Etaamb.openjustice.be
Gewestplan
gepubliceerd op 25 oktober 2000

Gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene Bij besluit van de Vlaamse regering van 8 septemb De kaarten met de bestaande fysische en juridische toestand behorende tot de niet-normatieve delen (...)

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2000035999
pub.
25/10/2000
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

Departement Leefmilieu en Infrastructuur


Gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan op het grondgebied van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene Bij besluit van de Vlaamse regering van 8 september 2000 wordt het erbijgevoegde plan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk besluit van 7 november 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Sint-Niklaas-Lokeren definitief vastgesteld voor delen van het grondgebied van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene, afgebakend op de kaartbladen 7/5, 7/6, 7/7, 14/4, 15/1, 15/2 en 15/6 met aanvullende stedenbouwkundige voorschriften zoals vervat in de bijlagen 1 tot en met 6 bij dit besluit.

De kaarten met de bestaande fysische en juridische toestand behorende tot de niet-normatieve delen van het voormeld gewestplan zijn vervat in de bijlagen 7 tot 11 bij dit besluit.

Een bijzonder plan van aanleg of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan moet worden opgemaakt voor de koppelingsgebieden type 1.

De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening is belast met de uitvoering van dit besluit.

Provincie Oost-Vlaanderen Streekcommissie van advies voor de ruimtelijke ordening Notulen van de vergadering van 12 mei 2000 Aanwezig : - Voorzitter : H. Balthazar, Gouverneur (tot en met punt C.10) P. Martens (vanaf punt C.11). - Leden : A. Vercamer, G. Deckers, J. Caudron, P Martens, L. Hemelaer, M. Hoffmann, J. Rutgeerts, E. Van meenen, B. Van Schoote, G. Storme. - vanwege AROHM : H. Leinfelder en J. Vanderstraeten. - Secretariaat : N. Bleyenberg.

Verontschuldigd : J. Timmermans, A. De Maght-Aelbrecht, H. Rupus, I. Verleyen, P. Wille, G Aliaert, D. Baeckelandt, L. Daels.

Afwezig : O Adriaensen, F. De Vilder, W. Merchie, S. Van Rouveroij, A. Vanden Bossche, P. Van Tittelboom, P. De Decker, W. Goemaere, M. Heughebaert, G. Schuerman, M. Vermeulen.

Agenda A. De notulen van de vergadering van 14 april 2000 worden goedgekeurd.

C.12. GEWESTPLAN SINT-NIKLAAS - LOKEREN GEDEELTELIJKE HERZIENING TE BEVEREN, SINT-GILLIS-WAAS EN STEKENE DE COMMISSIE, Wordt verzocht in toepassing van artikel 11, § 4, van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, advies te verlenen over het dossier betreffende de gedeeltelijke herziening van het gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren op het grondgebied van de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene, waarvan het ontwerpplan vastgesteld werd bij besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1999 (Belgisch Staatsblad van 17 augustus 1999) en de Gouverneur belast met het openbaar onderzoek;

Nam in zitting van 14 april 2000 kennis van het dossier bestaande uit het besluit van de Vlaamse regering, het plan met de bestaande fysische en juridische toestand, het bestemmingsplan met aanvullende stedenbouwkundige voorschriften, de stukken van het openbaar onderzoek dat gehouden werd van 22 november 1999 tot en met 20 januari 2000, de 152 bezwaarschriften waarvan de lijst in bijlage gaat en de adviezen van de gemeenteraden en de bestendige deputatie;

Hoorde de heer H. Leinfelder van de afdeling Ruimtelijke Planning van het ministerie van de Vlaamse gemeenschap, die toelichting gaf bij het dossier en aldus aanhaalde dat een eerste gewestplanwijziging reeds definitief vastgesteld werd, dat een strategisch plan voor het linkerscheldeoevergebied uitgewerkt werd, dat met de voorgestelde gewestplanwijziging het havengebied beperkt werd t.o.v. de voorstellen van het strategisch plan, dat het dorp Doel en omgeving als industriegebied bevestigd wordt, dat weliswaar een leefbaarheidsstudie bezig is doch de resultaten ervan zullen moeten geëvalueerd worden o.m. in functie van een nieuwe wijziging, dat het principe van flexibiliteit binnen het havengebied behouden werd, dat derhalve op plan niet alles concreet vastgelegd werd doch de voorschriften de mogelijkheden aangeven, dat een volumebuffer voorzien wordt tegenover de gebieden met bestemmingen die moeten afgeschermd worden, dat daarvan zeker een breedte van 100 m dient gerealiseerd vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden, dat het weggenomen vogelrichtlijngebied gecompenseerd wordt door die buffer, dat voor de ontsluitingen van het gebied een uitvoeringsplan dient opgemaakt, evenals voor de milieuzonering, dat het Doeldok eventueel kan gedempt worden met baggerspecie, dat in het zeehavengebied met tijdelijk landbouwkarakter de landbouwactiviteiten tot minstens 2007 gewaarborgd zijn, dat rond de kerncentrale een veiligheidszone aangeduid is, dat voor de leefbaarheid van de dorpen koppelingsgebieden gepland zijn, dat voor de ontsluiting naar het hoofdwegennet een reservatiestrook voorzien wordt, dat voor het agrarisch gebied met polderkarakter een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan zal moeten opgemaakt worden, dat natuurgebieden opgenomen worden zoals het Groot Rietveld en de Melkader, dat de multimodale logistieke zone bij het havengebied genomen wordt, dat tevens kleine aanpassingen doorgevoerd worden aan woonuitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo en dat te Haasdonk een kmo-zone omgezet wordt in woongebied, dat langs de hoofdverkeersweg de reservatie gepland wordt van het tracé van een goederenspoorweg;

Diende evenwel een beoordeling te verdagen bij gebrek aan het vereiste aanwezigheidsquorum, Herneemt de bespreking van dit dossier en stelt vast dat conform de decretaal vastgelegde procedure, namelijk binnen een termijn van 60 dagen na de sluiting van het onderzoek, advies werd uitgebracht door de gemeenteraad van Beveren op 15 februari 2000 (gunstig met bemerkingen), van Kruibeke op 28 februari 2000 (gunstig), van Lokeren op 28 februari 2000 (gunstig), van Sint-Gillis-Waas op 2 maart 2000 (gunstig, met uitzondering voor de reservatiestrook voor de spoorverbinding langsheen de A11/N49), van Stekene op 22 februari 2000 (gunstig, met uitzondering voor de reservatiestrook voor de spoorverbinding), van de bestendige deputatie op 16 maart 2000 (gunstig met opmerkingen, en ongunstig voor de herschikking van de woonuitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo), dat van de gemeenteraden van Sint-Niklaas, Temse en Waasmunster geen advies ontvangen werd, dat het niet uitbrengen van een advies gelijkstaat met gunstig advies;

Evalueert de voorgestelde gewestplanwijziging in de onderscheiden onderdelen, waarbij aangegeven wordt : het betreffende onderdeel, onder a) de adviezen, onder b) de bezwaren, onder c) de bespreking en onder d) het advies; 1. de koppelingsgebieden rond Kallo, Kieldrecht en Verrebroek a.adviezen : gunstig, doch met opmerkingen van beveren (aanpassing voorschriften in functie van leefbaarheid kernen) en van de bestendige deputatie (mogelijkheden voor landbouwgebruik duidelijk omschrijven). b. bezwaren : - poldergebied moet agrarisch blijven : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101 - omgeving Kallo als industriezone behouden : 115, 131 - koppelingsgebieden bedreigen leefbaarheid woonkernen : 128 - bedreigt leefbaarheid van Kallo en natuurwaarden en opname Steenlandpolder als natuurgebied : 135 - Rietveld opnemen als natuurgebied : 143 Evalueert de voorgestelde gewestplanwijziging in de onderscheiden onderleden, waarbij aangegeven wordt : het betreffende onderdeel, onder a) de adviezen, onder b) de bezwaren, onder c) de bespreking en onder d) het adres : 1.de koppelingsgebieden rond Kallo, Kieldrecht en Verrebroek : a. adviezen : gunstig, doch met opmerkingen van beveren (aanpassing voorschriften in functie van leefbaarheid kernen) en van de bestendige deputatie (mogelijkheden voor landbouwgebruik duidelijk omschrijven).b. bezwaren : - poldergebied moest agrarisch blijven : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101 - omgeving Kallo als industriezone behouden : 115, 131 - koppelingsgebieden bedreigen leefbaarheid woonkernen : 128 - bedreigt leefbaarheid van Kallo en natuurwaarden en opname Steenlandpolder als natuurgebied : 135 - Rietveld opnemen als natuurgebied : 143 - bebouwing koppelingsgebieden beperken tot 20 % : 135 - koppelingsgebied rond Kieldrecht overbodig indien havenuitbreiding niet toegelaten wordt : 135 - koppelingsgebied rond Verrebroek vervangen door ecologisch waardevol landbouwgebied : 135.c. bespreking : de koppelingsgebieden worden aangeduid ter bescherming van de woonkernen, de voorschriften ervan zijn algemeen opgevat en dienen uitgewerkt in ruimtelijke uitvoeringsplannen die de concrete bestemming en ordening zullen vastleggen;ter compensatie van bestemmingswijzigingen op andere plaatsen zou ten noorden van Verrebroek de gronden eigendom van de Vlaamse Gemeenschap evenals het Groot Rietveld ten zuiden van Kallo dienen aangeduid als natuurgebied. d. advies : gunstig, mits aanduiding voornoemde N-gebieden (6 stemmen voor, 1 tegen, 1 onthouding).2. aanleg van volumebuffer a.adviezen : gunstig, doch opmerkingen van Beveren (buffer ten Z-O van Kallo), en van de bestendige deputatie (grafische voorstelling) b. bezwaren : - moet in gebied met hinder, is schadelijk voor landbouw : 89, 116 - geen buffer in havengebied : 115 - mag niet voortijdig aangelegd worden : 117 - volumebuffer is zinloos zolang gebied voor landbouw gebruikt wordt : 119 - buffers moeten binnen industriezones :145 - buffer rond Kieldrecht moet uitgebreid worden : 146 - buffer rond Kallo kunnen op reeds onteigende gronden : 148 - voorwaarde tot voorafgaande realisatie hypothekeert havenuitbreiding : 136 c.bespreking : enerzijds wordt aangevoerd dat een voldoende buffering tussen het zeehavengebied en de vooral de woonkernen nodig is en ook voorzien wordt, dat thans geen buffering voorzien is t.o.v. het gebied met landbouwkarakter doch later na uitbreiding van de haven wel, dat de buffer ook bedoeld is als compensatie voor het verdwijnen van vogelrichtlijngebieden, en anderzijds dat de voorziene buffer geen voldoende garanties biedt gelet op het ontbreken van inzicht in de realisatie (fasering, geen omschrijving natuurinrichting, geen intekening infrastructuurwerken, geen evenwaardige oppervlakte voor bestaand vogelrichtlijngebied), en dat gesteld wordt dat de voorwaarde van voorafgaande realisatie de havenontwikkeling kan afremmen en dat de realisatie van de buffer beter gelijktijdig met de ontwikkeling van het gebied kan gebeuren. d. advies : gunstig, mits realisatie gelijktijdig met ontwikkeling gebied.3. de ontsluitingsweg ter hoogte van het Deurganckdok a.adviezen : gunstig b. bezwaren : geen c.bespreking : betreft een noodzakelijke infrastructuur d. advies : gunstig 4.heraanleg ontsluitingsweg en aansnijding van het zeehavenqebied type 2 voor de berging van bauuerspecie, en verklaring als werken van algemeen belang van de aanleg van het Deurganckdok a. adviezen gunstig b.bezwaren : - voor berging baggerspecie is zone nodig volgens begrenzing in Strategisch Plan : 115 - tegen inname Scheldepolder en voor behoud natuurwaarden : 135 - tegen aanleg Deurganckdok : 135 - tegen verklaring algemeen belang : 143 c. bespreking : de verklaring van werken als van algemeen belang betreft de toepassing van wettelijke mogelijkheden en houdt verband met uitvoering, niet met bestemming, de ontsluitingsweg is een noodzakelijke infrastructuur, de baggerspecie afkomstig van het graven van het Deurganckdok is niet verontreinigd en vormt geen bedreiging.d. advies : gunstig 5.zeehavengebieden a. adviezen : b.bezwaren : - aandacht voor natuur en landbouw : 143 - afbakening van De Lijn De Bondt, en schrappen bestemmingen Z2, Z2V en ZTL ten noorden ervan : 144 - tegen vermindering havenuitbreidingsgebied met 1.000 ha, daar waar in het Strategisch Plan een afname met 475 ha overeengekomen is : 120, 136 - de ruimtebalans voorziet 15.000 ha voor de haven van Antwerpen en hieraan mag niet geraakt worden : 136 - vraag intekenen bijkomend dok : 115 c. bespreking : enerzijds wordt aangevoerd dat de afbakening van de zeehavengebieden ruimtelijk duidelijkheid brengt en naar de toekomst een expansie toelaat, en anderzijds dat het Strategisch Plan geen openbaar document is en de afbakening niet steunt op een bekende behoeftenbescherming.d. advies : gunstig (5 stemmen voor, 1 onthouding) 6.lokaal bedrijventerrein te Verrebroek a. adviezen : gunstig b.bezwaren : geen c. bespreking : betreft uitbreiding van een bestaande zone en de locatie is ruimtelijk aanvaardbaar d.advies : gunstig 7. wijziging multimodale zone te Verrebroek a.adviezen : gunstig b. bezwaren : geen c.bespreking : betreft een zone die reeds op het gewestplan ingetekend werd en die thans bij het havengebied genomen wordt d. advies : gunstig 8.wijziging van ambachtelijke zone naar woongebied te Haasdonk a. adviezen : gunstig, met opmerkingen van de Bestendige Deputatie over voorwaarde woonbehoeftenstudie en studie Leefbaarheid Doel.b. bezwaren : geen c.bespreking : het betreft hier een lokale aangelegenheid; de omzetting nabij het centrum van de woonkern is stedenbouwkundig verantwoord d. advies : gunstig 9.herschikking van woon uitbreidingsgebieden te Kieldrecht en Kallo a. adviezen : ongunstig door Beveren, verder gunstig, met opmerkingen van de Bestendige Deputatie over voorwaarde woonbehoeftenstudie en studie Leefbaarheid Doel b.bezwaren : - tegen wijziging landbouwgrond in woonuitbreiding te Kieldrecht : 92, 93, 94, 95, 112, 113, 114 - woonuitbreidingsgebied te Kallo mag niet verdwijnen : 148 c. bespreking : de herschikking te Kallo sluit aan bij de woonkern en laat een beperkte uitbreiding toe om de behoefte op te vangen, de herschikking te Kieldrecht is ruimtelijk verantwoord omdat de beperkte zone thans beter aansluit bij de woonkern en boven de Pillendijk een homogeen open gebied behouden blijft.d. advies : - herschikking te Kallo : gunstig - herschikking te Kieldrecht : gunstig (4 stemmen voor, 1 onthouding) 10.herinrichting als hoofdweg van de N49/A11 a. adviezen : gunstig b.bezwaren : - ontsluiting havengebied kan niet gewaarborgd worden : 115 - tegen verdwijnen groenzone : 118, 149, 135 c. bespreking : met de herinrichting als hoofdweg kan ingestemd worden voor zover de ontsluiting van het havengebied verrekend wordt door behoud van een op- en afrit te Kallo.d. advies : gunstig, mits behooud op- en afrit te Kallo.11. aanleg van nevenbedrijf te Stekene a.adviezen : gunstig b. bezwaren : geen c.bespreking : betreft noodzakelijke en complementaire voorziening langs een hoofdweg. d. advies : gunstig 12.voorzien van carpoolparkinq aan de kruising van de N49/A11 en N403 a. adviezen : gunstig b.bezwaren : geen c. bespreking : betreft een noodzakelijke infrastructuur in het kader van mobiliteitsbeheersing d.advies : gunstig 13. reservatiegebied voor goederen spoorlijn ten noorden van A11/N49 a.adviezen : gunstig, mits opmerking van Beveren en ongunstig door Sint-Gillis-Waas en Stekene b. bezwaren : - onteigeningen, waardevermindering bestaande infrastructuren : bezwaar 1 tot en met 87 - in tegenspraak met Star 21 plan van NMBS : 86 - bedreigt tuinbouwbedrijf : 105 - naar realisatie dient reservatiestrook versmald ter vrijwaring landbouwbedrijf : 107, 111 - schendt natuur en landschap : 118,149 - bedreigt camping : 123 c.bespreking : de reservatiestrook voor een goederenspoorlijn langs de A1 1/N49 kadert in de principes van het Structuurplan Vlaanderen, nl. bundeling van lijninfrastructuren; deze reservatie bezwaart eigendommen voor onbepaalde termijn omdat het tracé noch de realisatietermijn nog niet bekend is. d. advies : gunstig, mits de reservatiestrook aan een termijn gebonden wordt.14. inkleuring slikken en schorren a.adviezen : gunstig b. bezwaren : - vraagt bestemming natuurgebied en buffer rond Fort Liefkenshoek : 135 c.bespreking : het betreft hier een overdruk van een natuurgebied teneinde de mogelijkheid te voorzien een bijkomend dok aan te leggen; behalve de uitmonding van het dok in de Schelde zal de strook verder als natuurgebied behouden worden. d. advies : gunstig.15. veiliqheidszone rond kerncentrale a.adviezen : gunstig b. bezwaren : - zone met veiligheidsoverdruk is niet geschikt voor industrie en moet landbouwzone en woongebied zijn : 148 - vraagt uitbreiding zone tot 1 800 m rondom vitale installaties van de kerncentrale : 132 c.bespreking : in de voorschriften zijn waarborgen opgenomen in verband met de inrichting binnen de zone; de afbakening van de zone is ruimtelijk aanvaardbaar en een beperkte bijsturing zou kunnen doch weinig bijdragen aan de veiligheidsvoorziening. d. advies : gunstig.16. stedenbouwkundige voorschriften a.adviezen : gunstig, doch met opmerking door de Bestendige Deputatie over volumebuffers die bij het zeehavengebied moeten behoren. b. bezwaren : - voorschriften te complex : 130 - de aanvullende voorschriften horen inhoudelijk niet thuis in een gebied voor economische infrastructuur : 136 - artikel 11 * de afhankelijkheid van de realisatie van de volumebuffer hypothekeert de havenuitbreiding, het voorschrift is te complex : 120 * tegenstrijdigheid tussen art.11 en 14 :124 * buffer slechts te realiseren bij uitvoering reservebestemming : 127 - artikel 12 * omvorming is voorbarig : 89, 90, 91, 98, 99, 100, 101, 107, 125 * voorwaarde beleidsovereenkomst hindert soepele uitvoering : 115, 124 * buffer boven Doeldok is zinloos : 124 * voor opvulling Doeldok en bestemming ZTL : 127 - artikel 13 * tegen demping Doeldok : 130 - artikel 14 * vraagt aanpassing begrenzing : 107, 125, 127 * vraagt onvoorwaardelijk landbouwgebied : 89, 90, 91, 96, 97, 117, 133 * is geen werk van algemeen belang : 98, 99, 100, 101 - artikel 16 * beschermzone is te klein : 102 * vraagt aanpassing omschrijving : 132 - artikel 19 * is nadelig voor landbouwbedrijf : 96, 97, 145, 146 * voor behoud landbouwfunctie : 107, 110,119, 127,129 c. bespreking : de voorschriften zijn normaliter algemeen om de ruimtelijke bestemming en ontwikkeling te begeleiden;in casu houden de voorschriften soms eerder procedurele bepalingen in; betreffende artikel 19 wordt enerzijds opgemerkt dat een betere regeling voorzien wordt dan vroeger en anderzijds dat een landbouwontwikkeling belemmert wordt. d. advies : gunstig (4 stemmen voor, 1 tegen) 17.algemene bezwaren - de principes van het Strategisch Plan Linkerscheldeovergebied worden niet volledig gevolgd : 120, 121 - geen toekomst voor land in ouden Doel.

Prosperpolder en Muggenhoek en waardevermindering gronden : 126 - wijziging is zinloos zolang studie over behoud Doel niet beëindigd is : 128 - wijziging bedreigt 154 landbouwbedrijven : 128, 147 - wijziging realiseert niet het Vlaams Ecologisch Netwerk : 134 - tegen de wijziging omdat bij de vorige onvoldoende rekening gehouden werd met de bezwaren : 137 - tegen verdere inname landbouwgronden en natuurgebied : 140, 142 - wijziging houdt geen rekening met belangrijke aardgasvervoerleidingen : 141 - een gewestplanwijziging kan niet afwijken van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, en de ontwikkelingsperspectieven van de buitengebieden zijn niet van toepassing in de poorten : 136, 143 - de wijziging is met de vertaling van het Strategisch Plan : 136 - toelichtingsnota ontbreekt : 144 - Strategisch Plan is niet bekendgemaakt, kan niet geraadpleegd worden : 144 - bespreking : deze bezwaren houden eerder verband met beleidszaken van de Vlaamse Regering en de samenstelling dossier, waarover de commissie zich niet kan uitspreken 18. Volgende bezwaren zijn niet terzake - reservering tussen N70 en grens met Nederland : bezwaar 1 t/m 88 - juridische betwisting algemeen belang : 103 - vraagt bestemmingswijziging eigendom : 104 - inrichting en beheer poldergebied : 106 - zonder specifiek voorwerp : 108, 109, 150 - Uitbreiding recreatiegebieden : 122 - voor behoud Doel-dorp : 138, 139 - Verrebroekdok (3e fase) mag niet aangelegd worden : 146

Lijst van bezwaren Gewestplan Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^