Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 12 februari 2020

Indienstneming van auditors Om zijn auditopdracht te helpen realiseren neemt de Hoge Raad vier auditors in dienst: een auditor voor het Nederlands kader en drie auditors voor het Frans kader. CONTEXT VAN DE FUNCTIE De Hoge Raad voo(...) De HRJ is onder meer belast met: * het voordragen van kandidaten in het kader van de benoeming e(...)

bron
hoge raad voor de justitie
numac
2020030065
pub.
12/02/2020
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE


Indienstneming van auditors (m/v/x) Om zijn auditopdracht te helpen realiseren neemt de Hoge Raad vier auditors in dienst: een auditor voor het Nederlands kader en drie auditors voor het Frans kader.

CONTEXT VAN DE FUNCTIE De Hoge Raad voor de Justitie (www.hrj.be) is een federaal orgaan met als voornaamste taak het verbeteren van de werking van de rechterlijke orde.

De HRJ is onder meer belast met: * het voordragen van kandidaten in het kader van de benoeming en de aanwijzing van magistraten, * het organiseren van de examens die toegang geven tot de magistratuur en tot de gerechtelijke stage, * het vaststellen van de richtlijnen voor de opleiding van magistraten en gerechtelijke stagiairs, * het ontvangen van klachten over de werking van de rechterlijke orde en het verzekeren van de opvolging ervan, * het uitvoeren van extern toezicht op de werking van de rechterlijke organisatie (audit en bijzonder onderzoek), * het uitbrengen van adviezen over wetsvoorstellen en -ontwerpen met weerslag op voornoemde werking.

De verenigde advies- en onderzoekscommissie van de Hoge Raad voor de Justitie evalueert bij middel van de door het auditteam uitgevoerde audits de werking van de rechterlijke organisatie en formuleert aanbevelingen ter verbetering ervan.

JOBINHOUD Als lid van het administratief auditteam, ondersteunt u de Hoge Raad voor de Justitie in zijn auditfunctie.

Vanuit uw professionele en methodologische ervaring draagt u bij tot het onafhankelijk beoordelen van * de doeltreffendheid en doelmatigheid van de gerechten en parketten. * de afstemming van hun activiteiten op het beleid en de verwachtingen van de burger, de wetten en andere toepasselijke regelgeving. * de relevantie en de betrouwbaarheid van de gecommuniceerde informatie, onder meer aan externe belanghebbenden.

In deze functie draagt u bij tot het verhogen van de effectiviteit en efficiëntie van de rechterlijke organisatie en het verbeteren van haar resultaten ten einde te beantwoorden aan de verwachtingen van de burger; * U verzamelt en analyseert informatie m.b.t. de organisatie en de reglementeringen om over voldoende achtergrond te beschikken om audits te kunnen uitvoeren. * U heeft oog voor al wat de resultaten van de rechterlijke organisatie kan beïnvloeden. * U analyseert processen en procedures, identificeert en evalueert risico's en beheersmaatregelen inzake de interne werking. * U draagt bij tot het certificeren van betrouwbare resultaten * U beoordeelt de resultaten en werking van de rechterlijke organisatie aan de hand van toepasselijke standaarden. * U beoordeelt de werking van de rechterlijke organisatie op conformiteit met de op haar van toepassing zijnde reglementering. * U rapporteert vaststellingen en aanbevelingen aan het betrokken management en stakeholders (waaronder het publiek) en u creëert hiervoor draagvlak bij de betrokken partijen. * U formuleert aanbevelingen tot optimalisatie van het interne controlesysteem en verbetering van organisatorische problemen en resultaten. * U formuleert aanbevelingen om het gevoerde beleid maximaal op de van toepassing zijnde reglementering te laten aansluiten. * U volgt de entiteiten op bij de implementatie van de aanbevelingen die werden geformuleerd. * U draagt bij tot een methodologisch-technische ondersteuning bij de ontwikkeling van beheersinstrumenten of kwaliteitssystemen in de rechterlijke organisatie. * U volgt de methodologische ontwikkelingen gelieerd aan audit op.

Meer info over de jobinhoud? Daan VYVERMAN Tel.: 02/535.16.34 E-mail: daan.vyverman@hrj.be DEELNEMINGSVOORWAARDEN 1. Vereist diploma op de uiterste inschrijvingsdatum: * diploma van licentiaat/master, arts, doctor, apotheker, geaggregeerde van het onderwijs, ingenieur, industrieel ingenieur, architect, meester (basisopleiding van 2 cycli), erkend en uitgereikt door de Belgische universiteiten en de instellingen voor hoger onderwijs van het lange type, voor zover de studies ten minste vier jaar hebben omvat, of door een door de Staat of een van de Gemeenschappen ingestelde examencommissies, * getuigschrift uitgereikt aan de laureaten van de Koninklijke Militaire School en die gerechtigd zijn tot het voeren van de titel van burgerlijk ingenieur of van licentiaat/master. * U kunt ook deelnemen als u een vroeger behaald diploma hebt, dat gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma's. 2. Zijn een pluspunt: * beschikken over een certificaat in auditing, * houder zijn van een diploma in de volgende gebieden: rechten, economie, bedrijfspsychologie of management. PROFIEL Gedragsgerichte competenties * Dankzij uw zeer sterkt analytisch vermogen, legt u verbanden tussen verschillende gegevens, genereert alternatieven en trekt sluitende conclusies. * U neemt beslissingen op basis van (on)volledige informatie en onderneemt doelgericht acties om de beslissingen uit te voeren. * U creëert en bevordert de groepsgeest door je mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's. * U begeleidt interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier, levert hen een persoonlijke dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten. * U handelt integer, in overeenstemming met de ethische gedragscode, respecteert vertrouwelijkheid, komt verbintenissen na en vermijdt elke vorm van partijdigheid. * U plant en beheert uw eigen groei actief in functie van uw mogelijkheden, interesses en ambities door uw eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en u continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken. * U beschikt over de inzet, de wil en de ambitie om de verantwoordelijkheid op te nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Technische competenties * U beheerst het Nederlands zowel mondeling als schriftelijk perfect (niveau moedertaal of gelijkwaardig). * U beschikt over een goede technische kennis van auditing ((interne/operationele/ prestatieaudit). * U bent vertrouwd met de auditstandaarden. * U bent vertrouwd met procesanalyse, risicoanalyse en interne controle. * U beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. * Aangezien u in een tweetalig team terechtkomt, wordt een zeer goede kennis van het Frans vereist. * Een goede kennis van het Engels wordt beschouwd als een troef. * U beschikt over een goede kennis van de gerechtelijke instellingen en hun werking. * U bent vertrouwd met het gebruik van de software voor het dagelijkse beheer (Word, Excel, outlook...).

AANSTELLINGSVOORWAARDEN Als je geslaagd bent voor de selectie, moet u op de aanstellingsdatum: * Belg zijn of burger van een ander land behorende tot de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, * de burgerlijke en politieke rechten genieten, * een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking.

Voor de indienstneming in de betrekking van auditeur zal voorrang worden verleend aan de laureaat van de selectie die minimum 1 jaar aantoonbare relevante professionele ervaring kan laten gelden in één of meerdere van de volgende domeinen: * interne of externe audit, * evalueren van de kwaliteit van het systeem van interne beheersing en formuleren van aanbevelingen om de effectiviteit en de efficiëntie ervan te verhogen, * (niet-financieel) risk management, * compliance, business continuity management, incident management, antifraudemanagement of procesverbetering, * integreren van risk management in de processen en planning van een organisatie, * implementatie en testen van beheersmaatregelen, * actief nakijken van de risicorapportering en deze rapportering gebruiken om risico's te beheren, * identificeren en managen van risico's.

AANBOD U wordt in dienst genomen met een contract van onbepaalde duur.

Loon Minimum aanvangswedde: 44.299,11 EUR (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Voordelen * mogelijkheid tot het verwerven van een tweetaligheidspremie * recht op maaltijdcheques * kosteloze hospitalisatieverzekering * gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer * gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer * flexibele werkuren in een 38-uren week * 26 dagen verlof per jaar * telewerken * valorisatie van anciënniteit als auditeur is mogelijk SELECTIEPROCEDURE Naargelang het aantal ontvangen kandidaturen wordt er eventueel een voorafgaande eliminerende proef georganiseerd.

De selectie gebeurt op basis van het slagen in een sollicitatiegesprek met een jury. Tijdens het onderhoud wordt geëvalueerd of het profiel van de kandidaat overeenstemt met de functievereisten en worden ook zijn motivatie en interesse voor het algemeen werkkader en de inhoud van de functie getoetst.

De jury behoudt zich de mogelijkheid voor de kandidaten te onderwerpen aan elke andere test of proef tot vaststelling van hun geschiktheid om het vacant verklaarde ambt uit te oefenen.

De jury is samengesteld uit leden van de Hoge Raad voor de Justitie.

De rangschikking van de geslaagden wordt opgesteld op basis van de resultaten van het interview. Bij gelijke rangschikking wordt voorrang verleend aan de laureaat van de selectie die de relevante professionele ervaring kan laten gelden overeenkomstig de aanstellingsvoorwaarden. Indien meerdere gelijkgerangschikte kandidaten dergelijke ervaring kunnen laten gelden, wordt voorrang verleend aan de laureaat met de langste professionele ervaring.

Als u niet onmiddellijk aan de slag kan, komt u op een lijst terecht waaruit geput kan worden in de twee jaar van de vaststelling van het klassement van de laureaten van de sélectie telkens er een plaats vrij is voor de functie van auditor.

SOLLICITEREN Solliciteren kan tot en met 11 maart 2020.

U moet solliciteren per email aan job@hrj.be ter attentie van de voorzitter van de Hoge Raad voor de Justitie. Uw gemotiveerde sollicitatiebrief moet worden vergezeld van een kopie van het vereiste diploma en een curriculum vitae.

^