Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 17 november 2015

Dienst regulering van het spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal. - Beslissing D-2015-12-LA Na afloop van de raadplegingen heeft de houder van de exploitatielicentie een definitieve formule voor de tariefcontro Dit definitieve voorstel werd door verschillende gebruikers en representatieve organisaties geweige(...)

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2015014258
pub.
17/11/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER


Dienst regulering van het spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal. - Beslissing D-2015-12-LA Na afloop van de raadplegingen heeft de houder van de exploitatielicentie een definitieve formule voor de tariefcontrole en een tariefsysteem voorgesteld voor de gereguleerde periode 2016-2021.

Dit definitieve voorstel werd door verschillende gebruikers en representatieve organisaties geweigerd door middel van een klacht of beroep die werd ingediend bij de economisch regulerende overheid.

De Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal - in zijn hoedanigheid van economisch regulerende overheid - doet door middel van deze beslissing uitspraak over de ingediende klachten of beroepen overeenkomstig de vigerende reglementering.

Gelet op artikel 34, § 3 van het Omzettingsbesluit dat het volgende stelt : "(...) de economisch regulerende overheid [kan] aanpassingen of wijzigingen van de formule bedoeld in artikel 30, 7°, eisen, teneinde de evolutie van de inkomsten die de houder van een exploitatielicentie per verkeerseenheid voor de gereguleerde activiteiten mag innen, te beperken, indien de formule : 1° een inbreuk uitmaakt op de bepalingen van dit besluit of van de exploitatielicentie met inbegrip van de procedures waarin deze exploitatielicentie voorziet overeenkomstig § 2; (...)".

Gelet op de beoordeling van de uitgewisselde argumenten onder punt 5 en de eruit voortvloeiende vaststelling dat er inbreuken werden gemaakt op de bepalingen van het Licentiebesluit;

Gelet op de hieruit volgende aanpassingen van Dienst Regulering onder punt 6 van deze beslissing;

Gelet op artikel 35, § 2 van het Omzettingsbesluit dat stelt dat : "(...)de economisch regulerende overheid [kan] aanpassingen of wijzigingen van het tariefsysteem eisen, indien de economisch regulerende overheid vaststelt dat het tariefsysteem : (...) 5° een inbreuk uitmaakt op de bepalingen van dit besluit of van de exploitatielicentie." Gelet op de beoordeling van de uitgewisselde argumenten onder punt 5 en de eruit voortvloeiende vaststelling dat er inbreuken werden gemaakt op de bepalingen van het Licentiebesluit;

Gelet op de hieruit volgende aanpassingen van Dienst Regulering onder punt 6 van deze beslissing;

Gelet op artikel 55, § 4 van het Licentiebesluit dat het volgende stelt : "Wanneer de economisch regulerende overheid een meningsverschil vaststelt, kan zij hetzij : a) een nieuwe raadplegingsperiode eisen met het oog op het bekomen van het akkoord van de gebruikers over de formule voor de tariefcontrole en het tariefsysteem, in voorkomend geval na wijzigingen;b) aanpassingen aan de formule voor de tariefcontrole of het tariefsysteem eisen onder naleving van de principes opgenomen in het koninklijk besluit van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/05/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014121 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties type koninklijk besluit prom. 27/05/2004 pub. 16/07/2004 numac 2004014137 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties. - Addendum sluiten betreffende de omzetting van BIAC in een NV van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties en in dit besluit, meer bepaald in afdeling II van dit hoofdstuk;c) aan de houder een formule voor de tariefcontrole en een tariefsysteem opleggen onder naleving van de principes opgenomen in het koninklijk besluit van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/05/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014121 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties type koninklijk besluit prom. 27/05/2004 pub. 16/07/2004 numac 2004014137 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties. - Addendum sluiten betreffende de omzetting van BIAC in een NV van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties en in dit besluit, en meer bepaald in afdeling II van dit hoofdstuk.d) het resultaat van het verloop van de raadpleging bevestigen...." Gelet op het feit dat de Dienst Regulering geen elementen heeft vastgesteld die zouden toelaten om een nieuwe raadplegingsperiode te eisen, zoals bedoeld in artikel 55, § 4, a) van het Licentiebesluit;

Gelet op het feit dat de Dienst Regulering inbreuken op de vigerende reglementering heeft vastgesteld die niet toelaten het resultaat van het verloop van de raadplegingen te bevestigen, zoals bedoeld in artikel 55, § 4, d) van het Licentiebesluit;

Gelet op het feit dat de Dienst Regulering geen bemerkingen heeft bij het door BAC voorgestelde principe van "CPI +/- X" als formule voor tariefcontrole en gelet op het feit dat de Dienst Regulering geen bemerkingen heeft bij de oefening van `rebalancing' die BAC heeft doorgevoerd bij zijn tariefsysteem, ziet de Dienst Regulering geen grond om zelf een totaal andere formule voor tariefcontrole en een tariefsysteem op te leggen, zoals bedoeld in artikel 55, § 4, c) van het Licentiebesluit Beslist de Dienst Regulering op grond van artikel 55, § 4, b) van het Licentiebesluit dat het tariefsysteem en de formule voor tariefcontrole, zoals voorgesteld door Brussels Airport Company na afloop van de raadplegingen en zoals weergegeven onder punt 5.1. van deze beslissing, moet aangepast worden als volgt : A. Het door Brussels Airport Company meegedeelde tariefsysteem, te weten : - de vergoeding voor landen en opstijgen zoals bepaald in artikel 1 van het meegedeelde tariefsysteem en weergegeven onder punt 5.1 van deze beslissing; - de vergoeding voor het stationeren van vliegtuigen zoals bepaald in artikel 3 van het meegedeelde tariefsysteem en weergegeven onder punt 5.1 van deze beslissing; - de passagiersvergoeding zoals bepaald in artikel 4 van het meegedeelde tariefsysteem en weergegeven onder punt 5.1 van deze beslissing; - de veiligheidsvergoeding zoals bepaald in artikel 5 van het meegedeelde tariefsysteem en weergegeven onder punt 5.1 van deze beslissing; wordt voor elk jaar van de gereguleerde periode 2016-2021 naar beneden aangepast met 7,70 %.

B. De vergoedingen in het tariefsysteem worden, na aanpassing zoals hierboven vermeld onder A, jaarlijks aangepast met de formule voor tariefcontrole CPI + 1,70 % waarbij CPI betreft het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakte indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand september voorafgaand aan het jaar wanneer de vergoedingen worden aangepast. De eerste referentiewaarde is de CPI van september 2014. De jaarlijkse aanpassing zal worden doorgevoerd op 15 oktober van ieder jaar en de aangepaste bedragen worden niet toegepast vóór 1 april van het daarop volgende jaar.

C. De door Brussels Airport Company voorgestelde variabele component voor Pier A West (artikel 9 van het tariefvoorstel weergegeven onder punt 5.1 van deze beslissing), luidende als volgt : "De variabele component is gerelateerd aan de geplande en uitgevoerde gereguleerde investeringen in Pier A West (PAW) voor de volgende jaren. Per schijf van € 10 mio gereguleerde capex, zullen alle eenheidstarieven zoals beschreven in artikels 1,3, 4 en 5 op een jaarlijkse basis evolueren met een extra + 0.22 %, bij de volgende update van de tarieven." wordt geschrapt.

Voor wat betreft de vaststellingen inzake inbreuk op transparantieverplichtingen, te weten : - Het niet geven van transparantie inzake de volledige lijst van activa; en - Het niet geven van transparantie inzake het niveau van subsidiëring uitgedrukt in geldeenheid.

Merkt de Dienst Regulering op dat de reglementering niet voorziet in een specifieke sanctie voor inbreuken op transparantie. De Dienst Regulering beperkt zich hier dan ook om Brussels Airport Company met aandrang te verzoeken een betere uitvoering van deze licentieplichten in kwestie te garanderen, meer bepaald : - dat er volledige transparantie wordt gegeven met betrekking tot de lijst van activa tijdens het te organiseren jaarlijks overleg van de gereguleerde periode 2016-2021 (artikel 53ter van het Licentiebesluit) en gedurende de volgende meerjarige consultatie voor de periode 2021-2026 (artikel 53 van het Licentiebesluit); - dat het niveau van subsidiëring wordt uitgedrukt in geldeenheid gedurende de volgende consultaties voor de periode 2021-2026, overeenkomstig artikel 49, § 1iuncto 53, § 1, van het Licentiebesluit.

De volledige non-confidentiële publicatie van deze beslissing kan teruggevonden worden op de website van de Dienst Regulering (http://www.regul.be).

^