Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 01 juli 2014

Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende bet 1° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Juridische zaken en geschillen (f(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2014003260
pub.
01/07/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen, waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3), in competitie gesteld : 1° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Juridische zaken en geschillen (functieclassificatie : DJU005) bij de diensten op het niveau van de Voorzitter (Centrale Rechtskundige Dienst);2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Kennismanagement (functieclassificatie : IPO080) bij de stafdienst Beleidsexpertise en -ondersteuning;3° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Organisatiebeheer regionale P&O (functieclassificatie : IPO079) bij de buitendiensten (Brussel) van de stafdienst Personeel en Organisatie;4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator (functieclassificatie : DPO400) bij het Expertisecentrum Planning en Loopbaan van de stafdienst Personeel en Organisatie;5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator (functieclassificatie : DPO400) bij het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer van de stafdienst Personeel en Organisatie;6° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Identity and access management (business) - Coördinator (functieclassificatie : DFI325) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling);7° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Privacy - Coördinator (functieclassificatie : DFI324) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling);8° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Logistiek - Coördinator (functieclassificatie : ILO002) bij de buitendiensten (Antwerpen) van de stafdienst Logistiek. II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 5 december 2011 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de perken van het personeelsplan 2013.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur : alle ambtenaren van de FOD Financiën die menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden en die op de datum van de benoemingen, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel : - hetzij ten minste vier jaar klasseanciënniteit in A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar klasseanciënniteit in A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar klasseanciënniteit in A1 en A2 samen tellen.

Alleen de kandidaturen van de ambtenaren die aan de evaluaties voldaan zullen hebben waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend, zullen in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Een afzonderlijke kandidatuur en motivering moeten verplicht per functieprofiel worden opgesteld.

De kandidaat mag tussen de verschillende profielen geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, uiterlijk op 14 augustus 2014 worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven (poststempel geldt als bewijs), op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 02-572 57 60 (Informatiecentrum P&O) De kandidaten moeten hun kandidatu(u)r(en) motiveren en deze motivering(en) toevoegen aan de voornoemde zending.

De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren opdat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het SSC Team Loopbaan doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name : Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het SSC Team Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test).

De situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheid vereist voor de functie. Ze bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is Zelfs indien de structuur soortgelijk is, verschillen de testen voor de functies van leidinggevende van deze van expert.

De kandidaten die solliciteren naar verschillende betrekkingen met eenzelfde generiek competentieprofiel (leidinggevende of expert), zullen slechts voor één enkele evaluatie van deze competenties worden uitgenodigd.

Het voor deze evaluatie bekomen resultaat is geldig voor alle gesolliciteerde betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel (leidinggevende of expert).

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is voor de voor fase 2 weerhouden kandidaten verplicht.

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten een gemiddelde van minimum 60 % voor deze test te behalen (de situationele beoordelingstest wordt geëvalueerd op 20 punten).

De evaluatie van de generieke competenties telt voor 30 % in het eindresultaat.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietesten op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het Directiecomité bekrachtigt de resultaten van de evaluatie van de generieke competenties.

Fase 2 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling - Latere procedure De kandidaten die in het kader van deze sollicitatieprocedure zullen slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60 %), kunnen nadien, op hun verzoek, een vrijstelling verkrijgen en hun welslagen (resultaat) laten gelden in het kader van een latere sollicitatieprocedure, waarvan het profiel van de generieke competenties de evaluatieprocedure van deze compententies en alle gebruikte testen indentiek zijn aan het thans in competites gestelde profiel.

De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot drie jaar, ingaande op de datum waarop het Directiecomité het behaalde resultaat heeft gevalideerd.

Er moet worden opgemerkt : - dat de kandidaat die zijn resultaat wenst te verbeteren, slechts opnieuw aan een evaluatie van de generieke competenties kan deelnemen voor zover er een termijn van zes maanden verlopen is sinds de validatie van het bekomen resultaat door het Directiecomité; - dat dezelfde termijn van toepassing is voor de kandidaat die voor de evaluatie van de generieke competenties niet geslaagd is ingeval de evaluatieprocedure van de competenties en de gebruikte testen identiek zijn aan wat voorzien is in de huidige incompetitiestelling.

In het kader van de huidige procedure, die verschilt van deze die eerder werden georganiseerd, kan geen enkele vrijstelling worden bekomen. Inderdaad de evaluatiemethode van de generieke competenties verschilt. De gebruikte testen houden rekening met en evalueren niet eerder gemeten competenties. Het is dus niet mogelijk om het welslagen (resultaat) te laten valideren dat behaald werd in het kader van de sollicitatieprocedure betreffende de incompetitiestelling van de betrekkingen in de klasse A3 - Adviseur, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 maart 2013.

Om dezelfde reden wordt in het kader van de huidige procedure, de voornoemde termijn van 6 maanden om opnieuw aan een evaluatie van de generieke competenties te kunnen deelnemen, niet toegepast.

Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na afloop van fase 2 weerhouden kandidaten, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen, om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt uitgevoerd op basis van een assessment-test.

Zelfs indien de structuur soortgelijk is, verschillen de testen voor de functies van leidinggevende van deze van expert.

Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarin de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens de inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat.

Tijdens deze proef wordt onder andere de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd.

Bovendien controleert de jury samengesteld uit deskundigen tijdens deze proef of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies omvatten.

De deelname aan deze evaluatie is verplicht voor de voor fase 3 weerhouden kandidaten.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60 % te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren telt voor 70 % in het eindresultaat.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet op de vastgelegde dag deelnemen aan deze bijkomende evaluatie, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De kandidaten die binnen één of meerdere administraties van de FOD Financiën solliciteren naar betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel (leidinggevende of expert), zullen slechts voor één enkele bijkomende evaluatie worden uitgenodigd.

De resultaten van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gesolliciteerde betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel (leidinggevende of expert).

Het Directiecomité bekrachtigt de resultaten van de evaluatie van het algemeen functioneren.

Fase 3 is eliminerend.

Fase 4 - Integratie van de resultaten van de proeven beschreven in de fasen 2 en 3 In deze fase integreert het Directiecomité, voor de na afloop van fase 3 weerhouden kandidaten, de resultaten van de evaluatie van de generieke en technische competenties evenals deze van de evaluatie van het algemeen functioneren.

Na deze integratie zullen de kandidaten geklasseerd worden op basis van de bekomen punten.

Niettemin zal eveneens rekening gehouden worden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.

Brussel, De Voorzitter van het Directiecomité, Hans D'HONDT

Bijlage 1 bij het dienstorder van ???

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Bijlage 2 bij het dienstorder van ??? FOD FINANCIEN Stafdienst Personeel en Organisatie 1) Adviseur (A3) : 2 betrekkingen waaraan de functie van Adviseur Juridische zaken en geschillen (functieclassificatie : DJU005) is verbonden bij de diensten op het niveau van de Voorzitter (Centrale Rechtskundige Dienst). Profiel : (functie : Expert) Doel en context van de functie : ? formuleren van juridische adviezen die betrekking hebben op alle materies van het recht en meer specifiek op het administratief en op het grondwettelijk recht, teneinde de aanvrager van het advies (Minister, Voorzitter van het Directiecomité, de algemene administraties, de stafdiensten,...) bij de staan in de correcte interpretatie van de regelgeving; ? formuleren van adviezen aan het management en het ondersteunen van het management door informatie te verstrekken inzake de rechtszaken ingeleid bij het Grondwettelijk Hof, de Raad van State en de rechtscolleges van de rechterlijke macht en inzake juridische problemen van diverse aard, teneinde het management toe te laten de gestelde doelstellingen te bereiken en een klantgericht informatiebeleid na te streven; ? beheren van het geheel van het objectief contentieux : de annulatieberoepen en kort geding procedures voor het Grondwettelijk Hof; de annulatieberoepen en schorsingsberoepen voor de Raad van State gericht tegen zowel reglementaire akten als tegen individuele beslissingen.

De Adviseur Juridische zaken en geschillen werkt onder de leiding van het diensthoofd van de Centrale Rechtskundige Dienst.

Opdrachten en taken : De Adviseur Juridische zaken en geschillen heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? geven van juridisch advies en beantwoorden van vragen die inzonderheid verband houden met de toepassing van de Grondwet, de Bijzondere wet op het Grondwettelijk Hof en de gecoördineerde wetten op de Raad van State; ? geven van juridische adviezen op basis van de wetgeving, de rechtspraak en de rechtsleer; opstellen van memories in procedures voor het Grondwettelijk Hof en de Raad van State en het redigeren van ontwerpconclusies in bepaalde rechtszaken die aanhangig zijn voor de rechtbanken van de rechterlijke macht; ? opstellen van wetgevende, reglementaire of individuele teksten, of het, op vraag van de overheid of diverse diensten, verlenen van bijstand bij de uitwerking van dergelijke teksten; ? vertegenwoordigen van de Ministerraad op de terechtzitting van het Grondwettelijk Hof en het vertegenwoordigen van de Belgische Staat op de zittingen van de Raad van State; ? beheren en opvolgen van dossiers waarin principiële vragen rijzen (bijvoorbeeld bij de toepassing van nieuwe grondwettelijke bepalingen, nieuwe wetgevingen en/of reglementeringen) of van dossiers die betrekking hebben op procedure voor het Grondwettelijk Hof, de Raad van State of de rechtscolleges van de rechterlijke macht; ? bijstaan van de departementsadvocaten bij de behandeling van bepaalde specifieke rechtszaken; ? toewijzen van nieuwe dossiers aan de juristen, volgens hun bekwaamheid, beschikbaarheid en interessedomein (bijvoorbeeld het op elkaar afstemmen van gelijkaardige dossiers met het oog op het verzekeren van een uniforme jurisprudentie, nakijken van adviezen, conclusies en memories van medewerkers); ? opzoeken van de informatie, uitvoeren van analyses en uitwerken van een visie inzake de algemene juridische evolutie inzake publiek recht; ? deelnemen aan interne werkgroepen die belast zijn met concrete projecten met het oog op de toepassing, evaluatie en aanpassing van de wetgeving; ? op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van nieuwe wetgeving, rechtsleer en rechtspraak relevant voor het vakgebied.

Vereisten van de functie : De Adviseur Juridische zaken en geschillen bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de Grondwet - de Bijzondere wet op het Grondwettelijk Hof - de gecoördineerde wetten op de Raad van State - het Statuut van het Rijkspersoneel ? een gebruikerskennis hebben van de structuur, de werking van de FOD Financiën en van de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende organisatieniveaus 2) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie van Adviseur Kennismanagement (functieclassificatie : IPO080) is verbonden bij de stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning. Profiel : (functie : Leidinggevende) Doel en context van de functie : ? leiden van een klein team dat gespecialiseerd is in het domein van het kennismanagement (kennismanagementcultuur, -procedures en -methodes) teneinde adequate processen en instrumenten te implementeren voor dit domein in afstemming met het globale beleid van de FOD Financiën.

De Adviseur Kennismanagement werkt onder de leiding van de Directeur van de stafdienst voor Beleidsexpertise en -ondersteuning.

Opdrachten en taken : De Adviseur Kennismanagement heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? organiseren van een dienst die zich toelegt op kennismanagement; ? bepalen van de te volgen koers en de richtlijnen inzake kennismanagement en de voorwaarden voor hun implementatie vastleggen, rekening houdende met de behoeften inzake communicatie, de budgettaire implicaties, de technologische aspecten en het HR-beleid; ? omzetten van de te volgen koers en de richtlijnen inzake kennismanagement in concrete aanbevelingen, methodes en instrumenten; ? inhoudelijk ondersteunen van de medewerkers van de dienst (bijv. deelnemen aan vergaderingen die betrekking hebben op kennismanagement en doorgeven van de informatie, richtlijnen en adviezen); ? aansturen, motiveren en begeleiden van een team van medewerkers; ? vertegenwoordigen van de dienst t.a.v. de interne klanten en de hiërarchie om zo de visibiliteit en de doelstellingen inzake kennismanagement te vergroten; ? behandelen van complexe dossiers en formuleren van specifieke adviezen teneinde de interne klanten maximaal te ondersteunen bij de toepassing van het beleid i.v.m. kennismanagement; ? analyseren van de behoeften van de entiteiten m.b.t. kennismanagement en van specifieke problematieken binnen de entiteiten; ? opvolgen van het domein van het kennismanagement en de interagerende vakgebieden en verspreiden van de relevante informatie.

Vereisten van de functie : De Adviseur Kennismanagement bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheersen in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties ? een geavanceerde kennis hebben van : - in1kennismanagement (processen, procedures, instrumenten), informatie-en documentatiebeheer; - in1veranderingsmanagement en (project)managementtechnieken; ? een gebruikerskennis hebben van de structuur en de werking van de FOD Financiën en van de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende organisatieniveaus.

Ervaringen en troeven ? ervaring in kennismanagement 3) Adviseur (A3) : 2 betrekkingen waaraan de functie van Adviseur Organisatiebeheer regionale P&O (functieclassificatie : IPO079) is verbonden bij de buitendiensten van de stafdienst Personeel & Organisatie. Betrekkingen Brussel (tweetalige betrekkingen) Profiel : (functie : Leidinggevende) Doel en context van de functie : ? structureren en organiseren van de regionale P&O-teams. In elke provincie bestaat er een regionaal P&O-team van 5 à 15 personeelsleden; ? uitbouwen van deze regionale P&O-teams tot het speerpunt van de P&O-werking in de regionale centra van de FOD Financiën. De belangrijkste taken van deze regionale P&O-teams zijn : o geven van informatiesessies aan de personeelsleden van de FOD rond alle HR-thema's; o begeleiden en coachen van chefs en medewerkers bij het implementeren van veranderingen op HR-vlak (bijvoorbeeld : coaching in het kader van de invoering van de kanteling, de nieuwe loopbanen, de ontwikkelcirkels, enz.....); o begeleiden van de stagiairs en andere nieuwkomers tijdens de stage en/of proefperiode; o introduceren van netwerking tussen leidinggevenden en regionaal management; o begeleiden van de regionale chefs van de FOD Financiën opdat ze ten volle hun verantwoordelijkheid als peoplemanager kunnen opnemen; o introduceren en ondersteunen van de nieuwe arbeidscultuur in de FOD Financiën, gesteund op het nemen van verantwoordelijkheid en het werken met en sturen via doelstellingen. ? als tijdelijk activiteitendomein : volledig organiseren en afwerken van de overgang van de huidige regionale P&O-structuur (gebaseerd op een indeling van de regionale P&O-diensten in teams per administratie en met een puur administratief takenpakket) naar een P&O-structuur met één P&O-team per provincie en met een takenpakket gericht op projectwerking, communicatie, coaching, networking en veranderingsbeheer. ? beheren en opvolgen van de projecten die aan de regionale P&O-teams toegewezen werden; ? ontwikkelen en opvolgen van regionale communicatieacties op het terrein ( onder andere het geven van infosessies aan kleine en grote groepen personeelsleden van de FOD Financiën); ? ondersteunen van de personeelsleden van de FOD bij de implementatie van de veranderingsprocessen teneinde bij te dragen tot de realisatie van de doelstellingen van de stafdienst P&O. De Adviseur Organisatiebeheer regionale P&O werkt onder de leiding van de directeur van de stafdienst Personeel en Organisatie.

Opdrachten en taken : De Adviseur Organisatiebeheer regionale P&O heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? vertalen van de strategische doelstellingen met betrekking tot het beheer en de ontwikkeling van de organisatie naar operationele doelstellingen en projecten voor de regionale werking van de stafdienst P&O; ? verdelen van de opdrachten en de projecten onder de medewerkers en bepalen van de planning en de prioriteiten; ? leiden en coördineren van de activiteiten van regionale P&O-diensten; ? leiden en coördineren van de taken en opdrachten in het team; ? opvolgen en bijsturen van de resultaten van de medewerkers; ? inhoudelijk ondersteunen van de medewerkers van de dienst teneinde hen toe te laten hun competenties verder te ontwikkelen en zo de dienstverlening t.a.v. de interne klanten te optimaliseren; ? rapporteren over de voortgang en de resultaten van de verschillende opdrachten/projecten; ? organiseren en leiden van infosessies, themavergaderingen en werkvergaderingen voor de interne klanten; ? opvolgen van alle lopende projecten qua aanpak en inhoud en mogelijke synergieën identificeren; ? stimuleren van een veranderingscultuur binnen de stafdienst P&O; ? identificeren van de goede praktijken en dit vertalen naar de opdrachten/projecten van de stafdienst P&O. Vereisten van de functie : De Adviseur Organisatiebeheer regionale P&O bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : o communicatietechnieken; o veranderingsbeheer; o projectmanagementtechnieken. ? een gebruikerskennis hebben van : o organisatieontwikkeling; o het onderhouden van syndicale relaties; o coaching; o networking o de structuur en de organisatiecontext van de FOD Financiën; 4) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator (functieclassificatie : DPO400) bij het expertisecentrum Planning en Loopbaan van de stafdienst Personeel en Organisatie Profiel : (functie : Leidinggevende) Doel en context van de functie Bepalen van de doelstellingen van het Expertisecentrum Planning en Loopbaan door het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en evalueren van de globale strategie van de FOD Financiën inzake personeelsplanning, employer branding, selectie (werving, promotie, personeelsmobiliteit), loopbaanontwikkeling en loopbaanbegeleiding, teneinde de doelstellingen van het Expertisecentrum Planning en Loopbaan van de Stafdienst P&O doeltreffend en effectief te bereiken. De Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator staat onder leiding van de directeur van de Stafdienst P&O en geeft leiding aan een team van 25 medewerkers.

Opdrachten en taken De Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator van het Expertisecentrum Planning en Loopbaan heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het opstellen van beleidsmaatregelen voor de directeur van de Stafdienst P&O en in overleg met de Business Partners betreffende alle aspecten van personeelsplanning en loopbaan onder de vorm van operationele plannen conform de visie van de directeur van de Stafdienst P&O en deze van de FOD Financiën; ? het bepalen van de doelstellingen van het Expertisecentrum Planning en Loopbaan en deze mee te delen aan de medewerkers teneinde de cellen te doen bijdragen tot de best mogelijke werking van het Expertisecentrum en het bepalen van acties die door de leden moeten worden ondernomen rekening houdend met de beschikbare middelen teneinde de vastgestelde doelstellingen te bereiken en duidelijke richtlijnen te geven aan de medewerkers; ? het opstellen van het operationeel plan van de afdelingshoofden waarin concrete acties worden vermeld die moeten worden ondernomen door de teamleden teneinde de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het plan op zich te nemen; ? het motiveren, evalueren en leiden van verschillende teamleden teneinde ieder van hen aan te zetten tot een optimale inzet; ? het kwalitatief en kwantitatief opvolgen van de geleide projecten door de leden van het Expertisecentrum Planning en Loopbaan teneinde de verwezenlijking van de vastgestelde doelstellingen te beoordelen in verhouding tot de middelen die ter beschikking werden gesteld om deze te bereiken; ? in nauwe samenwerking optreden met de Business Partners en het Shared Service Center teneinde hen enerzijds toe te laten om op een zo goed mogelijke manier het beleid inzake personeelsplanning en loopbaan te implementeren, en anderzijds, het doorvoeren van pertinente uniformiteit op het vlak van processen teneinde alle relevante P&O processen met betrekking tot personeelsplanning en loopbaan te optimaliseren; ? het tot stand brengen van de nodige formele en informele, interne en externe contacten teneinde over alle nodige gegevens te beschikken om de goede werking van het Expertisecentrum Planning en Loopbaan te waarborgen en het verbeteren van de zichtbaarheid van de dienst zowel intern (bv.

Algemene Administraties, het Directiecomité) als extern (bv. Selor, FOD P&O,...); ? regelmatig en nauwgezet feedback geven over de activiteiten en de resultaten van het team bij de directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie teneinde hem/haar de mogelijkheid te geven om deze te evalueren en te integreren in zijn/haar algemeen beleid; ? het opnemen van de eindverantwoordelijkheid van de door het Expertisecentrum Planning en Loopbaan genomen acties.

Vereisten van de functie De Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van de volgende materies : o personeelsplanning en beheer van het personeelsverloop; o methodologie en screening-en selectie-instrumenten in ruime zin (werving, promotie en mobiliteit). ? een gebruikerskennis hebben van : o employer branding; o onthaal, integratie en behoud van personeel; o loopbaan en loopbaanbegeleiding; o de regelgeving inzake het statuut van het Rijkspersoneel en inzake de loopbaan van het openbaar ambt; o organiek reglement van de FOD Financiën. 5) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie van Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator (functieclassificatie : DPO400) is verbonden bij het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer van de stafdienst Personeel en Organisatie Profiel : (functie : Leidinggevende) Doel en context van de functie Bepalen van de doelstellingen van het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer door het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en evalueren van de globale strategie van de FOD Financiën inzake kennisbeheer, opleiding en ontwikkeling, evaluatie van de competenties,. teneinde de doelstellingen van het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer van de Stafdienst P&O doeltreffend en effectief te bereiken.

De Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator staat onder leiding van de directeur van de Stafdienst P&O en geeft leiding aan een team van 25 medewerkers.

Opdrachten en taken De Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator van het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het opstellen van beleidsmaatregelen voor de directeur van de Stafdienst P&O en in overleg met de Business Partners betreffende alle aspecten van personeelsontwikkeling en kennisbeheer onder de vorm van operationele plannen conform de visie van de directeur P&O en deze van de FOD Financiën; ? het bepalen van de doelstellingen van het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer en deze mee te delen aan de medewerkers teneinde de cellen te doen bijdragen tot de best mogelijke werking van het Expertisecentrum en het bepalen van acties die door de leden moeten worden ondernomen rekening houdend met de beschikbare middelen teneinde de vastgestelde doelstellingen te bereiken en duidelijke richtlijnen te geven aan de medewerkers; ? het opstellen van het operationeel plan van de afdelingshoofden waarin concrete acties worden vermeld die moeten worden ondernomen door de teamleden teneinde de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het plan op zich te nemen; ? het motiveren, evalueren en leiden van verschillende teamleden teneinde ieder van hen aan te zetten tot een optimale inzet; ? het kwalitatief en kwantitatief opvolgen van de geleide projecten door de leden van het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer teneinde de verwezenlijking van de vastgestelde doelstellingen te beoordelen in verhouding tot de middelen die ter beschikking werden gesteld om deze te bereiken (vb. in de evaluatiecyclus); ? in nauwe samenwerking optreden met de Business Partners en het Shared Service Center teneinde hen enerzijds toe te laten om op een zo goed mogelijke manier het beleid inzake personeelsontwikkeling en kennisbeheer te implementeren, en anderzijds, het doorvoeren van pertinente uniformiteit op het vlak van processen teneinde het optimaliseren van alle relevante P&O processen met betrekking tot personeelsontwikkeling en kennisbeheer; ? het tot stand brengen van de nodige formele en informele, interne en externe contacten teneinde over alle nodige gegevens te beschikken om de goede werking van het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer te waarborgen en het verbeteren van de zichtbaarheid van de dienst zowel intern (bv. Algemene Administraties, het Directiecomité) als extern (bv. OFO, FOD P&O,...); ? regelmatig en nauwgezet feedback geven over de activiteiten en de resultaten van zijn/haar team bij de directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie teneinde hem/haar de mogelijkheid te geven om deze te evalueren en te integreren in zijn/haar algemeen beleid; ? het opnemen van de eindverantwoordelijkheid van de door het Expertisecentrum Personeelsontwikkeling en Kennisbeheer genomen acties.

Vereisten van de functie De Adviseur Personeel en Organisatie - Coördinator bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van volgende materies : o evaluatiecyclus van het personeel; o beheer en evaluatie van de competenties en kennisbeheer (methodologische aspecten en instrumenten). ? een gebruikerskennis hebben van : o knowledge management (beheer, overdracht)/ toepassing van nieuwe strategie; opleiding ontwikkeling (e-learning, blended...); o opleidingsmethodologie; o coaching en ontwikkelingsbegeleiding; o de regelgeving inzake het statuut van het Rijkspersoneel en inzake de loopbaan van het openbaar ambt; o organiek reglement van de FOD Financiën. 6) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie van Adviseur Identity and access management (business) - Coördinator (Functieclassificatie : DFI325) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling) Profiel : (functie : Leidinggevende) Doel en context van de functie : ? De Adviseur IAM (business) - Coördinator staat in voor de samenhangende evolutie van Identity and Access Management vanuit business-perspectief voor de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) zowel op het niveau van de businessprocessen en het functioneel niveau als op het applicatief niveau; ? De Adviseur IAM (business) - Coördinator werkt samen met de betrokken stakeholders, rekening houdend met de doelstellingen en de randvoorwaarden (bijv. IAM op N-niveau,...) en benut zijn deskundigheid zo goed mogelijk teneinde een soepel, geïntegreerd en evolutief IAM (business) voor de AAPD te kunnen aanbieden, aansluitend aan de huidige tendensen (IAM-architectuur op N-niveau, ICT-IAM,...); ? De Adviseur IAM (business) - Coördinator leidt en coördineert de afdeling IAM-Business (samengesteld uit meerdere ambtenaren) teneinde toe te zien op de correcte implementatie van IAM (business) in elke applicatie van de AAPD conform de privacy-reglementering en het IAM-beleid van de FOD Financiën voor zowel interne als externe klanten; ? De Adviseur IAM (business) - Coördinator die binnen IVU werkt, staat onder het gezag van de Administrateur Informatieverzameling en -uitwisseling.

Opdrachten en taken : De Adviseur IAM (business) - Coördinator heeft, onder andere, volgende opdrachten, taken en verantwoordelijkheden : ? Analyseren van de componenten van IAM vanuit de businessprocessen, up to date houden van de IAM-processen en opstellen van IAM-regels rekening houdend met de (modernisering van de) organisatie; ? Superviseren van de opvolging van het IAM-beleid en de toepassing van de IAM-processen voor elke applicatie; ? Leggen van de nodige interne en externe, formele en informele contacten (bijv. : inzake de richtlijnen, instructies, ervaringen, informaties, ICT-IAM, IAM-beslissingen op strategisch en operationeel niveau); ? Bepalen van de doelstellingen en de prioriteiten van de afdeling IAM-Business; ? Beheren van de informatie en waakzaam zijn voor de evolutie op het terrein en voor het verspreiden van kennis; ? Motiveren, begeleiden, ondersteunen en stimuleren van de medewerkers en de IAM-stakeholders en hen gedetailleerde informatie en duidelijke raadgeving inzake IAM (business) te verstrekken.

Vereisten voor de functie : De adviseur IAM (business) - coördinator beschikt over volgende vaardigheden : - Op het vlak van de generieke competenties : ? Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? Proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? Begeleiden van medewerkers in hun groei en hen gericht feedback geven over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? Groepsgeest creëren en bevorderen door zijn mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? Zowel schriftelijk als mondeling goed kunnen communiceren; ? Interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? Advies geven aan zijn gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn expertise; ? Integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? De eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en door zich continu nieuwe inzichten, aanpak, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? Beschikken over de inzet en de wil en de ambitie tonen om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de kwaliteit van ondernomen acties. - Op het vlak van de technische competenties : ? Beschikken over een gebruikerskennis van : - de standaardregels inzake identiteiten- en toegangsbeheer (IAM); - het beheer van de processen, bij voorkeur de IAM-business processen; - het toegangsbeheer tot de informatie voor de gebruiker in overeenstemming met de privacy-wetgeving; - de business-analyse; - de bestaande toepassingen binnen de AAPD; - de managementtechnieken en -middelen (planning, monitoring, reporting, boordtabellen, enz.) en de methodologie van projectbeheer. - Troeven en ervaringen : Als ambtenaar van de FOD Financiën een nuttige en pertinente professionele ervaring hebben om de verantwoordelijkheid op te nemen voor de diverse in het profiel van deze functie vermelde opdrachten. 7) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie van Adviseur Privacy - Coördinator (Functieclassificatie : DFI324) bij de bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling) Profiel : (functie : Leidinggevende) Doel en context van de functie : ? De Adviseur Privacy - coördinator moet gemotiveerde antwoorden geven op complexe vragen over concrete gevallen met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.Hij moet vragen tot inlichtingen, geadresseerd aan Informatieverzameling en -uitwisseling (IVU) behandelen. Hij moet onder andere het dossier onderzoeken met betrekking tot alle van toepassing zijnde wetten inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de nodige aangiften doen bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (CBPL) en antwoorden op bijkomende - meestal specifieke - vragen van deze commissie; ? De Adviseur Privacy - coördinator moet de wettelijkheid waarborgen ten opzichte van de wetten met betrekking tot de openbaarheid van bestuur en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, inlichtingen, adviezen, beslissingen, circulaires of andere wettelijke teksten van binnen de Algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie (AAPD); ? De Adviseur Privacy - coördinator werkt samen met de betrokken stakeholders (de aanvragers, de dienst Privacy van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën en de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer), rekening houdend met de strategische en operationele doelstellingen van de AAPD en de administratie IVU; ? De Adviseur Privacy - coördinator leidt en coördineert de afdeling Privacy (samengesteld uit meerdere ambtenaren) binnen de administratie IVU en werkt onder het gezag van de Administrateur Informatieverzameling en -uitwisseling.

Opdrachten en taken : De adviseur Privacy - Coördinator heeft, onder andere, volgende opdrachten, taken en verantwoordelijkheden : ? Evalueren en valideren van het eindproduct; ? Autonoom bepalen van de methode van een complexe missie (studies, adviezen, etc) en de nodige acties ( documentair onderzoek, oprichting van een kennisgroep, ...) ondernemen; ? Onderzoeken, behandelen en opvolgen van de vragen met betrekking tot concrete gevallen die gesteld worden door de eigen administratie IVU of door een andere administratie van de AAPD; ? Verstrekken van duidelijk opgestelde adviezen, antwoorden en studies; ? Beheren van kennisgroepen of netwerken van deskundigen; ? Zich systematisch informeren; ? Beheren van de relaties met de verschillende strategische en organisatorische (interne en externe) niveaus en de activiteiten op elkaar afstemmen; ? Bepalen van de doelstellingen en de prioriteiten van de afdeling Privacy; ? Motiveren, begeleiden, ondersteunen en stimuleren van de medewerkers en de stakeholders en hen gedetailleerde informatie en duidelijke raadgeving verstrekken.

Vereisten voor de functie : De adviseur Privacy - Coördinator beschikt over volgende vaardigheden : - Op het vlak van de generieke competenties : ? Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? Proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? Begeleiden van medewerkers in hun groei en hen gericht feedback geven over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? Groepsgeest creëren en bevorderen door zijn mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? Zowel schriftelijk als mondeling goed kunnen communiceren; ? Interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? Advies geven aan zijn gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn expertise; ? Integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? De eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en door zich continu nieuwe inzichten, aanpak, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? Beschikken over de inzet en de wil en de ambitie tonen om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de kwaliteit van ondernomen acties. - Op het vlak van de technische competenties : ? Beschikken over een gebruikerskennis van : - de managementtechnieken en -middelen (planning, monitoring, reporting, boordtabellen, enz.) en de methodologie van projectbeheer. ? Beschikken over een geavanceerde kennis van : - de wetgeving met betrekking tot de persoonlijke levenssfeer op nationaal en Europees niveau; - de wetgeving met betrekking tot de openbaarheid van bestuur; - alle bepalingen van de diverse regelgevingen, toepasselijk binnen de patrimoniumdocumentatie, die een directe impact hebben op het kennisdomein (wetboeken van het registratie- en successierecht, hypothecaire en kadastrale reglementeringen, burgerlijk wetboek, licentierecht,...); - analytische en redactionele technieken inzake de door de CBPL voorgelegde, aangiften en technische formulieren teneinde precies te antwoorden op de bijkomende vragen van CBPL en de opvolging te verzekeren van de beslissingen die werden genomen inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. - Troeven en ervaringen : Als ambtenaar van de FOD Financiën een nuttige en pertinente professionele ervaring hebben om de verantwoordelijkheid op te nemen voor de diverse in het profiel van deze functie vermelde opdrachten en taken. 8) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie van Adviseur Logistiek - Coördinator (functieclassificatie : ILO002) bij de buitendiensten (Antwerpen) van de Stafdienst Logistiek. Profiel : (functie : Leidinggevende) Doel en context van de functie : ? organiseren, coördineren en superviseren van de activiteiten van de verschillende cellen en antennes binnen de Stafdienst Logistiek; ? verzekeren van het operationele beheer van bepaalde gebouwen die betrokken worden door de diensten van de FOD Financiën; ? bepalen van de behoeften, vastleggen van de prioriteiten, analyseren, opvolgen, coördineren en bijsturen, volgens de logistieke normen en standaarden, van de uitvoering van de verschillende werkzaamheden met betrekking tot de gebouwen, teneinde op optimale wijze de interne klanten tevreden te stellen en de diensten optimaal te laten functioneren.

De Adviseur A3 Logistiek- Coördinator werkt onder de leiding van de stafdirecteur van de Stafdienst Logistiek.

Opdrachten en taken : De Adviseur A3 Logistiek - Coördinator heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? ondersteunen van de antennes en de cellen door de terugkerende taken in het logistieke domein te leiden (bijvoorbeeld instaan voor een vooruit gepland beheer, instaan voor de administratie in verband met onderhoudscontracten, ...); ? analyseren van de behoeften van de cellen en antennes (bijvoorbeeld informeren over de te volgen logistieke procedures, voorstellen van logistieke oplossingen voor de operationele problemen die de verschillende diensten ondervinden, ....); ? aansturen van de verschillende antennes en van de antennehoofden (bijvoorbeeld de opdrachten, taken en doelstellingen van de antennehoofden bepalen, de antennehoofden oriënteren, volgen en evalueren, nieuwe werkprocessen en geïnformatiseerde systemen voor facility management implementeren,...); ? opstellen en coördineren van het operationeel actieplan en het bijhorend werkbudget; ? controleren van het goede verloop van de verschillende administratieve procedures (bijvoorbeeld toezicht houden op de procedures, ...).

Vereisten van de functie : De Adviseur A3 logistiek- Coördinator bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming ( ARAB) en van het administratief onderhoudsreglement (praktische gids voor het economaat); - wetgeving inzake begrotingscycli, de controle door het Rekenhof, de bepaling van de kredieten en de financiële transacties. ? een gebruikerskennis hebben van : - algemene juridische reglementering en voornamelijk van het burgerlijk recht (verbintenissen, ...); - het gebruik van geïnformatiseerde systemen voor facility management.

^