Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 27 februari 2017

Standaardprofiel voor de functie van procureur-generaal hof van cassatie Dit standaardprofiel werd goedgekeurd door de algemene vergadering van de Hoge Raad voor de Justiti(...)

bron
hoge raad voor de justitie
numac
2017020291
pub.
27/02/2017
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE


Standaardprofiel voor de functie van procureur-generaal hof van cassatie (art. 1,1°, koninklijk besluit van 15 maart 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/2000 pub. 30/03/2000 numac 2000009157 bron ministerie van justitie Koninklijk besluit tot vastlegging van de categorieën van standaardprofielen sluiten tot vastlegging van de categorieën van standaardprofielen, gewijzigd bij koninklijke besluiten van 15 januari 2014 en 29 juni 2015) Dit standaardprofiel werd goedgekeurd door de algemene vergadering van de Hoge Raad voor de Justitie op 26 januari 2017 in toepassing van artikel 259bis-13 van het Gerechtelijk Wetboek. 1. Identificatiegegevens Functiebenaming : procureur-generaal bij het hof van Cassatie Organisatie : de rechterlijke organisatie Gerechtelijke entiteit : parket bij het hof van Cassatie 2.Doel van de functie Als eindverantwoordelijke, het leiden, organiseren en coördineren van de werking van het parket in al zijn aspecten : - financieel en logistiek beheer; - management inzake diverse domeinen (HR, werkprocessen, kennis, kwaliteit, communicatie, veranderingsmanagement, enz.); - vertegenwoordiging, samenwerkingsverbanden, enz., teneinde de wettelijke opdrachten ervan (kerntaken) op een hoogstaande kwalitatieve wijze uit te voeren, rekening houdend met de beheersovereenkomst. 3. Kernresultaatsgebieden 1a.Als korpschef van het parket, verantwoordelijk voor de uitvoering van de wettelijke opdrachten ervan, de nodige initiatieven nemen teneinde deze op toegankelijke en transparante wijze vorm te geven.

Taken, onder meer : ? eventueel een strategisch plan opstellen in functie van de bepaligen van de beheersovereenkomst; ? verdelen van de hoorzittingen tussen de advocaten-generaal die belast zijn met elke zaak waarvoor het Hof wordt gevat; ? overleggen met (de voorzitter van) het college van het openbaar ministerie en desgevallend met (de voorzitter van) de Raad van procureurs des Konings/Arbeidsauditeurs, inzake verschillende materies die de goede werking van Justitie betreffen; ? organiseren van themazittingen omtrent bepaalde juridische problematieken; ? opstellen van richtlijnen. 1b. Als korpschef-beheerder, samen met de eerste voorzitter en de andere leden van het directiecomité, instaan voor het dagelijks beheer van het parket (plannen, organiseren en opvolgen van de werking) en instellen van een integraal management teneinde met de toegekende middelen de doelstellingen, vervat in het beheerplan, in overeenstemming met de beheersovereenkomst, te bereiken.

Taken, onder meer : ? samen met de eerste voorzitter van het hof van Cassatie de beheersovereenkomst onderhandelen met de minister van Justitie (de activiteiten voorzien voor de drie komende jaren en de vereiste middelen voor het functioneren van het hof en zijn parket); ? eventueel opstellen van een strategisch plan samen met het directiecomité; ? samen met het directiecomité, coördineren en superviseren van de uitvoering van het strategisch plan met betrekking tot alle aspecten van de werking van het parket; ? beslissen over de taakverdeling en de dienstregeling voor de hoorzittingen; ? in voorkomend geval met de steundienst, ontwikkelen en invoeren van betrouwbare beheersinstrumenten (budgetbeheer, werklastregistratie, risicobeheer, managementinformatiesystemen (MSI), integrale kwaliteitszorg (IKZ), kennisbeheer, incidenten en - klachtenmanagement, enz.) en mede op basis hiervan de werking van het parket evalueren en bijsturen; ? organiseren van de interne beheersing van de organisatie; ? organiseren en opvolgen van, participeren aan gestructureerd intern en extern overleg (andere korpsoversten, magistraten, administratieve diensten, enz.); ? samen met de eerste voorzitter het gezag en de leiding uitoefenen over de dienst documentatie en overeenstemming van de teksten (art. 136 Ger.W.) ? samen met de leden van het directiecomité de rekeningen nazien van het voorbije dienstjaar, deze vóór 1 juni van het lopende jaar goedkeuren en aan de minister van Justitie en van Begroting bezorgen; ? in overleg met de eerste voozitter opstellen van het jaarverslag; ? opstellen van het jaarlijks verslag m.b.t. wetsevaluatie; ? samen met de FOD Justitie de administratieve situatie van de magistraten van het parket en de referendarissen eraan verbonden, opvolgen; toezien op de aanwezigheid en verlofdagen, beslissen over verzoeken van vrijstelling of opleiding; ? profielen van vacante plaatsen definiëren; ? opstellen van de adviezen die eigen zijn aan de benoemings- en aanwijzingsprocedures. 2. Als leidinggevende de magistraten van het parket en het eraan verbonden gerechtspersoneel desgevallend belast met een beheersfunctie), aansturen en ondersteunen om ervoor te zorgen dat zij de doelstellingen kunnen bereiken die hen worden toegewezen. Taken, onder meer : ? voorzitten en bezielen, samen met de eerste voorzitter, van het directiecomité; ? opzetten en bezielen van informele overlegstructuren van het parket; ? initiëren en opvolgen van projecten/actieplannen; ? voeren van een personeelsbeleid met de nadruk op het stimuleren en motiveren van alle medewerkers; toezien op het werk van de referendarissen die hij in onderling akkoord met de eerste voorzitter onder zijn eigen gezag heeft geplaatst; ? toepassen van het evaluatiesysteem zoals in de wet bepaald (o.a. individuele en teamgerichte functie- en functioneringsgesprekken); ? zo nodig over de magistraten van het parket zij tuchtbevoegdheden uitoefenen; ? detecteren/analyseren van opleidingsbehoeften, ruimte scheppen voor en aanmoedigen van permanente vorming van de magistraten en het gerechtspersoneel; ? optreden als coach (stimuleren van ontwikkeling, motiveren); ? bemiddelen in conflictsituaties; ? bevorderen van een constructief communicatieklimaat; ? zorgen voor voldoende toegankelijkheid en bereikbaarheid van de magistraten en het gerechtspersoneel; ? toezien op de toepassing van de regelgeving inzake welzijn op het werk; 3. Als vertegenwoordiger van het ambt, contacten uitbouwen en onderhouden met andere actoren van Justitie en met actoren buiten Justitie, met de wetgevende en uitvoerende macht en met de maatschappij teneinde de doeltreffendheid, de transparantie en het imago van Justitie en van het parket bij het Hof van Cassatie te verzorgen. Taken, onder meer : ? in samenwerking met de eerste voorzitter, opstellen van een communicatieplan voor het regelen van de interne en externe communicatie- en documentatiestromen (ta.v. collega's, publiek, pers, enz.); ? invoeren, ontwikkelen en onderhouden van samenwerkingsverbanden (o.a. met andere internationale juridische instanties); ? deelnemen aan hoorzittingen georganiseerd door de wetgevende kamers; ? vertegenwoordigen van het parket bij het Hof op diverse fora; ? in samenwerking met de eerste voorzitter, ontvangen van buitenlandse delegaties; ? ingaan op uitnodigingen voor werkbezoeken aan gelijkaardige buitenlandse functiehouders/instellingen; ? in overleg met de eerste voorzitter, afsluiten van memoranda en `jumelage-overeenkomsten' met het oog op het uitwisselen van ervaringen en praktijken; ? organiseren van (individuele) studentenstages i.s.m. universiteiten en hogescholen; ? zorgen voor voldoende bereikbaarheid en beschikbaarheid; ? voldoen aan protocollaire verplichtingen.

4. Netwerkelementen

4.Eléments de réseau


De qui la fonction reçoit-elle les informations ?

Quelles informations la fonction reçoit-elle ?

Sous quelle forme sont-elles transmises ?

Van wie krijgt de functie informatie ?

Welke informatie verkrijgt de functie ?

Onder welke vorm wordt deze aangeleverd ?

Premier président de la Cour de Cassasion

matières communes en rapport avec la gestion journalière

par écrit et oralement

Eerste voorzitter van het Hof van Cassatie

gemeenschappelijke aangelegenheden m.b.t. het dagelijks beheer

schriftelijk en mondeling

Secrétaire en chef/ greffier en chef

au sujet de la gestion journalière

par écrit et oralement

Hoofdsecretaris/ Hoofdgriffier

Inzake dagelijks beheer

schriftelijk en mondeling

Bâtonnier du barreau de cassation/bâtonnier d'autres barreaux

aspects organisationnels

par écrit et oralement

Stafhouder bij de balie bij het Hof van Cassatie/stafhouder andere balies

organisatorische kwesties

schriftelijk en mondeling

Cour constitutionnelle/ Conseil d'Etat

réponse à des questions/arrêts préjudiciels, interprétation de la loi, avis, etc.

par écrit et oralement (réunions de concertation)

Grondwettelijk hof/ Raad van State

antwoord op prejudiciële vragen/arresten, wetsinterpretatie, opvattingen, enz

schriftelijk en mondeling (overlegvergaderingen)

Chambres législatives (Commission Justice)

nouvelles initiatives législatives, dans le cadre d'une commission (d'enquête) parlementaire, demandes d'avis

oralement (auditions) et par écrit

Wetgevende kamers (commissie Justitie)

nieuwe wetgevende initiatieven, in het kader van een parlementaire (onderzoeks)commissie, adviesvragen

mondeling (hoorzittingen) en schriftelijk

1er avocat général, secrétaire en chef, (comité de direction)

informations concernant des dossiers à traiter, les processus de travail, le suivi d'initiatives/de projets

oralement et par écrit

1ste advocaat-generaal, hoofdsecretaris, (directiecomité)

informatie betreffende te behandelen dossiers, werkprocessen, opvolging initiatieven/projecten

mondeling en schriftelijk

(Président du) collège du ministère public/conseil des procureurs du Roi - des auditeurs du travail

échanges d'informations susceptibles d'améliorer le fonctionnement de la cour et de son parquet

oralement et par écrit

(Voorzitter van) het college van het openbaar ministerie/ Raad van procureur des Koning s-Arbeidsauditeurs

uitwisseling van informatie die de werking van het hof en zijn parket kan verbeteren

mondeling en schriftelijk

ministre de la Justice/ SPF Justice

demandes d'avis, aspects de la gestion, application du droit d'injonction, affaires de privilège de juridiction, aspects matériels/ organisationnels/ aspects (juridiques) de fond

par écrit et oralement

minister van Justitie/FOD Justitie

adviesvragen, beheerskwesties, toepassing injunctierecht, zaken m.b.t. voorrang van rechtsmacht, materiële/ organistorische/ inhoudelijke (juridische) kwesties

schriftelijk en mondeling

(Bureau de la) conférence permanente des chefs de corps

ordre du jour des réunions, rapports au sujet de problèmes généraux de l'ordre judiciaire

oralement et par écrit

(Bureau van de) vaste vergadering van korpschefs

agenda samenkomsten, verslagen inzake algemene problemen van de rechterlijke orde

mondeling en schriftelijk

CSJ

demande de participation à des projets, informations au sujet de plaintes et d'audits, recommandations, propositions d'amélioration du fonctionnement, etc.

par écrit

HRJ

vraag om deelname aan projecten, informatie inzake klachten en audits, aanbevelingen, voorstellen ter verbetering van het functioneren, enz.

schriftelijk

IFJ

programmes de formation, séminaires

par écrit

IGO

opleidingsprogramma's, seminaries

schriftelijk

Universités et hautes écoles

informations au sujet des possibilités de stages pour étudiants, évaluation de tels stages, etc.

par écrit et oralement

Universiteiten en hogescholen

informatie i.v.m. mogelijke stageplaatsen voor studenten, evaluatie van dergelijke stages, enz.

schriftelijke en mondeling

CCM

matières statutaires

oralement et par écrit

ARM

statutaire aangelegenheden

mondeling en schriftelijk

Cour européenne des droits de l'homme/Cour de Justice Benelux/Cour européenne de Justice

jurisprudence

par écrit

Europees Hof voor de Rechten van de Mens/Benelux-gerechtshof/Europees Hof van Justitie

rechtspraak,

schriftelijk

Réseau des procureurs généraux des cours suprêmes judiciaires de l'Union européenne

échanges d'informations sur des thèmes juridiques de toutes sortes, documentation

par écrit et oralement

Netwerk van de procureurs-generaal bij de Opperste Gerechtshoven van de Europese unie

uitwisseling informatie over allerlei juridische thema's, documentatiemateriaal

schriftelijk en mondeling

Contacts bilatéraux et trilatéraux

échanges d'expériences et de pratiques

oralement et par écrit

Trilaterale en bilaterale contacten

uitwisseling van ervaringen en praktijken

mondeling en schriftelijk


A qui la fonction fournit-elle des informations ?

Quelles informations la fonction fournit-elle ?

Sous quelle forme sont-elles fournies ?

Aan wie verschaft de functie informatie?

Welke informatie verschaft de functie?

Welke vorm wordt deze aangeleverd?

Premier président da la Cour de Cassation

aspects communs en rapport avec la gestion journalière

oralement et par écrit

Eerste voorzitter Van het Hof van Cassatie

gemeenschappelijke aangelegenheden m.b.t. het dagelijks beheer

mondeling en schriftelijk

secrétaire en chef/greffier en chef

en rapport avec la gestion journalière

oralement et par écrit

hoofdsecretaris/ hoofd-griffier

Inzake dagelijks beheer

mondeling en schriftelijk

Bâtonnier du barreau de cassation/bâtonnier d'autres barreaux

aspects organisationnels

par écrit et oralement

stafhouder bij de balie bij het Hof van Cassatie/ stafhouder andere balies

organisatorische kwesties

schriftelijk en mondeling

Cour constitutionnelle/ Conseil d'Etat

questions préjudicielles, questions, interprétation de la loi, avis, etc.

par écrit et oralement (réunions de concertation)

Grondwettelijk Hof/ Raad van State

prejudiciële vragen, vragen, wetsinterpretatie, opvattingen, enz.

schriftelijk en mondeling (overlegvergaderingen)

Chambres législatives (Commission Justice)

avis au sujet de nouvelles initiatives législatives, informations dans le cadre d'une commission (d'enquête) parlementaire

oralement (auditions) et par écrit

Wetgevende kamers (commissie Justitie)

advies over nieuwe wetgevende initiatieven, informatie in het kader van een parlementaire (onderzoeks)commissie

mondeling (hoorzittingen) en schriftelijk

1er avocat général, secrétaire en chef, (comité de direction)

aspects de la politique et de la gestion au sens large

oralement et par écrit

1ste advocaat-generaal, hoofdsecretaris, (directiecomité)

beleids- en beheerkwesties in ruime zin

mondeling en schriftelijk

(Président du) collège du ministère public/conseil des procureurs du Roi - des auditeurs du travail

informations susceptibles d'améliorer le fonctionnement de la cour et de son parquet

oralement et par écrit

(Voorzitter van) het college van het openbaar ministerie/Raad van procureurs des Konings - Arbeidsauditeurs

informatie die de werking van het hof en zijn parket kan verbeteren

mondeling en schriftelijk

Ministre de la Justice/SPF Justice

avis, aspects matériels/organisationnels/ aspects (juridiques) de fond, aspects de la gestion, état d'avancement de dossiers spécifiques

par écrit et oralement

minister van Justitie/FOD Justitie

adviezen, materiële/ organisatorische/ inhoudelijke (juridische) kwesties beheerkwesties, stand van zaken in specifieke dossiers

schriftelijk en mondeling

(Bureau de la) conférence permanente des chefs de corps

points d'ordre du jour, rapports au sujet de problèmes généraux de l'ordre judiciaire

oralement et par écrit

(Bureau van de ) vaste vergadering van korpschefs

agendapunten, verslagen inzake algemene problemen van de rechterlijke orde

mondeling en schriftelijk

CSJ

réponses aux demandes de participation à des projets, informations au sujet de plaintes et d'audits, réactions à des recommandations, etc.

par écrit et oralement

HRJ

antwoorden op vragen om deelname aan projecten, informatie over klachten en audits, reacties op aanbevelingen, enz.

schriftelijk en mondeling

IFJ

contribution au contenu de programmes de formation et de séminaires

par écrit et oralement

IGO

bijdragen aan de inhoud van opleidingsprogramma'sen seminaries

schriftelijk en mondeling

Universités et hautes écoles

informations concernant les possibilités de stage, leur suivi, leur évaluation, etc.

par écrit et oralement

Universiteiten en hogescholen

informatie inzake stagemogelijkheden, de opvolging ervan, evaluatie, enz.

schriftelijk en mondeling

CCM

matières statutaires

oralement et par écrit

ARM

statutaire aangelegenheden

mondeling en schriftelijk

Cour européenne des droits de l'homme/ Cour de Justice Benelux/Cour européenne de Justice

analyse critique de la jurisprudence

par écrit

Europees Hof voor de Rechten van de Mens/Benelux-Gerechtshof/Europees Hof van Justitie

kritische analyse van rechtspraak

schriftelijk

Réseau des procureurs généraux des cours suprêmes judiciaires de l'Union européenne

échanges d'informations sur des thèmes (juridiques) de toutes sortes, documentation

par écrit et oralement

Netwerk van de procureurs-generaal bij de Opperste Gerechtshoven van de Europese Unie

uitwisseling informatie over allerlei (juridische) thema's, documentatiemateriaal

schriftelijk en mondeling

Contacts bilatéraux et trilatéraux

échanges d'expériences et de pratiques

oralement et par écrit

Trilaterale en bilaterale contacten

uitwisseling van ervaringen en praktijken

mondeling en schriftelijk

Presse/médias

précisions au sujet de l'intervention de la cour et de son parquet, de certains dossiers, de la portée de décisions, etc.

oralement et par écrit

pers/media

toelichting bij het optreden van het Hof en zijn parket, bij bepaalde dossiers, bij de draagwijdte van uitspraken, enz.

mondeling en schriftelijk


5. Situering met organogram

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het parket bij het hof van Cassatie bestaat uit parketmagistraten (1ste advocaat-generaal, advocaten-generaal), bijgestaan door referendarissen en ander gerechtspersoneel, waaronder de hoofdsecretaris en secretarissen.(...) De procureur-generaal staat onder het gezag van de minister van Justitie. Het directiecomité van het hof van Cassatie staat onder de controlebevoegdheid van de minister van Justitie (inzake beheersbeslissingen) en van Begroting (voor de eventuele financiële gevolgen ervan).

6. Position

6.Positionering

Surveillance :

Sous l'autorité du ministre de la Justice

Toezicht :

Onder het gezag van de minister van Justitie

Direction et surveillance :

Personnel sur lesquels s'exerce une direction hiérarchique : magistrats de parquet (premier avocat général, avocats généraux, magistrats délégués), secrétaire en chef.

Leiding en toezicht :

Personeelsleden aan wie hiërarchisch leiding wordt gegeven : parketmagistraten (1ste advocaat-generaal, advocaten-generaal, magistraten met opdracht), hoofdsecretaris.

7. Autonomie

7.Autonomie

Peut décider de manière autonome au sujet de :

Dans le cadre de la législation et du contrat de gestion (et le cas échéant, du plan stratégique) : -l'utilisation de tous les moyens mis à disposition; -l'organisation et la gestion de ces derniers; -la structure organisationnelle (en tenant compte des missions légales); -la détermination des priorités; -les accords sur la répartition des tâches, et les processus de travail.

Kan autonoom beslissen over :

Binnen het kader van de wetgeving en van de beheersovereenkomst (en in voorkomedn geval, van het strategisch plan) : -de aanwending van alle ter beschikking gestelde middelen; -de organisatie en het beheer ervan; -de organisatiestructuur (rekening houdend met wettelijke opdrachten); -prioriteitenbepaling; -taakafspraken en werkprocessen.

Limitation de l'autonomie :

Veiller à s'abstenir de toute initiative en contradiction avec le contrat de gestion.

Begrenzing van de autonomie :

Afzien van elk initiatief in tegenstrijd met de beheersovereenkomst.

8. Impact

8.Impact

Budget de fonctionnement total

X

Totaal werkbudget

X

Budget de fonctionnement propre

= budget de fonctionnement de l'entité judiciaire

Eigen werkbudget

= totaal werkbudget van de gerechtelijke entiteit

Autres données quantitatives

-nombre de collaborateurs -nombre de bâtiments -équipement ICT -input - output

Andere kwantitatieve Gegevens

-aantal medewerkers -aantal gebouwen -ICT uitrusting -input - output

9. Expertise technique

9.Technische expertise

Diplôme et niveau de formation

?Licence/master ou doctorat en droit

Diploma en opleidings-niveau

?Licentiaat/master of doctor in de rechten

Période d'adaptation à la fonction

Inwerktijd in de functie


Expérience dans d'autres fonctions ou domaines

Légalement : art. 258 - art. 383 § 1er/art. 259quater § 1 et § 3 du Code judiciaire Pour pouvoir être désigné procureur général, le candidat doit : 1° exercer des fonctions juridiques depuis au moins quinze années, dont les cinq dernières en qualité d'avocat général près la Cour de cassation;2° au moment où le mandat s'ouvre effectivement, être éloigné d'au moins 5 ans de la limite d'âge visée à l'article 383 § 1er (cette limite d'âge est de 70 ans).3° appartenir à un régime linguistique différent de celui du premier président de la Cour de cassation (art. 43quater de la loi du 15 juin 1935 sur l'emploi des langues en matière judiciaire).

Ervaring in andere functies of domeinen

Wettelijk : art. 258 - art. 383 § 1/ art.259quater § 1 Ger.W. Om tot procureur-generaal te worden aangewezen, moet de kandidaat : 1° sedert ten minste vijftien jaar juridische functies uitoefenen, waarvan de laatste vijf jaar in het ambt van advocaat-generaal bij het Hof van Cassatie;2° tenminste 5 jaar verwijderd zijn van de leeftijdsgrens bedoeld in artikel 383 § 1 op het moment dat het mandaat daadwerkelijk openvalt (deze leeftijdsgrens is 70 jaar); 3° behoren tot een andere taalrol dan degene waartoe de eerste voorzitter van het Hof van Cassatie behoort (art.43quater van de wet van 15 juni 1935Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/1935 pub. 11/10/2011 numac 2011000619 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het gebruik der talen in gerechtszaken Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het gebruiik der talen in gerechtszaken).

Nature et durée des formations internes

Recommandé : Toute formation en management pertinente, notamment organisée par l'IFJ, pour l'exécution de la fonction,

Aard en duurtijd van interne opleidingen

Aangewezen : Alle voor de uitoefening van de functie relevante managementopleidingen, o.a. georganiseerd door het IGO.

10. Innovation

10.Innovatie

A quelles directives, instructions, règles et législations l'exécution de la fonction est-elle liée ?

La fonction est soumise à : ? la législation; ? les protocoles conclus avec le ministre de la Justice et/ou d'autres instances, concernant le fonctionnement du parquet; ? le contrat de gestion et, le cas échéant, le plan stratégique;

Aan welke richtlijnen, instructies, regels en wetgeving is de uitoefening van de functie gebonden ?

De functie is gebonden aan : ? wetgeving; ? protocollen, gesloten met de minister van Justitie en/of andere instanties, die betrekking hebben op de werking van het parket; ? de beheersovereenkomst en in voorkomend geval, het strategisch plan

Quelles sont les possibilités d'innovation ?

La fonction permet : ?de mettre en place et de réorienter des systèmes de gestion internes et des processus de travail internes; ?d'identifier des lacunes de la législation, des divergences dans la jurisprudence, des problèmes juridiques concernant l'application des lois ou le fonctionnement général du pouvoir judiciaire; ?de donner des avis au sujet des modifications législatives souhaitables; ?de contribuer à l'unité de la jurisprudence ainsi qu'à l'interprétation et à l'application correctes de la loi; ?de faire en sorte que le droit évolue, notamment par le biais de la jurisprudence; ?de déterminer la culture et le style de l'organisation.

Welke mogelijkheden tot vernieuwing laat de functie toe?

De functie laat toe : ?interne beheersystemen en werkprocessen in te stellen en bij te sturen; ?gebreken aan wetgeving, divergenties in de rechtspraak, juridische problemen inzake toepassing van de wetten of de algemene werking van de rechterlijke macht te herkennen; ?te adviseren over wenselijke wetswijzigingen ter zake; ?bij te dragen aan de eenheid van rechtspraak, aan de juiste uitlegging en toepassing van de wet; ?het recht te laten evolueren o.a. via jurisprudentie; ?de eigen organisatiecultuur en huisstijl te bepalen.

Cadre de référence (sur lequel reposent des initiatives innovantes)

contrat de gestion et, le cas échéant, le plan stratégique; ?enquêtes de qualité; ?évolutions dans le domaine du management; ?jurisprudence.

Referentiekader (datgene waarop vernieuwende initiatieven zijn gebaseerd)

de beheersovereenkomst en, in voorkomend geval, het strategisch plan; ?kwaliteitsonderzoeken; ?ontwikkelingen in de managementsfeer; ?rechtspraak.


11. Specifieke invulling van de functie (geen permanent resultaatgebied) Bv.deel uitmaken van het bureau van de vaste vergadering van korpschefs 12. Competentieprofiel OMGAAN MET INFORMATIE - Visie ontwikkelen Definitie : Ontwikkelen van een globale visie, missie en strategie voor de organisatie. - organisatievisie ontwikkelen : integreren van omgevingsfactoren in een coherente visie en missie en deze vertalen in algemene beleidslijnen met positieve impact op middellange en lange termijn voor de organisatie. - organisatiestrategie ontwikkelen : ontwikkelen van een samenhangend strategisch plan, in lijn met de missie en visie van de rechterlijke organisatie en op basis van informatie over de externe omgeving.

Gedragsindicatoren : - vertaalt de missie en visie in een strategisch plan en in een doeltreffende organisatiestrategie met positieve impact op middellange en lange termijn; - vertaalt het strategisch plan in operationele doelstellingen en ziet toe op de uitvoering ervan; - heeft een eigen kijk op de richting die de organisatie uit moet, rekening houdend met het globale organisatiekader; - onderkent het belang van de sociale, politieke en economische realiteit voor het bepalen van de strategie; - integreert omgevingsfactoren in een beleid op lange termijn; - ontwikkelt, rekening houdend met de omgeving, algemene beleidslijnen met een positieve impact op (middel)lange termijn; - integreert de diverse aspecten van de organisatie in een coherente visie; - ontwikkelt een organisatiestrategie om aan toekomstige uitdagingen het hoofd te kunnen bieden; - vertaalt de missie en de visie in een doeltreffende organisatiestrategie met positieve impact op middellange en lange termijn; - getuigt van inzicht bij het uitwerken van de organisatiestrategie.

OMGAAN MET TAKEN - Beheren van de organisatie Definitie : Opzetten van structuren en processen, beheren van budgetten en invoeren van verandering voor de organisatie op het niveau van het parket bij het Hof van Cassatie. - structuur : de processen en de structuur van de organisatie opzetten, ontwikkelen en aanpassen. - beheren van budgetten : budgetten op coherente wijze samenstellen en beheren, opvolgen en bijsturen in functie van de omstandigheden. - verandering invoeren en opvolgen : op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen, alternatieve actiepaden gericht betreden en nieuwe methoden ter verbetering uitproberen.

Gedragsindicatoren : - kan zijn strategisch plan aanpassen in functie van wijzigende omstandigheden; - evalueert systematisch hoe en in welke mate de doelstellingen van het strategisch plan worden bereikt; - zet organisatiestructuren op; - stelt projecten in werking om procedures voor verschillende activiteiten te standaardiseren; - werkt methoden uit om de budgetten optimaal te beheren; - past het budget aan als de omstandigheden dit vereisen; - introduceert en begeleidt verandering in de organisatie; - zoekt nieuwe opportuniteiten om de organisatie gericht te verbeteren.

OMGAAN MET MEDEWERKERS - Teams aansturen Definitie : Aansturen van teams in de richting van de organisatiedoelstellingen door hen coördineren en door de competenties van mensen correct in te schatten en in te zetten. - teams leiden : alle leden van de teams naar een zelfde objectief leiden en hun activiteiten coördineren. - richting geven : de richting aangeven waarin de organisatie verder moet evolueren en ieders werk in die richting sturen. - competenties beheren : competenties van anderen op een correcte, objectieve en genuanceerde wijze inschatten en deze op de meest effectieve wijze inzetten.

Gedragsindicatoren : - geeft de teams aan in welke richting zij moeten evolueren; - Ieidt de teams naar hetzelfde objectief; - coördineert de activiteiten van de teams; - geeft aan op welke wijze de organisatiedoelstellingen moeten worden bereikt; - schat de competenties van medewerkers op een objectieve wijze in; - zet de competenties van de medewerkers efficiënt in.

OMGAAN MET RELATIES - Relaties leggen Definitie : Opbouwen van relaties en netwerken binnen en buiten de organisatie, zowel met gelijken als op verschillende (hiërarchische) niveaus. - relaties leggen met gelijken : het opbouwen en onderhouden van formele en informele contacten. - relaties leggen tussen niveaus : het in stand houden van goede relaties doorheen verschillende organisatieniveaus. - externe relaties opbouwen : opbouwen en onderhouden van contacten met externe partners, instanties en organisaties.

Gedragsindicatoren : - wendt formele of informele contacten aan om zijn expertiseniveau op peil te houden; - onderhoudt hartelijke contacten in de verschillende niveaus van de organisatie; - onderhoudt actief de relaties doorheen verschillende organisatieniveaus; - bouwt relaties uit met instanties die een sleutelrol kunnen spelen in de ontwikkeling van de organisatie; - bestendigt de bestaande betrekkingen met externe partners, instanties en organisaties.

OMGAAN MET EIGEN FUNCTIONEREN 1. Respect tonen Definitie : Blijk geven van respect voor anderen, hun ideeën en meningen, uitvoeren van afgesproken procedures en instructies. - openheid laten blijken : een open geest en houding aannemen ten aanzien van andere ideeën, meningen en mensen. - procedures en instructies uitvoeren : respecteren van reeds ingestelde afspraken, procedures en instructies.

Gedragsindicatoren : - is in staat te erkennen en te aanvaarden dat zijn/haar eigen idee/mening niet de beste is; - moedigt anderen aan om een open houding aan te nemen ten aanzien van mensen met andere ideeën en meningen; - creëert een werkomgeving waarbinnen openheid voor andere ideeën, meningen en mensen een centrale rol speelt; - moedigt anderen aan om de regelgeving en procedures te respecteren; - neemt zijn/haar verantwoordelijkheid, conform de verwachtingen. 2. Zich aanpassen Definitie : Een flexibele houding aannemen ten aanzien van en inspelen op veranderende omstandigheden en diverse situaties. - omgaan met veranderingen : een flexibele houding aannemen tegenover veranderende omstandigheden en situaties en er zich, indien nodig, aan aanpassen. - omgaan met verscheidenheid : de diversiteit in situaties herkennen en erkennen, er een flexibele en open houding tegenover aannemen en er zich, indien nodig, aan aanpassen.

Gedragsindicatoren : - gaat soepel om met veranderingen in de organisatie; - levert kwalitatief werk ongeacht de omgevingsomstandigheden; - beargumenteert de noodzaak van een verandering; - speelt op een aangepaste manier in op de verscheidenheid van taken, situaties en omstandigheden; - moedigt anderen aan om hun gedrag aan de diversiteit van situaties aan te passen; - stelt zich flexibel op ten aanzien van uiteenlopende situaties en veranderingen. 3. Inzet tonen Definitie : Zich ten volle inzetten voor het werk door steeds het beste van zichzelf te geven, hoge kwaliteit na te streven en door te blijven doorzetten, ook bij tegenwerking. - betrokkenheid tonen : zich ten voile inzetten voor het werk dat men doet en steeds het beste van zichzelf geven. - kwaliteitsbewust handelen : kwaliteitsstandaarden hanteren bij het beoordelen van het geleverde werk. - doorzetten : adequaat reageren t.a.v. obstakels.

Gedragsindicatoren : - erover waken een voorbeeldgedrag te tonen; - is begaan met de vooruitgang van de organisatie; - maakt, ook in moeilijkere omstandigheden, het beste van zijn/haar job; - behoudt in zijn/haar handelen een goed evenwicht tussen kwaliteit en snelheid van uitvoeren; - bewaakt de kwaliteit van de geleverde `producten'/diensten; - zet door als hij/zij wordt geconfronteerd met ongerechtvaardigde tegenwerking of druk; - blijft werk van goede kwaliteit afleveren ondanks druk of eventuele obstakels. 4. Stress beheren Definitie : Resultaatsgericht reageren op stress, de eigen emoties controleren en constructief omgaan met kritiek. - omgaan met stress : doelgericht reageren en kalm blijven in stresserende werksituaties. - omgaan met emoties : de eigen emoties beheersen en erover waken dat deze het functioneren niet aantasten. - omgaan met kritiek : kritiek aanvaarden zonder defensief of vijandig te worden; na kritiek constructief verdergaan, zelfs als die kritiek niet terecht was, en er lessen uit trekken.

Gedragsindicatoren : - is in staat beslissingen te nemen in crisissituaties; - behoudt een positieve houding ten aanzien van zijn/haar taken, zelfs wanneer de druk hoog is; - toont zelfvertrouwen bij het ondernemen van nieuwe of complexe acties; - laat zich niet gemakkelijk uit het lood slaan; - aanvaardt kritiek en plaatst deze in het juiste kader; - reageert constructief, ook wanneer de kritiek naar zijn/haar mening niet terecht is. 5. Organisatiebetrokkenheid tonen Definitie : Zich borg stellen voor het behalen van de beoogde resultaten van de organisatie en daarom op de hoogte blijven van de omgeving waarin de organisatie actief is.Ontwikkelen en in stand houden van de organisatiestructuur, -beleid en - doelstellingen. - persoonlijke verantwoordelijkheid tonen : de volledige eindverantwoordelijkheid dragen voor de resultaten, tegenover de organisatie en de burgers. - omgevingsbewust zijn : gericht zijn op en goed geïnformeerd zijn over maatschappelijke en politieke ontwikkelingen en andere omgevingsfactoren. - bewust blijven van de organisatie : bewust zijn van de organisatiestructuur, organisatiebeleid en -doelstellingen ontwikkelen en in stand houden, inspelen op veranderingen hierin.

Gedragsindicatoren : - staat borg voor de resultaten van de organisatie; - onderhoudt contacten met de partners i.v.m. het behalen van de doelstellingen van de organisatie; - volgt maatschappelijke evoluties op de voet; - blijft actief op de hoogte van veranderingen in de politieke omgeving; - heeft een uitstekende kennis van de rechterlijke organisatie in het algemeen en van de eigen gerechtelijke entiteit in het bijzonder; - is zich bewust van de eventuele noden tot verandering van de organisatiestructuur en -politiek.

KERNCOMPETENTIES ln team werken Definitie : In team werken houdt in zich identificeren met het team, kennis en informatie op een transparante manier en dienstoverschrijdend delen en de teamgeest bevorderen teneinde mee te werken aan het behalen van afgesproken resultaten.

Gedragsindicatoren : ? heeft zin voor groepswerk; ? tracht conflicten te voorkomen door goede afspraken met collega's te maken; ? vraagt bij twijfel of bij moeilijke dossiers de inbreng of mening van collega's; ? bespreekt problemen en dossiers met collega's om zo tot een oplossing te komen; ? deelt zelf de eigen mening of advies aan collega's als wordt aangevoeld dat er nood is aan ondersteuning bij het zoeken naar een geschikte reactie voor een welbepaalde zaak; ? bezorgt de juiste informatie en wisselt kennis, ervaring en opinies met collega's uit zodat deze hun taken beter kunnen vervullen en de samenwerking tussen de collega's optimaal verloopt; ? onderhoudt goede relaties met collega's.

Servicegericht handelen Definitie : Servicegericht handelen betekent geloofwaardigheid verwerven door ten dienste te staan van de rechtzoekende en de burger, hem/haar met respect te behandelen en zijn/haar vragen op een transparante, integere en objectieve wijze te behandelen.

Gedragsindicatoren : ? schenkt aandacht aan een goede relatie met de rechtzoekenden en met andere betrokken partners; ? wint het vertrouwen van de burger/rechtzoekende door een professionele aanpak; ? tracht concreet problemen op te lossen;

Betrouwbaarheid tonen Definitie : Het loyaal ondersteunen, uitdragen en uitvoeren van genomen beslissingen met behoud van een constructieve kritische geest ten overstaan van die beslissingen.

Gedragsindicatoren : ? toont respect; ? behandelt dossiers met inachtneming van de methoden en beleidslijnen; ? volgt correct de geldende regels en procedures op; ? behandelt de verkregen informatie met de nodige discretie; ? gedraagt zich in overeenstemming met zowel de persoonlijke ais met de organisatorische waarden en verwachtingen.

Zichzelf ontwikkelen Definitie : Zichzelf ontwikkelen betekent open staan voor en zich flexibel aanpassen aan veranderingen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen maken in functie van de professionele noden en in het kader van het actief plannen van de eigen groei.

Gedragsindicatoren : ? is bereid te investeren in zijn verdere ontwikkeling; ? volgt relevante opleidingen; ? evalueert de eigen sterktes en zwaktes; ? zet de nodige stappen om te komen waar hij wil komen in zijn carrière; ? staat open voor veranderingen.

Objectieven behalen Definitie : De inzet, de wil en de ambitie tonen om resultaten te boeken door doel- en oplossingsgericht en op de meest efficiënte manier alle nodige acties en initiatieven te nemen binnen de vooropgestelde termijnen en er steeds de voile verantwoordelijkheid voor op te nemen.

Gedragsindicatoren : ? investeert tijd en energie om goed werk te leveren; ? toont inzet, doelmatigheid en toewijding in alle dossiers; ? voelt zich verantwoordelijk voor de eigen taken en resultaten; ? is flexibel om de eigen taken tot een goed einde te brengen binnen het gestelde tijdsbestek; ? toont een verregaande betrokkenheid bij het werk.

^