Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement
gepubliceerd op 09 mei 2011

Huishoudelijk reglement van de "Commission d'avis sur les recours en matière d'action sociale et de santé" 1. Voorbereiding van de vergaderingen. Het secretaria(...) De beroepen worden door het secretariaat in ontvangst genomen. Indien het beroep volgens de vere(...)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2011202094
pub.
09/05/2011
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

WAALSE OVERHEIDSDIENST


Huishoudelijk reglement van de "Commission d'avis sur les recours en matière d'action sociale et de santé" (Adviescommissie voor beroepen inzake sociale actie en gezondheid) 1. Voorbereiding van de vergaderingen. Het secretariaat van de Commissie (hierna het secretariaat) wordt belast met de voorbereiding van de vergaderingen in samenwerking met de vooriztter van de Commissie.

De beroepen worden door het secretariaat in ontvangst genomen.

Indien het beroep volgens de vereiste vorm en binnen de voorgeschreven termijnen ingediend wordt, maakt het secretariaat het onmiddellijk over aan de bevoegde dienst van de administratie, die over vijftien werkdagen beschikt om een argumentatienota en de nuttige stukken van het dossier over te maken.

De termijn van vijfendertig dagen bedoeld in artikel 3, § 1, 10°, van het kader- decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet gaat in op de datum waarop het secretariaat in het bezit is van een volledige adviesaanvraag, m.a.w. wanneer het secretariaat in het bezit is van de nota van de administratie of bij gebrek aan nota binnen de toegestane termijn.

De volledige adviesaanvragen worden gericht aan de voorzitter (of, indien hij verhinderd is, aan de ondervoorzitter), samen met een agendavoorstel. 2. Vergadering van de Commissie. De datum, het uur en de agenda van de vergaderingen worden bepaald door de voorzitter (of, indien hij verhinderd is, door de ondervoorzitter).

De vergaderingen worden gehouden op de zetel van het "DG05", in de lokalen vermeld in de oproeping.

In uitzonderlijke gevallen kunnen ze op om het even welke plaats gehouden worden.

De Commissie vergadert desnoods de 1e en/of 3e dinsdag van elke maand.

De vergadering wordt minstens tien dagen vóór de vastgelegde datum per e-mail bevestigd.

Aan het begin van elk burgerlijk jaar legt de Commissie de kalender van de gewone vergaderingen vast.

Aan het begin van elke vergadering ondertekenen de leden de presentielijst.

De aldus ingevulde presentielijsten gelden als officiële referentie voor de toekenning van presentiegelden en verplaatsingskostenvergoedingen. 3. Oproeping. De Commissie wordt per post bijeengeroepen door de voorzitter (of, indien hij verhinderd is, door ondervoorzitter). De voorzitter (of, indien hij verhinderd is, de ondervoorzitter) kan het secretariaat volmacht geven om de oproeping voor de vergaderingen en de agenda's in opdracht te tekenen.

Op verzoek van één derde van de leden wordt de Commissie ook opgeroepen volgens de procedure omschreven in het vorige lid.

De oproepingen voor de vergaderingen vermelden de plaats, de datum en het uur van de vergadering en gaan vergezeld van de agenda en de desbetreffende stukken.

Ze worden uiterlijk vier werkdagen vóór de datum van de vergadering aan elk gewoon en elk plaatsvervangend lid van de Commissie gericht.

In geval van behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid kan die termijn ingekort worden.

De plaatsvervangende leden beschikken over dezelfde stukken betreffende de vergaderingen van de Commissie als de gewone leden. Die stukken worden gelijktijdig aan de plaatsvervangende en aan de gewone leden overgemaakt.

De oproepingen, de agenda en de desbetreffende stukken worden op papier en/of per e-mail naar de gewone en plaatsvervangende leden gestuurd op het adres dat ze opgegeven hebben.

In afwijking van het vorige lid kunnen de stukken die de vergadering betreffen ook op een beveiligde server ter inzage gelegd worden van de leden van de Commissie. 4. Plaatsvervangingen, afwezigheden en volmachten. Een lid dat de vergadering van de Commissie niet kan bijwonen, verwittigt onmiddellijk zijn plaatsvervanger, alsook het secretariaat van de Commissie.

Er mag geen volmacht gegeven worden.

Een plaatsvervangend lid mag slechts zitting hebben indien het gewoon lid dat het vervangt afwezig is. 5. Aanwezigheidsquorum. Alleen de voorzitter, de ondervoorzitter, de overige leden of hun plaatsvervangers zijn stemgerechtigd.

De commissie kan rechtsgeldig beraadslagen en stemmen indien op zijn minst de voorzitter of de ondervoorzitter en drie leden of hun plaatsvervangers aanwezig zijn.

De vergaderingen kunnen slechts in aanwezigheid van de voorzitter plaatsvinden of, indien hij verhinderd is, in aanwezigheid van de ondervoorzitter.

Wanneer het aanwezigheidsquorum niet bereikt is, kan een nieuwe vergadering bijeengeroepen worden uiterlijk binnen acht werkdagen en ten vroegste vierentwintig uren na de vergadering waarvoor het quorum niet bereikt kon worden, om over dezelfde agenda te beraadslagen.

In geval van behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid kan die termijn ingekort worden.

Bij een tweede bijeenroeping kan er rechtsgeldig beraadslaagd worden, ongeacht het aantal aanwezigen. 6. Voorzitterschap van de vergaderingen. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter.

De voorzitter van de vergadering opent en sluit de debatten. Hij geeft kennis van de agendapunten.

Hij geeft het woord aan de leden in de volgorde van de aanvragen. 7. Stemming. Enkel de geagendeerde punten die bij de oproeping zijn gevoegd, kunnen rechtsgeldig aan de beraadslaging onderworpen worden.

De Commissie kan evenwel bij een meerderheid van twee derde van de aanwezige leden beslissen dat een dringend punt op de agenda geplaatst wordt.

Er wordt bij handopsteken gestemd en de beslissingen worden bij gewone meerderheid genomen, waarbij geen rekening met onthoudingen wordt gehouden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Op verzoek van één derde van de aanwezige leden kan tot een geheime stemming overgegaan worden.

In dat geval verschaft het secretariaat elk lid een stembiljet.

De stemmen worden geteld door de voorzitter van de zitting en door twee leden.

De Commissie kan ook beslissen dat bepaalde beslissingen bij geheime stemming genomen worden.

De voorzitter van de zitting kan de beraadslaging opschorten indien hij zulks geschikt acht. In dat geval moet hij het punt waarover de Commissie zich niet uitgesproken heeft op de agenda van de eerstkomende vergadering plaatsen.

Met uitzondering van de verhoren waarin de procedure inzake beroepen voorziet, worden de vergaderingen van de Commissie met gesloten deuren gehouden. De verhoorde personen trekken zich terug zodra het verhoor beëindigd is. De debatten van de Commissie vangen pas aan na afsluiting van de verhoren die het dossier betreffen.

De inhoud van de beraadslagingen en stukken is vertrouwelijk. 8. Goedkeuring van de notulen. De notulen bevatten : - de naam van de aanwezige, afwezige of geëxcuseerde leden; - de agenda; - de stemmingen die plaatsgevonden hebben; - de ontwerpen van advies en de getroffen beslissingen.

Na elke vergdering van de Commissie bereidt het secretariaat het ontwerp van notulen voor.

Het wordt door de voorzitter van de zitting en door het secretariaat ondertekend.

Dat ontwerp wordt op de volgende vergadering van de Commissie aan zijn goedkeuring onderworpen.

Opmerkingen die geuit en aangenomen worden, worden opgenomen in de notulen van de zitting in de loop waarvan ze geformuleerd werden.

Bij beslissing van de voorzitter van de zitting wordt het ontwerp van notulen onmiddellijk na de vergadering van de Commissie langs de elektronische weg aan de leden overgemaakt, met name wanneer de termijnen bedoeld in punt 11 hierna in acht genomen moeten worden.

Behalve goedkeuring van een andere termijn in het kader van de werkzaamheden, beschikken de leden over een termijn van twee werkdagen om schriftelijke en gemotiveerde opmerkingen i.v.m. het ontwerp van notulen aan het secretariaat te richten. Bij gebrek aan opmerkingen na afloop van die termijn worden ze door de voorzitter van de vergadering en het secretariaat ondertekend.

Indien één of meer leden schriftelijke en gemotiveerde opmerkingen indienen waaraan de voorzitter van de zitting of het secretariaat niet tegemoet kunnen komen, worden de betwiste delen van de notulen op de volgende vergadering van de Commissie overgelegd. Wat de overige onbetwiste punten betreft, kunnen de notulen door de voorzitter van de zitting en het secretariaat ondertekend worden.

In geval van gemotiveerde dringende noodzakelijkheid kan de Commissie een deel of het geheel van de tijdens de vergadering opgestelde notulen onmiddellijk goedkeuren.

De adviezen van de Commissie, die voortvloeien uit de beslissingen van de Commissie en die in de notulen van de vergadering opgenomen worden, worden in samenwerking met de voorzitter door het secretariaat opgesteld.

De voorzitter ondertekent de adviezen die overgemaakt zullen worden. 9. Schriftelijke procedure. Bij beslissing van de voorzitter (of, indien hij verhinderd is, van de ondervoorzitter), kan het advies van de Commissie, in geval van dringende noodzakelijkheid of onder speciaal gemotiveerde omstandigheden, volgens een schriftelijke procedure onder de leden uitgebracht worden, niettegenstaande de regels die voorafgaan.

De schriftelijke procedure is gegrond op een ontwerp van notulen bevattende : - de agenda; - de ontwerpen van advies en van beslissingen.

Behalve melding van een specifieke termijn bij het overmaken van het ontwerp van notulen, worden de ontwerpen langs de elektronische weg en op uitdrukkelijk verzoek per post overgemaakt aan de leden, die beschikken over vier werkdagen om schriftelijke en gemotiveerde opmerkingen i.v.m. het ontwerp van notulen aan het secretariaat te richten. Bij gebrek aan opmerkingen na afloop van die termijn worden ze door de voorzitter en het secretariaat ondertekend.

De leden die geen opmerkingen i.v.m. de aanvraag hebben geformuleerd worden geacht zich te hebben onthouden.

Indien één of meer leden opmerkingen indienen waaraan de voorzitter of het secretariaat niet tegemoet kunnen komen, worden de betwiste delen van de notulen op de volgende vergadering van de Commissie overgelegd.

Wat de overige onbetwiste punten betreft, kunnen de notulen door de voorzitter en het secretariaat ondertekend worden. 10. Bewaring van de notulen en van de stukken betreffende de vergaderingen. De notulen, alsook de desbetreffende stukken, worden op het secretariaat bewaard. 11. Termijn voor het uitbrengen van adviezen en overmaking aan de overheid. De Commissie geeft advies binnen vijfendertig dagen, te rekenen van de datum waarop de agenda aan de leden overgemaakt wordt.

Die termijn kan tot tien dagen ingekort worden of door de Regering verlengd worden als de vraag bijzonder belangrijk of complex is, al naar gelang van de herkomst van de aanvraag.

De voorzitter oordeelt met het secretariaat over het belang of de complexiteit van de adviesaanvraag en richt desgevallend een verzoek om verlenging van de termijn aan de Regering.

Bij gebrek aan adviesverlening binnen de toegestane termijn wordt de procedure voortgezet.

De Adviescommissie voor beroepen brengt haar gemotiveerd advies aan het "DG05" of aan het "AWIPH".

Het gemotiveerd advies van de Adviescommissie voor beroepen wordt aan de verzoekende partij meegedeeld binnen vijftien dagen nadat het advies is uitgebracht. 12. Ontslag van de leden. Bij beslissing van de Commissie wordt een lid geacht ontslagnemend te zijn indien : - het zonder rechtvaardiging afwezig is geweest op meer dan drie achtereenvolgende vergaderingen waarvoor het regelmatig werd opgeroepen; - het onder medische reden afwezig is geweest op de helft van de in de loop van de laatste twaalf maanden gehouden vergaderingen waarvoor het regelmatig werd opgeroepen; - het zich niet houdt aan de vertrouwelijke aard van de beraadslagingen of stukken wanneer die erkend is overeenkomstig de wettelijke of reglementaire bepalingen, met inbegrip van de bepalingen waarin dit huishoudelijk reglement voorziet; - het zich vijandig opstelt of deel uitmaakt van een instelling of een vereniging die zich vijandig opstelt t.o.v. de democratische principes zoals vermeld in het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, in de Grondwet, in de wet van 30 juli 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/1981 pub. 20/05/2009 numac 2009000343 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot bestraffing van bepaalde door racisme en xenofobie ingegeven daden of in de wet van 23 maart 1995 tot bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide die tijdens de Tweede Wereldoorlog door het Duitse nationaal-socialistische regime is gepleegd.

De voorzitter van de Commissie geeft het secretariaat onmiddellijk kennis van de beslissing van de Commissie waarbij ze een lid als ontslagnemend beschouwt. 13. Preventie van belangenconflicten. Het is elk lid verboden te beraadslagen over onderwerpen waarbij het een rechtstreeks of onrechtstreeks, patrimoniaal of persoonlijk belang heeft, alsook over dossiers waarvoor het rechtstreeks of onrechtstreeks en in om het even welke hoedanigheid tussengekomen zou zijn.

Indien de realiteit van een belang van een lid betwist wordt, beraadslaagt de Commissie hierover in afwezigheid van dat lid en gaat zij tot de stemming over.

Bij staking van stemmen beslist de voorzitter van de zitting. 14. Terughoudendheidsplicht. Wat betreft de werkzaamheden van de Adviescommissie voor beroepen wordt verwezen naar artikel 458 van het Strafwetboek.

De leden van de Commissie en de deskundigen zijn gehouden tot een algemene terughoudendheidsplicht in de uitoefening van hun opdrachten.

De grootste vertrouwelijkheid wordt in acht genomen voor de dossiers betreffende natuurlijke personen en/of instellingen. 15. Jaarverslag. De Commissie legt een activiteitenverslag aan de Regering en aan het Waals Parlement over tegen het einde van de maand september van het jaar na dat waarop het betrekking heeft.

Dat verslag wordt ter inzage gelegd op de internetsite van het "DG05". 16. Varia. Elk huishoudelijk vraagstuk waarin dit reglement niet voorziet, zal al naar gelang van het geval en voor genoemd geval bij meerderheid van stemmen beslecht worden.

^