Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 18 december 2007

Incompetitiestelling in de klasse A3 van betrekkingen waaraan de titel van directeur bij een fiscaal bestuur is verbonden in de buitendiensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van de artikelen 47 en 4(...) A. de betrekkingen die vacant verklaard zijn; B. de betrekkingen die eventueel vacant zullen wor(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2007003523
pub.
18/12/2007
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A3 van betrekkingen waaraan de titel van directeur bij een fiscaal bestuur (vakrichting fiscaliteit) is verbonden in de buitendiensten van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van de artikelen 47 en 48 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 (organiek reglement) worden in de buitendiensten de hierna vermelde betrekkingen waaraan de titel van directeur bij een fiscaal bestuur is verbonden, in competitie gesteld, op datum van 1 november 2007 : A. de betrekkingen die vacant verklaard zijn;

B. de betrekkingen die eventueel vacant zullen worden ingevolge mutaties voortspruitend uit deze benoemingsbeweging.

De lijst per administratie van de betrekkingen die vacant worden verklaard of die vacant kunnen worden, is opgenomen als bijlage 1.

De directeurs bij een fiscaal bestuur die hun huidige betrekking willen behouden moeten geen kandidatuur indienen.

II. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het rijkspersoneel, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 april 2007; - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966; - het koninklijk besluit van 6 juli 1997 houdende oprichting van de Administratie van de Ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel.

De benoemingen worden verleend binnen de perken van het personeelsplan 2007.

Een administratief comité brengt van alle kandidaten, op basis van een individueel dossier, de verdiensten in kaart en bepaalt hun klasseanciënniteit en niveauanciënniteit. Dit dossier omvat per kandidaat : de kandidaatstelling, de motivatie, een verslag over zijn/haar technische competenties en bijzondere geschiktheid, alsook elementen van het persoonlijk dossier. De bijzondere geschiktheid die voor de te begeven functie wordt vereist, wordt in samenwerking met SELOR geëvalueerd, dat methodologische ondersteuning biedt door het aanbieden van een vragenlijst. Alle kandidaten zullen worden uitgenodigd om deze vragenlijst in te vullen. De procedure van deze evaluatie evenals de wijze waarop deze wordt in aanmerking genomen bij het onderzoek van de verdiensten van elke kandidaat, is te vinden op het Intranet van de FOD Financiën onder de rubriek « links en toepassingen » van de Stafdienst P&O. Bedoelde gegevens worden door de Administratiechef die zetelt in het administratief comité, medegedeeld aan het Directiecomité dat uitsluitend bevoegd is om de kandidaten te rangschikken en aan de Minister voor te dragen.

Elk administratief comité is tweetalig samengesteld. Vanzelfsprekend zullen in dit comité geen leden zetelen die zelf kandidaat zijn voor één van de in competitie gestelde betrekkingen.

III. Benoemingsvoorwaarden Mogen zich kandidaat stellen : - de ambtenaren die houder zijn van de titel van directeur bij een fiscaal bestuur die de vereiste titels bezitten in hun sector en die een mutatie of verandering van vakklasse binnen hun administratie van oorsprong of een terbeschikkingstelling bij de diensten van de BBI wensen te bekomen; - de ambtenaren die houder zijn van de titel van eerstaanwezend inspecteur-dienstchef bij een fiscaal bestuur die de vereiste titels bezitten in hun sector en die een bevordering naar de titel van directeur bij een fiscaal bestuur wensen te bekomen (Deze bevordering kan een verandering van vakklasse tot gevolg hebben).

De ambtenaren die houder zijn van de titel van eerstaanwezend inspecteur-dienstchef bij een fiscaal bestuur moeten minstens zes jaar anciënniteit in niveau A en/of ex niveau 1 tellen.

Alle benoemingsvoorwaarden moeten vervuld zijn op datum van 1 december 2007.

IV. Indiening van de kandidaturen De ambtenaren die wensen te solliciteren, maken gebruik van het aangehechte formulier (bijlage 2).

Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken, competenties en vaardigheden beter te doen gelden, is een beschrijving van het hoofddoel van de functies alsmede van de gewenste eigenschappen bijgevoegd (bijlagen 3 en 4). Het staat hen vrij hun kandidatuur te motiveren op de keerzijde van het formulier van kandidaatstelling.

De kandidaten voor betrekkingen waarvoor de kennis van het Frans is vereist, voegen bij hun kandidatuur een afschrift van het bewijs of van de bewijzen van taalkennis, afgeleverd door het Vast Wervingssecretariaat of het Selectiebureau van de Federale Overheid.

De kandidaturen moeten worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres van de administratie van oorsprong, uiterlijk op 10 januari 2008 (poststempel geldt als bewijs).

Adressen van toezending : DB (taxatie) en BTW, registratie en domeinen (sector BTW) FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van Pierre Miel, Auditeur-generaal, dienstchef Koning Albert II-laan 33, bus 81 1030 Brussel Contactpersonen : Guy Veldeman, tel. 0257/628 67 (DB en BTW), Véronique George, tel. 0257/643 11 (DB en BTW), Hubert Vandenbempt, tel. 0257/64 346 (BBI) D&A FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van Ronald Lievens, Directeur Koning Albert II-laan 33, bus 83 1030 Brussel Contactpersoon : Willy Vandenbosch, tel. 0257/631 13 Kadaster en BTW, registratie en domeinen (sector registratie en domeinen) FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van Dominique Derinck, Directeur Koning Albert II-laan 33, bus 85 1030 Brussel Contactpersonen : Erik Vandermaesen, tel. 0257/636 62 (kadaster) en Inge Vandendriessche, tel. 0257/628 79 (registratie en domeinen) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is terzake verboden.

Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst van de kandidaturen worden gemeld.

De aandacht van de kandidaten voor mutatie wordt erop gevestigd dat indien zij tevens een kandidatuur hebben ingediend voor een bevordering tot een betrekking waaraan de titel van gewestelijk directeur bij een fiscaal bestuur of voorzitter van een aankoopcomité is verbonden (in competitie gesteld bij dienstorder van 6 juni 2007) en zij worden benoemd, er bij de toekenning van de betrekkingen van directeur bij een fiscaal bestuur, met hun aanvraag tot mutatie geen rekening zal worden gehouden. De benoeming tot een betrekking waaraan de titel van gewestelijk directeur bij een fiscaal bestuur of voorzitter van een aankoopcomité is verbonden, heeft dus voorrang op een aanvraag tot mutatie als directeur bij een fiscaal bestuur.

Opmerking : Het personeelsplan voorziet enkel in de incompetitiestelling van betrekkingen die functioneel noodzakelijk zijn. Derhalve worden naar aanleiding van deze beweging geen geldelijke gelijkstellingen verleend.

Gezien de specifieke administratieve situatie van de personeelsleden bij de buitendiensten van de Administratie van de bijzondere belastinginspectie zullen de geldelijke gelijkstellingen op basis van bevorderingen in de buitendiensten van de administraties van oorsprong wel toegepast kunnen worden.

Brussel, 29 november 2007.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

Bijlage 1 bij het dienstorder van 29 november 2007 Lijst van de betrekkingen van de klasse A3 met de titel van directeur bij een fiscaal bestuur die vacant zijn of die vacant zullen worden De kolom code in deze lijst wordt enkel ingevuld voor de betrekkingen van de BTW, van registratie en domeinen en van de directe belastingen (sector taxatie : klassieke diensten en controlecentra). * = betrekking die eventueel vacant zullen worden ingevolge mutaties voortspruitend uit deze benoemingsbeweging (toepassing van artikel 48 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1971).

ADMINISTRATIE DER DIRECTE BELASTINGEN (klassieke diensten) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ADMINISTRATIE VAN DE ONDERNEMINGS- EN INKOMENSFISCALITEIT (controlecentra) (sector directe belastingen) Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ADMINISTRATIE VAN DE BIJZONDERE BELASTINGINSPECTIE (sector directe belastingen) Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ADMINISTRATIE VAN DE B.T.W., REGISTRATIE EN DOMEINEN, SECTOR VAN DE B.T.W. (klassieke diensten) Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ADMINISTRATIE VAN DE ONDERNEMINGS- EN INKOMENSFISCALITEIT (controlecentra) (sector B.T.W.) Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ADMINISTRATIE VAN DE BIJZONDERE BELASTINGINSPECTIE (sector B.T.W.) Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ADMINISTRATIE DER DOUANE EN ACCIJNZEN Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ADMINISTRATIE VAN DE BTW, REGISTRATIE EN DOMEINEN, SECTOR REGISTRATIE EN DOMEINEN Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ADMINISTRATIE VAN HET KADASTER Eentalig Nederlandstalige betrekkingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bijlage 2 bij het dienstorder van 29 november 2007 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bijlage 3 bij het dienstorder van 29 november 2007 Profiel van de directeur bij een fiscaal bestuur HOOFDDOEL VAN DE FUNCTIE De directeur bij een fiscaal bestuur staat de gewestelijk directeur bij een fiscaal bestuur bij in het beheer van de directie en, in de door deze laatste bepaalde gevallen, verzekert hij het dagelijks beheer van één of meerdere eenheden (bv. geschillen, personeel, ...).

Hij wordt belast met : o de overdracht van de waarden en het imago van de Administratie; o de uitvoering van de opdrachten die hem door de gewestelijk directeur bij een fiscaal bestuur worden toevertrouwd; o de verwezenlijking van de objectieven bepaald door de gewestelijk directeur bij een fiscaal bestuur en door de autoriteit.

Hij is verantwoordelijk voor : o het rendement; o de kwaliteit van het werk; o de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger; o het beheer van de medewerkers en de logistiek; o de vorming en begeleiding van de medewerkers, binnen de eenheid of eenheden die hij beheert.

GEWENSTE EIGENSCHAPPEN Rekening houdende met zijn opdracht dient de directeur bij een fiscaal bestuur te beschikken over een korpsgeest en over kwaliteiten inzake organisatie, alsook dient hij aandacht te hebben voor de dienstverlening aan de het publiek.

Hij moet openstaan voor veranderingen en in staat zijn zich aan te passen aan nieuwe structuren en aan de moderne beheerstechnieken.

Hij moet een voorbeeldgedrag vertonen. Zijn houding en zijn manier van handelen moeten bezielend werken naar collega's en medewerkers toe.

Hij moet in staat zijn om : o zijn collega's en medewerkers te betrekken; o groepswerk te stimuleren; o initiatieven te stimuleren; o de controle op zijn medewerkers te organiseren en indien nodig, de vereiste maatregelen te nemen.

Uit het hoofddoel van de functie volgt ook dat teneinde de reglementering correct toe te passen en de fiscale en andere dossiers te kunnen verdedigen, de directeur bij een fiscaal bestuur moet beschikken over : o een ruime kennis op administratief en reglementair vlak; o een diepgaande kennis van de fiscale en technische materies betreffende zijn administratie; o een juridische kennis in verhouding tot de functie.

De directeur bij een fiscaal bestuur BTW moet in staat zijn ten volle zijn opdracht te vervullen zowel wat de diensten van de sector taxatie als wat de diensten van de sector invordering betreft.

De directeur bij een fiscaal bestuur bij de BBI moet in staat zijn om te werken in een multidisciplinaire fiscale omgeving.

Bijlage 4 bij het dienstorder van 29 november 2007 Profiel van de directeur bij een fiscaal bestuur bij een aankoopcomite HOOFDDOEL VAN DE FUNCTIE De directeur bij een fiscaal bestuur staat de voorzitter van het aankoopcomité bij in het beheer van zijn comité en, in de door deze laatste bepaalde gevallen, verzekert hij het dagelijks beheer van één of meerdere cellen (bv. verkoop, beheer, ...).

Hij wordt belast met : o de overdracht van de waarden en het imago van de Administratie; o de uitvoering van de opdrachten die hem door de voorzitter van het aankoopcomité worden toevertrouwd; o de snelle afhandeling van de dossiers.

Hij is verantwoordelijk : o voor het rendement; o voor de kwaliteit van het werk; o voor de kwaliteit van de dienstverlening; o voor het beheer van de medewerkers en de logistiek; o voor de vorming en begeleiding van de medewerkers; o voor de public relations en de « dienstverlening aan het cliënteel », binnen de cel(len) die hij beheert.

GEWENSTE EIGENSCHAPPEN Rekening houdende met zijn opdracht dient de directeur bij een fiscaal bestuur te beschikken over een korpsgeest en over kwaliteiten inzake organisatie, alsook dient hij aandacht te hebben voor de menselijke relaties en voor de dienstverlening aan de burger.

Hij moet openstaan voor veranderingen en in staat zijn zich aan te passen aan nieuwe structuren en aan de moderne beheerstechnieken.

Hij moet een voorbeeldgedrag vertonen. Zijn houding en zijn manier van handelen moeten bezielend werken naar collega's en medewerkers toe.

Hij moet beschikken over de kwaliteiten die nodig zijn om een modern en flexibel management te voeren en gedreven zijn vanuit de waarden die onderschreven worden in het « management-credo » (korpsgeest en interne relaties, interne et externe klantgerichtheid, doelstellingen en resultaten).

Hij moet in staat zijn : o om zijn collega's en medewerkers te betrekken; o om groepswerk te stimuleren; o om initiatieven te stimuleren; o om de controle op zijn medewerkers te organiseren en indien nodig, de vereiste maatregelen te nemen.

Uit het hoofddoel van de functie volgt ook dat teneinde de reglementering correct toe te passen en de dossiers te kunnen verdedigen, de directeur bij een fiscaal bestuur moet beschikken over : o een ruime kennis op administratief en reglementair vlak; o een ruime kennis van de federale en gewestelijke wetgeving in verhouding tot de functie (burgerlijk recht, gerechtelijk recht, registratierecht, administratief recht (o.a. domeingoederenrecht, onteigeningsrecht), de onroerende aspecten van het milieurecht sensu largo (= inclusief ruimtelijke ordening), de wettelijke bepalingen betreffende het opstellen van authentieke akten in administratieve vorm, ...).

^