Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 16 maart 2001

Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden. - Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. - Te begeven betrekking Bij het Rijksarchief - Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is een betrekking van wet De kandidaten moeten de volgende algemene toegangsvoorwaarden vervullen : - Belg zijn of burger (...)

bron
diensten van de eerste minister
numac
2001021143
pub.
16/03/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER


Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden. - Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. - Te begeven betrekking Bij het Rijksarchief - Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is een betrekking van wetenschappelijk personeelslid te begeven.

De kandidaten moeten de volgende algemene toegangsvoorwaarden vervullen : - Belg zijn of burger van de Europese Unie; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; - een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de gepostuleerde betrekking.

Voor deze betrekking werd het profiel, met inbegrip van de speciale wetenschappelijke geschiktheid waaraan de kandidaten moeten voldoen, als volgt vastgesteld.

Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten van de Franse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op deze taalrol.

De kandidaten moeten licentiaat in de letteren en wijsbegeerte (moderne geschiedenis) zijn.

Zij moeten door hun licentiaatsverhandeling (eventueel Doctoraatsproefschrift) gemaakt aan de hand van archiefbescheiden bewijzen vertrouwd te zijn met de geschiedenis van het Hertogdom Brabant.

Zij moeten over dit onderwerp gepubliceerd hebben.

Grondige kennis van het Nederlands is vereist. Passieve kennis van het Engels en Duits strekt tot aanbeveling.

Zij dienen een rijbewijs B te hebben om archiefinspecties te kunnen uitvoeren.

De kandidaten moeten ervaring hebben met het gebruik van informatica in historisch onderzoek en meer in het bijzonder met het creëren van databanken (bij voorkeur kennis van Microsoft Office, Word, Access, Excel). De kandidaten zullen getoetst worden over deze kennis.

Indien de weerhouden kandidaat (kandidate) bij zijn (haar) aanwerving niet in het bezit is van bovengemeld diploma van doctor, zal de eventuele vaste benoeming slechts kunnen worden verleend onder voorwaarde dat de betrokkene bedoeld diploma zal hebben behaald of het bewijs zal hebben geleverd dat hij (zij) in de tak der wetenschap waarop het ambt betrekking heeft, wetenschappelijk werk heeft verricht dat met een doctoraatsverhandeling kan vergeleken worden luidens een gunstig en met redenen omkleed advies van de Commissie voor Werving en Bevordering van het Algemeen Rijsarchief en Rijksarchief in de Provinciën.

Aan de betrokkene zal de vaste benoeming ook slechts kunnen worden verleend indien hij (zij) de nodige mandaten heeft voleindigd, die elk worden gevolgd door een advies van voormelde Commissie over de wetenschappelijke verdiensten van het betrokken personeelslid. Bij toepassing van de statutaire bepalingen kunnen mandaten worden verleend voor een maximumperiode van in totaal tien jaren.

De vereiste diploma's moeten einddiploma's zijn, na ten minste vier jaar studie, uitgereikt door een universiteit of door een van de instellingen die ermede gelijkgesteld zijn door één van de Gemeenschappen of door een examencommissie die voor het toekennen van de academische graden door de Staat of één van de Gemeenschappen is ingesteld.

In geval van aanwerving van een burger van de Europese Unie, houder van een diploma zoals bedoeld in vorige alinea dat werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling, zal de Commissie voor Werving en Bevordering van het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën vooraf de geldigheid van het door de kandidaat voorgelegde diploma nagaan overeenkomstig de statutair vastgestelde procedure.

De kandidaten dienen de voorwaarde inzake nationaliteit te vervullen uiterlijk op de dag waarop de termijn voor het indienen der kandidaturen eindigt. Op die datum dienen zij tevens : 1° het vereiste diploma te hebben behaald;bovendien moet de kandidaat die zijn/ haar onderwijs niet in het Frans heeft genoten, op dezelfde datum tevens een door het SELOR (voorheen : Vast Wervingssecretariaat), Esplanadegebouw, Oratoriënberg 20, 1000 Brussel, afgeleverd bewijs van taalkennis hebben behaald waaruit blijkt dat hij/zij de taalkennis bezit welke vereist is voor de ambten van niveau 1 in het taalkader waar de gesolliciteerde betrekking te begeven is; dit bewijs van taalkennis is in dat geval vereist voor het bepalen van de taalrol waarop de kandidaat kan worden ingeschreven; 2° te voldoen aan de voorwaarden gesteld inzake vereist profiel en vereiste speciale wetenschappelijke geschiktheid. Nadere inlichtingen omtrent deze betrekking, de bezoldiging, enz., kunnen bij voormelde instelling ingewonnen worden (Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroeckstraat 2-6, 1000 Brussel).

De kandidaturen moeten, samen met een curriculum vitae, een voor eensluidend verklaard afschrift van het vereiste diploma en een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken, binnen dertig kalenderdagen volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad, bij aangetekend schrijven gericht worden aan de heer G. Auquier, hoofd van de Dienst Human Resources, Wetenschapsstraat 8, 1000 Brussel. (De pers wordt verzocht dit bericht op te nemen.)

^