Etaamb.openjustice.be
Document van 23 december 2002
gepubliceerd op 20 januari 2003

Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2003022007
pub.
20/01/2003
prom.
23/12/2002
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


23 DECEMBER 2002. - Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen


In toepassing van de artikelen 26, 50 en 51 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, heeft de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, die heeft vergaderd onder het voorzitterschap van de h. Gabriel PERL, op 23 december 2002 het volgende akkoord gesloten, dat geldt voor de jaren 2003 en 2004. 1. Accreditering van tandheelkundigen 1.1. De partijen komen overeen dat het systeem van accreditering voor 2003 is geregeld door een mini-akkoord gesloten op 4 december 2002 door de Nationale Commissie Tandheelkundigen-ziekenfondsen (bijlage). 1.2. Vanaf 1 januari 2004, zal het vermelde mini-akkoord integraal opgenomen worden in dit nationaal akkoord en de basis vormen voor het systeem van accreditering voor 2004. 2. Nomenclatuur 2.1. De nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen waarop dit akkoord van toepassing is, is die van toepassing op 1 januari 2003, zijnde de nomenclatuur gepubliceerd op 27 april 2001 en aangepast met de wijzigingen die zijn gepubliceerd op 12 januari 2001, 17 augustus 2001, 23 november 2001, 29 maart 2002, 17 oktober 2002 en 28 december 2002. 2.2. Die nomenclatuur zal zo vlug mogelijk worden aangepast op basis van de voorstellen die de Technische tandheelkundige raad (TTR) zal doen met betrekking tot de volgende voorstellen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 2.3. Het doorvoeren van deze voorstellen zal plaatshebben volgens de procedure die is beschreven onder punt 4 (de volledige aanwending van de partiële begrotingsdoelstelling). 2.4. Geen enkele wijziging van het koninklijk besluit tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen, buiten de onder punt 2.2 bedoelde wijzigingen en de onder punt 6, bedoelde correctiemaatregelen, kan tegen de tandheelkundige worden aangevoerd tot het einde van het jaar tijdens hetwelk hij de bedingen van het akkoord heeft aanvaard.

Bij ontstentenis van een andersluidende wilsuiting van de tandheelkundige binnen dertig dagen na de bekendmaking van een dergelijke wijziging, wordt deze evenwel geacht begrepen te zijn in de bedingen van dit akkoord. 3. Honoraria 3.1. Alle verstrekkingen worden vanaf 1 januari 2003 lineair geïndexeerd met 1,97 %. 3.2. In het raam van de wettelijke beperkingen zal vóór 30 november 2003 over de indexering van de honoraria worden onderhandeld opdat ze op 1 januari 2004 in werking treedt. 3.3. Honoraria verhogingen Vanaf 1 augustus 2003 zullen honorariaverhogingen worden doorgevoerd volgens de modaliteiten die beschreven zijn onder punt 4 (de volledige aanwending van de partiële begrotingsdoelstelling). 4. De volledige aanwending van de partiële begrotingsdoelstelling 4.1. De nomenclatuuraanpassingen, bedoeld in punt 2, en de honorariaverhogingen, bedoeld in punt 3.3, zullen worden doorgevoerd op basis van de volgende procedure. 4.1.1. De Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen evalueert vóór 15 juli 2003 op basis van de gegevens die beschikbaar zijn op dat moment de hoegrootheid van de financiële middelen die beschikbaar zijn voor de nomenclatuuraanpassingen en voor de honorariaverhogingen. Deze evaluatie wordt uitgevoerd op basis van de jaaruitgaven, geboekt in 2002 en, voorzover beschikbaar, op basis van de uitgaven geboekt in het eerste trimester van 2003 rekening houdend met eventuele significante verschillen tussen het volume aan verrichte verstrekkingen en het volume aan geboekte uitgaven in dezelfde periode. 4.1.2. De beschikbare financiële middelen voor de honorariaverhogingen worden omgezet in een verhoging van de waarden van de sleutelletters, zoals beslist door de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, en gaan in op 1 augustus 2003 4.1.3. De beschikbare financiële middelen voor de nomenclatuuraanpassingen worden omgezet in wijzigingen van de nomenclatuur die met eerbiediging van de wettelijke procedures die van toepassing zijn op nomenclatuuraanpassingen, ten laatste ingaan op 1 december 2003. 4.2. Indien de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen vóór 15 juli 2003 de beschikbaarheid van de onder 4.1.1 vermelde financiële middelen vaststelt, maar de honorariaverhogingen op 1 augustus 2003 of de nomenclatuuraanpassingen op 1 december 2003 niet worden doorgevoerd, kan één van de partijen van de Nationale commissie onmiddellijk het lopend akkoord opzeggen. 4.3. De financiële middelen, bedoeld onder het punt 4.1.1, zullen, voor het bedrag dat wordt vastgelegd door de Nationale commissie, opgenomen worden in de technische ramingen die door de Dienst voor geneeskundige verzorging voor 2004 zullen opgesteld worden met het oog op de begrotingsprocedure voor het jaar 2004, onafgezien of ze al dan niet hebben geleid tot de in de punten 4.1.2 en 4.1.3 bedoelde aanpassingen. 5. Paritaire groep. 5.1. De partijen in de NCTZ komen overeen de Paritaire groep te behouden die ermee belast was de geschillen te onderzoeken die voortvloeien uit de toepassing van de derde-betalersregeling en die opgericht was bij het Akkoord van 9 december 1992. 5.2. De partijen komen overeen om het effect van de bepalingen betreffende de regeling betalende derde evenals de inning van het persoonlijk aandeel te evalueren op basis van anonieme gegevens, die op vraag van de paritaire groep overgemaakt worden door de verzekeringsinstellingen. 5.3. Deze Paritaire groep wordt belast met de volgende opdrachten : 5.3.1. Gegevens inzamelen over de aanwending van de clausule over de persoonlijke financiële noodsituatie (voorzien in artikel 6 tweede lid van het koninklijk besluit van 10 oktober 1986) en over de aanrekening van het persoonlijk aandeel voor de tandheelkundige prestaties; 5.3.2. Modaliteiten uitwerken betreffende het vaststellen van de financiële noodsituatie die recht geeft op de toepassing van de regeling betalende derde; deze modaliteiten worden na advies van de NCTZ overgemaakt aan het Verzekeringscomité en nadien bij omzendbrief meegedeeld aan de verzekeringsinstellingen en aan de tandheelkundigen; 5.3.3. Desgewenst een ontwerp van koninklijk besluit uitwerken tot aanpassing van de bepalingen van het koninklijk besluit van 10 oktober 1986; 5.3.4. Op basis van de gedane vaststellingen brengt de paritaire groep verslag uit aan de Nationale Commissie Tandartsen-Ziekenfondsen vóór 01 juli 2003 en formuleert de NCTZ tegen 01.08 desgewenst voorstellen van concrete maatregelen o.v.v. wetswijzigingen en/of sancties om de aangetoonde overdreven verschillen in de inning van het persoonlijk aandeel weg te werken; 5.4. Bij vaststelling van manifeste afwijking van in 5.3.2. vermelde modaliteiten, zal de NCTZ aan het Nationaal Intermutualistisch College (IMC) voorstellen de regeling betalende derde aan de betrokken tandheelkundige te ontzeggen. 6. Correctiemaatregelen De door het Verzekeringscomité vastgestelde partiële begrotingsdoelstelling voor 2003 bedraagt 475.412 duiz EUR euro .

Van zodra de partiële begrotingsdoelstelling wordt overschreden of dreigt te worden overschreden als bedoeld in de bepalingen van het koninklijk besluit van 5 oktober 1999 tot uitvoering van artikel 51, § 4, van de voornoemde wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, zullen, een of meer correctiemaatregelen uit de niet- limitatieve lijst moeten worden toegepast, rekening houdende met de analyses van de vastgestelde uitgaven en uitsluitend op voorstel van de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen.

Deze maatregelen zullen nochtans niet worden genomen indien de overschrijding te wijten is aan een significante stijging van de uitgaven die hetzij toe te schrijven zijn aan wettelijke of reglementaire bepalingen genomen tegen het advies van de Nationale commissie tandartsen-ziekenfondsen, hetzij beschouwd worden als uitzonderlijke of bijzondere uitgaven zoals bedoeld in artikel 40, § 1, vierde lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. Alleen de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen is bevoegd om te oordelen of deze significante toename zich al dan niet heeft voorgedaan. Correctiemaatregelen : aanpassing van de leeftijdsgrenzen voor de protheses.

Ingeval de voormelde correctiemechanismen ontoereikend zijn of niet in werking worden gesteld, of indien de correctiemaatregelen zoals bedoeld in artikel 51, § 3, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, niet tijdig worden genomen of indien ze ontoereikend zijn, wordt voorzien in een automatische en onmiddellijk toepasselijke vermindering van de honoraria of andere bedragen of van de vergoedingstarieven in geval van beduidende overschrijding of van risico van beduidende overschrijding van de partiële jaarlijkse begrotingsdoelstelling, volgens de regels die zijn vastgesteld in vorenbedoeld artikel 51, § 2, vijfde tot zevende lid. 7. Sociaal statuut Voor de jaren 2003 en 2004 brengt de Commissie het advies uit dat die voordelen jaarlijks zouden moeten worden geïndexeerd overeenkomstig de evolutie van het gezondheidsindexcijfer die op 30 juni van het vorige jaar is vastgesteld. De NCTZ dringt er op aan geen wijzigingen aan te brengen aan de uitvoeringsmodaliteiten van het sociaal statuut, tenzij na overleg met haar. 8. Duur van het Akkoord Dit akkoord wordt gesloten voor een periode van twee jaar d.w.z. vanaf 1 januari 2003 tot 31 december 2004. Het akkoord is niet stilzwijgend verlengbaar. Het mag evenwel met een ter post aangetekende gemotiveerde brief die is gericht aan de Voorzitter van de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, worden opgezegd : 1. door één van de partijen : a) vóór 1 december 2003 voor het volgend jaar, wanneer die partij meent dat één van de punten van dit akkoord niet in acht is genomen, met inbegrip van de niet-publicatie vóór die datum van het koninklijk besluit ter bepaling van het bedrag van het sociaal statuut voor 2002 en 2003;b) indien de honorariaverhogingen op 1 augustus 2003 of de nomenclatuuraanpassingen ten laatste op 1 december 2003 niet worden doorgevoerd (cfr punt 4 ), kan één van de partijen van de Nationale commissie het lopend akkoord opzeggen per aangetekende brief. Een partij is deugdelijk vertegenwoordigd als ze op zijn minst zes van de leden die haar vertegenwoordigen, verenigt; c) binnen dertig dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad , van correctiemaatregelen die niet voortvloeien uit de toepassing van punt 6 en van correctiemaatregelen die niet zijn goedgekeurd door de vertegenwoordigers van de tandheelkundigen overeenkomstig de regelen die zijn vastgesteld in artikel 50, § 8, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. Die opzegging kan algemeen zijn of beperkt zijn tot bepaalde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen, waarop de correctiemaatregelen betrekking hebben.

In geval van gedeeltelijke opzegging moet in de aangetekende brief ook duidelijk worden verwezen naar de bedoelde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen.

Die opzegging heeft uitwerking met ingang van de datum waarop de bedoelde correctiemaatregelen in werking treden.

Een partij is deugdelijk vertegenwoordigd als ze op zijn minst zes van de leden die haar vertegenwoordigen, verenigt; 2. door een tandheelkundige : a) binnen dertig dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van correctiemaatregelen zoals bedoeld onder punt 1.b) hiervoren.

Die opzegging kan algemeen zijn of beperkt zijn tot bepaalde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen.

In geval van gedeeltelijke opzegging moet in de aangetekende brief ook duidelijk worden verwezen naar de bedoelde verstrekkingen of groepen van verstrekkingen.

Die opzegging heeft uitwerking met ingang van de datum waarop de bedoelde correctiemaatregelen in werking treden. b) vóór 15 december 2003 voor het volgende jaar. In geval van beperkte opzegging van het akkoord in de loop van 2003 wordt de opzegging geacht betrekking te hebben op het hele akkoord vanaf 1 januari 2004. 9. Extracties De Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen belast de Technische tandheelkundige raad ermee een verslag op te maken waarin wordt bestudeerd wat de gevolgen zijn van de afschaffing van de vergoeding van de extracties door het Akkoord van 9 december 1992 en eventuele correcties voor te stellen. 10. Voorwaarden waaronder het Akkoord wordt toegepast 10.1. Behalve ingeval de rechthebbende bijzondere eisen stelt zoals de plaats of het tijdstip van de behandeling zonder dat hiervoor een absolute tandheelkundige of medische noodzaak bestaat, worden de honorariumbedragen, vastgesteld overeenkomstig de bedingen van dit akkoord, toegepast op de raadplegingen en op de technische verstrekkingen die onder de volgende voorwaarden worden verricht : a) Wanneer de tandheelkundige minstens 32 uur gespreid over minstens 4 dagen opgeeft als zijn activiteit volgens de voorwaarden van het akkoord met vermelding van de plaats(en) van deze activiteit.b) Wanneer de tandheelkundige 3/4 van zijn totale activiteit opgeeft als de activiteit volgens de voorwaarden van het Akkoord, met een minimum van 8 uren, met vermelding van de uren en plaats(en) van de totale activiteit. 10.2. Ingeval de bij dit akkoord vastgestelde honoraria worden overschreden, mag de rechthebbende van de tandheelkundige een vaste vergoeding vorderen gelijk aan driemaal het bedrag van de overschrijding, met een minimum van 12,50 euro . 10.3. Het brutogrensbedrag van de jaarlijkse inkomsten tot hetwelk de in dit akkoord vastgestelde honorariabedragen worden toegepast, wordt vastgesteld op : 54.676,00 euro per gezin, verhoogd met 1.822,00 euro per persoon ten laste, wanneer er maar één gerechtigde is; 36.450,00 euro per gerechtigde, verhoogd met 1.822,00 euro per persoon ten laste, wanneer er verscheidene gerechtigden zijn. 10.4. De Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen is bevoegd om de geschillen bij te leggen die kunnen rijzen inzake de interpretatie of de uitvoering van de akkoorden; zij kan het advies van de Technische tandheelkundige raad inwinnen wanneer het geschil betrekking heeft op de interpretatie van de nomenclatuur. 11. Formaliteiten 11.1. De tandheelkundigen die weigeren toe te treden tot de termen van dit akkoord, geven kennis van hun weigering binnen dertig dagen na de bekendmaking van dit akkoord in het Belgisch Staatsblad , met een ter post aangetekende brief, gericht aan de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, waarvan de zetel is gevestigd in de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, Tervurenlaan 211, 1150 Brussel.

In die brief moet het volgende staan : Ik, ondergetekende, Naam en voornamen : . . . . .

Volledig adres : . . . . . . . . . . . . . . .

R.I.Z.I.V.-identificatienummer : . . . . . verklaar dat ik weiger toe te treden tot termen van het op 23 december 2002 gesloten Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen.

Datum : . . . . .

Handtekening : . . . . . 11.2. De andere tandheelkundigen dan degene die, overeenkomstig de bepalingen welke zijn vermeld onder 11.1., kennis hebben gegeven van hun weigering tot toetreding tot de termen van het akkoord dat op 23 december 2002 in de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen is gesloten, worden ambtshalve geacht tot dit akkoord te zijn toegetreden voor hun volledige beroepsactiviteit, behalve als zij, binnen dertig dagen na de bekendmaking van dit akkoord in het Belgisch Staatsblad , de voorwaarden inzake tijd en plaats hebben meegedeeld waaronder zij, overeenkomstig de bedingen van dit akkoord, de honorariumbedragen zullen toepassen die daarin zijn vastgesteld.

Die mededeling moet worden gedaan met een ter post aangetekende brief, gericht aan de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen op het onder 11.1 vermelde adres. In de brief moet het volgende staan : Ik, ondergetekende, Naam en voornamen : . . . . .

Volledig adres : . . . . . . . . . . . . . . .

R.I.Z.I.V.-identificatienummer : . . . . . verklaar dat ik weiger toe te treden tot termen van het op 23 december 2002 gesloten Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen. a) Beroepsactiviteit die ten minste 32 uren onder Akkoord per week omvat : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld b) Beroepsactiviteit van minder dan 32 uren onder Akkoord die ten minste drie vierde van de totale beroepsactiviteit omvat met een minimum van 8 uren onder Akkoord : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De activiteit, uitgeoefend buiten de voorwaarden van het Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen, is de volgende : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Datum : Handtekening : 11.3. Alle latere wijzigingen van de voorwaarden inzake tijd en plaats waaronder de onder 11.2 bedoelde tandheelkundigen, overeenkomstig de bedingen van het akkoord, de daarin vastgestelde honorariumbedragen zullen toepassen, mogen worden toegepast, ofwel na een opzegging van dertig dagen, ofwel, zonder opzegging, na aanplakking van die wijzigingen in hun spreekkamer.

Die wijzigingen moeten door de betrokken praktizerenden worden meegedeeld aan het secretariaat van de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, ofwel onverwijld, van bij de toepassing ervan, als ze worden toegepast na aanplakking en zonder opzegging, ofwel dertig dagen vóór de toepassing ervan, waarbij de datum van de mededeling ervan de aanvang van de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn is. 11.4. De tandheelkundigen die binnen de bij de wet vastgestelde termijn geen kennis hebben gegeven van hun weigering tot toetreding tot het akkoord, moeten in hun wachtkamer en, waar het gaat om de inrichtingen, ofwel in de wachtkamers, ofwel in het ontvangstlokaal, ofwel in het inschrijvingslokaal, een document aanplakken dat is opgemaakt volgens de richtlijnen van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het R.I.Z.I.V. en waarin is vermeld of zij tot het akkoord zijn toegetreden en waarin ook de raadplegingsdagen en -uren zijn opgegeven waarop ze de tarieven van dit akkoord toepassen alsmede de raadplegingsdagen en -uren waarop ze die tarieven niet toepassen.

Nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen van 4 december 2002 (mini-akkoord) Op grond van de artikels 26, 36ter , § 1, 50 en 51 op de wet betreffende de verplichte verzekering voor Geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, de Nationale Commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, samengekomen onder het voorzittersschap van M. Gabriel PERL, heeft besloten op 4 december 2002, het volgend akkoord wat betreft accreditering geldig voor het jaar 2003. 1. De modaliteiten van het akkoord zijn opgenomen in het document in bijlage die integraal uitmaakt van het huidig akkoord.2. De tandheelkundigen die weigeren toe te treden tot de termen van dit akkoord, geven kennis van hun weigering binnen de dertig dagen na de bekendmaking van dit akkoord in het Belgisch Staatsblad , met ter post aangetekende brief, gericht aan de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen, waarvan de zetel is gevestigd in de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, Tervurenlaan 211, 1150 Brussel. In die brief moet het volgende staan : Ik, ondergetekende, Naam en voornamen : . . . . .

Volledig adres : . . . . . . . . . . . . . . .

R.I.Z.I.V.-identificatienummer : . . . . . verklaar dat ik weiger toe te treden tot de termen van het op 4 december 2002 (mini-akkoord) gesloten nationaal akkoord tandheelkundigen-ziekenfondsen.

Datum : Handtekening : Afgesloten te Brussel, op 4 december 2002.

Bijlage Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering Openbare Instelling opgericht bij de Wet van 9 augustus 1963 Tervurenlaan 211, 1150 Brussel Dienst voor Geneeskundige Verzorging DE ACCREDITERING VAN TANDHEELKUNDIGEN IN 2003 Om in 2003 in aanmerking te komen voor de Accreditering moet er door de tandheelkundige geen aanvraag meer ingediend worden en moet de tandheelkundige aan volgende voorwaarden voldoen. 1. Tussen 1 januari 2003 en 31 december 2003 accrediteringseenheden in het kader van de bijscholing verwerven, zoals vastgelegd in punt 1.2. Tussen 1 januari 2003 en 31 december 2003 aan activiteiten in het kader van de intercollegiale toetsing deelnemen, zoals vastgelegd in punt 2.3. Op uitdrukkelijke schriftelijke vraag van de Stuurgroep Kwaliteitsbevordering (hieronder genoemd de Stuurgroep) meewerken aan de verzameling van gegevens in verband met het mondverzorgingsbeleid in het kader van het RIZIV, zoals vastgelegd in punt 3.4. Voldoen aan de voorwaarde van drempelactiviteit gedurende het jaar 2003, zoals vastgelegd in punt 4.5. Het Individueel Aanwezigheidsblad vóór 31 maart 2004 ingevuld en per aangetekend schrijven terugsturen aan de heer voorzitter van de Stuurgroep « Kwaliteitspromotie » Tandheelkundigen, Tervurenlaan 211, 1150 Brussel, zoals vastgelegd in punt 4. Hierbij dient ook het praktijkregister ingevuld en meegestuurd te worden. Indien de accreditering voor de eerste maal gebeurt of de praktijkgegevens veranderd zijn, wordt het praktijkregister ingevuld en meegestuurd met het individueel aanwezigheidsblad (bijlage 1.2.). 1. BIJSCHOLING IN HET KADER VAN DE ACCREDITERING 1.Structuur en Inhoud.

De bijscholing in het kader van de accreditering verloopt in cycli van 5 jaar. Teneinde de accreditering te bekomen en na de vijfjarige cyclus verder in aanmerking te komen voor accreditering, moet de tandheelkundige tijdens deze cyclus een pakket bijscholing volgen dat het volledig domein van de tandheelkunde bestrijkt. Daartoe worden alle bijscholingsactiviteiten ingedeeld in volgende deelgebieden : 1. Algemeen medisch;2. Ethische, socio-economische en organisatorische aspecten van het beroep;3. Beeldvorming van de orofaciale regio met inbegrip van de stralingsbescherming;4. Preventie, restauratieve tandheelkunde en endodontie;5. Pedodontie en orthodontie;6. Orale pathologie, mondheelkunde en parodontologie;7. Vaste en uitneembare prothese, occlusieleer, cranio-mandibulaire (dys)functie;0. Deelgebiedoverschrijdend; Voor alle bijscholingsactiviteiten (met inbegrip van de buitenlandse) worden het onderwerp, de spreker(s), de inhoud en de tijdsduur duidelijk vermeld.

Teneinde in aanmerking te komen voor deelgebied 3 moeten nascholingsactiviteiten over beeldvorming ook de stralingsbescherming behandelen.

Om voor accreditering in aanmerking te blijven komen, moeten alle deelgebieden in de loop van de vijfjarencyclus doorlopen worden, waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor het deelgebied 0, dat niet verplicht is. De tandheelkundige kan hierbij zijn bijscholing eventueel op de persoonlijke praktijk afstemmen door het kiezen van een zwaartepunt.

De practische uitwerking van deze principes houdt het verwerven in van 500 accrediteringseenheden in een periode van vijf jaar, waarvan 50 verplicht uit het deelgebied 2. 2. Erkenning van Organisatoren van Bijscholingsactiviteiten 2.1. De organisator van bijscholingsactiviteiten zal « niet commercieel » zijn. Dit houdt o.a. in dat : 2.1.1. Een organisator een open boekhouding moet hebben die op vraag van de Stuurgroep kan gecontroleerd worden. De gelden gegenereerd door het organiseren van cursussen mogen enkel gebruikt worden voor het voorbereiden, organiseren, bevorderen van de nascholing met inbegrip van wetenschappelijk onderzoek. 2.1.2. Een bedrijf (dentaal labo, dentaal firma, farmaceutisch bedrijf, enz..) niet als organisator kan erkend worden, maar wel als sponsor kan optreden. 2.1.3. Aankondigingsdrukwerk, uitnodigingsbrieven, cursusmateriaal e.d. het briefhoofd van de organisator moeten dragen. De sponsoring kan hierbij evenwel diskreet worden vermeld. 2.1.4. De organisator tijdens de bijscholingsactiviteiten binnen de leslokalen geen reklamestands van de sponsors zal toelaten. Deze kunnen wel toegelaten worden in een afzonderlijke ruimte (receptieruimte, hall, enz...). 2.1.5. De sponsoring alle modaliteiten kan betreffen met uitzondering van de honoraria van de sprekers en moderatoren. Teneinde de onafhankelijkheid te waarborgen moeten de honoraria altijd betaald worden door de organisator. 2.1.6. De organisator de sponsor altijd goed identificeert. De publicitaire boodschap zal eveneens altijd goed geïdentificeerd worden en in tijd en ruimte beperkt gehouden worden. 2.1.7. De organisatoren aanvaarden de aanwezigheid van observatoren die door de Stuurgroep gestuurd worden, naar de door de organisatoren georganiseerde bijscholing. 2.2. De organisator moet voor elke nascholingsactiviteit het evaluatieformulier in bijlage 4 op het einde van de activiteit door de deelnemers laten invullen en gedurende vijf jaar bijhouden. Hij dient binnen de zestig dagen na de activiteit een diskette met de lijst van de deelnemers over te maken aan de Stuurgroep. Indien een cursus aanvaard werd na de zestig dagen van de activiteit en de aanvraag voor de cursus op tijd werd ingediend, dan kan er van deze regel afgeweken worden. De organisator moet de evaluatieresultaten van de activiteit, opgemaakt aan hand van het formulier uit bijlage 5, verplicht opsturen bij de accrediteringsaanvraag van een herhalingsactiviteit of op uitzonderlijke vraag van de Stuurgroep. 2.3. De organisator bijscholing moet bereid zijn gratis mee te werken aan de vorming van de organisatoren/moderatoren voor de intercollegiale toetsingen teneinde deze te harmoniseren. Een organisator bijscholing die een activiteit wenst te organiseren met het oog op een dergelijke vorming, kan voor die activiteit de accreditering aanvragen. 2.4. Elke organisator aanvaardt het reglement van de accreditering.

Iedere organisator moet voorgedragen worden door minstens 10 tandartsen (met RIZIV nummer). Een organisator engageert zich regelmatig activiteiten te organiseren. Het organisatornummer verdwijnt automatisch indien een organisator gedurende een kalenderjaar geen enkele activiteit in het kader van de accreditering organiseert. Een organisator die zijn nummer verliest, moet de gewone procedure van nieuwe organisator doorlopen indien hij opnieuw bijscholing wil organiseren. Een organisator verbindt zich verandering in zijn statuten mee te delen aan de Stuurgroep. 3. Erkenning van Bijscholingsactiviteiten De erkenning van de bijscholingsactiviteiten gebeurt door de Stuurgroep op gemotiveerd advies van de Evaluatiecommissie. Buitenlandse bijscholingsactiviteiten kunnen door de Stuurgroep erkend worden. Dit gebeurt per voorafgaandelijke aanvraag door de tandheelkundige zelf, via het standaardformulier in bijlage 2/1 en 2/2 vóór datum van de activiteit en het opmaken nadien van een persoonlijk verslag van de desbetreffende activiteit. Dit persoonlijk verslag moet het geheel van de cursus en alle deelgebieden omvatten die door de deelnemers werd aangevraagd. Het maximum aantal eenheden verworven in het buitenland bedraagt 50 per jaar. Dit aantal kan op 80 gebracht worden voor organisatoren die in een officieel systeem van accreditering erkend zijn.

Binnenlandse bijscholingsactiviteiten kunnen door de Stuurgroep erkend worden. Dit gebeurt per voorafgaandelijke aanvraag door de organisator, via het standaardformulier in bijlage 3/1 en 3/2, vóór de datum van de activiteit. Wil men op voorhand zekerheid in verband met de al dan niet toegekende accreditering, moet de aanvraag 120 dagen voor de activiteit gebeuren.

Herhalingscursussen : herhalingscursussen zijn cursussen die identiek zijn aan reeds geaccrediteerde cursussen, zowel qua inhoud, tijdsduur als qua spreker(s). Bij indiening van een dossier voor een herhalingscursus, voegt de organisator een kopie toe van de erkenning door de Stuurgroep van de originele cursus en de laatste beschikbare evaluatie van deze cursus. 4. De Accrediteringsbijscholing in 2003 In 2003 wordt een module per erkende 90 minuten bijscholingsactiviteit, 10 accrediteringseenheden toegekend. De accreditering in 2003 moet gezien worden als een onderdeel van een cyclus van vijf jaar. Binnen deze vijf jaar moet elke tandheelkundige een pakket bijscholingsactiviteiten volgen dat het volledige domein van de tandheelkunde bestrijkt; in de praktijk betekent dit dat elke tandheelkundige binnen de cyclus van vijf jaar over elk van de deelgebieden van 1 tot en met 7 minstens één bijscholingsactiviteit dient te volgen. Deelgebied 0 is voor de accrediterende tandarts facultatief. Van de 500 accrediteringseenheden die in een periode van vijf jaar moeten verworven worden, komen er 50 verplicht uit het deelgebied 2 « Ethische, socio-economische en organisatorische aspecten van het beroep ».

In die optiek zullen de deelgebieden, die werden toegekend aan de bijscholingsactiviteiten uit de voorgaande erkende accrediteringsjaren van die cyclus (ook deze die de 160 A.E. overschrijden), in rekening gebracht worden voor de volledige cyclus.

In een periode van vijf jaar moeten 500 accrediteringseenheden verworven worden, waarbij in het eerste jaar van de cyclus minimaal 100 en maximaal 160 accrediteringseenheden moeten worden behaald.

Voor de verdere jaren is een minimum van 40 en een maximum van 160 accrediteringseenheden vereist, met die beperking dat het gemiddelde van de voorbije jaren van de cyclus minstens 100 eenheden per jaar moeten bedragen.

Binnen de cyclus is een overdracht van accrediteringseenheden van de voorgaande jaren naar het lopende jaar mogelijk. Indien het gemiddeld aantal accrediteringseenheden, behaald tijdens de voorbije jaren, hoger ligt dan 100, dan kan het overschot gebruikt worden bij een tekort in het lopende jaar. Overdracht van deelgebieden en accrediteringseenheden zijn niet overdraagbaar van ene cyclus naar een andere cyclus.

Enkele voorbeelden en consequenties : * Een tandheelkundige die in het eerste jaar van zijn cyclus 100 eenheden verzamelde en in het tweede jaar 80 eenheden, bereikt slechts een gemiddelde van 90 over die twee jaar, en voldoet in het tweede jaar dus niet aan de vereisten. * Een tandheelkundige die in het eerste jaar 100 eenheden bereikte, in het tweede jaar 150 eenheden, volstaat in het derde jaar met 50 eenheden om aan deze vereiste te voldoen. * Wie voor de eerste keer deelneemt aan de accreditering en slechts 60 punten verzamelt, voldoet dus niet aan de vereisten, daar er een minimum vereist wordt van 100 punten in het eerste jaar van de cyclus. 2. INTERCOLLEGIALE TOETSING Een belangrijk onderdeel van kwaliteitszekering in de tandheelkunde is toetsing onder gelijken, in het internationaal jargon « peer review ». Het begrip « peer review », dat is gebaseerd op de uitwisseling van persoonlijke ervaring, moet door de tandheelkundige als een positief element worden beschouwd, omdat het de benadering van doorgaans verwaarloosde maar leerrijke onderwerpen zoals de gezondheidseconomie bevordert en de negatieve aspecten van het vaak alleen zijn in de praktijk vermindert.

De peer reviewgroeperingen kunnen van de diensten van het RIZIV en van de werkgroep Medicometrie van de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen de voor hun evaluatie nuttige statistische gegevens krijgen.

Het uiteindelijke doel is, door uitwisseling van praktische kennis en ervaring onder collega, de kwaliteit van de zorgverlening aan de patiënt te verbeteren.

In 2003 moeten de tandheelkundigen minstens 2 sessies met een effectieve duurtijd van 90 minuten volgen. Dit gebeurt in groepen van minimum 8 en maximum 20 tandheelkundigen. De groepen worden op vrijwillige basis gevormd. De peer review-sessies worden niet in aanmerking genomen voor accrediteringseenheden bijscholing.

Als enige voorwaarde voor de lokalisatie wordt gevraagd dat de ruimte aangepast is in verhouding tot het aantal deelnemers.

De onderwerpen worden in 2003 vrij gelaten. In de toekomst kan de stuurgroep jaarlijks enkele nationaal bepaalde thema's voorstellen.

Iedere peer review-groep wordt begeleid door een tandheelkundige, die zich verbindt om voor minstens een periode van één jaar de administratie en organisatie te doen. Deze organisator is een tandheelkundige die geaccrediteerd was in 2001. Hij organiseert, nodigt uit (in onderling overleg), vult het individueel aanwezigheidsblad in, maakt aan het RIZIV de aanwezigheidsdiskette en het rapport over.

De tandheelkundige die zich wenst aan te kondigen als organisator, dient zich hiertoe aan te melden bij het RIZIV aan de hand van het formulier in bijlage 7. Hij krijgt dan een volgnummer als organisator, een typebrief om sessies aan te kondingen en informatie over de wijze waarop de gegevens op diskette aan het RIZIV dienen overgemaakt te worden.

De vergaderingen worden begeleid door een moderator. De moderator, gekozen op voorstel van de peer review-groep, leidt het onderwerp in en zorgt voor het goede verloop van de discussies. De moderator kan per sessie wisselen.

De werkingskosten van de organisator moeten redelijk zijn en worden verdeeld over de aanwezigen. 3. DATAREGISTRATIE De dataregistratie waarvoor tijdens de accreditering de medewerking van de tandheelkundige kan gevraagd worden, bestaat uit een gerichte, en dus in de tijd beperkte gegevensinzameling waarbij per onderwerp slechts een beperkt aantal geaccrediteerde tandheelkundigen wordt betrokken.Over verschillende duidelijk gedifferentieerde onderwerpen zullen afzonderlijke campagnes inzake dataregistratie gevoerd worden.

Die gegevensinzameling heeft tot doel instrumenten aan te reiken voor het bepalen van het concrete beleid inzake mondverzorging in de Nationale commissie tandheelkundigen ziekenfondsen en in de Technische tandheelkundige raad.

De Stuurgroep « Kwaliteitspromotie » heeft een interuniversitaire cel belast met de opdracht om een dataregistratie- en evaluatiesysteem naar de mondgezondheid van de Belgische bevolking uit te schrijven.

Eind 2003 zou dit onderzoeksprotocol af moeten zijn, waarna dan een concreet onderzoek zou kunnen gestart worden.

Voor de dataregistratie gebruikte methode. 1. De dataregistratie is niet permanent. Er wordt niet gevraagd dat de voorbije activiteit wordt onderzocht (dus geen opzoekwerk in het patiëntenbestand over de in het verleden verleende verzorging).

Er wordt gevraagd de registratie op een bepaalde datum aan te vatten voor een duur die is beperkt tot een, twee of drie maanden. (voorbeeld : informatie optekenen over de extracties die, vanaf vandaag, gedurende twee maanden worden verricht). 2. De tandheelkundigen die worden gevraagd om aan de enquête mee te werken, worden geselecteerd op grond van statistische criteria voor de samenstelling van een representatieve steekproef, zoals : woonplaats (arrondissement), leeftijd van de tandheelkundige, enz.3. Uitzonderlijk kan de opgeroepen tandheelkundige zijn medewerking weigeren als hij zijn houding motiveert.De deugdelijk gemotiveerde weigering tot medewerking moet naar de Stuurgroep worden gestuurd, die binnen de dertig dagen beslist of de weigering al dan niet wordt aanvaard. 4. De gegevens worden geregistreerd op een papieren drager.5. Anonimiteit van de tandheelkundige : wie voor de enquête wordt aangewezen, zal een volgnummer worden toegekend.Alleen dat nummer moet op de formulieren worden vermeld. Het nummer zal worden toegekend door een College van 2 beëdigde personen, gekozen uit de leden van de Stuurgroep, die de anonimiteit van de ingezamelde gegevens garanderen. 6. Anonimiteit van de patiënt : de gegevens van de patiënten mogen slechts verwerkt worden nadat ze er schriftelijk mee hebben ingestemd dat hun gegevens mogen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek.Bovendien moeten aan de patiënt schriftelijk een aantal inlichtingen meegedeeld worden bij de inzameling van de gegevens : - de identiteit van de verantwoordelijke voor het onderzoek; - de categorieën van persoonsgegevens die verwerkt worden; - de doeleinden van de verwerking; - de ontvangers of categorieën van ontvangers van persoonsgegevens; - het bestaan van een recht op toegang tot zijn eigen persoonsgegevens en op rectificatie van deze gegevens; - het bestaan van een recht om zich tegen de voorgenomen verwerking van persoonsgegevens voor het wetenschappelijk onderzoek van de geneeskunde of de volksgezondheid te verzetten.

De anonimiteit van de patiënt wordt gewaarborgd door het werken met gecodeerde gegevens : aan iedere patiënt zal een codenummer toegekend worden, waarbij alleen de registrerende tandarts het verband zal kunnen leggen tussen de patiënt en het codenummer dat aan de patiënt is toegekend.

Indien de registratie sociaal-demografische gegevens vereist, worden die ingezameld door de tandarts en op een gecodeerde manier op het registratieformulier vermeld.

De dataregistratie zal in ieder geval verlopen conform de Europese privacyrichtlijn 95/46/EG van 24 oktober 1995 of haar omzetting in het Belgisch recht. 7. De verwerking van de gegevens en de analyse van de resultaten worden verricht onder de verantwoordelijkheid van de Stuurgroep, waarin de universiteiten, de verzekeringsinstellingen en de vertegenwoordigers van de tandheelkundigen paritair vertegenwoordigd zijn. De verzamelde gegevens mogen in geen geval worden gebruikt om een geïndividualiseerd beeld te krijgen van de activiteit van een tandheelkundige noch van het verzorgingspatroon van de patiënt. De verzamelde gegevens zijn exclusief eigendom van de Stuurgroep. 8. De ingevulde formulieren worden bij het einde van de registratieperiode onder gesloten omslag opgestuurd aan het RIZIV t.a.v. Stuurgroep Kwaliteitsbevordering Tandheelkundigen (gegevensregistratie) - Tervurenlaan 211, te 1150 Brussel met begeleidende brief die het codenummer van de tandheelkundige vermeldt, het aantal ingevulde formulieren, de begin- en de einddatum van de registratie. 4. INDIVIDUEEL AANWEZIGHEIDSBLAD Het individueel aanwezigheidsblad dient men vóór 31 maart 2004 per aangetekend schrijven terug te sturen aan de heer voorzitter van de Stuurgroep « Kwaliteitspromotie » Tandheelkundigen, Tervurenlaan 211, 1150 Brussel (bijlage 1/1). Tijdens elke bijscholingsactiviteit ontvangt de tandheelkundige een evaluatieformulier van de organisator. Dit formulier wordt na afloop ingevuld en teruggegeven aan de organisator. Deze zal dan het afscheurbaar strookje teruggeven, getekend en voorzien van een stempel, dat als bewijs van aanwezigheid zal kunnen dienen, indien dit betwist zou worden op basis van de door de organisator opgestuurde gegevens op de diskette.

Het individueel aanwezigheidsblad wordt voor bijscholingsactiviteiten door de Stuurgroep niet in aanmerking genomen als bewijs van aanwezigheid.

Op het einde van een peer review-sessie moet de organisator zijn handtekening en stempel zetten op de daartoe voorziene plaats op het individueel aanwezigheidsblad. Dit kan als bewijs van aanwezigheid dienen voor die peer review, indien dit betwist zou worden op basis van de door de organisator opgestuurde gegevens.

In eerste instantie worden dus enkel aanwezigheden van bijscholing en peer reviews in aanmerking genomen die op de diskettes doorgegeven worden.

De afscheurbare strookjes afkomstig van het evaluatieformulier, worden niet opgestuurd ! Praktijkregister Indien de accreditering voor de eerste maal gebeurt of de praktijkgegevens veranderd zijn, wordt het praktijkregister ingevuld en meegestuurd met het individueel aanwezigheidsblad (bijlage 1/2).

Drempelactiviteit Het individueel aanwezigheidsblad voor het jaar 2003 is voozien van een rubriek waarin de tandheelkundige op eer verklaart in de loop van 2003 minimum 300 prestaties te hebben verricht in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging. Op het einde van de vijfjarige cyclus zullen de verklaringen op eer voor de respectievelijke cyclusjaren aan de hand van de dan beschikbare gegevens geverifieerd worden en zal desgevallend een evaluatie gemaakt worden van de reëel vastgestelde activiteit in functie van de drempelactiviteit. Indien uit deze verificatie en deze evaluatie blijkt dat de drempelactiviteit niet werd gerealiseerd, zal het accrediteringshonorarium voor het laatste cyclusjaar niet verschuldigd zijn.

Voor tandheelkundigen die pas afgestudeerd zijn, zal het criterium betreffende de drempelactiviteit van 300 prestaties per jaar invoege treden vanaf het vijfde jaar van de vijfjarige cyclus.

Zoals voor alle verklaringen in het raam van de accreditering moet evenwel van in het begin opgemerkt worden dat onjuiste verklaringen aanleiding kunnen geven tot een onmiddellijke schorsing van de accreditering met terugbetaling van het accrediteringshonorarium. 5. FORFAITAIR ACCREDITERINGSHONORARIUM Het bedrag van het forfaitair accrediteringshonorarium voor het jaar 2003 is 2076,52 euro. Het accrediteringshonorarium dat toegekend wordt aan de tandheelkundige die aan de jaarlijkse vereisten voldoet, blijft behouden en is niet terugvorderbaar, tenzij achteraf zou blijken dat de tandheelkundige niet aan die voorwaarden voldoet. Enkel de tandheelkundige die op het einde van de vijfjarige cyclus voldoet aan de vereisten van het vijfde jaar en van de vereisten van de volledige cyclus, heeft recht op het accrediteringshonorarium voor het vijfde jaar.

De procedure tot goedkeuring van de individuele accreditering 2003 verloopt als volgt : 1° Na het ontvangen van het individueel aanwezigheidsblad en op basis van de aanwezigheden die per diskette door de organisatoren bijscholing en peer review werden opgestuurd naar het RIZIV, zal de Stuurgroep beslissen over de individuele accreditering.Bij toekenning wordt het accrediteringshonorarium aansluitend overgemaakt op de bankrekening die de tandheelkundige vermeldt op het individueel aanwezigheidsblad. 2° Indien de Stuurgroep de accreditering niet toekent en de tandheelkundige niet akkoord kan gaan met deze beslissing, kan hij hiertegen volgens een daartoe voorziene procedure beroep aantekenen bij de Commissie van Beroep.Het individueel aanwezigheidsblad (voor de peer reviews) en de afscheurbare strookjes van het evaluatieformulier (voor de bijscholing ), worden pas op dit niveau als bewijs van aanwezigheid in aanmerking genomen.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Bijlage bij het Akkoord van 4 december 2002 Accreditering 1. Om mee te werken aan het selecteren van de beste verzorging en de beste voorwaarden inzake kostprijs te garanderen, moet een bijzondere inspanning worden gedaan voor de promotie van zowel de kwaliteit als de economie van de tandverzorging.2. Daartoe wordt een Stuurgroep « kwaliteitspromotie » opgericht die bestaat uit : a) 6 effectieve en 6 plaatsvervangende leden, vertegenwoordigers van de representatieve beroepsverenigingen;b) 6 effectieve en 6 plaatsvervangende leden, vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen;c) 6 effectieve en 6 plaatsvervangende leden, vertegenwoordigers van de universiteiten. De leden bedoeld onder a) en c) dienen als tandheelkundige erkend te zijn.

Een vertegenwoordiger van het Ministerie van Volksgezondheid maakt met raadgevende stem deel uit van de Stuurgroep.

De leden van de Stuurgroep worden aangesteld door de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen.

De leden voorzien onder a) en b) worden voorgedragen door hun respectievelijke instanties die vertegenwoordigd zijn in de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen.

De leden onder c) worden voorgedragen door de leidende organen van de universiteit die zij vertegenwoordigen.

De beslissingen in de Stuurgroep worden genomen bij eenvoudige meerderheid van iedere onder a) , b) en c) vertegenwoordigde groep. 3. De Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen behoudt over alle domeinen van de accreditering een initiatiefrecht.4. Principes.a) Praktijkregister. Bij het aanvragen van de accreditering zal de tandheelkundige een aantal gegevens over zijn praktijk meedelen. Enkel de tandheelkundigen die werken in één of meerdere praktijken die wettelijk in orde zijn komen in aanmerking voor accreditering.

Het praktijkregisterformulier zal de volgende basisgegevens omvatten : - beschikbaarheid door opgave van aantal uren per week per kabinet; - solo werken of in groep; - exclusief uitoefenen van een vakgroep of een discipline in de tandheelkunde. - uitrusting : - hoeveel installaties ? - RX-appar atuur : - aantal; - type (intra-oraal, pano, tele, digitaal); - controlerend organisme; - afvalverwerking : - AA-separator : aantal en type; - ophaling gevaarlijke afvalstoffen : erkend organisme; - andere afvalstoffen : hoe ? b) Bijscholing Om te worden geaccrediteerd en te blijven moet jaarlijks een minimum hoeveelheid bijscholing worden gevolgd. De hoeveelheid bijscholing en de waardering ervan wordt bepaald met een puntensysteem. In het bijscholingspakket worden elementen opgenomen die handelen over de ethische en economische aspecten van de praktijkvoering.

De organisatoren van de cursussen moeten hiervoor worden erkend en via follow up constant worden geëvalueerd. c) Intercollegiale evaluatie van de praktijk of peer review Het beroep zal debat-ontmoetingen organiseren met een maximum aantal deelnemers.Een uitwisseling van ervaring, gebaseerd op eenieders persoonlijke ervaring, zal bij de deelnemers leiden tot een betere waardering van hun persoonlijke praktijk.

De peer reviewgroeperingen kunnen van de diensten van het R.I.Z.I.V. en van de werkgroep Medicometrie van de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen de voor hun evaluatie nuttige statistische gegevens krijgen.

Deel uitmaken van een dergelijke discussiegroep (peer review) is een accrediteringsvoorwaarde. d) Dataregistratie Om te worden geaccrediteerd moet de tandheelkundige bereid zijn om mee te werken aan dataregistratie m.b.t. de tandheelkundige praktijk. Deze dataregistratie moet doenbaar zijn en in overeenstemming zijn met het concrete tandverzorgingsbeleid zoals dit wordt bepaald in de Nationale commissie tandheelkundigen-ziekenfondsen en de Technische tandheelkundige raad. Vorm en inhoud van deze dataregistratie moeten verder worden uitgewerkt.

De NCTZ vraagt aan het Verzekeringscomité ingesteld bij de Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV een budget van 35 miljoen BEF ter beschikking te stellen voor de administratieve uitvoering van de dataregistratie en epidemiologie, met toepassing van artikel 56 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. e) Als drempelactiviteit geldt een minimumaantal van 300 prestaties per jaar verricht in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging.f) De procedure voorziet in een beoordeling op naamloze dossiers.5. Alleen de tandheelkundigen die op 1 januari van een kalenderjaar ingeschreven zijn bij het RIZIV kunnen voor dat kalenderjaar geaccrediteerd worden. 6. De geaccrediteerde tandheelkundige ontvangt een vast bedrag per jaar als accrediteringshonorarium.

^