Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 27 januari 2012

Stafdienst personeel en organisatie Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het st 1° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur organisatiebeheer (...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2012003009
pub.
27/01/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Stafdienst personeel en organisatie Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel van adviseur is verbonden in competitie gesteld : 1° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur organisatiebeheer » (functieclassificatie : IPO079) bij het Algemeen Secretariaat (referentiecode : A310002).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Stafdienst Logistiek. 2° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur preventie » (functieclassificatie : ITI001) bij het Algemeen Secretariaat (referentiecode : A310003).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Stafdienst Logistiek. 3° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Teamchef Strategisch Program Management Office (PMO) » (functieclassificatie : DPO087) bij het Algemeen Secretariaat (referentiecode : A310004).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Stafdienst Strategische coördinatie en communicatie. 4° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Teamchef Strategische ondersteuning en Reporting » (functieclassificatie : ISA005) bij het Algemeen Secretariaat (referentiecode : A310005).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Stafdienst Strategische coördinatie en communicatie. 5° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur communicatiekanalen » (functieclassificatie : ICO052) bij het Algemeen Secretariaat (referentiecode : A310006).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Stafdienst Strategische coördinatie en communicatie. 6° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur vastleggingen » (functieclassificatie : DBB999) bij het Algemeen Secretariaat (referentiecode : A310007).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Stafdienst Budget en Beheerscontrole. 7° Adviseur (A31) : 6 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van « Accountmanager ICT » (functieclassificatie : IIC023) bij het Algemeen Secretariaat (referentiecode : A310008).Deze betrekkingen zullen geïntegreerd worden bij de Stafdienst ICT. 8° Adviseur (A31) : 5 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van « Adviseur fraudebestrijding » (functieclassificatie : DFI077) bij de buitendiensten van de Administratie van de bijzondere belastinginspectie (referentiecodes : A310009 tot en met A310012 - cf. overeenstemmende lokalisaties in bijlage 2). Deze betrekkingen zullen geïntegreerd worden bij de Algemene administratie van de strijd tegen de fiscale fraude. 9° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur douane en accijnzen - coördinator » (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Administratie der douane en accijnzen (referentiecode : A310013).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Algemene administratie van de douane en accijnzen. 10° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur PMO (Program Management Office) - diensthoofd » (functieclassificatie : DPO126) bij de centrale diensten van de Administratie der douane en accijnzen (referentiecode : A310014).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Algemene administratie van de douane en accijnzen. 11° Adviseur (A31) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van « Adviseur Managementondersteuning (Algemeen beheer) » (functieclassificatie : ISA005) bij de centrale diensten van de Administratie der douane en accijnzen (referentiecode : A310015).Deze betrekking zal geïntegreerd worden bij de Algemene administratie van de douane en accijnzen.

II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/08/2004 pub. 16/08/2004 numac 2004002088 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel sluiten betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel; - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/2001 pub. 31/03/2001 numac 2001002020 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 juli 1966 sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de perken van het personeelsplan 2011.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van adviseur : alle ambtenaren van de FOD Financiën die menen te beantwoorden aan de in het functieprofiel gespecificeerde voorwaarden en die op de datum van de benoeming : - ofwel bekleed zijn met de klasse A2 en ten minste 4 jaar anciënniteit hebben in de klasse A2 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel en van artikel 216, § 2, van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/08/2004 pub. 16/08/2004 numac 2004002088 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel sluiten betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel); - ofwel benoemd zijn in de klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit hebben van ten minste zes jaar die volgt uit de anciënniteit in de klassen A1 en A2 alsook uit de graadanciënniteit welke verkregen was op 1 december 2004 in de graad waarvan ze titularis waren, of in een andere graad van hetzelfde niveau en van dezelfde rang (toepassing van de artikelen 216, § 2, en 226 van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/08/2004 pub. 16/08/2004 numac 2004002088 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de loopbaan van niveau A van het Rijkspersoneel sluiten betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel). De aandacht van de ambtenaren wordt erop gevestigd dat zij op datum van 30 november 2004 statutair stagiair of rijksambtenaar dienden te zijn.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe kan ik naar een betrekking solliciteren ? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het aangehechte formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn alle functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

De kandidaat mag geen enkele orde van voorkeur uitdrukken (tussen de verschillende functieprofielen en/of tussen de verschillende betrekkingen met eenzelfde functieprofiel).

De aandacht van de kandidaten wordt uitdrukkelijk gevestigd op het feit dat de toekenning van de verschillende betrekkingen niet noodzakelijk op dezelfde datum zal plaatsvinden (mogelijkheden : verschillende benoemingsdata van één administratie of stafdienst ten opzichte van een andere en/of verschillende benoemingsdata binnen eenzelfde administratie of stafdienst).

De aandacht van de kandidaten wordt eveneens gevestigd op het feit dat een benoeming in een betrekking automatisch met zich meebrengt dat de kandidatuur (of kandidaturen) voor een betrekking (of betrekkingen) die pas later zal (of zullen) worden toegekend, wordt (of worden) verworpen. (Er wordt enkel rekening gehouden met de aanvragen tot promotie in de huidige dienstorder.) De behoorlijk ingevulde kandidaturen moeten, op straffe van nietigheid, gedateerd en gehandtekend worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op onderstaand adres binnen een termijn van 10 werkdagen die ingaat de eerste dag volgend op de publicatie in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs) : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B 16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel - Voor de betrekkingen vermeld onder I, 1) tot en met 8) : Contactpersoon : Ruud Rondou, tel. 0257 681 31 - Voor de betrekkingen vermeld onder I, 9) : Contactpersoon : Louis Verleyen, tel. 0257 628 52 - Voor de betrekkingen vermeld onder I, 10) tot en met 11) : Contactpersonen : Gerlinde De Vos, tel. 0257 631 54 (N) Michèle Joly, tel. 0257 636 15 (F) De kandidaten moeten hun kandidatu(u)r(en) motiveren en deze motivering(en) toevoegen aan de voornoemde zending.

De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake verboden.

De kandidaten die naar betrekkingen solliciteren bij verschillende administraties of stafdiensten, zijn er, op straffe van nietigheid, toe gehouden om voor elk van deze administraties of stafdiensten met een aparte aangetekende zending te postuleren.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat het mogelijk is het totale aantal stukken vast te stellen ('stuk 1 van... stukken', 'stuk 2 van... stukken', enz.) Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de kandidatuur? Na ontvangst door de dienst Bevorderingen doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, waaronder met name : Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de sollicitatie Tijdens deze fase onderzoekt de dienst Bevorderingen de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn domicilie) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden medegedeeld.

De eerste fase is dus eliminerend.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties die vereist zijn voor elk gepostuleerd functieprofiel.

De kandidaten zullen bepaalde testen moeten uitvoeren die, naargelang het gesolliciteerde functieprofiel, kunnen bestaan uit, bijvoorbeeld, situationele beoordelingstesten en simulatieoefeningen (test in-basket).

Deze geïnformatiseerde testen hebben tot doel de generieke competenties af te lijnen die vereist zijn voor de uitoefening van de functie(s) waarnaar werd gesolliciteerd.

De kandidaten die, binnen één of meerdere administraties of stafdiensten van de FOD Financiën, naar betrekkingen solliciteren waarvan het profiel van de generieke competenties identiek is, zullen slechts worden uitgenodigd voor één enkele evaluatie van deze competenties.

Het bij deze evaluatie behaalde resultaat zal geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen waarvoor het profiel inzake generieke competenties (leidinggevende of expert) identiek is.

Deze evaluatie kan op meerdere data worden georganiseerd.

Om te worden geselecteerd en de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60 % te behalen op de evaluatie van de generieke competenties.

De kandidaten die niet deelnemen aan de test op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zij zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Fase 3 - Resultaten van de evaluatie van de generieke competenties - Beslissing omtrent het vervolg van de procedure In deze fase zal het Directiecomité : 1° de resultaten van de testen over de generieke competenties bekrachtigen;2° de kandidaten inlichten die geen 60 % hebben behaald op de evaluatie van de generieke competenties;3° zich uitspreken over het vervolg van de procedure. De evaluatie van de technische competenties zal gebeuren tijdens het interview. Indien evenwel voor een in competitie gestelde betrekking, het aantal overblijvende kandidaten na deze fase meer bedraagt dan 10, dan zal de evaluatie van de technische competenties verwezenlijkt worden bij middel van meerkeuzevragen.

Hypothese 1 : Evaluatie van de technische competenties aan de hand van meerkeuzevragen Fase 4 - Evaluatie van de technische competenties De kandidaten die na de derde fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de technische competenties die vereist zijn voor elk gepostuleerd functieprofiel.

De kandidaten zullen moeten antwoorden op zowel algemene als meer gerichte vragen betreffende de materies en technische competenties die vereist zijn voor het gesolliciteerde profiel.

De kandidaat die meerdere functies heeft gesolliciteerd, zal meerdere technische vragenlijsten moeten beantwoorden (één vragenlijst per gesolliciteerd functieprofiel).

Om te worden geselecteerd en de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60 % te behalen op de evaluatie van de technische competenties.

Deze fase is dus eliminerend.

De kandidaten die niet deelnemen aan de test op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zij zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Fase 5 - Integratie (samenvoeging) van de resultaten van de evaluaties van de technische en de generieke competenties - Eventuele bijkomende evaluatie In deze fase integreert de dienst Bevorderingen de resultaten van de evaluaties van de technische en de generieke competenties van de na fase 4 overblijvende kandidaten.

De integratie van deze resultaten van de evaluaties zal worden gerealiseerd rekening houdend met de volgende weging : a) Betrekking vermeld onder I, 1) : - technische competenties : 50 % - generieke competenties : 50 % b) Betrekking vermeld onder I, 2) : - technische competenties : 50 % - generieke competenties : 50 % c) Betrekking vermeld onder I, 3) : - technische competenties : 60 % - generieke competenties : 40 % d) Betrekking vermeld onder I, 4) : - technische competenties : 60 % - generieke competenties : 40 % e) Betrekking vermeld onder I, 5) : - technische competenties : 60 % - generieke competenties : 40 % f) Betrekking vermeld onder I, 6) : - technische competenties : 50 % - generieke competenties : 50 % g) Betrekking vermeld onder I, 7) : - technische competenties : 40 % - generieke competenties : 60 % h) Betrekking vermeld onder I, 8) : - technische competenties : 55 % - generieke competenties : 45 % i) Betrekking vermeld onder I, 9) : - technische competenties : 40 % - generieke competenties : 60 % j) Betrekking vermeld onder I, 10) : - technische competenties : 40 % - generieke competenties : 60 % k) Betrekking vermeld onder I, 11) : - technische competenties : 40 % - generieke competenties : 60 % Per functieprofiel/lokalisatie zullen de Franstalige en de Nederlandstalige kandidaten onderling worden geïntegreerd op grond van de voornoemde competenties en hun weging. Zodra de integratie van de resultaten van de evaluatie van de competenties is gerealiseerd, zal het Directiecomité een klassement opstellen van de kandidaten en per functieprofiel/lokalisatie de 10 beste resultaten identificeren.

Als het Directiecomité zulks beslist, kunnen deze kandidaten uitgenodigd worden voor een aanvullende evaluatie om, onder meer, na te gaan hoe zij hun generieke competenties en hun persoonlijke en interpersoonlijke werkwijze in de praktijk brengen. Deze evaluatie zal, bijvoorbeeld, de vorm kunnen aannemen van een onderhoud, een casestudy of een praktische situatieoefening.

Van zodra beslist wordt om een dergelijke aanvullende evaluatie te organiseren, zijn de overblijvende kandidaten verplicht hieraan deel te nemen.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze aanvullende test op de vastgelegde dag, worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De kandidaten die binnen één of meerdere administraties of stafdiensten van de FOD Financiën postuleren voor betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel, zullen slechts voor één enkele aanvullende evaluatie worden uitgenodigd.

De conclusies van deze evaluatie zullen gelden voor alle gepostuleerde betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel.

Fase 6 - Interview Alle in de vijfde fase geïdentificeerde kandidaten, die in genoemde fase dus niet werden uitgesloten, worden uitgenodigd voor een interview met de leidinggevende ambtenaar of zijn afgevaardigde. Deze laatste mag zich laten bijstaan door een secretaris en door één of meerdere medewerkers, benoemd in een hogere klasse dan die van de te begeven betrekkingen.

Het interview zal toelaten de motivatie van de kandidaat te evalueren wat betreft de gesolliciteerde betrekking of betrekkingen. Het zal ook toelaten de vereiste technische en generieke competenties per gesolliciteerd functieprofiel op een geïntegreerde manier te onderzoeken.

Bij dit onderhoud zal er, naast de evaluatieresultaten van de technische en generieke competenties en het verslag van de eventuele bijkomende evaluatie, eveneens rekening worden gehouden met de elementen van het persoonlijk dossier van de kandidaat en tevens met het aan de functionele chef gevraagde advies met betrekking tot het functioneren van de kandidaat in zijn huidige opdrachten en taken.

Hypothese 2 : evaluatie van de technische competenties tijdens het interview Fase 4 - Eventuele bijkomende evaluatie De kandidaten die na de derde fase overblijven, kunnen worden uitgenodigd voor een aanvullende evaluatie om, onder meer, na te gaan hoe zij hun generieke competenties en hun persoonlijke en interpersoonlijke werkwijze in de praktijk brengen. Deze evaluatie zal, bijvoorbeeld, de vorm kunnen aannemen van een onderhoud, een casestudy of een praktische situatieoefening.

Van zodra beslist wordt om een dergelijke aanvullende evaluatie te organiseren, zijn de overblijvende kandidaten verplicht hieraan deel te nemen.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze aanvullende test op de vastgelegde dag, worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De kandidaten die binnen één of meerdere administraties of stafdiensten van de FOD Financiën postuleren voor betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel, zullen slechts voor één enkele aanvullende evaluatie worden uitgenodigd.

De conclusies van deze evaluatie zullen gelden voor alle gepostuleerde betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel.

Fase 5 - Interview Alle in de vierde fase geïdentificeerde kandidaten, die in genoemde fase dus niet werden uitgesloten, worden uitgenodigd voor een interview met de leidinggevende ambtenaar of zijn afgevaardigde. Deze laatste mag zich laten bijstaan door een secretaris en door een of meerdere medewerkers, benoemd in een hogere klasse dan die van de te begeven betrekkingen.

Het interview zal toelaten : - de in het gesolliciteerde functieprofiel vereiste technische competenties te evalueren; - de motivatie van de kandidaat voor de gesolliciteerde betrekking of betrekkingen te evalueren; - de in het gesolliciteerde functieprofiel vereiste technische en generieke competenties op een geïntegreerde manier aan te snijden.

Bij dit onderhoud zal er, naast de evaluatieresultaten van de generieke competenties en het verslag van de eventuele bijkomende evaluatie, eveneens rekening worden gehouden met de elementen van het persoonlijk dossier van de kandidaat en tevens met het aan de functionele chef gevraagde advies met betrekking tot het functioneren van de kandidaat in zijn huidige opdrachten en taken.

De Minister van Financiën, S. VANACKERE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^