Etaamb.openjustice.be
Overeenkomst
gepubliceerd op 06 augustus 2013

Algemene Administratie van de Fiscaliteit Regeling tussen bevoegde autoriteiten De bevoegde autoriteiten van de Verenigde Staten en van België komen hierbij de volgende regeling overeen aangaande de toepassing van artikel 7 v(...) Met betrekking tot artikel 7 van de Overeenkomst verwijst paragraaf 1 van het Protocol naar analogi(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2013003264
pub.
06/08/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Algemene Administratie van de Fiscaliteit Regeling tussen bevoegde autoriteiten De bevoegde autoriteiten van de Verenigde Staten en van België komen hierbij de volgende regeling overeen aangaande de toepassing van artikel 7 (Ondernemingswinst) van de Overeenkomst tussen de Regering van de Verenigde Staten van Amerika en de Regering van het Koninkrijk België tot het vermijden van dubbele belasting en van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen, en van het bijhorende Protocol, ondertekend te Brussel op 27 november 2006, in het licht van de overeengekomen zienswijze die is uiteengezet in paragraaf 1 van het Protocol. Deze regeling wordt aangegaan op grond van paragraaf 3 van artikel 24 (Regeling voor onderling overleg) van de Overeenkomst.

Met betrekking tot artikel 7 van de Overeenkomst verwijst paragraaf 1 van het Protocol naar analogie naar de toepasbaarheid van de Transfer Pricing Guidelines van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (de « OESO ») voor het bepalen van de ondernemingswinst die aan een vaste inrichting mag toegerekend worden. Het « Report on the Attribution of Profits to Permanent Establishments » (hierna het « Rapport » te noemen) werd in 2008 voltooid en in 2010 herzien zonder dat er iets werd gewijzigd aan de conclusies van het Rapport (the « authorized OECD approach » of « full AOA »). Op het tijdstip dat het Protocol werd gesloten zijn de bevoegde autoriteiten van de Verenigde Staten en België overeengekomen dat de full AOA-beginselen zoals die in het Rapport zijn uiteengezet van toepassing zouden zijn, zelfs al was het Rapport op dat tijdstip nog niet voltooid.

Om die reden komen de bevoegde autoriteiten van de Verenigde Staten en België overeen dat artikel 7 van de Overeenkomst krachtens paragraaf 1 van het Protocol geïnterpreteerd moet worden op een manier die volledig overeenstemt met de full AOA zoals die in het Rapport is uiteengezet. Alle andere bepalingen van de Overeenkomst, waarvoor er moet vastgesteld worden of een actief of een bedrag daadwerkelijk verbonden is met, of kan toegerekend worden aan, een vaste inrichting, moeten eveneens geïnterpreteerd worden op een manier die volledig overeenstemt met de full AOA zoals die in het Rapport is uiteengezet.

Wanneer een overeenkomstsluitende Staat, in overeenstemming met de full AOA zoals die in het Rapport is uiteengezet, de winst herziet die kan worden toegerekend aan een vaste inrichting van een onderneming van een van de overeenkomstsluitende Staten, en dienovereenkomstig winst van de onderneming belast die in de andere Staat is belast, komen de bevoegde autoriteiten van de Verenigde Staten en België overeen dat de andere overeenkomstsluitende Staat, voor zover zulks nodig is om dubbele belasting te vermijden, een passende herziening zal doorvoeren wanneer hij akkoord gaat met de door eerstgenoemde Staat gedane herziening. Wanneer de andere overeenkomstsluitende Staat daar niet mee akkoord gaat zullen de overeenkomstsluitende Staten de daaruit voortvloeiende dubbele belasting in onderling overleg vermijden.

De bevoegde autoriteiten komen overeen dat deze regeling niets zal wijzigen aan de wijze waarop de uit de toepassing van artikel 7 (2) en (3) voortvloeiende dubbele belasting overeenkomstig artikel 22 (Vermijding van dubbele belasting) wordt vermeden.Wanneer dubbele belasting ontstaat, bijvoorbeeld als gevolg van de toepassing van de full AOA-beginselen, zullen de Verenigde Staten bijgevolg verder gaan met het vermijden van dubbele belasting door de verrekening van buitenlandse belasting waarin de wetgeving van de Verenigde Staten voorziet toe te staan, onder voorbehoud van de beperkingen die in die wetgeving zijn vastgelegd. Wanneer een belastingplichtige aan de bevoegde autoriteit van de Verenigde Staten kan bewijzen dat dergelijke dubbele belasting niet vermeden is na toepassing van mechanismen waarin de wetgeving van de Verenigde Staten voorziet - zoals bijvoorbeeld het beperken van de verrekening van buitenlandse belasting dat het resultaat is van andere transacties - zullen de Verenigde Staten die bijkomende dubbele belasting vermijden.

Deze regeling is in het algemeen van toepassing op belastbare tijdperken die aanvangen op of na 1 januari 2013; een belastingplichtige mag er evenwel voor kiezen om deze regeling in haar geheel toe te passen in beide overeenkomstsluitende Staten voor alle belastbare tijdperken die aanvangen na 31 december 2008.

Overeengekomen door de ondergetekende autoriteiten : Michael Danilack 17 juni 2013 Bevoegde autoriteit van de Verenigde Staten Sandra Knaepen 16 juli 2013 Bevoegde autoriteit van België

^