Etaamb.openjustice.be
Decreet van 17 juli 2020
gepubliceerd op 05 augustus 2020

Decreet tot toekenning, voor het schooljaar 2020-2021, van extra middelen ter ontwikkeling, naar aanleiding van de gezondheidscrisis COVID-19, van gedifferentieerde leerpraktijken in de scholen van het gewoon basis- en secundair onderwijs die onder klasse 1 tot 10 ressorteren overeenkomstig de indeling vastgesteld bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 23 april 2020 tot vaststelling van de indeling van de vestigingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs met toepassing van artikel 4 van het decreet van 30 april 2009, houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2020015273
pub.
05/08/2020
prom.
17/07/2020
ELI
eli/decreet/2020/07/17/2020015273/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 JULI 2020. - Decreet tot toekenning, voor het schooljaar 2020-2021, van extra middelen ter ontwikkeling, naar aanleiding van de gezondheidscrisis COVID-19, van gedifferentieerde leerpraktijken in de scholen van het gewoon basis- en secundair onderwijs die onder klasse 1 tot 10 ressorteren overeenkomstig de indeling vastgesteld bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 23 april 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 23/04/2020 pub. 11/05/2020 numac 2020030828 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de indeling van de vestigingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs met toepassing van artikel 4 van het decreet van 30 april 2009, houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving sluiten tot vaststelling van de indeling van de vestigingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs met toepassing van artikel 4 van het decreet van 30 april 2009, houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Voor de toepassing van dit decreet, wordt onder « differentiatiepraktijken » verstaan: de maatregelen genomen om de middelen, inrichtingen en methodes gevarieerd in te zetten om de leerlingen aan te zetten minstens de in de referentiesystemen vastgelegde verwachtingen te halen, rekening houdend met de heterogeniteit van de klassen, en de diversiteit van de leermethodes en -behoeften van de leerlingen. Deze praktijken omvatten gedifferentieerde pedagogie, remediëring, overschrijdingsactiviteiten en persoonlijke begeleiding. Indien de geldende gezondheidsnormen een beperking van het aantal dagen dat leerlingen in het schooljaar 2020-2021 naar school gaan, vereisen, kunnen ze ook worden gekoppeld aan een "hybride leersysteem", waarbij aanwezigheid op school en afstandsonderwijs worden gecombineerd.

Art. 2.Voor het schooljaar 2020-2021, wordt een maximum van 35 000 extra lestijden als lestijdenpakket of lestijden-leraar rechtstreeks door de Diensten van de Regering toegekend aan de kleuter-, lagere en basisscholen van het gewoon onderwijs en aan de secundaire scholen van het gewoon onderwijs, die erom vragen, en waarvan de vestigingen onder klasse 1 tot 10 ressorteren overeenkomstig de indeling vastgesteld bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 23 april 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 23/04/2020 pub. 11/05/2020 numac 2020030828 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de indeling van de vestigingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs met toepassing van artikel 4 van het decreet van 30 april 2009, houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving sluiten tot vaststelling van de indeling van de vestigingen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs met toepassing van artikel 4 van het decreet van 30 april 2009, houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving.

Art. 3.Deze middelen worden toegekend om de uitzonderlijke ontwikkeling van gedifferentieerde leerpraktijken mogelijk te maken teneinde, voor de betrokken scholen, de gevolgen van de opschorting van de lessen en het leerproces naar aanleiding van de gezondheidsnormen die tijdens de COVID-19-crisis van kracht waren, gedeeltelijk te compenseren, en dit met volgende doelstellingen: 1° De educatieve ploegen ondersteunen om een differentiatie van het leerproces te bevorderen;2° De versterking van de verwerving van basiskennis, psychosociale ondersteuning of, indien nodig, ondersteuning bij de inzet van digitaal leren;3° Ondersteuning van leerlingen met leermoeilijkheden als prioriteit. In geen geval mogen deze extra lestijden worden toegekend aan vestigingen die niet onder de in artikel 2 bedoelde klassen ressorteren of voor andere doelstellingen dan deze vermeld in dit decreet.

Art. 4.Deze middelen worden toegekend a rato van 1 lestijd per volledige schijf van 12 leerlingen regelmatig ingeschreven op 15 januari 2020. De berekening wordt uitgevoerd per vestiging, kleuter- en basisniveau samengeteld.

Deze lestijden worden voor een termijn van 3 maanden toegekend, te gebruiken tussen 1 september 2020 en 31 december 2020. Een inrichtende macht kan desondanks beslissen deze extra lestijden op het volledige schooljaar 2020-2021 te verdelen, door de toegekende lestijden door 4 te delen, waarbij het resultaat naar de lagere eenheid wordt afgerond.

Art. 5.De lestijden bedoeld in artikel 4 kunnen vanaf 1 september 2020 worden gebruikt. De scholen die deze lestijden gebruiken moeten tegen ten laatste 15 oktober 2020 de Diensten van de Regering daarvan op de hoogte brengen door middel van een daartoe opgesteld formulier.

De scholen die binnen deze termijn het formulier niet hebben ingevuld en teruggestuurd mogen de lestijden niet gebruiken.

In dat formulier vermelden de scholen de ambtsprofielen bedoeld in artikel 6 die ze willen aanwerven. Ze vermelden ook de taken en activiteiten die ze gaan organiseren in het kader van de ontwikkeling van de gedifferentieerde leerpraktijken waarvoor de lestijden bedoeld in artikel 4 zullen worden gebruikt.

Art. 6.§ 1. De middelen bedoeld in artikel 2 en inzetbaar op basis van artikel 5 maken de creatie van één of meer betrekkingen mogelijk in één of meer aanwervingsambten zoals bepaald, voor het betrokken onderwijsniveau of het onmiddellijk lager of hoger niveau, bij het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs, binnen de volgende personeelscategorieën: 1° het bestuurs- en onderwijzend personeel;2° het paramedisch personeel;3° het sociaal personeel;4° het psychologisch personeel;5° het opvoedend hulppersoneel. Over de bepaling van de in dat kader toevertrouwde opdrachten en hun verbinding met een aanwervingsambt door de inrichtende macht wordt overleg gepleegd binnen de plaatselijke organen van sociaal overleg.

Deze betrekkingen worden aan de personeelsleden op een vrijwillige basis toegekend, na toepassing van de statutaire regels voor de volgorde van toekenning van de betrekkingen.

In geen geval mag de toekenning van deze lestijden aanleiding geven tot een benoeming of een aanwerving in vast verband. § 2. In het basisonderwijs worden alle in lestijden omgerekende betrekkingen a rato van 24 lestijden per volledige opdracht omgerekend, en dit ongeacht de personeelscategorie en de in de betrokken ambten geldende prestatieregeling.

In het secundair onderwijs worden de betrekkingen van het personeel dat niet met cursussen wordt belast, in lestijden omgerekend a rato van 24 lestijden per volledige opdracht, ongeacht de in elk van de betrokken ambten geldende prestatieregeling.

Art. 7.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2020 en treedt buiten werking op 30 juni 2021.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, op 17 juli 2020.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vice-President en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen en het toezicht op "Wallonie-Bruxelles Enseignement", F. DAERDEN De Vice-President en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor Sociale Promotie, Universitaire Ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota Zitting 2019-2020 Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 102-1. - Amendement(en) van de commissie, nr. 102-2 - Amendement(en) van de vergadering, nr. 102-3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, nr. 102-4.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Zitting van 16 juli 2020.

^