Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 18 december 2007

Incompetitiestelling in de klasse A3 van betrekkingen waaraan de titel van Adviseur is verbonden bij het Kabinet van de Voorzitter van het Directiecomité en van de Administrateur-generaal van de belastingen en invordering, bij de Centrale Diensten I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober (...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2007003526
pub.
18/12/2007
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A3 van betrekkingen waaraan de titel van Adviseur is verbonden bij het Kabinet van de Voorzitter van het Directiecomité en van de Administrateur-generaal van de belastingen en invordering, bij de Centrale Diensten van de fiscale administraties en bij de Algemene Diensten en de Rechtskundige Dienst van het Algemeen Secretariaat van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het Statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel van Adviseur is verbonden, in competitie gesteld op datum van 1 november 2007 : 1. Adviseur (A31 - vakrichting overheidsbegroting en overheidsfinancien) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat strategisch performantiemanagement 2.Adviseur (A31 - vakrichting overheidsbegroting en overheidsfinancien) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat beheerscontrole 3. Adviseur (A31 - vakrichting informatie en communicatietechnologie) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat infrastructuur 4.Adviseur (A31 - vakrichting juridische normen en geschillen) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat 5. Adviseur (A31 - vakrichting logistiek en economaat) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat gebouwen (2 betrekkingen) 6.Adviseur (A31 - vakrichting juridische normen en geschillen) bij de Centrale Diensten van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen 7. Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij de Centrale Diensten van de Administratie van het kadaster 8.Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij het kabinet van de Administrateur-generaal van belastingen en invordering (2 betrekkingen) 9. Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij het kabinet van de Voorzitter van het directiecomité 10.Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij het kabinet van de Voorzitter van het directiecomité 11. Adviseur (A31 - vakrichting juridische normen en geschillen) bij de Rechtskundige Dienst van het Algemeen Secretariaat 12.Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat personeelsmiddelen 13. Adviseur (A31 - vakrichting personeel & organisatie) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat managementondersteuning 14.Adviseur (A31 - vakrichting personeel & organisatie) bij de Centrale Diensten van de Administratie der directe belastingen personeelszaken 15. Adviseur (A31 - vakrichting personeel & organisatie) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat coôrdinatie en organisatie van het directiecomite II.Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het rijkspersoneel, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 april 2007; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel; - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966; - het koninklijk besluit van 19 december 2005 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën.

De benoemingen worden verleend binnen de perken van het personeelsplan 2007.

Een administratief comité brengt van alle kandidaten, op basis van een individueel dossier, de verdiensten in kaart en bepaalt hun klasseanciënniteit en niveauanciënniteit. Dit dossier omvat per kandidaat : de kandidaatstelling, de motivatie, een verslag over zijn/haar technische competenties en bijzondere geschiktheid, alsook elementen van het persoonlijk dossier. De bijzondere geschiktheid die voor de te begeven functie wordt vereist, wordt in samenwerking met SELOR geëvalueerd, dat methodologische ondersteuning biedt door het aanbieden van een vragenlijst. Alle kandidaten zullen worden uitgenodigd om deze vragenlijst in te vullen. De procedure van deze evaluatie evenals de wijze waarop deze wordt in aanmerking genomen bij het onderzoek van de verdiensten van elke kandidaat, is te vinden op het Intranet van de FOD Financiën onder de rubriek « links en toepassingen » van de Stafdienst P&O. Bedoelde gegevens worden door de Administratiechef die zetelt in het administratief comité, medegedeeld aan het Directiecomité dat uitsluitend bevoegd is om de kandidaten te rangschikken en aan de Minister voor te dragen.

Elk administratief comité is tweetalig samengesteld. Vanzelfsprekend zullen in dit comité geen leden zetelen die zelf kandidaat zijn voor één van de in competitie gestelde betrekkingen.

III. Benoemingsvoorwaarden De volgende ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de specifieke voorwaarden van het functieprofiel en die op datum van 1 december 2007 mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekkingen : - ofwel bekleed zijn met de klasse A3; - ofwel bekleed zijn met de klasse A2 en minstens vier jaar anciënniteit hebben in de klasse A2 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de loopbaan en de evaluatie van het Rijkspersoneel alsook artikel 216, § 2 van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van het Rijkspersoneel in niveau A.); - ofwel bekleed zijn met de klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit hebben van zes jaar die het resultaat is van de anciënniteit bekomen in de klassen A1 en A2, alsook deze die het resultaat is van de graadanciënniteit bekomen op datum van 1 december 2004 in de graad waarvan zij titularis waren of in een andere graad van hetzelfde niveau en van dezelfde rang (toepassing van de artikels 216, § 2 en 226 van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van het Rijkspersoneel in niveau A).

Iedere benoeming kan gepaard gaan met een wijziging van vakrichting.

IV. Indiening van de kandidaturen De ambtenaren die wensen te solliciteren, zullen gebruik maken van het aangehechte formulier (bijlage 1).

Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).Het staat hen vrij hun kandidaatstelling te motiveren.

De kandidaturen moeten ten laatste op 10 januari 2008 worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op een van onderstaande adressen,naargelang de administratie waar een betrekking wordt gesolliciteerd (de poststempel geldt als bewijs).

Adressen van toezending : Kabinet van de Administrateur-generaal van de belastingen en invordering FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van Pierre Miel, Auditeur-generaal, dienstchef Koning Albert II-laan 33, bus 81 1030 Brussel Contactpersonen : Guy Veldeman, tel. 0257/628 67, Véronique George, tel. 0257/643 11) Kadaster en BTW, registratie en domeinen (sector registratie en domeinen) FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van Dominique Derinck, Directeur Koning Albert II-laan 33, bus 85 1030 Brussel Contactpersonen : Erik Vandermaesen, tel. 0257/636 62 (kadaster) en Inge Vandendriessche, tel. 0257/628 79 (registratie en domeinen) Kabinet van de Voorzitter van het Directiecomité, de RECHTSKUNDIGE Dienst en de ALGEMENE DIENSTEN van het ALGEMEEN SECRETARIAAT FOD Financiën Stafdienst Personeel & Organisatie North Galaxy Ter attentie van Alphonse-Marie Colla, Auditeur-generaal van financiën Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contactpersoon : Ruud Rondou, tel. 0257/681 31 De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake verboden.

Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst van de kandidaturen worden gemeld.

Brussel, 29 november 2007.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

Bijlage 1 bij het dienstorder van 29 november 2007 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 1. Adviseur (A31 - vakrichting overheidsbegroting en overheidsfinancien) bij de Algemene Diensten van het het Algemeen Secrectariaat STRATEGISCH PERFORMANTIEMANAGEMENT Context van de functie De Adviseur Strategisch Performantiemanagement is verantwoordelijk voor het conceptualiseren, ontwikkelen, invoeren, gebruiken, onderhouden en het permanent verbeteren van een uniform performantiemeetsysteem (Management Information System/MIS) in alle geledingen van de FOD Financiën ter ondersteuning van het management en in het kader van zowel de budgettaire als de beleids- en beheerscyclus. De Adviseur geeft leiding aan één of meerdere teams van medewerkers en stuurt desgevallend externe experten aan.

De Adviseur rapporteert aan de Directeur van de Stafdienst Budget en Beheerscontrole.

Opdrachten en taken De adviseur heeft o.a.volgende taken en opdrachten : ? een strategisch en een jaarlijks operationeel plan opstellen inzake performantiemanagement; ? de nodige ondersteuning bieden aan alle geledingen en verantwoordelijkheidsniveaus van de FOD Financiën bij het vertalen van de managementplannen naar een performantiemeetsysteem en bij het gebruik ervan in de budgettaire en de beleids-en beheerscyclus; ? de uniformiteit bewaken van het performantiemeetsysteem (MIS) en het gebruik ervan in de FOD Financiën; ? de coördinatie verzekeren van alle actoren die in de FOD Financiën betrokken zijn bij het performantiemanagement en de realisatie ervan; ? formuleren van adviezen over de transversale strategie betreffende het performantiemanagement; ? ontwikkelen, leiden en implementeren van een programma met de bedoeling een methodologie in te voeren en een bevorderlijke omgeving te creëren voor een efficiënt performantiemanagement; ? evalueren van de behoeften en beantwoorden van de vragen om ondersteuning komende van de verschillende belangrijke actoren van het beleid inzake performantiemanagement en van andere interne en externe klanten; ? uitwerken van een communicatieplan en actief deelnemen aan de communicatieacties; ? ontwikkelen van benchmarks, identificeren en delen van goede praktijken; ? ontwikkelen van samenwerkingsmodellen, oprichten en onderhouden van expertisenetwerken binnen en buiten de FOD Financiën; ? opvolgen van de tendensen, de nieuwe ontwikkelingen, de technologische evolutie op het gebied van performantiemanagement en alle opportuniteiten die er betrekking op hebben.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op vlak van technische competenties : ? goede kennis van de specifieke aspecten en tendensen van de beheerscontrole binnen de openbare sector; ? goede kennis van de methodes, technieken en instrumenten op het vlak van performantiemanagement; ? goede kennis van de consultancytechnieken : het bepalen van een visie, missie, behoeftenanalyse, analyse van de stakeholders en benchmarktechnieken; ? goede kennis van projectmanagement (opstarten, plannen, opvolgen, geautomatiseerd beheer,...; ? goede kennis van managementtechnieken en van overheidsmanagement; ? kennis van budgettering bij de administratie. 2. Adviseur (A31 - vakrichting Overheidsbegroting en overheidsfinanciën) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat BEHEERSCONTROLE Context van de functie De Adviseur Beheerscontrole is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en opvolgen van een systeem van beheerscontrole ten einde de (financiële/economische) beheersing van alle processen van de FOD Financiën mogelijk te maken. De Adviseur staat in voor de aanlevering van financiële of beheersinformatie aan het management, waardoor dit in staat is om de werking van de overheidsinstelling vanuit een financieel of beheersmatig standpunt te evalueren en beslissingen te nemen met het oog op een optimalisering van de processen of de hiermee gepaard gaande werkingskosten.

De Adviseur ondersteunt ten slotte het management bij de versterking van de eigen (meer operationeel georiënteerde) interne controlesystemen, centraliseert de gerelateerde informatie en documentatie en rapporteert hieromtrent op regelmatige basis aan het management.

De Adviseur rapporteert aan de Directeur van de Stafdienst Budget en Beheerscontrole.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? analyseren van de financiële processen vanuit een intern controleperspectief; ? opmaak van en communicatie omtrent procedures en richtlijnen m.b.t. de financiële processen met het oog op een versterking van de interne controle; ? coördinatie en opvolging van initiatieven of projecten die een belangrijke weerslag hebben op de financiële processen; ? ontwikkeling en uitvoering van projecten van financiële of beheersmatige aard t.b.v. de Directeur van de Stafdienst Budget en Beheerscontrole; ? verstrekken van adviezen en methodologische ondersteuning inzake interne controle en integriteitsbeleid aan het management evenals de centralisatie van de hieruit voortvloeiende informatie en documentatie; ? aanspreekpunt inzake interne controle en integriteitsbeleid binnen de FOD Financiën evenals voor externe instanties zoals de FOD Budget en Beheerscontrole en het Rekenhof; ? opvolging van het reglementair kader inzake interne controle en integriteitsbeleid; ? organisatie van netwerkactiviteiten (seminaries, discussiefora,..) t.b.v. het interne controlenetwerk van de FOD Financiën omtrent topics inzake interne controle of integriteitsbeleid.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op vlak van technische competenties : ? goede kennis van het regelgevend kader inzake interne controle en integriteitsbewaking dat van toepassing is op de overheidsdiensten; ? goede kennis van de bestaande interne controlemodellen (bijv. COSO, Intosai,...); ? goede kennis van de Rijkscomptabiliteit en van algemene en analytische boekhouding; ? kennis van algemene financieel-economische onderwerpen. 3. Adviseur (A31 - vakrichting informatie en communicatietechnologie) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat INFRASTRUCTUUR Context van de functie De Adviseur « ICT infrastructuur » coördineert en leidt de afdeling infrastructuur binnen de Stafdienst ICT.De Adviseur volgt de implementatie op van de operationele plannen teneinde een optimale systeemarchitectuur en framework te bouwen en te beheren voor de uitvoering van alle ICT projecten.

De Adviseur « ICT infrastructuur » staat aan het hoofd van een 25-tal systeemontwikkelaars en projectleiders en rapporteert rechtstreeks aan de Directeur van de Stafdienst ICT. De Adviseur heeft ook regelmatig contact met externe leveranciers van hard- en software om de dienstverlening te bespreken.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? de afdelingen van Infrastructuur (competence center, development) organiseren en de processen inrichten om de opdrachten efficiënt en doelgericht uit te voeren; ? definitie van de strategie inzake architectuur en het gebruik van standaarden en methoden; ? procedures instellen voor het verzekeren en respecteren van de SLA van infrastructuurdiensten; ? met de andere ICT afdelingen overleggen en informatie uitwisselen over de implementatie van de gedefinieerde architectuur en standaarden in de ICT projecten; ? op de hoogte blijven van de technologische ontwikkelingen op het gebied van systeemarchitectuur en -beheer; ? projecten voorstellen ter verbetering van de ICT werking en dienstverlening; ? deelnemen aan het opstellen van het technische gedeelte van de bijzondere lastenboeken voor overheidsopdrachten.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? uitgebreide kennis van de functies van middleware, (email-servers, database servers, web services...); ? kennis van toegangsbeveiliging tot netwerken, apparatuur, systemen en gegevens; ? beheersing van ICT audit technieken; ? beheersing van architectuur- en infrastructuurdesign; ? grondige kennis van de standaarden door de FOD Financiën gedefinieerd (CCFF, Atlas, ...); ? grondige kennis van de ITIL standaard, service management en het gebruik ervan in een exploitatieomgeving. 4. Adviseur (A31 - vakrichting juridische normen en geschillen) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat Context van de functie De Adviseur is verantwoordelijk voor de organisatie en de opvolging van de verschillende overheidsopdrachten nodig voor de modernisering en de werking van de informatica bij de FOD Financiën.Daartoe verleent de Adviseur advies aan de Directeur van de Stafdienst ICT en ondersteunt de afdelingshoofden en projectleiders op het vlak van overheidsopdrachten.

De Adviseur wordt geacht juridisch advies te verlenen aan de Directeur van de Stafdienst ICT of aan collega's inzake nieuwe informatietechnologieën.

De Adviseur kan worden gevraagd om bijstand te verlenen op het vlak van overheidsopdrachten aan andere diensten van de FOD of aan andere FOD's in het kader van samenwerkingsdossiers op het federaal of regionaal niveau, meer bepaald bij de mutualisatie van de ICT infrastructuur.

De Adviseur werkt samen met de Stafdienst B&B voor de budgettaire aspecten van de overheidsopdrachten.

De Adviseur heeft regelmatig contacten met de Inspectie van Financiën maar ook met de diensten van de Kanselarij van de Eerste minister (voor de dossiers die een goedkeuring van de Ministerraad noodzaken).

De Adviseur kan worden gevraagd deel te nemen aan werkgroepen inzake overheidsopdrachten op het federaal niveau.

De Adviseur heeft contact met externe leveranciers van ICT materiaal en software in het kader van de procedures en de opvolging van overheidsopdrachten.

De Adviseur verzekert de contacten met advocaten belast met het verdedigen van de belangen van de FOD Financiën in geval van betwistingen inzake de toekenning of uitvoering van overheidsopdrachten.

De Adviseur staat onder de leiding van de Directeur van de Stafdienst ICT. Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? advies geven aan de leidinggevenden en personeelsleden wat betreft de vragen en materies inzake overheidsopdrachten en het recht betreffende nieuwe informatietechnologieën (bijvoorbeeld, mail policy); ? organiseren en plannen van het geheel van de procedures voor overheidsopdrachten in de Stafdienst ICT; ? waken over de goede uitvoering van de procedures op reglementair niveau inzake overheidsopdrachten; ? waken over de goede uitvoering van de goedgekeurde overheidsopdrachten; ? behandeling en opvolging verzekeren van alle noodzakelijke administratieve stukken; ? superviseren en leiden van de werkzaamheden betreffende de verschillende fases van iedere opdracht; ? zich regelmatig op de hoogte houden van de evolutie van de verschillende materies door deel te nemen aan gespecialiseerde seminaries; ? leiden, motiveren en evalueren van een ploeg van 1 tot 5 medewerkers.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn; ? goede stressbestendigheid; ? organisatiezin en planningscapaciteiten. - op het vlak van technische competenties : ? uitgebreide kennis van de reglementering op de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten; ? goede kennis van de reglementering op de begrotingscyclus, vastlegging van kredieten, controle op de overheidscomptabiliteit en de financiële transacties; ? goede kennis van administratief recht, burgerlijk recht, handelsrecht, gerechtelijk en strafwettelijk recht; ? kennis van de wetgeving betreffende de informatietechnologieën (informaticarecht, aspecten betreffende de persoonlijke levenssfeer enz...); ? een ervaring van minimum 4 jaar inzake overheidsopdrachten. 5. Adviseur (A31 - vakrichting logistiek en economaat) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat GEBOUWEN (2 betrekkingen) Context van de functie De Adviseur heeft als opdracht het operationeel beheer van bepaalde gebouwen die betrokken worden door de diensten van de FOD Financiën. De Adviseur moet nakijken wat de behoeften zijn, de prioriteiten bepalen, de uitvoering van de verschillende werkzaamheden met betrekking tot de gebouwen vastleggen, analyseren, opvolgen, coördineren en een nieuwe richting geven volgens de « logistieke » normen en standaarden teneinde op optimale wijze de interne « klanten » tevreden te stellen.

Als verantwoordelijke is de Adviseur hiërarchisch of functioneel bevoegd over de verschillende teams en beheert deze rekening houdend met de toegewezen doelstellingen en de prioriteiten en onderhoudt hierbij de nodige contacten.

De Adviseur brengt rechtstreeks verslag uit bij de Directeur van de Stafdienst Secretariaat & Logistiek en werkt nauw samen met de persoon die verantwoordelijk is voor het beleid inzake de gebouwen teneinde binnen de FOD Financiën één beheer van de huisvesting te implementeren.

Opdrachten en taken De adviseur heeft o.a.volgende taken en opdrachten : ? de doelstellingen en prioriteiten van de afdeling bepalen in overeenstemming met de Directeur van de Stafdienst Secretariaat & Logistiek; ? de eindverantwoordelijkheid met betrekking tot de doelstellingen opnemen en de afdeling op innoverende en creatieve wijze leiden met het oog op die doelstellingen; ? de grondbeginselen bijbrengen, richtlijnen geven, plannen, het werk van de afdeling verdelen en coördineren; zorgen voor de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van de werkzaamheden van de afdeling; ? de medewerkers en de teamchefs oriënteren, volgen en evalueren; ? de interne en externe contacten onderhouden die nodig zijn voor de goede innoverende voortgang van de werkzaamheden van de afdeling; ? nieuwe werkprocessen en geïnformatiseerde systemen voor facility management implementeren; ? nieuwe projecten opstarten en beheren, richtlijnen geven, plannen, het werk verdelen en coördineren.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? kennis van het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB) en van het administratief onderhoudsreglement (Praktische gids voor het economaat); ? algemene juridische kennis en met name van het burgerlijk recht (verbintenissen, enz.); ? kennis van het gebruik van geïnformatiseerde systemen voor facility management; ? kennis van de wetgeving inzake begrotingscycli, de controle door het Rekenhof, de bepaling van de kredieten en de financiële transacties. 6. Adviseur (A31 - vakrichting juridische normen en geschillen) bij de centrale diensten van de administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen Context van de functie De Adviseur werkt als jurist onder het gezag van de verantwoordelijke van de dienst die belast is met het opstellen van de federale, gewestelijke en gemeenschapsreglementering en internationale regelgeving en de onderhandelingen die daarmee zijn verbonden. Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. de volgende taken en opdrachten : ? ontwerpen en opstellen van complexe wettelijke en reglementaire teksten (wetten, besluiten, decreten, ordonnanties, overeenkomsten ...) die overheidsbeslissingen concretiseren en omzetten; ? analyseren van wetsvoorstellen, voorstellen van decreet en ordonnanties, Europese regelgeving; ? analyseren en mondeling/schriftelijk adviseren over officiële adviezen (Raad van State, Inspectie van financiën ...) gegeven over nieuwe reglementeringen; ? samenwerken met de andere diensten van de administratie, met de andere fiscale administraties en andere FOD's en POD's; ? samenwerken met niet-federale instellingen; ? adviseren en onderhandelen op regionaal, nationaal en internationaal niveau; ? deelnemen aan interkabinettengroepen en beslissingsorganen; ? het opstellen van memories en juridische conclusies betreffende principiële geschillen voor de hoogste nationale en internationale rechtscolleges; ? opvolgen van parlementaire werkzaamheden, bijwonen van parlementaire commissies, eventueel de Minster van Financiën vertegenwoordigen; ? opmaken van administratieve circulaires en instructies; ? werken in een tweetalige omgeving.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? grondige kennis van de wetgevingstechniek en van de reglementaire besluitvormingsprocessen; ? uitgebreide kennis van het institutionele recht, de wetten op de financiering van de gewesten en de gemeenschappen; ? grondige kennis van de werking en bevoegdheden van de federale, Europese en internationale instellingen op het domein van de fiscaliteit; ? uitgebreide kennis van de moderniseringsdoelstellingen van de FOD Financiën en van de ontwikkelingen die tot de realisatie ervan bijdragen; ? kennis van de fiscale materies die eigen zijn aan het kadaster, de registratie en de domeinen; ? kennis van informaticatoepassingen (omgeving microsoft office); ? minimum 4 jaar ervaring in het opstellen van wetteksten en reglementeringen. 7. Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij de Centrale Diensten van de Administratie van het kadaster Context van de functie De Adviseur geeft ondersteuning aan de Administrateur-generaal van Patrimoniumdocumentatie met betrekking tot de realisatie van de strategische doelstellingen door het analyseren, het adviseren, het organiseren en coördineren en het opvolgen van de dossiers, de projecten, de programma's en de strategische beslissingen. De Adviseur ontwikkelt, organiseert, beheert en coördineert de cel van project- en programmabeheer binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie om de efficiëntie en effectiviteit ervan te verbeteren.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? adviseren en ondersteunen van de Administrateur-generaal van Patrimoniumdocumentatie en de Administrateurs in het vastleggen, de organisatie en de coördinatie van de strategische en operationele doelstellingen teneinde het beleid van de Minister van Financiên, de Voorzitter van het Directiecomité en de Administrateur-generaal te realiseren; ? Het organiseren, beheren, coördineren en verzekeren van de opvolging van de cel van project- en programmabeheer binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie en het rapporteren aan het management en aan het Directiecomité; ? het adviseren van de Administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie en de Administrateurs wat betreft de mogelijke oplossingen en voorstellen in het kader van strategische projecten en dit op basis van een grondige analyse om zo een goede diagnose van de situatie op te stellen van eventuele problemen en tekortkomingen en op deze manier de uitwerking toelaten aan de organisatie van doeltreffende oplossingen; ? aansturen, coördineren en motiveren van een team van medewerkers teneinde een doeltreffend en efficiënte functionering van het team te garanderen; ? aansturen, coördineren en verzekeren van de opvolging van programma's en projecten teneinde de realisatie van deze projecten te garanderen binnen vooropgestelde beperkingen, termijnen en budget met het vereiste kwaliteitsniveau; ? het bepalen en implementeren van processen, methodes en tools met betrekking tot programma- en projectmanagement; ? het implementeren van een standaardmethodologie wat betreft programma- en projectmanagement; ? het omkaderen en ondersteunen van de programma- en projectverantwoordelijken, de project sponsors et de projectstuurgroepen teneinde hen toe te laten op een optimale manier hun projecten te realiseren volgens de bestaande standaarden van de FOD Financiën; ? werken in een tweetalige omgeving.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? zeer grondige kennis van programma- en projectopvolging (opstarten, uitvoeren, planning, opvolging,....); ? grondige kennis van de opdrachten van het kadaster, de registratie en de domeinen en van de bijhorende processen; ? grondige kennis van de federale overheid in het algemeen en van de FOD Financiën in het bijzonder; ? kennis van budgettering binnen de administratie; ? grondige kennis van managementtechnieken; ? grondige kennis van verschillende vakgebieden : IT, economie, enz.; ? grondige kennis van informaticatools (bureautica, projectplannings- en beheertools : MS Project, Open Workbench, enz.); ? minimum 4 jaar ervaring in een functie van niveau A in medewerking aan een BPR, aan het beheer van een project of een programma, aan de programmacoördinatie in het kader van de ondersteuning en de begeleiding van de modernisering van de FOD Financiën waarvan ten minste 2 jaar in grootschalig en complex project/programmabeheer (planning, coördinatie, leiding budgetbeheer, ...); ? ervaring in het leiden en coördineren van strategische BPR-programma's bij de FOD Financiën; ? ervaring als leidinggevende van een dienst of een organisatie. 8. Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij het kabinet van de Administrateur-generaal van de Belastingen en Invordering (2 betrekkingen) Context van de functie De Adviseur geeft ondersteuning aan de Administrateur-generaal van Belastingen en Invordering met betrekking tot de realisatie van de strategische doelstellingen door het analyseren, het adviseren, het organiseren en coördineren en het opvolgen van de dossiers, de projecten, de programma's en de strategische beslissingen. De Adviseur ontwikkelt, organiseert, beheert en coördineert de cel van project- en programmabeheer binnen het kabinet van de Administrateur-generaal van de Belastingen en Invordering om de efficiëntie en effectiviteit er van te verbeteren.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? adviseren en ondersteunen van de Administrateur-generaal van Belastingen en Invordering en de Administrateurs in het vastleggen, de organisatie en de coördinatie van de strategische en operationele doelstellingen teneinde het beleid van de Minister van Financiën, de Voorzitter van het Directiecomité en de Administrateur-generaal te realiseren; ? Het organiseren, beheren, coördineren en verzekeren van de opvolging van de cel van project- en programmabeheer binnen de Algemene administratie van Belastingen en Invordering en het rapporteren aan het Directiecomité; ? het adviseren van de Administrateur-generaal van de Belastingen en Invordering en de Administrateurs wat betreft de mogelijke oplossingen en voorstellen in het kader van strategische projecten en dit op basis van een grondige analyse om zo een goede diagnose van de situatie op te stellen met de eventuele problemen en tekortkomingen en op deze manier de uitwerking toelaten aan de organisatie van doeltreffende oplossingen; ? aansturen, coördineren en motiveren van een team van medewerkers teneinde een doeltreffend en efficiënte functionering van het team te garanderen; ? aansturen, coördineren en verzekeren van de opvolging van programma's en projecten teneinde de realisatie van deze projecten te garanderen binnen vooropgestelde beperkingen, termijnen en budget met het vereiste kwaliteitsniveau; ? het bepalen en implementeren van processen, methodes en tools met betrekking tot programma- en projectmanagement; ? het implementeren van een standaardmethodologie wat betreft programma- en projectmanagement; ? het omkaderen en ondersteunen van de programma- en projectverantwoordelijken, de project sponsors et de projectstuurgroepen teneinde hen toe te laten op een optimale manier hun projecten te realiseren volgens de bestaande standaarden van de FOD Financiën; ? werken in een tweetalige omgeving.

Vereisten van de functie De adviseur beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? zeer grondige kennis van programma- en projectopvolging (opstarten, uitvoeren, planning, opvolging,....); ? grondige kennis van de opdrachten en processen van de Algemene Administratie van Belastingen en Invordering; ? grondige kennis van de federale overheid in het algemeen en van de FOD Financiën in het bijzonder; ? kennis van budgettering binnen de administratie; ? grondige kennis van managementtechnieken; ? grondige kennis van verschillende vakgebieden : IT, economie, enz.; ? grondige kennis van informaticatools (bureautica, projectplannings- en beheertools : MS Project, Open Workbench, enz.); ? minimum 4 jaar ervaring in een functie van niveau A in medewerking aan een BPR, aan het beheer van een project of een programma, aan de programmacoördinatie in het kader van de ondersteuning en de begeleiding van de modernisering van de FOD Financiën waarvan ten minste 2 jaar ervaring in grootschalig en complex project/programmabeheer (planning, coördinatie, leiding budgetbeheer, ...); ? ervaring in het leiden en coördineren van strategische BPR-programma's bij de FOD Financiën; ? ervaring als leidinggevende van een dienst of een organisatie. 9. Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij het Kabinet van de Voorzitter van het Directiecomité Context van de functie De Adviseur ondersteunt op organisatorisch, administratief en inhoudelijk vlak de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD-Financiën bij de uitvoering van zijn managementtaken. De Voorzitter is belast met het hoog toezicht op de dagdagelijkse werking van de FOD Financiën en met de coördinatie van de strategische en operationele plannen op het vlak van belastingen en invordering, patrimoniumdocumentatie en thesaurie en van de stafdiensten, ten einde het beleid van de federale overheid inzake Financiën gestalte te geven.

De Adviseur staat de Voorzitter bij met de uitbouw van een efficiënte samenwerking met de Strategische cel van de Minister van Financiën, met het management en de administratiechefs van de FOD Financiën, met andere overheidsdiensten en diverse externe actoren.

De Adviseur geeft leiding aan de personeelsleden van het Kabinet van de Voorzitter en werkt onder de rechtstreekse leiding van de Voorzitter van het Directiecomité.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? behandelen van de dossiers van de Voorzitter van het Directiecomité : inhoudelijke voorbereiding, advies verlening, administratieve opvolging; ? inhoudelijk nazicht van de dossiers die door de administraties van de FOD Financiën via de Voorzitter van het Directiecomité aan de Minister van Financiën worden voorgelegd; ? voorbereiden en opvolgen van de vergaderingen van de Voorzitter van het Directiecomité, zonodig de Voorzitter vertegenwoordigen in vergaderingen; ? autonoom beheren van alle briefwisseling van de Voorzitter van het Directiecomité; ? autonoom afhandelen van alle externe en/of interne vragen om inlichtingen gericht aan het Kabinet van de Voorzitter van het Directiecomité; ? coördinatie en inhoudelijk nazicht van de ontwerpen van antwoord op de mondelinge en de schriftelijke parlementaire vragen aan de Minister van Financiën; ? bestuderen van parlementaire documenten (wetsontwerpen,wetsvoorstellen, begrotingsdocumenten, vragen en antwoorden, parlementaire handelingen,...); ? inhoudelijk opvolgen van de agenda's, nota's en notificaties van de Ministerraad en Overlegcomités en de bevoegde diensten in kennis stellen van de te nemen initiatieven; ? opvolgen in welke mate de kernopdrachten van de FOD Financiën worden uitgevoerd; ? opvolgen van de moderniseringsprojecten van de FOD Financiën; ? contactpersoon voor de FOD Financiën met de Strategische cel van de Minister van Financiën, de Diensten van de Eerste Minister (Kanselarij), de Nationale Veiligheidsoverheid (NVO); ? contactpersoon voor het Kabinet van de Voorzitter van het Directiecomité met de diensten die rechtstreeks onder de Voorzitter ressorteren; ? het Kabinet van de Voorzitter efficiënt en effectief organiseren : aansturen van de medewerkers van de Cel parlementaire werkzaamheden, de Cel Coperfin en de Cel orderkantoor en archief bij het Kabinet van de Voorzitter (10 medewerkers).

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn de medewerkers van het Kabinet van de Voorzitter te coachen : hen motiveren, responsabiliseren en ontwikkelen; ? uitbouwen van goed functionerende netwerken met interne en externe collega's; ? autonoom beslissen, initiatieven nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en een vlotte mondelinge en schriftelijke communicatie (zowel intern als extern); ? opereren met integriteit, loyauteit en flexibiliteit; ? beschikken over een groot verantwoordelijkheidbesef, beschikken over een sterk doorzettingsvermogen en stressbestendigheid; ? positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? diepgaande kennis hebben van de organisatiestructuur van de FOD Financiën; ? uitgebreide kennis hebben van de organisatiestructuur van de federale overheid en aanverwante instellingen, voornamelijk op het niveau van de relaties tussen de FOD Financiën met de andere publieke actoren; ? goed inzicht in het politiek besluitvormingsproces; ? goede kennis van het grondwettelijk en administratief recht; ? goede kennis van de personeelsreglementering; ? inzicht in moderne managementtechnieken; ? inzicht in fiscaliteit, patrimoniale- en begrotingsaangelegenheden en in de verrichtingen van de Thesaurie. 10. Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij het Kabinet van de Voorzitter van het Directiecomite Context van de functie De Adviseur geeft ondersteuning aan het Directiecomité van de FOD Financiën met betrekking tot de realisatie van de strategische doelstellingen door het analyseren, het adviseren, het organiseren en coördineren en het opvolgen van de dossiers, de projecten, de programma's en de strategische beslissingen. De Adviseur ontwikkelt, organiseert, beheert en coördineert de cel van monitoring en ondersteuning binnen het strategisch comité teneinde de kwaliteit van opvolging en rapportering te verbeteren van de strategische aspecten van het moderniseringsplan Coperfin.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? adviseren en ondersteunen van de Voorzitter van het Directiecomité en het Directiecomité in het vastleggen, de organisatie en de coördinatie van de strategische en operationele doelstellingen teneinde het beleid van de Minister van Financiën en de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën te realiseren; ? organiseren, beheren, coördineren en verzekeren van de opvolging van de monitoringcel en de opvolging van strategische programma's en projecten en het rapporteren aan het Directiecomité; ? het adviseren van de Voorzitter en de leden van het Directiecomité wat betreft de mogelijke oplossingen en voorstellen in het kader van strategische projecten en dit op basis van een grondige analyse om zo een goede diagnose van de situatie op te stellen met de eventuele problemen en tekortkomingen en op deze manier de uitwerking toelaten aan de organisatie van doeltreffende oplossingen; ? aansturen, coördineren en motiveren van een team van medewerkers teneinde een doeltreffend en efficiënte functionering van het team te garanderen; ? aansturen, coördineren en verzekeren van de opvolging van programma's en projecten teneinde de realisatie van deze projecten te garanderen binnen vooropgestelde beperkingen, termijnen en budget met het vereiste kwaliteitsniveau; ? het bepalen en implementeren van processen, methodes en tools met betrekking tot programma- en projectmanagement; ? het implementeren van een standaardmethodologie wat betreft programma- en projectmanagement; ? het omkaderen en ondersteunen van de programma- en projectverantwoordelijken, de project sponsors et de projectstuurgroepen teneinde hen toe te laten op een optimale manier hun projecten te realiseren volgens de bestaande standaarden van de FOD Financiën; ? werken in een tweetalige omgeving.

Functievereisten De Adviseur beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? zeer grondige kennis van programma- en projectopvolging (opstarten, uitvoeren, planning, opvolging,....); ? grondige kennis van de opdrachten en processen van de FOD Financiën; ? grondige kennis van de federale overheid in het algemeen en van de FOD Financiën in het bijzonder; ? kennis van budgettering binnen de administratie; ? grondige kennis van managementtechnieken; ? grondige kennis van verschillende vakgebieden : IT, economie, enz.; ? grondige kennis van informaticatools (bureautica, projectplannings- en beheertools : MS Project, Open Workbench, enz.); ? minimum 4 jaar ervaring in een functie van niveau A in medewerking aan een BPR, aan het beheer van een project of een programma, aan de programmacoördinatie in het kader van de ondersteuning en de begeleiding van de modernisering van de FOD Financiën waarvan ten minste 2 jaar ervaring in grootschalig en complex project/programmabeheer (planning, coördinatie, leiding budgetbeheer, ...); ? ervaring in het leiden en coördineren van strategische BPR-programma's bij de FOD Financiën; ? ervaring als leidinggevende van een dienst of een organisatie. 11. Adviseur (A31 - vakrichting juridische normen en geschillen) bij de Rechtskundige Dienst van het Algemeen Secretariaat Context van de functie De Adviseur staat onder de leiding van de Auditeur-generaal van de Rechtskundige Dienst en zal geïntegreerd worden in een team van juridische specialisten dat de Voorzitter van het Directiecomité omringt en ondersteunt en zich in het bijzonder bezig houdt met het beheer van de geschillen voor het Grondwettelijk Hof en de Raad van State. Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? de verdediging, als vertegenwoordiger van de FOD Financiën, van het standpunt van de federale overheid voor de hoogste gerechtelijke organen, nl. het Grondwettelijk Hof en de Raad van State; ? het oplossen, als strategisch raadgever, van juridische vraagstukken met als doel de strategische cel of de Minister te ondersteunen en hen toe te laten de best mogelijke beslissing te nemen; ? de voorbereiding, als expert, van beslissingen in bepaalde hangende zaken of voor het opstellen van wetteksten; ? in onderhandelingen tot een winnende positie komen, door overtuigingskracht en argumentatie; ? interpretatie van de wetgeving; ? leiden en opvolgen van de medewerkers, doorgeven van kennis en hun verdere ontwikkeling verzekeren; ? doelstellingen definiëren en realiseren, activiteiten plannen en hierbij problemen en hinderpalen vermijden; ? opvolgen van de dossiers.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? beslissingen kunnen nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? adviezen formuleren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en beschikken over een sterk doorzettingsvermogen; ? beschikken over een positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? een diepgaande kennis inzake grondwettelijk en administratief recht en bereid zijn deze kennis gestadig verder te ontwikkelen; ? een licentie in de rechten. 12. Adviseur (A31 - vakrichting algemeen beheer) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat PERSONEELSMIDDELEN Context van de functie De Adviseur ondersteunt op beleids-, organisatorisch en inhoudelijk vlak de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie en de Auditeurs-generaal van Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat belast met Personeelszaken.Deze ondersteuning betreft personeelsmateries in het algemeen en in het bijzonder de inschatting van de benodigde personeelsmiddelen (personeelsenveloppe en personeelsplan) en de opvolging van de evolutie ervan.

De Adviseur is verantwoordelijk voor de coördinatie en opvolging van de administratieve werkzaamheden teneinde de goede werking van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat wat betreft Personeelszaken te verzekeren en de werkrelaties tussen deze diensten van het Algemeen Secretariaat en de personeelsdiensten van de verschillende administraties te bevorderen. De dienstverlening respecteert de geldende regelgeving en procedures, maar is tevens geïnspireerd op efficientie en een moderne werkcultuur.

De Adviseur staat onder het gezag van de Auditeur-generaal van financiën van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat belast met Personeelszaken.

Opdrachten en taken De Adviseur Personeelsmiddelen heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? adviseren van de personeelsverantwoordelijken en personeelsmedewerkers van de verschillende administraties met betrekking tot dossiers die zij voorbereiden voor de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie; ? inhoudelijk nazicht van deze dossiers in het licht van een uniform en consistent personeelsbeleid van de Stafdienst Personeel & Organisatie; ? voorbereiden en leiden van vergaderingen met de personeelsverantwoordelijken en personeelsmedewerkers van de verschillende administraties; ? vertegenwoordigen van de leidinggevenden van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat belast met Personeelszaken in interne vergaderingen of in contacten met andere overheidsdiensten of externe actoren; ? contactpersoon voor leidinggevenden en personeelsmedewerkers : hen informeren over diverse aangelegenheden en over de beschikbare middelen in het bijzonder; ? plegen van overleg met de leidinggevenden en de personeelsverantwoordelijken van de verschillende administraties om de personeelsbehoeften correct te kunnen inschatten; ? vertalen van de beschikbare informatie inzake operationele doelstellingen en projecten naar een personeelsbehoeftenplan en benodigde personeelsmiddelen in het kader van de begrotingsvoorstellen; ? samenstellen en verdedigen van een goed gedocumenteerd dossier omtrent de benodigde personeelsmiddelen; ? opvolgen van interdepartementale en FOD Financiën specifieke reglementaire initiatieven en inschatten wat de (budgettaire) impact ervan is; ? opvolging van de evolutie van de personeelsmiddelen en van de budgettaire beslissingen in het kader van het personeelsplan d.m.v. bestaande of specifiek te ontwikkelen eigen instrumenten; ? gesprekspartner voor Stafdienst Budget & Beheerscontrole en het CDVU wat betreft de personeelsmiddelen van de FOD Financiën; ? uitvoering van projecten van de FOD Personeel & Organisatie op het niveau van de FOD Financiën coordineren en superviseren, vooral wat betreft de afstemming van de te behalen resultaten en beschikbare middelen; ? op de hoogte blijven van de ontwikkelingen inzake personeelsbeleid op niveau van de federale overheid in het algemeen en de FOD Financiën in het bijzonder.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheden : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn vlot samen te werken met leidinggevenden en medewerkers uit diverse diensten van de FOD Financiën; ? autonoom beslissingen en initiatieven nemen; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en een vlotte mondelinge en schriftelijke communicatie; ? opereren met integriteit, loyauteit en flexibiliteit; ? beschikken over een groot verantwoordelijkheidsbesef, een sterk doorzettingsvermogen en stressbestendigheid; ? positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? een goede kennis van het personeelsstatuut en van al de relevante regelgeving met betrekking tot personeelsmateries en in het bijzonder voor wat het opstellen van een personeelsbehoeftenplan betreft; ? kennis van de juridische en de organisatiestructuur van de diensten van de FOD Financiën; ? kennis van de maatschappelijke, politieke en budgettaire context van het personeelsbeleid binnen de Federale Overheid; ? kennis van de moderniseringsdoelstellingen op het vlak van het personeelsbeleid en aan de gang zijnde ontwikkelingen die tot de realisatie moeten bijdragen; ? kennis van begrotingscontrole principes (monitoring, ankerprincipe, ordonnanceringsplafond) in het algemeen en op de begroting van de FOD Financiën in het bijzonder; ? grondige kennis van excel toepassingen en kunnen werken met relationele databases. 13. Adviseur (A31 - vakrichting personeel & organisatie) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat MANAGEMENTONDERSTEUNING Context van de functie De Adviseur ondersteunt op beleids-, organisatorisch en inhoudelijk vlak de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie en de Auditeurs-generaal van Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat belast met Personeelszaken.Deze ondersteuning betreft de volledige waaier van personeelsdomeinen en in het bijzonder de interne en externe relaties hieromtrent, met het oog op een hedendaags imago voor het personeelsbeleid.

De Adviseur is verantwoordelijk voor de coördinatie en opvolging van de administratieve werkzaamheden teneinde de goede werking van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat wat betreft personeelszaken te verzekeren en de werkrelaties tussen deze diensten van het Algemeen Secretariaat en de personeelsdiensten van de verschillende administraties te bevorderen. De dienstverlening respecteert de geldende regelgeving en procedures, maar is tevens geïnspireerd op efficientie en een moderne werkcultuur.

De Adviseur staat onder het gezag van de Auditeur-generaal van financiën van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat belast met moderniseringsopdrachten.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? adviseren van de personeelsverantwoordelijken en personeelsmedewerkers van de verschillende administraties met betrekking tot dossiers die zij voorbereiden voor de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie; ? inhoudelijk nazicht van deze dossiers in het licht van een uniform en consistent personeelsbeleid van de Stafdienst Personeel & Organisatie; ? voorbereiden en leiden van vergaderingen met de personeelsverantwoordelijken en personeelsmedewerkers van de verschillende administraties; ? vertegenwoordigen van de leidinggevenden van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat in interne vergaderingen of in contacten met andere overheidsdiensten of externe actoren; ? contactpersoon voor leidinggevenden en personeelsmedewerkers : hen informeren over diverse aangelegenheden en in het bijzonder over de interne en externe communicatieinitiatieven die de doelstellingen en de prioriteiten van de Stafdienst Personeel & Organisatie zichtbaar maken; ? communicatieactiviteiten in de diverse personeelsdomeinen op een proactieve en consistente manier coördineren : verzamelen van informatie, nemen van contacten, inhoudelijke voorbereiding, keuze van de geschikte communicatievehikels naargelang de doelgroep en de inhoud,...; ? opzetten van kwalitatieve meetinstrumenten betreffende de diverse personeelswerkzaamheden en met de resultaten de verantwoordelijken aanzetten tot doelgerichte verbeteringsactiviteiten, zonodig zelf voorstellen doen en initiatieven nemen; ? coördinatie en inhoudelijk nazicht van de ontwerpen van antwoord op de mondelinge en de schriftelijke parlementaire vragen betreffende personeelszaken aan de Minister van Financiën; ? beheren van de kwaliteit van de werking het secretariaat van de leidinggevenden van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat belast met personeelszaken : werkprocedures definieren, richtlijnen geven, werkzaamheden plannen en verdelen, opvolging verzekeren; ? uitvoering van projecten van de FOD Personeel & Organisatie op het niveau van de FOD Financiën coordineren en superviseren, in het bijzonder wat betreft de interne en externe communicatie; ? op de hoogte blijven van de ontwikkelingen inzake personeelsbeleid op niveau van de federale overheid in het algemeen en de FOD Financiën in het bijzonder.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheden : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn vlot samen te werken met leidinggevenden en medewerkers uit diverse diensten van de FOD Financiën; ? autonoom beslissingen en initiatieven nemen; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en een vlotte mondelinge en schriftelijke communicatie; ? opereren met integriteit, loyauteit en flexibiliteit; ? beschikken over een groot verantwoordelijkheidsbesef, een sterk doorzettingsvermogen en stressbestendigheid; ? positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? goede kennis van het personeelsstatuut en van de relevante regelgeving met betrekking tot personeelsmateries; ? goede kennis van de juridische en de organisatiestructuur van de diensten van de FOD Financiën; ? kennis van de maatschappelijke, politieke en budgettaire context van het personeelsbeleid binnen de Federale Overheid; ? uitgebreide kennis van de moderniseringsdoelstellingen op het vlak van het personeelsbeleid en aan de gang zijnde ontwikkelingen die tot de realisatie moeten bijdragen; ? goed inzicht hebben in communicatiestrategiën en -technieken met betrekking tot de verschillende personeelsdomeinen en deze effectief beheersen in de praktijk; ? praktische ervaring hebben van ten minste 4 jaar in de administratieve en organisatorische ondersteuning van één of meerdere leidinggevenden op het hoogste niveau. 14. Adviseur (A31 - vakrichting personeel & organisatie) bij de Centrale Diensten van de Administratie der directe belastingen PERSONEELSZAKEN Context van de functie De Adviseur Personeelszaken is verantwoordelijk voor het ondernemen van activiteiten en het uitvoeren van de processen in de volgende HR domeinen : beheer van het personeel wat betreft personeelsplanning en loopbaanontwikkeling (bevorderingen, mutaties en detacheringen). De Adviseur beheert het personeel belast met taxatietaken van de buitendiensten, alsook van de centrale diensten, van de Administratie der directe belastingen, van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW en van de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit.

De Adviseur staat o.l.v. de Auditeur-generaal, dienstchef bij de Administratie der directe belastingen en staat ten dienste van de Administrateur belast met de leiding van de Administratie der directe belastingen, sector taxatie alsook van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? leiding geven aan, motiveren en evalueren van een team van een 10-tal medewerkers van de personeelsdienst in de Centrale Diensten van de Administratie der directe belastingen, sector taxatie alsook van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; ? de Auditeur-generaal, dienstchef bijstaan om het personeelsplan op te maken en de personeelsbehoeften op te volgen; ? toepassen van de reglementering en instructies op het vlak van personeelsplanning en loopbaanontwikkeling; ? voorbereiden, opvolgen en realiseren van dossiers inzake loopbaanontwikkeling; ? adviseren van de leidinggevenden en personeelsleden op het vlak van personeelsplanning en loopbaanontwikkeling in het bijzonder en inzake personeelsaangelegenheden in het algemeen; ? projecten en acties door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie opgezet implementeren, rekening houdend met de operationele doelstellingen van de Adminstrateur; ? de Auditeur-generaal, dienstchef van de Administratie der directe belastingen vertegenwoordigen in het kader van interne comités; ? aanspreekpunt van de specialisten van de dienst Reglementering & Statuten van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat; ? kennis en ervaring op een gestructureerde manier doorgeven teneinde de expertise van collega's en medewerkers te verhogen.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheden : ? beschikken over een analytische geest en bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); ? autonoom beslissen, initiatieven nemen en acties op touw zetten; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en communicatie (zowel intern als extern); ? beschikken over een groot verantwoordelijkheidbesef, een sterk doorzettingsvermogen en stressbestendigheid; ? positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? een goede kennis van het personeelsstatuut en van de relevante regelgeving met betrekking tot personeelsmateries in het algemeen; ? grondige kennis van de reglementering aangaande loopbaanontwikkeling en een praktische ervaring van minstens 6 jaar terzake; ? een goede kennis van administratief recht; ? een goede kennis van de juridische en organisatiestructuur van de Administratie der directe belastingen, sector taxatie alsook van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; ? kennis van informaticatoepassingen. 15. Adviseur (A31 - vakrichting personeel & organisatie) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat COORDINATIE EN ORGANISATIE VAN HET DIRECTIECOMITE Context van de functie De Adviseur ondersteunt op administratief, organisatorisch en inhoudelijk vlak al de werkzaamheden van het Directiecomité van de FOD Financiën. Het Directiecomité heeft, benevens de bevoegdheden door de statutaire beschikkingen op algemeen vlak toegekend, tot taak de organisatieproblemen van de centrale diensten en van de buitendiensten te onderzoeken om de meest doeltreffende en meest rationele werking ervan te verzekeren. Het beraadslaagt en beslist zowel over principiële aangelegenheden en de kwesties van rechtspraak of doctrine, als over alle moderniseringsinitiatieven, teneinde de eenheid van werking van de FOD Financiën te verzekeren.

Het Directiecomité onderzoekt de middelen welke afdoende zijn om de onderlinge samenwerking die tussen de verschillende administraties en diensten noodzakelijk is te realiseren en alzo tot de beste uitvoering te komen van de opdrachten van de FOD Financiën.

De Adviseur staat zowel de Voorzitter van het Directiecomité als de Administrateurs-generaal, de Administrateurs en Directeurs van de Stafdiensten van de FOD Financiën bij betreffende de opdrachten en werkzaamheden van het Directiecomité en dit in het bijzonder wat betreft P&O aangelegenheden zowel voortvloeiende uit de regelgeving eigen aan de FOD Financiën als uit de algemene regelgeving van Ambtenarenzaken.

De Adviseur staat onder het gezag van de Auditeur-generaal van financiën van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat belast met Personeelszaken.

Opdrachten en taken De Adviseur heeft o.a. volgende taken en opdrachten : ? administratieve en reglementaire bijstand verlenen aan de Voorzitter van het Directiecomité en aan de Directeur van de Stafdienst P&O in het raam van de werking van het Directiecomité; ? organisatie en aansturing van het secretariaat van het Directiecomité van de FOD Financiën; ? voorbereiden en nakijken van de dossiers die door de administraties van de FOD Financiën worden voorgelegd aan het Directiecomité, zowel op het vlak van de administratieve procedure als inhoudelijk reglementaire aspecten; ? bijstand verlenen aan de Voorzitter van het Directiecomité en de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie bij het voorbereiden van de vergaderingen van het Comité; ? bijstand verlenen tijdens de vergaderingen van het Directiecomité, wat betreft de te volgen reglementaire verplichtingen, in het bijzonder in personeelsmateries; ? opmaken en opvolging van de goedkeuring van de notulen van de vergaderingen van het Directiecomité; ? ondersteuning van het Directiecomité van de FOD Financiën bij de uitoefening van zijn taken : toezicht op de naleving van de reglementaire verplichtingen, bewaken van de consistentie en de coherentie over de verschillende administraties en diensten heen; ? garanderen van eenvormigheid in de werkzaamheden van het Directiecomité enerzijds en de personeelscomités van de verschillende entiteiten van de FOD Financiën anderszijds; ? contactpersoon in het raam van de werking van het Directiecomité van de FOD Financiën tussen dit Comité en de leidinggevenden van de onderscheiden administraties en diensten van de FOD Financiën; ? nabije opvolging van de evolutie in en toezicht uitoefenen op de toepassing en naleving van alle relevante wetgeving betreffende de mandaatfuncties en de juridische organisatiestructuur van de FOD Financiën; ? inhoudelijk opvolgen van de agenda's, nota's en notificaties van de Ministerraad (in het bijzonder inzake P&O-materies) en rapportering hieromtrent aan de bevoegde diensten van de FOD Financiën; ? opvolgen van de evolutie van en nieuwigheden in de beleidsaanpak in andere overheidsadministraties, met de bedoeling door kennisdeling het functioneren van het Directiecomité te verbeteren.

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de bijzondere geschiktheid : ? beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen; ? in staat zijn vlot samen te werken met leidinggevenden en medewerkers uit diverse diensten van de FOD Financiën; ? autonoom beslissingen en initiatieven nemen; ? kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en een vlotte mondelinge en schriftelijke communicatie; ? opereren met integriteit, loyauteit en flexibiliteit; ? beschikken over een groot verantwoordelijkheidsbesef, beschikken over een sterk doorzettingsvermogen en stressbestendigheid; ? positieve ingesteldheid ten aanzien van veranderingen; ? kwaliteit-, resultaat- en klantgericht zijn. - op het vlak van technische competenties : ? grondige kennis hebben van de juridische en organisatiestructuur van de FOD Financiën; ? uitgebreide kennis van het grondwettelijk en administratief recht; ? grondige kennis van de personeelsreglementering; ? inzicht in het management besluitvormingsproces in een overheidscontext; ? inzicht in fiscaliteit, patrimoniale- en begrotingsaangelegenheden en in de verrichtingen van de Thesaurie.

^