Etaamb.openjustice.be
Overeenkomst
gepubliceerd op 19 februari 2003

Selectiereglement. - Hoofd van de dienst bijzondere evaluatie Ontwikkelingssamenwerking Plaats van tewerkstelling : FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Functiecontext : Ontwikkelingssamenwerking is ee Opdracht en verantwoordelijkheden : De Bijzonder Evaluator wordt belast met de interne organisat(...)

bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
2003015035
pub.
19/02/2003
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING


Selectiereglement. - Hoofd van de dienst bijzondere evaluatie Ontwikkelingssamenwerking Plaats van tewerkstelling : FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Functiecontext : Ontwikkelingssamenwerking is een complexe, multidimensionale onderneming met een veelheid aan partners en andere betrokkenen op verschillende niveaus en met doelgroepen in uiteenlopende regio's van de wereld. Om zowel de resultaten van de hulp beter in te schatten en de impact ervan te meten in functie van de doelstellingen van armoedebestrijding (zoals de VN-Millennium Ontwikkelingsdoelstellingen) en duurzame ontwikkeling moeten de resultaten van de ontwikkelingssamenwerking beter opgevolgd en geëvalueerd worden. In België is geopteerd voor twee centrale evaluatieniveaus : een cel 'resultaatopvolging en evaluatie' binnen het Directoraat-Generaal van Ontwikkelingssamenwerking (DGOS), en een Dienst Bijzondere Evaluatie naast de Dienst Interne Audit Binnen de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Opdracht en verantwoordelijkheden : De Bijzonder Evaluator wordt belast met de interne organisatie en de dagelijkse leiding van de dienst Bijzondere Evaluatie. De dienst kan beschikken over een beperkt team van statutair personeel en deskundigen met een bijzondere kwalificatie, en alsook over eigen specifieke begrotingsmiddelen.

De Bijzonder Evaluator overlegt met een brede waaier van actoren die betrokken zijn bij de uitvoering van de Belgische officiële ontwikkelingssamenwerking over een jaarplanning dat hij jaarlijks voor 31 september voorlegt aan een opvolgingscomité dat hem/haar bijstaat.

Deze dienst maakt jaarlijks voor 31 maart een jaarverslag over de in het afgelopen jaar uitgevoerde evaluaties over aan de Minister tot wiens bevoegdheid de Ontwikkelingssamenwerking behoort en aan het opvolgingscomité.

De Bijzonder Evaluator organiseert een overleg met het opvolgingscomité over de uitvoering van het jaarplan en stelt het opvolgingscomité eveneens op de hoogte van eventuele evoluties die de onafhankelijkheid of de objectiviteit van de dienst in het gedrang kunnen brengen.

De Bijzonder Evaluator kan alle ODA aanrekenbare uitgaven (officiële ontwikkelingshulp) evalueren, dus ook die ODA aanrekenbare uitgaven van andere federale overheidsdiensten.

De Bijzonder Evaluator kan de evaluatiemethoden en evaluaties van diverse beheersniveaus evalueren, maar richt zich bij voorkeur op thematische, sectorale of cross-cutting evaluaties van beleid en strategieën, alsook op de ontwikkelingsuitgaven waarvoor geen interne evaluaties worden georganiseerd.

De Bijzonder Evaluator kan eveneens deelnemen aan multidonor evaluaties en aan de gezamenlijke internationale inspanningen om de realisaties van de VN Millennium Ontwikkelingsdoelstellingen te evalueren.

De Bijzonder Evaluator respecteert de evaluatieprincipes van het Ontwikkelingscomité van de OESO en zoekt aansluiting bij goede praktijken inzake evaluatie bij toonaangevende donoren of andere ontwikkelingspartners. Bijzondere aandacht moet gaan naar : - onpartijdigheid en onafhankelijkheid (organisatorische relaties, budget, keuze van evaluaties, band met besluitvorming...); - geloofwaardigheid (kwaliteit en integriteit van leiding en personeel, transparantie, enz...); - bruikbaarheid (heldere voorstellen en aanbevelingen, tijdigheid, toegankelijkheid,...); - het programmeren van evaluaties (evaluatieplan, bespreking en eventuele goedkeuring, standaarden voor evaluaties,...); - de vormgeving en toepassing van evaluaties (referentietermen, methoden en technieken,...); - terugkoppeling, verspreiding, rapportering (aard van de procedures voor feedback, afspraken voor verspreiding van informatie, samenspraak met de cel' interne evaluatie en resultaatopvolging' van DGOS,...).

Juridische context : Het koninklijk besluit over de oprichting van een dienst 'Bijzondere Evaluatie van de Internationale Samenwerking' van 19 februari 2003 creëert de rechtsbasis voor de Bijzondere Evaluator en de dienst van de 'Bijzondere Evaluatie van de Ontwikkelingssamenwerking'.

De Dienst Bijzondere Evaluatie opereert onafhankelijk binnen de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, en wordt bijgestaan door een opvolgingscomité.

Competenties : 1. Je hebt inzicht en ruime ervaring met ontwikkelingssamenwerking en met evaluatie.Je kan op evenwichtige wijze de evaluatieprincipes van het Ontwikkelingscomité van de OESO vertalen voor de evaluatie van de Belgische officiële ontwikkelingsuitgaven. 2. Je kan leiding geven aan een beperkt team (met inbegrip van budgetbeheer en logistieke taken) en werken in een institutionele omgeving met zeer uiteenlopende doelgroepen en actoren.Je beschikt over goede communicatievaardigheden en didactische kwaliteiten. Het functioneren van een overheidsadministratie is je niet vreemd. 3. Je bent vertrouwd met hulpsystemen en -instrumenten alsook met de verschillende actoren en kanalen van de (Belgische) officiële ontwikkelingsuitgaven.4. Je beschikt over een analytisch vermogen, bent overlegvaardig en integer, en je kan de visie van de Bijzondere Evaluatie uitdragen en haar missie bewaken. Arbeidsvoorwaarden : De Bijzonder Evaluator wordt aangewezen bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit voor een hernieuwbaar mandaat van zes jaar op voorstel van het Regeringslid tot wiens bevoegdheid de Ontwikkelingssamenwerking behoort en van de Minister van Buitenlandse Zaken.

Het bruto jaarsalaris aangepast aan de huidige index en reglementaire toelagen niet inbegrepen bedraagt tussen de 50.609 EUR en 69.835 EUR (weddenschaal 15 A).

Info : Voor meer informatie omtrent de inhoud van de functie kan je terecht bij : Marc Van Craen : marc.vancraen@diplobel.fed.be Tel. : 02-501 84 25 FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Karmelietenstraat 15 1000 Brussel Deelnemingsvoorwaarden : Je beschikt over vijf jaar ervaring inzake ontwikkelingssamenwerking en twee jaar relevante ervaring met het oog op het evalueren van ontwikkelingssamenwerking.

Vereiste diploma('s) op (datum) : - Kandidaten beschikken over een universitair diploma of een equivalent daarvan.

Je kan eveneens deelnemen wanneer je : - Je diploma vroeger behaalde onder een andere benaming, die gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma's; - Je diploma in het buitenland behaalde, wanneer dit krachtens internationale overeenkomsten of krachtens wet of decreet, gelijkwaardig wordt verklaard met één van de hierboven vermelde diploma's of erkend werd overeenkomstig de bij de koninklijke besluiten van 6 en 22 mei 1996 vastgelegde procedure, waarbij de bepalingen van de Europese richtlijnen betreffende een algemeen stelsel van erkenning van diploma's in aanmerking worden genomen; - Je diploma behaalde in het Frans of het Duits (dus uitgereikt overeenkomstig de decreten van de Franse en Duitstalige Gemeenschap); in dit geval moet je wel eerst je kennis van het Nederlands bewijzen door middel van een door SELOR uitgereikt taalbrevet.

De diplomavereiste en de ervaringsvereiste zijn absolute voorwaarden voor deelname aan een selectieprocedure bij SELOR. Als je niet zeker bent dat je op basis van je diploma aan deze selectie kunt deelnemen, neem dan vooraf contact op met SELOR - Tel : 02-214 45 66; Fax : 02-214 45 60 of eventueel per e-mail : diploma@selor.be.

Selectieprocedure : De kandidaten dienen hun kandidatuur en hun CV in binnen de acht werkdagen na publicatie van het selectiereglement in het Belgisch Staatsblad .

De selectiecommissie beslist op basis van de ingediende CV's of de kandidaten voldoen aan de deelnemingsvoorwaarden.

De geselecteerde kandidaten worden snel opgeroepen voor een selectieproef. Deze bestaat uit een interview over de functiespecifieke expertise en de behandeling van een case (ongeveer 1 uur).

Er wordt een schriftelijk verslag opgesteld waarin de kandidaten beoordeeld worden in de categorieën : zeer geschikt (A), geschikt (B), minder geschikt (C), en niet geschikt (D).

Na iedere selectiefase kan je feedback vragen. Je moet dit wel schriftelijk en binnen een redelijke termijn (max. drie maanden) doen (wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur).

Lijst van geslaagden : De kandidaten in groepen A en B worden gerangschikt en het verslag wordt overgemaakt aan het Regeringslid tot wiens bevoegdheid de Ontwikkelingssamenwerking behoort en de Minister van Buitenlandse Zaken. Deze kunnen beslissen tot een bijkomend interview of interviews.

De Ministerraad beslist op basis van een voorstel van het Regeringslid tot wiens bevoegdheid de Ontwikkelingssamenwerking behoort en van de Minister van Buitenlandse Zaken.

Aanstellingsvoorwaarden : Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je - om benoemd te worden - op de datum van indiensttreding : - Belg zijn; - een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - voor de mannelijke sollicitanten : aan de dienstplichtwetten hebben voldaan; - de lichamelijke geschiktheid bezitten die vereist is voor het uit te oefenen ambt.

Hoe solliciteren ? Solliciteren kan tot en met 3 maart 2003.

Je reageert per brief naar SELOR of fax 02-214 45 60.

Je kan ook rechtstreeks solliciteren op onze website : www.selor.be Om geldig te solliciteren, maak je gebruik van het standaard CV dat je kan vinden op www.selor.be. Vermeld zeker je naam, voornaam, volledig adres, geboortedatum, rijksregisternummer, je hoogst behaalde diploma en het referentienummer van de selectieprocedure dat je ook vindt op de SELOR-website.

Zoniet zal met je sollicitatie geen rekening worden gehouden.

^