Etaamb.openjustice.be
Decreet van 26 maart 2009
gepubliceerd op 16 juni 2009

Decreet tot toekenning van bijkomende middelen aan schoolinrichtingen voor de preventieadviseur

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2009029310
pub.
16/06/2009
prom.
26/03/2009
ELI
eli/decreet/2009/03/26/2009029310/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 MAART 2009. - Decreet tot toekenning van bijkomende middelen aan schoolinrichtingen voor de preventieadviseur (1)


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Wijziging van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving

Artikel 1.In het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, wordt een artikel 31ter ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 31ter.§ 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent de Regering aanvullende lestijden toe aan elke zone voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, aan elke inrichtende macht voor het officieel gesubsidieerd onderwijs en aan elke entiteit voor het vrij gesubsidieerd onderwijs volgens de volgende nadere regels : 1 lestijd per begonnen schijf van 350 leerlingen, berekend op basis van het aantal leerlingen die regelmatig ingeschreven zijn op 15 januari van het vorige schooljaar in het geheel van de scholen van dezelfde zone, van eenzelfde inrichtende macht of van eenzelfde entiteit.

Behalve in het geval waar de opdrachten bepaald bij het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de Interne Dienst voor preventie en bescherming op het Werk, op een andere basis georganiseerd worden, worden de aanvullende lestijden bestemd voor de uitoefening van het mandaat van Preventieadviseur.

De Regering, voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten, voor het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, bepalen de nadere regels voor het gebruik van deze lestijden en, in voorkomend geval, de behoeften aan opleiding daaromtrent. § 2. Bovendien kunnen het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en een inrichtende macht of verschillende inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, een overeenkomst afsluiten waarbij de lestijden bedoeld in § 1 gemeenschappelijk worden gemaakt.

Het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering in verband met de betrokken directies voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, zorgen, voor wat ze betreft, voor de coördinatie van de taken toegewezen aan de persoon aangesteld om de opdrachten bedoeld in § 1, tweede lid te vervullen. § 3. In het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap wordt het basisoverlegcomité ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen de inrichting.

In het officieel gesubsidieerd onderwijs wordt de plaatselijke paritaire commissie ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen de inrichting of inrichtingen die haar betreft (betreffen).

In het vrij gesubsidieerd onderwijs wordt (worden) de ondernemingsraad of, bij gebreke hieraan, het comité voor preventie en bescherming op het werk of, bij gebreke hieraan, de plaatselijke overleginstantie of, bij gebreke hieraan, de vakbondsdelegaties ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen de inrichting(en) die haar/ze betreft (betreffen). § 4. Voor het basisonderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap kunnen de lestijden die gecreëerd worden binnen een zone, een entiteit, een inrichtende macht of een groep van inrichtende machten, geglobaliseerd worden, in voorkomend geval, met deze gecreëerd op basis van de artikelen 4bis van de wet van 1 april 1960 betreffende de diensten voor studie- en beroepsoriëntering en de psycho-medisch-sociale centra, 91bis van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, 16bis van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, 39bis en 91bis van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs en toevertrouwd worden aan een personeelslid van één van deze onderwijsniveaus of van een PMS-centrum binnen één van de inrichtende machten betrokken bij de globalisering van de aanvullende lestijden.

Voor de toepassing van het vorige lid, behalve voor de lestijden die gecreëerd worden door de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie waarvoor 40 lestijden A met één lestijd overeenstemmen, worden alle lestijden beschouwd als equivalent te zijn.

Ongeacht het ambt bekleed door de persoon die titularis is van het mandaat van preventieadviseur, bedraagt de opdrachtlast in voltijds equivalent 24 lestijden. »

Art. 2.In artikel 33, § 4, van hetzelfde decreet, worden de woorden "de lestijden die gecreëerd worden overeenkomstig artikel 31ter," ingevoegd na de woorden "van de lestijden voor aanpassing aan de taal van het onderwijs bedoeld in artikel 32, § 3,". HOOFDSTUK II. - Wijziging van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

Art. 3.In het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs wordt een artikel 39bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 39bis.§ 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent de Regering elke school een aanvullende lestijd toe.

Behalve in het geval waar de opdrachten bepaald bij het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de Interne Dienst voor preventie en bescherming op het Werk, op een andere basis georganiseerd worden, worden deze aanvullende lestijden bestemd voor de uitoefening van het mandaat van Preventieadviseur.

De Regering, voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten, voor het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, bepalen de nadere regels voor het gebruik van deze lestijd(en) en, in voorkomend geval, de behoeften aan opleiding daaromtrent. § 2. De lestijden kunnen geglobaliseerd worden op het gebied van de zone, in het onderwijs van de Franse Gemeenschap, van de inrichtende macht, van verschillende inrichtende machten of de entiteit in het gesubsidieerd onderwijs.

Bovendien kunnen het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en een inrichtende macht of verschillende inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, een overeenkomst afsluiten waarbij de lestijden bedoeld in § 1 gemeenschappelijk worden gemaakt.

Het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering in verband met de betrokken directies en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, zorgen, ieder wat hen betreft, voor de coördinatie van de taken toegewezen aan de persoon aangesteld om de opdrachten bedoeld in § 1, tweede lid te vervullen. § 3. In het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap wordt het basisoverlegcomité ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd binnen de inrichting.

In het officieel gesubsidieerd onderwijs wordt de plaatselijke paritaire commissie ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen de inrichting of inrichtingen die haar betreffen.

In het vrij gesubsidieerd onderwijs wordt (worden) de ondernemingsraad of, bij gebreke hieraan, het comité voor preventie en bescherming op het werk of, bij gebreke hieraan, de plaatselijke overleginstantie of, bij gebreke hieraan, de vakbondsdelegaties ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd (en) binnen de inrichting(en) die hem/ze betreft (betreffen). § 4. In de basis- of kleuter- of lagere scholen gebonden aan een inrichting voor gespecialiseerd secundair onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap kunnen de gecreëerde lestijden geglobaliseerd worden met deze gecreëerd op basis van artikel 91bis van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs en toegewezen worden aan een lid van het onderwijzend personeel van één van deze onderwijsniveaus.

Voor het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap kunnen de lestijden die gecreëerd worden binnen één of meer basis-, of kleuter-, of lagere gespecialiseerde scholen geglobaliseerd worden, in voorkomend geval, met deze gecreëerd op basis van de artikelen 4bis van de wet van 1 april 1960 betreffende de diensten voor studie- en beroepsoriëntering en de psycho-medisch-sociale centra, 91bis van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, 31ter van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, 16bis van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan en 91bis van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs en toegewezen worden aan een personeelslid van één van deze onderwijsniveaus of van een PMS-centrum binnen één van de inrichtende machten betrokken bij de globalisering van de aanvullende lestijden.

Voor de toepassing van het vorige lid, behalve voor de lestijden die gecreëerd worden door de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie waarvoor 40 lestijden A met een lestijd overeenstemmen, worden alle lestijden beschouwd als equivalent te zijn.

Ongeacht het ambt bekleed door de persoon die titularis is van het mandaat van preventieadviseur bedraagt de opdrachtlast in voltijds equivalent 24 lestijden. »

Art. 4.In hetzelfde decreet wordt een artikel 91bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 91bis.§ 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent de Regering elke school een aanvullende lestijd toe.

Wordt, in voorkomend geval, aan deze lestijd een lestijd per schijf van 210 lestijden beroepspraktijk toegevoegd, met een toevoeging van hoogstens 2 lestijden.

Behalve in het geval waar de opdrachten bepaald bij het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de Interne Dienst voor preventie en bescherming op het Werk, op een andere basis georganiseerd worden, worden deze aanvullende lestijden bestemd voor de uitoefening van het mandaat van Preventieadviseur.

De Regering, voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten, voor het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, bepalen de nadere regels voor het gebruik van deze lestijden en, in voorkomend geval, de behoeften aan opleiding daaromtrent. § 2. De lestijden kunnen geglobaliseerd worden op het gebied van de zone, in het onderwijs van de Franse Gemeenschap, van de inrichtende macht, van verschillende inrichtende machten of de entiteit in het gesubsidieerd onderwijs.

Bovendien kunnen het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en een inrichtende macht of verschillende inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, een overeenkomst afsluiten waarbij de lestijden bedoeld in § 1 gemeenschappelijk worden gemaakt.

Het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering in verband met de betrokken directies en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, zorgen, ieder wat ze betreft, voor de coördinatie van de taken toegewezen aan de persoon aangesteld om de opdrachten bedoeld in § 1, tweede lid te vervullen. § 3. In het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap wordt het basisoverlegcomité ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd (en) binnen de inrichting.

In het officieel gesubsidieerd onderwijs wordt de plaatselijke paritaire commissie ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen de inrichting of inrichtingen die haar betreffen.

In het vrij gesubsidieerd onderwijs wordt (worden) de ondernemingsraad of, bij gebreke hieraan, het comité voor preventie en bescherming op het werk of, bij gebreke hieraan, de plaatselijke overleginstantie of, bij gebreke hieraan, de vakbondsdelegaties ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd (en) binnen de inrichting(en) die hem/ze betreft (betreffen). § 4. In de gespecialiseerde secundaire scholen georganiseerd door de Franse Gemeenschap kunnen de lestijden geglobaliseerd worden met deze gecreëerd op basis van artikel 39bis van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs en toegewezen worden aan een lid van het onderwijzend personeel van één van deze onderwijsniveaus.

Voor het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap kunnen de lestijden die gecreëerd worden binnen één of meer gespecialiseerde secundaire scholen geglobaliseerd worden, in voorkomend geval, met deze die gecreëerd worden op basis van de artikelen 4bis van de wet van 1 april 1960 betreffende de diensten voor studie- en beroepsoriëntering en de psycho-medisch-sociale centra, 91bis van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, 31ter van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, 16bis van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan en 39bis van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs en toegewezen worden aan een personeelslid van één van deze onderwijsniveaus of van een PMS-centrum binnen één van de inrichtende machten betrokken bij de globalisering van de aanvullende lestijden.

Voor de toepassing van het vorige lid, behalve voor de lestijden die gecreëerd worden door de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie waarvoor 40 lestijden A met een lestijd overeenstemmen, worden alle lestijden beschouwd als equivalent te zijn.

Ongeacht het ambt bekleed door de persoon die titularis is van het mandaat van preventieadviseur, bedraagt de opdrachtlast in voltijds equivalent 24 lestijden. » HOOFDSTUK III. - Wijziging van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan

Art. 5.In het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, wordt een artikel 16bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 16bis.§ 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent de Regering aanvullende lestijden toe op basis van de telling bedoeld in artikel 22 onverminderd artikel 23, volgens de nadere regels : 1° 1 lestijd per begonnen schijf van 400 leerlingen ingeschreven in het geheel van de jaren of groepen jaren bedoeld in artikel 7, vijfde lid, 1°, 2°, 3°, 4°, 7°, 10°, 11°, 12°, 15° en in artikel 13, tweede lid, 1°, 4° en 6°;2° 1 lestijd per begonnen schijf van 300 leerlingen ingeschreven in het geheel van de jaren of groepen jaren bedoeld in artikel 7, vijfde lid, 5°, 6°, 8°, 9°, 13°, 14°, 16°, 17°, 19° en in artikel 13, tweede lid, 2°, 3° en 5°;3° 1 aanvullende lestijd per begonnen schijf van 300 leerlingen ingeschreven in het geheel van de jaren of groepen jaren bedoeld in punt 2 waarvoor de coëfficiënt bedoeld in artikel 21quinquies, § 2 toegepast wordt alvorens tot de optelling ervan over te gaan. Behalve in het geval waar de opdrachten bepaald bij het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de Interne Dienst voor preventie en bescherming op het Werk, op een andere basis georganiseerd worden, worden deze aanvullende lestijden bestemd voor de uitoefening van het mandaat van Preventieadviseur.

De Regering, voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten, voor het onderwijs gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, bepalen de nadere regels voor het gebruik van deze lestijden en, in voorkomend geval, de behoeften aan opleiding daaromtrent. § 2. De lestijden kunnen geglobaliseerd worden op het gebied van de zone, in het onderwijs van de Franse Gemeenschap, van de inrichtende macht, van verschillende inrichtende machten of van het Centrum voor secundair onderwijs in het gesubsidieerd onderwijs.

Bovendien kunnen het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en een inrichtende macht of verschillende inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, een overeenkomst afsluiten waarbij de lestijden bedoeld in § 1 gemeenschappelijk worden gemaakt.

Het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering in verband met de betrokken directies en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, zorgen, ieder wat hen betreft, voor de coördinatie van de taken toegewezen aan de persoon aangesteld om de opdrachten bedoeld in § 1, tweede lid te vervullen. § 3. In het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap wordt het basisoverlegcomité ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd (en) binnen de inrichting.

In het officieel gesubsidieerd onderwijs wordt de plaatselijke paritaire commissie ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen de inrichting of inrichtingen die haar betreffen.

In het vrij gesubsidieerd onderwijs wordt (worden) de ondernemingsraad of, bij gebreke hieraan, het comité voor preventie en bescherming op het werk of, bij gebreke hieraan, de plaatselijke overleginstantie of, bij gebreke hieraan, de vakbondsdelegaties ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd (en) binnen de inrichting(en) die hem/ze betreft (betreffen). § 4. In de secundaire scholen kunnen de lestijden geglobaliseerd worden met deze die gecreëerd worden op basis van artikel 31ter van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving en toegewezen worden aan een lid van het onderwijzend personeel van één van deze onderwijsniveaus.

Voor het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap kunnen de lestijden die gecreëerd worden binnen één of meer secundaire scholen, geglobaliseerd worden, in voorkomend geval, met deze die gecreëerd worden op basis van de artikelen 4bis van de wet van 1 april 1960 betreffende de diensten voor studie- en beroepsoriëntering en de psycho-medisch-sociale centra, 91bis van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, 31ter van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, 39bis en 91bis van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs en toegewezen worden aan een personeelslid van één van deze onderwijsniveaus of van een PMS-centrum binnen één van de inrichtende machten betrokken bij de globalisering van de aanvullende lestijden.

Voor de toepassing van het vorige lid, behalve voor de lestijden die gecreëerd worden door de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie waarvoor 40 lestijden A met een lestijd overeenstemmen, worden alle lestijden beschouwd als equivalent te zijn.

Ongeacht het ambt bekleed door de persoon die titularis is van het mandaat van preventieadviseur, bedraagt de opdrachtlast in voltijds equivalent 24 lestijden. »

Art. 6.In artikel 20, § 4 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 21 december 1992, 22 december 1994, 2 april 1996, 25 juli 1996, aangevuld met het decreet van 24 juli 1997 en 14 juni 2001, gewijzigd bij het decreet van 19 juli 2001 en aangevuld met het decreet van 4 mei 2005, gewijzigd bij het decreet van 12 december 2008, worden de woorden « de artikelen 16 en 21, § 1 van het decreet van 29 juli 1992 » vervangen door de woorden « de artikelen 16, 16bis en 21, § 1 van het decreet van 29 juli 1992 ». HOOFDSTUK IV. - Wijziging van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie

Art. 7.In het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, wordt een artikel 91bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 91bis.§ 1. Onverminderd artikel 87 en binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent de Regering een supplement van lestijdendodaties toe aan de schooldotatie, volgens de volgende nadere regels : 1° 40 lestijden A per begonnen schijf van 150.000 lestijden-leerling voor een inrichting georganiseerd in een vestigingsplaats; 2° 40 lestijden A per schijf van 147.000 lestijden-leerling voor een inrichting georganiseerd in twee vestigingsplaatsen; 3° 40 lestijden A per schijf van 144.000 lestijden-leerling voor een inrichting georganiseerd in drie vestigingsplaatsen; 4° 40 lestijden A per schijf van 140.000 lestijden-leerling voor een inrichting georganiseerd in vier of meer vestigingsplaatsen.

Behalve in het geval waar de opdrachten bepaald bij het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de Interne Dienst voor preventie en bescherming op het Werk, op een andere basis georganiseerd worden, worden deze aanvullende lestijden bestemd voor de uitoefening van het mandaat van Preventieadviseur.

De Regering, voor de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten, voor de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, bepalen de nadere regels voor het gebruik van deze lestijden en, in voorkomend geval, de behoeften aan opleiding daaromtrent. § 2. De lestijden kunnen geglobaliseerd worden op het gebied van de beheerszone van de betrekkingen, in het onderwijs van de Franse Gemeenschap, van de inrichtende macht of van verschillende inrichtende machten in het gesubsidieerd onderwijs.

Bovendien kunnen het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en een inrichtende macht of verschillende inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, een overeenkomst afsluiten waarbij de lestijden bedoeld in § 1 gemeenschappelijk worden gemaakt.

Het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering in verband met de betrokken directies en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten voor de gesubsidieerde inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie, zorgen, ieder wat ze betreft, voor de coördinatie van de taken toegewezen aan de persoon aangesteld om de opdrachten bedoeld in § 1, tweede lid te vervullen. § 3. In de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie georganiseerd door de Franse Gemeenschap wordt het basisoverlegcomité ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd (en) binnen de inrichting voor onderwijs voor sociale promotie.

In de officiële gesubsidieerde inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie wordt de plaatselijke paritaire commissie ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen de inrichting(en) voor onderwijs voor sociale promotie die haar betreffen.

In het vrij gesubsidieerd onderwijs wordt (worden) de ondernemingsraad of, bij gebreke hieraan, het Comité voor preventie en bescherming op het werk of, bij gebreke hieraan, de plaatselijke overleginstantie of, bij gebreke hieraan, de vakbondsdelegaties ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie die hem/ze betreft (betreffen). § 4. In de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap kunnen de lestijden die gecreëerd worden binnen één of meer inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie geglobaliseerd worden, in voorkomend geval, met deze die gecreëerd worden op basis van de artikelen 4bis van de wet van 1 april 1960 betreffende de diensten voor studie- en beroepsoriëntering en de psycho-medisch-sociale centra, 91bis van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie; 31ter van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving; 39bis en 91bis van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, 16bis van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan en toegewezen worden aan een personeelslid van één van deze onderwijsniveaus of van een PMS-centrum binnen één van de inrichtende machten betrokken bij de globalisering van de aanvullende lestijden.

Voor de toepassing van het vorige lid, behalve voor de lestijden die gecreëerd worden door de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie waarvoor 40 lestijden A met een lestijd overeenstemmen, worden alle lestijden beschouwd als equivalent te zijn.

Ongeacht het ambt bekleed door de persoon die titularis is van het mandaat van preventieadviseur, bedraagt de opdrachtlast in voltijds equivalent 24 lestijden. » HOOFDSTUK V. - Wijziging van de wet van 1 april 1960 betreffende de diensten voor studie- en beroepsoriëntering en de psycho-medisch-sociale centra

Art. 8.In de wet van 1 april 1960 betreffende de diensten voor studie- en beroepsoriëntering en de psycho-medisch-sociale centra, wordt een artikel 4bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 4bis.§ 1. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kent de Regering een aanvullende lestijd per centrum toe dat georganiseerd of gesubsidieerd wordt door de Franse Gemeenschap.

Behalve in het geval waar de opdrachten bepaald bij het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de Interne Dienst voor preventie en bescherming op het Werk, op een andere basis georganiseerd worden, wordt deze aanvullende lestijd bestemd voor de uitoefening van het mandaat van Preventieadviseur.

De Regering, voor de psycho-medisch-sociale centra georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten, voor de psycho-medisch-sociale centra gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, bepalen de nadere regels voor het gebruik van deze lestijd(en) en, in voorkomend geval, de behoeften aan opleiding daaromtrent. § 2. De lestijden kunnen geglobaliseerd worden op het gebied van de beheerszone van de betrekkingen, in het onderwijs van de Franse Gemeenschap, van de inrichtende macht, van verschillende inrichtende machten of van het Centrum voor secundair onderwijs in het gesubsidieerd onderwijs.

Bovendien kunnen het inrichtingshoofd of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, en een inrichtende macht of verschillende inrichtende machten voor het gesubsidieerd onderwijs, een overeenkomst afsluiten waarbij de lestijden bedoeld in § 1 gemeenschappelijk worden gemaakt.

De directeur van het psycho-medisch-sociale centrum voor de PMS-centra georganiseerd door de Franse Gemeenschap of, in voorkomend geval, een vertegenwoordiger van de Regering in verband met de betrokken directies en elke inrichtende macht of groep van inrichtende machten voor de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra, zorgen, ieder wat ze betreft, voor de coördinatie van de taken toegewezen aan de persoon aangesteld om de opdrachten bedoeld in § 1, tweede lid te vervullen. § 3. In de psycho-medisch-sociale centra georganiseerd door de Franse Gemeenschap wordt het basisoverlegcomité ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd binnen het psycho-medisch-sociale centrum.

In de officiële gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra wordt de plaatselijke paritaire commissie ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen het of de psycho-medisch-sociale centrum (centra) die haar betreffen.

In de psycho-medisch-sociale centra van het vrij gesubsidieerd onderwijs wordt (worden) de ondernemingsraad of, bij gebreke hieraan, het Comité voor preventie en bescherming op het werk of, bij gebreke hieraan, de plaatselijke overleginstantie of, bij gebreke hieraan, de vakbondsdelegaties ingelicht over de nadere regels voor het gebruik van de lestijd(en) binnen het of de psycho-medisch-sociale centrum (centra) die hem/ze betreft (betreffen). § 4. In de psycho-medisch-sociale centra georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap kunnen de lestijden die gecreëerd worden binnen één of meer psycho-medisch-sociale centra, geglobaliseerd worden, in voorkomend geval, met deze die gecreëerd worden op basis van de artikelen 91bis van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, 16bis van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, 31ter van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, 39bis en 91bis van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, en toegewezen worden aan een personeelslid van één van deze onderwijsniveaus of van een PMS-centrum binnen één van de inrichtende machten betrokken bij de globalisering van de aanvullende lestijden.

Voor de toepassing van het vorige lid, behalve voor de lestijden die gecreëerd worden door de inrichtingen voor onderwijs voor sociale promotie waarvoor 40 lestijden A met een lestijd overeenstemmen, worden alle lestijden beschouwd als equivalent te zijn.

Ongeacht het ambt bekleed door de persoon die titularis is van het mandaat van preventieadviseur, bedraagt de opdrachtlast in voltijds equivalent 24 lestijden. »

Art. 9.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2009.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 26 maart 2009.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-Presidente, Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek en Internationale Betrekkingen, Mevr. M.-D. SIMONET De Vice-President, Minister van Begroting, Financiën, Ambtenarenzaken en Sport, M. DAERDEN De Minister van Leerplichtonderwijs, Ch. DUPONT De Minister van Cultuur en Audiovisuele Sector, Mevr. F. LAANAN De Minister van Kinderwelzijn, Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, Mevr. C. FONCK De Minister van Jeugd en Onderwijs voor Sociale Promotie, M. TARABELLA Nota (1) Zitting 2008-2009 Stukken van het Parlement.- Voorstel van decreet, nr. 668-1. - Verslag nr. 668-2.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 24 maart 2009.

^