Etaamb.openjustice.be
Decreet van 17 november 2008
gepubliceerd op 07 mei 2009

Decreet betreffende de oprichting van een adviesraad voor gezins- en generatievraagstukken

bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
numac
2009033024
pub.
07/05/2009
prom.
17/11/2008
ELI
eli/decreet/2008/11/17/2009033024/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 NOVEMBER 2008. - Decreet betreffende de oprichting van een adviesraad voor gezins- en generatievraagstukken (1)


Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft het volgende goedgekeurd en wij, Regering, bekrachtigen het : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Er wordt een adviesraad voor gezins- en generatievraagstukken, hierna « adviesraad » genaamd, opgericht.

Art. 2.De persoonsaanduidingen in voorliggend decreet gelden voor beide geslachten. HOOFDSTUK II. - Taken van de adviesraad

Art. 3.De adviesraad heeft in het bijzonder de volgende taken : 1. de observatie en analyse van de toestand van gezinnen in de Duitstalige Gemeenschap, rekening houdend met reeds beschikbare en nog te vergaren wetenschappelijk gefundeerde gegevens;2. de uitwerking van voorstellen voor het uitbouwen van het toekomstige gezins- en generatiebeleid, hetzij op eigen initiatief, hetzij op vraag van de Regering, het Parlement of de gemeenten in het Duitse taalgebied.De gemeenten uit het Duitse taalgebied moeten prioritair hierbij betrokken worden; 3. de uitwerking van voorstellen voor het optimaliseren van de samenwerking van alle actoren uit de gezins- en generatiesector in een netwerk;4. het promoten van openbare debatten over gezins- en generatierelevante onderwerpen;5. het versterken van het maatschappelijke engagement voor gezins- en generatievraagstukken;6. het promoten van gemeentelijke initiatieven en plannen die de generaties overstijgen;7. het uitwerken van voorstellen voor daden en oplossingen in het gezins- en generatiebeleid op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en uit openbare debatten;8. de vertegenwoordiging op eigen initiatief of in opdracht van de Regering of het Parlement in vakverenigingen op intercommunautair, federaal, euregionaal of internationaal niveau die zich met gezins- en generatievraagstukken bezighouden;9. het opstellen van adviezen over gezins- en generatievraagstukken, hetzij op eigen initiatief, hetzij op vraag van de Regering, het Parlement of een gemeente uit het Duitse taalgebied;10. de organisatie van en de deelname aan fora die zich met specifieke gezins- en generatievraagstukken bezighouden, warbij de aandacht vooral uitgaat naar de klemtonen die de adviesraad in overeenstemming met artikel 4 heeft uitgewerkt en waarbij de burger adequaat moet worden betrokken.Deze burgers worden gezocht via een oproep aan het grote publiek. De adviesraad heft een forum na het beëindigen van de werkzaamheden op.

Art. 4.De adviesraad werkt in het kader van de in artikel 3 genoemde taken klemtonen uit voor periodes van telkens twee jaar. HOOFDSTUK III. - Samenstelling en werkwijze van de adviesraad

Art. 5.§ 1. De adviesraad bestaat uit : 1. vier leden die gemandateerd worden door organisaties die in de Duitstalige Gemeenschap actief zijn en die zich hoofdzakelijk met opdrachten in het domein van de gezins- en generatievraagstukken bezighouden;2. vier leden die gemandateerd worden door instanties van de gemeenten in de Duitstalige Gemeenschap die zich hoofdzakelijk met opdrachten in het domein van de gezins- en generatievraagstukken bezighouden. Voor elk lid van de adviesraad wordt een plaatsvervangend lid benoemd.

De Regering kan gevolmachtigden naar de beraadslagingen van de adviesraad sturen. Deze gevolmachtigden hebben geen stemrecht.

De adviesraad en de in artikel 3, 10°, vermelde fora kunnen, voor zover zij dit belangrijk vinden om een mening te vormen, experts bij hun beraadslagingen betrekken of hun mening vragen. Deze experts hebben geen stemrecht. § 2. De leden van de adviesraad en de plaatsvervangende leden worden door de Regering op basis van lijsten met kandidaten benoemd voor een mandaat van vier jaar.

De Regering bepaalt de procedure voor het benoemen van de personen die voorstellen mogen doen, het opstellen van de lijsten met kandidaten en het benoemen van de leden en plaatsvervangende leden. § 3. De Regering benoemt op voorstel van de adviesraad een voorzitter en een vicevoorzitter van de adviesraad met een mandaat van telkens twee jaar. De mandaten van de voorzitter en vicevoorzitter worden afwisselend waargenomen door een vertegenwoordiger van de in § 1, 1°, vermelde organisaties en door een vertegenwoordiger van de in § 1, 2°, vermelde gemeentelijke instanties.

Art. 6.De adviesraad keurt binnen de twee maand na de constituerende vergadering een huishoudelijk reglement goed dat in het bijzonder de volgende aspecten regelt : 1. de bijeenroeping van de adviesraad en de vermelding van de punten op de agenda;2. de principes voor de verwezenlijking van de in artikel 3 genoemde taken;3. de oprichting van fora en hun werking, in het bijzonder rekening houdend met de vormen van medezeggenschap van de in het forum vertegenwoordigde burgers;4. de procedure voor de besluitvorming in de adviesraad en in de fora. Het huishoudelijke reglement wordt ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd.

Art. 7.De dagelijkse leiding wordt waargenomen door de voorzitter van de adviesraad. Het secretariaat van de adviesraad is in de bevoegde afdeling van het ministerie ingericht.

De Regering belast een personeelslid van het ministerie van de Duitstalige Gemeenschap met de professionele begeleiding van de adviesraad en van de fora. Het betrokken personeelslid heeft geen stemrecht.

Art. 8.De adviesraad komt jaarlijks minstens vier maal samen op uitnodiging van de voorzitter en op verzoek van minstens een derde van zijn leden.

De voorzitter van de adviesraad deelt de data van de vergaderingen mee aan de Regering.

Art. 9.De adviesraad stelt jaarlijks een activiteitenverslag op, dat zowel een kritische evaluatie van de activiteiten uit het afgelopen jaar als ook perspectieven en adviezen voor de toekomstige oriëntatie van de activiteiten bevat. Dit verslag wordt telkens uiterlijk op 31 mei van het jaar dat volgt op het jaar van de activiteiten, opgesteld en aan de Regering en aan het Parlement overgemaakt. HOOFDSTUK IV. - Financiële bepalingen

Art. 10.Bij deelname aan vergaderingen van de adviesraad hebben de leden van de adviesraad en de experts die hierbij worden betrokken, recht op presentiegeld en reiskostenvergoedingen volgens de door de Regering vastgelegde regels.

De deelnemers aan fora en de experts die hierbij worden betrokken, hebben recht op een vergoeding van hun onkosten volgens de door de Regering vastgelegde regels. HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding

Art. 11.Voorliggend decreet treedt op de datum van zijn goedkeuring in werking.

Eupen, op 17 november 2008.

De Minister-President van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, Minister van Lokale Besturen, K.-H. LAMBERTZ De Vice-Minister-President van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, Minister van Vorming en Werkgelegenheid, Sociale aangelegenheden en Toerisme, B. GENTGES De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek, O. PAASCH De Minister van Cultuur en Media, Monumentenzorg, Jeugd en Sport, Mevr. I. WEYKMANS _______ Nota (1) Zittingsperiode 2008-2009. Documenten van het Parlement. - Ontwerp van decreet, 33 (2004-2005) - nr. 1. - Voorstellen voor amendementen, 33 (2008-2009) - nr. 2. - Verslag, 33 (2008-2009) - nr. 3.

Uitvoerig verslag. - Discussie en stemming. Zitting van 17 november 2008.

^