Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 03 mei 2013

Impulsfonds voor het migrantenbeleid Projectoproep 2013 1. Kader en doelstellingen van het Impulsfonds Het Impulsfonds voor het Migrantenbeleid werd in 1991 opgericht door de Federale Regering met als doel projecten te ondersteunen d(...) Sinds 1993 wordt het secretariaat van het Impulsfonds verzekerd door het Centrum voor gelijkheid va(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
numac
2013011218
pub.
03/05/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE


Impulsfonds voor het migrantenbeleid Projectoproep 2013 1. Kader en doelstellingen van het Impulsfonds Het Impulsfonds voor het Migrantenbeleid (FIM) werd in 1991 opgericht door de Federale Regering met als doel projecten te ondersteunen die een gunstig kader bieden voor de maatschappelijke integratie van personen van vreemde oorsprong, voor de preventie van discriminatie en de interculturele dialoog. Sinds 1993 wordt het secretariaat van het Impulsfonds verzekerd door het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.

De projecten die ondersteund worden door het Impulsfonds moeten leiden tot de verbetering van het levenskader en tot gelijke kansen in actiezones die als prioritair werden vastgesteld.

De vijf grote steden van het land en hun agglomeraties (Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent en Luik) krijgen minstens 75 % van de beschikbare kredieten.

Integratie van personen met een andere nationaliteit of vreemde afkomst wordt gezien als een proces van inschakeling en deelname aan de maatschappij, met bijzondere aandacht voor de volgende dimensies : o de bevordering van gelijkheid en diversiteit in alle sectoren van het sociale en culturele leven o de deelname aan het sociale, culturele, economische en politieke leven en het creëren van mogelijkheden om de individuele vrije keuze en zelfstandigheid te bevorderen o de verbetering van wederzijdse uitwisseling en kennis tussen de verschillende gemeenschappen, alsook de interculturele dialoog o de ondersteuning van lokale dynamiek ter bevordering van de sociale samenhang o aandacht voor sociaal en cultureel verschillende achtergronden, gender en intergenerationele relaties o de emancipatie van vrouwen en meisjes o de bestrijding van racisme en discriminatie 2. Subsidieerbare actiedomeinen De acties die door het Impulsfonds worden gesubsidieerd moeten hoofdzakelijk gericht zijn aan personen van vreemde afkomst of nationaliteit, met een bijzondere aandacht voor nieuwkomers en vrouwen.Ze hebben als doel de sociale en culturele mix in de samenleving te versterken.

Om dit te doen, steunt het Impulsfonds projecten die een van volgende acties op touw zetten : o het stimuleren van onderwijs (meer bepaald op vlak van studieniveau, studie- en beroepskeuzemogelijkheden, bestrijding van het schoolverzuim) o verbeteren van de opleidingskansen en de arbeidsmarktpositie, bevorderen van de toegang tot en de slaagkansen op de arbeidsmarkt en in het ondernemerschap o taalonderricht (Nederlands/Frans) o sociale promotie (bijscholing en alfabetisering) o socio-culturele en sportieve activiteiten o aangepaste psychologische, sociale en medische begeleiding voor migranten o opleiding en bijscholing van professionals werkzaam met een multicultureel publiek o coördinatie van lokale partnerschappen ter bevordering van de sociale samenhang o vertalingen en sociale tolken 3. Projectindieners Een subsidieaanvraag kan ingediend worden door : - de leden van de Federale Regering - de leden van de Gemeenschap- en Gewestregeringen - de Gemeenten en Provincies - de O.C.M.W.'s - de verenigingen met rechtspersoonlijkheid en de publieke of private instellingen, eventueel in partnerschap met de overheid NB : Feitelijke verenigingen kunnen geen subsidieaanvraag indienen. 4. Ontvankelijke aanvragen en subsidiebedrag Vanuit het perspectief van een constante verbetering van de integratie van personen van vreemde afkomst of nationaliteit, en in het kader van de vooropgestelde subsidieerbare projecten om dit te bereiken, financiert het FIM : 1° kosten voor de werking en het personeel Of 2° investering- en/of infrastructuurkosten : investeringen voor de aankoop, de renovatie of de inrichting van infrastructuur die wordt opengesteld voor het publiek voor socio-culturele, educatieve, artistieke of sportieve activiteiten In het algemeen laat de subsidie, die wordt toegekend door het Impulsfonds, niet toe om alle kosten voor de realisatie van het project te dekken. De aanvrager van het projectdossier dient een budget op te stellen dat de verschillende financieringsbronnen weergeeft om de haalbaarheid van het project aan te tonen.

Het administratieve reglement over de werking van het Impulsfonds geeft uitleg over het correct opstellen van een aanvraagdossier. Het is dan ook aangeraden dit reglement grondig te raadplegen. Het kan gedownload worden van de website van het Centrum : www.diversiteit.be. 5. Ontvankelijkheidscriteria en administratieve vereisten De subsidieaanvragen moeten verplicht ingediend worden via de website www.fim-fipi.be en dit vóór vrijdag 7 juni 2013 middernacht. Na het verstrijken van deze termijn zal de webapplicatie automatisch geblokkeerd worden en zal geen enkele aanvraag nog kunnen ingediend worden.

Daarnaast moet de projectindiener de papieren versie van de laatste pagina's van het aanvraagformulier samen met de ingevulde verklaring op eer aangetekend verzenden vóór vrijdag 14 juni 2013 middernacht (poststempel geldt als bewijs). De projectindiener moet deze versie downloaden en printen na het elektronisch indienen van de aanvraag. De papieren versie moet ondertekend zijn en begeleid door de verplichte bijlagen, die hieronder vermeld worden : De subsidieaanvraag wordt als ontvankelijk beschouwd op basis van volgende criteria : o het aanvraagformulier wordt elektronisch ingediend via de applicatie binnen de vooropgestelde termijn. o de papieren versie van de laatste pagina's van het aanvraagformulier mag uitsluitend via de post ingediend worden bij het secretariaat van het Impulsfonds, binnen de vooropgestelde termijn. De verzending dient aangetekend te gebeuren. De poststempel geldt als bewijs. o het gevraagde formulier moet gedateerd zijn en ondertekend. Het mag geen enkele doorhaling, toevoeging of wijziging in inkt bevatten ten opzichte van het formulier dat elektronisch werd ingediend. o de aanvraag betreft een project, dat loopt in één of meerdere prioritaire actiezones o de aanvraag bevat verplicht een duidelijke begrotingsraming, samen met de nodige offertes en andere financieringbronnen van het project o het aanvraagformulier bevat een verklaring op eer, ondertekend door de projectindiener, waarbij deze laatste verklaart kennis te hebben genomen van het administratieve reglement en het reglement over de uitgaven. o De aanvraag bevat een origineel bankattest met vermelding van rekeningnummer (versie 2013) van de projectindiener (een geannuleerde overschrijving of een bankafschrift wordt niet in aanmerking genomen).

Als de projectindiener een vereniging is, moet het aanvraagdossier de volgende bijlagen bevatten : o een kopie van de statuten (en van de opeenvolgende wijzigingen van de statuten) o een kopie van de laatste jaarrekening die werd overgemaakt aan de Nationale Bank (grote verenigingen) of de laatste staat van ontvangsten/uitgaven die werd neergelegd bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel (kleine verenigingen).

De projecten die niet passen in de doelstellingen van het FIM (zie punt 2) en/of niet beantwoorden aan de ontvankelijkheidcriteria en administratieve vereisten, worden niet in aanmerking genomen. 6. Selectieprocedure van de projecten De aanvraagdossiers voor de subsidie van het Impulsfonds worden ontvangen door het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.Het Centrum onderzoekt de ontvankelijkheid van de aanvraagdossiers.

De selectie van de projecten gebeurt op basis van de volgende elementen : o de overeenstemming tussen het beschreven project en het subsidieerbare actiedomein, gekozen in het aanvraagformulier o de haalbaarheid van het project, m.a.w. stemmen de gevraagde middelen overeen met de beoogde doelstelling van het project o de kwaliteit van het project in functie van de noden waaraan tegemoet wordt gekomen en de verwachte resultaten o de complementariteit met het lokale beleid voor maatschappelijke integratie en gelijke kansen o het gevraagde budget ligt binnen de grenzen van de beschikbare kredieten De geselecteerde projecten worden ter goedkeuring voorgelegd aan een Beheerscomité dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de Federale Regering, de Vlaamse Regering, de Regering van het Waalse Gewest, de Franse Gemeenschap en de Franse Gemeenschapscommissie.

Het Beheerscomité beslist over de toekenning van de subsidies op basis van een weloverwogen voorstel van de verschillende regeringen, elk volgens de eigen bevoegdheden.

In de mate van het mogelijke zullen minstens 30 % van de weerhouden projecten nieuwe projecten zijn. 7. Informatie, opvolging van de projectaanvragen en controle van de subsidie Op het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding wordt een helpdesk georganiseerd tijdens de kantooruren om het indienen van een projectaanvraag bij het Impulsfonds gemakkelijker te maken.Het administratieve reglement en het reglement over de uitgaven kunnen gedownload worden op de website van het Centrum, www.diversiteit.be.

Voor inlichtingen kunnen de volgende personen gecontacteerd worden : Voor de Nederlandstalige dossiers : o Chris Cardinael - 02-212 30 63 - chris.cardinael@cntr.be Voor de Franstalige dossiers : o Samira Karraz - 02-212 30 57 - samira.karraz@cntr.be o Sophie Leduc - 02-212 30 56 - sophie.leduc@cntr.be o Myriam Prevot - 02-212 30 66 - myriam.prevot@cntr.be Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding is verantwoordelijk voor de administratieve en financiële controle van de projecten. Dit gebeurt in samenwerking met de bevoegde Gewest- of Gemeenschapsadministratie.

Die controle kan gebeuren door projectbezoeken door het Centrum en/of een vertegenwoordiger van de Gewest- of Gemeenschapsregering en door de controle van de verantwoordingsstukken.

De door het Impulsfonds gesubsidieerde projecten worden verplicht de toegang te garanderen tot hun lokalen of plaatsen waar het project wordt gerealiseerd en tot alle documenten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het project.

De regels betreffende cofinanciering van projecten door de Gewest- of Gemeenschaps-overheden worden door de betrokken overheden opgesteld en door hun administraties uitgevoerd. 8. Aanvaardbare uitgaven Voor het gedeelte dat door het Impulsfonds wordt gefinancierd, zijn de volgende uitgaven aanvaardbaar : o uitgaven voor investeringen en/of infrastructuur o uitgaven voor loonkosten in zoverre ze niet structureel zijn en ze voor een gedeelte door de projectindiener of door een andere subsidiërende overheid worden gedragen o uitgaven voor werkingskosten die uitsluitend betrekking hebben op de uitwerking van het project De uitgaven, die niet door het Impulsfonds gefinancierd worden, zijn bepaald in het reglement over de uitgaven.Dit reglement kan geraadpleegd worden op de website www.diversiteit.be.

Dit bericht geldt als projectoproep voor een subsidie van het FIM-budget 2013.

Secretariaat van het Impulsfonds voor het migrantenbeleid Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Koningsstraat, 138 - 1000 Brussel Tel : 02-212 30 00 - Fax : 02-212 30 30 http://www.diversiteit.be & www.fim-fipi.be Prioritaire actiezones van het Impulsfonds voor het migrantenbeleid 2013 1. Zones in de grootstedelijke centra

1.1.

Antwerpen


1.1.1.

Zone 1 :

Borgerhout, Antwerpen-Noord, Antwerpen-Zuid, Berchem, Kiel, Hoboken, Luchtbal, Merksem-Dokske, Deurne, Linkeroever, Antwerpen centrum (postcode 2000).

1.2.

Brussel (19)


1.2.1.

Zone 2 :

Brussel-Stad :

a)

Zennewijk,

b)

Noordwijk,

c)

wijk vijfde afdeling,

d)

wijk lage Marollen,

e)

wijk Laken (Marie-Christinestraat),

f)

wijk Beysegem-Versailles

1.2.2.

ZONE 3 :

Noordwijk

Kruidtuin

Josaphat en Sint-Franciscuswijk

Wijk van het station van Schaarbeek

Wijk van de Poststraat

1.2.3.

ZONE 4 :

Molenbeek-Koekelberg

Maritiem, « Tours en Taxis »-, Centrum-, Vierwinden-, Ransvoorde- en Hertoginnenwijk

Wijk van de Jetsesteenweg

1.2.4.

ZONE 5 :

Sint-Gillis en Vorst

Wijk Beneden bareel van Sint-Gillis

Saint-Antoniuswijk

Saint-Deniswijk

1.2.5.

ZONE 6 :

Anderlecht

Kuregem, Peterboswijk en wijk van « het Rad »

1.2.6.

ZONE 7 :

Elsene - Etterbeek

Wijk van deGraystraat, Jourdanplein en Waversesteenweg

Wijk van de Tulpstraat en wijk Volta

1.2.7.

ZONE 8 :

Evere

Wijk van het station van Schaarbeek

1.3.

Charleroi


1.3.1.

ZONE 9 :

Couillet « Village »

Montignies-sur-Sambre

« Roctiau »

Charleroi-Nord

1.3.2.

ZONE 10 :

Marchienne

Wijk de la Docherie

Dampremy en Monceau-sur-Sambre

Marchienne-au-Pont (Etat)

Gilly

Jumet

1.4.

Gent


1.4.1

ZONE 11 :

Ledeberg-sas-Bassijnwijk-Gentbrugge, Rabot, Brugse Poort, Muide, Sluizeke-Ham, Dampoort, Macharius en de wijk Nieuw-Gent, Bloemekenswijk.

1.5.

Liège


1.5.1.

ZONE 12 :

Droixhe-wijk, Vennes-wijk en Bressoux-bas

1.5.2.

ZONE 13 :

Glain-, Sainte-Marguerite-, Burenvillewijk

1.5.3.

ZONE 14 :

Sainte-Walburge- en Saint-Léonardwijk


2. Zones in andere gemeenten

2.1.

ZONE 15 :

Beringen

Tuinwijk, Wyerdijk, Steenveld en Vogelwijk

2.2.

ZONE 16 :

Boom

2.3.

ZONE 17 :

Châtelet, Farciennes, Fleurus

2.4.

ZONE 18 :

Colfontaine, Quaregnon en Boussu

2.5.

ZONE 19 :

Courcelles, Chapelle-lez-Herlaimont en Morlanwelz

2.6.

ZONE 20 :

Diest

2.7.

ZONE 21 :

Dilsen-Stokkem

2.8.

ZONE 22 :

Genk, Winterslag, Waterschei, Centrum,

Nieuw-Sledderlo, Zwartberg, Kolderbos.

2.9.

ZONE 23 :

Hasselt

2.10.

ZONE 24 :

Herstal enVisé (Cheratte)

2.11.

ZONE 25 :

Heusden-Zolder

2.12.

ZONE 26 :

Houthalen-Helchteren :

Meulenberg, Standaard, Houthalen-Oost, Helchteren

2.13.

ZONE 27 :

La Louvière

Wijk van de « Bois du Luc »

Tuinwijk te St-Vaast

Maurage

2.14.

ZONE 28 :

Leopoldsburg

2.15.

ZONE 29 :

Leuven

2.16.

ZONE 30 :

Lier

2.17.

ZONE 31 :

Lokeren

Centrum en Heirbrug

2.18.

ZONE 32 :

Maasmechelen

2.19.

ZONE 33 :

Manage

Wijk Scailmont, wijk Parc de Bellecourt, wijk Briqueterie, wijk Château d'eau

2.20.

ZONE 34 :

Mechelen

Centrum, Noord (Nekkerspoel, Nieuwendijk, Liersesteenweg)

en Zuid (Hombeekse- et Brusselsesteenweg)

2.21.

ZONE 35 :

Mol

2.22.

ZONE 36 :

Bergen

Wijk « du Coq »

Ghlin

Cuesmes - Wijk « des Tours »

2.23.

ZONE 37 :

Namen

« Balances »-wijk

« Plomcot »-wijk

2.24.

ZONE 38 :

Ronse

2.25.

ZONE 39 :

Sambreville

2.26.

ZONE 40 :

Seraing en Flémalle

2.27.

ZONE 41 :

Sint-Niklaas

2.28.

ZONE 42 :

Temse

2.29.

ZONE 43 :

Tubize

« Les Clos de la Bruyère »-wijk

« Texas »-wijk te Clabecq

2.30.

ZONE 44 :

Verviers

Hodimont-, Préjavais- en Gérard Champs-wijk

Dison

Wijken Centre-Sablon, Neufmoulin, Fonds-de-Loup

2.31.

ZONE 45 :

Vilvoorde

2.32.

ZONE 46 :

Willebroek

2.33.

ZONE 47 :

Zele

2.34.

ZONE 48 :

Ans

2.35.

ZONE 49 :

Saint-Nicolas (Luik)

2.36.

ZONE 50 :

Aiseau Presles

2.37.

ZONE 51 :

Fontaine-l'Evêque

2.38.

ZONE 52 :

Seneffe :

Wijk Jardin des Trieux,

Familleureux :

Wijk « Pont à Marche »

2.39.

ZONE 53 :

Andenne :

Wijk Gouverneur Falize, Seilles : wijk « d'Atrive »

2.40.

ZONE 54 :

Oostende

2.41.

ZONE 55 :

Aalst

2.42.

ZONE 56 :

Sint-Truiden

2.43.

ZONE 57 :

Halle

2.44.

ZONE 58 :

Kortrijk

2.45.

ZONE 59 :

Roeselare

^