Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 16 september 2020

Richtsnoeren van de Belgische Mededingingsautoriteit betreffende de berekening van geldboeten voor ondernemingen en ondernemingsverenigingen bedoeld in artikel IV.79, § 1, eerste lid, en § 2, eerste lid WER bij overtredingen van de artike 1. Het Directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit heeft op 3 september 2020 bij toepass(...)

bron
belgische mededingingsautoriteit
numac
2020042907
pub.
16/09/2020
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BELGISCHE MEDEDINGINGSAUTORITEIT


Richtsnoeren van de Belgische Mededingingsautoriteit betreffende de berekening van geldboeten voor ondernemingen en ondernemingsverenigingen bedoeld in artikel IV.79, § 1, eerste lid, en § 2, eerste lid WER bij overtredingen van de artikelen IV.1, § 1, IV.2 en/of IV.2/1 WER, of van de artikelen 101 en/of 102 VWEU 1. Het Directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit heeft op 3 september 2020 bij toepassing van artikel IV.25, 2° van het Wetboek van economisch recht ("WER"), ingevoegd bij wet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2019 pub. 24/05/2019 numac 2019012261 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende wijzigingen van boek I "Definities", van boek XV "Rechtshandhaving" en vervanging van boek IV "Bescherming van de mededinging" van het Wetboek van economisch recht type wet prom. 02/05/2019 pub. 17/05/2019 numac 2019030424 bron federale overheidsdienst financien Wet tot omzetting van de Richtlijn 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1) sluiten (BS 24.05.2019, p. 50073), de hierna volgende richtsnoeren aangenomen voor de berekening van geldboeten voor ondernemingen en ondernemingsverenigingen bedoeld in artikel IV.79, § 1, eerste lid, en § 2, eerste lid WER, vervangen bij koninklijk besluit van 31 juli 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 31/07/2020 pub. 12/08/2020 numac 2020042660 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van de boeken I en IV van het Wetboek van economisch recht met betrekking tot misbruiken van economische afhankelijkheid sluiten tot wijziging van de Boeken I en IV van het WER met betrekking tot misbruiken van economische afhankelijkheid (BS 12.08.2020, p.59663) bij overtredingen van de artikelen IV.1, § 1, IV.2 en/of IV.2/1 WER, of van de artikelen 101 en/of 102 VWEU (hierna de "Richtsnoeren").

I. Uitgangspunt 2. Deze Richtsnoeren beogen meer transparantie en meer rechtszekerheid te bieden aan de ondernemingen en ondernemingsverenigingen die het voorwerp uitmaken van een onderzoek, betreffende de eventuele hoogte van een geldboete die kan worden opgelegd in toepassing van de artikelen IV.60 en IV.79, § 1, eerste lid, et § 2, eerste lid WER (1). 3. De Belgische Mededingingsautoriteit zal zich bij het berekenen van geldboeten voor ondernemingen en ondernemingsverenigingen bedoeld in artikel IV.79, § 1, eerste lid, en § 2, eerste lid WER bij overtredingen van de artikelen IV.1, § 1, IV.2 en/of IV.2/1 WER, of van de artikelen 101 en/of 102 VWEU, in principe laten leiden door de door de Europese Commissie gebruikte Richtsnoeren voor de berekening van geldboeten die uit hoofde van artikel 23, lid 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1/2003 worden opgelegd (Publicatieblad 2006/C 210/02) (hierna: de Commissierichtsnoeren).

II. Afwijkingen en aanvullingen ten aanzien van de Commissierichtsnoeren 4. In afwijking of aanvulling van de Commissierichtsnoeren geldt echter ook wat volgt: De in aanmerking te nemen omzet 5.De in par. 13 van de Commissierichtsnoeren bedoelde omzet wordt vervangen door de omzet behaald door de betrokken ondernemingen in België die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met de inbreuk. 6. Wanneer een bij een inbreuk betrokken onderneming geen omzet heeft in België die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met de inbreuk, maar wel een geconsolideerde omzet heeft zoals bedoeld in artikel IV.84 WER, wordt het basisbedrag berekend op basis van de volgende omzetcijfers: a. Indien de inbreuk bestond in een marktverdeling waarbij een of meer ondernemingen er zich toe verbonden niet in België te verkopen, wordt het basisbedrag van de boete berekend op basis van de omzet van die ondernemingen betreffende producten en diensten die rechtstreeks of indirect verband houden met de inbreuk, op de geografische markten waarop die ondernemingen die goederen of diensten wel aanboden, b.In alle andere gevallen wordt het basisbedrag van de boete berekend op basis van het gemiddelde van de in par. 5 van deze richtsnoeren bedoelde omzet behaald in België door de bij de inbreuk betrokken ondernemingen die deze goederen en diensten wel in België aanboden. 7. Het wettelijk maximum van de boete voor een betrokken onderneming of ondernemingsvereniging moet berekend worden gelet op artikelen IV.79 § 1 en § 2, en IV.84 WER. Clementie en transacties 8. De Belgische Mededingingsautoriteit zal de regelgeving inzake de volledige of gedeeltelijke vrijstelling van geldboeten (clementie) toepassen overeenkomstig de voorwaarden van de op de feiten van de zaak toepasselijke clementierichtsnoeren (2).9. Indien een onderneming of ondernemingsvereniging geniet van een gedeeltelijke vrijstelling van geldboete bij toepassing van de in vorige paragraaf genoemde regels inzake clementie, wordt de verleende vrijstelling berekend op de geldboete die hun anders zou zijn opgelegd overeenkomstig deze Richtsnoeren.10. Indien de Auditeur een schikkingsbeslissing neemt met oplegging van een boete aan een onderneming of ondernemingsvereniging die geniet van een gedeeltelijke vrijstelling van geldboete bij toepassing van de hogergenoemde regels inzake clementie, wordt de op basis van deze Richtsnoeren berekende boete eerst verminderd overeenkomstig de clementieregeling.Vervolgens wordt het resulterende bedrag verminderd bij toepassing van artikel IV.60, § 1 WER. Identieke of soortgelijke inbreuk 11. Het begrip `identieke of soortgelijke inbreuk' bedoeld in par.28 van de Commissierichtsnoeren moet zo worden geïnterpreteerd dat het verwijst naar een identieke of soortgelijke zaak in een Lidstaat van de Unie die voorwerp is van een beslissing van de Europese Commissie of van een nationale mededingingsautoriteit in een buurland van België of in het Verenigd Koninkrijk. 12. Er is in de zin van deze Richtsnoeren geen sprake van recidive in hoofde van een groep ondernemingen indien een eerdere identieke of soortgelijke inbreuk gepleegd werd door een dochteronderneming waarover pas na de beëindiging van de eerdere inbreuk de controle werd verkregen. III. Overgangsbepalingen 13. Deze Richtsnoeren worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en op de website van de Belgische Mededingingsautoriteit. Zij worden toegepast vanaf de datum van bekendmaking in het Belgisch Staatsblad (3) op alle zaken waarin op die dag nog geen met redenen omkleed voorstel van beslissing is overgemaakt aan het Mededingingscollege, met uitzondering van de zaken die voorwerp zijn van een schikkingsprocedure en waarvoor de auditeur al een mogelijke geldboete heeft meegedeeld in zoverre de schikkingsprocedure effectief leidt tot een schikking. 14. Deze Richtsnoeren vervangen de richtsnoeren betreffende de berekening van geldboeten voor ondernemingen en ondernemingsverenigingen bedoeld in artikel IV.79, § 1, eerste lid WER bij overtredingen van de artikelen IV.1, § 1 en/of IV.2 WER, of van de artikelen 101 en/of 102 VWEU zoals aangenomen door het Directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit op 6 mei 2020 (BS., 25.05.2020, p. 37395). (1) Deze Richtsnoeren zijn niet van toepassing op de sancties die bij toepassing van de artikelen IV.1, § 4 en IV.79, § 4 kunnen worden opgelegd aan natuurlijke personen. Die geldboeten zullen binnen de vork die bepaald is in artikel IV.79, § 4 worden berekend gelet op de ernst van de inbreuk en van de betrokkenheid en de andere kenmerken van de zaak. (2) De wettelijke regeling inzake clementie was neergelegd in Artikel 46, ingevoegd bij wet van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/04/2013 pub. 26/04/2013 numac 2013011191 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging van de bepalingen die een aangelegenheid regelen als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet, in boek IV « Bescherming van de mededinging » en boek V « De mededinging en de prijsevoluties » van het Wetboek van economisch recht type wet prom. 03/04/2013 pub. 18/02/2014 numac 2014000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende invoeging van de bepalingen die een aangelegenheid regelen als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet, in boek IV "Bescherming van de mededinging" en boek V "De mededinging en de prijsevoluties" van het Wetboek van economisch recht. - Duitse vertaling sluiten, en is thans vervat in artikel IV.54 WER, ingevoegd bij wet van 2 mei 2009. Alvorens het Directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit op 6 mei 2020 de nieuwe clementierichtsnoeren op grond van artikel IV.54, § 5 WER heeft aangenomen (BS., 22.05.2020, p. 37186), golden reeds de in het Belgisch Staatsblad van 22 maart 2016 gepubliceerde Clementierichtsnoeren van de Belgische Mededingingsautoriteit en daarvoor de in het Belgisch Staatsblad van 22 oktober 2007 gepubliceerde Mededeling van de Raad voor de Mededeling betreffende volledige of gedeeltelijke vrijstelling van geldboeten in kartelzaken. (3) Zie ook in die zin HvJ 28.06.2005, zaak C-189/02 P, Dansk Rorindustri, par. 222-229 waarin een beslissing voldoende voorspelbaar werd geacht omdat de nieuwe boeterichtlijnen duidelijk binnen de grenzen bleven van (toen) Verordening 17. .

^