verstrekken van gegevens over de samenstelling van de energiemix en de CO2-balans aan zijn verbruikers. De Regering kan de in het eerste lid bedoelde taken nader bepalen en de modaliteiten daarvan vaststellen.

Art. 23.De Regering kan de leveranciers van thermische energie openbare-dienstverplichtingen opleggen met betrekking tot: 1° de regelmatigheid en kwaliteit van de thermische-energielevering;2° de klantendienst;a) zorgen voor een duidelijke, transparante, niet-discriminerende en controleerbare facturering van de levering van thermische energie;b) zorgen voor een efficiënte dienst voor het beheer van klachten;3° het nemen van maatregelen van sociale aard;4° het nemen van maatregelen in geval van onderbreking van de thermische-energielevering en het nemen van compenserende maatregelen om de schade veroorzaakt door een onderbreking te beperken. Afdeling 2. - Sanctie

Art. 24.De operator van het thermische-energienet of de leverancier van thermische energie die dit decreet niet naleeft, wordt bestraft met een administratieve geldboete van 1.000 tot 100.000 euro.

De Regering bepaalt de modaliteiten voor de toepassing en de berekening van de in het eerste lid bedoelde administratieve geldboete.

Art. 25.De Regering wijst de ambtenaren en personeelsleden aan die belast zijn met het toezicht op de naleving van dit decreet, alsmede de criteria voor de aanwijzing ervan.

Art. 26.De daartoe door de Regering aangewezen ambtenaren en personeelsleden stellen de tekortkomingen bij proces-verbaal vast.

Op basis van de processen-verbaal over de vaststelling van de tekortkoming stellen de daartoe door de Regering aangewezen ambtenaren of personeelsleden de overtreder onmiddellijk in kennis daarvan en verzoeken zij hem binnen twintig dagen na ontvangst van het proces-verbaal schriftelijk zijn opmerkingen kenbaar te maken.

Art. 27.Het bedrag van de administratieve geldboete wordt in handen van de ontvanger van de registratie gestort op de rekening van het « Fonds énergie ", ingesteld bij het decreet van 12 december 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt.

Indien de overtreder in gebreke blijft bij de betaling van de geldboete, verlangt de Regering van een gerechtsdeurwaarder dat hij de in artikel 24 bedoelde beslissing aan de schuldenaar van de geldboete betekent.

De betekening bevat het bevel tot betaling, op straffe van uitvoering door inbeslagneming volgens de vormen en binnen de termijnen voorgeschreven door het Strafrechtelijk wetboek, alsook een rechtvaardiging van de geëiste sommen. HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling

Art. 28.Onverminderd artikel 9, § 3, lid 2 : 1° beschikken de operatoren, leveranciers en gebruikers van thermische-energienetten waarvan de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning in de zin van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling of voor een milieuvergunning in de zin van het decreet van 11 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/03/1999 pub. 08/06/1999 numac 1999027439 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de milieuvergunning sluiten betreffende de milieuvergunning vóór de inwerkingtreding van dit decreet wordt ingediend, over een termijn van twee jaar vanaf de inwerkingtreding van dit decreet om aan dit decreet te voldoen, met uitzondering van de netten die gelegen zijn op de industrieterreinen;2° is dit decreet van toepassing op de operatoren, leveranciers en gebruikers van thermische-energienetten waarvan de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning in de zin van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling of voor een milieuvergunning in de zin van het decreet van 11 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/03/1999 pub. 08/06/1999 numac 1999027439 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de milieuvergunning sluiten betreffende de milieuvergunning vanaf de inwerkingtreding van dit decreet wordt ingediend. Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 15 oktober 2020.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie en Mobiliteit, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, J.-L. CRUCKE De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2019-2020. Stukken van het Waals Parlement, 229 (2019-2020) Nrs. 1 tot 7.

Volledig verslag, openbare vergadering van 14 oktober 2020.

Bespreking.

Stemming.

^