Etaamb.openjustice.be
Decreet van 30 mei 2013
gepubliceerd op 10 juni 2013

Decreet tot wijziging van het decreet van 17 juli 2013 tot oprichting van een "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et des petites et moyennes entreprises" (1)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013203383
pub.
10/06/2013
prom.
30/05/2013
ELI
eli/decreet/2013/05/30/2013203383/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

30 MEI 2013. - Decreet tot wijziging van het decreet van 17 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2013 pub. 15/05/2019 numac 2019041016 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2013 type decreet prom. 17/07/2013 pub. 21/08/2013 numac 2013029473 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse wijzigingen betreffende de opleiding van het gezondheidspersoneel type decreet prom. 17/07/2013 pub. 29/10/2013 numac 2013029545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende instemming met de samenwerkingsakkoorden van 20 juni 2013 tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap en betreffende de toetreding van de Franse Gemeenschap tot verscheidene bij wijze van overheidsopdracht georganiseerde aankoopcentrales geactiveerd door het Waalse Gewest sluiten tot oprichting van een "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et des petites et moyennes entreprises" (Waals Instituut voor alternerende vorming, zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen) (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Dit decreet regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een materie bedoeld in artikel 127, § 1, van de Grondwet.

Art. 2.Artikel 2 van het decreet van 17 juli 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 05/08/2003 numac 2003027695 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende oprichting van een « Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises » (1) sluiten tot oprichting van een "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et des petites et moyennes entreprises", hierna het decreet genoemd, wordt vervangen als volgt : "

Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : 1° "opleidingsfilières" : de filières georganiseerd binnen het IFAPME-net, namelijk de alternerende opleiding, zowel de leeropleiding als de opleiding tot ondernemingshoofd, de niet-alternerende opleiding tot ondernemingshoofd, de coördinatie- en begeleidingsopleiding, de doorlopende opleiding, de opleiding tot de schepping en de overdracht van activiteiten;2° "alternerende opleiding" : de beroepsopleiding die een praktische opleiding op de werkvloer combineert met een opleiding in een opleidingscentrum waar algemene en beroepsvakken aangeleerd worden en die georganiseerd wordt in het kader van een partnerschap tussen een opleidingsoperator of een leerling en een onderneming, volgens nauwkeurige modaliteiten in termen van opleidingsduur, erkenning van de verworven opleiding, certificering, begeleiding, bezoldiging en sociale rechten;3° "overeenkomst inzake alternerende opleiding" : de overeenkomst waarbij een werkgever zich ertoe verbindt een praktische opleiding op de werkvloer te geven of te laten geven aan een leerling en waarbij een leerling zich ertoe verbindt een opleiding op de werkvloer onder het toezicht van de werkgever te volgen, alsook een systematische opleiding in een opleidingscentrum;de overeenkomst inzake alternerende opleiding wordt leercontract genoemd in het kader van de scholing en stageovereenkomst in het kader van de opleiding tot bedrijfsleider; 4° "scholing" : de kwalificerende alternerende opleiding die bij het sluiten van een overeenkomst inzake alternerende opleiding een praktische opleiding in een onderneming en cursussen inzake algemene en beroepsopleiding combineert;5° "opleiding tot ondernemingshoofd" : de opleidingsfilière ter voorbereiding van de uitoefening van een leidend ambt in een kleine en middelgrote onderneming of van de uitoefening van een zelfstandig beroep al dan niet uitgevoerd met een overeenkomst inzake alternerende opleiding;6° "coördinatie- en begeleidingsopleiding" : de opleiding ter voorbereiding van de uitoefening van een coördinatie, begeleidingsambt of van een ambt van directie-adjunct in een kleine en middelgrote onderneming met of zonder stageovereenkomst;7° " doorlopende opleiding" : de opleidingsfilière die levenslang wordt uitgevoerd en die het mogelijk maakt de vaardigheden en de beroepskwalificatie te vergroten en zich aan te passen aan de technische, economische, juridische en sociale evolutie; 8 "opleiding inzake de begeleiding voor de oprichting en de overdracht van activiteit van zelfstandige of onderneming" : de filière inzake algemene en beroepsopleiding met het oog op de ontwikkeling van de nodige vaardigheden om een project voor de oprichting of overdracht/overname van onderneming te concretiseren; 9° "pedagogische vervolmaking" : de pedagogische activiteiten die met name via opleidingen worden georganiseerd en die als doel hebben de pedagogische en professionele kennis van eenieder die een doorlopende opleidingsopdracht binnen het IFAPME-net vervult, te verbeteren, namelijk de opleiders, het opleidingspersoneel van de centra, de personen die de leerlingen begeleiden binnen het IFAPME, de voogden en de opleidingsondernemingen;10° "IFAPME-net" : het net dat bestaat uit het "Institut" als Waals openbaar orgaan en uit de opleidingscentra die als verenigingen zonder winstoogmerk worden samengesteld en door de Regering erkend;11° "coördinatie-orgaan van het IFAPME-net" : het overlegorgaan tussen de opleidingscentra en het "Institut", dat door laatstgenoemd wordt geleid, en dat de coördinatie van de operationele activiteiten van het net beoogt;12° "centrum" of "opleidingscentrum" : de vereniging erkend volgens de voorwaarden bepaald bij de Regering en samengesteld als vereniging zonder winstoogmerk overeenkomstig de wet van 27 juni 1921Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1921 pub. 19/08/2013 numac 2013000498 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten op de verenigingen zonder winstgevend doel, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen;13° "Regering" : de Waalse Regering; 14° "gebruiker" : elke natuurlijke of rechtspersoon die in aanmerking komt voor de diensten van het IFAPME-net.".

Art. 3.In artikel 3 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid, Franse versie, worden de woorden "dont le sigle est I.F.A.P.M.E." vervangen als volgt : "dont le sigle est l'"IFAPME""; 2° hetzelfde artikel wordt aangevuld met twee leden luidend als volgt : "Het "Institut" en de opleidingscentra vormen samen het IFAPME-net. De administratieve zetel van het "Institut" is gevestigd te Charleroi.

Het "Institut" kan beslissen om een deel van zijn activiteiten over verschillende sites op het grondgebied van het Franse taalgebied te verspreiden.".

Art. 4.Artikel 4 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "

Art. 4.Het "Institut" is onderworpen aan de openbare wetten voor al zijn activiteiten, met name de principes van continuïteit van de openbare dienst, van gelijke behandeling, van veranderlijkheid. In die hoedanigheid zorgt het er in het bijzonder voor om een universele dienst te bieden aan de gebruikers.

Het zorgt er ook voor om zijn opdrachten met inachtneming van de algemene principes van doorzichtigheid en van leesbaarheid van zijn actie, van administratieve vereenvoudiging, openbare doeltreffendheid en doelmatigheid te vervullen met het oog op de optimalisering en de optimale toekenning van de beschikbare middelen en hulpbronnen.

Het beoogt de bevrediging van de gebruikers via met name een dienst voor geïntegreerd beheer van de klachten.".

Art. 5.In artikel 5 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° § 1 wordt vervangen als volgt : " § 1.Het "Institut " heeft de volgende opdrachten : 1° de opleidingsfilières en de tussentrajecten binnen deze filières, zoals de coördinatie- en begeleidingsfilières, bij voorkeur met de medewerking van de opleidingscentra, organiseren en bevorderen;2° via specifieke opleidingsfilières voor de oprichting, overname en overdracht van onderneming, een informatie voorstellen over de stimulatievoorzieningen en elke informatie-activiteit over dezelfde voorzieningen organiseren en bevorderen;3° de behoeften voor elke opleidingsfilière opsporen en de operatoren coördineren om optimaal in te spelen op de behoeften, met name inzake alternatie; 4° zorgen voor de aanpassing en de uitvoering van de referentiesystemen ingevoerd in het kader van de werken gevoerd door de "Service francophone des Métiers et des Qualifications" overeenkomstig het samenwerkingsakkoord gesloten op 27 maart 2009, tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van de "Service francophone des Métiers et des Qualifications", in het kort : "S.F.M.Q."; 5° referentiesystemen uitwerken voor elke opleidingsfilière en de methodologische of pedagogische instrumenten betreffende de opleidingen opvatten;6° het IFAPME-net organiseren, coördineren en superviseren, waarbij het met name : a) de organisatie van de doorlopende evaluatie en van de examens georganiseerd in de opleidingscentra coördineert en waarbij het voorzieningen bepaalt met het oog op de erkenning van de verworven vaardigheden zowel tijdens als op het einde van de opleiding;b) het gebruik van de toelagen die aan de opleidingscentra worden toegekend, controleert en de centra bijwoont in een doelmatig beheer van de te hunner beschikking gestelde hulpbronnen;7° de pedagogische vervolmaking, bij voorkeur met de medewerking van de opleidingscentra, organiseren en bevorderen;8° het sluiten van de overeenkomsten inzake alternerende opleiding superviseren en voor de goede uitvoering van de opleiding door een gepaste opvolging bij de leerlingen en ondernemingen zorgen;9° een volledig proces inzake het beheer van de vaardigheden ontwikkelen om in te spelen op de behoeften aan informatie, voorlichting bij beroepskeuze, verwerving, versterking of aanpassing van de vaardigheden van de leerlingen;dat proces bestaat uit een aanbod van diensten dat wezenlijk samengesteld is van de volgende fasen : onthaal, informatie over de beroepen en de desbetreffende vaardigheden, voorlichting bij beroepskeuze, opleidingstraject, opleidingsprogramma's gegrond op de referentiesystemen waarin de vaardigheden gekoppeld aan de bestaande beroepsprofielen aan bod komen, met name binnen de "Service francophone des Métiers et des Qualifications", pedagogische stap van de opleiders, die de aanpak van de vaardigheden invoert en die gegrond is op de pedagogische vervolmaking, erkenning/certificering van de vaardigheden die de valorisatie van de verworven vaardigheden impliceert, met het oog op de bevordering van de overstapmogelijkheden tussen opleidings-, onderwijs-, bekrachtigings- en tewerkstellingsoperatoren, afgifte van het bekwaamheidsgetuigschrift met een erkenning van de vaardigheden; 10° de permanente opleiding voor zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen in het kader van zijn opdrachten vertegenwoordigen binnen de gewestelijke, gemeenschappelijke, nationale en internationale instanties;"; 2° in § 2, wordt, tussen de eerste en tweede leden, een lid ingevoegd luidend als volgt : "De Regering legt elke decretale of reglementaire bepaling tot wijziging van de wetgeving of de regeling die het "Institut" moet toepassen, of betreffende de personeelsformatie of de structuur van het "Institut" voor advies voor aan het beheerscomité"; 3° in dezelfde paragraaf, voormalig derde lid, dat het vierde lid wordt, worden de woorden "en dat de opdrachten voor een bepaalde periode toevertrouwd worden" vervangen door de woorden "in het kader van de beleidsvormen inzake beroepsopleiding of van degenen in verband met de tewerkstellingsbeleidsvormen.".

Art. 6.In artikel 6 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : "Het "Institut" mag zijn opdrachten uitvoeren met de tussenkomst van derden die de vorm van een partnerschap kan aannemen, met name met de beroepssectoren en met andere tewerkstellings-, onderwijs-, opleidings- of inschakelingsoperatoren";2° er wordt tussen de eerste en de tweede leden een lid ingevoegd, luidend als volgt : "Onder " partnerschap" dient te worden verstaan elke vorm van vereniging of samenwerking met partners uit de openbare of de privé-sector, waardoor financiële en materiële middelen, alsook menselijke krachten gezamenlijk ingeschakeld kunnen worden ofwel om een doel te bereiken dat deel uitmaakt van de opdrachten van het "Institut", of dat beter inspeelt op een behoefte van de doelpublieken dan één partner alleen, ofwel om bijstand te verlenen wanneer het "Institut" zich niet alleen van zijn opdrachten kan kwijten omdat in een specifieke behoefte moet worden voorzien";3° in het voormalige tweede lid, dat het derde lid is geworden, wordt 5° vervangen als volgt : "5° de ontbindingsmodaliteiten bepaald worden, met name in de volgende omstandigheden : a) de doelgerichtheid van het partnerschap wordt niet meer nageleefd;b) de gevoerde acties liggen niet meer in de oriëntaties van de beheersovereenkomst;c) één van de voorwaarden bepaald in 1° tot 4° wordt niet meer vervuld";4° in 2°, van het voormalige derde lid, dat het vierde lis is geworden, vervalt het woord "minstens".

Art. 7.In artikel 7 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij artikel 15 van het decreet van 22 juli 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/07/2010 pub. 24/08/2010 numac 2010204389 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende oprichting van de "Conseil de la Fiscalité et des Finances de Wallonie" type decreet prom. 22/07/2010 pub. 05/08/2010 numac 2010027173 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende goedkeuring van het avenant van 30 april 2010 aan het samenwerkingsakkoord van 30 mei 2005 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de meerwaardeneconomie type decreet prom. 22/07/2010 pub. 09/08/2010 numac 2010204226 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van het Wetboek van de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid, worden de woorden "derde lid" vervangen door de woorden "vierde lid";2° het tweede lid wordt vervangen als volgt : "De beheersovereenkomst omvat met name de verbintenissen van de Regering en van het "Institut" alsmede de modaliteiten betreffende de uitvoering, de opvolging en de herziening.De opdrachten van het "Institut" die bij of krachtens dit decreet zijn bepaald, worden opgevolgd en onderworpen aan een evaluatie aan de hand van de indicatoren bedoeld in het kader van de beheersovereenkomst"; 3° het derde lid wordt opgeheven.

Art. 8.In artikel 8, eerste lid, van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij artikel 7 van het decreet van 22 juli 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/07/2010 pub. 24/08/2010 numac 2010204389 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende oprichting van de "Conseil de la Fiscalité et des Finances de Wallonie" type decreet prom. 22/07/2010 pub. 05/08/2010 numac 2010027173 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende goedkeuring van het avenant van 30 april 2010 aan het samenwerkingsakkoord van 30 mei 2005 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de meerwaardeneconomie type decreet prom. 22/07/2010 pub. 09/08/2010 numac 2010204226 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van het Wetboek van de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° 2° wordt aangevuld als volgt : "vertegenwoordigd binnen de "Conseil économique et social de la Wallonie" (Sociaal-Economische Raad van Wallonië; 2° in 3° worden de woorden "binnen de Hoge raad voor zelfstandigen en K.M.O.'s" vervangen door de woorden "binnen de "Conseil économique et social de Wallonie".

Art. 9.In artikel 9 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij de artikel 8 en 9 van het decreet van 22 juli 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/07/2010 pub. 24/08/2010 numac 2010204389 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende oprichting van de "Conseil de la Fiscalité et des Finances de Wallonie" type decreet prom. 22/07/2010 pub. 05/08/2010 numac 2010027173 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende goedkeuring van het avenant van 30 april 2010 aan het samenwerkingsakkoord van 30 mei 2005 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap betreffende de meerwaardeneconomie type decreet prom. 22/07/2010 pub. 09/08/2010 numac 2010204226 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van het Wetboek van de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen sluiten worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, derde lid, eerste zin worden de woorden "de bedoelde organisaties die het meest betrokken zijn bij het opleidingsaanbod van het " Institut "" vervangen door de woorden "de meest representatieve organisaties van het opleidingsaanbod van het "Institut" met inachtneming van het aantal uren opleiding per jaar";2° in dezelfde paragraaf, derde lid, wordt de tweede zin vervangen als volgt : "Daartoe wordt een kadaster van het volledige opleidingsaanbod per activiteitensector door het "Institut" opgemaakt en door het beheerscomité goedgekeurd drie maanden vóór de hernieuwing ervan";3° in dezelfde paragraaf wordt het vierde lid vervangen als volgt : "De Regering benoemt de voorzitter en de ondervoorzitter van het beheerscomité, zoals bedoeld in artikel 8, eerste lid, 1° »; 4° in § 1 wordt een vijfde lid ingevoegd, luidend als volgt : "Een plaatsvervangend lid kan slechts zitting hebben indien het gewoon lid dat hij vervangt, afwezig is."; 5° in § 2, eerste lid, wordt het woord "vier" vervangen door het woord "vijf";6° in § 4, wordt het tweede lid opgeheven;7° § 5 wordt aangevuld met een tweede lid, luidend als volgt : "Dit huishoudelijk reglement omvat met name de regels betreffende : 1° de organisatie van de vergaderingen, met name, hun periodiciteit, de oproepingsmodaliteiten, de inschrijving van de agendapunten, de uitoefening van het voorzitterschap in geval van afwezigheid of verhindering, de regels betreffende het aanwezigheidsquorum en de stemming, de deontologische regels om belangenconflicten te voorkomen en om de naleving van het vertrouwelijkheidsbeginsel te waarborgen, de modaliteiten betreffende het secretariaat, de coördinatie met het bureau, het beroep op deskundigen, de organisatie van werkgroepen; 2° de organisatie en de bepaling van de overdrachten van bevoegdheden van het beheerscomité naar het bureau en naar de administrateur-generaal, alsmede de modaliteiten betreffende het dagelijkse beheer."; 8° er wordt een § 6 ingevoegd, luidend als volgt : " § 6.De volgende personen wonen de vergaderingen van het beheerscomité met raadgevende stem bij : 1° de administrateur-generaal en de adjunct administrateur-generaal van het "Institut"; 2° een vertegenwoordiger van de raad van het IFAPM-net, met de jaarlijkse alternerende aanwezigheid van de directeurs van de erkende centra.".

Art. 10.Artikel 10 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "

Art. 10.§ 1. Het beheerscomité beschikt over alle machten die nodig zijn voor de uitoefening van die bevoegdheid. Het neemt alle beslissingen die wegens hun omvang en de gevolgen die ze voor het "Institut" teweegbrengen, een oriëntatie, een beleid of een standpunt t.o.v. zijn omgeving bepalen.

Het beheerscomité kan een deel van zijn bevoegdheden gedeeltelijk overdragen aan het bureau of aan de administrateur-generaal.

Het neemt de beslissingen in plaats van het uitvoerend bureau wanneer laatgenoemd na afloop van de bepaalde termijn geen beslissing heeft genomen.

Het "Institut" verleent reis- en verblijfkosten alsmede presentiegeld, waarvan de bedragen door de Regering worden bepaald, aan de voorzitter en de ondervoorzitter".

Art. 11.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een afdeling 1bis ingevoegd, luidend als volgt : "Afdeling 1bis. - Bureau van het beheerscomité".

Art. 12.In afdeling 1bis van hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 10bis ingevoegd, luidend als volgt : "

Art. 10bis.§ 1. Het bureau van het beheerscomité bestaat uit : 1° de voorzitter van het beheerscomité, die het voorzitterschap waarneemt, en de ondervoorzitter van het beheerscomité;2° twee vertegenwoordigers van de representatieve werknemersorganisaties;3° twee vertegenwoordiging van de interprofessionele organisaties van de werkgevers of de zelfstandigen;4° twee vertegenwoordiging van de organisaties van de werkgevers of van de zelfstandigen die een activiteitensector vertegenwoordigen. De in het eerste lid, 2° tot 4°, bedoelde leden worden onder de leden die zitting hebben binnen het beheerscomité door de Regering benoemd op voorstel van het beheerscomité.

Maximum twee derden van de leden met raadgevende stem zijn van hetzelfde geslacht.

Indien de inschrijving van een agendapunt van een vergadering van het bureau rechtstreeks één of meerdere centra betreft, kan de voorzitter van het bureau beslissen om één vertegenwoordiger van het/de betrokken centrum/centra met raadgevende stemmen uit te nodigen.

De voorzitter van het bureau kan beslissen om de aanwezigheid van externe deskundigen of van deskundigen van het IFAPME-net op zijn vergaderingen te verzoeken wanneer het voorwerp van een beslissing het vereist.

Het secretariaat van het bureau wordt door het secretariaat van het beheerscomité waargenomen. § 2. De leden worden voor dezelfde duur als die van het mandaat van het beheerscomité benoemd. Hun mandaat is hernieuwbaar. Het eindigt ook bij overlijden of ontslag.

Binnen een termijn van drie maanden na het overlijden, het ontslag bij het beheerscomité of bij het bureau of binnen een termijn van drie maanden vóór het verstrijken van het mandaat verzoekt de Regering de betrokken organisatie om binnen één maand de kandidaat uit dubbeltallen voor te dragen en gaat ze tot de vervanging over nadat ze tevoren om het advies van het beheerscomité op voorstel van het betrokken orgaan heeft verzocht.

Bij ontslag of verstrijken van het mandaat blijven de leden hun mandaat volledig uitoefenen zolang ze niet vervangen zijn.

Degene die een lid vervangt, wiens functies voortijdig ongeacht de reden beëindigd zijn, voleindigt het mandaat van zijn voorganger.

De hoedanigheid van lid van het bureau is onverenigbaar met de hoedanigheid van personeelslid of lid van de raad van bestuur van de opleidingscentra of met de hoedanigheid van personeelslid van het "Institut". § 3. Elk lid is stemgerechtigd. De administrateur-generaal en de adjunct-administrateur-generaal wonen de vergaderingen van het bureau met raadgevende stem bij. § 4. Het "Institut" verleent reis- en verblijfkosten alsmede presentiegeld, waarvan de bedragen door de Regering worden bepaald, aan de voorzitter en de ondervoorzitter en aan de leden van het bureau. § 5. Het bureau vervult met inachtneming van de beslissingen en keuzes van het beheerscomité de volgende opdrachten : 1° alle agendapunten die het voorwerp moeten uitmaken van een beslissing, een advies of een informatie aan het beheerscomité voorbereiden;2° de beslissingen nemen over de aangelegenheden die hem uitdrukkelijk worden overgedragen door het beheerscomité en waarvan de regels in het huishoudelijk reglement van het beheerscomité worden bepaald. Het bureau brengt driemaandelijks verslag uit aan het beheerscomité over de beslissingen die in punt 2° bedoeld zijn en die het genomen heeft. § 6. Het bureau maakt zijn huishoudelijk reglement op, dat het na raadpleging van het beheerscomité ter goedkeuring voorlegt aan de Regering.

Het huishoudelijk reglement wordt met inachtneming van het huishoudelijk reglement van het beheerscomité opgemaakt en bevat met name de organisatie van de vergaderingen, met name, hun periodiciteit, de oproepingsmodaliteitent, de inschrijving van de agendapunten, de uitoefening van het voorzitterschap in geval van afwezigheid of verhindering, de regels betreffende het aanwezigheidsquorum en de stemming, de deontologische regels om belangenconflicten te voorkomen en om de naleving van het vertrouwelijkheidsbeginsel te waarborgen, de modaliteiten betreffende het secretariaat, de coördinatie met het bureau, het beroep op deskundigen, de organisatie van werkgroepen. "

Art. 13.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een afdeling 1ter ingevoegd, luidend als volgt : "Afdeling 1ter. - Interne auditregeling ".

Art. 14.In afdeling 1ter van hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 10ter ingevoegd, luidend als volgt : "

Art. 10ter.§ 1. Binnen het "Institut" wordt een interne, zelfstandige en objectieve auditeregeling opgericht die uitgeoefend wordt door een interne auditeur en gesuperviseerd door een auditcomité; die auditregeling geeft het "Institut" een waarborg over de beheersgraad van zijn verrichtingen, adviseert hem om ze te verbeteren en draagt tot het creëren van meerwaarde bij.

Het "Institut" wijst na goedkeuring van het beheerscomité een interne auditeur aan die zijn opdrachten uitoefent in het kader van een audithandvest opgemaakt met inachtneming van de nationale en internationale normen ter zake en goedgekeurd door het beheerscomité.

De interne auditeur gaat op zelfstandige en objectieve wijze over tot analyses en permanente evaluaties om het bestaan en de goede werking van het interne controlesysteem, van het management van de risico's en goed bestuur binnen het "Institut" en de opleidingscentra na te gaan.

Hij is belast met de jaarlijkse opstelling van de auditverslagen. § 2. Het auditcomité is een beperkte commissie van het beheerscomité die door laatstgenoemd voor de duur van zijn mandaat wordt benoemd.

Het auditcomité is ermee belast : 1° het door de interne auditeur opgemaakte auditplan te onderzoeken, te zorgen voor de uitvoering van dit plan, de activiteit van de interne auditeur te superviseren en zijn jaarlijkse auditverslagen te onderzoeken;wanneer het auditcomité de verslagen van de interne auditregeling heeft onderzocht, worden ze ter goedkeuring voorgelegd aan het beheerscomité; 2° de door het IFAPME-net gegeven gevolgen aan de aanbevelingen bedoeld in de auditverslag van de interne auditeur te superviseren;3° te zorgen voor het naleven van het Handvest van het auditcomité dat de nationale en internationale normen voor de beroepspraktijk van de interne auditregeling omvat.Zijn opdrachten en zijn werking worden bepaald in een handvest van het auditcomité dat opgemaakt is overeenkomstig de nationale en internationale normen ter zake en dat door het beheerscomité wordt goedgekeurd.

Het auditcomité bestaat uit : 1° de voorzitter en de ondervoorzitter van het beheerscomité;2° drie vertegenwoordigers aangewezen door het beheerscomité, waarbij elke één van de bestanddelen van het beheerscomité vertegenwoordigen;3° een externe en zelfstandige deskundige van het "Institut" aangewezen door het beheerscomité op grond van zijn competentie en van zijn ervaring inzake interne auditregeling. De in § 2, vierde lid, bedoelde leden worden aangewezen voor een duur van vijf jaar, die gelijk is aan de duur van het beheerscomité.

Bij ontslag of verstrijken van het mandaat blijven de leden hun mandaat volledig uitoefenen zolang ze niet vervangen zijn.

Degene die een lid vervangt, wiens functies voortijdig ongeacht de reden beëindigd zijn, voleindigt het mandaat van zijn voorganger.

De leden van het auditcomité mogen niet beschikken over een uitvoerende opdracht binnen de organisatie.

Het auditcomité kan externe deskundigen op zijn vergaderingen uitnodigen.

De hulpbronnen en middelen van de interne auditregeling zijn ten laste van de begroting van het "Institut".

Art. 15.In afdeling 1ter van hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een artikel 10quater ingevoegd, luidend als volgt : "

Art. 10quater.Met inachtneming van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt het "Institut" gemachtigd om de gegevens op ongematerialiseerde wijze van de gegevens van authentieke bronnen te verstrekken en te ontvangen, waarbij het tegelijkertijd voor de controle en de zekerheid van de gegevensuitwisseling en het delen van de gegevens zorgt. De Regering kan het doel en de inhoud van die machtiging nader bepalen".

Art. 16.In artikel 11 van hetzelfde decreet worden de woorden "in het kader van een mandaat van vijf jaar waarvan de voorwaarden door de Regering bepaald worden." vervangen door de woorden "door de Regering voor een mandaat van vijf jaar volgens de voorwaarden bepaald in het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode".

Art. 17.In artikel 12 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1 : a) worden de woorden "en van het bureau" ingevoegd tussen de woorden "van het beheerscomité" en de woorden "uit en";b) worden de woorden "en brengt hem om de drie maanden verslag uit" vervangen door de woorden "en brengt hun om de drie maanden verslag uit"; d c) worden de woorden "of het bureau" ingevoegd tussen de woorden "door het beheerscomité" en de woorden "genomen beslissingen". 2° er wordt in § 2 een punt 2°bis ingevoegd, luidend als volgt : "2°bis : over de interne organisatie van de diensten beslissen met inachtneming van de door het beheerscomité genomen beslissingen;"; 3° er worden een § 5 en een § 6 ingevoegd, luidend als volgt : " § 5.De administrateur-generaal stelt de voorzitter van het beheerscomité in kennis van de handelingen verricht in het kader van het dagelijkse beheer en verstrekt hem op eigen verzoek elke nodige uitleg. § 6. De administrateur-generaal en de adjunct-administrateur-generaal wonen de vergaderingen van het beheerscomité met raadgevende stem bij.

Art. 18.In artikel 13 van hetzelfde decreet worden de woorden "wijst het beheerscomité een lid van het "Institut "aan op de voordracht van de algemeen bestuurder om diens functies uit te oefenen" vervangen door de woorden "wijst het beheerscomité op voorstel van de administrateur-generaal en bij voorrang een ambtenaar of een personeelslid van het "Institut" van minstens rang A4 aan".

Art. 19.In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het eerste lid wordt aangevuld als volgt : "en die de vaardigheden uitoefenen zoals bepaald in de bovenvermelde wet van 16 maart 1954 en in het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissarissen en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet";2° in het tweede lid worden de woorden "en van het bureau"ingevoegd na de woorden "van het beheerscomité";3° het eerste en het zesde lid worden vervangen als volgt : "Ze kunnen bij de Regering onder de voorwaarden en volgens de modaliteiten bepaald bij de in het eerste lid bedoelde wettelijke bepalingen indienen behalve tegen de aanbevelingen of adviezen uitgebracht in het kader van de opdracht bedoeld in artikel 5, § 2".

Art. 20.In artikel 15 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 5° vervallen de woorden ", die slechts met de instemming van de Regering toegelaten worden";2° 6° wordt vervangen als volgt : "6° de opbrengst van de leningen die aangegaan worden om de patrimoniale verrichtingen betreffende zijn opdrachten en mits de waarborg van het Waalse Gewest te financieren".

Art. 21.In artikel 16 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, derde lid : a) worden de woorden "de Waalse Gewestraad" vervangen door de woorden "het Waalse Parlement";b) worden de woorden "algemene uitgavenbegroting" vervangen door het woord "begroting";2° § 2 wordt opgeheven;3° in § 3, eerste lid, worden de woorden "kan een afzonderlijke commerciële boekhouding opleggen" vervangen door de woorden "legt een afzonderlijke algemene boekhouding op";4° in dezelfde paragraaf, tweede lid, worden de woorden "bepaalt de regels" vervangen door de woorden "kan de regels bepalen".

Art. 22.Artikel 17 van hetzelfde decreet wordt aangevuld als volgt : "; ze bepaalt ook de algemene regels die van toepassing zijn op het personeel met een arbeidsovereenkomst met inachtneming van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Het "Institut" mag contractueel personeel in dienst nemen uitsluitend voor de doeleinden bepaald in artikel 2, § 1, tweede lid, van het koninklijk besluit van 22 december 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2000 pub. 09/01/2001 numac 2000002114 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene principes van het administratief en geldelijk statuut van de rijksambtenaren die van toepassing zijn op het personeel van de diensten van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en van de Colleges van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en van de Franse Gemeenschapscommissie, alsook op de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen sluiten tot bepaling van de algemene principes van het administratief en geldelijk statuut van de rijksambtenaren die van toepassing zijn op het personeel van de diensten van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en van de Colleges van de Franse Gemeenschapscommissie, alsook op de publiekrechtelijke rechtspersonen die ervan afhangen."

Art. 23.Hoofdstuk VI van hetzelfde decreet dat artikel 19 omvat, wordt opgeheven.

Art. 24.Het opschrift van Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "Hoofdstuk VII. - Coördinatie van het IFAPME-net".

Art. 25.Artikel 20 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "

Art. 20.§ 1. Er wordt binnen het "Institut" een coördinatie-orgaan van het IFAPME-net, hierna "de raad van het IFAPME-net" genoemd opgericht, dat ermee belast is operationele maatregelen van de door het beheerscomité of het bureau van het "Institut" genomen beslissingen betreffende de organisatie en de werking van het IFAPME-net te treffen.

De raad van het IFAPME-net kan ook op eigen initiatief of op verzoek van het beheerscomité of van het bureau adviezen of aanbevelingen uitbrengen over de aangelegenheden gebonden aan de organisatie en de integratie van het IFAPME-net, met name in de pedagogische, financiële, informatica-, communicatie-, partnerschaps-, en kwaliteitszaken.

Hij brengt zijn adviezen uit en neemt de operationele beslissingen met inachtneming van de bepalingen van dit decreet, van de keuzes genomen in de beheersovereenkomst gesloten tussen de Regering en het "Institut", van de bilaterale overeenkomsten gesloten tussen het "Institut" en de opleidingscentra en van de beslissingen genomen door het beheerscomité van het "Institut" of het bureau. § 2. De raad van het IFAPME-net bestaat uit : 1° de administrateur-generaal die hem voorzit en de agenda bepaalt;2° de directeurs van de erkende opleidingscentra of hun plaatsvervangers;3° de personeelsleden van het "Institut" aangewezen door de administrateur-generaal wegens hun ervaring inzake de te behandelen dossiers zonder dat het aantal leden kleiner dan drie en hoger dan zes is en dat ze reeds in 1° bedoeld zijn. Alle leden van de raad van het IFAPME-net zijn stemgerechtigd.

Het secretariaat wordt door een lid van het personeel van het "Institut" waargenomen. § 3. De raad van het IFAPME-net maakt een huishoudelijk reglement op, dat hij ter goedkeuring voorlegt aan het beheerscomité.

Dit huishoudelijk reglement bepaalt met name de regels betreffende de organisatie van de vergaderingen, met name, hun periodiciteit, de oproepingsmodaliteitent, de inschrijving van de agendapunten, de uitoefening van het voorzitterschap in geval van afwezigheid of verhindering, de regels betreffende het aanwezigheidsquorum en de stemming, de deontologische regels om belangenconflicten te voorkomen en om de naleving van het vertrouwelijkheidsbeginsel te waarborgen, de modaliteiten betreffende het secretariaat, de coördinatie met het beheerscomité, het beroep op deskundigen, de organisatie van werkgroepen.".

Art. 26.In artikel 21 van hetzelfde decreet wordt het voormalige lid § 1 en worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1 : a) het eerste lid wordt aangevuld en gewijzigd als volgt : "Voor de uitvoering van hun opdrachten krijgen de erkende opleidingscentra subsidies van het "Institut";b) in het tweede lid worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1.de woorden "aan de centra" worden ingevoegd tussen het woord "subsidies" en de woorden "en zorgt er"; 2. de woorden van de Franse versie "en particulier à assurer" worden vervangen door de woorden "à donner" en de woorden "meer bepaald" vervallen;3. het lid wordt aangevuld met de woorden ", alsook op het naleven van de bepalingen tot vaststelling van de financiële tegemoetkomingen van het "Institut" en op het naleven van de bepalingen tot vaststelling van de voorwaarden betreffende de erkenning en de intrekking van erkenning van de centra"; c) de paragraaf wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt : "De Regering kan volgens de door haar bepaalde modaliteiten de bedragen van de toelagen en financiële tegemoetkomingen indexeren met inachtneming van de wettelijke en reglementaire bepalingen betreffende de indexering van de wedden."; 2° het artikel wordt aangevuld met de §§ 2 tot 6, luidend als volgt : " § 2.Het door de Regering erkende centrum sluit met het "Institut" een bilaterale overeenkomst, waarin beleidskeuzes bepaald in de beheersovereenkomst van het "Institut" aan bod komen en waarin de te bereiken doelstellingen gebonden aan de toekenning van de subsidies bepaald worden. Het centrum moet bovendien een halfjaarlijks boordtabel maken volgens het door het "Institut" bepaalde model, waarin de indicatoren van de verschillende acties overeenkomstig degenen die bedoeld zijn in de beheersovereenkomst en die van het ondernemingsplan van het "Institut" worden vermeld. § 3. De Regering wordt ertoe gemachtigd om volgens de door haar bepaalde modaliteiten de verplichtingen van het "Institut" en van de centra vast te stellen om de zichtbaarheid en de bekendheid van het IFAPME-net te bevorderen. § 4. Jaarlijks maakt het opleidingscentrum a minima en volgens de door de Regering bepaalde modaliteiten de volgende elementen aan het "Institut" over : 1° de jaarrekeningen van het afgelopen boekjaar;2° het voorwerp van begroting;3° een vooruitgeplande aankoopplan voor uitrustingen, dat een orde van de voorrangen en een opgave van de prijzen omvat;4° een globaal beleidsplan waarin de beleidskeuzes en de kwaliteitsstappen bepaald door het "Institut" worden geoperationaliseerd;5° een jaarlijks pedagogisch project;6° een activiteitenverslag volgens het door het "Institut" bepaalde model;7° een telling van de personeelsleden met beschrijving van de functies, schalen en voordelen die eraan zijn verbonden;8° een inventaris van het patrimonium van het centrum, met duidelijke onderscheiding tussen gesubsidieerd en uitsluitend op eigen fondsen aangekocht materieel en meubilair; 9°een bestemming van de overschotten, vastgesteld na afsluiting van de rekeningen, en eventuele herbestemming van vroeger gecumuleerde overschotten, die tot stand werden gebracht door de vereniging gedurende de vorige jaren volgens de door de Regering bepaalde voorrangen. § 5. Het "Institut" mag elk ogenblik mits een aanvraag aan het betrokken opleidingscentrum een toestand krijgen van de thesaurie van het centrum waarin de eventuele beleggingen worden opgenomen.

De boekhouding van de opleidingscentra onderscheidt duidelijk alles wat deel uitmaakt van de eigen ontvangsten van wat betrekking heeft op de openbare subsidiëring toegekend door het "Institut". § 6. Elke wijziging van de statuten van een erkend centrum moet na advies van het "Institut" ter goedkeuring aan de Regering worden voorgelegd binnen één maand na de algemene vergadering waarin de wijziging is besloten. Uiterlijk twee maanden na ontvangst van de gewijzigde statuten en na advies van het "Institut" keurt de Regering al dan niet de wijzigingen goed.".

Art. 27.Artikel 22 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "

Art. 22.Voor elk opleidingscentrum wijst de administrateur-generaal onder de personeelsleden van niveau A van het "Institut" een personeelslid en zijn plaatsvervanger aan zodat hij van rechtswege deelneemt aan de vergaderingen van elk beslissingsorgaan van het centrum, tegen een beslissing tussenkomt, als het vindt dat deze beslissing strijdig is met het algemeen belang, met de wettelijke en reglementaire bepalingen of met de belangen en de uitbreiding van het IFAPME-net, en dit overeenkomstig de door de Regering bepaalde modaliteiten.

Een verzoek tot schorsing van een beslissing kan door het personeelslid of zijn plaatsvervanger ingediend worden volgens de door de Regering bepaalde modaliteiten.

Zodra het centrum niet meer aan één van de erkenningsvoorwaarden of -verplichtingen of aan één van de verplichtingen vermeld bij dit decreet voldoet, kan het "Institut" het centrum in gebreke stellen om zijn verplichtingen binnen een bepaalde termijn na te leven. Het kan eveneens beslissen, met inachtneming van het proportionaliteitsbeginsel, om de betaling van het geheel of van een gedeelte van de subsidies uit te stellen, volgens de door de Regering bepaalde modaliteiten. De Regering kan ook de erkenning van een centrum volgens de door haar bepaalde modaliteiten opschorten of intrekken.".

Art. 28.Hoofdstuk VIII van hetzelfde decreet dat de artikelen 23 en 24 omvat, wordt opgeheven.

Art. 29.De artikelen 26 en 27, tweede lid, van hetzelfde decreet worden opgeheven.

Art. 30.De artikelen 46 en 49, § 2, eerste lid, en § 4, achtste lid, van het decreet van 19 december 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2012 pub. 21/12/2012 numac 2012027186 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2013 type decreet prom. 19/12/2012 pub. 18/01/2013 numac 2013027003 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de tweede aanpassing van de ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2013 worden opgeheven op de inwerkingtredingsdatum van dit decreet.

Art. 31.In artikel 47 van het decreet van 19 december 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2012 pub. 21/12/2012 numac 2012027186 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2013 type decreet prom. 19/12/2012 pub. 18/01/2013 numac 2013027003 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de tweede aanpassing van de ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2013 worden de woorden "De indexering van de bedragen van de subsidies, zoals bedoeld in artikel 22 van het besluit" vervangen als volgt : "De indexering van de bedragen van de subsidies toegekend aan de centra zoals bedoeld in de artikelen 16 en 22 van het besluit".

Art. 32.In artikel 48 van het decreet van 19 december 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2012 pub. 21/12/2012 numac 2012027186 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2013 type decreet prom. 19/12/2012 pub. 18/01/2013 numac 2013027003 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de tweede aanpassing van de ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2013 worden de woorden "volgens deze volgorde" vervangen door de woorden "volgens de volgende voorrangen".

Art. 33.Dit decreet treedt in werking op 1 juni 2013.

De Regering kan een datum van inwerkingtreding bepalen voorafgaand aan de datum vermeld in het eerste lid.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 30 mei 2013.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Minister van Begroting, Financiën, Tewerkstelling, Vorming en Sport, A. ANTOINE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Buitenlandse Handel en Nieuwe Technologieën, J.-Cl. MARCOURT De Minister van de Plaatselijke Besturen en de Stad, P. FURLAN De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, C. DI ANTONIO _______ Nota (1) Zitting 2012-2013. Stukken van het Waals Parlement 791 (2012-2013), nrs 1 tot 4.

Volledig verslag, openbare vergadering van 29 mei 2013.

Bespreking.

Stemming.

^