Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 01 juni 2011

Stafdienst personeel en organisatie Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdend 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal s(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2011003147
pub.
01/06/2011
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Stafdienst personeel en organisatie Incompetitiestelling in de klasse A4 Adviseur-generaal bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis, § 2 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen, waaraan de titel van Adviseur-generaal is verbonden, in competitie gesteld (bijlage 1) : 1. Adviseur-generaal (A41) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur » (functieclassificatie : DFI704) bij de buitendiensten van de Administratie van de bijzondere belastinginspectie.Deze betrekking zal geïntegreerd worden in de Algemene Administratie van de strijd tegen de fiscale fraude. 2. Adviseur-generaal (A41) : 8 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van « Adviseur-generaal strijd tegen de fiscale fraude - Directeur » (functieclassificatie : DFI078) bij de buitendiensten van de Administratie van de bijzondere belastinginspectie.Deze betrekkingen zullen geïntegreerd worden in de Algemene Administratie van de strijd tegen de fiscale fraude.

II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/08/2004 pub. 16/08/2004 numac 2004002088 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel sluiten betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel; - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/2001 pub. 31/03/2001 numac 2001002020 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 juli 1966 sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de perken van het personeelsplan 2011.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur- generaal (A4) : alle ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die op het ogenblik van de benoemingen bekleed zijn met de klasse A3 en die menen te beantwoorden aan de gespecificeerde voorwaarden in het functieprofiel.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren ? De ambtenaren die wensen te postuleren, dienen gebruik te maken van het aangehechte formulier (bijlage 2). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, is het functieprofiel bijgevoegd (bijlage 3).

Deze bijlage 3 herneemt eveneens de nuttige informatie met betrekking tot de in competitie gestelde functies.

Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur met telkens een aparte motivering worden ingediend. Per functieprofiel zal de kandidatuur echter desgevallend de verschillende gesolliciteerde betrekkingen vermelden.

De kandidaat mag geen orde van voorkeur (tussen de verschillende profielen en/of tussen de verschillende betrekkingen van éénzelfde profiel) uitdrukken.

Rekening houdend met het groot aantal betrekkingen, dat op hetzelfde ogenblik wordt in competitie gesteld, wordt de aandacht van de kandidaten in het bijzonder gevestigd op het feit dat de toekenning van de verschillende betrekkingen niet noodzakelijk op dezelfde datum zal plaatsvinden (mogelijkheden : verschillende benoemingsdata van één entiteit ten opzichte van een andere en/of verschillende benoemingsdata binnen eenzelfde entiteit).

De aandacht van de kandidaten wordt eveneens gevestigd op het feit dat een benoeming in een betrekking automatisch met zich meebrengt dat de kandidatu(u)r(en) voor een betrekking die pas later zal worden toegekend, wordt verworpen (er wordt enkel rekening gehouden met de bevorderingsaanvragen in de huidige dienstorder).

De behoorlijk ingevulde kandidatu(u)r(en) moet(en), gedateerd en gehandtekend, worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres binnen een termijn van 10 werkdagen die ingaat de eerste dag volgend op de publicatie van de incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs) : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy B-16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contactpersoon : Marc DE GEYNDT, tel. 0257/664 75 De kandidaten moeten hun kandidatu(u)r(en) motiveren en deze motivering(en) toevoegen aan de voornoemde zending.

De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake verboden.

De kandidaten die betrekkingen solliciteren die onder verschillende entiteiten vallen zijn er uitdrukkelijk toe gehouden om voor elk van deze entiteiten bij aangetekende zending een aparte kandidatuur in te dienen.

Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fases volgen er na de kandidatuur ? Na ontvangst door de dienst Bevorderingen doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, waaronder met name : Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de sollicitatie Tijdens deze fase onderzoekt de dienst Bevorderingen de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief die hem hiervan in kennis stelt en waarin de redenen van de verwerping worden medegedeeld (op zijn domicilie).

De eerste fase is dus eliminerend.

Fase 2 - Evaluatie van de technische en generieke competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de technische competenties die vereist zijn voor elk gepostuleerd functieprofiel en voor de evaluatie van de generieke competenties vereist voor hetzelfde profiel.

De voornoemde evaluaties zullen tegelijkertijd of achtereenvolgens georganiseerd worden.

In het kader van de evaluatie van de technische competenties zullen de kandidaten moeten antwoorden op zowel algemene vragen als op meer gerichte vragen betreffende de materies en de technische competenties van het gesolliciteerde profiel.

De kandidaat die naar meerdere functies heeft gesolliciteerd, zal meerdere technische vragenlijsten moeten beantwoorden (één vragenlijst per functieprofiel waarvoor hij gesolliciteerd heeft).

In het kader van de evaluatie van de generieke competenties zullen de kandidaten bepaalde testen moeten uitvoeren die, naargelang het gesolliciteerde functieprofiel, kunnen bestaan uit, bijvoorbeeld, situationele beoordelingstesten en simulatieoefeningen (test in-basket).

Deze informatiseerde testen hebben tot doel de generieke competenties af te lijnen die vereist zijn voor de uitoefening van de functie(s) waarnaar werd gesolliciteerd.

De kandidaten die, binnen één of meerdere entiteiten van de FOD Financiën, naar betrekkingen solliciteren waarvan het profiel van de generieke competenties identiek is, zullen slechts worden uitgenodigd voor één enkele evaluatie van deze competenties.

Het bij deze evaluatie behaalde resultaat zal geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen waarvoor het profiel inzake generieke competenties identiek is.

Deze evaluatie kan op meerdere data worden georganiseerd.

Om te worden weerhouden en de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60 % te behalen op elk van de evaluaties - technisch en generiek.

Zowel voor de ene als voor de andere evaluatie zullen de kandidaten die niet deelnemen aan de test op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en uitgesloten worden van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge wezen.

Ingeval de evaluaties van de technische en de generieke competenties achtereenvolgens worden georganiseerd en de resultaten van de eerst georganiseerde evaluatie bekend zijn voor de organisatie van de tweede evaluatie, worden de kandidaten die niet het vereiste minimum van 60 % hebben behaald op de eerst georganiseerde evaluatie uitgesloten van deelname aan de andere evaluatie.

Fase 3 - Integratie (samenvoeging) van de resultaten van de evaluatie van de technische en generieke competenties - Eventuele bijkomende evaluatie.

In deze fase integreert de dienst Bevorderingen de resultaten van de evaluaties van de technische en generieke competenties van de na fase 2 weerhouden kandidaten.

De integratie van deze resultaten van de evaluaties zal worden gerealiseerd rekening houdend met de volgende weging : Adviseur-generaal strijd tegen de fiscale fraude - Gewestelijk directeur - technische competenties : 30 % - generieke competenties : 70 % Adviseur-generaal strijd tegen de fiscale fraude - Directeur - technische competenties : 40 % - generieke competenties : 60 % Per functieprofiel/lokalisatie zullen de Franstalige en de Nederlandstalige kandidaten onderling worden geïntegreerd volgens de voornoemde criteria.

Zodra de integratie van de resultaten van de evaluatie van de competenties is gerealiseerd, zal het Directiecomité een klassement opstellen van de kandidaten en per functieprofiel/lokalisatie de 10 beste resultaten identificeren.

Desgevallend kunnen deze kandidaten uitgenodigd worden voor een aanvullende evaluatie om, onder meer, na te gaan hoe zij hun competenties en hun persoonlijke en interpersoonlijke werkwijze in de praktijk brengen. Deze evaluatie zal, bijvoorbeeld, de vorm kunnen aannemen van een onderhoud, een casestudy of een praktische situatieoefening.

De kandidaten die bij één of meerdere entiteiten van de FOD Financiën postuleren voor betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel, zullen slechts voor één enkele aanvullende evaluatie worden uitgenodigd.

De conclusies van deze evaluatie zullen gelden voor alle gepostuleerde betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel.

Fase 4 - Interview Alle na fase 3 geïdentificeerde kandidaten zullen worden uitgenodigd voor een interview met de leidinggevende ambtenaar of zijn afgevaardigde.

Het interview zal toelaten de motivatie van de kandidaat met betrekking tot de gesolliciteerde betrekking of betrekkingen te evalueren en toelaten de vereiste technische en generieke competenties per gepostuleerd functieprofiel op een geïntegreerde manier te onderzoeken.

Tijdens dit interview zal er eveneens rekening worden gehouden met de elementen van het persoonlijk dossier van de kandidaat evenals met het aan zijn functionele chef gevraagde advies met betrekking tot zijn functioneren in zijn huidige opdrachten en taken.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^