Etaamb.openjustice.be
Programmadecreet
gepubliceerd op 22 april 2004

Ontwerp van milieuovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgewerkte oliën Gelet op het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, gewijzigd bij het programmadecreet van 19 december 1996 houdende verschillende maatregelen inz Gelet op het decreet van 20 december 2001 betreffende de milieuovereenkomsten; Gelet op het besl(...)

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2004027027
pub.
22/04/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Ontwerp van milieuovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afgewerkte oliën Gelet op het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, gewijzigd bij het programmadecreet van 19 december 1996 houdende verschillende maatregelen inzake financiën, tewerkstelling, milieu, gesubsidieerde werken, huisvesting en sociale actie, bij het arrest nr. 81/97 van het Arbitragehof van 17 december 1997, bij het programmadecreet van 17 december 1997 houdende verschillende maatregelen inzake belastingen, taksen en retributies, huisvesting, onderzoek, milieu, plaatselijke besturen en vervoer, bij het decreet van 27 november 1997 tot wijziging van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, bij het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning, bij het decreet van 15 februari 2001, bij het besluit van de Waalse Regering van 20 december 2001 tot invoering van de euro inzake afvalstoffen, bij het decreet van 20 december 2001 houdende wijziging van het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen door het invoeren van een terugnameplicht voor bepaalde goederen of afvalstoffen, bij het decreet van 18 juli 2002 tot wijziging van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, bij het decreet van 19 december 2002 houdende wijziging van de decreten van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen en van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning en het decreet van 15 mei 2003 houdende wijziging van het decreet van 11 september 1985 tot organisatie van de milieueffectbeoordeling in het Waalse Gewest, het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning en het decreet van 16 oktober 2003;

Gelet op het decreet van 20 december 2001 betreffende de milieuovereenkomsten;

Gelet op het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 9 april 1992 betreffende de afgewerkte oliën, gewijzigd bij de besluiten van de Waalse Regering van 25 april 2002, 4 juli 2002 en 27 februari 2003;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 10 juli 1997 tot vaststelling van een afvalcatalogus, gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 24 januari 2002, gedeeltelijk vernietigd door het arrest nr. 94.211 van de Raad van State van 22 maart 2001;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 25 april 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan;

Overwegende dat de sectoren die oliën produceren, geleidelijk geresponsabiliseerd moeten worden en dat gepleit moet worden voor de recycling en de valorisatie van afgewerkte oliën om een optimale bescherming van het leefmilieu te garanderen;

Overwegende dat de partijen de kwaliteit, de doeltreffendheid en de doorzichtigheid van de inzameling en de verwerking van afgewerkte oliën wensen te optimaliseren en te verbeteren met inachtneming van de billijkheid tussen de actoren;

Overwegende dat de beheersprincipes moeten bijdragen tot een beter ecologisch prestatievermogen van alle betrokken economische actoren, De volgende partijen : 1° Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door de Waalse Regering, zelf vertegenwoordigd door de heer J-Cl.Van Cauwenberghe, Minister-President van de Waalse Regering, en door de heer Michel Foret, Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu; hierna het Gewest genoemd; 2° de volgende representatieve verenigingen : - de v.z.w. Belgische petroleum federatie, gevestigd Kunstlaan 39 te 1040 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Gilbert Asselman, voorzitter; - de v.z.w. Industrie van Minerale Oliën van België, gevestigd Maria-Louizasquare 49 te 1000 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Jean Vercheval, voorzitter, - de v.z.w. Belgische federatie van distributieondernemingen, gevestigd Sint-Bernardusstraat 60 te 1060 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Gérard de Laminne de Bex, directeur, - de v.z.w. Confederatie van de Autohandel en -reparatie en van de aanverwante sectoren, Federauto, gevestigd Woluwedal 46 te 1200 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Johan Blijweert, voorzitter hierna de Verenigingen genoemd;

Komen hetgeen volgt overeen : HOOFDSTUK 1. - Algemeen Afdeling 1. - Doel van de overeenkomst

Artikel 1.§ 1. Deze overeenkomst beoogt de vastlegging van de modaliteiten inzake de tenuitvoerlegging van de terugnameplicht voor afgewerkte oliën overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 25 april 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan. § 2. De overeenkomst beoogt de bevordering van preventie alsmede een beter beheer van de afgewerkte oliën via de selectieve ophaling en de gepaste verwerking ervan met inachtneming van de organisationele, technische, economische en ecologische verplichtingen in het kader van de duurzame ontwikkeling. § 3. De overeenkomst beoogt ook de harmonisatie van de modaliteiten voor de uitvoering van de terugnameplicht in de drie Gewesten. Afdeling 2. - Begrippen en definities

Art. 2.§ 1. De begrippen en definities bedoeld in het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, in het decreet van 20 december 2001 betreffende de milieuovereenkomsten en in het besluit van de Waalse Regering van 25 april 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan zijn van toepassing op deze overeenkomst, rekening houdende met het toepassingsgebied en de onderstaande definities. § 2. Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt verstaan onder : 1° oliën : alle smeer- en industriële oliën, ongeacht of ze mineraal, synthetisch, plantaardig of dierlijk zijn, meer bepaald motoroliën, transmissie-oliën, oliën van machines, turbines, warmtegeleidende vloeistoffen en de hydraulische oliën;2° afgewerkte oliën : de afgewerkte oliën in de zin van artikel 1, 1°, van het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 9 april 1992 betreffende de afgewerkte oliën;3° producent van oliën : elke natuurlijke of rechtspersoon die oliën vervaardigt en in het Waalse Gewest op de markt brengt;4° invoerder van oliën : elke andere natuurlijke of rechtspersoon dan de olieproducent die oliën invoert en in het Waalse Gewest op de markt brengt of die ze voor eigen gebruik binnen zijn industriële of commerciële inrichting(en) invoert;5° producent van afgewerkte oliën : elke natuurlijke of rechtspersoon die in het kader van zijn activiteiten afgewerkte oliën produceert;6° regeneratie van afgewerkte oliën : regeneratie in de zin van artikel 1, 8°, van het besluit van de Waalse Gewestexcutieve van 9 april 1992 betreffende de afgewerkte oliën;7° verwerking R 9 : de verwerking R 9 zoals bepaald in bijlage III bij het decreet van 27 juni 1996; 8° beheersorgaan : orgaan in de vorm van een v.z.w. en door de verenigingen opgericht overeenkomstig artikel 25 van het besluit van de Waalse Regering van 25 april 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan; 9° afvalcodes : de codes zoals bepaald in bijlage I bij het besluit van de Waalse Regering van 10 juli 1997 tot vaststelling van een afvalcatalogus;10° Dienst : de « Office wallon des déchets » (Waalse dienst voor afvalstoffen) zoals bedoeld in artikel 1, 24°, van het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen. Afdeling 3. - Toepassingsgebied

Art. 3.§ 1. De milieuovereenkomst wordt tussen bovengenoemde partijen gesloten krachtens het decreet van 20 december 2001 betreffende de milieuovereenkomsten. De overeenkomst bindt de ondertekende partijen alsmede de leden, hierna "de leden" genoemd, van de verenigingen die hun vereniging en de aangeslotenen bij het beheersorgaan, hierna "de aangeslotenen" genoemd, volmacht hebben gegeven.

De lijst van de leden en aangeslotenen wordt aan de Dienst overgemaakt binnen een maand na de inwerkingtreding van de overeenkomst. Ze wordt vervolgens bijgehouden en jaarlijks vóór 31 maart overgemaakt aan de Dienst.

De verenigingen verbinden zich ertoe hun leden en aangeslotenen te informeren over de verplichtingen die deze overeenkomst oplegt. § 2. De terugnameplicht is slechts van toepassing op de afgewerkte oliën vermeld onder de volgende afvalcodes : 08 03 19 Dispersieolie van de bereiding, formulering, levering en gebruik van drukinkt. 12 01 06 Halogeenhoudende minerale machineolie (exclusief emulsies en oplossingen). 12 01 07 Halogeenvrije minerale machineolie (exclusief emulsies en oplossingen). 12 01 08 Halogeenhoudende emulsies en oplossingen voor machinale bewerking. 12 01 09 Halogeenvrije emulsies en oplossingen voor machinale bewerking. 12 01 10 Synthetische machineolie. 12 01 19 Biologisch vlot afbreekbare machineolie. 13 01 09 Gechloreerde minerale hydraulische olie. 13 01 10 Niet-gechloreerde minerale hydraulische olie. 13 01 11 Synthetische hydraulische olie. 13 01 12 Biologisch vlot afbreekbare hydraulische olie. 13 01 13 Overige hydraulische olie. 13 02 04 Gechloreerde minerale motor-, transmissie- en smeerolie. 13 02 05 Niet-gechloreerde minerale motor-, transmissie- en smeerolie. 13 02 06 Synthetische motor-, transmissie- en smeerolie. 13 02 07 Biologisch vlot afbreekbare motor-, transmissie- en smeerolie. 13 02 08 Overige motor-, transmissie- en smeerolie. 13 03 06 Niet bij 13 03 01 ingedeelde gechloreerde minerale olie voor isolatie en warmteoverdracht. 13 03 07 Niet-gechloreerde minerale olie voor isolatie en warmteoverdracht. 13 03 08 Synthetische olie voor isolatie en warmteoverdracht. 13 03 09 Biologisch vlot afbreekbare olie voor isolatie en warmteoverdracht. 13 03 10 Overige olie voor isolatie en warmteoverdracht. 13 08 02 Niet elders genoemde overige emulsies. 13 08 99 Niet elders genoemde afgewerkte oliën. 20 01 26 Niet bij 20 01 25 ingedeelde afgewerkte oliën ingezameld door publiekrechtelijke rechtspersonen die verantwoordelijk zijn voor de ophaling van huisvuil. § 3. De milieuovereenkomst is van toepassing op afgewerkte huishoud- en professionele oliën voortkomend uit de nieuwe oliën van producenten en invoerders die lid zijn van het beheersorgaan of er bij aangesloten zijn. § 4. De milieuovereenkomst is niet van toepassing op : - frituurvetten en -oliën of op de overige voedingsoliën; - op PCB/PCT's, oplosmiddelen, reinigingsproducten, detergenten, antivriesmiddelen, remvloeistoffen, andere aard- en zeebrandstoffen of andere stoffen; - hydraulische vloeistoffen op basis van water en/of glycol. HOOFDSTUK 2. - Preventie en sensibilisatie

Art. 4.§ 1. Het beheersorgaan neemt de nodige initiatieven inzake de kwantitatieve en kwalitatieve preventie.

Die initiatieven hebben met name betrekking op : - de sensibilisatie van zowel de privé- als de professionele verbruiker inzake het optimale gebruik van oliën en de wijze om zich van afgewerkte oliën te ontdoen. De sensibilisatie heeft tot doel er o.a. aan te herinneren dat het verboden is afgewerkte oliën met PCB's of andere gevaarlijke afvalstoffen te mengen, elke vreemde stof zoals water, oplosmiddelen, reinigingsproducten, dierlijke of plantenoliën, detergenten, antivries, remvloeistoffen, andere brandstoffen en andere stoffen aan afgewerkte oliën toe te voegen of ermee te mengen. - de sensibilisatie van de erkende en/of vergunde actoren van de keten ophaling-verwerking met het oog op een efficiëntere en veiligere ophaling of verwerking van de afgewerkte oliën. Daartoe stelt het beheersorgaan een bestek op dat de erkende of vergunde actoren (vervoerders, ophalers, behandelingscentra) in acht moeten nemen. Het bestek bevat onder andere de modaliteiten voor de ophaling of de verwerking van de afgewerkte oliën, de voorwaarden inzake het vervoer, de opslag, de monsterneming en de analyse van de afgewerkte oliën en voorziet in de verplichte weging ervan. Voor het halen van de verwerkingsdoestellingen bepaald bij het besluit van de Waalse Regering van 25 april 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan zal het beheersorgaan de noodzaak evalueren om de hydraulische oliën, de motoroliën, de oliën voor isolatie, de machineoliën of de andere soorten oliën geheel of gedeeltelijk afzonderlijk op te halen.

Het beheersorgaan neemt initiatieven om het gebruik van biologisch afbreekbare oliën te bevorderen voor toepassingen in open smeersysteem die het mogelijk maken. § 2. Het beheersorgaan stelt een preventieplan op dat vergezeld gaat van het bestek bedoeld in § 1 en waarin de geplande initiatieven voor de bevordering van de kwantitatieve en kwalitatieve preventie omschreven worden. Het preventieplan omschrijft de criteria op grond waarvan het geëvalueerd wordt.

Het maakt noodzakelijk deel uit van het in artikel 11 bedoelde beheersplan.

Het plan wordt jaarlijks beoordeeld en desnoods aangepast. HOOFDSTUK 3. - Ophaling en verwerking van afgewerkte oliën Afdeling 1. - Ophaling

Art. 5.§ 1. Deze overeenkomst wordt uitgevoerd met het oog op de ophaling van alle ophaalbare afgewerkte oliën die in het Waalse Gewest op de markt zijn gebracht of die door de leden en aangeslotenen voor eigen gebruik binnen hun bedrijf(bedrijven) zijn ingevoerd. § 2. De hoeveelheden ophaalbare afgewerkte oliën worden jaarlijks eenstemmig tussen de partijen bepaald op grond van de hoeveelheden nieuwe oliën die op de markt zijn gebracht of voor eigen gebruik binnen hun bedrijf (bedrijven) ingevoerd zijn door de producenten en invoerders die lid zijn van het beheersorgaan of er bij aangesloten zijn en rekening houdende, enerzijds, met de heringevoerde nieuwe oliën en, anderzijds, met de verliezen inherent aan het gebruik ervan. § 3. Voor het eerste jaar van uitvoering van deze overeenkomst worden de wijze van berekening van de hoeveelheden ophaalbare oliën en de hoeveelheden ophaalbare oliën in bijlage bij dit document vermeld.

Voor de volgende jaren wordt de wijze van berekening van de hoeveelheden ophaalbare oliën op grond van een objectieve studie bepaald. § 4. De wijze van berekening van de hoeveelheden ophaalbare oliën kan in overleg met alle partijen herzien worden naar gelang van de technologische ontwikkeling.

Onderafdeling 1. - Specifieke bepalingen voor afgewerkte huishoudelijke oliën

Art. 6.§ 1. De met de ophaling van huishoudelijke afvalstoffen belaste privaatrechtelijke rechtspersonen zorgen voor de selectieve ophaling van afgewerkte oliën afkomstig van particulieren in het kader van de normale activiteiten van de gezinnen. De selectieve ophaling wordt uitgevoerd door de gezinnen die hun afval vrijwillig storten in geschikte containers die zich in containerparken of in gesloten en bewaakte sites bevinden. § 2. De ophaling en de verwerking van de huishoudelijke afgewerkte oliën worden door de Dienst georganiseerd via een overheidsopdracht voor het hele grondgebied van het Waalse Gewest. Daartoe werkt de Dienst een ontwerp van bestek uit dat hij ter goedkeuring voorlegt aan het beheersorgaan, dat zijn eventuele commentaren binnen een maand meedeelt.

Het voorstel tot aanbesteding van de opdracht aan de Waalse Regering wordt in onderlinge overeenstemming tussen de Dienst en het beheersorgaan bepaald. § 3. Het Gewest verbindt zich ertoe het principe te steunen waarbij afgewerkte oliën van particulieren kosteloos teruggenomen worden in het netwerk van selectieve ophaling tot stand gebracht door de privaatrechtelijke rechtspersonen die instaan voor de ophaling van huishoudafval.

De privaatrechtelijke personen treffen alle nodige maatregelen om de kwaliteit en de veiligheid van de opgehaalde afgewerkte oliën te verhogen. Die maatregelen worden in samenspraak bepaald door de privaatrechtelijke personen, het beheersorgaan en de Dienst. § 4. In het kader van de terugnameplicht verbinden de leden en aangeslotenen zich ertoe mee te werken aan de sensibilisatie van de gezinnen door ze aan te sporen tot het storten van afgewerkte oliën in openbare containerparken zonder ze met andere stoffen te mengen. § 5. De detailhandelaars voldoen aan de terugnameplicht door het aanplakken van een duidelijk leesbaar algemeen bericht waarbij de particulieren verzocht worden gebruik te maken van het netwerk van oliecontainers geïnstalleerd door de privaatrechtelijke rechtspersonen die instaan voor de ophaling van huishoudelijke afvalstoffen. § 6. Het Gewest verbindt zich ertoe de bij de gezinnen selectief opgehaalde afgewerkte oliën te laten verwerken overeenkomstig artikel 8. § 7. Het Gewest verbindt zich ertoe statistische gegevens aan het beheersorgaan te verstrekken over de bij gezinnen selectief opgehaalde afgewerkte oliën en over de verwerking ervan. § 8. Als er vastgesteld wordt dat de in containerparken ingezamelde afgewerkte huishoudoliën met PCB's besmet zijn, wordt de meerkost voor de verwerking van bedoelde vloeistof, vermenigvuldigd naar rato van de hoeveelheden die door de leden en aangeslotenen in het Waalse Gewest op de markt zijn gebracht, gedragen door : - het beheersorgaan voor de vier eerste ladingen van elk jaar uitvoering van de overheidsopdracht bedoeld in artikel 6, § 2, en voor zover de bepalingen van artikel 6, § 3, nageleefd worden; - collegiaal door het beheersorgaan, enerzijds, en door de Dienst, anderzijds, elk voor 50 % van de kost voor elke bijkomende besmette lading.

Het beheersorgaan en de Dienst zullen de modaliteiten voor de uitvoering van deze paragraaf in onderlinge overeenkomst bepalen.

Onderafdeling 2. - Specifieke bepalingen voor afgewerkte oliën uit beroepsactiviteiten

Art. 7.§ 1. Afgewerkte oliën uit beroepsactiviteiten worden door de beroepsgebruikers toevertrouwd aan erkende ophalers/vervoerders of aan vergunde verwerkingsbedrijven. Bij het ingaan van de overeenkomst mogen de afgewerkte oliën uit beroepsactiviteiten bij de ophaling niet gemengd worden met oliën afkomstig van containerparken. Om de in de regelgeving vastgelegde verwerkingsdoelstellingen te halen, zal het beheersorgaan de noodzaak evalueren om de afgewerkte oliën uit beroepsactiviteiten en die uit containerparken afzonderlijk, geheel of gedeeltelijk op te halen. § 2. Het beheersplan bevat een lijst van maatregelen te nemen jegens de ondernemingen en de overige verdelers en/of beroepsverbruikers, met inbegrip van de binnenvaart, die erop gericht zijn de doelstellingen van deze overeenkomst te halen, alsmede een lijst van initiatieven voor het tot stand brengen van een systeem voor de opvolging van de afgewerkte oliën. § 3. Als er vastgesteld wordt dat de afgewerkte oliën gemengd werden met PCB's of met andere gevaarlijke afvalstoffen of met elke vreemde stof, zoals water, oplosmiddelen, reinigingsproducten, dierlijke of plantenoliën, detergenten, antivriesmiddelen, remvloeistoffen, andere brandstoffen, worden de meerkosten voor de verwerking van dat afvalmengsel door de houder gedragen. Afdeling 2. - Verwerking

Art. 8.§ 1. De opgehaalde afgewerkte oliën worden verwerkt met inachtneming van de wetgevingen die op gewestelijk, federaal en Europees niveau van kracht zijn. § 2. De opgehaalde afgewerkte oliën worden verwerkt volgens de beste beschikbare technieken. Deze technieken mogen geen overdreven kosten met zich meebrengen. § 3. Voorrang wordt gegeven aan de verwerking van de afgewerkte oliën door regeneratie, overeenkomstig de Europese richtlijnen. Het beheersorgaan maakt een beheersplan op met het oog op de verwerking van minstens 60 % van de in het Waalse Gewest opgehaalde afgewerkte oliën in installaties vergund voor regeneratie en de R9-verwerking van afgewerkte oliën. Afdeling 3. - Herziening van de doelstellingen

Art. 9.Het beheersorgaan evalueert jaarlijks samen met de Dienst de doelstellingen betreffende de ophaling en de verwerking van afgewerkte oliën en past in voorkomend geval haar strategie aan met inachtneming van onder andere : - de ten gevolge van de toepassing van deze overeenkomst geboekte resultaten; - de technologische ontwikkelingen; - de nieuwe wettelijke bepalingen. HOOFDSTUK 4. - Bepalingen om sociaalgerichte banen te bevorderen

Art. 10.Het beheersorgaan doet een beroep op de diensten van sociale economiebedrijven voorzover ze diensten van gelijkwaardige kwaliteit en tegen concurrerende prijzen verlenen. HOOFDSTUK 5. - Beheersinstelling Afdeling 1. - Opdrachten van het beheersorgaan

Art. 11.§ 1. De verenigingen richten een beheersorgaan op in de vorm van vereniging zonder winstoogmerk overeenkomstig de bepalingen van de wet van 27 juni waarbij aan de verenigingen zonder winstgevend doel en aan de instellingen van openbaar nut rechtspersoonlijkheid wordt verleend, zoals gewijzigd bij de wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen.

Om haar doelstellingen te halen heeft het beheersorgaan als prioritaire opdrachten het grootst mogelijk aantal natuurlijke of rechtspersonen die oliën produceren of invoeren aan te sporen zich bij het orgaan aan te sluiten.

Het beheersorgaan staat onder andere in voor : - het globale beheer van de financiële middelen krachtens artikel 14 van de overeenkomst; - de rapportering - informatieplicht - van deze overeenkomst, zoals omschreven in artikel 12; - de tenuitvoerlegging van de acties bedoeld in artikel 4 van deze overeenkomst. § 2. Het beheersorgaan de Dienst uiterlijk 31 december 2004 een strategisch plan voor dat betrekking heeft op de lopende geldigheid van de overeenkomst waarin de geplande acties worden bepaald, om de resultaten inzake recycling en valorisatie te boeken. Dat strategisch plan wordt jaarlijks geëvalueerd met het oog op het opstellen van het beheersplan. § 3. Het beheersorgaan stelt jaarlijks een beheersplan op dat uiterlijk 31 oktober van elk jaar vóór het kalenderjaar waarin het wordt uitgevoerd, ter goedkeuring van de Dienst zal worden voorgelegd.

In afwijking van het vorige lid wordt het eerste beheersplan ter goedkeuring van de Dienst voorgelegd uiterlijk binnen zes maanden na de inwerkingtreding van de overeenkomst. De evaluatiebeginselen en -criteria van dat plan zullen drie maanden na de inwerkingtreding van de overeenkomst het voorwerp uitmaken van een akkoord tussen het beheersorgaan en de Dienst.

Het plan wordt binnen twee maanden door de Dienst goedgekeurd of geweigerd. Als de Dienst het plan weigert, geeft hij het beheersorgaan kennis daarvan in een aangetekend schrijven waarin de redenen van de weigering worden opgegeven. Het beheersorgaan moet dan binnen drie maanden een herzien plan indienen dat rekening houdt met de opmerkingen van de Dienst. Een beroep wordt bij de Minister van Leefmilieu ingesteld tegen de beslissing van de Dienst. § 4. Het beheersorgaan staat in voor : 1° de opstelling en de uitvoering van het jaarlijkse beheersplan waarin hoe dan ook de volgende gegevens voorkomen : - het preventieplan; - de bepaling van de potentiële hoeveelheid ophaalbare afgewerkte oliën; - de lijst van de acties die jegens de bedrijven gevoerd worden; - de lijst van de acties betreffende de ophaling en de verwerking van de afgewerkte oliën; - het financiële plan; - het opvolgingsrapport. 2° de modaliteiten voor de informatie van alle bij de uitvoering van deze overeenkomst betrokken actoren;3° de evaluatie van de terugname van afgewerkte oliën overeenkomstig de artikelen 5 tot 7 van deze overeenkomst en de evaluatie van de verwerking van de opgehaalde afgewerkte oliën;4° de kwalitatieve en statistische opvolging van de ophaling, van de voorverwerking en verwerking van de afgewerkte oliën;5° de controle op de geboekte resultaten en de uitvoering van de andere bepalingen van deze overeenkomst;6° de financiering van de uitvoering van deze overeenkomst mits een bijdrage van de producenten en invoerders van oliën wanneer ze die op de markt brengen. § 5. Het beheersorgaan streeft optimale eenvormigheid na op administratief en logistiek vlak. Alle partijen plegen overleg over de werkingsmodaliteiten van het beheersorgaan. § 6. Het beheersorgaan verbindt zich ertoe haar doelstellingen in alle doorzichtigheid te verwezenlijken. § 7. De Dienst wordt als permanente waarnemer van het Gewest uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur van het beheersorgaan, alsmede op de algemene vergaderingen en elke andere vergadering ter voorbereiding van de door de raad van bestuur te nemen beslissingen, zonder evenwel stemgerechtigd te zijn. Alle notulen van de raad van bestuur worden aan de Dienst overgemaakt. Afdeling 2. - Informatieplicht

Art. 12.§ 1. Het beheersorgaan verstrekt de Dienst met inachtneming van § 5 alle gegevens die hij nuttig acht voor de evaluatie van de krachtens deze overeenkomst te halen doelstellingen en om de algemene doelstellingen te halen i.v.m. de controle op de uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 25 april 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan. § 2. Het beheersorgaan en het Gewest stellen zich garant voor de vertrouwelijkheid van de marktgegevens van de betrokken individuele ondernemingen zoals handel in nieuwe oliën, ondernemingen voor de ophaling en de verwerking van afgewerkte oliën,... (niet limitatief) met inachtneming van de bepalingen van het decreet van 13 juni 1991 betreffende de vrije toegang van de burgers tot informatie over het leefmilieu. § 3. Om de doelstellingen van deze overeenkomst te halen verbindt het beheersorgaan zich ertoe informatie- en sensibilisatiecampagnes te organiseren. De intensiteit, de vorm en de inhoud van de informatie- en sensibilisatiecampagnes worden op grond van de geboekte resultaten aangepast.

De campagneprojecten behoeven het advies van de Dienst, die zich binnen een termijn van 40 dagen uitspreekt. De informatiecampagnes worden door het beheersorgaan aangepast als ze niet voldoen aan de bepalingen van deze overeenkomst of als ze nadelig zijn voor de door het Gewest gevoerde campagnes van algemeen nut. § 4. Het beheersorgaan bezorgt de Dienst jaarlijks vóór 31 mei een verslag met de volgende gegevens die betrekking hebben op het vorige kalenderjaar : 1° een schatting, op grond van een tussen de partijen overeengekomen verdeelsleutel (België/Gewesten), van de in kg uitgedrukte totale hoeveelheid oliën die door de leden en aangeslotenen op de markt zijn gebracht, alsmede de oliën die ze voor eigen gebruik binnen hun bedrijf (bedrijven) ingevoerd hebben;2° de in kg uitgedrukte totale hoeveelheid afgewerkte oliën opgehaald in het Waalse Gewest, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de huishoudelijke oliën en de oliën uit beroepsactiviteiten;3° de installaties waarin de opgehaalde afgewerkte oliën verwerkt worden en de verwerkingswijze;4° de in kg uitgedrukte totale hoeveelheden afgewerkte oliën die het voorwerp uitmaken van een regeneratie, een R9-verwerking of een energetische valorisatie;5° de in kg uitgedrukte totale hoeveelheden basisoliën en andere nuttige componenten afkomstig van de regeneratie en de R9-verwerkingen;6° de in kg uitgedrukte totale hoeveelheid te verwijderen afvalstoffen afkomstig van de verwerking van afgewerkte oliën. Het beheersorgaan bezorgt de Dienst bovendien binnen dezelfde termijn de in kg uitgedrukte totale hoeveelheden oliën die tijdens het lopende jaar door de leden en aangeslotenen op de markt zijn gebracht in het Waalse Gewest. § 5. De commerciële gegevens bedoeld in deze overeenkomst worden ingezameld bij de leden en aangeslotenen door bemiddeling van een door het beheersorgaan aangewezen externe entiteit. De aldus ingewonnen gegevens worden door de externe entiteit opgenomen in een globaal verslag betreffende alle leden en aangeslotenen zodat het onmogelijk is daaruit marktgegevens zoals prijs, kosten, ...enz. (niet limitatief), en/of marktaandelen van individuele ondernemingen af te leiden. Het beheersorgaan zorgt ervoor dat de externe entiteit die aangeduid wordt om bovenbedoelde inlichtingen in te winnen, de gepaste garanties biedt wat betreft de vertrouwelijke behandeling van de overgemaakte gegevens. Daartoe wordt een vertrouwelijkheidsovereenkomst getekend. § 6. Het beheersorgaan laat minstens één keer per jaar door een onafhankelijke instelling nagaan of het in artikel 4, § 1, bedoelde bestek in acht genomen wordt door de actoren die meewerken aan het beheer van de afgewerkte oliën. Afdeling 3. - Aansluiting bij het beheersorgaan

Art. 13.Het beheersorgaan mag de aansluiting van een onderneming of verbond waarop de in deze overeenkomst bedoelde terugnameplicht van toepassing zou zijn, niet weigeren, behalve om ernstige redenen die behoorlijk gerechtvaardigd moeten worden bij de Dienst. Afdeling 4. - Financiering

Art. 14.§ 1. Het beheersorgaan wordt gefinancierd door de bijdragen van de leden en aangeslotenen. De bijdrage, die al naar gelang het type oliën en het type verpakking verschilt, is evenredig met de hoeveelheden oliën die de leden of aangeslotenen op de markt brengen in het Waalse Gewest of die ze voor eigen gebruik binnen hun inrichting(en) invoeren. § 2. De berekening van de bijdrage behoeft het advies van de Dienst, die zich binnen een termijn van 40 dagen uitspreekt. De bijdrage kan jaarlijks aangepast worden op grond, o.a., van de werkelijke kosten van de ophaling en de verwerking. § 3. De boekhouding van de instelling zorgt ervoor dat de ontvangsten en uitgaven betreffende de huishoudelijke oliën, enerzijds, en de oliën uit beroepsactiviteiten, anderzijds, alsmede haar eigen werkingskosten klaar en duidelijk worden geïdentificeerd. § 4. Als de regelgeving het vereist, en alleen in dat precieze geval, wentelen alle producenten en invoerders die nieuwe oliën op markt brengen, het bedrag van hun bijdrage aan het beheersorgaan op dezelfde wijze op hun verkoopprijs af, waarbij ze duidelijk vermelden dat het gaat om een milieubijdrage in het toekomstige beheer van de afgewerkte olie.

Hetzelfde bedrag wordt vervolgens door de verdelers en garagisten, en dus door de hele distributieketting, op hun verkoopprijs afgewenteld. § 5. Als daarentegen geen enkele bestaande reglementaire bepaling die praktijk oplegt, beslist elk lid en/of aangeslotene individueel of, en in voorkomend geval hoe, de bijdragen een weerslag zullen hebben op hun prijzen en/of andere verkoopvoorwaarden. Ze zullen beslissen zonder overleg en zonder beraadslaging met andere leden en/of aangeslotenen, noch met het beheersorgaan. § 6. De detailhandelaar moet in elk van zijn verkooppunten op een zichtbare plaats een bericht aanbrengen waarin hij uitlegt hoe hij aan de bepalingen van deze overeenkomst voldoet en waarin het bedrag van de milieubijdragen voor het beheer van de afgewerkte oliën wordt vermeld. Het sensibilisatiemateriaal, dat door het beheersorgaan ter beschikking van de detailhandelaar wordt gesteld, behoeft het advies van de Dienst. § 7. Het beheersorgaan betaalt de houders van afgewerkte oliën uit beroepsactiviteiten een forfaitair bedrag terug, dat bepaald wordt naar gelang van de hoeveelheden en het type oliën, van de ophaalmethode en van de marktvoorwaarden van de afgewerkte oliën.

Daartoe moet de houder een ophaalattest voorleggen, dat afgegeven wordt door één van de ophalers van afgewerkte oliën met wie het beheersorgaan een ophaalcontract gesloten heeft. § 8. Het beheersorgaan stort aan de erkende ophalers met wie het een ophaalcontract heeft gesloten, een forfaitaire som die berekend wordt naar gelang van de hoeveelheden en het type oliën, van de ophaal- en verwerkingsmethode. Daartoe verstrekken de ophalers het beheersorgaan de gegevens betreffende de verrichte ophaling en verwerking overeenkomstig de bepalingen van artikel 12, §§ 4 en 5. § 9. Het beheersorgaan betaalt aan elke persoon die de in het Waalse Gewest gekochte nieuwe oliën weer uitvoert en die hem daarom verzoekt, het bedrag terug dat overeenstemt met de bijdrage betaald door de producent of de invoerder aan het beheersorgaan bij het op de markt brengen van de betrokken hoeveelheden oliën. Daartoe geeft bedoelde persoon het beheersorgaan kennis van de weer uitgevoerde hoeveelheden oliën aan de hand van een attest waarvan het model door het beheersorgaan bepaald wordt, en van afschriften van de gepaste documenten waarbij de uitvoering bevestigd wordt. § 10. De forfaitaire bedragen worden jaarlijks door het beheersorgaan vastgelegd zodat de doelstellingen van de overeenkomst kunnen worden gehaald en dat de terugnameplicht helemaal wordt nagekomen. § 11. Met het oog op de uitvoering van artikel 6, § 2, stort het beheersorgaan één keer per jaar en uiterlijk 1 september van het jaar van ontvangst van de bijdragen een som aan de Dienst die gelijk is aan de door hem verrichte uitgaven voor de selectieve ophaling en de verwerking van de afgewerkte oliën ingezameld gedurende het vorige jaar in het door de privaatrechtelijke rechtspersonen tot stand gebrachte netwerk voor selectieve ophaling. Die som wordt vermenigvuldigd naar rata van de hoeveelheden die in het Waalse Gewest op de markt zijn gebracht door de leden en de aangeslotenen bij het orgaan. § 12. Het beheersorgaan stort met terugwerkende kracht aan de Dienst een som die gelijk is aan de uitgaven die de Dienst voor de selectieve ophaling en de verwerking van de afgewerkte oliën verricht heeft tussen 1 juli 2002 en de tenuitvoerlegging van de overeenkomst, vermenigvuldigd naar rata van de hoeveelheden die in het Waalse Gewest op de markt zijn gebracht door de leden en de aangeslotenen bij het orgaan.

De Dienst en het beheersorgaan plegen overleg om het verschuldigde bedrag en het betalingsschema vast te leggen. § 13. Elke onderneming die zich bij het beheersorgaan aansluit na de oprichting ervan, verbindt zich ertoe alle in deze overeenkomst vastgelegde verplichtingen te vervullen voorzover ze haar opgelegd worden, met inbegrip van de vóór de datum van aansluiting opeisbare verplichtingen. § 14. Het beheersorgaan laat haar jaarrekeningen jaarlijks op eigen kosten door een bedrijfsrevisor controleren.

Het verslag van de bedrijfsrevisor wordt aan de Dienst en aan het beheersorgaan overgemaakt.

Dat jaarverslag zal een nauwkeurig beeld geven van de wijze waarop het gezamenlijke systeem gefinancierd wordt. HOOFDSTUK 6. - Verbintenissen van het Gewest

Art. 15.§ 1. Het Waalse Gewest zal bij de andere gewestelijke overheden pleiten voor een harmonieuze inwerkingtreding van de regelgeving inzake terugnameplicht voor huishoudelijke afgewerkte oliën en oliën uit beroepsactiviteiten in de drie Gewesten. § 2. Het Gewest verbindt zich ertoe te zorgen voor de strikte toepassing door alle actoren van de terugnameplicht en voor de verbalisering van de overtredingen. Het Gewest verbindt zich ertoe de nodige controles te laten uitvoeren bij alle actoren. § 3. Om de tenuitvoerlegging van deze overeenkomst mogelijk te maken en om de acties van het beheersorgaan, van de verenigingen en van hun leden die met deze overeenkomst instemmen, te bevorderen, verbindt het Gewest zich ertoe na overleg met het beheersorgaan de nodige reglementaire bijkomende bepalingen te nemen als de uitvoering van de terugnameplicht het vereist. § 4. Het Gewest verbindt zich ertoe bij de goedkeuring van de individuele beheersplannen princiepen toe te passen die overeenstemmen met die van deze milieuovereenkomst. HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen Afdeling 1. - Begeleidingscomité

Art. 16.§ 1. Er wordt een begeleidingscomité opgericht. Dat comité bestaat uit drie vertegenwoordigers van het beheersorgaan, alsmede uit twee vertegenwoordigers van de Dienst, een afgevaardigde van de met het beheer van de huishoudelijke afvalstoffen belaste privaatrechtelijke rechtspersonen en uit een vertegenwoordiger van de Minister van Leefmilieu.

Het comité bemiddelt in conflicten die zich eventueel in het kader van de overeenkomst kunnen voordoen. § 2. De beslissingen van het begeleidingscomité worden eenstemmig genomen. Bij gebrek aan eenstemmigheid brengt het begeleidingscomité verslag uit aan de Minister van Leefmilieu, die binnen een termijn van drie maanden beslist. § 3. In geval van geschil en in afwachting van een bemiddeling zet het beheersorgaan zijn activiteiten voort op de wijze waarop het bedoelde activiteiten vóór het geschil uitoefende. Afdeling 2. - Duur en einde van de overeenkomst

Art. 17.§ 1. Deze milieuovereenkomst treedt in werking op de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. § 2. Deze overeenkomst wordt gesloten voor vijf jaar. Afdeling 3. - Wijzigingen

Art. 18.§ 1. De bepalingen van deze milieuovereenkomst worden aangepast aan een eventuele Europese regelgeving terzake of aan elke andere verplichting voortvloeiend uit het internationale recht. § 2. Deze overeenkomst kan gewijzigd worden met de instemming van alle partijen en met inachtneming van de bepalingen van het decreet van 20 december 2001 betreffende de milieuovereenkomsten. Afdeling 4. - Opzegging

Art. 19.Deze milieuovereenkomst kan opgezegd worden mits een opzegtermijn van zes maanden en met inachtneming van de bepalingen van het decreet van 20 december 2001 betreffende de milieuovereenkomsten en van het besluit van de Waalse Regering van 25 april 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen met het oog op de valorisatie of het beheer ervan.

De opzegging wordt, op straffe van nietigheid, bij ter post aangetekend schrijven meegedeeld aan de ondertekenaars van de overeenkomst. De opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de maand na de kennisgeving. Afdeling 5. - Bevoegdheidsclausule

Art. 20.Elk geschil dat uit deze milieuovereenkomst voortvloeit of dat er betrekking op heeft en waarvoor het in artikel 16 van deze overeenkomst bedoelde begeleidingscomité geen oplossing vindt, valt onder de bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Namen. Afdeling 6. - Strafbeding

Art. 21.Als het Gewest vaststelt dat bovenstaande bepalingen niet nageleefd worden, wordt het beheersorgaan daarvan bij aangetekend schrijven in kennis gesteld. Het beheersorgaan maakt binnen twee maanden na die kennisgeving een bijsturingsplan over aan de Dienst.

Als de Dienst het plan verwerpt, deelt hij dat bij aangetekend schrijven mee met vermelding van de redenen van de weigering. Het beheersorgaan moet dan binnen een maand een bijgestuurd plan indienen waarbij rekening wordt gehouden met de opmerkingen van de Dienst op straffe van een aan de Dienst te betalen boete van euro 15.000 (vijftienduizend euro).

Tegen de beslissing van de Dienst kan beroep ingesteld worden bij de Minister van Leefmilieu. De Minister beslist over het beroep binnen een termijn van veertig dagen. Afdeling 7. - Slotbepalingen

Art. 22.De milieuovereenkomst is gesloten te Namen op ...... en ondertekend door de vertegenwoordigers van elke partij.

Elke partij bericht ontvangst van één exemplaar van de overeenkomst.

Voor het Waalse Gewest : De Minister-President van de Waalse Regering, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET Voor de v.z.w. de Belgische petroleum federatie : G. ASSELMAN Voor de v.z.w. de Industrie van Minerale Oliën van België : J. VERCHEVAL Voor de v.z.w. de Belgische federatie van distributieondernemingen : G. de LAMINNE de BEX Voor de v.z.w. de Confederatie van de Autohandel en -reparatie en van de Aanverwante Sectoren, Federauto : J. BLIJWEERT

Bijlage HOEVEELHEDEN OPHAALBARE OLIEN IN BELGIE Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De ophaalbare minimum- en maximumpercentages zijn eerste approximatieve ramingen die in januari 2004 uitgevoerd werden door de leden van de werkgroep « Interfédération huiles usagées » en die door het beheersorgaan tijdens zijn eerste activiteitsperiode verfijnd zullen worden. 1. Verbruik bij het gebruik : verbranding, lekken, verdamping.De ophaalbare hoeveelheid vermindert naarmate de levensduur van de oliën vergroot.

De nieuwe oliën van de nieuwe wagens worden niet in aanmerking genomen en bijgevolg ook niet de afgewerkte oliën (totaal +/- 140 t/jaar) 2. Verbruik bij het gebruik : verbranding, lekken, verdamping.De ophaalbare hoeveelheid vermindert naarmate de levensduur van de oliën vergroot.

De toepassingen hebben een hoger specifiek verbruik dan de toerismevoertuigen. 3. De tweetaktmotoroliën worden volledig verbruikt bij het gebruik ervan.4. Verbruik, lekken.Gasmotoren, maaimachines, vaste motoren.... 5. Verbruik, lekken.Nationaal = binnenvaart; zeescheepvaart = uitvoer. 6. Lekken, verdamping.7. Lekken, verdamping.8. Lekken, verdamping.9. Lekken, verdamping 10.Volledig verbruik van de ontvlambare oliën bij het gebruik ervan.

Non hydrocarbon basis. 11. De afgewerkte oliën van schokbrekers worden teruggewonnen in de ondernemingen voor die voertuigen afbreken (dus 0 % in deze tabel). Levensduur gelijk aan de levensduur van de schokbreker. Verliezen door lekken. 12. Lekken, verdamping, oefening met het product.13. Lekken, verdamping, oefening met het product. 14. Het afval bestaat uit olie + water, m.a.w. water met +/- 10 % olie. Het percentage betreft alleen de olieachtige fase. 15. Totaalverbruik bij het gebruik.16. Nagenoeg totale oefening met het product, lekken.17. Lekken 18.Transformatoroliën : 80-90 % lekken. Totaal verbruik van de oliën voor de impregnatie van kabels. 19. Lekken, verdamping.20. Lekken, verdamping.21. Totaalverbruik voor het merendeel van deze toepassingen.22. Totaalverbruik in het product, zoals de procesoliën. 23. Totaalverbruik van de procesoliën in het product.

^