Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 09 november 2015

De Ombudsdienst Pensioenen gaat over tot het aanwerven of aanleggen van een werfreserve voor de functie van "ombudsmedewerker 2.0", volkomen vertrouwd met sociale media Situering De Ombudsdienst Pensioenen onderzoekt klachten over d Jaarlijks legt de Ombudsdienst Pensioenen een Jaarverslag over zijn activiteiten voor aan onder mee(...)

bron
ombudsdienst pensioenen
numac
2015018369
pub.
09/11/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

OMBUDSDIENST PENSIOENEN


De Ombudsdienst Pensioenen gaat over tot het aanwerven of aanleggen van een werfreserve voor de functie van "ombudsmedewerker 2.0", volkomen vertrouwd met sociale media Situering De Ombudsdienst Pensioenen onderzoekt klachten over de wettelijke pensioenen en over de werking van de pensioendiensten, bemiddelt tussen de burger en de pensioendiensten en streeft verzoening na.

Jaarlijks legt de Ombudsdienst Pensioenen een Jaarverslag over zijn activiteiten voor aan onder meer de Minister van Pensioenen en de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Het College van de Ombudsmannen leidt de dienst en beoogt een meerwaarde aan te bieden.

Doel van de functie De ombudsmedewerker is verantwoordelijk voor een geheel van opdrachten, overeenkomstig de richtlijnen en de objectieven vastgesteld door het College. Deze opdrachten zijn onder meer: - de aan hem toegewezen dossiers te behandelen - mee de redactie van het jaarverslag van de Ombudsdienst Pensioenen (waarin de meest markante klachten, verbetervoorstellen aan de pensioendiensten en aanbevelingen aan de wetgever worden opgenomen) verzorgen - te waken over de goede en eenvormige toepassing van de wetgeving en de reglementering door de verschillende pensioendiensten teneinde de gepensioneerden een correct pensioen te waarborgen - adviezen te geven en voorstellen aan het College te doen teneinde de werking van de pensioendiensten of inzake de toepassing van de wetgeving en de reglementering door de pensioendiensten te verbeteren -ondersteuning te bieden bij het uittekenen van de doelstellingen van de Ombudsdienst teneinde het College toe te laten de toe te passen strategie vast te leggen - mee te werken aan de bekendheid en de morele autoriteit van de Ombudsdienst Pensioenen - de nodige initiatieven te nemen en voor te stellen aan het College teneinde de werking van de Ombudsdienst te verbeteren en de organisatie van de dienst te optimaliseren - projecten te leiden met respect voor de geldende regelgeving en procedures, een efficiënte en moderne werkcultuur uit te bouwen - de aanwezigheid van de Ombudsdienst op het web via de sociale media verzekeren Andere mogelijke taken - de budgettaire middelen ter beschikking gesteld aan de Ombudsdienst opvolgen en beheren teneinde binnen het budget een optimale werking van de dienst mogelijk te maken - personeelsaangelegenheden opvolgen, kennismanagement uitwerken, communicatieprojecten realiseren, statistieken opmaken, informaticaprojecten opvolgen,...

Functievereisten De ombudsmedewerker werkt autonoom en is creatief. Beide kenmerken zorgen voor een meerwaarde. Hij houdt zich aan de gemaakte afspraken waardoor de gecreëerde meerwaarde een meerwaarde voor de dienst en voor de burger betekent.

De ombudsmedewerker is ofwel een vast benoemd federaal ambtenaar met een universitair of hogeschooldiploma (bij voorkeur in de sociaalrechtelijke sector) die bereid is op korte termijn zich te ontwikkelen tot pensioenexpert indien hij dit nog niet is. Ofwel heeft de ombudsmedewerker een diploma middelbaar onderwijs: dan dient hij gepokt en gemazeld te zijn in minstens één pensioenstelsel (werknemers zelfstandigen of ambtenaren) evenals bereid te zijn de andere pensioenstelsels zeer grondig onder de knie te krijgen. De ombudsmedewerker kent en werkt met sociale media.

De medewerker behoort tot de Nederlandse of Franse taalrol. Enige kennis van de tweede landstaal is een pluspunt.

Generieke Competenties - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren, om te vernieuwen en te komen tot oplossingen, verbeteringen - beschikken over organisatievermogen (doelstellingen kunnen bepalen en behalen en op een proactieve wijze kunnen handelen) - prioriteiten kunnen stellen, beslissingen kunnen nemen en autonoom acties op touw zetten - resultaatgericht werken - beschikken over een grote luisterbereidheid, zin voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern), inlevingsvermogen (inspelen op complexe wensen en behoeften), assertief in emotionele en kritieke situaties - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen, invloed uit te oefenen en te kunnen onderhandelen - openstaan voor veranderingen - flexibel zijn - kunnen samenwerken Functiegebonden competenties - op korte termijn zich ontwikkelen tot pensioenexpert - inzicht in de sociale zekerheid - feeling met ombudsnormen - basiskennis inzake burgerlijk en gerechtelijk recht, fiscale wetgeving, personeelsstatuut en de organisatie van de federale overheid en de gemeenschappen en gewesten of bereid zijn deze op korte termijn te verwerven - klantgericht handelen en acties kunnen ondernemen om de dienstverlening te verbeteren - kennis van klachtenbehandeling, inzicht in sociale aspecten van een klacht - bemiddelende ingesteldheid - kunnen anticiperen op toekomstige uitdagingen - betrokkenheid tonen bij de Ombudsdienst Pensioenen - onafhankelijk, objectief en neutraal handelen - positief kunnen communiceren op verschillende niveaus(kennis van geweldloze communicatie is een plus) - analytische teksten kunnen maken voor jaarverslagen - goede kennis van informaticatoepassingen - bereid zijn zich in te werken in personeelsaangelegenheden of boekhoudprincipes Wij bieden u: - Op gemotiveerd voorstel van het College stelt de Minister van Pensioenen u aan voor 2 jaar (onbeperkt hernieuwbaar). Tijdens deze periode bent u ambtshalve in verlof voor opdracht van algemeen belang (gelijkgesteld met dienstactiviteit) - Mogelijkheid tot het opbouwen van expertise - Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen en seminaries. - Mogelijkheid tot ruime analyse van de pensioenwetgeving en de praktische toepassing door de pensioendiensten - Mogelijkheid tot het formuleren van voorstellen en suggesties in het jaarverslag - Tewerkstelling in een klein team, grote autonomie in het uitvoeren van de taken - Soepel uurrooster met ongeveer 2 permanenties (9 tot 17 uur) per maand - Telewerk (momenteel maximaal 1 dag per week) - Financiële tussenkomst van 20 euro per maand - Bedrijfsrestaurant - Een maandelijkse premie van 82,66 euro bruto of 176,09 euro per maand (afhankelijk van niveau als federaal ambtenaar) - Een individueel bureau op de 27ste verdieping van het WTC 3 gebouw, gelegen vlakbij het Noordstation, met prachtig zicht op de skyline van Brussel Deelnemingsvoorwaarden Enkel vast benoemde ambtenaren van het federaal openbaar ambt kunnen zich kandidaat stellen.

U dient benoemd te zijn in niveau C, niveau B (met weddenschaal B1 of B2 al dan niet in dienst getreden voor of na 31 december 2013) of niveau A (klasse A1 of A2 of NA1 of NA2).

Kandidatuur indienen tot en met 23 november 2015 via mail: klacht@ombudsmanpensioenen.be, met in de titel: sollicitatie ombudsmedewerker.

Bij de kandidatuur voegt u een curriculum vitae en een motivatiebrief.

Selectieprocedure U ontvangt binnen de 24 uren een bevestiging van uw kandidatuur.

Het College van de ombudsmannen maakt een eerste selectie op basis van de ingestuurde kandidaturen.

De kandidaten die door het College op basis van hun kandidatuur weerhouden worden, worden uitgenodigd voor een gesprek (duur één uur).

Tijdens dit gesprek worden de verschillende competenties van de kandidaat onderzocht en wordt een (juridisch gerichte) gevalsstudie besproken (voorbereidingstijd één uur). Het is mogelijk dat de kandidaat voor een tweede gesprek wordt uitgenodigd (geen gevalsstudie).

De kandidaten worden binnen de 15 werkdagen ingelicht over het resultaat van de selectie. De geslaagde kandidaten worden op een werfreserve geplaatst die geldig is tot eind 2018. De werfreserve bevat geen rangschikking.

Zodra een vacature binnen de Ombudsdienst Pensioenen te begeven is, worden de kandidaten die zich in de werfreserve bevinden uitgenodigd om hun kandidatuur voor de te begeven functie te bevestigen. Het College stelt op dat ogenblik de kandidaat die het voor de functie meest geschikte profiel heeft voor aan de Minister van Pensioenen.

De datum van indiensttreding wordt vastgesteld in onderling overleg met de kandidaat.

^