Etaamb.openjustice.be
Decreet
gepubliceerd op 14 mei 2013

Ontwerp van milieubeleidsovereenkomst inzake de terugnameplicht betreffende afval van autobatterijen en -accu's De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, zoals gewijzigd, inzonderheid op artikel 8 Gelet op Boek I van het Milieuwetboek, inzonderheid op de artikelen D82 en volgende; Gelet op he(...)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013202770
pub.
14/05/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Ontwerp van milieubeleidsovereenkomst inzake de terugnameplicht betreffende afval van autobatterijen en -accu's De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, zoals gewijzigd, inzonderheid op artikel 8bis;

Gelet op Boek I van het Milieuwetboek, inzonderheid op de artikelen D82 en volgende;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 5 maart 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 05/03/2008 pub. 17/04/2008 numac 2008027050 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende het beheer van de afval uit de gebruikelijke activiteit van de gezinnen en de dekking van de desbetreffende kosten sluiten betreffende het beheer van de afval uit de gebruikelijke activiteit van de gezinnen en de dekking van de desbetreffende kosten;

Gelet op de milieubeleidsovereenkomst van 23 januari 2003 betreffende de terugnameplicht voor gebruikte loodstartbatterijen, verstreken op 11 mei 2008;

Gelet op richtlijn 2006/66/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 6 september 2006 inzake batterijen en accu's, alsook afgedankte batterijen en accu's en tot intrekking van Richtlijn 91/157/EEG;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 13 maart 2012;

Overwegende dat het geboden is de uniciteit van de Belgische markt van batterijen en startbatterijen in stand te houden, Tussen de volgende partijen : 1° het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door de Waalse Regering, vertegenwoordigd door de heer Rudy Demotte, Minister-President van de Waalse Regering en door de heer Philippe Henry, Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, hierna "het Gewest" genoemd; en 2° de volgende organisaties : - de vzw FEDERAUTO, Belgische Confederatie van de Autohandel en -reparatie en van de Aanverwante Sectoren, gevestigd Jules Bordetlaan 164, te 1140 Evere, vertegenwoordigd door de heer Carl Veys, voorzitter, en die de volgende groeperingen verenigt : - GDA, Groepering van Autodealers en -Agenten, gevestigd Jules Bordetlaan 164, 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Serge Huppertz, voorzitter; - Groepering van Handelaars in Tweedehandse Voertuigen, gevestigd Jules Bordetlaan 164, te 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Alexandre Leemans, voorzitter; - REPARAUTO, Groepering van Autoreparatiebedrijven, gevestigd Jules Bordetlaan 164, te 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Eric Geentjens, voorzitter; - Federauto Carrosserie, gevestigd Jules Bordetlaan 164, te 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Hilaire Baetens, voorzitter; - Groepering van Bandenspecialisten, gevestigd Jules Bordetlaan 164, te 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Philippe Renier, voorzitter; - Groepering van Service-Stations, gevestigd Jules Bordetlaan 164, te 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer .........., voorzitter; - FEDERMOTO, de Groepering van de Verdelers van motorrijwielen, gevestigd Jules Bordetlaan 164, 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Guido Brenders, voorzitter; - de VZW de VZW Federatie Automateriaal, aangesloten bij de VZW FEDERAUTO, gevestigd Jules Bordetlaan 164, te 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Léon Nelissen, voorzitter; - de VZW SIGMA, Federatie van de algemeen vertegenwoordigers van materieel voor openbare en private werken, voor de bouw en voor goederenbehandeling, aangesloten bij de VZW FEDERAUTO, gevestigd Jules Bordetlaan 164, 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Dries Van Haut, voorzitter; - de VZW AGRIMADIS, Groepering van alleenvertegenwoordigers van landbouw-, tuinbouw- en tuinmaterieel aangesloten bij de VZW FEDERAUTO, gevestigd Jules Bordetlaan 164, te 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Jozef Vervaet, voorzitter; - de VZW VEREMABEL, Groepering van verkopers en herstellers van tractoren en landbouwmachines in België, aangesloten bij de VZW FEDERAUTO, gevestigd Jules Bordetlaan 164, 1140 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Joost Merckx, voorzitter; - de VZW FEBIAC, Federatie van de Belgische Auto- en Rijwielindustrie, gevestigd Woluwedal 46, bus 6, te 1200 Brussel, vertegenwoordigd door de heer Thierry van Kan, voorzitter;

Hierna genoemd « de partijen », wordt overeengekomen wat volgt : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Doel van de overeenkomst

Artikel 1.§ 1. Deze milieubeleidsovereenkomst beoogt de vastlegging van de modaliteiten tot uitvoering van de terugnameplicht voor afgedankte autobatterijen en -accu's overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen. § 2. De overeenkomst beoogt het aanzetten tot preventie,alsmede een beter beheer van de afgedankte autobatterijen en -accu's via de selectieve inzameling en de gepaste verwerking ervan, met inachtneming van de organisationele, technische, economische en ecologische verplichtingen in het kader van de duurzame ontwikkeling. § 3. De overeenkomst beoogt ook de harmonisatie van de modaliteiten voor de uitvoering van de terugnameplicht in de drie Gewesten. Afdeling 2. - Begrippen en definities

Art. 2.§ 1. De definities bedoeld in het decreet van 21 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, in Boek I van het Milieuwetboek alsook in het besluit van de Waalse Regering van 123 september 2010 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen zijn van toepassing op deze overeenkomst. § 2. Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt bovendien verstaan onder : 1° batterijen en accu's, meer bepaald : a) batterij of accu : bron van door rechtstreekse omzetting van chemische energie verkregen elektrische energie, bestaande uit één of meer primaire (niet-oplaadbare) batterijcellen of uit één of meer secundaire (oplaadbare) batterijcellen;b) batterijpak : set batterijen of accu's die onderling verbonden en/of voorzien zijn van een buitenverpakking, die één complete eenheid vormt en niet is bedoeld om door de eindgebruiker te worden opgedeeld of geopend;2° knoopcel : kleine ronde draagbare batterij of accu met een diameter die groter is dan de hoogte en die wordt gebruikt voor speciale doeleinden zoals gehoorapparaten, horloges, kleine draagbare apparatuur en als back-upstroomvoorziening;3° draagbare batterij of accu : iedere batterij, knoopcel, batterijpak of accu die/dat : a) afgedicht is, en b) met de hand kan worden gedragen, en c) geen industriële batterij of accu, noch een autobatterij of -accu is;4° autobatterij of -accu : batterij of accu gebruikt voor het starten, voor de verlichting of het ontstekingsvermogen;5° industriële batterij of accu : batterij of accu die uitsluitend voor gebruik voor industriële of professionele doeleinden is ontworpen of in elk type elektrisch voertuig;6° verwerking van batterijen of accu's : elke activiteit uitgevoerd op afval van batterijen en accu's na aflevering aan een installatie voor sortering, voorbereiding op recycling of verwijdering;7° recyclage : elke nuttige toepassing waardoor afvalstoffen opnieuw worden bewerkt tot producten, materialen of stoffen, voor het oorspronkelijke doel of voor een ander doel.Dit omvat niet energieterugwinning, noch het opnieuw bewerken tot materialen die bestemd zijn om te worden gebruikt als brandstof of als opvulmateriaal; 8° producent van batterijen en accu's : elke natuurlijke of rechtspersoon die al dan niet onder zijn eigen merk batterijen en accu's vervaardigt of invoert en ze ofwel voor eigen gebruik binnen zijn industriële of handelsinrichtingen bestemt, ofwel op de Waalse markt brengt, ongeacht de aangewende techniek van verkoop, al dan niet op afstand.De natuurlijke of rechtspersoon die batterijen en accu's doorverkoopt die door andere leveranciers onder zijn eigen merk zijn vervaardigd wordt eveneens als producent beschouwd. De persoon die uitsluitend voor een financiering instaat met het oog op of overeenkomstig een financieringscontract wordt niet beschouwd als producent; 9° terugnameplichtige : producent in de zin van artikel 2, § 2, 8°. Voor batterijen of accu's ingebouwd in nieuwe toestellen of voertuigen, is de terugnameplichtige de producent van die toestellen of voertuigen; 10° het op de markt brengen van batterijen en accu's : het leveren of ter beschikking stellen, al dan niet tegen betaling, aan derden, met inbegrip van invoer;11° afval van batterijen en accu's : elke batterij of accu waarvan de houder zich ontdoet of zich wil of moet ontdoen;12° beheersplan : een set van acties en maatregelen, genomen door het beheersorgaan, die minstens volgende delen bevat/ - een preventieplan; - de acties voor ondernemingen, tussenhandelaars en gebruikers; - de acties betreffende de inzameling en de verwerking van afgedankte autobatterijen en -accu's; - een financieel plan; - een methode van opvolging. Afdeling 3. - Toepassingsveld

Art. 3.§ 1. Deze milieubeleidsovereenkomst wordt gesloten tussen de ondertekenende partijen overeenkomstig Boek I van het Milieuwetboek.

Deze milieubeleidsovereenkomst is verbindend voor de ondertekenende partijen alsook voor de producenten, tussenhandelaars en eindverkopers die onderworpen zijn aan de terugnameplicht inzake afgedankte autobatterijen en -accu's en die hetzij lid zijn van de organisaties die deze milieubeleidsovereenkomst hebben gesloten en hiertoe hen een mandaat hebben verleend, hetzij een toetredingsovereenkomst hebben gesloten met het beheersorgaan. Een lijst van producenten, tussenhandelaars en eindverkopers die verbonden zijn door deze milieubeleidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld van de Dienst. § 2. Deze milieubeleidsovereenkomst is van toepassing op alle autobatterijen en -accu's afkomstig van de vervangmarkt en van de markt voor eerste montage met uitzondering van : - de draagbare en industriële batterijen en accu's; - de batterijen en accu's gebruikt in apparatuur bestemd om de ruimte ingestuurd te worden; - de batterijen en accu's aangewend in samenhang met de bescherming van wezenlijke belangen in verband met de veiligheid van de Staten, wapens, munitie, en oorlogsmateriaal, met uitzondering van producten die niet voor specifieke militaire doeleinden zijn bestemd.

De tenlasteneming door het beheersorgaan voor de afgedankte autobatterijen en -accu's van de terugnameplicht inzake autobatterijen en -accu's van eerste montage van de voertuigen van de categorieën M1 en N1 treedt in werking op 1 juli 2009. Voor de afgedankte batterijen en accu's afkomstig van de autobatterijen en -accu's van de eerste montage van de andere categorieën voertuigen en apparaten treedt de tenlasteneming op 1 mei 2009 in werking. HOOFDSTUK II. - Doelstellingen

Art. 4.Deze milieubeleidsovereenkomst bepaalt op welke wijze de terugnameplicht wordt uitgevoerd door enerzijds preventieve acties te stimuleren en anderzijds de inzameling en de verwerking van de afgedankte autobatterijen en -accu's te maximaliseren, met het oog op het behalen van de doelstellingen met bijzondere aandacht voor : 1° Preventieve acties : Inspanningen leveren met het oog op het verhogen van de gemiddelde kwaliteit van de batterijen en accu's die op de markt worden gebracht, te meten aan de capaciteit, de levensduur en de houdbaarheid;2° Inzameling en verwerking : a) de inzameling van alle afgedankte autobatterijen en -accu's waarvan de houder zicht ontdoet;b) het behalen van een recyclingpercentage van 65 % van het gemiddelde gewicht van loodzuurbatterijen en-accu's die tijdens het afgelopen jaar zijn ingezameld met inbegrip van het behalen van een recyclingspercentage van 95 % van het loodgehalte van afgedankte autobatterijen en -accu's;c) de zo groot mogelijke verwerking van de kunststoffen in een productieproces als technisch haalbaar is, met vermijding van buitensporige kosten, hetzij voor het oorspronkelijke doel, hetzij voor een ander doel, maar met uitzondering van de terugwinning van energie. HOOFDSTUK III. - Preventie en sensibilisering Afdeling 1. - Preventie

Art. 5.Het beheersorganisme en de producenten nemen de nodige initiatieven inzake kwalitatieve en kwantitatieve preventie. Daartoe verbinden de producenten zich ertoe om er bij de fabrikanten op aan te dringen het gebruik van voor de productie van de autobatterijen en -accu's gevaarlijke materialen en het vrijkomen van emissies en afvalstoffen tijdens het gebruik en bij afdanking te beperken en de recycling en verwerking ervan te vergemakkelijken. De invoerders dringen aan bij de fabrikanten om permanent onderzoek te doen voor het verbeteren van de gemiddelde kwaliteit van de autobatterijen en -accu's die op de markt worden gebracht, te meten aan de capaciteit, de levensduur en de houdbaarheid en dit in samenwerking met de verschillende automobiel constructeurs.

Art. 6.Preventieplan § 1. Om tot de in artikel 5 omschreven preventiedoelen bij te dragen, stelt het beheersorgaan een preventieplan op. Dit preventieplan bevat minstens : - de aard en het gewicht van de verschillende types afval; - de lijst van de reeds genomen maatregelen ter beperking van de hoeveelheid afval en/of ter vermindering van de schadelijkheid ervan voor het leefmilieu, en het resultaat ervan; - een overzicht van de door het beheersorgaan geplande acties ter bevordering van kwantitatieve en kwalitatieve preventie; - een overzicht van de individueel geplande acties door de producenten die aangesloten zijn bij het beheersorgaan om kwantitatieve en kwalitatieve preventie te bevorderen; - indicatoren bij de geplande acties met het oog op de evaluatie van de inspanningen en/of het resultaat. § 2. Zes maanden na ondertekening van deze milieubeleidsovereenkomst legt het beheersorgaan een preventieplan ter goedkeuring voor aan de Dienst overeenkomstig artikel 19, § 1, 6°, van het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen. § 3. Het beheersorgaan rapporteert jaarlijks over : - de door hem ondernomen acties; - de acties van de individuele producenten die aangesloten zijn bij het beheersorgaan.

Het plan zal jaarlijks worden geëvalueerd op basis van de indicatoren en resultaten en, indien voorkomend geval, elk jaar in overleg met alle partijen worden herzien. Afdeling 2. - Sensibilisering

Art. 7.De producenten van autobatterijen en -accu's verbinden zich ertoe om de gebruikers, garagisten en detailhandelaars volledig te informeren over : 1° de mogelijke effecten van de in de batterijen en accu's gebruikte stoffen op het leefmilieu en de gezondheid van de mens;2° de noodzaak om de afgedankte autobatterijen en -accu's niet met huishoudelijke afval of elke gelijkgestelde afval weg te gooien en om deel te nemen aan de gescheiden inzameling ervan, teneinde de verwerking en recycling te vergemakkelijken;3° de inzamelings- en verwerkingsketens met het oog op de doeltreffendheid van de terugnameplicht;4° hun rol bij de recycling van afval van autobatterijen en -accu's;5° de betekenis van het symbool van de doorgestreepte vuilnisbak op wieltjes en van de chemische symbolen Hg,Cd en Pb;6° de eventuele kosten voor de inzameling en verwerking van die afval en de wijzen van beheer ervan, wat de gebruikers betreft.

Art. 8.De detailhandelaar moet op een duidelijk zichtbare plaats in elk van zijn verkooppunten een bericht aanbrengen waarop onder de titel "TERUGNAMEPLICHT" is aangegeven op welke wijze hij voldoet aan zijn verplichtingen en op welke wijze de koper zich kan ontdoen van zijn afgedankte autobatterijen en -accu's. Ook bij verkoop buiten een verkoopsruimte moet de consument hierover geïnformeerd worden. Het sensibiliseringsmateriaal dat door het beheersorgaan ter beschikking wordt gesteld, is aan het voorafgaand advies van de Dienst onderworpen. HOOFDSTUK IV. - Selectieve inzameling en verwerking van de afgedankte autobatterijen en -accu's Afdeling 1. - Selectieve inzameling

Art. 9.Overeenkomstig artikel 10 zorgen de producenten in samenspraak met de verdelers en de detailhandelaars zelf voor een inzamelnetwerk met voldoende geografische spreiding.

Onderafdeling 1. - Selectieve inzameling van de afgedankte autobatterijen en -accu's bij de professionele uitvoerders

Art. 10.Inzameling van afgedankte autobatterijen en -accu's bij de producenten, verdelers, detailhandelaars en garagisten. § 1. Garagisten die zorgen voor het onderhoud, het herstel en de vervanging van batterijen en accu's en de detailhandelaars van autobatterijen en -accu's moeten alle afval van autobatterijen en -accu's die hen door gezinnen en beroepsgebruikers wordt gebracht gratis terugnemen. § 2. De detailhandelaars van autobatterijen en -accu's verbinden zich ertoe om alle afgedankte autobatterijen en-accu's die door de consument worden aangeboden, gratis in ontvangst te nemen.

De verdelers zijn ertoe verplicht op eigen kosten, regelmatig en ter plaatse bij de in § 1 bedoelde garagisten en detailhandelaars op hun verzoek alle overeenkomstig het vorige lid in ontvangst genomen afval van autobatterijen en -accu's uit de door de garagisten uitgeoefende activiteiten i.v.m. onderhoud van de voertuigen terug te nemen en aan de producent of uitvoerder te tonen. § 3. De producenten van autobatterijen en -accu's zijn ertoe verplicht op eigen kosten en regelmatig alle afgedankte autobatterijen en -accu's die bij de verdelers of in voorkomend geval bij de in § 1 bedoelde garagisten en detailhandelaars aangenomen worden, op hun verzoek in te zamelen om ze in een daartoe toegelaten inrichting te doen verwerken.

Wat betreft de autobatterijen en -accu's die in nieuwe voertuigen ingebouwd zijn, is de terugnameplichtige gehouden tot de terugname van de gezamenlijke afval van autobatterijen en -accu's van de voertuigen ingeleverd bij een installatie voor de ontmanteling of zuivering van autowrakken op haar verzoek. § 4. Als de detailhandelaars en verdelers de afgedankte autobatterijen en -accu's die zij zelf in uitvoering van de terugnameplicht hebben in ontvangst genomen, laten ophalen, engageren zij zich om beroep te doen op erkende ophalers. § 5. De detailhandelaars, de verdelers en de producenten ontdoen de afgedankte autobatterijen en -accu's niet van het zwavelzuur.

Onderafdeling 2 - Selectieve inzameling van de afgedankte autobatterijen en -accu's bij de containerparken beheerd door publiekrechtelijke rechtspersonen

Art. 11.§ 1. Indien artikel 30 van toepassing is, sluit het beheersorgaan met de publiekrechtelijke rechtspersonen die instaan voor de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen een overeenkomst voor het gebruik van containerparken voor de ontvangst van afgedankte autobatterijen en -accu's van gezinnen en de bezoldiging van deze dienst, rekening houdende met de eventuele winsten gebonden aan de inzameling en de verwerking van de afgedankte autobatterijen en -accu's.

De in aanmerking genomen kosten betreffende de kosten die rechtstreeks en noodzakelijk gebonden zijn aan het beheer van de stroom van afgedankte autobatterijen en -accu's : - de inzamelrecipiënten; - de communicatiecampagnes; - de infrastructuren; - het personeel; - de algemene kosten; - de bijkomende specifieke maatregelen opgeëist door het beheersorgaan om de kwaliteit en de veiligheid van de autobatterijen en -accu's te garanderen.

Die kosten worden berekend naar het model dat eenstemmig vastgelegd wordt door de betrokken publiekrechtelijke rechtspersonen en het beheersorgaan, waarbij rekening wordt gehouden met de gewestelijke specificiteiten van de containerparken en met de specifieke verplichtingen die opgelegd kunnen worden aan de begunstigden van subsidies overeenkomstig het besluit van de Waalse Regering van 13 december 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 13/12/2007 pub. 18/02/2008 numac 2008200426 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de financiering van de afvalbeheersinstallaties sluiten betreffende de financiering van de afvalbeheersinstallaties.

De gewestelijke subsidies worden bijgevolg niet in aanmerking genomen in de berekening van de kosten, overeenkomstig artikel 7, 6°, van het besluit van de Waalse Regering van 13 december 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 13/12/2007 pub. 18/02/2008 numac 2008200426 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de financiering van de afvalbeheersinstallaties sluiten betreffende de financiering van de afvalbeheerinstallaties. § 2. Indien artikel 30 van toepassing is en als een opdracht door het Gewest of door de publiekrechtelijke rechtspersonen wordt gegund voor de inzameling en de verwerking van afgedankte autobatterijen en -accu's maken de Dienst (voor het Gewest) of de publiekrechtelijke rechtspersonen een bestek op dat ze aan de voorafgaande goedkeuring van het beheersorgaan onderwerpen. Indien een enige opdracht op het hele Waalse grondgebied door het Gewest wordt gegund moeten ook de betrokken publiekrechtelijke rechtspersonen eerst geraadpleegd worden.

Het beheersorgaan maakt zijn eventuele commentaren binnen een termijn van één maand over. Het voorstel tot gunning van de opdracht wordt eenstemmig tussen de Dienst (voor het Gewest) of de publiekrechtelijke rechtspersonen en het beheersorgaan bepaald. § 3. Indien artikel 30 van toepassing is en als een opdracht door het Gewest wordt gegund betaalt het beheersorgaan één keer per jaar en uiterlijk 1 september een bedrag aan de Dienst (voor het Gewest) terug dat gelijk is aan de verrichte uitgaven voor de selectieve inzameling en de verwerking van de autobatterijen en - accu's van gezinnen ingezameld gedurende het vorige jaar in de betrokken containerparken met inachtneming van de eventuele winsten gebonden aan de inzameling en de verwerking van afgedankte autobatterijen en - accu's.

Het door het beheersorgaan eventueel terug te betalen bedrag wordt bepaald als volgt : (UITGAVEN DIENST + KOSTEN DIENST) x BIJDRAGE Waarin : - het bedrag van de uitgaven wordt vastgelegd op basis van de facturen opgemaakt in het kader van de uitvoering van de regionale of plaatselijke opdracht, in functie van de hoeveelheden afgedankte autobatterijen en -accu's ingezameld gedurende het vorige jaar in al de containerparken; - de kosten van de Dienst de administratieve en beheerskosten van de gewestelijke opdracht van de Dienst vertegenwoordigen, die rechtstreeks en noodzakelijk gebonden zijn aan het beheer van de stroom van afgedankte autobatterijen en -accu's; - de bijdrage wordt berekend door de hoeveelheden autobatterijen en -accu's voor particulieren die door de leden of aangeslotenen bij het beheersorgaan op de markt worden gebracht of verkocht te delen door de totale hoeveelheden autobatterijen en - accu's voor particulieren die op de markt worden gebracht of verkocht door al de producenten die onderworpen worden aan de terugnameplicht.

De eerste storting wordt verricht tijdens het jaar dat volgt op het jaar van de gunning van de opdracht voor de afgedankte autobatterijen en -accu's ingezameld gedurende het vorige jaar. § 4. Indien artikel 30 van toepassing is en als een opdracht door de publiekrechtelijke rechtspersonen wordt gegund, vergoedt het beheersorgaan de publiekrechtelijke rechtspersonen voor de selectieve inzameling en de verwerking van afgedankte autobatterijen en -accu's van gezinnen ingezameld in de containerparken rekening houdend met de eventuele winsten i.v.m. de inzameling en de verwerking van de afgedankte autobatterijen en -accu's. De uitvoeringsmodaliteiten van deze paragraaf worden bepaald in de in artikel 11, § 1, bedoelde overeenkomst overeenkomstig artikel 7, § 2, van het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen. § 5. Overeenkomstig artikel 19, § 2, 3°, van het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen kan het beheersorgaan voor afval uit de gewone activiteit van de gezinnen voorzien in inzamelingmodaliteiten ter aanvulling van de modaliteiten bepaald door de territoriaal betrokken publiekrechtelijke rechtspersonen. Die modaliteiten mogen in de plaats komen van het openbaar inzamelingsnet voor zover de geografische oppervlakte waarop ze betrekking hebben en de kwalitatieve dienst en de kostendekking die ze bieden op zijn minst gelijkwaardig zijn, en voor zover het afvalinzamelingspercentage minstens gelijk is aan het gecombineerde inzamelingspercentage van de publiekrechtelijke rechtspersonen en van andere personen, zoals detailhandelaars, waarbij geen compensatie voorzien wordt. Elke vervanging van het openbaar inzamelingsnet wordt aan de voorafgaande goedkeuring van de Regering onderworpen. Afdeling 2. - Verwerking

Art. 12.Beste beschikbare technieken In het kader van de toepassing van artikel 30 zetten de producenten of derden, met gebruikmaking van de beste beschikbare technieken, met het oog op de bescherming van de gezondheid en het milieu systemen op voor de verwerking en recycling van de afval van batterijen en accu's.

Het is verboden afval van batterijen en accu's te verwijderen zonder voorafgaande verwerking met het oog op de volledige of gedeeltelijke recycling ervan. De verwerking houdt minimaal het verwijderen van alle vloeistoffen en zuren in.

Het is verboden autobatterijen of -accu's van hun zuur te ontdoen buiten een vergunde verwerkingsinstallatie. De elektrolyten moeten eerst gevaloriseerd of, bij gebreke daarvan, geneutraliseerd worden.

De papier-, karton- en kunststofresten die niet gerecycleerd mogen worden omdat ze besmet zijn, moeten energetisch gevaloriseerd worden.

Verwerking en opslag, tijdelijke opslag inbegrepen, in verwerkingsinstallaties vinden plaats op locaties met ondoorlaatbare oppervlakken en passende weerbestendige afdekkingen of in hiertoe geschikte containers.

De verbranding van de afval van autobatterijen en -accu's is verboden.

Indien de eindverkopers en tussenhandelaars zelf de afgedankte autobatterijen en -accu's laten verwerken verbinden zij zich ertoe gebruik te maken van de beste beschikbare technieken.

Art. 13.Verwerking in het buitenland Indien de detailhandelaars, verdelers en producenten de afgedankte autobatterijen en -accu's laten verwerken in het buitenland, engageren zij zich dat dit conform de in deze milieubeleidsovereenkomst vooropgestelde doelstellingen gebeurt.

Art. 14.Recylingrendementen De recyclingrendementen zullen berekend worden in overeenstemming met de nadere bepalingen voorzien in artikel 12, § 6, van Richtlijn 2006/66/EG inzake batterijen en accu's alsook afgedankte batterijen en accu's en tot intrekking van Richtlijn 91/157/EEG of uitgewerkt door het comité dat is ingesteld bij artikel 18 van Richtlijn 2006/12/EG betreffende de afvalstoffen. HOOFDSTUK V. - Beheersorgaan Afdeling 1. - Opdrachten van het beheersorgaan

Art. 15.Het beheersorgaan zal alle beheerstaken op zich nemen die nodig zijn voor de uitvoering van de milieubeleidsovereenkomst, onder meer : 1° het nemen van initiatieven inzake preventie;2° het voldoen aan de informatieverplichtingen aan de Dienst en aan alle actoren betrokken bij de uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst; 3°de monitoring van de resultaten en de uitvoering van de andere bepalingen van deze milieubeleidsovereenkomst; 4° de organisatie van de inzameling en verwerking van afgedankte autobatterijen en -accu's in geval artikel 30 van toepassing wordt;5° de rapportering aan de Dienst conform artikel 22 van deze milieubeleidsovereenkomst;6° de opmaak van de lijst van producenten die aangesloten zijn bij het beheersorgaan.

Art. 16.Beheersplan Het beheersorgaan legt uiterlijk 6 maanden na ondertekening van deze milieubeleidsovereenkomst een beheersplan voor de looptijd van de milieubeleidsovereenkomst ter goedkeuring voor aan de Dienst waarin het aangeeft hoe het de bepalingen van de milieubeleidsovereenkomst zal uitvoeren. Het beheersplan bevat op zijn minst de modaliteiten tot uitvoering van de bepalingen van artikel 15 alsook, indien artikel 30 van toepassing is, de strategische, financiële en operationele maatregelen bedoeld in artikel 19, § 1, 5°, van het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen. Het beheersorgaan legt jaarlijks voor 1 oktober een geactualiseerde versie van het beheersplan ter goedkeuring over voor het volgende kalenderjaar, alsook een geactualiseerde versie van het plan met uitvoerige uitleg over de overwogen sensibiliserings- en communicatiemaatregelen.

Art. 17.Raad van bestuur Raad van Bestuur bestaat minstens uit één afgevaardigde van de distributie.

De Dienst zal namens het Gewest uitgenodigd worden als waarnemer in de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van het beheersorgaan.

Daartoe ontvangt de Dienst tijdig de uitnodigingen en verslagen.

Art. 18.Overleg Met het oog op de uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst zal het beheersorgaan in functie van het thema overleg plegen met de representatieve organisaties die de detailhandelaars of verdelers vertegenwoordigen en, onder voorbehoud van de toepassing van artikel 30, met de publiekrechtelijke rechtspersonen of de erkende ophalers of de verwerkingsondernemingen. Dit kan ofwel uit eigen initiatief, ofwel op vraag van de Dienst ofwel op vraag van deze beroepsorganisaties.

Art. 19.Het beheersorgaan streeft naar een zo groot mogelijke uniformiteit inzake administratieve procedures en logistiek.

Art. 20.Het beheersorgaan verbindt zich ertoe om de stappen van het Waalse Gewest in de vervolging van de in artikel 38 omschreven overtredingen te ondersteunen. Afdeling 2. - Informatieplicht

Art. 21.Informatieve rol indien artikel 30 van toepassing wordt. § 1. Het beheersorgaan informeert de consumenten via de detailhandelaars en verdelers in verband met de inzameling en verwerking van afgedankte autobatterijen en -accu's in uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst. Elke algemene voorlichtingscampagne die het beheersorganisme wil voeren, wordt vooraf ter goedkeuring aan de Dienst voorgelegd. § 2. Het beheersorganisme stelt via zijn website permanent volgende informatie ter beschikking aan de Dienst : 1° de lijst van de producenten, verdelers, detailhandelaars, en andere inzamelpunten, waar in uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst afgedankte autobatterijen en -accu's werden opgehaald;2° de lijst van de ophalers, sorteerders en voorbehandelingsbedrijven waarmee het beheersorgaan een overeenkomst heeft afgesloten;3° de lijst van de verwerkingsinstallaties waarop een beroep wordt gedaan voor de verwerking van de in uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst aanvaarde afgedankte autobatterijen en -accu's.

Art. 22.Rapporteringsplicht van het beheersorgaan § 1. Het beheersorgaan stelt voor 20 april van elk jaar de volgende gegevens over het voorgaande kalenderjaar ter beschikking van de Dienst : 1° de in kg uitgedrukte totale hoeveelheid autobatterijen en -accu's op de markt gebracht in het Waalse Gewest in het kader van, respectievelijk, het op de markt brengen van eerste montage en de vervangingsmarkt;2° de in kg uitgedrukte totale hoeveelheid autobatterijen en -accu's ingezameld in het Waalse Gewest, waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen afval van autobatterijen en -accu's uit de vervangingsmarkt en diezelfde afval ingezameld in de erkende centra voor de ontmanteling van autowrakken overeenkomstig de terugnameplicht;3° de inrichtingen waarin voornoemde ingezamelde afval van autobatterijen en -accu's is verwerkt en de omschrijving van de wijze waarop hij is verwerkt;4° de in kg uitgedrukte totale hoeveelheid autobatterijen en -accu's toevertrouwd aan de inrichtingen vergund voor de verwerking ervan, per type verwerking en per categorie;5° de gemiddelde samenstelling, minstens per materiaal, van de op de markt gebrachte autobatterijen en -accu's, met inbegrip van de gebruikte gevaarlijke stoffen en componenten.6° een overzicht van de preventieve acties. § 2. Onder voorbehoud van de goedkeuring van de Algemene vergadering rapporteert het beheersorgaan ook jaarlijks voor 20 april en uiterlijk 1 juli minstens over : 1° de toelichting en de evaluatie van de resultaten;2° de uitvoering van het preventieplan (zie artikel 6);3° de wijze van inzameling en verwerking, inclusief de lijst van ophalers en verwerkers en hun cijfergegevens indien artikel 30 van toepassing wordt;4° de financiële resultaten;5° al de andere maatregelen uit het beheersplan.

Art. 23.In het kader van de rapporteringsplicht, worden de cijfergegevens die door de producenten aan het beheersorgaan worden verstrekt, één maal om de drie jaar gecertificeerd door een onafhankelijk controleorganisme. Het beheersorgaan of een door haar aangestelde derde kan deze taak overnemen op voorwaarde dat alle leden minstens 1 maal per 3 jaar gecontroleerd worden dat het beheersorganisme over deze actie en de resultaten jaarlijks rapporteert aan de Dienst.

Art. 24.Financieel rapport § 1. Het beheersorgaan en de Dienst wijzen gezamenlijk een doorlichtingsbedrijf aan dat ermee belast is de rekeningen van het beheersorgaan en de gegevens vermeld in het verslag bedoeld in artikel 22 te controleren zodat er kan worden nagegaan dat de financiële stromen worden aangewend overeenkomstig de doelstelling van deze milieubeleidsovereenkomst. Het doorlichtingsbedrijf dat wordt aangeduid kan hetzelfde zijn als het bedrijf dat werd aangeduid in het kader van andere wettelijke verplichtingen. Het doorlichtingsbedrijf brengt jaarlijks schriftelijk verslag uit aan het beheersorgaan en aan de Dienst. § 2. De Dienst kan elke bijkomende informatie in het kader van de doorlichting vragen die hij nuttig acht om na te gaan of de financiële stromen met de opdrachten van het beheersorgaan overeenstemmen

Art. 25.Indien de partijen het nodig achten kan een systeem uitgewerkt worden dat de confidentialiteit van de gegevens garandeert. Afdeling 3. - Toetreding van het beheersorgaan en deelname aan de

inzamelings-, verwerkings- en recyclingssytemen

Art. 26.§ 1. Het beheersorgaan mag de toetreding van geen enkele onderneming weigeren waarop de in deze milieubeleidsovereenkomst bedoelde terugnameplicht van toepassing zou kunnen zijn. Het beheersorganisme kan van deze verplichting afwijken indien er ernstige redenen zijn en na goedkeuring van de Dienst. § 2. Het beheersorgaan legt de toetredingsovereenkomst ter advies voor aan de Dienst.

Art. 27.In het kader van artikel 30 moet elke producent, distributeur, inzamelaar, elk recyclingbedrijf of elke actor die in de verwerking tussenkomt, alsook elke betrokken openbare administratie kunnen deelnemen aan de systemen voor inzameling, verwerking en recycling uitgevoerd door het beheersorgaan. Deze systemen zijn onder niet-discriminerende voorwaarden van toepassing op batterijen en accu's die uit derde landen worden ingevoerd, en worden op zodanige wijze ontworpen dat handelsbelemmeringen of concurrentieverstoringen worden voorkomen. Afdeling 4. - Financiering

Art. 28.Bijdrage De leden van de organisaties die hun mandaat hebben gegeven en die de hoedanigheid van producent bezitten, en de producenten die niet bij de organisaties zijn aangesloten maar die een toetredingsovereenkomst met het beheersorgaan hebben afgesloten, betalen ter financiering van de activiteiten van het beheersorgaan, een bijdrage aan het beheersorgaan. De bijdrage bevat minstens een forfaitair gedeelte en een veranderlijk gedeelte. Dit laatste gedeelte wordt berekend door een eenheidsbijdrage te vermenigvuldigen met het aantal op de markt gebrachte autobatterijen en -accu's met een plafond bepaald op 200 000 autobatterijen en-accu's. De bedragen van de veranderlijke bijdrage en van de eenheidsbijdrage worden jaarlijks door de Algemene Vergadering van het beheersorgaan herzien.

In voorkomend geval wordt een bijzondere bijdrage geïnd volgens het retroactiviteitsbeginsel op de autobatterijen en -accu's die sinds 1 juli 2005 op de Belgische "vervangingsmarkt" zijn gebracht en op de autobatterijen en -accu's die sinds 1 juli 2009 op de Belgische markt van "eerste montage" zijn gebracht en sinds 1 mei 2009 voor de andere categorieën voertuigen en apparaten tot de datum van handtekening van het contract van het lid RECYBAT.

Art. 29.Financieel plan § 1. Het beheersorgaan legt uiterlijk 3 maanden na ondertekening van de milieubeleidsovereenkomst een financieel plan inclusief de berekening van eventuele lidgelden voor de looptijd van de milieubeleidsovereenkomst ter advies voor aan de Dienst. § 2. Het beheersorgaan legt jaarlijks voor 1 oktober een actualisatie voor het volgende kalenderjaar ter advies voor aan de Dienst.

Art. 30.Financierings- en operationeel systeem Indien de in artikel 4 vooropgestelde doelstellingen niet worden behaald overeenkomstig de geldende marktvoorwaarden, zet het beheersorgaan een financierings- en operationeel systeem voor de inzameling en de verwerking van afgedankte autobatterijen en -accu's op met het oog op het behalen van de in de artikelen 4, 21, 32 en 33 bedoelde doelstellingen.

Art. 31.Modelovereenkomsten Het beheersorgaan legt alle modelovereenkomsten die ter uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst gebruikt worden vóór de opstart van het financierings- en operationeel systeem ter goedkeuring voor aan de Dienst. Elke wijziging in modelovereenkomsten moet vooraf door de Dienst goedgekeurd worden. Het beheersorganisme stelt aan de Dienst een lijst ter beschikking van de operatoren waarmee het een samenwerkingsovereenkomst heeft afgesloten.

Art. 32.Milieubijdrage indien artikel 30 van toepassing wordt. § 1. De leden van de Organisaties die hun mandaat hebben gegeven en die de hoedanigheid van producent bezitten, en de producenten die een toetredingsovereenkomst met het beheersorgaan hebben afgesloten, betalen een milieubijdrage per op de Belgische markt gebrachte autobatterij of -accu aan het beheersorgaan ter financiering van de activiteiten van laatstgenoemd orgaan. Deze bijdrage kan verschillen naargelang van het type autobatterij. § 2. Het bedrag van de milieubijdrage zal bepaald worden door het beheersorgaan, rekening houdend met de vermoedelijke kosten voor de inzameling en de verwerking van het financierings- en operationeel systeem. Deze milieubijdrage kan verschillen naargelang van het soort en het type autobatterij of -accu. Het bedrag van de milieubijdrage moet voor advies aan de Dienst worden voorgelegd. Het bedrag is jaarlijks herzienbaar. § 3. De Organisaties en hun leden die deze milieubeleidsovereenkomst onderschrijven, verbinden zich ertoe geen autobatterijen en -accu's te verkopen op de Belgische markt waarop geen milieubijdrage betaald werd of waarvoor geen sluitend systeem van aanvaarding wordt bewezen. Dit zal onderdeel uitmaken van de toetredingsovereenkomst tot het beheersorgaan. § 4. De milieubijdragen met vermelding van de bedragen worden steeds, per autobatterij en -accu en per soort, afzonderlijk op de factuur en op het aankoopbewijs vermeld.

Art. 33.Overeenkomst voor de inzameling en de verwerking indien artikel 30 van toepassing wordt § 1. Het beheersorgaan legt de modelovereenkomsten voor de inzameling en de verwerking ter goedkeuring voor aan de Dienst. Die modelovereenkomsten moeten het minstens mogelijk maken de bij deze milieubeleidsovereenkomst bepaalde doelstellingen te bereiken. § 2. Het beheersorganisme stelt aan de Dienst een lijst ter beschikking van de operatoren, waarmee hij een overeenkomst heeft afgesloten. § 3. Het beheersorgaan zal overleg plegen met de representatieve beroepsorganisaties van de erkende ophalers en de verwerkingsbedrijven en dit ofwel uit eigen initiatief, ofwel op vraag van deze beroepsorganisaties of op vraag van de Dienst. § 4. Als er afgedankte autobatterijen en -accu's uitgevoerd worden, worden de verwerkende sector en de bereikte percentages in termen van valorisering of verwijdering bekrachtigd door een onafhankelijk controlebureau dat geaccrediteerd is op grond van de norm ISO 17020. HOOFDSTUK VI. - Taken en verantwoordelijkheden van de sector

Art. 34.Verantwoordelijkheden van de organisaties en van de producenten § 1. Het beheersorgaan dat door de organisaties en de producenten opgericht is moet de vorm van een vereniging zonder winstgevend doel behouden overeenkomstig de wet van 27 juni 1921Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1921 pub. 19/08/2013 numac 2013000498 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten waarbij aan de vereniging zonder winstgevend doel en aan de instellingen van openbaar nut rechtspersoonlijkheid wordt verleend. § 2. De organisaties en de producenten die bij het beheersorgaan aangesloten worden, zorgen ervoor dat de werking van het beheersorgaan wordt gegarandeerd teneinde alle afspraken uit de milieubeleidsovereenkomst te kunnen naleven.

Art. 35.Verantwoordelijkheden van de producenten § 1. De producenten zijn verantwoordelijk voor de financiering van het beheersorgaan. § 2. De producenten sluiten een toetredingsovereenkomst af met het beheersorgaan.

Het beheersorgaan stelt hiertoe een modelovereenkomst op. § 3. De producenten zullen initiatieven inzake preventie nemen en zullen het beheersorgaan hierover informeren ter uitvoering van de bepalingen van de artikelen 5 en 6 van deze milieubeleidsovereenkomst. § 4. Elke producent van batterijen en accu's wordt geregistreerd volgens praktische criteria die door de Dienst bepaald worden.

Art. 36.Verantwoordelijkheden van de detailhandelaars en van de verdelers De detailhandelaars en de verdelers nemen deel aan de sensibilisering overeenkomstig de artikelen 7 tot 8 van deze milieubeleidsovereenkomst. HOOFDSTUK VII. - Rol van het Gewest

Art. 37.Het Waalse Gewest houdt rekening met de door het beheersorgaan opgemaakte lijst van de producenten aangesloten bij het beheersorgaan en voorkomt het opleggen van andere individuele administratieve verplichtingen tot aangiften aan laatstgenoemden.

Art. 38.De Dienst zal er namens het Waalse Gewest voor zorgen dat het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen, het decreet van 5 juni 2008 betreffende de opsporing, de vaststelling, de vervolging, de beteugeling van milieuovertredingen en de herstelmaatregelen inzake leefmilieu alsook het besluit van de Waalse Regering van 23 september 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 23/09/2010 pub. 09/11/2010 numac 2010205754 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen sluiten tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen nauwkeurig toegepast worden en dat overtredingen geverbaliseerd worden. Die controle beoogt in eerste instantie de identificatie van alle producenten die onderworpen zijn aan de terugnameplicht en de daadwerkelijke inachtneming van de terugnameplicht door die producenten. De Regering neemt het initiatief om gezamenlijk met de ondertekenende organisaties de problematiek van de free-riders aan te pakken. De Dienst verbindt zich ertoe om binnen een redelijke termijn een controle te doen bij de bedrijven die als free-rider worden gesignaleerd.

Art. 39.De verplichtingen in deze milieubeleidsovereenkomst zullen in voorkomend geval aangepast worden aan de wijzigingen in de Europese regelgeving.

Art. 40.Het Waalse Gewest verbindt er zich toe, na overleg met het beheersorgaan, initiatieven te nemen die kunnen bijdragen tot het bereiken van de doelstellingen van deze overeenkomst, onder andere door : - op zijn niveau de nodige aanvullende reglementaire bepalingen te treffen; - aandacht te besteden aan de bestemming van de afgedankte autobatterijen en -accu's bij controle en dossierbehandeling (kennisgevingen, erkenningen, vergunningen,...); - een voorbeeld functie te vervullen bij de aankoop van diensten, werken en producten door in overheidsopdrachten oog te hebben voor een duurzaam en ethisch verantwoord aankoopbeheer.

Art. 41.Het Waalse Gewest verbindt zich ertoe om de gegevens van in- en uitvoer van afgedankte autobatterijen en-accu's te bezorgen aan het beheersorganisme HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen. Afdeling 1. - Duur en einde van de overeenkomst

Art. 42.§ 1. Deze milieubeleidsovereenkomst treedt in werking tien dagen na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, overeenkomstig artikel D85 van Boek I van het Milieuwetboek. § 2. De milieubeleidsovereenkomst wordt gesloten voor vijf jaar. Ze kan hernieuwd worden, overeenkomstig de bepalingen van artikel D88 van Boek I van het Milieuwetboek. § 3. Zolang deze overeenkomst van kracht is, kan ze gewijzigd worden met de instemming van alle partijen en met inachtneming van de procedure waarin artikel D89 van Boek I van het Milieuwetboek voorziet. § 4. Deze milieubeleidsovereenkomst kan worden opgezegd overeenkomstig Boek I van het Milieuwetboek, inzonderheid op artikel D90 ervan.

De terugnameplichtigen die de overeenkomst opzeggen, moeten de nodige maatregelen genomen hebben om vanaf de dag na de datum van opzegging te voldoen aan de bepalingen van het besluit van 23 september 2010 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen. Ze brengen de Dienst daarvan op de hoogte. Afdeling 2. - Geschillencommissie

Art. 43.§ 1. Er wordt een geschillencommissie ingesteld in geval van geschil betreffende de uitvoering van deze milieubeleidsovereenkomst.

Die commissie wordt ad hoc samengesteld (in functie van de aard van het geschil) en telt twee vertegenwoordigers van het Waalse Gewest en twee vertegenwoordigers van het beheersorgaan. De voorzitter wordt onder de vertegenwoordigers van het Waalse Gewest gekozen met de instemming van de vier vertegenwoordigers. § 2. De beslissingen worden bij consensus genomen. Bij gebrek aan consensus brengt de geschillencommissie verslag uit bij de Minister van Leefmilieu, die beslist. Afdeling 3. - Bevoegdheidsclausule

Art. 44.Elke procedure die voortvloeit uit deze milieubeleidsovereenkomst of die er betrekking op heeft en waarvoor de geschillencommissie geen oplossing vindt, zoals bepaald in artikel 43 van deze overeenkomst, valt onder de bevoegdheid van de vrederechters en van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Brussel. Afdeling 4. - Strafclausule

Art. 45.Als het Gewest overtredingen van bovenstaande bepalingen vaststelt, wordt het beheersorgaan daarvan bij aangetekend schrijven in kennis gesteld. Het beheersorgaan maakt binnen twee maanden, te rekenen van de datum van kennisgeving van de vastgestelde overtreding, een bijsturingsplan over aan de Dienst.

Als de Dienst het plan verwerpt, deelt hij zijn standpunt mee in een aangetekend schrijven waarin hij de redenen van de weigering opgeeft.

Het beheersorgaan moet dan binnen een maand een bijgestuurd plan indienen waarbij rekening wordt gehouden met de opmerkingen van de Dienst, op straffe van een aan de Dienst te betalen boete van 15.000 euro.

Tegen de beslissing van de Dienst kan een beroep worden ingediend bij de Minister van Leefmilieu.

De Minister beslist over het beroep binnen een termijn van veertig dagen. Afdeling 5. - Slotclausule

Art. 46.De milieubeleidsovereenkomst is gesloten in Namen op ...................... en ondertekend door de vertegenwoordigers van alle partijen. Elke partij bericht ontvangst van één exemplaar van de overeenkomst.

Voor het Waalse Gewest : De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister-President van de Waalse Regering, De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY Voor de organisaties : Voor de VZW FEDERAUTO, de Confederatie van de Autohandel en -reparatie en van de aanverwante sectoren : C. VEYS, Voor de VZW Fédération du Matériel automobile : L. JANSSENS, Voorzitter Voor de VZW SIGMA : D. VAN HAUT, Voorzitter Voor de VZW AGRIMADIS : J. VERVAET, Voorzitter Voor de VZW VEREMABEL : J. MERCKX, Voorzitter Voor de VZW FEBIAC : Th. VAN KAN, Voorzitter

^