Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 09 juli 2015

Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit - 38 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Ontvanger (functieclassificatie : (...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003253
pub.
09/07/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld: - 38 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Ontvanger (functieclassificatie : DFI323) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering.

II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door: - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het koninklijk besluit van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/2001 pub. 31/03/2001 numac 2001002020 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 juli 1966 sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Kunnen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur: de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden en die op de datum van de benoemingen, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel: - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.

Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 tot 4 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, is het functieprofiel bijgevoegd (bijlage 2).

De kandidaat mag tussen de verschillende betrekkingen geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatuur moet, op straffe van nietigheid, ten laatste op 21 augustus 2015 (poststempel geldt als bewijs) worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres: Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact: 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorloopt de kandidatuur verschillende fasen, met name: Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel een kandidatuur voor bevordering in aanmerking wordt genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A3, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de technische competenties De kandidaten die niet vrijgesteld zijn (cfr. hierna) en die na fase 1 overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de technische competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

In het kader van deze evaluatie moeten de kandidaten antwoorden op zowel algemene als gerichte vragen (vragenlijst met meerkeuzevragen - MKV) betreffende de materies en de technische competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De deelname aan de evaluatie van de technische competenties is verplicht.

De kandidaten ontvangen van SELOR een mail op hun e-mailadres van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60% te behalen voor de evaluatie van de technische competenties.

De evaluatie van de technische competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 2 is eliminerend.

Vrijstelling Een vrijstelling wordt toegestaan aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of van een overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid georganiseerd binnen de algemene fiscale administraties voor de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering of van een loopbaanexamen dat toegang verleent tot betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering.

Geen enkele andere vrijstelling kan worden verkregen.

Fase 3 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na de 2de fase overblijven (welslagen of vrijstelling van de evaluatie van de technische competenties), zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten: in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de meer specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in fase 4; - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test); - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is.

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten worden hiervoor uitgenodigd door SELOR via een mail naar hun e-mailadres van het werk of het door hen opgegeven e-mailadres.

Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 3 aanvaarde kandidaten.

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60% voor de test te behalen.

De evaluatie van de generieke competenties telt voor 30% mee voor het eindresultaat.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 3 is eliminerend.

Fase 4 - Evaluatie van de specifieke generieke competenties De na fase 3 weerhouden kandidaten zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de generieke competenties specifiek voor de rol (leidinggevende, expert of projectleider) uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30%.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties van de FOD Financiën voor betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is, zullen slechts eenmaal voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie per rol (leidinggevende, expert of projectleider) uitgenodigd worden.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gesolliciteerde betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten.

De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 3. Dit tweede deel telt voor 70%.

De kandidaten zullen voor dit 2de deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de na fase 3 overblijvende kandidaten.

Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd door middel van een mail van SELOR verstuurd naar hun professioneel e-mailadres of het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60% op het totaal van de twee delen te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De evaluatie van de generieke competenties (evaluatie van de specifieke generieke competenties) telt voor 70% mee voor het eindresultaat.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase aan de kandidaten meegedeeld worden.

Fase 4 is eliminerend.

Fase 5 - Integratie van de resultaten van de proeven beschreven in de fases 3 en 4.

In deze fase zal er, voor de na fase 4 overblijvende kandidaten, overgegaan worden tot de integratie van de resultaten van de evaluatie van de generieke competenties in de fases 3 en 4.

Ingevolge deze integratie worden de kandidaten gerangschikt op basis van de behaalde punten.

Bij het opstellen van de benoemingsvoorstellen zal het Directiecomité rekening kunnen houden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.

Fase 6 - Toekenning van de standplaatsen Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen, zullen de na afloop van de in de fasen 2 tot 5 hiervoor beschreven selectieprocedure weerhouden kandidaten, uitgenodigd worden om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.

In voorkomend geval zal ervan uitgegaan worden dat zij afzien van bevordering in niet in deze mededeling vermelde betrekkingen.

De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat in geval van benoeming, de administratieve standplaats die hen zal worden toegekend, elke zes jaar het voorwerp zou kunnen uitmaken van een aanpassing door de bevoegde overheid, indien de reglementering dit op dat moment voorziet.

De Voorzitter van het Directiecomité, Hans D'HONDT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie Adviseur Inning-Ontvanger : o het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van één van de teams van het inningscentrum of van het (één van de) team(s) inning van een invorderingscentrum, de eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen op zich nemen en het team operationeel leiden teneinde de doelstellingen van deze teams effectief en efficiënt te bereiken en toe te zien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk van het team; o zorgen voor de inning van verschuldigde belastingen (vastgestelde rechten, voorafbetalingen, contante rechten) en het geven van toelating tot terugbetaling van diverse belastingen en onverschuldigd geïnde ontvangsten teneinde de lopende uitgaven van de overheid te financieren en een correcte doorstorting van de aan de andere openbare overheden verschuldigde bedragen mogelijk te maken en de fiscale toestand van de belastingplichtigen definitief te regelen.

Adviseur Invordering-Ontvanger : o bepaalt de doelstellingen en prioriteiten van het kantoor in samenspraak met de hiërarchische chef, hij neemt de eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen op zich en leidt zijn team operationeel, teneinde de doelstellingen van zijn team effectief en efficiënt te bereiken en toe te zien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk van zijn team; o staat in voor de invordering van de verschuldigde schulden, om te komen tot een snelle betaling van de bijdragen en de betalingsachterstand tot een absoluut minimum te herleiden.

Taken en opdrachten Adviseur Inning-Ontvanger : o het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van het team in samenspraak met de hiërarchische chef, en de eindverantwoordelijkheid ervan op zich nemen; o bepalen welke acties de teamleden op basis van de beschikbare middelen op touw moeten zetten teneinde de doelstellingen te bereiken; o het motiveren, evalueren en leiden van de medewerkers; o het geven van duidelijke opdrachten; o het leggen van de nodige interne en externe, formele en informele contacten; o regelmatig en stipt "feedback" uitbrengen van de activiteiten en resultaten van het team. o toezien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk dat door de teamleden verricht wordt; o het verifiëren en uitvoeren van de terugbetalingen van belastingen van de te veel betaalde bedragen;

Adviseur Invordering-Ontvanger : o het bepalen van de doelstellingen van het team, teneinde die door te geven aan de medewerkers; o het bepalen welke acties de teamleden op basis van de beschikbare middelen op touw moeten zetten, teneinde de gestelde doelstellingen te bereiken en duidelijke richtlijnen aan het personeel te geven; o het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden, teneinde ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren; o toezien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk dat door de teamleden verricht wordt, teneinde na te gaan in hoeverre de gestelde doelstellingen reeds gerealiseerd zijn in verhouding tot de hiervoor bestemde middelen; o het operationeel maken van het plan van de hiërarchische chef waarin concreet wordt aangegeven welke acties de teamleden moeten ondernemen, teneinde de verantwoordelijkheid van de uitvoering van het plan op zich te nemen; o het onderzoeken van de meer complexe invorderingsdossiers, het geven van de opdracht tot het instellen van rechtstreekse en onrechtstreekse vervolgingen, onderhandelen over de toekenning van gemakkelijke betalingsvoorwaarden aan de belastingschuldigen, het nemen van de noodzakelijke bewarende maatregelen; o het op een geldige wijze stuiten van de fiscale verjaring van de hem/haar toevertrouwde schulden, een belastingplichtige vervolgen voor een burgerlijke of correctionele rechtbank, het voorstellen van de kwijtschelding de nalatigheidsinteresten of de doorhaling van bepaalde schulden, teneinde tot een snelle invordering van de verschuldigde schulden te komen.

Functievereisten De Adviseur Inning-Ontvanger/Adviseur Invordering-Ontvanger beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van de generieke competenties : o u begeleidt medewerkers in hun groei en geeft gericht feedback aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o u begeleidt interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier, levert hen een persoonlijke dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten; o u creëert en bevordert groepsgeest door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o u legt verbanden tussen verschillende gegevens, genereert alternatieven en trekt sluitende conclusies; o u stelt proactief objectieven, tekent nauwgezet actieplannen uit en schakelt daarbij de juiste middelen in binnen de beschikbare tijd; o u geeft advies aan zijn/haar gesprekspartners en bouwt een vertrouwensrelatie met hen op basis van zijn/haar expertise; o u beschikt over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o u beschikt over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o u plant en beheert de eigen groei actief in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o u handelt integer in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, respecteert vertrouwelijkheid, komt verbintenissen na en vermijdt elke vorm van partijdigheid; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis van de organisatiestructuur en de werking van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering; o een basiskennis van : - gerechtelijk recht, burgerlijk recht, vennootschapsrecht, - comptabiliteitstaken van het inningsteam; o een gebruikers kennis hebben van: - de informaticatoepassingen van de AAII (ICPC, Stiron, Debiteurenbeheer), - de invorderingsstrategie en de toepassing ervan, - de invorderingsprocedures (rechtstreekse en onrechtstreekse vervolgingen, kennisgeving aan notarissen....), zowel ten laste van natuurlijke personen als ten laste van rechtspersonen, - de insolventieprocedures (onbeperkt uitstel van invordering, collectieve schuldenregeling, faillissement....), - de administratieve voorschriften inzake terugbetaling van belastingen of te veel betaalde sommen.

^