Etaamb.openjustice.be
Decreet van 19 juli 2017
gepubliceerd op 24 augustus 2017

Decreet betreffende de verwezenlijking van het sturingsplan van schoolinrichtingen, de specifieke hulpverlening aan de directies in het gewoon en gespecialiseerd kleuter-, lager en basisonderwijs, en een aanvullende omkadering voor het opvoedend en administratief personeel in het gespecialiseerde secundair onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2017031027
pub.
24/08/2017
prom.
19/07/2017
ELI
eli/decreet/2017/07/19/2017031027/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 JULI 2017. - Decreet betreffende de verwezenlijking van het sturingsplan van schoolinrichtingen, de specifieke hulpverlening aan de directies in het gewoon en gespecialiseerd kleuter-, lager en basisonderwijs, en een aanvullende omkadering voor het opvoedend en administratief personeel in het gespecialiseerde secundair onderwijs


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen, en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren

Artikel 1.In het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, in artikel 67, § 2, eerste lid, worden de woorden "Op de door de Regering bepaalde datum en ten laatste voor 1 september 2018, stelt iedere inrichting een sturingsplan op voor een periode van 6 jaar, volgens de nadere regels bepaald door de Regering, met inbegrip inzonderheid van de volgende elementen:" vervangen door de woorden "Er wordt een sturingsplan van 6 jaar in elke inrichting opgesteld, met inachtneming van de volgende fasen : - vanaf 1 september 2018, voor alle vrijwillige inrichtingen waarin, op één inrichting na, één derde van de leerlingen van elk net en elk onderwijsniveau schoollopen. Wanneer het aantal vrijwillige inrichtingen binnen een net of niveau te hoog is, worden de inrichtingen van de zones die verhoudingsgewijs het meest vertegenwoordigd zijn en waarin het kleinste aantal leerlingen op 15 januari 2017 schoollopen, in volgende fasen opgenomen. Wanneer een inrichtende macht verschillende inrichtingen telt, kunnen alle inrichtingen van die inrichtende macht, als ze dit wensen, worden beschouwd als één en dezelfde inrichting, voor zover het aantal leerlingen die in al deze inrichtingen collectief schoollopen, op 15 januari 2017 niet hoger is dan 250 leerlingen, onverminderd het opstellen van een sturingsplan in elke inrichting. Als er niet voldoende vrijwillige inrichtingen zijn binnen een net en een niveau, dan komen bij deze de niet vrijwillige inrichtingen van de verhoudingsgewijs minst vertegenwoordigde zones waarin het grootste aantal leerlingen schoollopen; - vanaf 1 september 2019, voor een nieuwe schijf van alle vrijwillige inrichtingen waarin, op één inrichting na, één derde van de leerlingen van elk net en elk onderwijsniveau schoollopen. Wanneer het aantal vrijwillige inrichtingen binnen een net of niveau te hoog is, worden de inrichtingen van de zones die verhoudingsgewijs het meest vertegenwoordigd zijn en waarin het kleinste aantal leerlingen op 15 januari 2018 schoollopen, in het volgende schooljaar opgenomen.

Wanneer een inrichtende macht verschillende inrichtingen telt, kunnen alle inrichtingen van die inrichtende macht, als ze dit wensen, worden beschouwd als één en dezelfde inrichting, voor zover het aantal leerlingen die in al deze inrichtingen collectief schoollopen, op 15 januari 2018 niet hoger is dan 250 leerlingen, onverminderd het opstellen van een sturingsplan in elke inrichting. Als er niet voldoende vrijwillige inrichtingen zijn binnen een net en een niveau, dan komen bij deze de niet vrijwillige inrichtingen van de verhoudingsgewijs minst vertegenwoordigde zones waarin het grootste aantal leerlingen schoollopen; - vanaf 1 september 2020 voor alle andere schoolinrichtingen.

Voor de toepassing van het vorige lid, wordt onder "onderwijsniveau" verstaan, enerzijds, het kleuter- en lager onderwijs en, anderzijds, het secundair onderwijs. Overigens wordt onder "net" verstaan een geheel van inrichtingen waarvan de inrichtende machten aangesloten zijn bij of een overeenkomst hebben gesloten met éénzelfde vertegenwooordigings- en coördinatieorgaan.

De Federaties van inrichtende machten en de algemene dienst voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs sturen de administratie voor 21 augustus 2017 en 30 juni 2018 de lijst van alle vrijwillige inrichtingen die aangesloten zijn of een overeenkomst hebben gesloten.

Het sturingsplan, waarvan het model en de nadere regels door de Regering worden vastgesteld, omvat inzonderheid de volgende punten :". HOOFDSTUK II. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs type decreet prom. 03/03/2004 pub. 06/04/2004 numac 2004029097 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het administratief statuut van de personeelsleden van de door de Franse Gemeenschap georganiseerde inrichtingen die hun ambt in het onderwijs voor sociale promotie uitoefenen sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

Art. 2.In het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs type decreet prom. 03/03/2004 pub. 06/04/2004 numac 2004029097 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het administratief statuut van de personeelsleden van de door de Franse Gemeenschap georganiseerde inrichtingen die hun ambt in het onderwijs voor sociale promotie uitoefenen sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, in artikel 116, wordt een paragraaf 1bis toegevoegd, luidend als volgt : " § 1bis. Met inachtneming van de toekenning van de in § 2 bedoelde betrekkingen, voor de inrichtingen die een sturingsplan opstellen en uitvoeren volgens de nadere regels bepaald in artikel 67, § 2, eerste lid, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, worden de betrekkingen van opvoeder, directiesecretaris en van het administratief personeel, georganiseerd of gesubsidieerd in het gespecialiseerd secundair onderwijs, opgenomen in een lestijdenpakket dat wordt berekend door het volgens de volgende verdeeltabel gekregen kencijfer met 38 te vermenigvuldigen : 1° 80 leerlingen : 1 2° 120 leerlingen : 1,5 3° 160 leerlingen : 2 4° 200 leerlingen : 2,5 5° 240 leerlingen : 3 6° 320 leerlingen : 4 7° 400 leerlingen : 5 8° 500 leerlingen : 6 9° 600 leerlingen : 7 10° 760 leerlingen : 8 11° 920 leerlingen : 9 12° 1 080 leerlingen : 10 13° 1 240 leerlingen : 11 14° 1 400 leerlingen : 12 15° 1 560 leerlingen : 13 16° 1720 leerlingen : 14 Voor elke bijkomende volledige schijf van 160 leerlingen, wordt het kencijfer met 1 verhoogd. Voor het optellen van de leerlingen die behoren tot het onderwijs van type 5, wordt het aantal leerlingen bepaald door de gemiddelde aanwezigheid van de regelmatige leerlingen tijdens het vorige jaar, indien dit soort onderwijs tijdens deze duur georganiseerd werd.

De versterking van de omkadering inzake opvoedend en administratief personeel van de gespecialiseerde secundaire scholen, bedoeld in het eerste lid bis, is van toepassing vanaf het schooljaar voorafgaand aan het schooljaar waarin de inrichting haar sturingsplan opstelt.".

Art. 3.In het voormelde decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs type decreet prom. 03/03/2004 pub. 06/04/2004 numac 2004029097 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het administratief statuut van de personeelsleden van de door de Franse Gemeenschap georganiseerde inrichtingen die hun ambt in het onderwijs voor sociale promotie uitoefenen sluiten, in artikel 116, wordt § 1 op 31 augustus 2919 opgeheven. HOOFDSTUK III. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten tot vaststelling van het statuut van de directeurs

Art. 4.In het decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten tot vaststelling van het statuut van de directeurs, worden de woorden "zonder klasse" verwijderd uit het opschrift van hoofdstuk II van titel V.

Art. 5.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, wordt artikel 109, eerste lid, 1°, vervangen door : 1° specifieke hulpverlening aan de directies van kleuterscholen, lagere scholen en basisscholen : elke vorm van administratieve of educatieve ondersteuning inzake personeel, toegepast in het kader van het beheer van een schoolinrichting, met uitzondering van de pedagogische taken bedoeld bij de doelstellingen van het decreet 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.Die steun inzake personeel wordt bestemd voor de schoolinrichting of, nadat, voor elk schooljaar, het advies van de betrokken directies werd genomen, voor de structuren die verschillende inrichtingen overkoepelen, om die administratieve of educatieve ondersteuning wederzijds te kunnen organiseren.

Voor de inrichtingen die, gedurende de schooljaren 2017-2018 en 2018-2019, de in artikel 110, § 1bis, bedoelde administratieve hulpverlening niet genieten, wordt onder "specifieke hulpverlening aan de directies van kleuterscholen, lagere scholen en basisscholen" verstaan : elke vorm van ondersteuning in het kader van het beheer van een schoolinrichting, met uitzondering van de pedagogische taken.

Art. 6.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 110, § 1, eerste lid, worden de woorden ", tot en met het schooljaar 2018-2019" ingevoegd tussen de woorden "De Regering kent" en de woorden ", per leerling".

Art. 7.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 110, wordt een nieuwe paragraaf 1bis toegevoegd, luidend als volgt : " § 1bis. De Regering kent, voor de organisatie van de specifieke hulpverlening aan de directies van kleuter-, lagere en basisscholen, een jaarlijks bedrag van 60 euro toe voor elke leerling die op 15 januari van het vorige schooljaar regelmatig ingeschreven is in een inrichting voor gewoon kleuter-, lager en basisonderwijs die minstens 180 leerlingen telt, en een jaarlijks bedrag van 95 euro voor elke leerling die op 15 januari van het vorige schooljaar regelmatig ingeschreven was in een inrichting voor gespecialiseerd kleuter-, lager en basisonderwijs dat minstens 180 leerlingen telt.

Die specifieke hulpverlening wordt toegekend vanaf het schooljaar voorafgaand aan het schooljaar waarin de inrichting haar sturingsplan opstelt.

Als een inrichting op 1 september wordt geherstructureerd, wordt de specifieke hulpverlening berekend op grond van de leerlingen die op 15 januari laatstleden ingeschreven waren in de inrichtingen die uit de herstructurering voortvloeien.

Verschillende inrichtingen voor gewoon of gespecialiseerd kleuter-, lager en basisonderwijs kunnen worden gegroepeerd om het minimumaantal van 180 leerlingen die op 15 januari van het vorige schooljaar regelmatig ingeschreven waren te bereiken, om de in het eerste lid bedoelde middelen te kunnen genieten.

Een overeenkomst die de lijst van de verschillende inrichtende machten of van de inrichtingen van de Franse Gemeenschap vermeldt en die de aanwending van de toegekende middelen bepaalt, wordt ter informatie aan de algemene directie leerplichtonderwijs voorgelegd vóór 30 juni voorafgaand aan de inwerkingtreding ervan en vóór 21 augustus voor het schooljaar 2017-2018. Die overeenkomst heeft betrekking op één of meer schooljaren.

De in het eerste lid bedoelde bedragen worden geïndexeerd door toepassing op de bedragen van het vorige burgerlijk jaar van de verhouding tussen het algemeen indexcijfer van de consumptieprijzen van januari van het lopende burgerlijk jaar en het indexcijfer van januari van het vorige burgerlijk jaar.

Onverminderd het vorige lid, gedurende 18 jaar vanaf 1 september 2018, zal een geïndexeerd bedrag van 0,40 euro per leerling komen bij het forfaitaire bedrag van 60 euro voor het gewoon basisonderwijs, en zal een geïndexeerd bedrag van 0,50 euro elk jaar komen bij het forfaitaire bedrag van 95 euro voor het gespecialiseerd basisonderwijs.

Die bedragen moeten worden bestemd voor de aanwerving van personeel om de specifieke hulpverlening aan de in artikel 109, eerste lid, 1° bedoelde directies te kunnen bezorgen.

Indien een bedrag dat lager is dan 5.000 euro overblijft op het einde van de personeelsaanwervingen die konden verwezenlijkt worden op grond van het aantal leerlingen die op 15 januari van het vorige schooljaar regelmatig ingeschreven waren, kan dat bedrag worden aangewend om materieel aan te kopen dat uitsluitend voor de administratieve hulpverlening wordt bestemd, in overeenstemming met de betrokken directie(s).

Alleen voor de directies met klasse, kan de specifieke hulpverlening aan de directies in het gewoon of gespecialiseerd onderwijs in lestijden volledig worden omgezet indien de inrichtende macht dit aanvraagt bij de administratie vóór 30 juni van het schooljaar voorafgaand aan de toekenning van de specifieke hulpverlening en vóór 21 augustus voor het schooljaar 2017-2018. De omzetting van de gehele specifieke hulpverlening wordt verricht op grond van het jaarlijkse bedrag voor elke leerling die op 15 januari van het vorige schooljaar regelmatig ingeschreven was, gedeeld door de gemiddelde jaarlijkse kostprijs per niveau van een lestijd, volgens het oorspronkelijke ambt van de directeur. Die gemiddelde jaarlijkse kostprijs wordt jaarlijks door de bevoegde Minister bij omzendbrief vastgesteld. De in dat kader toegekende lestijden, tot de lagere eenheid afgerond, worden uitsluitend aangewend om de directeur van zijn klastijd te ontlasten.

Wanneer de specifieke hulpverlening in lestijden volledig wordt omgezet overeenkomstig het vorige lid, is de norm van 180 leerlingen niet van toepassing. Bij wijze van overgangsmaatregel, voor de scholjaren 2017-2018 en 2018-2019, is de norm van 180 leerlingen om de specifieke hulp te kunnen krijgen ook niet van toepassing.".

Art. 8.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 110, wordt een nieuw § 1ter toegevoegd, luidend als volgt : " § 1ter. De in de §§ 1 en 1bis bedoelde bedragen kunnen niet worden gecumuleerd.".

Art. 9.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 110, § 2, worden de woorden "in de vorige paragraaf" vervangen door de woorden "in de vorige paragrafen".

Art. 10.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 110, worden de §§ 1 en 3 tot 5 op 31 augustus 2019 opgeheven.

Art. 11.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 111, worden de woorden "artikel 110, § 1" vervangen door de woorden "artikel 110, §§ 1 en 1bis".

Art. 12.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 112, § 1, worden de woorden "artikel 110, § 1" vervangen door de woorden "artikel 110, §§ 1 en 1bis".

Art. 13.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 113, wordt de volgende wijziging aangebracht : in § 3, worden de woorden "bedoeld in artikel 110, § 1" vervangen door de woorden "bedoeld in artikel 110, §§ 1 en 1bis".

Art. 14.In het voormelde decreet van 2 februari 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/02/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007201245 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van het statuut van de directeurs sluiten, in artikel 114, worden de volgende wijzigingen aangebracht : - in § 1, worden de woorden ", na raadpleging van de betrokken directies," ingevoegd tussen de woorden "kan een partnerschap" en de woorden " op vrijwillige basis plaatsvinden"; - * in § 2, eerste lid, worden de woorden ", na raadpleging van de betrokken directies," ingevoegd tussen het woord "beslist" en de woorden "over de toetreding". HOOFDSTUK IV. - Inwerkingtreding

Art. 15.Dit decreet treedt in werking op 1 augustus 2017.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 19 juli 2017.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-President en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, Media en Wetenschappelijk Onderzoek, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Gemeenschapscommissie van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten en Gelijke Kansen, I. SIMONIS _______ Nota Zitting 2016-2017 Stukken van het Parlement. - Voorstel van decreet, nr. 488-1. Verslag, nr. 488-2.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 18 juli 2017.

^