Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 18 december 2009

Incompetitiestelling van betrekkingen in de klasse A3-adviseur bij de Centrale Diensten van de fiscale administraties en bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, 1. een betrekking bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat waaraan de functie van Adv(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2009003451
pub.
18/12/2009
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling van betrekkingen in de klasse A3-adviseur bij de Centrale Diensten van de fiscale administraties en bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de FOD Financiën I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het Statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen in competitie gesteld in de klasse A3-adviseur op datum van 1 november 2009 : 1. een betrekking bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat waaraan de functie van Adviseur HRM (functieclassificatie : IPO078) is verbonden, HR-domein : rekrutering 2.een betrekking bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat waaraan de functie van Adviseur HRM (functieclassificatie : IPO078) is verbonden, HR-domein : loopbaanbegeleiding 3. een betrekking bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat waaraan de functie van Adviseur aankopen - Coördinator (functieclassificatie : ILO004) is verbonden 4.een betrekking bij de Centrale Diensten van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen waaraan de functie van Adviseur HRM - diensthoofd (functieclassificatie : IPO077) is verbonden 5. een betrekking bij de Centrale Diensten van de Administratie van het Kadaster waaraan de functie van Adviseur patrimoniumdocumentatie - Coördinator (functieclassificatie : DFI122) 6.een betrekking bij de Centrale Diensten van de Administratie van de Directe Belastingen, sector Invordering waaraan de functie van Adviseur HRM - diensthoofd (functieclassificatie : IPO077) is verbonden 7. twee betrekkingen bij de Centrale Diensten van de Administratie der Douane en Accijnzen waaraan de functie van Adviseur HRM - diensthoofd (functieclassificatie : IPO077) is verbonden 8.een betrekking bij de Centrale Diensten van de Administratie van de Directe Belastingen, sector taxatie waaraan de functie van Adviseur HRM - diensthoofd (functieclassificatie : IPO077) is verbonden 9. een betrekking bij de Centrale Diensten van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (Taxat!ie) waaraan de functie van Adviseur HRM - diensthoofd (functieclassificatie : IPO077) is verbonden II.Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het rijkspersoneel, - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel; - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966; - het koninklijk besluit van 19 december 2005 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën.

De benoemingen worden verleend binnen de perken van het personeelsplan 2009.

III. Benoemingsvoorwaarden Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekkingen : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de specifieke voorwaarden van het functieprofiel en die op datum van 1 november 2009 : - ofwel bekleed zijn met de klasse A3; - ofwel bekleed zijn met de klasse A2 en minstens vier jaar anciënniteit hebben in de klasse A2 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de loopbaan en de evaluatie van het Rijkspersoneel alsook artikel 216, § 2 van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van het Rijkspersoneel in niveau A.); - ofwel bekleed zijn met de klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit hebben van zes jaar die het resultaat is van de anciënniteit bekomen in de klassen A1 en A2, alsook deze die het resultaat is van de graadanciënniteit bekomen op datum van 1 december 2004 in de graad waarvan zij titularis waren of in een andere graad van hetzelfde niveau en van dezelfde rang (toepassing van de artikels 216, § 2 en 226 van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van het Rijkspersoneel in niveau A).

IV. Indiening van de kandidaturen : De ambtenaren die wensen te solliciteren, zullen gebruik maken van de vragenlijst beschikbaar op de intranetsite P&O van de FOD Financiën.

Zij die geen toegang hebben tot het Intranet kunnen de vragenlijst aanvragen bij de contactpersoon.

Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden is het functieprofiel bijgevoegd (bijlage).

De ingevulde vragenlijst, die als kandidatuur geldt, moet ten laatste op 18 januari 2010 worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven (de poststempel geldt als bewijs) op het onderstaande adres : FOD Financiën Ter attentie van de Voorzitter van het Directiecomité North Galaxy, B-27 Koning Albert-II-laan 33, bus 10 1030 Brussel Contactpersonen : Directe belastingen, sector taxatie en BTW, registratie en domeinen, sector BTW (taxatie) : Guy Veldeman, tel. 0257/628 67, Véronique George, tel. 0257/643 11 Directe belastingen, sector invordering : Diane Van Kerckhoven, tel. 0257/628 94 Kadaster en BTW, registratie en domeinen (sector registratie en domeinen) : Inge Vandendriessche, tel. 0257/628 79 (registratie en domeinen) en Marc Vanderschueren (kadaster), tel. 0257/634 94 Administratie der douane en accijnzen : Willy Vandenbosch, tel. 0257/631 13 Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat : Ruud Rondou, tel. 0257/681 31 Alle kandidaten zullen worden uitgenodigd voor een mondeling onderhoud.

De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake verboden.

Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst van de kandidaturen worden gemeld.

Brussel, 30 november 2009.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

Bijlage bij het dienstorder van 30 november 2009 FUNCTIEPROFIEL Adviseur HRM (A31 - IPO078) : n° 1 Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat Doel en context van de functie : - Leiden van een team dat sterk gespecialiseerd is in de volgende HR-domeinen : « personeelsplanning » en « rekrutering en selectie » (in het kort genoemd : rekrutering) teneinde adequate processen en instrumenten te implementeren voor die domeinen in afstemming met het globaal P&O-beleid van de FOD Financiën; - Coördineren en de opvolging verzekeren van het geheel van ondernomen acties teneinde de wervingen voorzien in het personeelsplan op de meest efficiënte en rationele mogelijke manier te realiseren met eerbiediging van de van kracht zijnde procedures en reglementering.

De Adviseur staat onder leiding van de Auditeur-generaal van financiën belast met « Planning en Loopbaan ».

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : - een strategie bepalen inzake rekrutering; - leiden, motiveren en omkaderen van een team; - kennis doorgeven en de competenties van medewerkers ontwikkelen teneinde hun expertise te verhogen; - de evolutie van de reglementering opvolgen en zo snel mogelijk overgaan tot de vereiste aanpassingen; - de vergaderingen met de personeelsverantwoordelijken en hun medewerkers belast met de rekrutering in de verschillende administraties, voorbereiden en leiden; - de Directeur van de stafdienst Personeel en Organisatie vertegenwoordigen in de relaties met de verschillende rekruteringsactoren : Selor, de Inspectie van Financiën, de autonome overheidsbedrijven, de syndicale organisaties, - de communicatieactiviteiten inzake rekrutering coördineren : uitwerken van een communicatieplan, kiezen van de adequate communicatiemiddelen naargelang de doelgroep, - het onthaal van de nieuwe medewerkers van de FOD Financiën organiseren; - boordtabellen opmaken om de evolutie van de aanwervingen te meten; - opstellen van ontwerpen van antwoord op schriftelijke en mondelinge parlementaire vragen.

Vereisten van de functie : De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen, verbeteringen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - de reglementering en wetgeving betreffende personeelsplanning en rekrutering en selectie beheersen; - een goede kennis van de reglementering m.b.t. personeelsaangelegenheden; - een goede kennis hebben van het administratief recht en het arbeids- en sociaal zekerheidsrecht; - een goede kennis hebben van de juridische en de organisatiestructuur van de FOD Financiën; - een goed begrip hebben van het aanwervingsbeleid; - een grondige kennis hebben van evaluatietechnieken inzake selecties; - kennis hebben van de informaticatoepassingen inzake personeelsmateries.

Adviseur HRM (A31 - IPO078) : nr. 2 Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat Doel en context van de functie : - leiden van een team dat sterk gespecialiseerd is in de volgende HR-domeinen : loopbaanbegeleiding, opleidingsbegeleiding en kennis- en ervaringstoetsing (in het kort genoemd : loopbaanbegeleiding) teneinde adequate processen en instrumenten te implementeren voor die domeinen in overeenstemming met het globaal P&O-beleid van de FOD Financiën; - coördineren en de opvolging verzekeren van het geheel van ondernomen acties teneinde de loopbaanexamens voor de statutaire personeelsleden te organiseren volgens hun taalrol met eerbiediging van de van kracht zijnde procedures en reglementering.

De Adviseur staat onder leiding van de Auditeur-generaal van financiën belast met planning en loopbaan van het personeel.

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : - plannen van de loopbaanexamens vanuit een strategische visie op HR-ontwikkeling in overeenstemming met de noden van de FOD Financiën; - leiden, motiveren en omkaderen van een team; - organiseren, feitelijk voorbereiden en coördineren van de teams belast met het verloop van de proeven; - beheren van de budgettaire kredieten die hierop betrekking hebben; - evalueren van de methodologie met de verschillende partners (dienst vorming, technische experten en Selor), en inhoudelijke aanpassingen voorstellen, kwaliteitscontroles uitvoeren; - voorbereiden, leiden en opvolgen van de coördinatievergaderingen met de verantwoordelijken van de diensten die belast zijn met persoonlijke ontwikkeling; - instaan voor een interne controle van de dienst door middel van een monitoring die een precieze en efficiëntie reporting over de activiteiten i.v.m. de proeven aan de Directeur P&O toelaat; - voorzitten van en deelnemen aan commissies i.v.m. selectie, loopbaan, bevordering en overgang; - instaan voor een doeltreffende communicatie van de informatie en beheren van de intranetsite « examens »; - instaan voor de integriteit en veiligheid van de proeven; - instaan voor de formele controle van de inhoud van de vragen in het kader van een uniform en coherent beleid van de Stafdienst Personeel en Organisatie; - instaan voor een optimaal beheer van de klachten en geschillen over de proeven; - kunnen werken in een netwerk en in samenspraak met verschillende interne (ICT, technische experten, communicatie, reglementering,) en externe actoren (Selor, OFO); - vertegenwoordigen van de leidende ambtenaren van de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat belast met personeelszaken in interne vergaderingen of in de contacten met andere openbare diensten of externe actoren (Selor, OFO, enz.); - op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op federaal niveau in het algemeen en op niveau van de FOD Financiën in het bijzonder, inzake het beheer van selecties en inzake personeel.

Vereisten van de functie : De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen, verbeteringen te komen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - de reglementering en wetgeving betreffende de volgende domeinen beheersen : loopbaanbegeleiding, opleidingsbegeleiding en kennis- en ervaringstoetsing; - een goede kennis van de reglementering m.b.t. personeelsaangelegenheden; - een goede kennis hebben van het administratief recht; - een goede kennis hebben van de juridische en organisatiestructuur van de FOD Financiën; kennis hebben van informaticatoepassingen inzake personeelsaangelegenheden Adviseur aankopen - Coördinator (A31 - ILO004) : nr. 3 Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat Doel en context van de functie : - leiden en begeleiden van het team binnen de Dienst Aankopen/Overheidsopdrachten dat belast is met de ontwikkeling van het aankoopbeleid en met de juridische ondersteuning inzake overheidsopdrachten teneinde de dienst optimaal te laten functioneren; - ondersteunen van het management en van de dienstchefs van de Dienst Aankopen/Overheidsopdrachten en bijstaan van de Auditeur-generaal van Financiën belast met overheidsaankopen op het vlak van organisatie, administratie en inhoud, bij de uitvoering van zijn managementtaken en de invoering van zijn managementplan, teneinde een efficiënte samenwerking te ontwikkelen tussen alle logistieke diensten.

De Adviseur rapporteert rechtstreeks aan de Auditeur-generaal van financiën belast met overheidsaankopen en is de manager van de logistieke diensten.

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, volgende taken en opdrachten : - plannen, omkaderen en superviseren van de aankopen en de procedures inzake overheidsopdrachten waar de Dienst Aankopen/Overheidsopdrachten mee zal belast worden vanuit een economisch en administratief standpunt, meer bepaald rekening houdend met de inbedding in een budgettaire cyclus; - waken over de doeltreffendheid en efficiëntie van de aankoopprocedures van de Dienst Aankopen/Overheidsopdrachten, meer bepaald door tegemoet te komen aan de noden geuit door de klanten; - controleren of de wettigheid van de procedures van overheidsaankopen van de Dienst Aankopen/Overheidopdrachten wordt nageleefd; - bijdragen aan de goede afhandeling van de uitvoering van de overheidsopdrachten van de Dienst Aankopen/Overheidsopdrachten en erover waken dat de actiemiddelen van de toekennende macht goed worden aangewend; - uitoefenen, als verantwoordelijke, van de hiërarchische bevoegdheid over de personeelsleden van de Dienst Aankopen/Overheidsopdrachten; - advies geven aan het management en aan de kredietbeheerders inzake aankoopbeleid; - advies geven en nuttige informatie verspreiden inzake reglementering betreffende overheidsopdrachten aan het management van de FOD Financiën, aan de personeelsleden en de klanten van de Dienst Aankopen/Overheidsopdrachten; - strikt waken over de reglementering van overheidsopdrachten en het aankoopbeleid; - bijstaan van de auditeur-generaal van financiën belast met overheidsaankopen in het bepalen van de prioriteiten inzake overheidsaankopen en in de performantiemeting;

Vereisten van de functie De Adviseur beschikt over de volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen, verbeteringen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - diepgaande kennis hebben van de wetgeving en reglementering betreffende overheidsopdrachten en levering van diensten; - een zeer goede kennis hebben van de beginselen inzake aankoopbeleid; - een zeer goede kennis hebben van het burgerlijk recht, handelsrecht, strafrecht alsook van administratieve en gerechtelijke geschillen in verband met overheidsopdrachten.

Adviseur HRM - Diensthoofd (A31 - IPO077) nr. 4 Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen Doel en context van de functie : - leiden van de dienst die instaat voor het personeelsbeheer van de personeelsleden behorende tot de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen; - instaan voor de uitvoering van de processen en het behandelen van de principedossiers in de volgende HR-domeinen : plannen en inzetten van personeel, loopbaanontwikkeling, hogere functies, beheren van verloven en afwezigheden en tuchtzaken; - beheren van het personeel in de buitendiensten van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen.

De Adviseur staat onder leiding van de Auditeur-generaal van financiën belast met personeelszaken bij de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen en staat ten dienste van de Administrateur-generaal van de algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie en zijn Administrateurs.

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : - leiding geven aan, motiveren en evalueren van een team van 20 medewerkers van de personeelsdienst in de centrale diensten en de personeelsdiensten van de buitendiensten van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen; - bijstaan van de Auditeur-generaal van financiën belast met personeelszaken om het personeelsplan op te maken en de personeelsbehoeften op te volgen; - zorgen voor de toepassing van de reglementering en instructies in de verschillende HR-domeinen; - voorbereiden, opvolgen en realiseren van dossiers inzake loopbaanontwikkeling; - adviseren van de leidinggevenden en personeelsleden inzake personeelsaangelegenheden; - implementeren van projecten en acties opgezet door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie, rekening houdend met de operationele doelstellingen van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen; - implementeren van de adequate HR-processen en instrumenten in overeenstemming met het globaal P&O-beleid van de FOD Financiën binnen de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen; - vertegenwoordigen van de Administratie in het kader van het sociaal overleg en interne comités; - kennis en ervaring op een gestructureerde manier doorgeven teneinde de expertise van collega's en medewerkers te verhogen.

Vereisten van de functie : De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen, verbeteringen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - beschikken over een goede kennis van het personeelsstatuut en van de relevante regelgevingen en wetgevingen met betrekking tot personeelsmateries; - beschikken over een grondige kennis van de reglementering aangaande de loopbaanontwikkeling, het plannen en inzetten van personeel en een praktische ervaring terzake; - beschikken over een goede kennis van administratief recht, grondwettelijk recht, arbeids- en sociaal zekerheidsrecht; - beschikken over een goed begrip van de juridische- en organisatiestructuur van de FOD Financiën en meer in het bijzonder van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector registratie en domeinen; - kennis hebben van de nieuwste informaticatoepassingen inzake personeelsaangelegenheden.

Adviseur patrimoniumdocumentatie - Coördinator : nr. 5 (A31 - DFI122) Administratie van het kadaster Doel en context van de functie : - ondersteuning geven aan de Administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie met betrekking tot de realisatie van de strategische doelstellingen door het analyseren, het adviseren, het organiseren en het coördineren en het opvolgen van dossiers, projecten, programma's en strategische beslissingen; - ontwikkelen, organiseren, beheren en coördineren van de Europese projecten binnen de algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie; - leiden van de dienst die verantwoordelijk is voor de opvolging van de evolutie van de Europese initiatieven, de richtlijnen en de reglementeringen die kaderen binnen de opdrachten en de inwerking getreden interne projecten; - verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de opvolgingsprocessen van het Europees beleid en hun omzetting en implementatie.

De Adviseur staat onder leiding van de Auditeur-generaal, dienstchef bij de Administratie van het kadaster en staat ten dienste van de Administrateur-generaal van de algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie.

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : - aansturen, coördineren en motiveren van een team van medewerkers teneinde een doeltreffende en efficiënte functionering van het team te garanderen; - aansturen, coördineren en verzekeren van de opvolging van Europese projecten; - verkennen van nieuwe Europese initiatieven; - werken in een drietalige omgeving (Frans, Nederlands, Engels); - aansturen, motiveren en evalueren van een team van zes medewerkers; - advies verstrekken aan leidinggevenden en personeelsleden i.v.m. vragen die betrekking hebben tot de Europese projecten (EULIS, EuroGeoNames,...); - op een gestructureerde manier de kennis en ervaring overdragen om zo de deskundigheid van de collega's en medewerkers te verbeteren; - anticiperen op de noodzakelijke veranderingen binnen interne projecten; - aanmoedigen van grensoverschrijdende uitwisseling van informatie met de buurlanden van België.

Vereisten van de functie : De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen, verbeteringen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - beschikken over een grondige kennis van de opdrachten van het kadaster, de registratie en de domeinen en van de bijhorende processen; - beschikken over een grondige kennis van de federale overheid in het algemeen en van de FOD Financiën in het bijzonder; - beschikken over een grondige kennis van de structuur van de gewestelijke administraties; - beschikken over een grondige kennis van managementtechnieken; - beschikken over een grondige kennis van informaticatools (bureautica,); - ervaring hebben in een functie van niveau A die gekoppeld is aan de deelname aan een programma in het kader van de begeleiding van de modernisering van de FOD Financiën en ervaring in grootschalig en complex project- en programmabeheer (planning, coördinatie, leiding budgetbeheer,); - ervaring hebben als leidinggevende van een dienst of een organisatie; - kennis hebben van de netwerken (EULIS, ELRA, PCC, EuroGeographics, EUROSTAT, Wereldbank,...) en van de Europese context inzake richtlijnen en reglementeringen, werking van de Europese instellingen, beroep en ontwikkeling van projecten; - ervaring hebben in de aanpak, de ontwikkeling en het opvolgen van Europese projecten, in het bijzonder betreffende geografische informatiesystemen; - beschikken over een grondige kennis van de evolutie van gegevensbanken van de Administratie van het kadaster, registratie en domeinen (AKRED), naar informatiesystemen van de Patrimoniumdocumentatie (PATRIS); - beheersen van technieken die ontwikkeld zijn inzake geodesie en cartografie; - kennis hebben inzake goed bestuur binnen een internationale omgeving.

Adviseur HRM - Diensthoofd (A31 - IPO077) : nr. 6 Administratie van de directe belastingen, sector invordering Doel en context van de functie : - leiden van de dienst die instaat voor het personeelsbeheer van de personeelsleden belast met invorderingstaken van de Administratie der directe belastingen en van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW; - instaan voor de uitvoering van de processen en het behandelen van de principedossiers in de volgende HR-domeinen : plannen en inzetten van personeel, beheer van statutaire en contractuele personeelsleden, loopbaanontwikkeling, einde loopbaan, beheren van verloven en afwezigheden, hogere functies en tuchtzaken; - beheren van het personeel in de buitendiensten belast met invorderingstaken van de Administratie der directe belastingen en van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW. De Adviseur staat onder leiding van de Auditeur-generaal, belast met personeelszaken bij de diensten van de Invordering en staat ten dienste van de Administrateur Invordering.

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : - leiding geven aan, motiveren en evalueren van een team van 20 medewerkers van de personeelsdienst in de centrale diensten en de personeelsdiensten van de buitendiensten belast met invorderingstaken van de Administratie der directe belastingen en van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW; - bijstaan van de Auditeur-generaal van financiën belast met personeelszaken om het personeelsplan op te maken en de personeelsbehoeften op te volgen; - zorgen voor de toepassing van de reglementering en instructies in de verschillende HR-domeinen; - voorbereiden, opvolgen en realiseren van dossiers inzake loopbaanontwikkeling; - adviseren van de leidinggevenden en personeelsleden inzake personeelsaangelegenheden; - implementeren van projecten en acties opgezet door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie, rekening houdend met de operationele doelstellingen van de diensten Invordering; - implementeren van de adequate HR processen en instrumenten in overeenstemming met het globaal P&O-beleid van de FOD Financiën binnen de diensten Invordering; - vertegenwoordigen van de Administratie in het kader van het sociaal overleg en interne comités; - kennis en ervaring op een gestructureerde manier doorgeven teneinde de expertise van collega's en medewerkers te verhogen.

Vereisten van de functie : De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen, verbeteringen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - beschikken over een goede kennis van het personeelsstatuut en van de relevante regelgevingen en wetgevingen met betrekking tot personeelsmateries; - beschikken over een grondige kennis van de reglementering aangaande de loopbaanontwikkeling, het plannen en inzetten van personeel en een praktische ervaring terzake; - beschikken over een goede kennis van administratief recht, grondwettelijk recht, arbeids-en sociaal zekerheidsrecht; - beschikken over een goed begrip van de juridische en organisatiestructuur van de FOD Financiën en meer in het bijzonder van de diensten Invordering; - kennis hebben van de informaticatoepassingen inzake personeelsaangelegenheden.

Adviseur HRM - Diensthoofd (A31 - IPO077) : nr. 7 Administratie der douane en accijnzen Doel en context van de functie : - leiden van de dienst die instaat voor het personeelsbeheer van de personeelsleden behorende tot de Administratie der douane en accijnzen; - instaan voor de uitvoering van de processen en het behandelen van de principedossiers in de volgende HR-domeinen : plannen en inzetten van personeel, loopbaanontwikkeling, hogere functies, beheren van verloven en afwezigheden en tuchtzaken.

De Adviseur staat o.l.v. de Auditeur-generaal van financiën belast met personeelszaken bij de Administratie der douane en accijnzen en staat ten dienste van de Administrateur der douane en accijnzen.

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : - leiding geven aan, motiveren en evalueren van een team van 10 à 20 medewerkers van de personeelsdienst van de Administratie der douane en accijnzen; - bijstaan van de Auditeur-generaal van financiën en de Administrateur douane en accijnzen belast met personeelszaken om het personeelsplan op te maken en de personeelsbehoeften op te volgen; - zorgen voor de toepassing van de reglementering en instructies in de verschillende HR-domeinen; - voorbereiden, opvolgen en realiseren van dossiers inzake loopbaanontwikkeling; - adviseren van de leidinggevenden en personeelsleden inzake personeelsaangelegenheden; - implementeren van projecten en acties opgezet door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie, rekening houdend met de operationele doelstellingen van de Administratie der douane en accijnzen; - implementeren van de adequate HR-processen en instrumenten in overeenstemming met het globaal P&O-beleid van de FOD Financiën binnen de Administratie der douane en accijnzen; - vertegenwoordigen van de Administratie in het kader van het sociaal overleg en interne comités; - kennis en ervaring op een gestructureerde manier doorgeven teneinde de expertise van collega's en medewerkers te verhogen.

Vereisten van de functie : De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen, verbeteringen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - beschikken over een goede kennis van het personeelsstatuut en van de relevante regelgevingen en wetgevingen met betrekking tot personeelsmateries; - beschikken over een grondige kennis van de reglementering aangaande de loopbaanontwikkeling, het plannen en inzetten van personeel en een praktische ervaring terzake hebben; - beschikken over een goede kennis van administratief recht, grondwettelijk recht, arbeids- en sociaal zekerheidsrecht; - beschikken over een goed begrip van de juridische en organisatiestructuur van de FOD Financiën en meer in het bijzonder van de Administratie der douane en accijnzen; - kennis hebben van de informaticatoepassingen inzake personeelsaangelegenheden.

Adviseur HRM - Diensthoofd (A31 -IPO077) : nr. 8 Administratie der directe belastingen, sector taxatie Doel en context van de functie : - leiden van een dienst die instaat voor het personeelsbeheer van de buitendiensten en de centrale diensten behorende tot de Administratie der directe belastingen (sector taxatie), de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie) en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - instaan voor de uitvoering van de processen en de behandeling van de principedossiers in de volgende HR-domeinen : loopbaanontwikkeling, beheer van verloven en afwezigheden, geldelijk statuut en vergoedingen.

De Adviseur staat onder leiding van de Auditeur-generaal van financiën, dienstchef, belast met personeelszaken bij de Administratie der directe belastingen (sector taxatie), de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie) en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit.

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : - leiding geven aan, motiveren en evalueren van een team van medewerkers van de personeelsdienst in de centrale diensten en de personeelsdiensten de buitendiensten van de Administratie der directe belastingen (sector taxatie), alsook van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie) en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - zorgen voor de toepassing van de reglementering en instructies in de verschillende HR-domeinen; - voorbereiden, opvolgen en realiseren van dossiers inzake loopbaanontwikkeling; - adviseren van de leidinggevenden en de personeelsleden inzake personeelsaangelegenheden; - implementeren van projecten en acties opgezet door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie rekening houdende met de operationele doelstellingen; - implementeren van de adequate HR processen en instrumenten in overeenstemming met het globaal P&O-beleid van de FOD Financiën binnen de Administratie der directe belastingen (sector taxatie), alsook de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie) en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - vertegenwoordigen van de Administratie in het kader van het sociaal overleg en interne comités; - kennis en ervaring op een gestructureerde manier doorgeven teneinde de expertise van collega's en medewerkers te verhogen.

Vereisten van de functie : De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen, verbeteringen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - beschikken over een goede kennis van het personeelsstatuut en van de relevante regelgeving met betrekking tot personeelsmateries; - beschikken over grondige kennis van de reglementering aangaande de loopbaanontwikkeling, de verloven en afwezigheden, het geldelijk statuut en de vergoedingen; - beschikken over een goede kennis van administratief recht, grondwettelijk recht, arbeids- en sociaal zekerheidsrecht; - beschikken over een goed begrip van de juridische en organisatiestructuur van de FOD Financiën en meer in het bijzonder van de Administratie der directe belastingen (sector taxatie) alsook van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (taxatie) en van de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - kennis hebben van informaticatoepassingen inzake personeelsaangelegenheden.

Adviseur HRM - Diensthoofd (A31 - IP0077) : nr. 9 Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (Taxatie) Doel en context van de functie : - leiden van een dienst die bevoegd is voor het personeelsbeheer van de buitendiensten en de centrale diensten behorende tot de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie), de Administratie der directe belastingen (sector taxatie) en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - instaan voor de uitvoering van de processen en de behandeling van de principedossiers in de volgende HR-domeinen : loopbaanontwikkeling, beheer van de contractuele werknemers, hogere functies, beheer van verloven en afwezigheden, reglementering inzake deontologie en tuchtregime.

De Adviseur staat onder leiding van de Auditeur-generaal van financiën, dienstchef, belast met personeelszaken bij de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie), de Administratie der directe belastingen (sector taxatie) en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit.

Opdrachten en taken : De Adviseur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : - leiding geven aan, motiveren en evalueren van een team van medewerkers van de per-soneelsdienst in de centrale diensten en de personeelsdiensten van de buitendiensten van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie) alsook van de Administratie der directe belastingen (sector taxatie) en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - zorgen voor de toepassing van de reglementering en instructies in de verschillende HR- domeinen; - voorbereiden, opvolgen en realiseren van dossiers inzake loopbaanontwikkeling; - adviseren van de leidinggevenden en de personeelsleden inzake personeelsaangelegenheden; - implementeren van projecten en acties opgezet door de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie rekening houdende met de operationele doelstellingen; - implementeren van de adequate HR-processen en instrumenten in overeenstemming met het globaal P&O-beleid van de FOD Financiën binnen de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie), alsook de Administratie van de directe belastingen (sector taxatie) en de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - vertegenwoordigen van de Administratie in het kader van het sociaal overleg en interne comités; - kennis en ervaring op een gestructureerde manier doorgeven teneinde de expertise van collega's en medewerkers te verhogen.

Vereisten van de functie : De Adviseur beschikt over volgende vaardigheden : o Op het vlak van de bijzondere geschiktheid : - beschikken over een analytische geest, bekwaam zijn om diverse gegevens te integreren om tot oplossingen te komen, verbeteringen; - in staat zijn om de dienst(en) te organiseren, om de medewerkers te coachen en hun competenties te ontwikkelen (hen responsabiliseren door hen opdrachten toe te kennen en hen begeleiden in hun vooruitgang); - proactief objectieven stellen, nauwgezet actieplannen uittekenen en de vereiste ressources juist inzetten, binnen de beschikbare termijnen en in functie van de prioriteiten; - autonoom beslissingen kunnen nemen en initiatieven nemen; - kunnen luisteren, zin hebben voor dialoog en kunnen communiceren (zowel mondeling als schriftelijk); - bekwaam zijn om raad en advies te geven, vertrouwensrelaties op te bouwen; - een groot verantwoordelijkheidsbesef en een sterk doorzettingsvermogen hebben en stressbestendig zijn; - een positieve ingesteldheid hebben ten aanzien van veranderingen; - resultaat-, kwaliteit- en klantgericht zijn; - integer, loyaal en flexibel werken. o Op het vlak van technische competenties : - beschikken over een goede kennis van het personeelsstatuut en van de relevante regelgeving met betrekking tot personeelsmateries; - beschikken over grondige kennis van de reglementering aangaande de loopbaanontwikkeling, het beheer van contractueel personeel, de hogere functies, het beheer van verloven en afwezigheden, de reglementering inzake deontologie en tuchtregime; - beschikken over een goede kennis van administratief recht, grondwettelijk recht, arbeids- en sociaal zekerheidsrecht; - beschikken over een goed begrip van de juridische en organisatiestructuur van de FOD Financiën en meer in het bijzonder van de Administratie van de BTW, registratie en domeinen, sector BTW (sector taxatie), alsook van de Administratie der directe belastingen (sector taxatie) en van de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit; - kennis hebben van informaticatoepassingen inzake personeelsaangelegenheden.

^